eitaa logo
قال الصادق:(مکتب الصادق)
531 دنبال‌کننده
556 عکس
39 ویدیو
17 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘سه شرط استجابت دعاهایمان 🔻الإمامُ الهادی عليه السلام: "إِذَا أَخْلَصْتَ فِي طَاعَةِ اَللَّهِ، وَ اِعْتَرَفْتَ بِرَسُولِ اَللَّهِ  وَ بِحَقِّنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ ، وَ سَأَلْتَ اَللَّهَ شَيْئاً لَمْ يَحْرِمْكَ" 🔸اگر در طاعت الله اخلاص ورزیدی و به حقّانیت رسول الله و ما اهل بیت اعتراف نمودی و آنگاه از خدا چیزی خواستی، خدا تو را محروم نخواهد کرد. 📗 الأمالی للطوسی: ص ۲۸۶. ☘در نشر حدیث سهیم باشیم •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘معرفی کتاب دعائم الإسلام 🔸پديدآورنده : قاضی نعمان مغربی 🔸اسم کامل: دعائم الإسلام و ذكر الحلال و الحرام و القضايا و الاحكام‌ 🔸اين كتاب از مهم‌ترين و قديمى‌ترين منابع فقهى و عقيدتى فرقه اسماعيليه به شمار مى‌آيد و حكام فاطمى آن را معتبرترين كتاب قانونى خود معرفى نموده و بر تمام سرزمين‌هاى تحت نفوذ خود عمل به آن را لازم شمرده بودند. 🔸معرفى اجمالى‌ دعائم الإسلام اثر ابو حنيفه، نعمان بن محمد بن منصور بن احمد بن حَيُّون تميمى مغربى. ابن حيون( ۲۵۹- ۳۶۳ هجرى)، از دانشمندان قرن چهارم و از فقهاى بزرگ اسماعيليه مى‌باشد. 🔸انگيزه نگارش‌ مؤلف اين كتاب خود از بنيان‌گذاران فرقه اسماعيليه به شمار مى‌آيد و از نزديكان خلفاى فاطميه در مصر است. از اين جهت مؤلف در صدد نگارش كتابى برآمد كه مبانى عقيدتى و فقهى اسماعيليه را بيان نمايد تا مورد استفاده و اطلاع عموم قرار گيرد. به همين جهت اين كتاب از معتبرترين منابع قوانين اسماعيليه به شمار مى‌آيد. 🔸شيوه نگارش‌ بخش اول كتاب با مباحث عقيدتى آغاز مى‌گردد و به بيان ايمان و تعريف آن و فرق ميان اسلام و ايمان و لزوم اعتقاد به امامت و پيروى از آن در اعتقادات و اجراى دستورات مى‌پردازد و نظريه اسماعيليه درباره ولايت و اين كه ولايت فقط دوست داشتن اهل بيت نيست بلكه اطاعت كامل در برابر دستورات آنان نيز لازم است را مطرح مى‌نمايد. در بخش‌هاى ديگر كتاب، فقه اسماعيليه مطرح شده و مانند ديگر كتاب‌هاى فقهى شيعه به بررسى احكام شرعى مى‌پردازد. 🔸عناوين كتاب‌ دعائم الاسلام از دو بخش تشكيل شده است: /بخش اول: در عبادات است و شامل ۷ كتاب مى‌شود مانند: ولايت، طهارت، نماز، زكات، روزه، حج و جهاد. /بخش دوم: در معاملات، كه شامل ۲۵ كتاب مى‌شود مانند: معاملات، نذر و...، خوردنى‌ها و آشاميدنى‌ها، طب، شكار، احكام سربريدن، احكام ازدواج و طلاق و عتق، هديه، وصيت و ارث، ديات و حدود، سرقت، ارتداد، غصب، عاريه، احكام قضاوت و... 🔸اعتبار كتاب‌ - برخى از علما و فقهاى شيعه مانند: علامه مجلسى، شيخ حر عاملى، محدث نورى، آقا بزرگ تهرانى، شيخ عباس قمى و سيد بحر العلوم اين كتاب را معتبر دانسته و مؤلف آن را نيز شيعه دوازده امامى مى‌دانند كه در دوران خود تقيه مى‌كرده و عقايد حقه را مخفيانه در بخش‌هاى مختلف كتاب خود آورده. روايات اين كتاب را نيز موافق با روايات ديگر روات شيعه مى‌دانند. - بعضى ديگر مانند: ابن شهر آشوب و صاحب جامع الروات، مؤلف آن را شيعه نمى‌دانند ولى كتاب وى را كتاب خوبى مى‌دانند. - گروه سوم نه كتاب را معتبر مى‌دانند و نه مؤلف آن را مانند: صاحب جواهر. 🔸سخن بزرگان‌ علامه مجلسى درباره اين كتاب مى‌فرمايد:« بيشتر روايات اين كتاب موافق با رواياتى است كه در كتاب‌هاى روايتى مشهور شيعه وجود دارد ولى مؤلف اين كتاب از ائمه بعد از امام جعفر صادق عليه السلام روايتى نقل نمى‌كند و دليل آن هم ترس از خلفاى اسماعيلى بوده ولى در پوشش تقيه حرف حق را فرموده است و اين را با دقت و تعمق در كتاب مى‌توان فهميد.» 🔸سخن شيخ عباس قمى‌ شيخ عباس قمى درباره اين كتاب مى‌فرمايد:« كتاب دعائم الاسلام معروف است و در آن كتاب ردهايى بر ابو حنيفه نعمان بن ثابت و مالك و شافعى و غير ايشان از علماى عامه نوشته. كتاب دعائم كتاب نيكويى است مگر اين كه مؤلف آن از ترس خلفاى اسماعيليه در تقيه حركت مى‌كرد.» 🔸نسخه‌ هاى كتاب‌ ۱- نسخه‌اى به خط حسن بن ادريس بن على كه تاريخ نگارش آن ۹۸۹ هجرى مى‌باشد. ۲- نسخه‌اى به خط عبد الله ميان بهايى فرزند ملا شيخ حسن كه تاريخ نگارش آن ۱۱۰۷ هجرى مى‌باشد. ۳- نسخه‌اى به خط ولى محمد بن ملا لقمان كه تاريخ نگارش آن ۱۱۴۴ مى‌باشد. 🔹تحقیق از دارالحدیث •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘اثر وضعی ظلم 📜عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام): مَنْ ظَلَمَ مَظْلِمَةً أُخِذَ بِهَا فِی نَفْسِهِ أَوْ فِی مَالِهِ أَوْ فِی وُلْدِهِ. 📃امام صادق عليه السّلام فرمودند: هر كه ظلمی به كسى كند به همان ظلم گرفتار شود، چه اینکه آن ظلم به خودش برگردد یا مالش يا فرزندش. 📚کافی ج۲ ص۳۳۲ ☘در نشر حدیث سهیم باشیم •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ضرورت یادگیری دین 💠امام صادق عليه السلام 🔹لستُ اُحِبُّ أن أرَى الشّابَّ مِنكُم إلاّ غادِيا في حالَينِ : إمّا عالِما أومُتَعَلِّما 🔸دوست ندارم جوانى از شما را جز بر دو گونه ببينم : دین شناس يا طالب دین 🔹الأمالى ، طوسى ، ص 303 ☘در نشر حدیث سهیم باشیم حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘سه روش اعتبار سنجی سند در بیان استاد مددی 🔸 یک منهج، منهج رجالی است، همین که الآن علمای ما دارند مثل آقای خویی و دیگران. 🔸یک منهج، منهج است که عده‌ای از قدماء داشتند، روی کتب حساب می‌کردند. 🔸یک منهج هم ما اسمش را گذاشتیم منهج مشایخی. این در حوزه‌های ما توضیح داده نشده. 🔸 در این منهج فقط روی مشایخ شخص کار می‌کردند، بقیه‌ی سند را نگاه نمی‌کردند. نکته‌ای نداشت بقیه‌ی سند. آنها از استاد شخص، بقیه را دیگر حکمش را در می‌آوردند. مثلا می‌آمدند در حوزه‌های ما مثلا این آقا پیش فلان و فلان درس خوانده، این فلان و فلان خوب نبودند، بقیه خوب بودند، اینها فقیه بودند درست، این پیش فلان فلان رفته اصلا فقیه نبودند ملا نبودند... 🔸 این یک منهجی است خودش که اصطلاحش را بنده گذاشتم برایش. البته این منهج مِن حیث المجموع زیرمجموعه‌ی منهج فهرستی قرار می‌گیرد، لکن این خودش یک منهجی است منهج مشایخی. می‌آمدند روی مشایخ حساب می‌کردند. چون می‌گفتند این مرحوم ابن ولید را از کجا گرفته؟ از این استادش، این استادش این کار را کرده، این استادش این کار را کرده، لذا به جای اینکه روی خود سند یکی یکی حساب بکنند، این را روی حساب کردن منهج اهل سنت بوده، که اسمش الان منهج رجالی است. الان رجالی امروز اینجوری نوشته شده است. 🔸 لذا من کراراً عرض کردم یکی از مشکلات ما، مثلا آقای خویی وقتی می‌خواهد یک حدیث را صحیح بداند، روی منهج رجالی صحیح می‌داند. خوب دقت بکنید. اما این که فرض کنید ابن ولید یک حدیث را صحیح می‌داند، نه اینکه روی منهج رجالی، روی منهج فهرستی یا روی منهج مشایخی، لذا اگر ابن الولید گفت این حدیث صحیح است، ایشان می‌گوید پس معنایش این است که تمام رجال ثقاتند! و حال آنکه نه! اصلا منهج دو تا است. اشتباهی که پیش آمده آن عبارت کامل الزیارات همین منشأ اشتباه شده است. این عبارتی که پیش آمده استثناء ابن ولید هم همین است. استثناء ابن الولید منهج مشایخی است. 🔸 منهج مشایخی نزد نجاشی رحمه‌الله و این منهج مشایخی، معمول بوده. نجاشی در ترجمه‌ی أبوالمفضّل، تصریح می‌کند که این آقا ضعیف بوده و از ایشان من زیاد شنیدم «ورأیتُ جُلّ اصحابنا یغمزونه ویضعّفونه... ثمّ توقّفتُ عن الروایة عنه إلاّ بواسطة بینی وبینه» از او روایت نمی‌کنم مگر این که یک واسطه‌ای باشد. 🔸بعضی خیال کردند که واسطه مربوط به دوران استقامتش، دیدم یکی نوشته یعنی ایّام استقامت! نخیر! مراد از واسطه، مشایخ است. یعنی من از خود این آقا نقل نمی‌کنم، اما اگر یکی از مشایخ از او نقل کرد قبول می‌کنم. این منهج مشایخی است. این منهج نزد خود نجاشی هم معمول بوده. 🔸 استثناء ابن الولید نیز روی منهج مشایخی است. ایشان رفته فقط روی استاد، و این طبیعی هم بوده، چرا؟ چون مرحوم محمد بن احمد ساکن قم بوده، درست شد؟ آثاری که برایش شمردند از کوفه است، منهج مشایخی می‌گوید این آثار از کوفه چطور دست تو رسید؟ سهل بن زیاد آورده، قابل اعتماد نیست، فلان بن فلان آورده قابل اعتماد، مشایخ را این جور حساب کردند 📍🔹منبع: درس خارج فقه استاد مددی دوشنبه 95/02/06 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘کتاب بصائر الدرجات 🔸پديدآورنده : محمد بن حسن صفار 🔸اسم کامل:بصائر الدرجات في فضائل آل محمّد صل الله علیه و آله و سلم 🔸موضوع‌ اين كتاب نوشته محمد بن حسن صفار( م ۲۹۰ ق) از علماى شيعه اماميه و صحابى امام حسن عسكرى( ع) است كه درباره شناخت ائمه و خصوصيات امام نوشته شده است. 🔸محتواى كتاب‌ كتاب بصائر الدرجات مشتمل بر ۱۸۸۱ حديث مى‌باشد كه در ده بخش تنظيم شده و هر بخش حدوداً شامل بيست باب است. عناوين برخى بخش‌ها( اجزاء) عبارتند از: ارزش علم و اينكه علماى حقيقى، آل محمد( عليهم‌السلام) هستند، مقام و منزلت ائمه، ائمه وارث علم انبيايند، ودايع پيامبر نزد ايشان است، اسم اعظم و علم الكتاب نزد آنهاست، از مرگ شيعيان خبر دارند، علومى كه پيامبر به على( ع) آموخت، فرق پيامبران با ائمه. 🔸با آنكه اين اثر قدمت زيادى دارد ليكن فصل‌بندى خوبى بر تمام آن حاكم است و مؤلف، عناوين متعددى را براى ابواب انتخاب كرده و در مواردى كه عنوانى براى روايات نياورده، آن را ذيل« باب نادر» آورده است. يكى از ويژگى‌هاى اين كتاب آن است كه مؤلف آن، همه اسناد روايات خود را به طور كامل ذكر مى‌كند. اما وى درباره روايات هيچ‌گونه اظهار نظرى ندارد و فقط به نقل آنها پرداخته است. 🔸اين اثر مشتمل بر روايت عجيبى درباره مقامات امامان شيعه و گستره علم آنان است. به گونه‌اى كه برخى روايت آن را غاليانه مى‌دانند. البته دسته‌اى از همين روايات در كتبى چون كافى نيز آمده است، ليكن صفار مطالب بيشترى در اين زمينه نقل كرده است. مامقانى در تنقيح المقال به نقل از علامه مجلسى مى‌نويسد: شايد علت آنكه ابن الوليد استاد شيخ صدوق، بصائر الدرجات را روايت نكرده است( چنانكه نجاشى و طوسى در فهرست خود به اين نكته اشاره كرده‌اند) مطالب غلوّ آميز آن در شأن ائمه باشد. با اين حال بصائرالدرجات از كتب معتبر و كهن شيعه به شمار مى‌رود كه از زمان نگارش تا كنون پيوسته مورد توجه علما و بزرگان قرار داشته و بسيار به آن استناد نموده‌اند؛ چنانكه مرحوم كلينى در كتاب كافى، شيخ حر عاملى در كتاب وسائل الشيعه و علامه مجلسى در بحار الانوار از آن نقل كرده‌اند. 🔸صفار دو كتاب كوچك و بزرگ با اين نام داشته كه در اين زمان فقط نسخه بزرگ آن در اختيار ماست و گويا مؤلف با افزودن مطالبى بر بصائر صغير، بصائر كبير را نوشته است. 🔸اين اثر تا سالهاى طولانى، فقط يك چاپ داشت و در سال‌هاى اخير چاپ ديگرى از روى همان نسخه انجام شده است. در عين حال اهميت اثر سبب شده مراكز حديثى، چاپ تحقيق آن را در دستور كار خود قرار دهند. 🔸قابل ذكر است كه سعد بن عبدالله اشعرى قمى( معاصر صفار) نيز كتابى با همين عنوان داشته كه به دست ما نرسيده ولى بخشى از آن در كتاب مختصر البصائر حلى آمده است. 🔹منبع:دارالحدیث •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ توصیه حضرت صادق علیه السلام برای حفظ انسان از خطرات و بلایا 🔻الإمامُ الصّادق عليه السلام: 🌿«لَا تَدَعْ أَنْ تَدْعُوَ بِهَذَا الدُّعَاءِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ إِذَا أَصْبَحْتَ وَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ إِذَا أَمْسَيْتَ- 👌 "اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ" فَإِنَّ أَبِي كَانَ يَقُولُ هَذَا مِنَ الدُّعَاءِ الْمَخْزُونِ». 🔸اين دعا را سه بار در آغاز صبح و سه بار در آغاز شب ترک نکن 👌خدايا مرا در پناه محكم خود قرار بده كه هر كه را خواهى در آن جاى دهى؛ زيرا پدرم مى‌فرمود: اين دعا از گنجينۀ دعاها است. 📗الکافی، ج ۲، ص ۵۳۴. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ شيعه واقعى 🔻الإمامُ الرّضا عليه السلام: 🌿«شيعَتُنَا، اَلْمُسَلِّمُونَ لِأَمْرِنَا، اَلْآخِذُونَ بِقَوْلِنَا، اَلْمُخَالِفُونَ لِأَعْدَائِنَا فَمَنْ لَمْ يَكُنْ كَذَلِكَ فَلَيْسَ مِنَّا». 🔸شيعيان ما: كسانى اند كه تسليم شدگان فرمان ما و پذيرندگان سخن ما و مخالفان دشمنان ما، هستند، 👌بنابراين، كسى كه چنين نباشد، از ما نيست. 📗بحار الأنوار، ج ۶۵، ص ۱۶۷. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘محل دفن حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها کجاست؟ در منابع كهن، از سه محل دفن براى حضرت ياد شده است: 🔸 خانه خويش، 🔸روضة النبى 🔸 بقيع. قول مشهورترِ حديثى و تاريخى، آن است كه حضرت در خانه خود، در جوار خانه پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم دفن شده است. در منابع كهن، اين قول شهرت فراوانى دارد و عالمان شيعه و سنى آن را گزارش كرده اند. ثقة الاسلام كلينى[۱]شيخ صدوق[۲]و شيخ مفيد[۳]اين روايات را با سند معتبر و حتى صحيح نقل كرده و آن را پذيرفته اند. شيخ صدوق[۴]و سيّد بن طاووس[۵]نيز به صراحت اين قول را صحيح شمرده اند. قرينه هاى ديگرى نيز مؤيد اين نظريه هستند: سخن امير المؤمنين(ع) پس از دفن حضرت فاطمه(ع) با عبارت «ابنتك النازلة فى جوارك» مى تواند به اين قرب و نزديكى اشاره داشته باشد.[۶] وصيت حضرت فاطمه(ع) به پنهان بودن مراسم كفن و دفن نيز اقتضا مى كرد كه اين مراسم در مكانى خصوصى و به دور از چشم اغيار انجام شود. روشن است كه مدفن پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم يا بقيع، مكانى عمومى بودند كه امكان پنهان سازى مراسم در آنها نبود. از قرينه هاى ديگر، وصيت امام حسن علیه السلام به امام حسين علیه السلام در لحظه هاى قبل از شهادت است كه فرمود: "اذا انا متّ فهَّيئنى ثم وجّهنى الى رسول اللّه لاحدث به عهدا ثمّ اصرفنى الى امّى(ع) ثمّ ردّنى فادفنّى بالبقيع".[۷] "وقتى من از دنيا رفتم، مرا تجهيز كن، سپس به سوى رسول خدا(ص) روانه ساز، تا با او عهدى كنم، آن گاه مرا به سمت مادرم(ع) ببر، سپس مرا بازگردان و در بقيع دفنم كن." اين سخن نشان مى دهد كه مدفن حضرت فاطمه(ع) در بقيع نيست و مى تواند اشاره به خانه حضرت فاطمه(ع) باشد. گزارش هايى درباره دفن حضرت زهرا(ع) در روضة النبى(ص) (ناحيه اى از مسجد النبى ميان منبر و خانه پيامبر(ص)) يا در بقيع هم وجود دارد كه اعتبار لازم را ندارند و نمى توانند مدعاى خود را در مقابل روايات معتبرى كه دال بر دفن حضرت در خانه خود هستند به اثبات رسانند.[۸] [۱]. الكافى : ج ۱ ص ۴۶۱ ح ۹ به نقل از امام رضا عليه السلام . [۲]. كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۲۹۲ و ج ۲ ص ۵۷۲ ، معانى الأخبار : ص ۲۶۸ . [۳]. الأمالى ، صدوق : ص ۲۸۱ . [۴]. ر . ك : كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۵۷۲ . [۵]. ر . ك : الإقبال : ج ۳ ص ۱۶۳ . [۶]. ر . ك : نهج البلاغه : خطبه ۲۰۲ . [۷]. الكافى : ج ۱ ص ۳۰۰ ح ۱ . [۸]. ر . ك: دانش نامه فاطمى : ج ۱ ص ۳۶۵ ـ ۳۷۳ . 🔹تحقیق از دارالحدیث ؟ حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ا ﷽ ا ☘قبر حضرت فاطمه الزهراسلام الله علیها کجاست؟ 🔻در بیان حضرت آیت‌الله بهجت: سؤال: آقا، قبر حضرت زهرا(س) مخفی است؟ قبر فاطمه زهرا(س) مخفی است به نظر حضرتعالی؟‌ یا نه [محدوده] جایش مشخص است؟ ✅ حضرت آیت‌الله بهجت: بله[طبق شواهد تاریخی]می‌گویند مثلا اولیٰ این است که در روضه(روضةالنبی)مدفون است.[١] ❓سؤال: در [کتاب]مَن لایَحضُر[٢] یک روایت هست که کنار قبر پیغمبر خدا(ص) است. ✅ حضرت آیت‌الله بهجت:[محل]روضه، همین‌جور است، در کنار [مزار مبارک پیغمبر(ص)]است. ▫️▫️▫️ ✨ آیت‌الله بهجت خطاب به یکی از اطرافیان:پنچ هزار تومانی به ایشان(فردی که عازم حج است)بدهید، بگویید: در روضه، پنج‌تا (بار) زیارت حضرت زهرا(س)بخوانند. 🔻پی‌نوشت: ۱. تهذيب الأحكام، ج۶، ص٩؛ جواهر الكلام في شرح شرائع‌الإسلام؛ ج‌٢٠، ص٨۵. ۲. من لايحضره الفقيه؛ ج‏٢؛ ص۵٧٢. ؟ حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ☘کتاب "من لايحضره الفقيه: 🔸مولف شيخ صدوق، ابو جعفر محمد بن على بن حسين بن بابويه قمى، از چهره‌هاى برجسته علماى شيعه در قرن چهارم هجرى. 🔸موضوع‌ مجموعه روايات اهل بيت عليهم السلام درباره مسائل فقهى و احكام شرعى. شيخ صدوق در اين كتاب روايات فقهى را كه از ديدگاه خود صحيح و معتبر بوده جمع آورى نموده است. 🔸ارزش و اعتبار اين كتاب يكى از ارزشمندترين منابع روايى شيعه به شمار مى‌آيد و يكى از چهار كتاب معتبر روايى شيعه است و هر مجتهدى در اجتهاد و استنباط احكام شرعى بايد به روايات آن توجه داشته باشد. كتاب من لا يحضره الفقيه از زمان نگارش مورد توجه و استقبال علماى شيعه قرار گرفته است و پيوسته در مجموعه‌هاى بزرگ و كوچك روايى بر آن استناد نموده و از آن روايت نقل كرده‌اند. 🔸انگيزه نگارش‌ شيخ صدوق اين كتاب را به درخواست يكى از سادات بزرگوار شهر بلخ به نام شريف الدين ابو عبد الله محمد بن حسين معروف به نعمت نگاشته است. او از شيخ صدوق درخواست كرده بود مانند كتاب« من لا يحضره الطبيب» محمد بن ذكرياى رازى در علم طب، او هم كتابى در علم فقه به نگارش درآورد تا مورد استفاده كسانى قرار گيرد كه به علما و فقهاى بزرگ دسترسى ندارند و با مراجعه به آن بتوانند به احكام شرعى و وظايف خود آگاه گردند. شيخ صدوق نيز با پذيرفتن اين درخواست مى‌فرمايند من در اين كتاب بنا ندارم تا هر چه روايت شده را نقل نمايم بلكه فقط آن رواياتى را نقل مى‌كنم كه آنها را صحيح و معتبر مى‌دانم و به آن فتوا مى‌دهم و عقيده دارم كه ميان من و خداوند حجت است. 🔸مشيخه‌ شيخ صدوق در اين كتاب فقط نام راوى اولى را كه روايت را از امام عليه السلام روايت كرده آورده و در آخر كتاب يعنى در بخش« مشيخه» سند خود را به آن راوى نقل مى‌كند تا روايات از حالت ارسال خارج شده و اصطلاحا مسند شوند و استفاده از آن براى مراجعه كنندگان آسان‌تر گردد. 🔸سبك نگارش‌ در قرون اوليه اسلامى فقهاى شيعه فقط به روايت و نقل سخنان ائمه عليهم السلام اكتفا مى‌كردند و به خود اجازه گفتن سخنى در برابر و يا در كنار سخنان ائمه معصوم نمى‌دادند چرا كه آنان را مرتبط با مركز وحى و معدن حكمت مى‌دانستند. حتى اگر مى‌خواستند كتابى غير روايى به نگارش درآورند سعى مى‌كردند تا از الفاظ روايات استفاده كنند و سخنى غير از سخن اهل بيت عصمت و طهارت ننويسند. شيخ صدوق از آخرين علماى اين دوره به شمار مى‌آيد. در تأليفات ايشان همه كتاب روايت و يا گرفته شده از الفاظ روايات است، به حدى كه برخى از علماى شيعه مى‌گويند اگر درباره مسأله‌اى روايتى نيافتيم به الفاظ شيخ صدوق نيز مى‌توانيم استناد كنيم چرا كه الفاظ ايشان همه استفاده شده از الفاظ روايات است. بعد از ايشان از زمان شاگردشان« شيخ مفيد» كم كم اين سبك تغيير كرد زيرا با تغيير نيازهاى روز و هجوم شبهات و ايرادات مخالفان و دشمنان اسلام و ورود فلسفه غرب به جهان اسلام و عقايد و افكار انحرافى، علماى ما مجبور به پاسخ گويى شدند و در صدد حل آن شبهات برآمدند و شيوه‌اى نو در تأليفات علما و فقهاى شيعه پديدار گشت. 🔸مباحث‌ اين كتاب شامل مباحث فراوان فقهى است مانند: ۱- آبها و طهارت و نجاست آن‌ ۲- واجبات نماز و مقدمات آن مانند وضو و غسل و تيمم‌ ۳- احكام اموات‌ ۴- احكام نماز ۵- احكام قضاوت‌ ۶- مكاسب‌ ۷- احكام ازدواج‌ ۸- احكام ارث‌ و مباحث و عناوين گوناگون ديگر فقهى. 🔸منابع كتاب‌ شيخ صدوق در مقدمه كتاب مى‌فرمايد من روايات اين كتاب را از اصول معتبر و مشهور روايى شيعه گرفته‌ام مانند: ۱- كتاب حريز بن عبد الله سجستانى‌ ۲- كتاب عبيد الله بن على حلبى‌ ۳- كتاب‌هاى على بن مهزيار اهوازى‌ ۴- كتاب‌هاى حسين بن سعيد ۵- نوادر احمد بن محمد بن عيسى‌ و بسيارى ديگر از اصول اوليه و منابع معتبر روايى. 🔸روايات كتاب‌ شيخ صدوق در اين كتاب حدود ۶ هزار روايت نقل كرده است كه عموما در باره مباحث فقهى و احكام شرعى است. 🔸مشيخه‌ يكى از بخشهاى مهم اين كتاب بخش مشيخه است كه در پايان كتاب آمده شيخ صدوق در اين بخش به اسناد خود به رواتى كه روايات اين كتاب را از آنها نقل كرده اشاره مى‌كند و به اين وسيله روايات فراوانى از احاديث كتاب را از حالت ارسال و بدون سند بودن خارج كرده و آنها را معتبر و مسند مى‌سازد. اين بخش از كتاب بسيار مورد توجه علماى شيعه قرار گرفته است و شرح‌هاى فراوانى نيز بر اين قسمت از كتاب نگاشته‌اند كه خود از منابع غنى و پر بار علم رجال به شمار مى‌آيد 🔹منبع : دارالحدیث شیخ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘سه خصلت کلیدی 💠امام جواد عليه السلام  اَلمُؤمِنُ یَحتاجُ إلی ثَلاثِ خِصالٍ:  تَوفیقٍ مِنَ اللهِ،  وَ واعِظٍ مِن نَفسِهِ  وَ قَبُولٍ مِمَّن یَنصَحُهُ 🔸مؤمن نیازمند سه خصلت است: توفیق از سوی خداوند، واعظی از درون خود، پذیرش نسبت به کسی که او را پند می دهد. نیاز انسان مومن: ۱.توفیق از طرف خداوند متعال ۲.واعظ درونی ۳.پندپذیر بودن 📗 تحف العقول ص 457 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘درک حقیقت عاشورا 🔸 در زیارتى که امام ‌صادق علیه‌السلام به عطیه عوفی آموخت، آمده است: 🔸 «و انک ثارالله فى الارض من الدم الذى لا یدرک ‌ثاره من الارض الا بأولیائک‌» 🔸: همانا تو خون خدا بر روی زمین هستی ؛ خونی که آن را جز اولیاء درک نمی‌کنند..! 📕 بحارالأنوار، جلد ۹۸، صفحات ۱۴۸، ۱۶۸، ۱۸۰ ✍اشاره: بنابراین زیارت شریفه؛ درک حقیقت عاشورا جز با درک حقیقت ولایت و حصول مرتبه اولیاء الله ممکن نیست و فقط اولیاءالله می دانند که در کربلا چه گذشت و درک ولایت جز با معرفت ممکن نیست. حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا     ☘فضيلت زيارت امام حسين (عليه السّلام) در روز عرفه 🔸احاديث در رابطه با فضيلت زيارت امام حسين (عليه السّلام) در روز عرفه، نزد اهل معرفت، متواتر و فراوان است، از جمله: 🔸«ابو جعفر ابن بابويه» در كتاب «ثواب الاعمال» نقل كرده است كه امام صادق (عليه السّلام) فرموده : فِي ثَوَابِ مَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ ع فَقَالَ مَنْ أَتَاهُ فِي يَوْمِ عَرَفَةَ عَارِفاً بِحَقِّهِ كُتِبَ لَهُ أَلْفُ حَجَّةٍ وَ أَلْفُ عُمْرَةٍ مَقْبُولَةٍ وَ أَلْفُ غَزْوَةٍ مَعَ نَبِيٍّ مُرْسَلٍ أَوْ إِمَامٍ عَادِلٍ‏ درباره‌ ثواب زيارت امام حسين (عليه السّلام) فرمود: «هركس در روز عرفه در حالى كه حق امام حسين (عليه السّلام) را مى‌شناسد، به زيارت او برود، براى او پاداش  ١٠٠٠  حج و  ١٠٠٠  عمره‌ى پذيرفته شده و  ١٠٠٠  بار شركت در جنگ در ركاب پيامبر مرسل يا امام عادل نوشته مى‌شود.»[1] 🔸در همان كتاب در روايت ديگر آمده است: وَ مَنْ أَتَاهُ فِي يَوْمِ عَرَفَةَ عَارِفاً بِحَقِّهِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ أَلْفَيْ حَجَّةٍ وَ أَلْفَيْ عُمْرَةٍ مَقْبُولَةٍ [مُتَقَبَّلَاتٍ‏] وَ أَلْفَ غَزْوَةٍ مَعَ نَبِيٍّ مُرْسَلٍ أَوْ إِمَامٍ عَادِلٍ قَالَ فَقُلْتُ وَ كَيْفَ لِي بِمِثْلِ الْمَوْقِفِ قَالَ فَنَظَرَ إِلَيَّ شِبْهَ الْمُغْضَبِ ثُمَّ قَالَ يَا فُلَانُ إِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا أَتَى قَبْرَ الْحُسَيْنِ ع يَوْمَ عَرَفَةَ وَ اغْتَسَلَ بِالْفُرَاتِ ثُمَّ تَوَجَّهَ إِلَيْهِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ حَجَّةً بِمَنَاسِكِهَا وَ لَا أَعْلَمُهُ إِلَّا قَالَ وَ عُمْرَةً «هركس در روز عرفه در حالى كه حق امام حسين (عليه السّلام) را مى‌شناسد به زيارت او برود، خداوند پاداش  ١٠٠٠  حج و  ١٠٠٠  عمره‌ى مقبول و  ١٠٠٠  بار شركت در جنگ در ركاب پيامبر مرسل يا امام عادل را براى او مى‌نويسد. راوى مى‌گويد به امام (عليه السّلام) عرض كردم : مگر جاى ديگر هم ثواب «موقف» عرفات را دارد؟ حضرت با نگاهى مشابه نگاه خشمگين به من نگريست و آن ‌گاه با نام به من خطاب فرمود: هرگاه مؤمن در روز عرفه به زيارت مزار امام حسين (عليه السّلام) برود و با آب «فرات» غسل كند و آن‌گاه رو به سوى قبر آن حضرت حركت كند، خداوند براى هر گام او يك حج كامل با تمام مناسك آن مى ‌نويسد. راوى در ادامه مى‌گويد: به نظرم حضرت، حج و عمره را با تمام مناسك آن دو فرمود.»[2] 🔸وَ مِنْ ذَلِكَ مَا رَوَاهُ بِإِسْنَادِهِ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ در كتاب يادشده، در حديث ديگر آمده است كه امام صادق (عليه السّلام) فرمود: أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَتَجَلَّى لِزُوَّارِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ ع قَبْلَ أَهْلِ عَرَفَاتٍ وَ يَقْضِي حَوَائِجَهُمْ وَ يَغْفِرُ ذُنُوبَهُمْ وَ يُسْعِفُهُمْ [يُشَفِّعُهُمْ‏] فِي مَسَائِلِهِمْ ثُمَّ يَأْتِي أَهْلَ عَرَفَةَ فَيَفْعَلُ بِهِمْ ذَلِكَ‏ «خداوند تبارک و تعالى پيش از اهل «عرفات» براى زايران امام حسين (عليه السّلام) تجلى نموده و حوايج آنان را برآورده و گناهانشان را مى‌آمرزد و در مورد خواسته‌هايشان شفاعت مى‌كند، آن‌گاه به سراغ اهل عرفات مى‌رود و اين عنايات را به آنان مى‌كند.»[3] 🔸وَ مِنْ ذَلِكَ مِنْ غَيْرِ كِتَابِ ثَوَابِ الْأَعْمَالِ عَنِ الصَّادِقِ ع قَالَ‏ در روايت ديگر در غير كتاب «ثواب الاعمال» نقل شده است كه امام صادق (عليه السّلام) فرمود: إِذَا كَانَ يَوْمُ عَرَفَةَ نَظَرَ اللَّهُ تَعَالَى إِلَى زُوَّارِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع فَقَالَ ارْجِعُوا مَغْفُوراً لَكُمْ مَا مَضَى وَ لَا يُكْتَبُ عَلَى أَحَدٍ ذَنْبٌ سَبْعِينَ يَوْماً مِنْ يَوْمِ يَنْصَرِفُ‏ «وقتى روز عرفه فرامى‌ رسد، خداوند متعال به زائران قبر حسين بن على (عليهما السّلام) نظر [رحمت]مى ‌كند و خطاب به آنان مى ‌فرمايد: بازگرديد در حالى كه گناهان گذشته‌ شما آمرزيده شده است و از روزى كه زائران بازمى‌ گردند تا  ٧٠  روز براى آنان گناه نمى‌ نويسد.»[4] 🔹منبع: [1] ) ثواب الاعمال، ص 115. نیز ر.ک: امالی صدوق، ص 143؛ امالی طوسی، ج1، ص 204. [2] ) ر.ک: ثواب الاعمال، ص 115؛ من لا یحضره الفقیه، ج2، ص 58؛ کامل الزیارات، ص 169. [3] ) ثواب الاعمال، ص 116. نیز ر.ک: مصباح ا لمتهجد، ص 715؛ کامل الزیارات، ص 170. [4] ) ر.ک: مصباح المتهجد، ص 716؛ کامل الزیارات، ص 171. حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘کتاب "معاني الأخبار" 🔸مولف‌ كتاب حاضر از شيخ صدوق، ابو جعفر محمد بن على بن حسين بن بابويه قمى( ۳۰۵- ۳۸۱ هجرى)، از چهره‌هاى برجسته فقها و روات شيعه در قرن چهارم هجرى است. 🔸موضوع‌ اين كتاب مجموعه رواياتى است كه از حضرت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم و ائمه معصومين عليهم السلام روايت شده و در شرح حدود پانصد اصطلاح از اصطلاحات قرآنى، روايى، عقيدتى، فقهى و ديگر معارف اسلامى است، مانند: معناى سبحان الله، معناى حروف مقطعه، معناى من كنت مولاه فعلي مولاه و معناى بيع الحصاة و... 🔸اعتبار و ارزش‌ معاني الأخبار مانند ديگر كتاب‌هاى شيخ صدوق، پيوسته مورد توجه علما و فقهاى شيعه قرار داشته و از معتبرترين اصول روايى شيعه به شمار مى‌آيد و روايات آن در بسيارى از مجموعه‌هاى بزرگ روايى شيعه مانند:« كتب اربعه»،« بحار الأنوار» و« وسائل الشيعه» آمده و به آن استناد شده است. 🔸اين كتاب براى شناخت معانى اصطلاحات قرآنى، روايى، عقيدتى، فقهى و ديگر معارف اسلامى كتابى بس ارزشمند و قابل توجه است كه با توجه به روايات اهل بيت رسول خدا، كه تنها راه شناخت معارف و احكام اسلامى مى‌باشد، نگاشته شده است. 🔸انگيزه نگارش‌ شيخ صدوق، كه يكى از بزرگ‌ترين روات شيعه به شمار مى‌آيد، در تمام عمر خود همتى جز جمع آورى روايات اهل بيت عصمت و طهارت نداشت. وى با نگارش اين كتاب و كتاب‌هاى فراوان ديگر در موضوعات مختلف خدمتى بزرگ در راه شناساندن معارف اصيل اسلام به جهانيان نموده است. 🔸سخن بزرگان‌ علامه مجلسى در اين باره مى‌فرمايد:« كتاب‌هاى شيخ صدوق در حدّ كتب اربعه مى‌باشند و نام آنها در اجازات روايى ما از مشايخ بزرگ شيعه موجود است و بسيارى از علما و فقهاى شيعه از آن روايت نقل كرده‌اند و به لطف خداوند نسخه‌هاى قديمى و تصحيح شده‌اى از آن در اختيار ما مى‌باشد.» 🔸كلام شيخ آقا بزرگ‌ مرحوم آقا بزرگ تهرانى در الذريعه مى‌فرمايد:« كتاب معانى الأخبار نوشته شيخ صدوق، درگذشته به سال ۳۸۱ هجرى مى‌باشد. وى در اين كتاب رواياتى كه در تفسير معانى حروف و الفاظ آمده را جمع آورى نموده است. او اين كتاب را در سال ۳۳۱ هجرى نگاشته است. مولى عبد النبى طسوجى نيز شرحى بر اين كتاب نوشته است...» 🔸تعداد احاديث كتاب‌ اين كتاب شامل ۸۰۹ حديث است كه در ضمن ۴۱۹ باب آمده است. 🔸عناوين ابواب‌ از جمله موضوعات كتاب مى‌توان به: معناى بسم الله الرحمن الرحيم، معناى لوح و قلم، معناى ازدواج نور با نور، معناى جوانمردى و مردانگى، معناى وحدت و تفرقه و معناى سنت و بدعت، معناى سخن حضرت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم كه مى‌فرمايد:« اختلاف امت من رحمت است»، معناى همسايه و حد همسايگى، معناى غيبت و بهتان و... اشاره كرد. 🔹 منبع : دارالحدیث شیخ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ بررسی سند عهد نامه مالک اشتر 🔹 هر چند در کتب روایی، از جمله «نهج البلاغة» (نامه 53) سندی برای این عهدنامه نقل نشده، اما راه‌هایی برای اثبات سند وجود دارد: 1️⃣ اسنادی در کتب رجالی برای آن ذکر شده است: مرحوم نجاشی و شیخ در فهرست در ترجمه اصبغ بن نباتة (رجال نجاشی، ص 8؛ فهرست طوسی، ص88) و همچنین مرحوم نجاشی در ترجمه صعصعة بن صوحان (با طریق دیگر) برای عهدنامه نقل کرده‌اند (رجال‏ نجاشی، ص 203) 2️⃣ این عهدنامه علاوه بر نهج البلاغة، در کتب دیگری همچون تحف العقول، دعائم الاسلام و ... بدون سند نقل شده است. (تحف العقول ص 84 ـ 99؛ دعائم الإسلام، ج1، ص 354 ـ 368) 3️⃣ قسمت‌هایی از این عهدنامه در کافی و من لایحضره الفقیه و ... نقل شده است. 4️⃣ برخی از اهل سنت نیز عهدنامه را نقل کرده و طرقی از روات اهل سنت برای آن نقل کرده‌اند. مثل: (تاریخ دمشق، ابن عساکر، ج42، ص515؛ المجالسة وجواهر العلم، ج3، ص 359 ــ 360 و...) ✅ با توجه به این اسناد، شهرت این عهدنامه مسلماً ثابت می‌شود. اما مشکل این است که به خاطر اختلاف نسخ نمی‌توان در فقه به تک‌تک عبارات موجود استناد کرد و فتوا داد. 📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد علی عندلیب همدانی (دام عزه) •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 یا حبیبی یا جواد‌الائمه ا ﷽ ا ☘توحید در بیان امام جواد علیه‌السلام 💬 «عبدالرحمن‌بن ابی‌نجران» می‌گوید: از امام جواد علیه‌السلام در مورد توحید پرسیدم و گفتم گمان می‌کنم که چیزی باشد. فرمود: 📜 «نَعَمْ غَيْرَ مَعْقُولٍ وَلَا مَحْدُودٍ فَمَا وَقَعَ وَهْمُكَ عَلَيْهِ مِنْ شَيْ‏ءٍ فَهُوَ خِلَافُهُ لَا يُشْبِهُهُ شَيْ‏ءٌ وَلَا تُدْرِكُهُ الْأَوْهَامُ كَيْفَ تُدْرِكُهُ الْأَوْهَامُ وَهُوَ خِلَافُ مَا يُعْقَلُ وَخِلَافُ مَا يُتَصَوَّرُ فِي الْأَوْهَامِ إِنَّمَا يُتَوَهَّمُ شَيْ‏ءٌ غَيْرُ مَعْقُولٍ وَلَا مَحْدُودٍ؛ 🔍 بله، اما نه معقول است و نه محدود؛ پس آنچه گمان تو بر آن قرار گرفت، غیر از آن است و هیچ‌چیز به او شباهت ندارد و اندیشه‌ها او را درک نتواند کرد. چگونه درک کنند، در حالی که خداوند خلاف آنچه اندیشه می‌کنند و خلاف آنچه در گمان‌ها تصور می‌شود، است. همانا آنچه اندیشیده می‌شود، چیزی نامعقول و نامحدود است». 📚الكافي، ج ‏۱، ص ۸۲ حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
▪️فرازی از زیارتنامه امام جواد علیه‌السلام: 🔸خداوندا بر محمد و اهلبیتش صلوات بفرست و همچنین بر محمد بن علی صلوات بفرست همان امام پاک و پرهیزکار و مهربان و وفادار و مهذّب و پاکیزه، او که هدایتگر امت است و وارث امامان، او که گنجینه‌دار مهربانی است و چشمه حکمت و پیشوای برکت... 🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الزَّكِيِّ التَّقِيِ‏ وَ الْبَرِّ الْوَفِيِّ وَ الْمُهَذَّبِ النَّقِيِّ هَادِي الْأُمَّةِ وَ وَارِثِ الْأَئِمَّةِ وَ خَازِنِ الرَّحْمَةِ وَ يَنْبُوعِ الْحِكْمَةِ وَ قَائِدِ الْبَرَكَةِ ... 📚مفاتیح الجنان حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘در محضر الهی 🔸 قال الامام الجواد علیه آلاف التحية و الثناء : اعْلَمْ أنَّكَ لَنْ تَخْلُو مِنْ عَیْنِ اللهِ، فَانْظُرْ كَیْفَ تَكُونُ . 🔹بدان كه تو از ديد خدا بيرون نيستي پس بنگر كه چگونه اي. 📚 تحف العقول ص ۴۵۵. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135