eitaa logo
مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص
1.2هزار دنبال‌کننده
321 عکس
19 ویدیو
10 فایل
اینجا کانال مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص است؛ محلی برای اندیشیدن در مقیاس تاریخ، با کمک قصه‌ها. + برای ارتباط با ما: 🆔 @sayyed_meysam
مشاهده در ایتا
دانلود
👩 این زن را می‌شناسید؟ کاترین دو مدیسی (مدیچی) ❌ او بزرگترین کشتار مذهبی تاریخ را به راه انداخت. کشتاری که به فاجعه سن بارتلمی مشهور است و به عنوان یکی از مهم‌ترین اسناد توحش غرب شناخته می‌شود. پرونده زندگی مدیسی در ٥ ژانویه ١٥٨٩ مثل چنین روزی بسته شد تا پرونده حسابرسی به کشتارهایش در پیشگاه خداوند گشود شود. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
🔹 در فاجعه تاریخی «سن بارتلمی» کاتولیک‌های فرانسوی به مدت سه روز(از 23 اگوست 1572 تا 26 اگوست 1572) بیشتر پروتستان‌ها را در پاریس، اورلئان و سایر شهرهای مهم فرانسه به قتل رسانده و دست به یک نسل کشی بزرگ زدند. آن هم به دستور پادشاه وقت شارل نهم. 🔸 اما نکته حائز اهمیت آنکه شارل نهم در این زمانه چهارده سال بیشتر نداشت و عملا تمام تصمیم‌های مهم حکومتی را مادر او می‌گرفت: پرنسس کاترین دومدیسی. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
🔹 در این دوره پروتستان‌های لوتری و کالونی که در فرانسه به هوگنوها معروف بودند، با کاتولیک‌ها تا مدت‌های زیادی جنگ و درگیری داشتند. ملکه کاترین دومدیسی، از ترس قدرت گرفتن هوگنوها، مراسم ازدواجی میان دخترش مارگارت و هانریِ هوگنو پادشاه کشور کوچک «ناوار» برقرار کرد تا به بهانه این ازدواج با جمع کردن هوگنوها در پاریس، بتواند آنها را قتل عام کند. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
💑 مراسم ازدواج برگزار شد و در نیمه شب 23 اگوست و سپیده دم 24 اگوست ناقوس کلیسای جامع به صدا درآمد. مردمی که با خیال اتمام نزاع میان کاتولیک و پروتستان به خواب ناز فرو رفته بودند، نگران و آشفته با صدای ناقوس از خواب پریدند. برخی گمان کردند ناقوس به میمنت ازدواج هانری و پرنسس مارگارت نواخته شده؛ غافل از آنکه این نوای ناقوس مرگ بود و علامتی برای آغاز کشتار وسیع. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
🔹 سپس سربازهای شاه به خیابان‌ها ریختند و با دستور «به نام پادشاه بکشید...بکشید» کاتولیک‌ها را مسلح کرده و به جان هوگنوها انداختند. در همان ساعت اول پاریس به قتلگاه بسیاری تبدیل شد. مردم همانند وحوش همدیگر را می‌دریدند. 🔸 صحنه‌های عروسی خونین در سریال بازی تاج و تخت، به نحوی بازسازی این فاجعه در مقیاسی بسیار کوچک‌تر بود. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
🔹 برخی مورخان معتقدند: در این کشتار هر کس میل سرکوب شده‌ای داشت، آن را به صورت غریزه قتل و شکنجه بروز داد. در این روز کشتار مجاز بود؛ گویی هیچ گونه معصیت وجدانی و شرعی هم ندارد. حالا هر کس کینه‌ای از دیگری داشت، با اتهام هوگنو بودن، او را تکه‌تکه می‌کرد. 🔸 سربازهای گارد شاهنشاهی نیز وارد معرکه شدند و صرفا محض لذت بردن شروع به کشتار کردند. طبق برخی گزارش‌ها، سربازی یک زن حامله را شکم درید و سر جنینش را به زمین کوفت. خیابان‌های فرانسه مملو از جنازه‌های مردان و زنان و کودکانی بود که مثله شده بودند. 🔹 شدت جنایت به حدی بود که بعضی بچه‌ها با سرهای قطع شده در خیابان‌ها بازی می‌کردند. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
🔸 هرچند قتل عام پاریس در 24 اگوست پایان یافت اما تمایل نهفته به توحش و خونریزی در اروپایی‌ها همانند عقده‌ای سر باز کرد و غریزه فروخفته‌ی جنایت در سایر شهرها بیدار شد. در 25 و 26 اگوست کاتولیک‌های لیون، تروا، اورلئان و بوردو به خیابان ریخته و هوگنوها را قتل عام کردند. در نهایت طی سه روز، چند ده هزار از مردم پروتستان کشته شدند. 🔹 آمارها حاکی از 10 هزار تا 70 هزار کشته در فاجعه سن بارتلمی است. آن هم توسط مردمی که امروزه تاریخ را به گونه‌ای روایت می‌کنند که انگار سایر اقوام از سیاه‌پوستان آفریقا تا زردپوستان آسیا و حتی اعراب و ایرانی‌ها، بدوی و خونریز و وحشی بوده‌اند، جز اروپایی‌های کراواتی و ادکلن زده. 📌 پ.ن: تصویر فوق اثر معروفی است از فرانسوا دوبوا با موضوع فاجعه سن بارتلمی 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪نامش فاطمه بود. ثمره‌ی ازدواج حزام و لیلا. از قبیله‌ی بنی‌کلاب که به شجاعت و مردانگی شهره‌ی عرب است. حتمی شنیده‌اید امیرالمومنین برادرش عقیل را بابت خبرگی در نسب‌شناسی مامور کرد برای او همسری بیابد که در دلیری بی‌مانند باشد تا از نسل او شیرانی قوی‌دل متولد شوند. عقیل هم دختر حزام را معرفی کرد. فاطمه را...فاطمه‌ای دیگر برای علی. ▪نقل‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه پیش از آمدن خواستگار، فاطمه در رویا می‌بیند ماه و سه ستاره‌ی دیگر از آسمان پایین آمده و در دامن او می‌نشینند. رویا را که برای پدر و مادر بازگو می‌کند، پدرش این رویا را نویدی از جانب خدا تعبیر می‌کند و به دختر وعده می‌دهد از دامانش، قمری متولد خواهد شد که آوازه‌ی جوانمردی‌اش در روزگار بی‌وفایی، چون ماه در سیاهی آسمان خواهد درخشید. همین هم شد. فاطمه کلابیه به خانه‌ی علی‌بن‌ابی‌طالب آمد. عباس، عبدالله، عثمان و جعفر را خداوند به او داد و شد ام‌البنین: مادرِ پسرها و مادر ماه. ▪در روایتی آمده روزگاری فاطمه کلابیه از امیرالمونین خواست در منزل او را فاطمه صدا نزند. چرا که این نام برای حسنین تداعی‌گر یاد مادرشان و تلخی‌های فقدان اوست. سپس فاطمه‌ای که در رسم ام‌البنین و مادر پسران بود، در اسم هم شد ام‌البنین. ◾اما این فرآیند «شدن» و این مسیر «تحول» از فاطمه‌ی کلابیه به ام‌البنینی متوقف نشد. فاطمه به رشد هویت خود ادامه داد و کربلا، ظهور و تجلی تربیت او و به بار نشستن زحمات و بارور شدن تلاش‌های خالصانه‌اش بود وقتی که چهار فرزند رشیدش فدای حسینِ فاطمه شدند. از این مرحله به بعد، فاطمه ام‌الشهداست و ام‌البصیره. همو که روزی خودش خواست ام‌البنین بنامندش، حالا در سوگ امام خود حضرت سیدالشهدا با زبان شعر می‌خواهد او را دیگر ام‌البنین صدا نزنند. چون هر تعلقی که از آن برای خویش رسم و اسم و هویتی ساخته بود را حالا برای رسیدن به یک هویت تاریخی فدا کرده است. و این استعاره‌ای است از فدا کردن تعلقات و محبوب‌های کوچک‌تر برای رسیدن به محبوب بزرگ‌تر.
🔺فاطمه‌ای که در جایگاه دختری، نهایتا می‌توانست یک انسان صالح باشد، در جایگاه همسری و مادری این هویت صالحه‌ی خود را توسعه داد و شد بستر تولد انسان‌های صالحی در مقیاس حضرت ابالفضل که امام معصوم هنگام سلام دادن به او می‌فرماید: اَلسّلامُ عَلیک أیهَا الْعَبْدُ الصّالِحُ. ▪این سیر تحول و توسعه، برای امروز ما درس‌آموز است وقتی دختران سرزمین‌مان شکوائیه دارند از اینکه ساختارهای رسمی و غیررسمی مونث بودن را خلاصه می‌کنند در مادری و همسری و گویی دختر اگر مجرد باشد، بی‌هویت است و جامعه او را به رسمیت نمی‌شناسد. سپس پرسش می‌کنند: آیا این چیزی جز وابسته‌سازی زن به مرد است؟ چیزی جز جنس دوم قلمداد کردن زن است؟ چیزی جز محوریت‌بخشی به مرد است؟ چیزی جز تحقیر دختران است؟ ▪هرچند این شکوائیه در جای خود محترم است و باید به حال آن فکری نمود تا دختر به صرف مجرد بودن، احساس بی‌هویتی نکند، اما می‌توان قضیه را از سوی دیگری به تماشا نشست. سخن از جایگاه همسری و مادری، به ما مسیر تحول و توسعه و رشد انسانی را نشان می‌دهد تا مبادا به دام اصالت تجرد و تفرد بیافتیم و مسیر خانواده‌سازی و طریق تعالی بشر را بی‌ارج و قرب کنیم. مبادا فراموش کنیم انسان بدون حضور در روابط اجتماعی و بدون بر شانه گرفتن مسئولیت‌های متعدد از جمله انسان‌سازی و انسان‌پروری، نمی‌تواند هویت فردی خود را توسعه داده و به هویت اجتماعی و تاریخی مبدل سازد. ▪بلی حتما برای دخترانی که مسیر همسری و مادری کردن مسدود شده، خداوند جبار، جبران مافات کرده و راهی دیگر به سوی رشد و توسعه هویت می‌گشاید که این همان حسن‌القضای خداست؛ اما نشود که با اصالت دادن به تجرد و تفرد، میل به مادری و همسری را در جامعه و آحاد انسان‌ها کاهش داده و مسئولیت عظیم مدیریت و تربیت انسان را از جایگاه والای خود چنان تنزل دهیم که آدم‌ها دیگر آن را به عنوان مسیر موفقیت خود نبینند و درنهایت آن را انتخاب نکنند. 📌بزرگداشت «ام‌البنین» صرفا بزرگداشت فردی بزرگ که نامش بر صفحات تاریخ حک شده؛ نیست. بلکه بزرگ داشتن مسیر تحول و شدن است. یادآوری کردن طریق رشد و تعالی است. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا