ا ﷽ ا
🍀امالی سید مرتضی
🔸کتاب «أمالى» اثر سید مرتضی، به معنای کتابی است که استاد آن را املا کرده و شاگردان آن را مینویسند. این اثر به عنوان یکی از آثار ماندگار سید مرتضی شناخته میشود. در مورد تألیف این کتاب، برخی معتقدند که سید مرتضی خود آن را تألیف کرده و شاگردانش فقط آن را روایت کردهاند. این در حالی است که برخی دیگر بر این باورند که ممکن است شاگردان در جمعآوری آن نقش داشتهاند.
📌کتاب «أمالى» همچنین با نامهای دیگری چون «غُرر الفوائد و دُرر القلائد» و «مجالس التأویلات» نیز شناخته میشود. سید مرتضی این مجالس را در سفرهای خود به حجاز و در خانهاش بر شاگردانش املا کرده است. آخرین املا در ۲۸ جمادی الأول سال ۴۱۳ هجری قمری انجام شده است.
💠تنوع موضوعات و فصول مختلف این کتاب، آن را به نوعی دایرةالمعارف تبدیل کرده که نه تنها خواننده را خسته نمیکند، بلکه بر شوق و ذوق او میافزاید. همچنین، ابوالفتح کراجکی، یکی از شاگردان سید مرتضی، گزیدهای از این اثر را تحت عنوان «المراشد» تدوین کرده است.
📚دانشنامه اسلامی ویکی فقه
#کتاب_شناسی
#امالی
#امالی_سیدمرتضی
#سیدمرتضی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀اشتباه در برداشت از روایت به علت تقطیع
✍️ محمد ذکاوت صفت
تقطیع روایت، به معنای برشِ بخشی از روایت است و نقلِ آن بخش که فعلاً مورد نیاز است. نویسندگان کتابهای روائی، پس از انتقال روایات از اصول اصلیِ آن و شروع به تبویب (باب بندی) روایات، مجبور به تقطیع روایات شدند.
گاهی نقلِ تقطیع شدهی یک روایت، موجب برداشت نادرست از معنای اصلی روایت میشود. هرچند روایات تقطیعشده از جهاتی سودمند هستند، اما از دیگر سو، میتوانند منجر به سوء تفاهم و انتقال ناقص پیام به مخاطب شوند. از همین رو، نویسندگانی که اقدام به تقطیع روایات میکنند، معمولاً با عباراتی به خوانندگان هشدار میدهند که متن روایت تقطیع شده و ناقص است.
یکی از کتابهایی که نه تنها روایات را تقطیع کرده، بلکه در مواردی به تعویض مختصر و بعضاً غیرمضر آن نیز پرداخته، «کتاب من لا یحضره الفقیه» است. این اثر، با توجه به رویکردش به مخاطب عام، این روش را در پیش گرفته است؛ اما متأسفانه گاهی اهل علم را نیز به اشتباه میاندازد. نمونهای از این نقلِ اشتباه انداز، روایت زیر است:
👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=77034
#حدیث_شناسی
#تقطیع_روایات
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀توحید مفضل
🔸در کتابخانه های دنیا رساله های بسیاری هست که به افراد نسبت داده شده و ثابت هم نیست. الان رسائل زیادی، حدود هشت رساله به مفضل بن عمر نسبت داده اند که چاپ شده، یکی هم رساله توحید مفضل است که اگر اضافه کنیم نه تا می شود.
توحید مفضل در فهرست نجاشی هم نیامده است؛ ایشان نوشته کتاب فکِر چون یک قسمت از کتاب توحید اینگونه است که فَكِّرْ يَا مُفَضَّل ...، آقای خوئی و دیگران گفتند: این فَکر همان توحید مفضل است و إلا به اسم توحید در کتاب نجاشی نیامده است.
احتمال می دهم این کتاب در قرن 4 در ایام خلافت فاطمیین مصر نوشته شده باشند. لسان این کتاب لسان علوم تجربی است. از سالهای 200 علوم غربی ترجمه شد به جهان اسلام و اخذ و رد. در میان فرق اسلامی فرقه ای که خیلی به علوم طبیعی اعتناء داشت اسماعیلی ها بودند. جابر بن حیان که می گویند پدر علم شیمی است، نیز گفته شده اسماعیلی بوده است.
قبل از 298 تا 150 سال تاریخ اسماعیلی ها ابهام دارد چون ائمة آنها در این بازه زمانی ائمة ستر هستند و باعث شد که شیعه و عامة در نسب اساعیلی ها طعن بزنند که این ها از سادات نبودند و اثار روایی آنها موجود نیست. از زمان محمد بن اسماعیل آغاز میشود و تا دوران عبیدالله مهدی نیز ادامه دارد. رساله ای هست به اسم رسائل «اِخوان الصّفا و خُلّان الوَفا» در قرن 3 که هنوز ریاضی و فیزیک و .. در دنیای اسلام جا نیفتاده بود، هرچند ترجمه شده بود ولی جا نمی افتاد. اسم های مؤلفین این رسائل را مخفی نگه می¬داشتند و یا اسم رمزی می گذاشتند؛ رساله اخوان الصفا نیز از همین گروه بود و این رسائل را به آنها نسبت دادند. اسم پنج نفر از مولفین رسائل اخوان الصفا در کتب اسماعیلیه آمده است و در کتب تاریخ نیست. اسماعیلیه معتقدند که اخوان الصفا را ائمه ستر نوشته اند. بعد از گرفتن مصر خلافتشان قوی بود و خلافت بغداد را کاملا می لرزاند، یکی از نقاط قوتشان اهتمامشان به فیزیک و امثال آنها بود و لذا احتمال می دهم که توحید مفضل را همین ها جعل کرده باشند. یکی از آقایان بزرگوار هم به نظرم دل خوش بودند که گفتند: ما باید افتخار کنیم که اسم ارسطو را معصوم برده است!
اگر کتاب را علان کلینی نقل کرده باشد احتمال دارد متعلق به بعد از تأسیس دولت فاطمی هم باشد. اسماعیلی ها شیعه هایی بودند که تحرک سیاسی داشتند، از علان کلینی به عنوان یک چهره سیاسی و فعال سیاسی نام برده می شود. اگر در دولت فاطمی ها باشد به مراتب کارش مشکل تر می شود و اگر متعلق به ائمه ستر باشد علت جهالت روشن می شود اجمالا.
اندلسی ها هم اموی بودند (در آن زمان سه حکومت رسمی مهم بود: فاطمیون مصر، بغداد و اموی ها در اندلس.) در سال 378 هجری به نام حضرت زهرا سلام الله علیها مسجد جامع الازهر را ساختند و مدت های در آن جلسات درس تشکیل می شد و بعدا عنوان حوزوی گرفت و بعدها جامع الازهر یک بخش علوم درست کرد و اسمش جامعة الازهر گذاشتند و حدود 70 سال قدمت دارد. چیزی که فاطمی ها درست کردند جامع الازهر است که مسجد جامع بود نه جامعة و دانشگاه.
مرحوم مفضل بن عمر در خط غلو به عنوان یک رمز حساب می شدند و از حالت شخص خارج شده بودند؛ اگر مطلب غلو آمیزی می خواستند بگویند به مفضل نسبت می دادند. کتاب «الهفت و الأظلة يا الهفت الشريف» این کتاب را مرحوم شیخ مفید هم داشته اند. اسم کتاب را « الأشباح و الاظلة » نیز گفته اند. در این کتاب نیز مطالب بی اساسی را به مفضل نسبت داده اند از جمله اینکه مفضل قائل به تناسخ بوده است! در همین کتاب نسبت داده اند که روز عاشوراء جبرئیل رفت پیش عمر سعد و گفت: اترید تقتل رب السماوات و الارض...! خود مفضل فی نفسه خیلی در نقل کلام دقیق نیست، بعد از او دروغ هم به او نسبت داده اند.
🖊 کانال استاد مددی
#کتاب_شناسی
#توحید_مفضل
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🎞 راه اصلاح
📝 اصلاح جامعه و رشد و سعادت آن، در پیوند عاطفی است. بهترین طریق پیوند عاطفی، اجراء مقررات دینی است.
📖 دستنوشتهها | صفحه ۱۹۱
📚علامه #طباطبایی
#معرفتی
#جامعه_دینی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
8.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ا ﷽ ا
🍀مساله لقاءالله
کیفیت رویت الله تعالی
#لقاء_الله
#توحید #خداشناسی
#سلوکی #معرفتی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀گریه رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله در وفات فرزند دلبندشان
🛑وَ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ اَلْأَنْصَارِيِّ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ: أَخَذَ رَسُولُ اَللَّهِ بِيَدِ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ عَوْفٍ فَأَتَى إِبْرَاهِيمَ وَ هُوَ يَجُودُ بِنَفْسِهِ فَوَضَعَهُ فِي حَجْرِهِ فَقَالَ يَا بُنَيَّ إِنِّي لاَ أَمْلِكُ لَكَ مِنَ اَللَّهِ تَعَالَى شَيْئاً وَ ذَرَفَتْ عَيْنَاهُ فَقَالَ لَهُ عَبْدُ اَلرَّحْمَنِ يَا رَسُولَ اَللَّهِ تَبْكِي أَ وَ لَمْ تَنْهَ عَنِ اَلْبُكَاءِ فَقَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنَّمَا نَهَيْتُ عَنِ اَلنَّوْحِ عَنْ صَوْتَيْنِ أَحْمَقَيْنِ فَاجِرَيْنِ صَوْتٍ عِنْدَ نَغَمِ لَهْوٍ وَ لَعِبٍ وَ مَزَامِيرِ شَيْطَانٍ وَ صَوْتٍ عِنْدَ مُصِيبَةٍ وَ خَمْشِ وُجُوهٍ وَ شَقِّ جُيُوبٍ وَ رَنَّةِ شَيْطَانٍ إِنَّمَا هَذِهِ رَحْمَةٌ وَ مَنْ لاَ يَرْحَمْ لاَ يُرْحَمْ لَوْ لاَ أَنَّهُ أَمْرٌ حَقٌّ وَ وَعْدٌ صِدْقٌ وَ سَبِيلٌ بِاللَّهِ وَ أَنَّ آخِرَنَا سَيَلْحَقُ أَوَّلَنَا لَحَزِنَّا عَلَيْكَ حَزَناً شَدِيداً وَ إِنَّا بِكَ مَحْزُونُونَ تَبْكِي اَلْعَيْنُ وَ يَدْمَعُ [يَحْزَنُ] اَلْقَلْبُ وَ لاَ نَقُولُ مَا يُسْخِطُ اَلرَّبَّ عَزَّ وَ جَلَّ
◾️از جابر بن عبد اللّه انصارى رضى اللّٰه عنه نقل شده است كه گفت: رسول خدا صلّىاللّٰهعليهوآله دست عبد الرحمن بن عوف را گرفت و به نزد [فرزندش] ابراهيم برد که در حال جان دادن بود. حضرت او را در دامن خود گذاشت و فرمود: اى فرزند عزيزم! من در برابر [اراده] خدای متعال مالك اختيار تو نيستم،[هيچ كارى از دست من براى تو،در مقابل ارادۀ خدا ساخته نيست.]
اشك از ديدگان حضرت جارى شد. عبد الرحمن به حضرت عرض كرد: يا رسول اللّٰه! گريه مىكنيد؟ مگر شما از گريه كردن نهى نفرموديد؟
_حضرت فرمود: من فقط از شیون از دو صدای احمقانه فاجرانه نهى كردم؛ صدایی به هنگام آوازهخوانىِ لهو و لعب و مزامیر شيطانى و صدايى که به هنگام مصيبت و [توأم] با خراشاندن صورت و پاره كردن گريبان و ناله [اعتراض آميز] شيطانى باشد. این [گريهی من] فقط رحمت است، و «كسى كه رحم نكند و ترحم نداشته باشد مورد ترحم واقع نمىشود.»
⬅️[آن گاه حضرت خطاب به فرزندش فرمود:] اگر نه اين بود كه [مرگ] امری حق و وعدهای راست و راهى است به سوى خدا و اين كه آخرين ما به اولين ما ملحق مىشوند، هر آينه حزن و اندوه ما در [مرگ] تو بسيار شديد مىشد. ما بر [مرگ] تو اندوهناكيم. ديده مىگريد و قلب اندوهناك مىشود ولى چيزى كه باعث غضب پروردگار عزّ و جلّ گردد نمىگوييم.
📚مسکّن الفؤاد ج ۱، ص ۱۰۲
#رجال
#ابراهیم_بن_محمد_رسولالله علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀غضب
حضرت امام صادق علیه السلام:
🔹منْ كَفَّ غَضَبَهُ سَتَرَ اَللَّهُ عَوْرَتَهُ.
🔸هرکس جلوی خشم و غضب خود را بگیرد، خداوند عیوب او را می پوشاند.
📚 ثواب الاعمال (باب ثواب اعمال)
جلد ۱ صفحه ۱۳۳
#حدیث
#خشم
#غضب
#عصبانیت
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀 گناه در خلوت
🔻الإمامُ الباقر عليه السلام:
🔸منِ ارْتَکَبَ الذَّنْبَ فِی الْخَلَاءِ لَمْ یَعْبَأِ اللَّهُ بِهِ؛
✍️کسی که در حال خلوت گناه کند، خداوند نظر لطفش را از او برمیگرداند.
📚 بحارالأنوار، ج۴۶، ص۲۴۷
#حدیث
#گناه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135