ا ﷽ ا
🔹چند اصل مهم و کاربردی در یادگیری رجال:
🔸پژوهش و تحقیق گسترده
🔸تسلط بر مبانی، قواعد و اقوال رجالی
🔸حافظه قوی در حفظ نام و ترجمه افراد و دارا بودن ذهن جستجوگر
🔸دقت و توجه عملی در تشخیص و تطبیق قواعد و مبانی رجالی بر اسناد روایات
🔸تمرین و ممارست عملی در اسناد روایات به مرور زمان
#رجال
#اصول_یادگیری_رجال
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🔹واقفیه
🔸واقِفیه، واقِفه یا مَمْطوره، گروهی از شیعیان که بر امامت امام موسی کاظم علیه السلام توقف کردند، و از اعتراف به امامت امام رضا علیه السلام سرباز زدند.
معتقد بودند که امام کاظم علیه السلام مهدی موعود است که در غیبت به سر میبرد و رجعت خواهد کرد.
🔸بنيانگذار اين مذهب وکیل های خود حضرت کاظم ،در كوفه و مصر و خراسان و جاهاى ديگر بودند ، كه در دورانى كه امام در زندان هارون بود اموال فراوانى از خمس به نزد آنها گرد آمده بود و چون امام وفات يافت نزد خود گفتند: اگر به امامت على بن موسى الرضا (علیه السلام) اعتراف كنند بايستى همه اين اموال را به آن حضرت تسليم كنند، طمع به مال دنيا آنها را بر اين داشت كه منكر امامت امام رضا علیه السلام شدند.
🔹بنیانگذاران واقفیه
سه نفر بودند به نامهای:
🔸علی بن ابی حمزه بطائنی
🔸زیاد بن مروان قندی
🔸عثمان بن عیسی رواسی
که از وکلای حضرت موسی کاظم علیه السلام بودند و به همین سبب اموال فراوان وی را دراختیار داشتند (زیاد قندی ۷۰ هزار دینار و علی بن حمزه ۳۰ هزار دینار).
آنان به جهت تصاحب این اموال ادعا کردند که موسی بن جعفر زنده و غایب است. چرا که در صورت اقرار به امامت رضا ناچار بودند آن اموال را تحویل وی دهند.
از دیگر افراد واقفی می توان به اشخاص زیر اشاره کرد:
علی بن احمد موسوی علوی
حسن بن محمد بن سماعه کوفی
علی بن حسن طاطری
حسن بن محمد بن سماعه
حیان السراج
احمد بن ابى بشر سرّاج
🔹اعتبار روایات نقل شده توسط واقفی ها:
به گفته شیخ طوسی در کتاب العدة، اگر راوی از فرق شیعه مانند فطحیه، ناووسیه و واقفه بود و در امانت مورد اطمینان بود، در صورتی که روایتی برخلاف روایتش نباشد و امامیه برخلاف آن عمل نکرده باشد، باید به روایاتش عمل شود .
رجالیون در اخذ به روایات واقفی ها ، که دو دوره کاملاً متفاوت زمانی را سپری نموده اند ، اختلاف نظر دارند.
گروهی آنان را به شدت ضعیف دانسته و حاضر به پذیرفتن روایاتشان نشدند در حالی که گروه دیگر روایات دوران وکالتشان را پذیرفتند.
به نظر اعتبار قطعی روایات منقول از آنان ، در دوران وکالت و قبل از وقف می باشد مخصوصا اگر کتب اربعه از ایشان نقل کرده باشند که نشانه اعتماد بر آنها در روایات این کتابها بوده است.
#واقفیه
#علی_بن_ابی_حمزه
#رجال
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🔹علی بن ابی حمزه بطائنی
🔸وی از راویان کثیر النقلی است که در ابتدا صحیح المذهب و از وکلا و راویان مورد اعتماد امام موسی کاظم علیه السلام بوده است اما بعد شهادت حضرت واقفی شد.
وی پس از شهادت امام موسی کاظم علیه السلام به انگیزه مال اندوزی، امامت امام رضا علیه السلام را نپذیرفت و در این مورد معتقد بود که امام موسی کاظم علیه السلام غیبت را گزیده است .
🔸 رجالیون در اخذ به روایات این راوی و همفکران واقفی او، که دو دوره کاملاً متفاوت زمانی را سپری نموده است، اختلاف نظر دارند.
گروهی وی را به شدت ضعیف دانسته و حاضر به پذیرفتن روایات وی نشدند در حالی که گروه دیگر روایات دوران استقامت وی را پذیرفتند.
به نظر اعتبار قطعی روایات منقول از بطائنی، در دوران وکالت و قبل از وقف می باشد.
#واقفیه
#علی_بن_ابی_حمزه
#رجال
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
صدا ۰۰۱-AudioConverter.mp3
29.97M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
فقه روایی(فقه روایت محور)
#وسائل_الشیعه /جلد/۱
🔸#جلسه /۵
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۲۳
📚موضوع جلسه:
جلد اول وسائل الشیعه آل البیت
ابواب /مقدمه العبادات
باب / ۱/وجوب العبادات الخَمس
صفحه:۲۰ روایت ۲۰
🎤هاشمی
#حدیث_خوانی
#فقه_روایی
#کلاس_وسائل_الشیعه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
صدا ۰۰۲-AudioConverter.mp3
26.12M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
#حدیث
#اصول_کافی /جلد/۵
دارالثقلین تصحیح استاد ولی
🔸#جلسه /۵
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۲۳
📚موضوع جلسه:
معاشرت با مردم
ابواب /کتاب العِشره
باب / ۴
صفحه:۵۸۶ حدیث ۲
🎤هاشمی
#کافی
#حدیث_خوانی
#کلاس_کافی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🔹حدیث منتخب
از درس حدیث خوانی :
🔸قال الباقر:
لَمْ یُجْعَلْ فِی اَلْوَلاَیَةِ رُخْصَةٌ...
صَحِیحاً کَانَ أَوْ مَرِیضاً أَوْ ذَا مَالٍ أَوْ لاَ مَالَ لَهُ
فَهِیَ لاَزِمَةٌ
🔸حضرت امام باقر علیه السلام:
در امر ولایت هیچ اجازه ای (بر عدم باور و تمسک نکردن به ولایت) داده نشده است.
چه انسان سالم
چه انسان مریض
چه انسان مال دار
چه انسان بی مال
👈(اعتقاد به ولایت )بر همگان لازم است.
📚وسائل الشیعة /ج ۱ /ص ۲۳
#حدیث
#حدیث_منتخب
#ولایت
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🔸کتاب های مناسب جهت شناخت #فقه_شیعه :👇
✅ برای شناخت نظرات اهل سنت و مقایسه آن با نظرات شیعه، بهترین کتاب، کتاب «#الخلاف» شیخ طوسی است.
👈 اما برای آگاهی از نظرات امامیه (از ابتدای عصر غیبت تا زمان علامه حلی که اصطلاحا به آنها #قدما گفته می شود) بهترین کتاب، کتاب #مختلف_الشیعه علامه حلی است.
🔹و برای شناخت نظرات #متاخرین، کتابهای #مفتاح_الکرامة ، #مستندالشیعة ، #الحدائق_الناظرة و #جواهر_الکلام کتاب های قابل استفاده ای هستند.
منبع: مسیر اجتهاد
#کتاب_شناسی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
وسائل جلسه۶.mp3
28.46M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
فقه روایی(فقه روایت محور)
#وسائل_الشیعه /جلد/۱
🔸#جلسه/۶
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۲۵
📚موضوع جلسه:
جلد اول وسائل الشیعه آل البیت
ابواب /مقدمه العبادات
باب / ۱/وجوب العبادات الخَمس
صفحه:۲۳روایت ۲۴
🎤هاشمی
#حدیث_خوانی
#فقه_روایی
#کلاس_وسائل_الشیعه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
کافی جلسه۶.mp3
30.92M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
#حدیث
#اصول_کافی /جلد/۵
دارالثقلین تصحیح استاد ولی
🔸#جلسه /۶
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۲۵
📚موضوع جلسه:
معاشرت با مردم
ابواب /کتاب العِشره
باب / ۴/۵
صفحه:۵۸۸ حدیث ۸
🎤هاشمی
#کافی
#حدیث_خوانی
#کلاس_کافی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘ بهترین علم
همان،قرآن کریم و
حدیث معصومین علیهم السلام
می باشد.
🔸 قال ابو جعفر : علیه السلام
شرّقا و غرّبا فلاتجدان علمأ صحیحا الا شیئا خرج من عندنا اهل آلبیت .
حضرت امام باقر علیه السلام
به شرق بروید
به غرب بروید
علم صحیحی جز ، آنچه
از نزد ما خارج شود، نمی یابید.
🔺الکافی ج ۲ / ۳۲۸
#حدیث
#حدیث_شناسی
#حدیث_خوانی
#ولایت
#اهمیت_توجه_به_حدیث
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🔹#فطحیه یا افطحیه:
🔸 فرقه ای از شیعه است که امامت را پس از امام صادق علیه السلام، را حق فرزند بزرگتر او (عبدالله افطح) می دانند .
🔸افطح در لغت به کسی اطلاق میشود که دارای سر و یا پاهای پهن باشد، از آن جا که عبدالله افطح دارای سر یا پا های پهن بود، وی را افطح و پیروانش را افطحیه یا فطحیه مینامند.
🔸#عبدالله_افطح هفتاد روز پس از مرگ پدرش بدون فرزند از دنیا رفت.
🔸فطحیه تا اواخر قرن سوم هجری در میان شیعیان وجود داشتند.
فرقه فطحیّه به دلايل متعدّد بقا نيافت و پس از مدّتى از ميان رفت.
🔸کسانی که منتسب و مشهور به فطحیه هستند :
1. #عبدالله_بن_بکیر:
وی از بزرگان و اصحاب امام صادق علیه السلام است که به تصریح شیخ طوسی؛ فطحی مسلک، اما ثقه و مورد اعتماد است.
2. #عمار_بن_موسی_ساباطی:
او از اصحاب و راویان امام صادق علیه السلام و یکی دیگر از فطحیان است که بنابر نقل شیخ طوسی؛ کتاب بزرگی دارد که مورد اعتماد میباشد.
3. #اسحاق_بن_عمار_ساباطی:
نجاشی؛ اسم او را اسحاق بن عمار بن حیان صیرفی نامیده و شیخ اصحاب ائمه دانسته است. اما شیخ طوسی؛ وی را اسحاق بن عمار ساباطی نامیده و تأکید کرده او فطحی اما مورد اعتماد است.
4. #علی_بن_اسباط:
کشی به نقل از استادش؛ عیاشی، علی بن اسباط را جزء فطحیه دانسته است.
5. #یونس بن یعقوب:
وی از اصحاب امام صادق علیه السلام و ثقه و مورد اعتماد است.
6. #معاویة_بن_حکیم :
او یکی از ثقات و اصحاب جلیل القدر امام رضا علیه السلام است. تنها نقلی که ادعا دارد وی فطحی بود، نقل کشی از استادش؛ عیاشی است.
بعید به نظر میرسد که چنین شخصی با چنین درجهای از اعتبار نزد امام رضا علیه السلام در چنین مسئلهای مشکل اعتقادی داشته باشد.
7. #علی_بن_حدید بن حکیم:
در رجال کشی به نقل از نصر بن صباح، وی را فطحی نامیده است.
8. حسن بن علی #ابن_فضال :
وی یکی از بزرگان اصحاب ائمه علیهم السلام است.
البته آنچه مشهور است آن است که حسن بن علی بن فضال در آخر عمر از این عقیده بازگشت.
9. احمد بن الحسن بن علی #ابن_فضال: وی فرزند حسن بن علی بن فضال است که به او نیز نسبت فطحی دادهاند. شیخ طوسی درباره او میگوید: «با آنکه گفته شده احمد فطحی است اما او ثقه است».
10.برادران احمد بن الحسن بن علی #ابن_فضال :
نه تنها احمد فرزند حسن بن علی بن فضال از جمله فطحیان بود، بلکه دیگر پسران حسن بن علی بن فضال نیز فطحی شدند که از جمله آنان علی بن حسن بن علی بن فضال است.
#فطیحه
#رجال
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
اسناد پر تکرار ۱.mp3
7.26M
ا ﷽ ا
۷ دقیقه
☘بررسی اسناد پر تکرار کتب اربعه
شماره/۱ #بررسی_اسناد_پرتکرار
🔹علی بن ابراهیم/ عن ابیه /عن النوفلی /عن السکونی/ عن ابیعبدالله(امام صادق علیه السلام)
👌نتیجه بررسی : حدیث صحیح و قابل اعتماد است.👇👇👇
#بررسی_اسناد_پرتکرار
#کتب_اربعه
#سند_شناسی
#رجال
#السکونی
#النوفلی
#علی_بن_ابراهیم
#ابراهیم_بن_هاشم
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘بررسی اسناد پر تکرار کتب اربعه
شماره/۱ #بررسی_اسناد_پرتکرار
🔹علی بن ابراهیم/ عن ابیه /عن النوفلی /عن السکونی/ عن ابیعبدالله(امام صادق علیه السلام)
👌نتیجه بررسی : حدیث صحیح و قابل اعتماد است.👇
🔸۱/#علی_ابن_ابراهیم بن هاشم قمی:
یکی از برجستهترین و معتبرترین روات شیعه در قرن سوم به شمار میآید. حدود ۷۱۴۰ روایت در مجموعههای روایی بزرگ شیعه از او نقل شده
وی از احترام خاصی نزد علما و فقهای شیعه برخوردار است .
او جزء اولین راویان بزرگ حدیث در شهر قم میباشد
فقهای شیعه او را استاد مشایخ قم و از بزرگترین چهرههای آن شهر میدانند
او از یاران امام حسن عسکری علیهالسّلام و از مشایخ معتبر ثقة الاسلام کلینی به شمار میآید.
نجاشی در باره او میفرماید: "علی بن ابراهیم شخصیتی مورد اطمینان در نقل روایات و دارای ایمانی ثابت و استوار است."
🔸۲/#ابراهیم_بن_هاشم قمی:
از راویان و از بزرگان علم حدیث و روات اهل بیت (علیهالسّلام) است و بر شخصیت ارجمند وی، هیچ خللی وارد نیست؛ امّا تنها به این علّت که اصحاب، به وثاقت و عدالت او تصریح نکردهاند، گروهی از متقدّمان، او را در حدّ وثاقت پذیرفتهاند و حدیث او را «حَسَن» دانستهاند.
او نخستین کسی بود که احادیث کوفیان را در قم منتشر کرد.
"انّه اوّل من نشر حدیث الکوفیین بقم. او اوّلین کسی است که حدیث کوفیان را در قم منتشر نمود"
وی پدر علی بن ابراهیم (نویسنده تفسیر قمی) است.
🔸۳/#النوفلی:
حسین بن یزید النوفلی است که در وثاقت او تشکیک شده است.
اما چون او از مشایخ ابراهیم بن هاشم است و ابراهیم راوی روایات سکونی است ،لذا نوفلی را توثیق کردهاند.
نقیصهای که بر او وارد شده، اتهام غلوی است که به او نسبت داده شده و به شهادت رجالی بزرگ (نجاشی) دلیلی بر این اتهام وجود ندارد؛ ازاینرو به روایات او نیز عمل شده است.
🔸۴/#السکونی :
اسماعیل بن مسلم یا اسماعیل بن ابی زیاد است.
شخصی است که مشهور او را عامی ولی ثقه می دانند
بنابر قول دیگر امامی ثقه است (حاجی نوری) و تقیه میکرده است.
اسماعیل بن ابیزیاد سکونی، از اصحاب امام صادق ـ علیهالسلام و
یکی از راویانی است که بیشترین روایت را از ائمه ـ علیهمالسلام ـ نقل کرده است.
تعداد روایات نقل شده از سکونی
حدود ۱۱۲۲ روایت در کتابهای اربعه حدیثی است( فقیه، کافی، تهذیب و استبصار)
اکثر روایات او را نوفلی نقل کرده است
یعنی در کتب اربعه حدود ۸۵۲ مورد از روایات سکونی توسط نوفلی روایت شده است.
در مجموع، شیعه به روایات سکونی عمل میکند و آن را معتبر می داند.
#بررسی_اسناد_پرتکرار
#کتب_اربعه
#سند_شناسی
#رجال
#السکونی
#النوفلی
#علی_بن_ابراهیم
#ابراهیم_بن_هاشم
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
حدیث۱.mp3
6.03M
ا ﷽ ا
۶ دقیقه
☘حدیث منتخب :
🔸 روایتی از طریق و سند بالا بیان میشود: 👆👇
«عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ النَّوْفَلِیِّ عَنِ السَّکُونِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ :
قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلیاللهعلیهوآله :
فَوْقَ کُلِّ ذِی بِرٍّ بِرٌّ حَتَّی یُقْتَلَ الرَّجُلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَإِذَا قُتِلَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَلَیْسَ فَوْقَهُ بِرٌّ وَ إِنَّ فَوْقَ کُلِّ عُقُوقٍ عُقُوقاً حَتَّی یَقْتُلَ الرَّجُلُ أَحَدَ وَالِدَیْهِ فَإِذَا فَعَلَ ذَلِکَ فَلَیْسَ فَوْقَهُ عُقُوق»؛
حضرت رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فرمودند:
بالای نیکی هر نیکوکاری نیکی است، تا آنکه انسان در راه خدا کشته شود و چون در راه خدا کشته شد، دیگر بالای آن نیکی (و عملی بهتر) نیست و بالای هر آزردنی، آزردنی است، تا آنکه کسی یکی از پدر و مادر خود را بکشد و چون چنین کرد، بالاتر از آن آزردنی نیست.
🖊کافی جلد/۲
#بررسی_اسناد_پرتکرار
#شهادت
#حدیث
#حدیث_منتخب
#حدیث_خوانی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🔸اصحاب اجماع/۱:
☘اصطلاحی رجالی است که گروهی از نخبگان و راویان موثق هستند و همه علماى درایه و حدیث و فقها به روایاتى که از ایشان به طریق صحیح نقل شده، بدون تردید و دغدغه خاطر اعتماد مىکنند و آنها را صحیح مىدانند و عمل به آنها را لازم مىشمرند، اگرچه از افراد ناشناخته یا ضعیف نقل خبر کرده باشند.
☘اصحاب اجماع گروهی هستند که محمد بن عمر بن عبدالعزیز #کشی در کتاب رجالش در مورد آنها گفته است علمای امامیه بالاجماع روایاتی که از ایشان به طریق صحیح نقل شده باشد را صحیح می دانند. اصحاب اجماع جمعا هجده نفرند؛ شش نفر از کسانی که هم امام باقر و هم امام صادق علیه السلام را درک نموده اند، شش نفر از اصحاب امام صادق علیه السلام (به تنهایی) و شش نفر از اصحاب امام کاظم و امام رضا علیهما السلام.
#رجال
#اصحاب_اجماع
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🔸اصحاب اجماع/۲:
تعداد و اسامی اصحاب اجماع:
در تعداد اصحاب اجماع بین صاحب نظران اختلاف نظر وجود دارد
مشهور آنها را هیجده تن دانستهاند
که/ شش تن آنها از اصحاب امام باقر و امام صادق علیهماالسلام اند
و/ شش تن دیگر تنها از اصحاب #امام_صادق علیهالسلام هستند
/ و شش تن باقیمانده از اصحاب #امام_کاظم و #امام_رضا علیهماالسلام محسوب میشوند.
۱/شش نفری که از اصحاب #امام_باقر علیهالسلام و #امام_صادق علیهالسلام بودهاند یعنی هر دو امام را درک نمودهاند، عبارتند از:
#زُرارَة_بن_اعین
#مَعروفِ_بنِ_خَرَّبوذ
#بُرَید_بن_معاویه
#فُضَیل_بن_یسار
#محمد_بن_مُسلِم
#ابوبصیر_اسدی (در قولی #ابوبصیر_مرادی)
کشی در میان این شش نفر، زراره را افضل میداند.
۲/ شش نفری که تنها از اصحاب امام صادق علیهالسلام بودهاند، عبارتند از:
#جَمیل_بن_دَرّاج
#عبدالله_بن_مُسکان
#عبدالله_بن_بُکَیر
#حَمّاد_بن_عثمان
#حماد_بن_عیسی
#اَبان_بن_عثمان
۳/کشی از اصحاب امام كاظم و امام رضا علیهما السلام 6 تن ديگر را به شرح زیر بر اين رجال افزوده است:
#یونس_بن_عبدالرحمن
#صَفوان_بن_یحیی
#اِبن_اَبی_عُمَیر
#عبدالله_بن_مُغَیرِه
#حسن_بن_محبوب
#احمد_بن_محمد_بن_ابی_نصر_بَزَنطی.
#کشی خاطر نشان کرده است که برخی از امامیان، به جای حسن بن محبوب، کسانی چون #حسن_بن_علی_بن_فَضّال، #فَضالَة_بن_ایوب و #عثمان_بن_عیسی را مطرح کردهاند.
#رجال
#اصحاب_اجماع
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🔸قالَ الاِمامُ الصّادِقُ عليه السلام:
مَنْ بَدَءَ بِكَلامٍ قَبْلَ سَلامٍ فَلاتُجيبُوهُ.
🔹حضرت امـام صـادق عليه السلام فرمـود:
كسى كه قبل از سلام سخن گويد،
جوابش را ندهید.
🖊 تحف العقول/ 245
#حدیث
#حدیث_منتخب
#سلام_دادن
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
وسائل جلسه۷.mp3
30.46M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
فقه روایی(فقه روایت محور)
#وسائل_الشیعه /جلد/۱
🔸#جلسه /۷
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۳۰
📚موضوع جلسه:
جلد اول وسائل الشیعه آل البیت
ابواب /مقدمه العبادات
باب / ۱/وجوب العبادات الخَمس
صفحه:۲۴روایت ۲۸
🎤هاشمی
#حدیث_خوانی
#فقه_روایی
#کلاس_وسائل_الشیعه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
کافی جلسه۷.mp3
25.94M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
#حدیث
#اصول_کافی /جلد/۵
دارالثقلین تصحیح استاد ولی
🔸#جلسه /۷
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۳۰
📚موضوع جلسه:
معاشرت با مردم
ابواب /کتاب العِشره
باب / ۵/۶/۷
صفحه:۵۹۱/ح۵
🎤هاشمی
#کافی
#حدیث_خوانی
#کلاس_کافی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135