eitaa logo
دانشنامه حضرت صادق علیه السلام
599 دنبال‌کننده
834 عکس
54 ویدیو
26 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا . 💠حضرت امام رضا علیه السلام خواندن این دعا را در روزهای پایانی ماه شعبان توصیه فرمودند 🔹اللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ 🔸خدایا اگر در آنچه از ماه شعبان گذشـته ما را نیامرزیـده‌ای در باقیمانده این ماه ما را مورد رحمت و غفران خودت قرار بده 📗وسائل الشیعة ج10 ص301 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا . 💠 توصیه های حضرت امام رضا علیه السلام برای روزهای پایانی ماه شعبان 🔹دخَلْتُ عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ ، فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَعْبَانَ فَقَالَ لِي يَا أَبَا اَلصَّلْتِ ، إِنَّ شَعْبَانَ قَدْ مَضَى أَكْثَرُهُ وَ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْهُ فَتَدَارَكْ فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ تَقْصِيرَكَ فِيمَا مَضَى مِنْهُ وَ عَلَيْكَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى مَا يَعْنِيكَ وَ تَرْكِ مَا لاَ يَعْنِيكَ وَ أَكْثِرْ مِنَ اَلدُّعَاءِ وَ اَلاِسْتِغْفَارِ وَ تِلاَوَةِ اَلْقُرْآنِ ، وَ تُبْ إِلَى اَللَّهِ مِنْ ذُنُوبِكَ لِيُقْبِلَ شَهْرُ اَللَّهِ عَلَيْكَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لاَ تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِي عُنُقِكَ إِلاَّ أَدَّيْتَهَا وَ لاَ فِي قَلْبِكَ حِقْداً عَلَى مُؤْمِنٍ إِلاَّ نَزَعْتَهُ وَ لاَ ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَكِبُهُ إِلاَّ أَقْلَعْتَ عَنْهُ وَ اِتَّقِ اَللَّهَ وَ تَوَكَّلْ عَلَيْهِ فِي سَرَائِرِكَ وَ عَلاَنِيَتِكَ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اَللّٰهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اَللّٰهَ بٰالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اَللّٰهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً ، وَ أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِيمَا بَقِيَ مِنْ هَذَا اَلشَّهْرِ اَللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِيمَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ ، فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ ، فَإِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يُعْتِقُ فِي هَذَا اَلشَّهْرِ رِقَاباً مِنَ اَلنَّارِ لِحُرْمَةِ شَهْرِ رَمَضَانَ . 🔻اباصلت هَروى روایت کرده است که در جمعه آخر ماه شعبان به خدمت حضرت امام رضا علیه السلام رفتم. 🔸 حضرت فرمود: که اى اباصلت ! بیشتر ماه شعبان رفت و این جمعه آخر آن است، پس جبران کن کوتاهی‌هایی را که در ایّام گذشته این ماه کردى، در آن چه از این ماه مانده است. 🔸 بر تو باد به انجام آنچه به حال تو مفید است، دعا، استغفار و تلاوت قرآن را افزون کن و به سوى خدا از گناهان خود توبه کن تا وقتی ماه مبارک فرا رسید، خود را براى خدا خالص کرده باشى. 🔸 و امانتى بر گردن خود باقى مگذار مگر آنکه آن را ادا کنی و نیز در دلت کینه هیچ مؤمنى نباشد مگر اینکه آن را از دل بیرون کنى .... 🔸 تقوای الهی را پیشه کن و در پنهان و آشکار امور خود بر خدا توکل کن زیرا هرکه بر خدا توکّل کند خدا او را بس است. 🔻 و بسیار بخوان در بقیّه این ماه این دعا را : « اللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ » ( خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده‌اى در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرزمان ) 🔸 به درستى که حقّ تعالى در این ماه، بنده هاى بسیاری را از آتش جهنّم به حرمت ماه مبارک رمضان آزاد مى گرداند. 📚وسائل الشیعة ج10 ص301 🔸هشت توصیه امام هشتم برای روزهای آخر شعبان ⭕️اباصلت می‌گوید: در آخرین جمعه شعبان خدمت امام رضا علیه‌السلام رسیدم. فرمود: ای اباصلت، بیشترِ ماه شعبان سپری شده پس در روزهای باقیمانده کوتاهی‌های روزهای گذشته را جبران بکن و باید به آنچه برایت مهم است اقدام کنی: ۱. زیاد دعا کن. ۲. زیاد استغفار کن. ۳. زیاد قرآن تلاوت کن. ۴. از گناهانت به درگاه خدا توبه کن تا خالصانه به ماه خدا وارد شوی. ۵. هر امانتی که گردنت هست ادا کن. ۶. تمام کینه‌هایی که در دلت نسبت به مؤمنان داری، از دل بیرون کن. ۷. هر گناهی که به آن مبتلا هستی از آن دست بکش و تقوای خدا پیشه کن و در آشکار و پنهان بر خدا توکل کن... ۸. و در روزهای باقیمانده این ماه بسیار بگو: اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ... خداوندا اگر در روزهای گذشته شعبان ما را نیامرزیدی، پس در روزهای باقیمانده بیامرز... 📚 عیون اخبار الرضا علیه السلام ج۲ ص۵۱. 📚 بحارالانوار ج ۹۴ ص۷۳. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا . 🍀فیض الاسلام 🔻سید علی‌نقی فیض‌ الاسلام (۱۲۸۳-۱۳۶۴ش)، از عالمان و نویسندگان قرن چهارهم هجری قمری بود. 🔸وی از پنج سالگی تحصیل را آغاز کرد و در جوانی از محضر مراجع و بزرگان شیعه علم آموخت. 🔸وی صاحب اجازات اجتهاد و روایی از مراجع و محدثان گردید و در راستای تلاش علمی خود، سه کتاب عظیم و مقدس؛ قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را ترجمه و شرح نمود. این‌کار وی موجب آشنایی عموم مردم فارسی زبان با این سه کتاب شد، به خصوص کتاب نهج البلاغه که تا آن زمان فاقد شرح و ترجمه کامل فارسی بود. 🔸فیض الاسلام برای کسب علم چند سالی در نجف اشرف مشغول تحصیل بود و پس از بازگشت از نجف در تهران ماندگار شد و به کار نشر و تبلیغ دین پرداخت و علاوه بر تلاش علمی و قلمی، در کنار روحانیت انقلابی، به بیدارگری پرداخت و به همین‌جهت مدتی گرفتار زندان رژیم پهلوی گردید. 🔸سرانجام در بیست و سوم شعبان ۱۴۰۵ هـ.ق از دنیا رفت و پیکرش در بهشت زهرای تهران، به خاک سپرده شد. مطالعه کامل مقاله👇👇👇 📥 wikifeqh.ir/سید_علی‌نقی_فیض_الاسلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا .💠 اکثار روایت اجلّاء در مقام قرب الإسناد یکی از اموری که در مقام نقل روایت، مستحسن بوده، نقل روایت با وسائط کم است. بنا بر پذیرش مبنای دلالت روایت اکثار اجلّاء بر وثاقت، این سوال طرح می‌شود که آیا اکثار در چنین روایاتی، دلالت بر وثاقت واسطه دارد؟ مثلا در کتاب قرب الإسناد عبد الله بن جعفر حمیری، احادیث فراوانی با این سند نقل شده است: 🔸«حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْحَسَنِ الْعَلَوِيُّ، عَنْ جَدِّهِ عَلِيِّ بْنِ جَعْفَرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَخِي مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَام‏...» عبد الله بن حسن علوی که در صدر این سند قرار گرفته، توثیق صریحی ندارد. آیا می‌توان اکثار روایت حمیری از او را دلیل بر وثاقت وی دانست؟ 🔹 ممکن است گفته شود که نقل روایت حمیری از عبد الله بن حسن، به جهت اعتماد بر او نبوده تا بتوان وثاقت او را نتیجه گرفت؛ بلکه از آن‌جا که عبد الله بن حسن، نوه‌ علی بن جعفر علیهما السلام بوده، و حمیری می‌توانسته است از این طریق، تنها با یک واسطه از علی بن جعفر علیهما السلام نقل حدیث کند، به همین جهت، احادیث وی را از عبد الله بن حسن نقل کرده که سندی بسیار کم واسطه است. بنا بر این، در چنین مواردی که اکثار روایت از یک راوی، می‌تواند به انگیزه‌ دست یابی به اسنادی کم واسطه باشد، دلالت اکثار بر وثاقت مشکل می‌شود. 🔰 تقریب جریان دلیل اکثار در موارد قرب الإسناد به نظر می‌رسد که برخی تقریبات دلالت اکثار روایت اجلّاء بر وثاقت، در این مقام نیز جریان دارد. این که ادّعا شود از فردی که وثاقتش را احراز نکرده بودند و حتی ظاهر حالی که دلالت بر وثاقت او بکند هم وجود نداشته، صرفا به انگیزه‌ی قرب الإسناد، روایت می‌کرده‌اند، بسیار مستبعد است. همچنین مذموم بودن روایت از ضعفاء، در این موارد نیز وجود داشته و دستیابی به سند کم واسطه، عذری برای این امر محسوب نمی‌شده است. البته ممکن است در مواردی، تمایل به دست یابی به سند کم واسطه، به حدّی باشد که باعث شود شخص، حالت زودباوری پیدا کرده و زودتر از متعارف، باور به وثاقت راوی پیدا کند؛ امّا در مثل اکثار حمیری از عبد الله بن حسن علوی، وجهی ندارد تا اعتبار دلالت آن بر وثاقت را نپذیریم. ✳️ تقریبی دیگر برای اعتبار بخشی به روایات قرب الاسناد آیت الله شبیری، اشکال پیش گفته نسبت به دلالت اکثار در موارد قرب الإسناد را وارد دانسته و از طریق چنین اکثاری، وثاقت راویان را اثبات نمی‌کنند.1️⃣ با این حال، استدلالی را مطرح می‌کنند که گرچه وثاقت این راویان را نتیجه نمی‌دهد، امّا اعتبار این روایات را ثابت می‌کند. 🔸برای توضیح این استدلال، ابتدا باید به این نکته توجّه کرد که دستیابی به سند کم واسطه تا یک کتاب، تنها در صورتی مطلوبیت داشته که آن کتاب، شناخته شده و دارای نسخ معتبر و در دسترس باشد. در چنین فرضی که سند تا کتاب، تنها جنبه‌ تشریفات دارد و اعتبار کتاب از جهتی غیر از سند، محرز بوده، دستیابی به سندی کم واسطه مستحسن بوده است. بر این اساس، در همان مثال قرب الإسناد حمیری، می‌توان گفت که: یا رجوع حمیری به عبد الله به حسن و نقل روایات علی بن جعفر علیهما السلام از طریق او، به انگیزه دستیابی به سند کم واسطه تا کتاب علی بن جعفر علیهما السلام بوده و حمیری، در نقل از کتاب علی بن جعفر علیهما السلام، در واقع به عبد الله بن حسن اعتماد نداشته؛ بلکه به اتّکاء معروف و مسلّم بودن این کتاب، از آن نقل کرده و طریق عبد الله را به جهت تشریفات ذکر کرده، و یا این کتاب، مستقل از طریق عبد الله، برای حمیری ثابت نبوده و حمیری به اتّکاء عبد الله، این احادیث را روایت کرده است. در صورت اوّل، نیازی به اثبات وثاقت عبد الله نیست، و همان معروف و مسلّم بودن کتاب علی بن جعفر علیهما السلام برای اثبات اعتبار منقولات حمیری از آن کفایت می‌کند. در صورت دوم هم دلیل اکثار، بی اشکال جاری است و وثاقت عبد الله بن حسن و به تبع، اعتبار این روایات، ثابت می‌شود. بنا بر این، در هر صورت، اعتبار این روایات، ثابت است. البته وثاقت عبد الله بن حسن ثابت نمی‌شود، و اگر روایتی از غیر کتاب علی بن جعفر علیهما السلام داشت، اثبات اعتبار آن روایت از این جهت ممکن نبود. 💠 نتیجه تطبیق دلیل اکثار بر روایات در مقام قرب الإسناد، با تأمّلاتی همراه است؛ امّا به نظر می‌رسد که برخی تقریبات دلیل اکثار در این موارد نیز جاری است. بر فرض عدم جریان هم می‌توان اعتبار این روایات را اثبات کرد؛ گرچه وثاقت راوی واسطه، ثابت نمی‌شود. —————————————————— 1️⃣ کتاب نکاح: ج۱۷، ص۵۴۰۵. استاد سیّد محمّد جواد زنجانی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا . 🍀 میکائیل؛ فرشته مقرب و مأمور رزق و رحمت 🔹 میکائیل از فرشتگان مقرب الهی است که در قرآن از او یاد شده و بر اساس روایات، مأمور رساندن رزق و روزی به بندگان، از حاملان عرش الهی و از نخستین فرشتگانی است که بر حضرت آدم سجده کرد. 🔹 او در کنار جبرئیل، اسرافیل و عزرائیل، یکی از چهار فرشته بزرگ الهی محسوب می‌شود. در روایات شیعه، خداوند به‌وسیله میکائیل روزی موجودات را می‌رساند و در قیامت مأمور گذاشتن پل صراط بر روی دوزخ است. همچنین برخی منابع او را فرشته مسئول نزول باران دانسته‌اند. 📚 مطالعه بیشتر👈 🌐 WikiShia •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا . 🍀توثیقات رجالی/۱ 1️⃣توثیق عالم رجالی متقدم راه دیگری که برای اثبات توثیق خاص ذکر شده، توثیق یکی از دانشمندان متقدم رجالی است. پیش از آنکه از چگونگی اعتبار اینگونه توثیق سخن برانیم، باید دانست که متقدمان چه کسانی هستند؟ 🔸ملاک تقسیم بندی دانشمندان شیعه به متقدمان و متأخران در حوزۀ علوم نقلی؛ مانند فقه، حدیث و رجال، به گونۀ معمول و متداول؛ علامه حلّی ( ۷۲۶ ۶۴۸ ه) است؛ بر این اساس، عالمان پیش از دورۀ علامه را متقدمان و عالمان پس از او را متأخران نام نهاده اند. 🔹عده ای نیز ابن‌ادریس حلّی (م ۵۹۸ ه) را مرزی میان قدما و متأخران دانسته اند. 🔹بنوفضّال، برقی، ابن عقده، ابن نوح ، عقیقی، کشّی، شیخ مفید، غضائری، سید مرتضی، ابن غضائری، شیخ طوسی و نجاشی از مهم ترین عالمان متقدم اند. 🔸آرای رجالی گروهی از ایشان؛ مانند برقی، کشّی، شیخ مفید، نجاشی، شیخ طوسی و ابن غضائری، امروزه در منابع مستقل در اختیار است و آرای رجالی برخی از ایشان؛ مانند بنوفضّال، ابن نوح، عقیقی و ابن عقده را در لابه لای دیگر منابع و نقلهای دیگران می توان یافت. 📚کانال عيون •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀توثیقات رجالی/۲ . 2️⃣ توثیق عالم رجالی متأخر متأخران، همان عالمان پس از شیخ طوسی هستند. از مهمترین ایشان میتوان به ادریس حلی (م ۵۶۵ هـ) ، علامه حلی( ۷۲۶ هـ) ، ابن داود حلی، شهید ثانی، شیخ بهایی، مجلسی اول، مجلسی دوم و ... اشاره کرد. 🔹سرّ بررسی جداگانۀ آرای متأخران از متقدمان، در مستندات توثیق و تضعیف ایشان نهفته است؛ به دیگر سخن، متقدمان به دلیل نزدیکی به عصر حضور ائمه (علیهم السلام) و راویان، در صدور آرای رجالی خویش به حس و نقل تکیه داشته اند، در حالی که متأخران چنین نیستند؛ زیرا با توجه به فاصلۀ زمانی ایشان با راویان، امکان استفاده از حس و نقل برای ایشان وجود نداشته و تنها دستاویز ایشان بهره گیری از نقلهای منابع متقدمان است. 🔸شاید بتوان گفت که در زمان متأخران، تغییر و تحولی بنیادین در منابع رخ نداده و آنچه نو شده، فهم‌ها و قرائت‌ها از منابع است. 🔺برخی معتقدند که تکیۀ آرای متأخران بر حدس و اجتهاد، سبب نپذیرفتن آرای ایشان میشود {1}؛ زیرا آرای رجالیان هنگامی پذیرفتنی است که مستند به خبر باشد. از سوی دیگر، اعتبار خبر واحد نیز مشروط به دریافت حسی گزارش است، در حالی که نبودِ چنین شرطی در آرای متأخران مشهود است. در نتیجه، نگره های رجالی ایشان اعتبار ندارد. در واقع صاحبان این دیدگاه چون مبنای حجیت رأی رجالی را خبر واحد پنداشته اند، آرای رجالی متأخران را یکسر کنار نهاده اند. ایشان افزون بر نپذیرفتن آرای متأخران بر پایۀ این مبنا، با بیان دو دلیل، در پی اثبات این ادعا برآمده اند که آرای متأخران، مبتنی بر حدس و اجتهاد است. در بخش های بعدی به بررسی و نقد هر یک از این دلایل میپردازیم. 🔰{1} معجم رجال الحدیث ج ۱، ص ۴۲ 📚کانال عيون •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا . ❇️ اهمیت تدوین احادیث نزد اصحاب اصول 🖋الشيخ بهایی رحمه الله: 📖 فقد بلغنا عن مشايخنا قدّس اللّه أرواحهم أنّه قد كان من دأب أصحاب الأصول أنّهم إذا سمعوا من أحد الأئمّة عليهم السّلام حديثا بادروا إلى إثباته في أصولهم لئلّا يعرض لهم نسيان لبعضه أو كلّه بتمادي الأيّام و توالي الشّهور و الأعوام، و اللّه أعلم بحقائق الأمور. 🔶 صاحبان اصول، به سرعت احادیثی را که از ائمه (علیهم السلام) می‌شنیدند، در اصول خود ثبت می‌کردند. هدف از این کار، جلوگیری از فراموشی حدیث بود که ممکن بود با گذشت زمان و سپری شدن ماه‌ها و سال‌ها اتفاق بیفتد. 🔷 تدوین احادیث بخشی از روشی بود که اصحاب اصول برای حفظ حدیث اتخاذ کرده بودند. این روش نشان‌دهنده میزان توجه و اهتمام آن‌ها به مستندسازی منابع تشریع اسلامی و حمایت از آن در برابر تحریف یا فراموشی است. این اهتمام عمیق، نشان‌دهنده حرص آن‌ها برای ارائه مطالب علمی دقیق و موثق به نسل های آینده است. 📚طرائف 📚 مشرق الشمسين و إكسير السعادتين مع تعليقات الخواجوئى، الشيخ البهائي، ج۱، ص۶۳ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا . 🍀 روز قیامت حتی ابلیس هم در رحمت خدا طمع می‌کند 🔻الإمامُ الصادقُ عليه السلام: 🔸إذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ نَشَرَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى رَحْمَتَهُ حَتَّى يَطْمَعَ إِبْلِيسُ فِي رَحْمَتِهِ؛ ✍️هنگامی که روز قیامت باشد، خداوند متعال [به گونه‌ای] رحمت خود را می‌گستراند که ابلیس نیز در رحمت او طمع می‌کند. 📚 بحار الأنوار، ج۷، ص۲۸۷. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135