eitaa logo
دانشنامه حضرت صادق علیه السلام
568 دنبال‌کننده
725 عکس
52 ویدیو
23 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا 💠 در تقسیم حدیث باید به سه عنصر توجه کنیم: 1️⃣ وثاقت (صداقت و ضبط) 2️⃣ مذهب 3️⃣ مسند بودن (اتصال و پیوستگی راویان به هم -بحث طبقه) 🔻 نکته: عنصر مشترک بین سه دستۀ از روایات (صحیحه و موثقه و حسنه) اتصال و پیوستگیِ راویان است. 🔹 صحیحه: حدیث مسندی که تمام راویانش ثقه و امامی صحیح المذهب باشند (نمی‌گوییم 12 امامی چون در زمان هر امام، فرد اگر تا آن امام را قبول داشته باشد کافی است و هیچ دلیل کلامی نداریم که مثلاً زراره باید تا امام دوازدهم را قبول داشته باشد). 🔸موثقه: حدیث مسندی که بعض راویانش ثقه و غیر صحیح المذهب باشند (این عنوان شامل امامی غیر صحیح المذهب هم می‌شود، مثل فطحی‌ها و همچنین شامل عامه هم می‌شود). 🔹حسنه: حدیث مسندی که بعض راویانش ممدوح (با الفاظی که نه صریح و نه ظاهر در توثیق باشد بلکه فقط تعریف کرده‌اند از او مثل عالم، فاضل) و صحیح المذهب باشند. 📚در مسیر اجتهاد استاد حسینی شیرازی تقسیمات حدیث •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب: ☘خدمتگزاری امام زمان علیه السلام 🔅قال الصادق علیه السلام 🔸از امام جعفر صادق(علیه السلام) سؤال شد : «هَلْ وُلِدَ الْقَائِمُ(عَلَیهِ السَّلامُ)؟» آیا حضرت قائم(علیه السلام)[در عصر ما] به دنیا آمده است؟ ایشان فرمود: «لَا وَ لَوْ أَدْرَكْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَيَّامَ حَيَاتِي» نه! اگر او را درک می‌ کردم، تمام عمر خود را صرف خدمت او می‌ کردم.(۱) 📚منبع:الغیبة نعمانی، ص٢۴۵ حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ریشه‌های پیدایش مکتب اخباری‌گری.pdf
631K
📕 "ریشه‌های پیدایش مکتب اخباری‌گری" 💦چکیده مبتکرانِ تقسیم‌بندی چهارگانهٔ احادیث تمهیداتی اندیشیدند تا اخباری را که سند صحیح ندارد، در زمرهٔ روایات معتبر بگنجانند؛ اینان برخی روایات را در شمار صحاح گنجاندند که بر طبق اصطلاح جدید صحیح محسوب نمی‌شود. در این زمینه، مهمترین ابزار، نظریهٔ انجبار؛ یعنی جبران ضعف سند در صورت عمل مشهور به آن بود. عالمان متأخرِ مکتب حله، یعنی محقق اردبیلی و شاگردانش، با پشت‌کردن به نظریهٔ انجبار و از سوی دیگر با منحصریافتن خبر حجت در خبر صحیح، بخش بزرگی از روایات را کنار گذاشتند و با اعراض از عمل مشهور، عملاً آخرین ابزار تقویت روایت را حذف کردند. این‌گونه بود که اخباریان به داعی بیم ازدست‌رفتن سنت و لزوم احیای سیرهٔ متقدمان، بر ضد مکتب اجتهاد قیام کردند. در این میان، برخی عوامل سیاسی و فرهنگی و اجتماعی نیز در شکل‌گیری و رشد اخباری‌گری مؤثر بود، ازجمله تأثیرپذیری استرآبادی از جو فکری حاکم بر مکه و مدینه، حمایت صفویان از اخباری‌گری به‌منظور افزایش تقابل شیعی‌سنی و کاهش قدرت مجتهدان، عوام‌پسندبودن تفکر اخباری‌گری و دیگر اینکه علوم مقدماتی اجتهاد، مثل فقه و اصول فقه و درایة‌الحدیث، اصالت سنی دارد. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘بررسی اسناد پر تکرار کتب اربعه شماره/۵ 🔹حسین بن سعید/ عن حماد/ عن حریز/ عن محمد بن مسلم /عن ابی عبدالله (امام صادق)علیه السلام 👌نتیجه بررسی : حدیث صحیح و قابل اعتماد است.👇 🔸۱/ " : اهوازی، فقیه و محدّث امامی نیمه اول قرن سوم است که همراه با برادرش حسن، آثار فقهی و حدیثی مهمی تألیف کرد. حسین‌بن سعید از اصحاب امام رضا و امام جواد و امام هادی علیهم‌السلام به‌شمار می‌رود. او از این امامان بدون واسطه حدیث نقل کرده و به واسطه مشایخی چون ابن‌ابی‌عُمَیر ، علی‌بن نُعمان، حسن‌بن محبوب و محمدبن سَنان از امامان پیشین هم روایت کرده است حسین‌بن سعید و برادرش حسن از کوفه به اهواز رفتند. پس از مدتی، حسین به قم مهاجرت کرد و در آن‌جا سکنا گزید. میزبان او در قم حسن‌بن ابان قمی بود. حسین‌بن سعید در قم درگذشت.  رجالیون حسین‌بن سعید را فردی موثق دانسته اند. وجود نام وی در اسنادِ بیش از پنج‌هزار حدیث موجود شیعه ، نشان‌دهنده رتبه والای او در فقه و حدیث است. فقها و سیره‌نگاران نیز مقام او را ستوده‌اند. مثلاً محقق حلّی او را از فقهای معتبر شمرده و ابن‌ ندیم  وی و برادرش حسن را آگاه‌ترین افراد عصر خود به فقه و آثار شیعه دانسته است. 🔸۲/ حماد: جُهَنی، محدث و فقیه امامیه قرن دوم که ازامام صادق علیه السلام  و امام کاظم علیه السلام روایت نقل کرده است. برخی او را معاصر با امام رضا علیه السلام  و امام جواد علیه السلام  نیز دانسته‌اند. از حماد، در منابع حدیثی شیعه، افزون بر ۵۰۰‏۱ حدیث نقل شده که بیشتر روایات او مربوط به احکام است. او از جمله اصحاب اجماع است و رجالیان شیعه او را با صفاتی چون ثقه و صدوق ستوده‌اند.  با توجه به " حماد در این سند حماد بن عیسی میص باشد نه ، دقیقا به عکس سند دوم، که بررسی شد. 🔸۳/حریز سجستانی راوی‌، محدّث‌ و فقیه‌ شیعی قرن دوم هجری قمری است. عموم روایات وی از زرارة بن اعین و محمد بن مسلم نقل شده است. او محدّث و از فقیهان برجسته عصر خود بوده و از ۴۷ استاد، حدیث شنیده است. علمای رجال، او را توثیق کرده اند از اصحاب معروف امام باقر و امام صادق علیهما السلام است. او از اهل کوفه بود، لکن به جهت تجارت روغن، مسافرت به سجستان مى‌کرد به «سجستانى» مشهور شد. به نقلی «حریز» در زمان حضرت صادق علیه السلام به جهت قتال با خوارج سجستان در واکنش به ناسزاگویی آنان به امام ­علی علیه السلام، شمشیر کشید و خود به دست آنان به شهادت رسید. 🔸۴/محمد بن مسلم ثَقَفی کوفی (درگذشت ۱۵۰ق) از اصحاب اجماع که حدود ۴۶،۰۰۰ حدیث از امام باقر علیه السلام  و امام صادق علیه السلام  روایت کرده است. وی به جهت وثاقت جزو اصحاب اجماع محسوب می‌شود و جزو بزرگان محدثین به شمار می‌رود. محمد بن مسلم در شهر تاریخی و محدث‌پرور کوفه پا به عرصه هستی نهاد و بدین‌جهت، بدو «کوفی» می‌گویند. کنیه‌اش ابوجعفر، و به القاب زیادی از جمله " اوقص اَعور حدّاج قصیر طحّان سمّان طائفی ثقفی" معروف و شهره است. 🔸منبع:مجموعه کتب رجالی/ ویکی فقه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب: ☘ثمره تنبلی: 🔅قال الباقر علیه السلام 🌸 الكَسَلُ يُضِرُّ بالدِّينِ و الدُّنيا 🌺تنبلى به دين و دنيا زيان مى زند 📚ميزان الحكمه ج10ص131 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
وسائل جلسه۰۰۱۵.mp3
33.55M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۱۵ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۲۸ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب /۳/۴ صفحه:۴۱ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۱۵.mp3
18.95M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۵ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۱۵ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۲۸ 📚موضوع جلسه: معاشرت با مردم ابواب /کتاب العِشره باب /۱۵ صفحه:۶۱۳ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب: ☘مقام حضرت علیها السلام 🔅قال السجاد علیه السلام: 🔹أنْتِ بِحَمْدِ اَللَّهِ عَالِمَةٌ غَيْرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيْرُ مُفَهَّمَةٍ 🔸[اى زينب !] تو ، بحمداللّه ، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى . 📚 بحار الأنوار ج45 ص162 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ابوبصیر که بود ؟ ابوبصیرها: اَبوبَصیر عنوانی مشترک و مهم که برای چند تن از راویان احادیث استفاده شده است از جمله : 🔹یحیی بن ابی‌القاسم اسدی 🔹 لیث بن بَخْتَری مرادی 🔸عبدالله بن محمد اسدی کوفی 🔸 یوسف بن حارث  🔸 ابوبصیر ثقفی در برخی از روایات امامیه نام ابوبصیر بدون افزودن هیچ قیدی، در سلسله اسناد قرار گرفته و تنها با کمک گرفتن از قراین خارجی ممکن است هویت راوی را حدس زد؛ البته در تعداد اندکی از اسانید هویت ابوبصیر با قیدی تعیین شده است. اشتراک عنوان «‌ابوبصیر‌» میان یحیی اسدی و لیث مرادی و برخی دیگر سبب شده است تا بحث و پژوهش در هویت ابوبصیر در اسانید گوناگون در بین محدثان و رجال‌شناسان امامی از سده‌های نخستین مطرح شود. از آنجا که «ابوبصیر» کنیه پنج نفر بوده که برخی از آنان مسلّماً ثقه اند، بزرگان ما کتاب های مستقلی تحت عنوان ابابصیر نوشته اند. مرحوم آیت الله خویی با بیان قرینه گفته است که هر جا ابوبصیر به طور مطلق آورده شود، مراد یحیی بن قاسم ثقه است. حاجی نوری نیز به همین قول معتقد است. ☘بررسی احوال دو "ابوبصیر"مشهور: 🔹ابوبصیر یحیی اسدی یحیی بن قاسم اسدی» (م، ۱۵۰ ق) از راویان مورد وثوق شیعه در کوفه و از یاران مشهور امام باقر و امام صادق علیهماالسلام بوده است. کنیۀ او ابومحمد بود و شاید از آن رو ابوبصیر(بینا و روشندل) خوانده می‌شد که از بینایی محروم بود. ابوبصیر از اصحاب اجماع بوده و دو کتاب «مناسک حج» و «یوم و لیلة» را از تألیفات او برشمرده‌اند. جایگاه علمی و روایی: غالب روایات ابوبصیر اسدی، بی واسطه از امام باقر و امام صادق علیهما السلام نقل شده است. شیخ طوسی وی را در شمار اصحاب امام کاظم علیه السلام (امامت: ۱۴۸-۱۸۳ق) نیز آورده است، ولی باید در نظر داشت که وی تنها حدود ۲ سال از امامت آن حضرت را درک کرده و شمار روایات موجود به نقل ابوبصیر از امام کاظم علیه السلام بسیار اندک است. ابوبصیر اسدی به جز امامان معصوم، از ابوحمزه ثمالی و صالح بن میثم نیز روایت می کند. رجالیان، ابوبصیر را به بزرگی، جلالت و وثاقت ستوده اند. ابوعمرو کشّی، وی را جزﺀ طبقه اوّل اصحاب اجماع و از جمله شش فقیه بزرگ شیعه در قرن دوم هجری می شمارد. شیخ کلینی و کشّی، روایاتی را از امام باقر و امام صادق علیهما السلام در مدح و ستایش وی، نقل کرده اند. شیخ کشى از شعیب عقرقوفى روایت کرده است که گفت: به حضرت صادق علیه السلام گفتم که بسا شود ما محتاج شویم به سؤال بعض مسایل، از کى سؤال کنیم؟ فرمود: بر تو باد به اسدى، یعنى ابوبصیر. 🔹ابوبصیر مرادی لیث بن بختری مرادی مشهور به ابوبصیر، از محدثان و علمای شیعی کوفه در نیمۀ نخست سدۀ ۲ق/۸م است. او از اصحاب امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام محسوب شده است. ابوبصیر مرادی، همان طور که شعیب عقرقوفی اظهار داشته است وفات امام صادق علیه السلام را درک کرده است، ولی گزارش صریحی در مورد موضع‌گیری او در قبال فطحیه دیده نمی‌شود. او شخصیتی است که محمد بن مسلم با همه عظمت در راه مکه به‌اتفاق جمعی از یاران به او اقتدا کرد و نماز را به امامت او به‌جای آورد.  کشی وی را در عدد اصحاب اجماع برشمرده است. او کتابی داشته است که جمعی از راویان آن را روایت می‌کنند گرچه برخی چون ابن غضائری و نجاشی مذهب او را مستقیم ندانسته‌اند اما به دلیل وثاقت او اعتبار روایی او مورد طعن نیست. در مورد رابطۀ او با امام کاظم (علیه‌السلام)، اگرچه طوسی در الفهرست و رجال او را در زمرۀ اصحاب آن حضرت آورده است، ولی این نکته در کلام برقی، کشی و نجاشی تأیید نشده و در اسانید روایات نیز روایت او از امام کاظم (علیه‌السلام) به اثبات نرسیده است. 👌هر دو ابوبصیرِ معروف، از نظر رجالی ثقه می باشند. منبع: کتب رجال/ویکی شیعه/ دانشنامه اسلامی (ماده ابوبصیر) •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘داستانی عبرت آموز از ابوبصیر اسدی ⛔️ شوخی با نامحرم ممنوع! ⛔️ حضرت امام باقر علیه السلام کسی را که در خلوت با زنی نامحرم شوخی کرده بود، مذمت فرمود. الخرائج والجرائح عن أبی بصیر:  کنتُ اُقرِئُ امرَأَةً القُرآنَ بِالکوفَةِ، فَمازَحتُها بِشَیءٍ، فَلَمّا دَخَلتُ عَلی أبی جَعفَرٍ(ع) عاتَبَنی وقالَ: مَنِ ارتَکبَ الذَّنبَ فِی الخَلاءِ لَم یعبَأِ اللّهُ بِهِ. أی شَیءٍ قُلتَ لِلمَرأَةِ؟ فَغَطَّیتُ وَجهی حَیاءً، وتُبتُ. فَقالَ أبو جَعفَرٍ: لا تَعُد. الخرائج و الجرائح ـ به نقل از ابو بصیر اسدی در کوفه به زنی قرآن می آموختم. در این بین با او در موردی شوخی کردم. هنگامی که نزد امام باقر علیه السلام رفتم، مرا نکوهش کرد و فرمود: «کسی که در خلوت، مرتکب گناه می شود، خداوند به او اعتنا نمی کند. به آن زن، چه گفتی؟». چهره ام را از روی شرم پوشاندم و توبه کردم. امام باقر علیه السلام فرمود: «دیگر تکرار نکن». بحار الأنوار: ج ۴۶ ص ۲۴۷ ح ۳۵ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135