eitaa logo
مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص
1.2هزار دنبال‌کننده
321 عکس
18 ویدیو
10 فایل
اینجا کانال مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص است؛ محلی برای اندیشیدن در مقیاس تاریخ، با کمک قصه‌ها. + برای ارتباط با ما: 🆔 @sayyed_meysam
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم
🔻 خداوند در سوره‌ی نور، آیه‌ی ۴۰ درباره اعمال کفار میگه: أَوْ كَظُلُمَاتٍ فِي بَحْرٍ لُّجِّيٍّ يَغْشَاهُ مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِ مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِ سَحَابٌ ظُلُمَاتٌ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ إِذَا أَخْرَجَ يَدَهُ لَمْ يَكَدْ يَرَاهَا وَمَن لَّمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِن نُّورٍ کارهای خدانخواهان، تاریکی چندلایه و پیچیده است. شبیه تاریکیِ دریایی ﻋﻤﻴﻖ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻣﻮجی بر روی موج می‌آید و تاریکی را مضاعف می‌کند. بر فراز آن حجم متراکم تاریکی و دریای لایه‌لایه، ابری است که شدت ظلمت را افزایش می‌دهد. سپس خداوند می‌فرماید کسی که به این تاریکیِ متراکم مبتلا می‌شود، اگر دست خود را بیرون آورد، بعید است آن را ببیند. یعنی شدت تاریکی‌های توبه‌توی پیچیده‌ای که همچون موجی بر موجی نوبه‌نو می‌شوند چنان است که دست‌ها دیده نمی‌شود. 🔻 دست نماد قدرت، تسلط و امکانات است. برای همین تعابیر "دستی توی کاره"، "دست‌های پشت‌پرده"، "دست‌هاشون تو یه کاسه است"، "دست بالای دست بسیار است" و... در عرف عامیانه زیاد استفاده می‌شود. با این توصیف، شدت و پیچیدگی کار کفار چنان هست که انسان مبتلا، توانایی شناخت امکانات و قدرت خودش را ندارد. درنتیجه تسلیم شرایط می‌شود چون کوری در سرای تاریکی! 🔻 امکانات ما در برابر تاریکی موج‌های توبه‌تو و نوبه‌نوی کفر چه هستند؟ از این امکانات غافل شویم دست‌های خودمان، حلقه‌هایی می‌شود بر گردِ گردن خودمان و نتیجه چیزی نیست جز خفت و خفگی. . 🔹 @qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 حتی اگر از سرگذشت قومی به نام ثمود مطلع نباشید، احتمالا واژه‌ی «ثمود» را در قرآن دیده‌اید. قومی که برخی از تاریخ‌پژوهان معتقدند همان قوم «سومر» هستند که در زبان‌های مختلف شکل تلفظ آن گوناگون شده است. 🔹 یا سومر، به تکنولوژی بسیاری پیچیده‌ای در معماری دست یافته بودند به‌گونه‌ای که خداوند دستاورد تمدنی آن‌ها را اینگونه بیان می‌کند: وَ ثَمُودَ الَّذينَ جابُوا الصَّخْرَ بِالْوادِ (فجر/9) همان کسانی هستند که سنگ‌های سخت را برای ساختن خانه‌هایی شگرف می‌بریدند و از دل صخره‌ها برای خود خانه پدید می‌آوردند که نوعی معماری منحصر به فرد بوده است. 🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص
🔸 حتی اگر از سرگذشت قومی به نام ثمود مطلع نباشید، احتمالا واژه‌ی «ثمود» را در قرآن دیده‌اید. قومی که
🔸 جالب آنکه پیامبر این قوم یعنی حضرت صالح، از دل کوه و صخره‌های سخت، برای آن‌ها شتری بیرون آورد که گویی تناسب با دستاوردهای تمدنی آنها داشت اما در مقیاسی به مراتب شگفت‌تر تا ثمودیان در برابر آن ناچیزی قدرت خودشان را دریابند. 🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص
🔸 جالب آنکه پیامبر این قوم یعنی حضرت صالح، از دل کوه و صخره‌های سخت، برای آن‌ها شتری بیرون آورد که گ
🔹 سپس وجود ناقه(شتر) را تاب نیاورده و با کشتن آن، نزول عذاب را بر خود حتمی کردند. برخی روایات 16 ربیع‌الثانی را روز نزول این عذاب عنوان کرده‌اند. درباره چگونگی مرگ در قرآن آمده که با صیحه آسمانی عذاب شدند: إِنَّا أَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ صَيْحَةً واحِدَةً فَكانُوا كَهَشيمِ الْمُحْتَظِرِ (قمر/31) ما فقط يك صيحه [صاعقه عظيم‏] بر آنها فرستاديم و بدنبال آن همگى بصورت گياه خشكى درآمدند كه صاحب چهارپايان (در آغل) جمع‏آورى مى‏كند! 🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص
🔹 سپس #قوم_ثمود وجود ناقه(شتر) را تاب نیاورده و با کشتن آن، نزول عذاب را بر خود حتمی کردند. برخی روا
🔸 تورات به عنوان کتابی که داستان‌های تاریخی بسیاری را ارائه کرده، از حرفی به میان نیاورده و خداوند خبر از قوم نوح و عاد و ثمود را از جمله اخبار اختصاصی قرآن می‌داند. أَ لَمْ يَأْتِكُمْ نَبَؤُا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ قَوْمِ نُوحٍ وَ عادٍ وَ ثَمُودَ وَ الَّذِينَ مِنْ بَعْدِهِمْ لا يَعْلَمُهُمْ إِلَّا اللَّهُ جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّناتِ‏ الآية. (إبراهيم/۸-۹) 🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص
🔸 تورات به عنوان کتابی که داستان‌های تاریخی بسیاری را ارائه کرده، از #قوم_ثمود حرفی به میان نیاورده
❓ شاید یک سوال مهم آن باشد که ما وقتی سرگذشت عاد و ثمود و قوم فرعون را می‌خوانیم با تمدن‌های بسیار پیچیده و سامان‌ها و نظم‌های مهم بشری روبه‌رو می‌شویم که دستاوردهای فنی و مهندسی و تکنولوژیک بسیاری داشته‌اند؟ به راستی چرا خداوند این تمدن‌ها را با عذاب خود به طور کلی نابود کرده است؟ آیا خداوند با وجود یک تمدن آن هم با این عظمت مشکل دارد؟ ➕ پاسخ این سوال در گرو آن است که آیات قرآن را بکاویم و ببینیم این تمدن‌ها بیش از آنکه در خدمت انسان باشند، درخدمت اقلیتی رفاه‌طلب، ستمگر، فاسد و مفسد بودند که همین سبب آن می‌شد تا هم بستر دنیا و هم اکثریت انسان‌ها با مشکل مواجه شوند. 🔸 البته پاسخ تفصیلی‌تر و همین‌طور جزئیات قصه‌ی ثمود را به جلسات تاریخ‌اندیشی مدرسه قصص واگذار می‌کنیم. 🆔 @qasas_school
📆 به مناسبت ۱۱ نوامبر 1⃣ «امپریالیسم» چیست؟؟ 🔸 واژه امپریالیسم به معنای آباد ساختن است که در عربی، واژه استعمار را می‌توان معادل آن قرار داد. امپریالیسم در قرن 17 میلادی توسط اروپایی‌ها رواج پیدا کرد چرا که آنها معتقد بودند باید تمام تلاش خود را برای متمدن ساختن مردم وحشی(!) کشورهای دنیا به کار گیرند. 🔹 آنها نام این صدور تمدن را امپریالیسم یا همان استعمار و آباد ساختن گذاشته بودند که البته بعدها با روشن شدن اغراض اروپایی‌ها واژه امپریالیسم و استعمار معنایی کاملا منفی پیدا کرد. کوتاه‌نوشت‌های پیش‌رو برگرفته از کتاب «روایت تفکر، فرهنگ و تمدن از آغاز تاکنون» امتداد عینی این نگاه و روحیه را در تاریخ دنبال کرده است. 🆔 @qasas_school
2⃣ جهان باغ وحش است به استثنای اروپا 🔸 جان لاک به عنوان یکی از فیلسوفان برجسته در معرفت‌شناسی و فلسفه سیاست دنیای غرب مدرن، این جمله را گفته بود: این‌ها (مردمان مستعمره‌نشین) لیاقت استفاده از منابع خود را ندارند. 🔹 همین نگرش مبنای سیاست خارجی اروپا در سال‌های بعد از رنسانس قرار گرفت و طی سال‌های 1615 تا 1815 رقابتی فراگیر برای دستیابی به سرزمین‌های مردم آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین به وجود آمد که در آن اسپانیا، پرتغال، فرانسه و انگلستان از دیگر کشورهای اروپایی پیش‌تر بودند. 🆔 @qasas_school
3⃣ قطار استعمارگر انگلیس سریع‌تر می‌رفت!! 🔸 در عرصه‌ی استعمار، انگلستان پیش‌تاز بود و بیشترین مستعمرات را داشت. جزایر جنوب اقیانوس آرام، استرالیا، خاوردور، سواحل آفریقا، ایرلند و کانادا از جمله مستعمرات بریتانیا بودند. سپس بریتانیا درصدد چنگ‌اندازی بر هند برآمد که البته با مقاومت مردم هند روبه‌رو شد. لکن این مقاومت ادامه نیافت و بالاخره هند با همه منابع و ذخایرش از استعمار بریتانیا شکست خورد و کاملا در اختیار انگلستان قرار گرفت. 🔹 نکته مهم آنکه مردم بومی اکثر مستعمره‌ها در برابر مهاجمان انگلیسی مقاومت می‌کردند و معمولا کار به جنگ کشیده می‌شد. این جنگ‌ها که در مناطق دور از انگلستان اتفاق می‌افتاد، برای مردم انگلیس هزینه‌های سنگینی داشت که البته بعد از پیروزی جبران می‌شد. انگلیسی‌ها با گرفتن مالیات از مردم مستعمره و ایجاد محدودیت‌های تجاری، شرایط را برای نفوذ بازرگانان و صاحبان صنایع خود آماده می‌کردند و اینگونه هم جبران هزینه‌ها را کرده و هم بر ثروت سرمایه‌داران خود می‌افزودند. 🆔 @qasas_school