ا ﷽ ا
🔹يا أَبَا مُحَمَّد يَا حَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ، أَيُّهَا الزَّكِيُّ الْعَسْكَرِيُّ يَا بْنَ رَسُولِ اللهِ يَا حُجَّةَ اللهِ عَلى خَلْقِهِ يَا سَيِّدَنا وَمَوْلانا إِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ إلى اللهِ وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَيْ حاجاتِنا يَا وَجيهاً عِنْدَ اللهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللهِ
🔸ای ابا محمّد،ای حسن بن علی،ای پاکنهاد عسکری،ای فرزند فرستاده خدا،ای حجّت خدا بر بندگان،ای آقا و مولای ما، به تو روی آوردیم و تو را واسطه قرار دادیم و به سوی خدا به تو توسّل جستیم و تو را پیش روی حاجاتمان نهادیم،ای آبرومند نزد خدا، برای ما نزد خدا شفاعت کن.
📗فرازی از دعای توسل
#توسل
حضرت #امام_حسن_عسکری
علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀اهمیت شب زنده داری
قَالَ الامام العسکری علیه السلام:
🔸إِنَّ الْوُصُولَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ-،
لَا يُدْرَكُ إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّيْلِ.
حضرت امام حسن عسکری علیه السّلام:
🔹 رسیدن به خداوند سفری است که
درک نمی شود مگر با شب زنده داری.
📚 بحار الأنوار، ج٧۵، ص٣٨٠
#حدیث
#حدیث_منتخب
#تهجد
#شب_زنده_داری
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀 مقصود از ینبغي و لا ینبغي در لسان روایات
🔹 ظهور واژه «ينبغي» در استحباب و «لاينبغي» در كراهت، مورد اختلاف فقهاست. در کتب فقهی و در بیان فقیهان (البته به جز کتب فقه مأثور) لفظ ینبغی در استحباب و لفظ لاینبغی در کراهت استعمال شده است و ظاهراً همین امر باعث شده که معانی غیر الزامی برای این دو لفظ در اذهان بعضی از فقها رسوخ پیدا کند و در برداشت از روایات نیز معنای استحباب را برای ینبغی و معنای کراهت را برای لفظ «لا ینبغی» قائل شوند.
🔸 ولی همانطور که بعضی از محققان بیان کردهاند (الحدائق، ج ٢، ص١۴۴) با مراجعه به روایات معلوم میشود استعمال لفظ «لا ینبغی» در روایات با استعمال آن در لسان فقها تفاوت دارد. برای روشن شدن حقیقت، میبایست دقت بیشتری شود.
🔹 سه نظریه دربارۀ ظهور لفظ «ینبغی» و «لاینبغی» وجود دارد:
1️⃣ برخی (جامع المقاصد، ج12، ص369؛ مسالک، ج2، ص253 و ج6، ص249) قائل به ظهور این الفاظ در #استحباب و #کراهت هستند.
2️⃣ برخی دیگر (فقه الشیعة، خویی، ج6، ص225؛ موسوعة الإمام الخویی، ج١٧، ص٢٠٠) معتقد به ظهور این الفاظ در #وجوب و #حرمت هستند.
3️⃣ بعضی نیز (الحدائق، ج4، ص360؛ الحاشية علی مدارک الأحکام، 1419ق، ج2، ص309؛ مستند الشیعة، ج١١، ص٢٩٩؛ کتاب الحج، شاهرودی، ج٣، ص١۵٢) این لفظ را #مجمل و دارای معنایی اعم از حرمت و کراهت میدانند، که برای تعیین هر یک از معنای کراهت یا حرمت، نیازمند به قرینه هستیم.
✅ با توجه به استعمالات مختلف این واژهها در روایات در احکام الزامی و غیر الزامی، مشخص میشود بدون یاری گرفتن از قراین نمیتوان معنای روایت را فهمید. همچنین مشخص میشود اینکه هر یک از فقها از روایات برداشتی دارند، به خاطر قراین خارجی است؛ یعنی چون از بیرون میدانند فلان حکم الزامی است، ینبغی یا لاینبغی در روایت را الزامی دانستهاند و یا اگر میدانند فلان حکم غیر الزامی است، ینبغی یا لاینبغی در روایت را غیر الزامی دانستهاند. بنابراین به نظر میرسد نظریه سوم، نظریه صحیح است و در هر روایت، میبایست از قراین استفاده کرد.
#حدیث_شناسی
#ینبغی_درروایات
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
📌سفارش امام #عسکری(عليهالسلام) به #شیعیان در #عصرغیبت
«فَأَمَّا مَنْ كَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ، حَافِظاً لِدِينِهِ، مُخَالِفاً لِهَوَاهُ، مُطِيعاً لِأَمْرِ مَوْلَاهُ، فَلِلْعَوَامِّ أَنْ يُقَلِّدُوهُ.»
در عصر غیبت، بر مردم فرض است تا از فقیهانی که:
⬅️مراقب نفس خود هستند(یعنی با تقوا و اهل ورع هستند،)
⬅️حافظ دین و عقیده هستند،
⬅️مخالف هوای نفس گام برمی دارند،
⬅️مطیع امر مولی هستند،
اطلاعت کنند.
📚 التفسير(منسوب به إمام حسن عسكري)، ص300.
#حدیث
#شیعه
#تقلید
#فقیه
حضرت #امام_عسكرى علیهالسلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀مراقب جاعلان و تحریف کنندگان باشیم.
امام حسن عسکری(ع) برای برخی از شیعیان نوشت:
«از پذیرش مطالب جاعلان حدیث بپرهیزید؛ زیرا آموزه های آنان با دین ما ارتباط ندارد.»
📚شیخ طوسی، اختیار معرفه الرجال، ج2، ص804- 803.
#حدیث_شناسی
#جاعلان_حدیث
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
حضرت #امام_عسكرى علیهالسلام خطاب به ابوهاشم جعفرى فرمودند:
🔅 ای ابوهاشم، همانا قبر من در #سامراء مايهٔ اَمن و اَمان ساكنان هر دو طرف فرات است.
📔 بحارالانوار، جلد، ۱۰۲، صفحه ۵۹
#حدیث
#حدیث_منتخب
#سامراء
حضرت #امام_عسكرى علیهالسلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀بررسی حجیت
مرسلات ابن ابی عمیر:
🔸برخی از دانشمندان شیعه بر این باورند که ابن ابی عمیر جز از راویان ثقه نقل حدیث نمی کند;
بنابراین در صورتی که واسطه را در زنجیره روایات حذف نموده، روایت را به شکل مرسل بیاورد، حکایت از وثاقت او دارد;
بر این اساس بسیاری از محققان شیعی، مراسیل ابن ابن عمیر را همانند مسانید وی معتبر داشته اند .
برخی نیز حجیت مراسیل وی را انکار نموده و به عدم تسویه مراسیل او با مسانیدش قائل شده اند .
🔹یکی از توثیقات عمومی که بین علمای شیعه امامیه شهرت یافته، این است که محمد بن ابی عمیر، صفوان بن یحیی و احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی جز از موثق روایت نمی کنند .
🔸علمای علم رجال، از این قاعده کلی، دو مطلب مهم را نتیجه گیری نموده اند:
یکی آن که هرکسی از محمد بن ابی عمیر و دو نفر دیگر روایت کند، به وثاقت او حکم داده می شود;
دیگر آن که به مراسیل این سه نفر همانند مسانید آنان عمل می شود، گرچه واسطه، مجهول یا مهمل و یا محذوف باشد .
🔸ظاهرا اولین کسی که این قاعده را مطرح نموده، مرحوم شیخ طوسی (ره) است و هیچ یک از معاصران شیخ و نیز متاخران وی تا قرن هفتم به جز نجاشی این قاعده را نقل نکرده اند .
از قرن هفتم به بعد، بسیاری از علما و محققان برجسته به این قاعده تصریح نموده اند که مرحوم محدث نوری (ره)، اسامی و اقوال صریح آنان را در خاتمه مستدرک الوسائل ذکر کرده است .
🔸جمع بندی :
برای اولین بار شیخ طوسی در کتاب عدة الاصول خود آورد که برخی از اصحاب ائمه مانند ابن ابی عمیر در روایاتی که نقل می کنند، چه در مسانید و چه در مراسیل خود، جز از موثقان نقل حدیث نمی کنند . بسیاری از دانشمندان بعدی این سخن را تلقی به قبول کردند و برخی هم در صدد انکار آن برآمدند و با ملاحظه واسطه های آنان در مسانیدشان که علمای رجال آنان را تضعیف کرده اند، این موارد را دلیل گرفتند بر این که مراسیل آنان نیز باید از راویان ضعیف و غیر موثق نقل شده باشد;
از این رو گفتند: نباید روایات مرسل آنان را حجت و معتبر دانست;
اما به نظر می رسد، مواردی را که به عنوان نقض سخن مورد حث برشمرده اند، توجیه پذیر است; زیرا بر ضعف برخی از روایان میان رجالیون شیعه اتفاق نظر نیست و بعضی از روایان در زمان سلامتشان از جرح نیز نقل حدیث کرده اند و بسا روایات ابن ابی عمیر و امثال او از آنان در زمان سلامتشان بوده باشد یا برخی از جرح ها نظیر واقفی بودن راوی به وثاقت او در نقل حدیث زیانی نمی رساند .
📚پژوهش نامه قرآن و حدیث
شماره 1 , دکتر محمدتقی دیاری بیدگلی
#رجالی
#محمد_بن_ابی_عمیر
#مشایخ_ثقات
#صَفوان_بن_یحیی
#بزنطی
#احمد_بن_محمد_بن_ابی_نصر_بَزَنطی
#مرسلات_ابن_ابی_عمیر
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
.ا ﷽ ا
༻ فدایی راه ولایت! ༺
📖 برگی از کتاب «دُرّ عصمت»
🪶 صاحب رياض الانساب هم میگوید:
...فاطمه، ملقب به معصومه خاتون دختر امام کاظم علیهالسلام در علو مرتبه زیاده از حد بیان است.
در سال دویست و یک هجری زمان ولایت عهدی حضرت امام رضا علیهالسلام با برادران خود فضل و علی و جعفر و هادی و قاسم و زید با بعضی از برادرزادگان و چند خدمه از بغداد به عزم دیدار برادر، عازم خراسان شد بعد از طی ،طریق چون به شهر ساوه - که یک منزلی قم است رسیدند ملحدان ساوه خبر شدند؛ در صدد برآمده با امام زادگان محاربه کردند.
آخر الامر تمامی امامزادگان که ۲۳ نفر بودند شهید شدند.
چون اهالی قم خبر یافتند بشتافتند [اما] وقتی رسیدند که امامزادگان شهید شده بودند، [پس] آنها را دفن نموده ستی فاطمه را با خدم و حشم به شهر قم بردند.
₪ همچنین جعفر مرتضی عاملی بر این عقیده است که حضرت فاطمه معصومه در این تهاجم به دست عباسیان مسموم شده است.
در کتاب «جغرافیای تاریخی سرزمینهای شرقی نیز به مسمومیت کریمه اهل بیت علیهمالسلام اشاره شده است.
⩸به هر حال، آن حضرت به جهت دیدار امام زمان خود، عزم سفر نمود و سختی راه را به جان خرید و با پیمودن مسافتی طولانی از بیابانهای گرم و سوزان سرزمینهای حجاز گذشت و شهیده راه ولایت گردید، زیرا:
الا من مات على حب آل محمد صلى الله عليه وسلم مات شهيداً».
۩ مـراسـم دفـن
هنگام دفن #حضرت_معصومه_سلام_الله_علیها ، آل سعد بر سر کسب افتخار تدفین ودیعه آل طه علیهالسلام به گفت و گو پرداختند و بالاخره تصمیم گرفتند این کار را به پیرمرد صالحی به نام «قادر» بسپارند و چون او حاضر نبود، مردم در انتظار آمدن آن پیرمرد مؤمن بودند که ناگاه دو سوار را دیدند که با روی پوشیده از جانب ریگزار به سوی آنان میآیند آنگاه چون به نزدیک جنازه رسیدند، پیاده و بر جنازه حضرت معصومه نماز خواندند و پیکر مطهرش را داخل سردایی که مهیا شده بود به خاک سپردند و رفتند و کسی هم آنها را نشناخت.
📗 در عصمت ص۴۶
#تاریخی
#حضرت_معصومه سلامالله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🔰 فضیلت زیارت حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام در آیینه روایات
🔖راوی گوید:
از امام رضا علیه السلام در مورد فاطمه دختر امام موسی فرزند جعفر علیها السلام سؤال کردم، حضرت رضا علیه السلام فرمود:
📋 مَنْ زَارَهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ
🔻هرکس آن بانو را زیارت کند، بهشت برای او خواهد بود.
📚ثواب الاعمال: ص ۸۹؛
📚 عیون الاخبار ج۲: ص۲۶۷
🔖 در روایتی دیگر امام جواد علیه السلام فرمودند:
📋 مَنْ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِی بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ
🔻هر کس قبر عمهام را در قم زیارت کند، بهشت برای او خواهد بود.
📚 کامل الزیارات: ص۳۲۴
🔖 از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمودند:
📋 إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکَّةُ وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِینَةُ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَرَماً وَ هُوَ الْکُوفَةُ
🔻 همانا برای خداوند حرمی وجود دارد و آن، مکه است؛ و برای فرستاده اش حرمی وجود دارد و آن، مدینه است؛ و برای امیرالمؤمنین حرمی وجود دارد و آن، کوفه است؛
📋 وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ وَ سَتُدْفَنُ فِیهِ امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی تُسَمَّی فَاطِمَةَ مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ قَالَ علیه السلام ذَلِکَ وَ لَمْ تَحْمِلْ بِمُوسَی أُمُّهُ
🔻 و برای همه ما اهلبیت، حرمی وجود دارد و آن، قم است؛ و به زودی بانویی از فرزندان من در آن دفن خواهد شد که اسمش فاطمه است؛ هر کس او را زیارت کند، بهشت برایش واجب میشود؛ حضرت علیه السلام این را زمانی فرمود که مادر امام موسی کاظم علیه السلام هنوز به او باردار نشده بود.
🔖 در نقلی دیگر آمده است:
📋 أَنَّ زِیَارَتَهَا تَعْدِلُ الْجَنَّةَ
🔸آنچه که معادل زیارت حضرت معصومه علیهاالسلام قرار می گیرد، بهشت است.
📚تاریخ قم ص۲۱۵؛
#حدیث
#قم
#زیارت
#حضرت_معصومه سلامالله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🕌امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
«أَلَا إِنَّ لِلْجَنَّهِ ثَمَانِیَهَ أَبْوَابٍ ثَلَاثَهٌ مِنْهَا إِلَى قُمَّ تُقْبَضُ فِیهَا امْرَأَهٌ مِنْ وُلْدِی اسْمُهَا فَاطِمَهُ بِنْتُ مُوسَى(علیهما السلام) وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّهَ بِأَجْمَعِهِمْ»
♦️آگاه باشید که بهشت هشت در دارد، سه تای آن به سوی قم است.
بانویی از فرزندان من به نام فاطمه دختر موسی(علیهما السلام) در آنجا رحلت میکند که همه شیعیان ما با شفاعت او وارد بهشت میشوند.(۱)
📚منبع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۵۷
#حدیث
#قم
#زیارت
#حضرت_معصومه سلامالله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
#ا ﷽ ا
حضرت امام صادق(علیه السلام) در طی روایتی فرمودند:
«اِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ و اِنَّ لِلّرَسُولِ(ص) حَرَماً وَ هُوَ الْمَدينةُ وَ اِنَّ لِاَميرِالْمُؤْمِنِين(ع) حَرَماً وَ هُوَ الْكُوفَةُ و اِنَّ لَنا حَرَماً وَ هُوَ بَلْدَةُ قُمَّ وَ سَتُدْفَنُ فِيهَا امْرَأَةٌ مِنْ أَوْلَادِي تُسَمَّى فَاطِمَةَ(س)
👈 فَمَنْ زَارَهَا وَ جَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ»
♦️خدا را حرمی است و آن مكه است.
رسول خدا(ص) را حرمی است و آن مدينه مي باشد.
برای امام علی(ع) حرمي است و آن كوفه است و براي ما اهلبيت(عليهم السلام) حرمی است و آن شهر قم است.
و به زودی بانویی از فرزندان من در آن جا دفن می شود، که نامش فاطمه(س) می باشد.
👈هر کس او را زیارت کند، بهشت برای او واجب است.
راوی حدیث می گوید:
«وَ كَانَ هَذَا الْكَلَامُ مِنْهُ قَبْلَ أَنْ يُولَدَ الْكَاظِمُ(ع)»
♦️امام صادق(علیه السلام) این فرمایش را زمانی بیان فرمودند، که امام موسی کاظم(ع) هنوز به دنیا نیامده بود.(۱)
📚منبع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۵۷، ص۲۱۷
#حدیث
#حدیث_منتخب
#قم
#زیارت
#حضرت_معصومه سلامالله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀 ابوالصلاح حلبی
💠ابوالصلاح حلبی، تقی بن نجم بن عبیدالله، فقیه بزرگوار و شیخ جـلـیـل القدر، فاضل، محدث، مفسر، ثقه و مورد اعتماد و یكی از بزرگان و مشایخ امامیه در قرن پـنـجـم هـجرت می باشد.
✅آنچه که یاد و خاطره ابوالصلاح را تا عصر حاضر زنده نگاه داشته، آثار ارزشمندی است که از او به یادگار مانده و همواره مورد استفاده بزرگان و فرزانگانی همچون علامه مجلسی، شهید اول، شهید ثانی، علامه حلی و بسیاری دیگر بوده است هر چند که بیشتر آثار او نیز از میان رفته است. در هرحال، آنچه باقی است برای نشان دادن عظمت و دقت نظر فقهی و کلامی او کافی است.
⭕️ابوالصلاح عقیده دارد که در زمان غیبت امام دوازدهم علیه السّلام ، «فقیه امین» جانشین امام معصوم است و به عنوان «نایب امام» یا «نایب ولی امر»، اداره امور جامعه اسلامی را بر عهده میگیرد و دامنه اختیارات نایب امام فقط امور قضایی نیست، بلکه شامل امور حکومتی نیز میگردد.
✍️مهمترین و مشهورترین اثر او کتاب الکافی فی الفقه است که یک دوره فقه جامع و در بردارنده پارهای مباحث کلامی است. او در این اثر ابتدا شقوق مختلف هر مسئله را به اجمال و سپس بهتفصیل بررسی کرده و نظر خود را (گاه با استناد به ادلّه) بیان داشته است.
🍂حلبی را ــ که سرآمد عالمان شام بودــ به وثاقت، زهد ، قناعت ، و مهارت داشتن در طب و فقه ستودهاند. او در ۴۴۷ در مسیر بازگشت از سفر حج ، در رَمله فلسطین وفات یافت.
📚مطالعهی بیشتر👇
🔗 wikifeqh.ir/ابوالصلاح_حلبی
#اعلام
#رجال
#الکافی_فی_الفقه
#ابوالصلاح_حلبی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀نگران نباش...
امام علی علیه السلام:
...فَلا تَحمِل هَمَّ سَنَتِكَ عَلى هَمِّ يَومِكَ، وكَفاكَ كُلَّ يَومٍ ما هُوَ فيهِ، فَإِن تَكُنِ السَّنَةُ مِن عُمُرِكَ، فَإِنَّ اللَّهَ عزّوجلّ سَيَأتيكَ في كُلِّ غَدٍ بِجَديدِ ما قَسَمَ لَكَ، وإن لَم تَكُنِ السَّنَةُ مِن عُمُرِكَ ، فَما تَصنَعُ بِغَمِّ وهَمِّ ما لَيسَ لَكَ
...در يك روز، #نگران يك سال نباش؛ كه غم هر روز، برای آن روز کافی است. اگر يك سال از عمرت مانده باشد، خداوند عزّوجلّ از پس هر روز، روزىِ تازه ات را خواهد داد، و اگر يك سال از عمرت نمانده باشد. پس چرا غم و اندوهِ زمانى را مىخورى كه از آنِ تو نيست؟!
حکمت 379 نهج البلاغه
#حدیث
#توکل
#رزق_روزی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🔸حدیث فواطم
🔸حدیثی از حضرت معصومه سلام الله علیها
. #فاطمه دختر امام رضا علیه السلام،
از #فاطمه معصومه دختر امام کاظم علیه السلام،
از #فاطمه دختر امام صادق علیه السلام،
از #فاطمه دختر امام باقر علیه السلام،
از #فاطمه دختر امام سجاد علیه السلام،
از #فاطمه دختر امام حسین علیه السلام،
از حضرت زینب سلام الله علیها
از #فاطمه زهرا سلام الله علیها نقل می کند که پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود:
🔸 أَلَا مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهِيدا.
🍀 هرکس با محبّت آل محمّد بمیرد، شهید از دنیا رفته است.
📚 عوالم العلوم ج21 ص:356
🖊حدیث "فواطم" ، به این معنی است که اکثر راویان این روايت شریف با نام"فاطمه" هستند.
#حدیث
#حدیث_منتخب
#حدیث_فواطم
#شهادت #شهید
#محبت #ولایت
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135