eitaa logo
مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص
1.2هزار دنبال‌کننده
321 عکس
18 ویدیو
10 فایل
اینجا کانال مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص است؛ محلی برای اندیشیدن در مقیاس تاریخ، با کمک قصه‌ها. + برای ارتباط با ما: 🆔 @sayyed_meysam
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌤 صبح روز 30 مه 1431 میلادی، دختری 19ساله به عنوان یک فرمانده نظامی، به جرم ارتداد از مسیحیت توسط دشمنانش به چوبه دار آویخته شد. اما آویختنی همراه با سوزاندن. 🔥 🔹 حدود ساعت 9 صبح بود که میدان ویومارشه (بازارکهنه) میزبان دختری لاغراندام با پیراهن بلندی بر تن و کلاهی کاغذی بر سر بود. در میدان با صدای بلند متنی در محکومیت او خوانده شد و سپس به متهم اجازه صحبت دادند. او اولین و آخرین چیزی که گفت این بود: «همه افرادی که به من بدی کرده‌اند را می‌بخشم و از مردم می‌خواهم برایم دعا کنند.» پ.ن: ژاندارک در اعدام‌گاه اثر هرمان استیلکه 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
🔸 نام این دختر ژاندارک یا دوشیزه اورلئان بود که برای بسیاری آشناست. یکی از قهرمانان جهان غرب که درباره وی بیش از ده‌ها اثر هنری و سرگرمی در قالب کتاب و فیلم و بازی رایانه‌ای و... ساخته شده است. دختری که در سن 16 سالگی تلاش کرد پس از ملاقات با ولیعهد، به جرگه‌ی ارتش کشور درآید. یک‌سال پس از این درخواست، به او اجازه حضور در میدان نبرد داده شد و از آن پس وی را همواره در لباس مردانه و رزم دیدند. 🔹 او فرماندهی بخشی از نیروهای نظامی فرانسه در جنگ با انگلیس را برعهده گرفت و توانست با درایت و شجاعت و دادن اعتماد به نفس به نیروهای خود، محاصره شهر اورلئان را درهم شکند. 📌 پ.ن: تصویر، پوستر میهن پرستانه آمریکایی در جنگ جهانی اول که ژان دارک، قهرمان زن فرانسوی را نمایش می‌دهد. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
🔸 درباره قوانین فرماندهی او نوشته‌اند: ژان، سربازانش را از شرط‌بندی، فحاشی، سوگند یاد کردن به مقدسات، سرقت یا غارت اموال دیگران، زیاده‌روی در مصرف مشروب و معاشرت با زنان بدکاره به شدت برحذر می‌داشت. یکی از چیزهایی که او را بسیار خشمگین می‌ساخت، حضور زنان بدکاره در اردوگاه بود که با تهدید از سوی ژان، وادار به ترک اردوگاه می‌شدند. به سربازانی که معشوقهٔ خود را به اردوگاه می‌آوردند اجازه داده می‌شد که با معشوقه‌یشان ازدواج کنند، در غیر این صورت آن زنان نیز مجبور بودند که اردوگاه را ترک کنند. 📌 پ.ن: مینیاتور به جا مانده از قرن پانزده که ژاندارک را در حال تعقیب زنان بدکاره نشان می‌دهد(۱۴۸۴) 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
🔹 ژاندارک شخصیتی بسیار کاریزماتیک داشت و هوادارانش را به شدت تحت تأثیر قرار می‌داد به گونه‌ای که برخی از همرزمانش می‌گفتند که تا وقتی همراه او بودند، هیچ تمایلی به گناه کردن نداشتند. از جمله افرادی که بسیار تحت تأثیر او قرار گرفت، یکی از همرزمانش به نام "اتییِن دو وینیول" ملقب به "لائیر" (به معنای خشم) بود. او که پیشتر به داشتن خلق و خوی تند مشهور بود، پس از آشنایی با ژاندارک، به تاسی از او، سعی نمود که از دشنام دادن و سوگند خوردن به مقدسات پرهیز کند. 📌 پ.ن: مجسمه ژاندارک در کلیسای سَن اگوستَن، پاریس 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
🔸 ژاندارک در یکی از فعالیت‌های نظامی خود، برای رفع محاصره شهر کنپی‌ینی با سپاه کوچک خود بدان‌جا لشگرکشی کرد و پس از درگیری، مجبور به عقب‌نشینی به سمت شهر شد. فرماندار شهر از ترس اینکه سربازان بورگینیون که ژان و سپاهش را تعقیب می‌کردند وارد شهر شده و آنجا را به آشوب بکشند، دستور داد که دروازه‌های شهر را ببندند. 🔹 به این ترتیب، ژان به همراه برادر، محافظ و کشیش مخصوصش توسط بورگینیون‌ها اسیر شدند. ژان در زمان اسارتش، دست کم دو بار اقدام به فرار کرد که بی‌نتیجه ماند (برای دومین بار با پریدن از ارتفاع بیست متری). 🔸 در نهایت، کنتِ لوکزامبورگ که سربازانش موفق به دستگیر کردن ژان شده بودند، علی‌رغم مخالفت شدید همسر و عمهٔ پیرش، در ماه نوامبر سال ۱۴۳۰، ژان را به قیمت ده هزار فرانک، که مبلغ بسیار بالایی بود، به انگلیسی‌ها فروخت که سرانجام محکوم به مرگ با آتش و سوختن شد. 📌 پ.ن: جلد کتاب سرگذشت ژان دارک اثر مارک توین 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
🔺 رهبرمعظم انقلاب: 🔹 توقع انقلاب از هنر و هنرمند، مبتنی بر نگاه زیباشناختی در زمینه هنر است، که توقع زیادی هم نیست. ملتی در یک دفاع ۸ساله با همه وجود به میدان آمد. جوانان به جبهه رفتند و از فداکاری در راه ارزشی که برای آنها وجود داشت، استقبال کردند - البته عمدتا به خاطر دین رفتند؛ هرچند ممکن است عدّه‌ای هم برای دفاع از میهن و مرزهای کشور دست به فداکاری زده باشند- مادران و پدران و همسران و فرزندان و کسانی که پشت جبهه تلاش می‌کردند نیز طور دیگری حماسه آفریدند. 🔸 شما خاطرات هشت سال دفاع مقدّس را مرور کنید، ببینید برای یک نگاه هنرمندانه به حالت و کیفیّت یک جامعه، چیزی از این زیباتر پیدا می‌کنید؟ شما در عالی‌ترین آثار دراماتیک دنیا، آن‌جایی که به فداکاری یک انسان برخورد می‌کنید، او را تحسین و ستایش می‌کنید. وقتی فیلم، آهنگ، تابلوی نقاشی، زندگی فلان انقلابی - مثلاً ژاندارک- را برای شما به تصویر می‌کشند، در دل و باطن وجدان خودتان نمی‌توانید کار او را تحسین نکنید. 🔹 هزاران حادثه به مراتب باارزش‌تر و بزرگ‌تر از آنچه که در این اثر هنری نشان داده شده، در دوران هشت سال دفاع مقدّس و در خود انقلاب، در خانه شما اتفاق افتاد. آیا این زیبایی نیست؟ هنر می‌تواند از کنار این قضیه بی‌تفاوت بگذرد؟ توقّع انقلاب این است و توقّعِ زیاده‌خواهانه‌ای نیست. ۱۳۸۰/۰۵/۰۱ 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
11.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یا ایتها النفس المطمئنه! قصه‌ی تشییع پیکر خمینیِ امام را از زبان و قلم قصه‌گوی رضا امیرخانی بشنوید و به موج جمعیت و اندوهِ بلند امت بنگرید. 🆔 @Qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بخش اول: خمینیِ تنها 🔰 روزهایی که امام خمینی تنها ماند؛ حتی انقلابی‌ها همراهی نکردند! بعد از ۱۵خردادماه ۱۳۴۲، تاریخ ایران معاصر در این ماه همواره بستر حوادث بوده است. در میان انقلابی‌های گردآمده بر محور امام خمینی نیز، برگزاری مجالسی از جنس یادواره برای کشته شدگان ۱۵خرداد به رسمی مبارزاتی بدل شده بود. در سال ۵۷، یعنی سال منتهی به انقلاب اسلامی ماه خرداد باز بستر اتفاقاتی شد. تاریخ از روزهایی حرف می‌زند که در آن یکبار امام خمینی تنها ماند. تا جایی که حتی انقلابی‌ها و مبارزان جان‌فدایی آرمان‌های امام، در یک محافظه‌کاری ناخواسته خلاف راه‌بری امام عمل کردند. 🆔 @Qasas_school
بخش دوم: خمینیِ تنها 🔶 چارلز ‌کرزمن، جامعه‌شناس آمریکایی در کتاب "انقلاب نااندیشیدنی در ایران" ماجرا را اینگونه توضیح می‌دهد: 🔹چهلمین روز سوگواری شهدای قم (۹ ژانویه ۱۹ دی) با برپایی مراسم گرامیداشت عمومی‌ای همراه شد که به تظاهرات و شهید شدن افراد بیشتر در تبریز (۱۸ فوریه ۲۹ بهمن) انجامید. چهلمین روز سوگواری شهدای تبریز نیز با برپایی مراسم گرامیداشت و تظاهرات در ده‌ها شهر برگزار شد و شهدای بیشتری در یزد و دیگر نقاط برجای گذاشت (۲۸ تا ۳۱ مارس ۸ تا ۱۱ فروردین) چهلمین روز سوگواری شهدای یزد هم با برپایی مراسم و تظاهرات در ده ها شهر همراه شد که طی آن افراد بیشتری در قم و دیگر نقاط شهید شدند (۶- ۱۱ می /۲۱ - ۱۶ اردیبهشت) این چرخه بسیج مردم که یکی از فعالان، آن را چهلم به چهلم خوانده است، در چهلمین روز سوگواری شهدای اوایل ماه می (اواسط اردیبهشت)، در 17 ژوئن (27 خرداد) متوقف شد. آیین‌های سوگواری لغو شدند. 🔺سوال اینجاست که چرا روند چله‌گیری‌ها متوقف شد؟ آیا امام خمینی به عنوان رهبر اصلی جریان مبارزاتی، روند را متوقف کرده بود؟ 🆔 @Qasas_school