eitaa logo
سید صمصام الدین قوامی
4.3هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
912 ویدیو
363 فایل
یادداشت‌های روزانه سید صمصام الدین قوامی رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی مسئولیت پیام‌های اعضا متوجه مدیر نیست علامت ✍️ یادداشت مدیر است ارتباط: @qavami_s کانال دروس: @d_bonyadfeghhi1386 کانال بنیاد فقهی مدیریت اسلامی: @madineyefazele توییتر: s_qavami
مشاهده در ایتا
دانلود
چهارچوب دیپلماسی در نظام ولایت فقیه امروز توسط رهبری تبیین شد که به منزله اتمام حجت و فصل الخطاب بود و که خلاف عزت، حکمت و مصلحت طرح شده بود و مصرف انتخاباتی داشت ابطال گردید. ✍️ @qavami
امروز سردار آسمانی تر شد✍️ @qavami
از تمامی عزیزانی که روز معلم را به حقیر تبریک گفتند تشکر می‌کنم من خود را مستحق این عنوان سنگین نمی‌دانم و امیدوارم که فقه تخصصی بدون تعطیلی است را به کمک این عزیزان به نتیجه مطلوب برسانیم، که کشف نظام اداری اسلام است. دیروز هم با وجود مراسم احیای شبش مثل همیشه نیم ساعت بعد از نماز صبح برگزار شد، هر روز حداقل ۱٠٠ دقیقه به مقدار دو جلسه است. دیروز درس ۳۱۸ بود که از اول مهر هفته‌ای ۵ روز حساب شده است و لازم به توضیح است که پنجشنبه‌ها تفسیر ترتیبی مدیریت برقرار است و به آیه ۱۹۰ سوره مبارکه آل عمران رسیده‌ایم، جمعه‌ها نیز اصول فقه الاداره است که در سال پایانی آن می‌باشیم تا یک دور کامل اصول بعد از ۸ سال تولید و تدریس و انشا الله به انجام برسد. تمامی دروس در موعد مقرر به شکل کتاب منتشر می‌شود به اذن رب العالمین. ✍️ @Qavami https://eitaa.com/D_bonyadfeghhi1386
فتوحات مکیّه در تاریخ ۲۰ رمضان سال هشتم هجری قمری فتح مکه توسط پیامبر اکرم صلّےالله‌علیه‌وآله رخ داد. فتح مطلق که مقدمه آن فتح مبین در صلح حدیبیه بود، فتحی یسیر که در حقیقت با تسلیم مکیان همراه بود بدون مقاومت. رویای پیامبر صادق آمد که داخل مسجدالحرام می‌شود در حال امنیت با سرهای تراشیده و شارب کوتاه شده بدون خوف و این در آیه ۲۷ سوره فتح وعده شده بود درحالیکه پیامبر موقع هجرت غمگین وطن بود و خداوند در سوره قصص وعده بازگشت فاتحانه را به او داد (لرادک الی معاد). پیامبر به جای انتقام، زکات فتح را عفو و رحمت قرار داد و فاتحین را مدیریت کرد که به انتقام روی نیاوردند و کسانیکه او را اخراج کرده بودند به عنوان طلقاء آزاد کرد و دولتی جوان و حزب الهی را نصب و تعیین کرد و در راس آن فرمانداری ۲۰ ساله به نام عتاب بن اسید گماشت که پیرمردها ناراحت شدند اما پیامبر در حمایت او بیانیه‌ای صادر کرد و شایستگی را به سن و سال ندانست و از شایستگی‌ها بی‌شمار او در علم و جسم شمرد و جوانگرایی خودش را در این شهر راهبردی نشان داد. این عمل در حقیقت به کلیه انقلابیون جهان آیین‌نامه فتح و ظفر را آموخت تا در فتوحات مکیه به ستم و انتقام دست نزنند و عفو و استغفار و تسبیح و تحمید و توبه را به عنوان جشن معنوی پیروزی قرار دهند و در عوض مردم فوج فوج به دین خدا داخل می‌شوند و پایگاه مردمی برای دین درست می‌شود و این یعنی مردم سالاری واقعی دینی. آیا ابن عربی هم در فتوحات مکیه همین فتح را روایت می‌کند یا به روایت فتح آوینی روی آوریم؟ هر روایتی را تو انقلابی فاتح خواستی قرائت کن ولی فتح را تداوم بده به خصوص که فتح قدس و سایر سنگر های کلیدی جهان نزدیک است، مثل داعش عمل نمی‌کنیم و همانند پیامبر اکرم صلّےالله‌علیه‌وآله عمل خواهیم نموند. ✍️ @Qavami
شب‌های قدر برای هم دعا کنیم و یکدیگر را ببخشیم و حلال کنیم، خداهم ما را می‌بخشد و دعاهایمان را مستجاب می‌کند و مشکلاتمان را حل می‌کند. 🤲 @Qavami
شهید مرتضی مطهری: علی علیه السلام در بستر افتاده و ساعت به ساعت حالش وخیمتر می‌شود و سموم روی بدن‌ مقدس علی علیه السلام بیشتر اثر می‌گذارد. اصحاب ناراحتند، گریه می‌کنند، ناله می‌کنند ولی می‌بینند لب‌های علی خندان و شکفته است، می‌فرماید: " «و الله ما فجأنی من الموت وارد کرهته و لا طالع انکرته ، و ما کنت الا کقارب ورد ، و طالب وجد» نهج‌البلاغه، نامه ۲۳ به خدا قسم آنچه بر من وارد شده‌ است، چیزی که برای من ناپسند باشد نیست، ابدا! شهادت در راه خدا همیشه آرزوی من بوده و برای من چه از این بهتر که در حال عبادت شهید شوم‌. «و ما کنت الا کقارب ورد، و طالب وجد» علی یک مثلی می‌آورد که عرب با این مثل خیلی آشنا بود و آن این است که عرب در بیابان‌ها و به طور فصلی زندگی می‌کرد و وقتی در یکجا آب و علف برای حیوانات و حشمش پیدا می‌شد، تا وقتی که آب و علف بود در آنجا می‌ماند، بعد در جای دیگری آب و علف پیدا می‌کرد و می‌رفت. چون روزها خیلی گرم بود، گاهی شب‌ها برای پیدا کردن نقطه‌ای که آب داشته باشد می‌رفتند، یعنی شب‌ها دنبال آبگردی بودند (قارب به چنین کسی می‌گویند) حضرت به مردم‌ می‌گوید: ای مردم! برای کسی که در شب تاریک دنبال آب بگردد و ناگهان‌ آب را پیدا کند، چه سرور وشعفی دست می‌دهد؟ مثل من، مثل عاشقی است که به معشوق خود رسیده و مثل‌ کسی است که در یک شب ظلمانی آب پیدا کرده باشد." دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند و اندر آن نیمه شب آب حیاتم دادند چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی آن شب قدر که این تازه براتم‌ دادند این بیت همان «فزت و رب الکعبة» را می‌گوید: "از غصه‌ نجاتم دادند" یعنی «فزت و رب الکعبة». به مناسب تقارن شهادت مرتضی مطهری و مرتضی علی علیه السلام. ✍️ @Qavami
امشب سر مهربان نخلی خم شد در کیسه به جای نان و خرما غم شد در خانه دور بیوه ای شیون کرد همبازی کودک یتیمی کم شد
روز جهانی مطبوعات(سوم ماه مه) طبع یعنی چاپ و نشر مطبوعه یعنی چاپ شده مثل کتاب، مجله و روزنامه و... برای استفاده عموم و آگاهی بخشی به مردم که قانون اساسی آن را از وظائف دولت شمرده است و گفته باید آزاد باشد مگر مخل به مبانی اسلام و مصالح عمومی باشد. البته دنیای مجازی تا حدودی مطبوعات را محدود کرده است ولی قدرت حذف آن را ندارد بلکه برای استناد سازی نیازمند آن‌ها است. اصولا تا مجله و کتاب نباشد ده‌ها کانال و صفحه اجتماعی با هزاران دنبال کننده هیچ کدام اثر علمی ماندگار رزومه ساز علمی محسوب نمی‌شوند. لذا در ام‌القرای قم، شهرک چاپ و نشر با وسعت تمام تاسیس شده است. و اصولا بدون مطبوعات نمی‌توان علم را ازقم و تهران و دیگر شهرها به جهان اسلام و انسان رساند. قم باید بارانداز تولیدات مطبوعات باشد و سلفچگان نیز از ابتدا بدین رویا پرداخته شد ولی از آن آرمان دور شده است، می‌توان و باید احیا گردد و البته محتوای مطبوعات نباید زرد باشد، نباید به هر حیله دنبال مخاطب بود مثل دروان اصلاحات که می‌خواستند طبق معیارهای جامعه مدنی شش میلیون تیراژ روزانه رورنامه داشته باشند، این کمیت بالا از کیفیت میکاست مگر با نشر مطالب موهن که جذاب و متفاوت باشد. همچنین دولت باید کاغذ را آسان در دسترس بگذارد و چاپ مطبوعه را آسان و ارزان نماید و اگر درجه شرح صدر هم بالاتر رود، جذابیت‌های مطبوعات بالاتر می‌رود. ✍️ @Qavami
احیآد قدر شب 21-مسجد فاطمه الزهراء س پردیسان - قلب سلیم شرط درک قذر وقرآن.MP3
16.49M
منبر شب ۲۱ رمضان مسجد فاطمه الزهراء پردیسان موضوع: قلب سلیم شرط درک قرآن در لیله القدر @Qavami
احیاء شب 21-زیتون 1 پردیسان - مانع شدن از سبقت بیگانگان در عمل به قرآن.MP3
25.19M
احیاء شب ۲۱ رمضان زیتون یک پردیسان موضوع: دو قرآن مکتوب و ناطق عامل هر نوع پیشرفت @Qavami
امام حسن علیه السلام بعد از غسل دادن پدر و کشتن قاتل پدر در روز عروج عیسی و وفات موسی یعنی ۲۱ رمضان به امامت رسید و خطبه قدرت خواند و معاویه را به نبرد طلبید. ✍ عليه السلام @qavami
شیخ حر عاملی در تاریخ ۲۱ رمضان۱۱۰۴هق وفات شیخ حر عاملی صاحب وسائل الشیعه است او از محمدون ثلاث دوم (در کنار مجلسی و فیض کاشانی) است که احادیث را جمع کرده اند او از نسل شهید کربلا حر ریاحی است از لبنانی‌های اهل جبل عامل است که کتابش را «چکش فقها» لقب داده‌اند چون ابزار اصلی استنباط هر فقیه است که احادیث از طهارت تا دیات را با نظم فقهی چیدمان کرده است. وفات در روز شهادت امیرالمؤمنین و امامت حسن بن علی علیه السلام و دفن در حرم رضوی او را خوش عاقبت کرد همه مجتهدان مدیون اویند. طوبی له و حسن مآب. ✍ @qavami
آغاز امامت حسن بن علی علیه السلام ✍️ امام حسن مجتبی علیه السلام به عنوان وصی و جانشین پدرش حضرت علی علیه السلام بر فراز منبر رفت و خطبه غرّایی ایراد کرد. آن حضرت در فرازی از خطبه‌اش فرمود: در شب گذشته مردی رخت از جهان بست که هیچ یک از پیشینیان در انجام وظیفه، بر او پیش دستی نگرفتند و آیندگان هم نتوانند پا به پای او به کارهای خویش بپردازند. او در رکاب پیامبرخدا صلّےالله‌علیه‌وآله پیکار می‌کرد و در پاسداری از او، از خودگذشتگی نشان می‌داد و رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله وی را پرچم دار خود قرار می‌داد و جبرئیل از طرف راست و میکائیل از جانب چپ از او نگهبانی می‌کردند و او از میدان نبرد باز نمی‌گذشت تا خدای متعال به کمک او لشکر اسلام را پیروز می‌ساخت. علی علیه السلام در شبی از دنیا رفت که در آن شب عیسی به آسمان صعود کرد و یوشع بن نون، وصی موسی درگذشت. وی درحالی جهان را وداع گفت که برای خویش سیم و زری باقی نگذاشت. در این هنگام، گریه گلوگیر امام حسن مجتبی علیه السلام شد و شروع کرد به گریستن و مردم نیز با او همآوا شده و مسجد اعظم کوفه، یک پارچه گریه و ناله شد. آن حضرت سپس خطبه‌اش را ادامه داد و درباره خودش نیز مطالبی فرمود و در پایان با این جملات، سخنرانی‌اش را به پایان رسانید: أنا من اهل بیت فرض الله مودّتهم فی کتابه، فقال تعالی: "قُلْ لا أسئَلُکُمْ عَلَیْهِ أجْراً اِلاّ الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبی و مَنْ یَقْتَرِفْ حَسَنَهً نَزِدْ لَهُ فیها حُسْناً"، فالحسنه مودّتنا اهل البيت عليهم السلام. شهادت علیه السلام عليه السلام @Qavami
حسنین علیهماالسلام از دفن پدر برمی‌گشتند. نابینایی را دیدند. صحبت از فردی کرد که هر شب می‌آمده و به او کمک می‌کرده. مشخصات آن فرد را داد. گفت: وقتی کنار من می‌نشست می‌فرمود: "مسکین، جالس مسکینا، غریب جالس غریبا" در مانده‌ای با درمانده نشسته و غریبی همنشین غریبی شده است. حسنین علیهماالسلام فرمودند: ای مرد آن فرد پدر ما امیرالمؤمنین علی بوده، دیگر منتظر او نباش... آمد کنار قبر علی علیه السلام دعا کرد و گریست و همان‌جا از دنیا رفت. علیه السلام @Qavami
زیتوان شب22.MP3
5.41M
زيتون ۱ پردیسان شب ۲۲ رمضان بعد از جماعت و افطار موضوع: صوم بی‌ریا و شاد. ✍️ @qavami
شب امضاء مقدرات امشب احیاء سوم در لیالی مبارکه قدر است. شب امضا برنامه و بودجه سال توسط بقیه الله الاعظم است هنوز زمان برای چانه‌زنی باقی است با جوشن صغير و کبیر و استغفار و ناله و نافله که طول عمر، وسعت رزق، حج بیت الله الحرام، دولت اسلامی، رئیس جمهور مطلوب و اصلح، رفع کرونا و بلایا، بی‌اثر شدن تحریم ها، آزادی قدس و کعبه، امامت افاضل و حکومت فضائل و... را هم در لیست قضا و قدر بگنجانند و بدون رد و بدل در طول سال به انجاز و احقاق برسانند. اراده ما مهم و موثر است باید با تضرع و اصرار و استغاثه این اراده را در طول اراده خدا قرار دهیم ‌تا به تحقق برسد انشالله. 🤲 @qavami
روز بزرگداشت شیخ صدوق(۱۵اردیبهشت) ۷۵سال ۳۰۶-۳۸۱عمر بابرکت با۳۰۰کتاب مثل من لایحضره الفقیه ،کمال الدین و اتمام النعمه،علل الشرائع ، معانی الاخبار .و....که نجاشی ۱۸۹ کتاب را نام برده است بعد از ۸۰۰سال جنازه اش کاملا سالم بود پدر آیت‌الله مرعشی نجفی دستش را بوسیده گویازنده بوده چرا چنین نباشد که به دعای امام عصر در غیبت صغری بدنیا آمده و استاد شیخ مفید و سید مرتضی است صدوق الطائفه شد چون در نهایت صدق و صداقت بود مزارش در شهر ری به ابن بابویه معروف است از محمدون ثلاث است در کتب اربعه. شاهان معاصر و غیر معاصرش او را تکریم کرده اند و....باید مثل او شد ✍️ @qavami https://eitaa.com/D_bonyadfeghhi1386
امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمود: «رسول خدا صلی الله علیه و آله [این چنین] بود که رخت خواب خویش را جمع می‌کرد و کمربند [همّت برای عبادت] را در دهه آخر از ماه رمضان محکم می‌بست و همیشه این گونه بود که اهل و عیالش را در شب بیست و سوم بیدار نگه می‌داشت و بر روی خواب رفتگان در آن شب آب می‌پاشید [تا از درک شب قدر، و درک شب زنده داری محروم نشوند]؛ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص کَانَ یَطْوِی فِرَاشَهُ وَ یَشُدُّ مِئْزَرَهُ فِی الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ کَانَ یُوقِظُ أَهْلَهُ لَیْلَةَ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِینَ وَ کَانَ یَرُشُّ وُجُوهَ النِّیَامِ بِالْمَاءِ فِی تِلْکَ اللَّیْلَةِ» (دعائم الإسلام، ج‏1، ص282)
حضرت زهرا(س) به دلیل اهمیت این شب، در روز بچه‌ها را می‌خوابانید تا کاملاً استراحت کنند و غذای کمتری به آنان می‌داد تا بدین گونه زمینه و موقعیت بهتر و مطلوب‌تری از نظر جسمی و روحی برای شب زنده‌داری داشته باشند. ایشان به حدی در این کار جدی و قاطع بود که امیرالمؤمنین(ع) در این باره می‌فرمود: «فاطمه(س) نمى‌گذاشت کسى از اهل خانه در شبهاى قدر به خواب رود به آنان غذاى کم مى‌داد و از روز قبل براى احیاى شب قدر آماده مى‌شد و مى‌فرمود: محروم کسى است که از برکات این شب محروم باشد؛ وَ کَانَتْ فَاطِمَةُ ع لَا تَدَعُ أَحَداً مِنْ أَهْلِهَا یَنَامُ‏ تِلْکَ‏ اللَّیْلَةَ وَ تُدَاوِیهِمْ بِقِلَّةِ الطَّعَامِ وَ تَتَأَهَّبُ لَهَا مِنَ النَّهَارِ وَ تَقُولُ مَحْرُومٌ مَنْ حُرِمَ خَیْرَهَا.» (مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏7، ص470)
[8]ـ عَنْ ابي جَعْفَر عَلَيهِ السَّلام عَن ابائهِ عَن الحُسين بن علي عليهما السّلام قال: لَمّا نَزَلت: وَ كُّلَ شَيْيٍ احْصَيناهُ فِي اِمامٍ مُبينٍ سَئَلَ جَماعَةٌ مِنَ الاَصْحابِ مِنْهُمْ اَبُوبُكْر و عُمَرَ النَّبيَ صلي الله عليه و آله و سلم هُوَ التَّوراةٍ؟ فَقالَ لا، فَسئَلوْا اَنّهُ الا نجيل؟ فَقال لا. فَاَقْبلَ عَليٌ عَلَيه‌السَّلام فقال هُوَ هذا. اِنَّهُ الاِمامُ الَّذي اَحْصَي الله تباركَ و تعالي فيهِ عِلْمَ كُلِّ شَيْيٍ (معاني الاخبار مرحوم صدوق، ص95، تفسير البرهان، در قسمت مقدمه ص83، باب الالف، تأليف ابوالحسن الشريف، تفسير نورالثقلين، ج4، ص379، تفسير البرهان از بحراني،‌ج4، ص6). امام محمدباقر(ع) از پدران بزرگوارشان از امام حسين(ع) نقل فرمودند:‌ وقتي كه آيه «و كل شيي احصيناه في امام مبين» نازل شد، جماعتي از اصحاب از جمله ابوبكر و عمر از پيامبراكرم(ص) سؤال كردند آن تورات است (يعني آن امام مبين كه همه چيز در اوست آيا تورات است) فرمودند: نه. گفتند: آيا انجيل است؟ فرمودند: نه. در اين هنگام اميرالمؤمنين(ع) وارد شدند. پيامبراكرم(ص) فرمودند امام مبين اين بزرگوار است امامي كه خداي تعالي علم هر چيز را نزد او شماره كرده است.
🔹جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای به مناسبت روز قدس اعلام کرد: شکاف‌های عمیق اجتماعی و سیاسی و همچنین بطلان تصورات شکست‌ناپذیری اسرائیل امروز این رژیم نامشروع را تا لبه پرتگاه سقوط کشانده است و ادامه جهاد، مبارزه و انتفاضه‌ اسلامی نابودی این شجره ملعونه را تسریع خواهد کرد
احیاء 23 - مسجد حضرت زینب س.MP3
17.1M
احیاء 23- مسجد حضرت زینب س - قدر قدس