ا ﷽ ا
☘ضرورت یادگیری دین
💠امام صادق عليه السلام
🔹لستُ اُحِبُّ
أن أرَى الشّابَّ مِنكُم
إلاّ غادِيا في حالَينِ :
إمّا عالِما أومُتَعَلِّما
🔸دوست ندارم
جوانى از شما را
جز بر دو گونه ببينم :
دین شناس يا طالب دین
🔹الأمالى ، طوسى ، ص 303
☘در نشر حدیث سهیم باشیم
#حدیث
#حدیث_منتخب
#دین_شناسی
حضرت #امام_صادق علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘سه روش اعتبار سنجی سند
در بیان استاد مددی
🔸 یک منهج، منهج رجالی است، همین که الآن علمای ما دارند مثل آقای خویی و دیگران.
🔸یک منهج، منهج #فهرستی است که عدهای از قدماء داشتند، روی کتب حساب میکردند.
🔸یک منهج هم ما اسمش را گذاشتیم منهج مشایخی. این در حوزههای ما توضیح داده نشده.
🔸 در این منهج فقط روی مشایخ شخص کار میکردند، بقیهی سند را نگاه نمیکردند. نکتهای نداشت بقیهی سند. آنها از استاد شخص، بقیه را دیگر حکمش را در میآوردند. مثلا میآمدند در حوزههای ما مثلا این آقا پیش فلان و فلان درس خوانده، این فلان و فلان خوب نبودند، بقیه خوب بودند، اینها فقیه بودند درست، این پیش فلان فلان رفته اصلا فقیه نبودند ملا نبودند...
🔸 این یک منهجی است خودش که اصطلاحش را بنده گذاشتم برایش. البته این منهج مِن حیث المجموع زیرمجموعهی منهج فهرستی قرار میگیرد، لکن این خودش یک منهجی است منهج مشایخی. میآمدند روی مشایخ حساب میکردند. چون میگفتند این مرحوم ابن ولید را از کجا گرفته؟ از این استادش، این استادش این کار را کرده، این استادش این کار را کرده، لذا به جای اینکه روی خود سند یکی یکی حساب بکنند، این را روی حساب کردن منهج اهل سنت بوده، که اسمش الان منهج رجالی است. الان رجالی امروز اینجوری نوشته شده است.
🔸 لذا من کراراً عرض کردم یکی از مشکلات ما، مثلا آقای خویی وقتی میخواهد یک حدیث را صحیح بداند، روی منهج رجالی صحیح میداند. خوب دقت بکنید. اما این که فرض کنید ابن ولید یک حدیث را صحیح میداند، نه اینکه روی منهج رجالی، روی منهج فهرستی یا روی منهج مشایخی، لذا اگر ابن الولید گفت این حدیث صحیح است، ایشان میگوید پس معنایش این است که تمام رجال ثقاتند! و حال آنکه نه! اصلا منهج دو تا است. اشتباهی که پیش آمده آن عبارت کامل الزیارات همین منشأ اشتباه شده است. این عبارتی که پیش آمده استثناء ابن ولید هم همین است. استثناء ابن الولید منهج مشایخی است.
🔸 منهج مشایخی نزد نجاشی رحمهالله
و این منهج مشایخی، معمول بوده. نجاشی در ترجمهی أبوالمفضّل، تصریح میکند که این آقا ضعیف بوده و از ایشان من زیاد شنیدم «ورأیتُ جُلّ اصحابنا یغمزونه ویضعّفونه... ثمّ توقّفتُ عن الروایة عنه إلاّ بواسطة بینی وبینه» از او روایت نمیکنم مگر این که یک واسطهای باشد.
🔸بعضی خیال کردند که واسطه مربوط به دوران استقامتش، دیدم یکی نوشته یعنی ایّام استقامت! نخیر! مراد از واسطه، مشایخ است. یعنی من از خود این آقا نقل نمیکنم، اما اگر یکی از مشایخ از او نقل کرد قبول میکنم. این منهج مشایخی است. این منهج نزد خود نجاشی هم معمول بوده.
🔸 استثناء ابن الولید نیز روی منهج مشایخی است. ایشان رفته فقط روی استاد، و این طبیعی هم بوده، چرا؟ چون مرحوم محمد بن احمد ساکن قم بوده، درست شد؟ آثاری که برایش شمردند از کوفه است، منهج مشایخی میگوید این آثار از کوفه چطور دست تو رسید؟ سهل بن زیاد آورده، قابل اعتماد نیست، فلان بن فلان آورده قابل اعتماد، مشایخ را این جور حساب کردند
📍🔹منبع:
درس خارج فقه
استاد مددی
دوشنبه 95/02/06
#رجال
#حدیث_شناسی
#ملاکات_اعتبارسنجی_حدیث
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘کتاب بصائر الدرجات
🔸پديدآورنده : محمد بن حسن صفار
🔸اسم کامل:بصائر الدرجات
في فضائل آل محمّد
صل الله علیه و آله و سلم
🔸موضوع
اين كتاب نوشته محمد بن حسن صفار( م ۲۹۰ ق) از علماى شيعه اماميه و صحابى امام حسن عسكرى( ع) است كه درباره شناخت ائمه و خصوصيات امام نوشته شده است.
🔸محتواى كتاب
كتاب بصائر الدرجات مشتمل بر ۱۸۸۱ حديث مىباشد كه در ده بخش تنظيم شده و هر بخش حدوداً شامل بيست باب است. عناوين برخى بخشها( اجزاء) عبارتند از:
ارزش علم و اينكه علماى حقيقى، آل محمد( عليهمالسلام) هستند، مقام و منزلت ائمه، ائمه وارث علم انبيايند، ودايع پيامبر نزد ايشان است، اسم اعظم و علم الكتاب نزد آنهاست، از مرگ شيعيان خبر دارند، علومى كه پيامبر به على( ع) آموخت، فرق پيامبران با ائمه.
🔸با آنكه اين اثر قدمت زيادى دارد ليكن فصلبندى خوبى بر تمام آن حاكم است و مؤلف، عناوين متعددى را براى ابواب انتخاب كرده و در مواردى كه عنوانى براى روايات نياورده، آن را ذيل« باب نادر» آورده است. يكى از ويژگىهاى اين كتاب آن است كه مؤلف آن، همه اسناد روايات خود را به طور كامل ذكر مىكند. اما وى درباره روايات هيچگونه اظهار نظرى ندارد و فقط به نقل آنها پرداخته است.
🔸اين اثر مشتمل بر روايت عجيبى درباره مقامات امامان شيعه و گستره علم آنان است. به گونهاى كه برخى روايت آن را غاليانه مىدانند. البته دستهاى از همين روايات در كتبى چون كافى نيز آمده است، ليكن صفار مطالب بيشترى در اين زمينه نقل كرده است. مامقانى در تنقيح المقال به نقل از علامه مجلسى مىنويسد: شايد علت آنكه ابن الوليد استاد شيخ صدوق، بصائر الدرجات را روايت نكرده است( چنانكه نجاشى و طوسى در فهرست خود به اين نكته اشاره كردهاند) مطالب غلوّ آميز آن در شأن ائمه باشد. با اين حال بصائرالدرجات از كتب معتبر و كهن شيعه به شمار مىرود كه از زمان نگارش تا كنون پيوسته مورد توجه علما و بزرگان قرار داشته و بسيار به آن استناد نمودهاند؛ چنانكه مرحوم كلينى در كتاب كافى، شيخ حر عاملى در كتاب وسائل الشيعه و علامه مجلسى در بحار الانوار از آن نقل كردهاند.
🔸صفار دو كتاب كوچك و بزرگ با اين نام داشته كه در اين زمان فقط نسخه بزرگ آن در اختيار ماست و گويا مؤلف با افزودن مطالبى بر بصائر صغير، بصائر كبير را نوشته است.
🔸اين اثر تا سالهاى طولانى، فقط يك چاپ داشت و در سالهاى اخير چاپ ديگرى از روى همان نسخه انجام شده است. در عين حال اهميت اثر سبب شده مراكز حديثى، چاپ تحقيق آن را در دستور كار خود قرار دهند.
🔸قابل ذكر است كه سعد بن عبدالله اشعرى قمى( معاصر صفار) نيز كتابى با همين عنوان داشته كه به دست ما نرسيده ولى بخشى از آن در كتاب مختصر البصائر حلى آمده است.
🔹منبع:دارالحدیث
#کتاب_شناسی
#بصائرالدرجات
#محمدبن_حسن_صفار
#امام_شناسی
#ولایت
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘ توصیه حضرت صادق علیه السلام
برای حفظ انسان از خطرات و بلایا
🔻الإمامُ الصّادق عليه السلام:
🌿«لَا تَدَعْ أَنْ تَدْعُوَ بِهَذَا الدُّعَاءِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ
إِذَا أَصْبَحْتَ وَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ إِذَا أَمْسَيْتَ-
👌 "اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ"
فَإِنَّ أَبِي كَانَ يَقُولُ هَذَا مِنَ الدُّعَاءِ الْمَخْزُونِ».
🔸اين دعا را سه بار در آغاز صبح و سه بار در آغاز شب ترک نکن
👌خدايا مرا در پناه محكم خود قرار بده كه هر كه را خواهى در آن جاى دهى؛
زيرا پدرم مىفرمود: اين دعا از گنجينۀ دعاها است.
📗الکافی، ج ۲، ص ۵۳۴.
#حدیث
#دعا
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘ شيعه واقعى
🔻الإمامُ الرّضا عليه السلام:
🌿«شيعَتُنَا،
اَلْمُسَلِّمُونَ لِأَمْرِنَا،
اَلْآخِذُونَ بِقَوْلِنَا،
اَلْمُخَالِفُونَ لِأَعْدَائِنَا
فَمَنْ لَمْ يَكُنْ كَذَلِكَ فَلَيْسَ مِنَّا».
🔸شيعيان ما:
كسانى اند كه تسليم شدگان فرمان ما و پذيرندگان سخن ما
و مخالفان دشمنان ما، هستند،
👌بنابراين، كسى كه چنين نباشد، از ما نيست.
📗بحار الأنوار، ج ۶۵، ص ۱۶۷.
#حدیث
#حدیث_منتخب
#ولایت #محبت
#شیعه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘محل دفن
حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها کجاست؟
در منابع كهن، از سه محل دفن براى حضرت ياد شده است:
🔸 خانه خويش،
🔸روضة النبى
🔸 بقيع.
قول مشهورترِ حديثى و تاريخى، آن است كه حضرت در خانه خود، در جوار خانه پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم دفن شده است. در منابع كهن، اين قول شهرت فراوانى دارد و عالمان شيعه و سنى آن را گزارش كرده اند.
ثقة الاسلام كلينى[۱]شيخ صدوق[۲]و شيخ مفيد[۳]اين روايات را با سند معتبر و حتى صحيح نقل كرده و آن را پذيرفته اند. شيخ صدوق[۴]و سيّد بن طاووس[۵]نيز به صراحت اين قول را صحيح شمرده اند.
قرينه هاى ديگرى نيز مؤيد اين نظريه هستند: سخن امير المؤمنين(ع) پس از دفن حضرت فاطمه(ع) با عبارت «ابنتك النازلة فى جوارك» مى تواند به اين قرب و نزديكى اشاره داشته باشد.[۶]
وصيت حضرت فاطمه(ع) به پنهان بودن مراسم كفن و دفن نيز اقتضا مى كرد كه اين مراسم در مكانى خصوصى و به دور از چشم اغيار انجام شود. روشن است كه مدفن پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم يا بقيع، مكانى عمومى بودند كه امكان پنهان سازى مراسم در آنها نبود.
از قرينه هاى ديگر، وصيت امام حسن علیه السلام به امام حسين علیه السلام در لحظه هاى قبل از شهادت است كه فرمود:
"اذا انا متّ فهَّيئنى ثم وجّهنى الى رسول اللّه لاحدث به عهدا ثمّ اصرفنى الى امّى(ع) ثمّ ردّنى فادفنّى بالبقيع".[۷]
"وقتى من از دنيا رفتم، مرا تجهيز كن، سپس به سوى رسول خدا(ص) روانه ساز، تا با او عهدى كنم، آن گاه مرا به سمت مادرم(ع) ببر، سپس مرا بازگردان و در بقيع دفنم كن."
اين سخن نشان مى دهد كه مدفن حضرت فاطمه(ع) در بقيع نيست و مى تواند اشاره به خانه حضرت فاطمه(ع) باشد.
گزارش هايى درباره دفن حضرت زهرا(ع) در روضة النبى(ص) (ناحيه اى از مسجد النبى ميان منبر و خانه پيامبر(ص)) يا در بقيع هم وجود دارد كه اعتبار لازم را ندارند و نمى توانند مدعاى خود را در مقابل روايات معتبرى كه دال بر دفن حضرت در خانه خود هستند به اثبات رسانند.[۸]
[۱]. الكافى : ج ۱ ص ۴۶۱ ح ۹ به نقل از امام رضا عليه السلام .
[۲]. كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۲۹۲ و ج ۲ ص ۵۷۲ ، معانى الأخبار : ص ۲۶۸ .
[۳]. الأمالى ، صدوق : ص ۲۸۱ .
[۴]. ر . ك : كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۵۷۲ .
[۵]. ر . ك : الإقبال : ج ۳ ص ۱۶۳ .
[۶]. ر . ك : نهج البلاغه : خطبه ۲۰۲ .
[۷]. الكافى : ج ۱ ص ۳۰۰ ح ۱ .
[۸]. ر . ك: دانش نامه فاطمى : ج ۱ ص ۳۶۵ ـ ۳۷۳ .
🔹تحقیق از دارالحدیث
#تاریخی
#مدفن_فاطمه_الزهراکجاست؟
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
19.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ا ﷽ ا
☘قبر حضرت فاطمه الزهراسلام الله علیها کجاست؟
🔻در بیان حضرت آیتالله بهجت:
سؤال: آقا، قبر حضرت زهرا(س) مخفی است؟ قبر فاطمه زهرا(س) مخفی است به نظر حضرتعالی؟ یا نه [محدوده] جایش مشخص است؟
✅ حضرت آیتالله بهجت: بله[طبق شواهد تاریخی]میگویند مثلا اولیٰ این است که در روضه(روضةالنبی)مدفون است.[١]
❓سؤال: در [کتاب]مَن لایَحضُر[٢] یک روایت هست که کنار قبر پیغمبر خدا(ص) است.
✅ حضرت آیتالله بهجت:[محل]روضه، همینجور است، در کنار [مزار مبارک پیغمبر(ص)]است.
▫️▫️▫️
✨ آیتالله بهجت خطاب به یکی از اطرافیان:پنچ هزار تومانی به ایشان(فردی که عازم حج است)بدهید، بگویید: در روضه، پنجتا (بار) زیارت حضرت زهرا(س)بخوانند.
🔻پینوشت:
۱. تهذيب الأحكام، ج۶، ص٩؛ جواهر الكلام في شرح شرائعالإسلام؛ ج٢٠، ص٨۵.
۲. من لايحضره الفقيه؛ ج٢؛ ص۵٧٢.
#تاریخی
#مدفن_فاطمه_الزهراکجاست؟
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽
☘کتاب "من لايحضره الفقيه:
🔸مولف شيخ صدوق، ابو جعفر محمد بن على بن حسين بن بابويه قمى، از چهرههاى برجسته علماى شيعه در قرن چهارم هجرى.
🔸موضوع
مجموعه روايات اهل بيت عليهم السلام درباره مسائل فقهى و احكام شرعى.
شيخ صدوق در اين كتاب روايات فقهى را كه از ديدگاه خود صحيح و معتبر بوده جمع آورى نموده است.
🔸ارزش و اعتبار
اين كتاب يكى از ارزشمندترين منابع روايى شيعه به شمار مىآيد و يكى از چهار كتاب معتبر روايى شيعه است و هر مجتهدى در اجتهاد و استنباط احكام شرعى بايد به روايات آن توجه داشته باشد.
كتاب من لا يحضره الفقيه از زمان نگارش مورد توجه و استقبال علماى شيعه قرار گرفته است و پيوسته در مجموعههاى بزرگ و كوچك روايى بر آن استناد نموده و از آن روايت نقل كردهاند.
🔸انگيزه نگارش
شيخ صدوق اين كتاب را به درخواست يكى از سادات بزرگوار شهر بلخ به نام شريف الدين ابو عبد الله محمد بن حسين معروف به نعمت نگاشته است.
او از شيخ صدوق درخواست كرده بود مانند كتاب« من لا يحضره الطبيب» محمد بن ذكرياى رازى در علم طب، او هم كتابى در علم فقه به نگارش درآورد تا مورد استفاده كسانى قرار گيرد كه به علما و فقهاى بزرگ دسترسى ندارند و با مراجعه به آن بتوانند به احكام شرعى و وظايف خود آگاه گردند.
شيخ صدوق نيز با پذيرفتن اين درخواست مىفرمايند من در اين كتاب بنا ندارم تا هر چه روايت شده را نقل نمايم بلكه فقط آن رواياتى را نقل مىكنم كه آنها را صحيح و معتبر مىدانم و به آن فتوا مىدهم و عقيده دارم كه ميان من و خداوند حجت است.
🔸مشيخه
شيخ صدوق در اين كتاب فقط نام راوى اولى را كه روايت را از امام عليه السلام روايت كرده آورده و در آخر كتاب يعنى در بخش« مشيخه» سند خود را به آن راوى نقل مىكند تا روايات از حالت ارسال خارج شده و اصطلاحا مسند شوند و استفاده از آن براى مراجعه كنندگان آسانتر گردد.
🔸سبك نگارش
در قرون اوليه اسلامى فقهاى شيعه فقط به روايت و نقل سخنان ائمه عليهم السلام اكتفا مىكردند و به خود اجازه گفتن سخنى در برابر و يا در كنار سخنان ائمه معصوم نمىدادند چرا كه آنان را مرتبط با مركز وحى و معدن حكمت مىدانستند.
حتى اگر مىخواستند كتابى غير روايى به نگارش درآورند سعى مىكردند تا از الفاظ روايات استفاده كنند و سخنى غير از سخن اهل بيت عصمت و طهارت ننويسند.
شيخ صدوق از آخرين علماى اين دوره به شمار مىآيد. در تأليفات ايشان همه كتاب روايت و يا گرفته شده از الفاظ روايات است، به حدى كه برخى از علماى شيعه مىگويند اگر درباره مسألهاى روايتى نيافتيم به الفاظ شيخ صدوق نيز مىتوانيم استناد كنيم چرا كه الفاظ ايشان همه استفاده شده از الفاظ روايات است.
بعد از ايشان از زمان شاگردشان« شيخ مفيد» كم كم اين سبك تغيير كرد زيرا با تغيير نيازهاى روز و هجوم شبهات و ايرادات مخالفان و دشمنان اسلام و ورود فلسفه غرب به جهان اسلام و عقايد و افكار انحرافى، علماى ما مجبور به پاسخ گويى شدند و در صدد حل آن شبهات برآمدند و شيوهاى نو در تأليفات علما و فقهاى شيعه پديدار گشت.
🔸مباحث
اين كتاب شامل مباحث فراوان فقهى است مانند:
۱- آبها و طهارت و نجاست آن
۲- واجبات نماز و مقدمات آن مانند وضو و غسل و تيمم
۳- احكام اموات
۴- احكام نماز
۵- احكام قضاوت
۶- مكاسب
۷- احكام ازدواج
۸- احكام ارث
و مباحث و عناوين گوناگون ديگر فقهى.
🔸منابع كتاب
شيخ صدوق در مقدمه كتاب مىفرمايد من روايات اين كتاب را از اصول معتبر و مشهور روايى شيعه گرفتهام مانند:
۱- كتاب حريز بن عبد الله سجستانى
۲- كتاب عبيد الله بن على حلبى
۳- كتابهاى على بن مهزيار اهوازى
۴- كتابهاى حسين بن سعيد
۵- نوادر احمد بن محمد بن عيسى
و بسيارى ديگر از اصول اوليه و منابع معتبر روايى.
🔸روايات كتاب
شيخ صدوق در اين كتاب حدود ۶ هزار روايت نقل كرده است كه عموما در باره مباحث فقهى و احكام شرعى است.
🔸مشيخه
يكى از بخشهاى مهم اين كتاب بخش مشيخه است كه در پايان كتاب آمده
شيخ صدوق در اين بخش به اسناد خود به رواتى كه روايات اين كتاب را از آنها نقل كرده اشاره مىكند و به اين وسيله روايات فراوانى از احاديث كتاب را از حالت ارسال و بدون سند بودن خارج كرده و آنها را معتبر و مسند مىسازد.
اين بخش از كتاب بسيار مورد توجه علماى شيعه قرار گرفته است و شرحهاى فراوانى نيز بر اين قسمت از كتاب نگاشتهاند كه خود از منابع غنى و پر بار علم رجال به شمار مىآيد
🔹منبع : دارالحدیث
#کتاب_شناسی
شیخ #صدوق
#من_لایحضره_الفقیه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘سه خصلت کلیدی
💠امام جواد عليه السلام
اَلمُؤمِنُ یَحتاجُ إلی ثَلاثِ خِصالٍ:
تَوفیقٍ مِنَ اللهِ،
وَ واعِظٍ مِن نَفسِهِ
وَ قَبُولٍ مِمَّن یَنصَحُهُ
🔸مؤمن نیازمند سه خصلت است: توفیق از سوی خداوند، واعظی از درون خود، پذیرش نسبت به کسی که او را پند می دهد.
نیاز انسان مومن:
۱.توفیق از طرف خداوند متعال
۲.واعظ درونی
۳.پندپذیر بودن
📗 تحف العقول ص 457
#حدیث
#حدیث_منتخب
#صفات_شیعه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘درک حقیقت عاشورا
🔸 در زیارتى که امام صادق علیهالسلام به عطیه عوفی آموخت، آمده است:
🔸 «و انک ثارالله فى الارض من الدم الذى لا یدرک ثاره من الارض الا بأولیائک»
🔸: همانا تو خون خدا بر روی زمین هستی ؛ خونی که آن را جز اولیاء درک نمیکنند..!
📕 بحارالأنوار، جلد ۹۸، صفحات ۱۴۸، ۱۶۸، ۱۸۰
✍اشاره:
بنابراین زیارت شریفه؛ درک حقیقت عاشورا جز با درک حقیقت ولایت و حصول مرتبه اولیاء الله ممکن نیست
و فقط اولیاءالله می دانند که در کربلا چه گذشت و درک ولایت جز با معرفت ممکن نیست.
#حدیث
#حدیث_حسینی
#ثارالله #ولایت
#درک_حقیقت_عاشورا
حضرت #امام_حسین علیه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135