eitaa logo
دانشنامه حضرت صادق علیه السلام
568 دنبال‌کننده
725 عکس
52 ویدیو
23 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا ☘ابن ولید که بود؟ ☘«محمد بن حسن بن ولید قمی»  (م، ۳۴۳ ق) 🔸یکی از شخصیت های حدیثی و برجسته قرن سوم هجری ، ابن ولید می باشد که دارای مکتب حدیثی و جزو چند شخصیت کلیدی در پالایش احادیث شیعه بوده اند. 🔸محدث و فقیه برجسته شیعه در قرن چهارم قمری است. ابن ولید از محمد بن حسن صفار و سعد بن عبدالله اشعرى روایت کرده و خود عالمى متبحر در فقه و حدیث و رجال بوده تاریخ ولادت وی معلوم نیست، ولی از آنجا که از محمد بن حسن صفار (۲۹۰ق) بسیار روایت کرده و از سوی دیگر به قرینه عدم روایت مستقیم وی از احمد بن ابی عبدالله برقی (۲۸۰ق به بعد) می‌توان ولادت او را درحدود ۲۷۰ق تخمین زد. باتوجه به عبارت نجاشی که او را شیخ القمّیین نامیده است و با بررسی مشایخ و شاگردان وی می‌توان نتیجه گرفت ابن ولید زندگی خود را عمدتاً در قم گذرانده است 🔸اعتبار رجالی : در منابع رجالی بر وثاقت و تبحر وی در حدیث، فقه و رجال تأکید شده است. 🔸شاگردان: شیخ صدوق، هارون بن موسى تلعکبرى، محمد بن احمد بن داود قمى، جعفر بن محمد بن قولویه، حسین بن على بن بابویه قمى،... 🔸او پس از رحلت على ابن بابویه و ثقة الاسلام کلینى (م ۳۲۹)، در زمره بزرگترین فقها و محدثان شیعه در شهر قم بود. با توجه به این که قم در آن روزگار مانند ایام پیشین خود، مرکز شیعه و فقها و محدثین بود و بسیارى از مشایخ فقه و حدیث در آن بسر مى بردند، با این وصف چهره پرفروغ ابن ولید در بین آن‌ها امتیازات ویژه اى داشت و سرآمد همه آن‌ها بود. ابن ولید در فقه، حدیث، علم رجال و جرح و تعدیل راویان و رجال حدیث از درخشنده ترین چهره هاى علمى شیعه بود. 🔸مکتب فقه و حدیث او، یعنى فتوى بر اساس متون حدیث و دلالت آن بدون تمسک به علم اصول فقه - که کار فقهاى پیشین قم و على ابن بابویه بود - در اواسط سده چهارم هجرى قمرى به وى منتقل شد. بینش خاص او در جرح و تعدیل راویان و دقت فراوانش در عدم نقل روایت از روایتگران ضعیف در قم، زبانزد اهل فقه و حدیث بود. ابن ولید دربارۀ غلو دارای آراء و نظرات خاصی بوده است. او مفهوم غلو را تا آنجا گسترش می‌داد که حتی اعتقاد به عدم وقوع سهو از نبی و امام را از نخستین درجات غلو می‌شمرد. این عالم گرانقدر در سال ۳۴۳ ق.  بدرود حیات گفت؛ مدفن وى ظاهراً در قم مى باشد. 🔸آثار: ابن ولید سه تالیف داشته که هیچ کدام موجود نیست: /الجامع:  ابن بابویه در مقدمه فقیه ضمن بر شمردن الجامع در شمار منابع کتاب خود، آن را از مراجع اصلی حدیث نزد محدثین معرفی می‌کند و اگرچه در آثار ابن بابویه نام این کتاب به تصریح جز در موارد معدودی نیامده، ولی بسیاری از روایات وی می‌تواند از این کتاب گرفته شده باشد. نسخه‌های الجامع تا قرن ۷قمری و شاید مدت‌ها پس از آن نیز وجود داشته است. /تفسیر القرآن /الفهرست: که مورد استفادۀ نجاشی در رجال و طوسی در الفهرست قرار گرفته است منابع: https://wiki.ahlolbait.com ماده:(محمد بن حسن بن ولید) قمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب ☘اهمیت دانش و نویسندگی 🔅الإمامُ الصّادقُ عليه السلام لمفضل بن عمر 🔹اُكتُبْ و بُثَّ عِلمَكَ في إخوانِكَ، فإن مِتَّ فَأورِثْ كُتبَكَ بَنيكَ، فإنّهُ يَأتِي علَى النّاسِ زَمانُ هَرجٍ لا يَأنَسُونَ فيه إلاّ بكُتُبِهِم. 🔸بنويس و دانش خود را در ميان برادرانت منتشر كن و چون [خواستى] بميرى، آن را به پسرانت ميراث ده؛ زيرا زمانه اى پر آشوب بر مردم مى رسد كه در آن زمان جز با كتابهايشان همدم نشوند. 📚الكافي: ج1، ص52، ح11 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘مجلسی و بحارالانوار .. ☘انتقاد ‌آیت‌الله‌ شبیری از کسانی که بحارالأنوار مجلسی را تضعیف می‌کنند. 🔹مرحوم مجلسی خیلی مظلوم واقع شدند و برخی از دانشگاهیان و مدّعیان فکر، متأسّفانه جایگاه ایشان را نمی‌شناسند، درحالی‌که آنان که اهلیّت و اعتقاد واقعی دارند، طرز فکرشان نسبت به ایشان متفاوت است. 🔸آن‌هایی که اهل علم و عمل هستند با عظمت از کتاب علامه مجلسی یاد می‌کنند، اما متأسفانه امروزه افراد مدّعی و بی‌مایه زیاد شده‌اند که ادّعای سواد می‌کنند و جوامع ما را نیز پر کرده‌اند. 🔸از مرحوم حاج آقا نصرالله شاه آبادی شنیدم که می‌گفت: پدر ما -مرحوم آقای حاج شیخ محمد علی شاه آبادی- خیلی به مرحوم مجلسی معتقد بودند و من وقتی به اصفهان رفتم و برگشتم، گفتند: سر قبر مرحوم مجلسی رفتی؟ گفتم: خیر. گفتند: پس برای چه به اصفهان رفتی؟ ایشان خیلی اعجاب و احترام برای مرحوم مجلسی قائل بود. 🔹از آقای سید جعفر شهیدی شنیدم که می‌گفت با اینکه بحارالأنوار کتاب مفصلی است، اما از اول تا آخر بحار، [حتی] یک دروغ و تحریف از جانب ایشان نیست. مرحوم مجلسى ازنظر وثاقت خیلى محکم بود. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/m02772 زنجانی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب: 💎اهمیت اُنس با حدیث 🔅قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم 🌸 :تَذاكَروا و تَلاقوا و تَحَدّثوا ؛ فإنَّ الحَديثَ جِلاءٌ للقُلوبِ ، إنَّ القُلوبَ لَتَرينُ كما يَرينُ السَّيفُ ، جِلاؤها الحَديثُ . 🌺با يكديگر مذاكره [علمى ]و ملاقات كنيد و حديث بگوييد؛ زيرا حديث صيقل دلهاست. همانا دلها همچون شمشير زنگار مى گيرد و صيقل آنها به حديث است. 📚 اصول کافی ج ۱ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 💠 در تقسیم حدیث باید به سه عنصر توجه کنیم: 1️⃣ وثاقت (صداقت و ضبط) 2️⃣ مذهب 3️⃣ مسند بودن (اتصال و پیوستگی راویان به هم -بحث طبقه) 🔻 نکته: عنصر مشترک بین سه دستۀ از روایات (صحیحه و موثقه و حسنه) اتصال و پیوستگیِ راویان است. 🔹 صحیحه: حدیث مسندی که تمام راویانش ثقه و امامی صحیح المذهب باشند (نمی‌گوییم 12 امامی چون در زمان هر امام، فرد اگر تا آن امام را قبول داشته باشد کافی است و هیچ دلیل کلامی نداریم که مثلاً زراره باید تا امام دوازدهم را قبول داشته باشد). 🔸موثقه: حدیث مسندی که بعض راویانش ثقه و غیر صحیح المذهب باشند (این عنوان شامل امامی غیر صحیح المذهب هم می‌شود، مثل فطحی‌ها و همچنین شامل عامه هم می‌شود). 🔹حسنه: حدیث مسندی که بعض راویانش ممدوح (با الفاظی که نه صریح و نه ظاهر در توثیق باشد بلکه فقط تعریف کرده‌اند از او مثل عالم، فاضل) و صحیح المذهب باشند. 📚در مسیر اجتهاد استاد حسینی شیرازی تقسیمات حدیث •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب: ☘خدمتگزاری امام زمان علیه السلام 🔅قال الصادق علیه السلام 🔸از امام جعفر صادق(علیه السلام) سؤال شد : «هَلْ وُلِدَ الْقَائِمُ(عَلَیهِ السَّلامُ)؟» آیا حضرت قائم(علیه السلام)[در عصر ما] به دنیا آمده است؟ ایشان فرمود: «لَا وَ لَوْ أَدْرَكْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَيَّامَ حَيَاتِي» نه! اگر او را درک می‌ کردم، تمام عمر خود را صرف خدمت او می‌ کردم.(۱) 📚منبع:الغیبة نعمانی، ص٢۴۵ حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ریشه‌های پیدایش مکتب اخباری‌گری.pdf
631K
📕 "ریشه‌های پیدایش مکتب اخباری‌گری" 💦چکیده مبتکرانِ تقسیم‌بندی چهارگانهٔ احادیث تمهیداتی اندیشیدند تا اخباری را که سند صحیح ندارد، در زمرهٔ روایات معتبر بگنجانند؛ اینان برخی روایات را در شمار صحاح گنجاندند که بر طبق اصطلاح جدید صحیح محسوب نمی‌شود. در این زمینه، مهمترین ابزار، نظریهٔ انجبار؛ یعنی جبران ضعف سند در صورت عمل مشهور به آن بود. عالمان متأخرِ مکتب حله، یعنی محقق اردبیلی و شاگردانش، با پشت‌کردن به نظریهٔ انجبار و از سوی دیگر با منحصریافتن خبر حجت در خبر صحیح، بخش بزرگی از روایات را کنار گذاشتند و با اعراض از عمل مشهور، عملاً آخرین ابزار تقویت روایت را حذف کردند. این‌گونه بود که اخباریان به داعی بیم ازدست‌رفتن سنت و لزوم احیای سیرهٔ متقدمان، بر ضد مکتب اجتهاد قیام کردند. در این میان، برخی عوامل سیاسی و فرهنگی و اجتماعی نیز در شکل‌گیری و رشد اخباری‌گری مؤثر بود، ازجمله تأثیرپذیری استرآبادی از جو فکری حاکم بر مکه و مدینه، حمایت صفویان از اخباری‌گری به‌منظور افزایش تقابل شیعی‌سنی و کاهش قدرت مجتهدان، عوام‌پسندبودن تفکر اخباری‌گری و دیگر اینکه علوم مقدماتی اجتهاد، مثل فقه و اصول فقه و درایة‌الحدیث، اصالت سنی دارد. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘بررسی اسناد پر تکرار کتب اربعه شماره/۵ 🔹حسین بن سعید/ عن حماد/ عن حریز/ عن محمد بن مسلم /عن ابی عبدالله (امام صادق)علیه السلام 👌نتیجه بررسی : حدیث صحیح و قابل اعتماد است.👇 🔸۱/ " : اهوازی، فقیه و محدّث امامی نیمه اول قرن سوم است که همراه با برادرش حسن، آثار فقهی و حدیثی مهمی تألیف کرد. حسین‌بن سعید از اصحاب امام رضا و امام جواد و امام هادی علیهم‌السلام به‌شمار می‌رود. او از این امامان بدون واسطه حدیث نقل کرده و به واسطه مشایخی چون ابن‌ابی‌عُمَیر ، علی‌بن نُعمان، حسن‌بن محبوب و محمدبن سَنان از امامان پیشین هم روایت کرده است حسین‌بن سعید و برادرش حسن از کوفه به اهواز رفتند. پس از مدتی، حسین به قم مهاجرت کرد و در آن‌جا سکنا گزید. میزبان او در قم حسن‌بن ابان قمی بود. حسین‌بن سعید در قم درگذشت.  رجالیون حسین‌بن سعید را فردی موثق دانسته اند. وجود نام وی در اسنادِ بیش از پنج‌هزار حدیث موجود شیعه ، نشان‌دهنده رتبه والای او در فقه و حدیث است. فقها و سیره‌نگاران نیز مقام او را ستوده‌اند. مثلاً محقق حلّی او را از فقهای معتبر شمرده و ابن‌ ندیم  وی و برادرش حسن را آگاه‌ترین افراد عصر خود به فقه و آثار شیعه دانسته است. 🔸۲/ حماد: جُهَنی، محدث و فقیه امامیه قرن دوم که ازامام صادق علیه السلام  و امام کاظم علیه السلام روایت نقل کرده است. برخی او را معاصر با امام رضا علیه السلام  و امام جواد علیه السلام  نیز دانسته‌اند. از حماد، در منابع حدیثی شیعه، افزون بر ۵۰۰‏۱ حدیث نقل شده که بیشتر روایات او مربوط به احکام است. او از جمله اصحاب اجماع است و رجالیان شیعه او را با صفاتی چون ثقه و صدوق ستوده‌اند.  با توجه به " حماد در این سند حماد بن عیسی میص باشد نه ، دقیقا به عکس سند دوم، که بررسی شد. 🔸۳/حریز سجستانی راوی‌، محدّث‌ و فقیه‌ شیعی قرن دوم هجری قمری است. عموم روایات وی از زرارة بن اعین و محمد بن مسلم نقل شده است. او محدّث و از فقیهان برجسته عصر خود بوده و از ۴۷ استاد، حدیث شنیده است. علمای رجال، او را توثیق کرده اند از اصحاب معروف امام باقر و امام صادق علیهما السلام است. او از اهل کوفه بود، لکن به جهت تجارت روغن، مسافرت به سجستان مى‌کرد به «سجستانى» مشهور شد. به نقلی «حریز» در زمان حضرت صادق علیه السلام به جهت قتال با خوارج سجستان در واکنش به ناسزاگویی آنان به امام ­علی علیه السلام، شمشیر کشید و خود به دست آنان به شهادت رسید. 🔸۴/محمد بن مسلم ثَقَفی کوفی (درگذشت ۱۵۰ق) از اصحاب اجماع که حدود ۴۶،۰۰۰ حدیث از امام باقر علیه السلام  و امام صادق علیه السلام  روایت کرده است. وی به جهت وثاقت جزو اصحاب اجماع محسوب می‌شود و جزو بزرگان محدثین به شمار می‌رود. محمد بن مسلم در شهر تاریخی و محدث‌پرور کوفه پا به عرصه هستی نهاد و بدین‌جهت، بدو «کوفی» می‌گویند. کنیه‌اش ابوجعفر، و به القاب زیادی از جمله " اوقص اَعور حدّاج قصیر طحّان سمّان طائفی ثقفی" معروف و شهره است. 🔸منبع:مجموعه کتب رجالی/ ویکی فقه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135