eitaa logo
دانشنامه حضرت صادق ﷺ
672 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
163 ویدیو
43 فایل
ا ﷽ ا پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. کانال های ما: حسینی، محبتی : @azizamhosen روضه،مقتل: @yaraliagham علمی،حدیثی: @qalalsadegh135
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘معرفی کتاب دعائم الإسلام 🔸پديدآورنده : قاضی نعمان مغربی 🔸اسم کامل: دعائم الإسلام و ذكر الحلال و الحرام و القضايا و الاحكام‌ 🔸اين كتاب از مهم‌ترين و قديمى‌ترين منابع فقهى و عقيدتى فرقه اسماعيليه به شمار مى‌آيد و حكام فاطمى آن را معتبرترين كتاب قانونى خود معرفى نموده و بر تمام سرزمين‌هاى تحت نفوذ خود عمل به آن را لازم شمرده بودند. 🔸معرفى اجمالى‌ دعائم الإسلام اثر ابو حنيفه، نعمان بن محمد بن منصور بن احمد بن حَيُّون تميمى مغربى. ابن حيون( ۲۵۹- ۳۶۳ هجرى)، از دانشمندان قرن چهارم و از فقهاى بزرگ اسماعيليه مى‌باشد. 🔸انگيزه نگارش‌ مؤلف اين كتاب خود از بنيان‌گذاران فرقه اسماعيليه به شمار مى‌آيد و از نزديكان خلفاى فاطميه در مصر است. از اين جهت مؤلف در صدد نگارش كتابى برآمد كه مبانى عقيدتى و فقهى اسماعيليه را بيان نمايد تا مورد استفاده و اطلاع عموم قرار گيرد. به همين جهت اين كتاب از معتبرترين منابع قوانين اسماعيليه به شمار مى‌آيد. 🔸شيوه نگارش‌ بخش اول كتاب با مباحث عقيدتى آغاز مى‌گردد و به بيان ايمان و تعريف آن و فرق ميان اسلام و ايمان و لزوم اعتقاد به امامت و پيروى از آن در اعتقادات و اجراى دستورات مى‌پردازد و نظريه اسماعيليه درباره ولايت و اين كه ولايت فقط دوست داشتن اهل بيت نيست بلكه اطاعت كامل در برابر دستورات آنان نيز لازم است را مطرح مى‌نمايد. در بخش‌هاى ديگر كتاب، فقه اسماعيليه مطرح شده و مانند ديگر كتاب‌هاى فقهى شيعه به بررسى احكام شرعى مى‌پردازد. 🔸عناوين كتاب‌ دعائم الاسلام از دو بخش تشكيل شده است: /بخش اول: در عبادات است و شامل ۷ كتاب مى‌شود مانند: ولايت، طهارت، نماز، زكات، روزه، حج و جهاد. /بخش دوم: در معاملات، كه شامل ۲۵ كتاب مى‌شود مانند: معاملات، نذر و...، خوردنى‌ها و آشاميدنى‌ها، طب، شكار، احكام سربريدن، احكام ازدواج و طلاق و عتق، هديه، وصيت و ارث، ديات و حدود، سرقت، ارتداد، غصب، عاريه، احكام قضاوت و... 🔸اعتبار كتاب‌ - برخى از علما و فقهاى شيعه مانند: علامه مجلسى، شيخ حر عاملى، محدث نورى، آقا بزرگ تهرانى، شيخ عباس قمى و سيد بحر العلوم اين كتاب را معتبر دانسته و مؤلف آن را نيز شيعه دوازده امامى مى‌دانند كه در دوران خود تقيه مى‌كرده و عقايد حقه را مخفيانه در بخش‌هاى مختلف كتاب خود آورده. روايات اين كتاب را نيز موافق با روايات ديگر روات شيعه مى‌دانند. - بعضى ديگر مانند: ابن شهر آشوب و صاحب جامع الروات، مؤلف آن را شيعه نمى‌دانند ولى كتاب وى را كتاب خوبى مى‌دانند. - گروه سوم نه كتاب را معتبر مى‌دانند و نه مؤلف آن را مانند: صاحب جواهر. 🔸سخن بزرگان‌ علامه مجلسى درباره اين كتاب مى‌فرمايد:« بيشتر روايات اين كتاب موافق با رواياتى است كه در كتاب‌هاى روايتى مشهور شيعه وجود دارد ولى مؤلف اين كتاب از ائمه بعد از امام جعفر صادق عليه السلام روايتى نقل نمى‌كند و دليل آن هم ترس از خلفاى اسماعيلى بوده ولى در پوشش تقيه حرف حق را فرموده است و اين را با دقت و تعمق در كتاب مى‌توان فهميد.» 🔸سخن شيخ عباس قمى‌ شيخ عباس قمى درباره اين كتاب مى‌فرمايد:« كتاب دعائم الاسلام معروف است و در آن كتاب ردهايى بر ابو حنيفه نعمان بن ثابت و مالك و شافعى و غير ايشان از علماى عامه نوشته. كتاب دعائم كتاب نيكويى است مگر اين كه مؤلف آن از ترس خلفاى اسماعيليه در تقيه حركت مى‌كرد.» 🔸نسخه‌ هاى كتاب‌ ۱- نسخه‌اى به خط حسن بن ادريس بن على كه تاريخ نگارش آن ۹۸۹ هجرى مى‌باشد. ۲- نسخه‌اى به خط عبد الله ميان بهايى فرزند ملا شيخ حسن كه تاريخ نگارش آن ۱۱۰۷ هجرى مى‌باشد. ۳- نسخه‌اى به خط ولى محمد بن ملا لقمان كه تاريخ نگارش آن ۱۱۴۴ مى‌باشد. 🔹تحقیق از دارالحدیث •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘اثر وضعی ظلم 📜عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام): مَنْ ظَلَمَ مَظْلِمَةً أُخِذَ بِهَا فِی نَفْسِهِ أَوْ فِی مَالِهِ أَوْ فِی وُلْدِهِ. 📃امام صادق عليه السّلام فرمودند: هر كه ظلمی به كسى كند به همان ظلم گرفتار شود، چه اینکه آن ظلم به خودش برگردد یا مالش يا فرزندش. 📚کافی ج۲ ص۳۳۲ ☘در نشر حدیث سهیم باشیم •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ضرورت یادگیری دین 💠امام صادق عليه السلام 🔹لستُ اُحِبُّ أن أرَى الشّابَّ مِنكُم إلاّ غادِيا في حالَينِ : إمّا عالِما أومُتَعَلِّما 🔸دوست ندارم جوانى از شما را جز بر دو گونه ببينم : دین شناس يا طالب دین 🔹الأمالى ، طوسى ، ص 303 ☘در نشر حدیث سهیم باشیم حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘سه روش اعتبار سنجی سند در بیان استاد مددی 🔸 یک منهج، منهج رجالی است، همین که الآن علمای ما دارند مثل آقای خویی و دیگران. 🔸یک منهج، منهج است که عده‌ای از قدماء داشتند، روی کتب حساب می‌کردند. 🔸یک منهج هم ما اسمش را گذاشتیم منهج مشایخی. این در حوزه‌های ما توضیح داده نشده. 🔸 در این منهج فقط روی مشایخ شخص کار می‌کردند، بقیه‌ی سند را نگاه نمی‌کردند. نکته‌ای نداشت بقیه‌ی سند. آنها از استاد شخص، بقیه را دیگر حکمش را در می‌آوردند. مثلا می‌آمدند در حوزه‌های ما مثلا این آقا پیش فلان و فلان درس خوانده، این فلان و فلان خوب نبودند، بقیه خوب بودند، اینها فقیه بودند درست، این پیش فلان فلان رفته اصلا فقیه نبودند ملا نبودند... 🔸 این یک منهجی است خودش که اصطلاحش را بنده گذاشتم برایش. البته این منهج مِن حیث المجموع زیرمجموعه‌ی منهج فهرستی قرار می‌گیرد، لکن این خودش یک منهجی است منهج مشایخی. می‌آمدند روی مشایخ حساب می‌کردند. چون می‌گفتند این مرحوم ابن ولید را از کجا گرفته؟ از این استادش، این استادش این کار را کرده، این استادش این کار را کرده، لذا به جای اینکه روی خود سند یکی یکی حساب بکنند، این را روی حساب کردن منهج اهل سنت بوده، که اسمش الان منهج رجالی است. الان رجالی امروز اینجوری نوشته شده است. 🔸 لذا من کراراً عرض کردم یکی از مشکلات ما، مثلا آقای خویی وقتی می‌خواهد یک حدیث را صحیح بداند، روی منهج رجالی صحیح می‌داند. خوب دقت بکنید. اما این که فرض کنید ابن ولید یک حدیث را صحیح می‌داند، نه اینکه روی منهج رجالی، روی منهج فهرستی یا روی منهج مشایخی، لذا اگر ابن الولید گفت این حدیث صحیح است، ایشان می‌گوید پس معنایش این است که تمام رجال ثقاتند! و حال آنکه نه! اصلا منهج دو تا است. اشتباهی که پیش آمده آن عبارت کامل الزیارات همین منشأ اشتباه شده است. این عبارتی که پیش آمده استثناء ابن ولید هم همین است. استثناء ابن الولید منهج مشایخی است. 🔸 منهج مشایخی نزد نجاشی رحمه‌الله و این منهج مشایخی، معمول بوده. نجاشی در ترجمه‌ی أبوالمفضّل، تصریح می‌کند که این آقا ضعیف بوده و از ایشان من زیاد شنیدم «ورأیتُ جُلّ اصحابنا یغمزونه ویضعّفونه... ثمّ توقّفتُ عن الروایة عنه إلاّ بواسطة بینی وبینه» از او روایت نمی‌کنم مگر این که یک واسطه‌ای باشد. 🔸بعضی خیال کردند که واسطه مربوط به دوران استقامتش، دیدم یکی نوشته یعنی ایّام استقامت! نخیر! مراد از واسطه، مشایخ است. یعنی من از خود این آقا نقل نمی‌کنم، اما اگر یکی از مشایخ از او نقل کرد قبول می‌کنم. این منهج مشایخی است. این منهج نزد خود نجاشی هم معمول بوده. 🔸 استثناء ابن الولید نیز روی منهج مشایخی است. ایشان رفته فقط روی استاد، و این طبیعی هم بوده، چرا؟ چون مرحوم محمد بن احمد ساکن قم بوده، درست شد؟ آثاری که برایش شمردند از کوفه است، منهج مشایخی می‌گوید این آثار از کوفه چطور دست تو رسید؟ سهل بن زیاد آورده، قابل اعتماد نیست، فلان بن فلان آورده قابل اعتماد، مشایخ را این جور حساب کردند 📍🔹منبع: درس خارج فقه استاد مددی دوشنبه 95/02/06 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘کتاب بصائر الدرجات 🔸پديدآورنده : محمد بن حسن صفار 🔸اسم کامل:بصائر الدرجات في فضائل آل محمّد صل الله علیه و آله و سلم 🔸موضوع‌ اين كتاب نوشته محمد بن حسن صفار( م ۲۹۰ ق) از علماى شيعه اماميه و صحابى امام حسن عسكرى( ع) است كه درباره شناخت ائمه و خصوصيات امام نوشته شده است. 🔸محتواى كتاب‌ كتاب بصائر الدرجات مشتمل بر ۱۸۸۱ حديث مى‌باشد كه در ده بخش تنظيم شده و هر بخش حدوداً شامل بيست باب است. عناوين برخى بخش‌ها( اجزاء) عبارتند از: ارزش علم و اينكه علماى حقيقى، آل محمد( عليهم‌السلام) هستند، مقام و منزلت ائمه، ائمه وارث علم انبيايند، ودايع پيامبر نزد ايشان است، اسم اعظم و علم الكتاب نزد آنهاست، از مرگ شيعيان خبر دارند، علومى كه پيامبر به على( ع) آموخت، فرق پيامبران با ائمه. 🔸با آنكه اين اثر قدمت زيادى دارد ليكن فصل‌بندى خوبى بر تمام آن حاكم است و مؤلف، عناوين متعددى را براى ابواب انتخاب كرده و در مواردى كه عنوانى براى روايات نياورده، آن را ذيل« باب نادر» آورده است. يكى از ويژگى‌هاى اين كتاب آن است كه مؤلف آن، همه اسناد روايات خود را به طور كامل ذكر مى‌كند. اما وى درباره روايات هيچ‌گونه اظهار نظرى ندارد و فقط به نقل آنها پرداخته است. 🔸اين اثر مشتمل بر روايت عجيبى درباره مقامات امامان شيعه و گستره علم آنان است. به گونه‌اى كه برخى روايت آن را غاليانه مى‌دانند. البته دسته‌اى از همين روايات در كتبى چون كافى نيز آمده است، ليكن صفار مطالب بيشترى در اين زمينه نقل كرده است. مامقانى در تنقيح المقال به نقل از علامه مجلسى مى‌نويسد: شايد علت آنكه ابن الوليد استاد شيخ صدوق، بصائر الدرجات را روايت نكرده است( چنانكه نجاشى و طوسى در فهرست خود به اين نكته اشاره كرده‌اند) مطالب غلوّ آميز آن در شأن ائمه باشد. با اين حال بصائرالدرجات از كتب معتبر و كهن شيعه به شمار مى‌رود كه از زمان نگارش تا كنون پيوسته مورد توجه علما و بزرگان قرار داشته و بسيار به آن استناد نموده‌اند؛ چنانكه مرحوم كلينى در كتاب كافى، شيخ حر عاملى در كتاب وسائل الشيعه و علامه مجلسى در بحار الانوار از آن نقل كرده‌اند. 🔸صفار دو كتاب كوچك و بزرگ با اين نام داشته كه در اين زمان فقط نسخه بزرگ آن در اختيار ماست و گويا مؤلف با افزودن مطالبى بر بصائر صغير، بصائر كبير را نوشته است. 🔸اين اثر تا سالهاى طولانى، فقط يك چاپ داشت و در سال‌هاى اخير چاپ ديگرى از روى همان نسخه انجام شده است. در عين حال اهميت اثر سبب شده مراكز حديثى، چاپ تحقيق آن را در دستور كار خود قرار دهند. 🔸قابل ذكر است كه سعد بن عبدالله اشعرى قمى( معاصر صفار) نيز كتابى با همين عنوان داشته كه به دست ما نرسيده ولى بخشى از آن در كتاب مختصر البصائر حلى آمده است. 🔹منبع:دارالحدیث •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ توصیه حضرت صادق علیه السلام برای حفظ انسان از خطرات و بلایا 🔻الإمامُ الصّادق عليه السلام: 🌿«لَا تَدَعْ أَنْ تَدْعُوَ بِهَذَا الدُّعَاءِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ إِذَا أَصْبَحْتَ وَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ إِذَا أَمْسَيْتَ- 👌 "اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ" فَإِنَّ أَبِي كَانَ يَقُولُ هَذَا مِنَ الدُّعَاءِ الْمَخْزُونِ». 🔸اين دعا را سه بار در آغاز صبح و سه بار در آغاز شب ترک نکن 👌خدايا مرا در پناه محكم خود قرار بده كه هر كه را خواهى در آن جاى دهى؛ زيرا پدرم مى‌فرمود: اين دعا از گنجينۀ دعاها است. 📗الکافی، ج ۲، ص ۵۳۴. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ شيعه واقعى 🔻الإمامُ الرّضا عليه السلام: 🌿«شيعَتُنَا، اَلْمُسَلِّمُونَ لِأَمْرِنَا، اَلْآخِذُونَ بِقَوْلِنَا، اَلْمُخَالِفُونَ لِأَعْدَائِنَا فَمَنْ لَمْ يَكُنْ كَذَلِكَ فَلَيْسَ مِنَّا». 🔸شيعيان ما: كسانى اند كه تسليم شدگان فرمان ما و پذيرندگان سخن ما و مخالفان دشمنان ما، هستند، 👌بنابراين، كسى كه چنين نباشد، از ما نيست. 📗بحار الأنوار، ج ۶۵، ص ۱۶۷. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘محل دفن حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها کجاست؟ در منابع كهن، از سه محل دفن براى حضرت ياد شده است: 🔸 خانه خويش، 🔸روضة النبى 🔸 بقيع. قول مشهورترِ حديثى و تاريخى، آن است كه حضرت در خانه خود، در جوار خانه پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم دفن شده است. در منابع كهن، اين قول شهرت فراوانى دارد و عالمان شيعه و سنى آن را گزارش كرده اند. ثقة الاسلام كلينى[۱]شيخ صدوق[۲]و شيخ مفيد[۳]اين روايات را با سند معتبر و حتى صحيح نقل كرده و آن را پذيرفته اند. شيخ صدوق[۴]و سيّد بن طاووس[۵]نيز به صراحت اين قول را صحيح شمرده اند. قرينه هاى ديگرى نيز مؤيد اين نظريه هستند: سخن امير المؤمنين(ع) پس از دفن حضرت فاطمه(ع) با عبارت «ابنتك النازلة فى جوارك» مى تواند به اين قرب و نزديكى اشاره داشته باشد.[۶] وصيت حضرت فاطمه(ع) به پنهان بودن مراسم كفن و دفن نيز اقتضا مى كرد كه اين مراسم در مكانى خصوصى و به دور از چشم اغيار انجام شود. روشن است كه مدفن پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم يا بقيع، مكانى عمومى بودند كه امكان پنهان سازى مراسم در آنها نبود. از قرينه هاى ديگر، وصيت امام حسن علیه السلام به امام حسين علیه السلام در لحظه هاى قبل از شهادت است كه فرمود: "اذا انا متّ فهَّيئنى ثم وجّهنى الى رسول اللّه لاحدث به عهدا ثمّ اصرفنى الى امّى(ع) ثمّ ردّنى فادفنّى بالبقيع".[۷] "وقتى من از دنيا رفتم، مرا تجهيز كن، سپس به سوى رسول خدا(ص) روانه ساز، تا با او عهدى كنم، آن گاه مرا به سمت مادرم(ع) ببر، سپس مرا بازگردان و در بقيع دفنم كن." اين سخن نشان مى دهد كه مدفن حضرت فاطمه(ع) در بقيع نيست و مى تواند اشاره به خانه حضرت فاطمه(ع) باشد. گزارش هايى درباره دفن حضرت زهرا(ع) در روضة النبى(ص) (ناحيه اى از مسجد النبى ميان منبر و خانه پيامبر(ص)) يا در بقيع هم وجود دارد كه اعتبار لازم را ندارند و نمى توانند مدعاى خود را در مقابل روايات معتبرى كه دال بر دفن حضرت در خانه خود هستند به اثبات رسانند.[۸] [۱]. الكافى : ج ۱ ص ۴۶۱ ح ۹ به نقل از امام رضا عليه السلام . [۲]. كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۲۹۲ و ج ۲ ص ۵۷۲ ، معانى الأخبار : ص ۲۶۸ . [۳]. الأمالى ، صدوق : ص ۲۸۱ . [۴]. ر . ك : كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۵۷۲ . [۵]. ر . ك : الإقبال : ج ۳ ص ۱۶۳ . [۶]. ر . ك : نهج البلاغه : خطبه ۲۰۲ . [۷]. الكافى : ج ۱ ص ۳۰۰ ح ۱ . [۸]. ر . ك: دانش نامه فاطمى : ج ۱ ص ۳۶۵ ـ ۳۷۳ . 🔹تحقیق از دارالحدیث ؟ حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
19.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ا ﷽ ا ☘قبر حضرت فاطمه الزهراسلام الله علیها کجاست؟ 🔻در بیان حضرت آیت‌الله بهجت: سؤال: آقا، قبر حضرت زهرا(س) مخفی است؟ قبر فاطمه زهرا(س) مخفی است به نظر حضرتعالی؟‌ یا نه [محدوده] جایش مشخص است؟ ✅ حضرت آیت‌الله بهجت: بله[طبق شواهد تاریخی]می‌گویند مثلا اولیٰ این است که در روضه(روضةالنبی)مدفون است.[١] ❓سؤال: در [کتاب]مَن لایَحضُر[٢] یک روایت هست که کنار قبر پیغمبر خدا(ص) است. ✅ حضرت آیت‌الله بهجت:[محل]روضه، همین‌جور است، در کنار [مزار مبارک پیغمبر(ص)]است. ▫️▫️▫️ ✨ آیت‌الله بهجت خطاب به یکی از اطرافیان:پنچ هزار تومانی به ایشان(فردی که عازم حج است)بدهید، بگویید: در روضه، پنج‌تا (بار) زیارت حضرت زهرا(س)بخوانند. 🔻پی‌نوشت: ۱. تهذيب الأحكام، ج۶، ص٩؛ جواهر الكلام في شرح شرائع‌الإسلام؛ ج‌٢٠، ص٨۵. ۲. من لايحضره الفقيه؛ ج‏٢؛ ص۵٧٢. ؟ حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135