هدایت شده از حقوق عمومی دانشگاه قم
#جلسه_دفاع
#پایان_نامه_کارشناسی_ارشد
ظرفیتها و موانع حمایت از افشاگران فساد در حقوق ایران و اسناد بین المللی
استاد راهنما:
دکتر علی مشهدی
اساتید داور
دکترمحبی و دکتر نیکونهاد
لینک ورود:
http://Ve.qom.ac.ir/hoghoghomomi_defa/
@qompubliclaw
هدایت شده از اســــاس
“موانع اصل جامعیت و شاملیت بودجه؛ معضل عملیاتی نظارت”
📌 جامعیت بودجه یعنی کلیه درآمدها و هزینه های کلیه دستگاه ها باید در سند بودجه ذکر شود. و بودجه باید جامع هزینه ها و درآمدها باشد. شاملیت بودجه یعنی همه درآمدها و هزینه های بودجه و دخل و خرج باید به صورت جزئی و تفصیلی تشریح شود و نباید درآمد و هزینه به صورت کلی طرح شود. اما این اصل با دو ایراد مواجه است.
📌 ایراد اول اینکه بودجه همه دستگاههایی که به نحوی از بودجه کل کشور استفاده میکنند در لایحه بودجه ذکر نمیشوند. دستگاه هایی وجود دارند که از بودجه عمومی و از منابع کشور استفاده میکنند ولی با تعابیری مانند مؤسسه عمومی غیردولتی در بودجه اثری از آنها نیست. مناطق آزاد تجاری یا شهرداری ها که بودجه آنها در بودجه مشخص نمیشود و البته مورد ایراد شورای نگهبان هم واقع شده اما هنوز هم مورد قبول نیست. طبیعتاً نمیتوان گفت این بودجه، بودجه کل کشور است بلکه بودجه برخی از نهادها است که در مجلس بررسی میشود.
📌 ایراد دوم این است که دخل و خرج برخی دستگاهها به طور تفصیلی در بودجه پیشبینی نمیشود و عملاً بودجه تفصیلی را خودشان تصویب میکنند. در طول سال هم اگر اصلاحی صورت گیرد با تصویب هیات مدیره است. برای مثال، شرکتهای دولتی که قبلاً حدود دو سوم بودجه و در بودجه سال 1400 حدود سه چهارم بودجه را به خود اختصاص دادهاند. یا در برخی از بندها و تبصرههای بودجه ارقامی ذکر شده که در بودجه تصریح نشده و اصطلاحاً بودجه در بودجه هستند. در لایحه بودجه در تبصره یک بودجه کل کشور آمده، بودجه دیگری در تبصره (4) از صندوق توسعه ملی برداشت میشود، بودجه دیگری در تبصره (14) که بحث هدفمندی یارانه هاست؛ یا مثلاً بودجه اوراق تامین اجتماعی که بودجه را غیرواقعی کرده بود چرا که در بودجه و هیچ کدام از این بندها تصریح هم نشده بود. این اعداد اصلاً در بودجه کل کشور وجود ندارد که همان بودجه در بودجه است. در بودجه یک آشفتگی و بی نظمی وجود دارد و نگاه جامعی به آن نمیشود. لذا نمیتوان به درستی به اعمال نظارت پرداخت.
اساس را دنبال بفرمایید:
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://twitter.com/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Instagram.com/asaas_discourse1
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Telegram.me/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Eitaa.com/Asaas_discourse
«هیولایی به نام توتالیتاریسم»
یادداشت مترجم بر کتاب «توتالیتاریسم»
کتاب «توتالیتاریسم» منتشر شد. این کتاب جلد سوم از سهگانۀ «عناصر و خاستگاههای حاکمیت توتالیتر» است، اثر اصلی هانا آرنت، بانوی نظریهپرداز آلمانیـآمریکایی. آرنت هفتاد سال پیش این کتاب را با عنوان «خاستگاههای توتالیتاریسم» به زبان انگلیسی در نیویورک منتشر شد. اما چند سال بعد خود دست به کار شد و کتاب را به زبان آلمانی بازنویسی کرد و این بار آن را با عنوان «عناصر و خاستگاههای حاکمیت توتالیتر» به زبان آلمانی منتشر کرد. سه سال پیش ترجمۀ این اثر را از آلمانی شروع کردم و دیروز انتشار جلد سوم آن، نسخۀ فارسی این اثر تکمیل شد. به این ترتیب کتاب در سه جلد، با عناوین «یهودیستیزی»، «امپریالیسم» و «توتالیتاریسم» منتشر شد. تا توتالیتاریسم منتشر شود، دو جلد نخست به چاپ پنجم رسید.
در این پست برای آشنایی شما با کتاب «توتالیتاریسم» و در کل برای شناخت بهتر این سهجلدی فصل «یادداشت مترجم» را که تا صفحۀ 24 کتاب است، به صورت پیدیاف به این نوشتار ضمیمه میکنم. حتی کوتاهترین شرح و معرفی این کتاب در یک پست نمیگنجد، به همین دلیل به گمانم دستکم «یادداشت مترجم» را باید خواند. اما چند سطری هم دربارۀ کتاب میگویم...
کاری که آرنت در کتاب «توتالیتاریسم»، جلد سوم از مجموعۀ سهجلدی «عناصر و خاستگاههای حاکمیت توتالیتر» قصد دارد انجام دهد، هرگز وظیفهای ساده و بدیهی نیست. او باید سختترین کار ممکن را انجام دهد: باید نظریهای ارائه دهد که نشان دهد حاکمیت توتالیتر (یا توتالیتاریسم) چه ماهیت، ساختار، سازماندهی و کارکردی دارد. کار وقتی دشوار میشود که توجه میکنیم او دو رژیم و جنبشی را مبنای نظریهپردازی خود نهاده است که دشمن یکدیگر بودند و در جنگی انسانسوز میلیونها نفر را از همدیگر کشتند: رژیم بولشویستیـکمونیستی شوروی و رژیم ناسیونالسوسیالیستی (نازیستی) آلمان. چگونه میتوان بزرگترین دشمنان تاریخ را همسرشت و همذات پنداشت و در یک دسته جای داد؟
آرنت با مطالعهای تطبیقی، گوشهگوشۀ این دو جنبش و رژیم توتالیتر را زیر ذرهبین نظری خود قرار داده و نشان داده است این دو با آنکه منادیان ایدئولوژیهایی متضاد و متخاصمند، در نهایت سازۀ سیاسیـاجتماعی یکسانی را برپا کردهاند که در آن انسان به معنای واقعی کلمه از فرایند هستی حذف شده است. فرایندهای هیولاییِ تاریخ (کمونیسم) و طبیعت (نازیسم) جایگزین انسان کنشگر شده است و هر انسانی ــ گناهکار و بیگناه، کنشگر یا بیکنش ــ سر راه این فرایندها قرار گیرد، مانند موجودی که هیچگاه وجود نداشته است، از میان برداشته میشود؛ یا بیدرنگ به جوخۀ اعدام سپرده میشود یا در ظلمت اردوگاهها به دیار فراموششدگان (که بسی بدتر از دیار مردگان است) سپرده خواهد شد.
در نهایت، پس از آشنایی دقیق با نظریهای که آرنت در این اثر تدوین کرده است، میتوان داوری کرد که کدام رژیم بر اساس چه ویژگیهایی توتالیتر، کدام شبهتوتالیتر، کدام پیشاتوتالیتر و کدام غیرتوتالیتر است.
برای مطالعۀ بیشتر در این باره، در فایل پیوست، بنگرید به «یادداشت مترجم» بر کتاب. همچنین «یادداشت مترجم» بر جلد اول کتاب (یهودیستیزی) را در این لینک میتوانید بیابید:
https://t.me/tarikhandishi/1032
مهدی تدینی
#معرفی_کتاب، #توتالیتاریسم، #هانا_آرنت
@tarikhandishi | تاریخاندیشی
هدایت شده از اســــاس
بودجه ریزی غیر واقعی؛ پیش بینی ناپذیری یا پیش بینی غیر واقعی
📌 در خصوص غیرواقعی بودن بودجه دو بحث وجود دارد. بحث اول اینکه بودجه درواقع سند پیشبینی است. مثلاً پیش بینی میشود در سال آینده 1000 واحد نفت به فروش میرسد. طبعاً انتظاری نیست که دقیقاً 1000 واحد نفت فروخته شود. چون پیش بینی است. بنابراین حدی از غیرواقعی بودن ناشی از پیشبینی بودن بودجه است و این موضوع پذیرفتنی است.
📌 اما دو نوع غیرواقعی بودن داریم. نوع اول، بحث عدد 1 در بودجه است. مثلا پیشبینی میشود در برای سال آینده روزی 1000 بشکه نفت فروخته شود به قیمت 40 دلار (دلار 11 هزار تومانی). یعنی روزی 44 میلیارد تومان. ممکن است در اواسط سال، اوضاع خوب پیش رود و 1200 بشکه فروخته شود و قیمت نفت هم 50 دلار شود و قیمت ارز هم افزایش یابد و این رقم فروش هم بیشتر میشود. چند سالی است این رقم اینگونه ذکر میشود که اگر درآمدی در سال نسبت به بودجه دیده شد ردیفی به بیش درآمد یا بیش فروش نفت اختصاص داده میشود. این موضوع متمم است. اگر فرضاً این را متمم ندانیم دولت باید برای آن پیشبینی داشته باشد و الأن دولت برای آن عدد 1 میگذارد چراکه دولت نمیتواند پیشبینی کند. در اینجا دولت عملاً بودجه را پیشبینی نمیکند و این یک بحث غیرواقعی بودن بودجه است.
📌 بحث دوم پیشبینی غیرواقعی است. به عنان مثال، در فرض پیش فروش ساختمان نهایتاً 8 هزار میلیارد تومان کسب شده اما یکدفعه دولت در بودجه این رقم را 40 هزار میلیارد تومان ذکر میکند. همه کارشناسان معتقدند این عدد، شدنی نیست و غیرواقعی است. یا مثلاً در مورد فروش تعداد بشکه نفت که دولت ذکر کرده روزانه 2 میلیون و 400 هزار بشکه در سال آینده به فروش میرسد، اما با توجه به تحریم و دیگر مسائل،این رقم در بهترین حالت در سال گذشته 800 هزار بشکه و با دور زدن تحریم 1 میلیون و 200 هزار بشکه بوده است. بنابراین فروش 2 میلیون و 400 هزار غیرواقعی است و درآمد آن هم غیرواقعی خواهد بود. در این صورت سازمان برنامه و بودجه کشور بحث تخصیص را مطرح میکند و نظارت مجلس و دیوان محاسبات تا حدودی منتفی میشود.
اساس را دنبال بفرمایید:
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://twitter.com/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Instagram.com/asaas_discourse1
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Telegram.me/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Eitaa.com/Asaas_discourse
📣نشست نقد کتاب "حقوق بشر و شهروندی در آرای ائمهی شیعه"
👤نگارنده کتاب و ارائه دهنده:دکتر محمدجواد جاوید
👥ناقدین:
▪️حجت الاسلام دکتر مسعود راعی
▪️حجت الاسلام دکتر حسینی
👤دبیر علمی نشست:دکتر توکل حبیب زاده
🕰زمان:دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۹
ساعت ١٩ الی ٢١
🌐لینک ورود رایگان:
https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-png-mfd
🆔 تلگرام 👉
🆔 اینستاگرام 👉
4_5861679857007593367.pdf
289.1K
مقاله "نقش دیوان عدالت اداری در دادرسی شرعی تصمیمات موردی اداری"
احسان آقاشاهی
دکتر مهدی هداوند
دکتر حسین منوری
@qompubliclaw
🔶امروز 8 مارس/ 18 اسفند ماه ؛ روز بین المللی زنان است. سازمان ملل با برجسته کردن شعار« زنان در نقش رهبری و پیشگامی جوامع: تلاش برای تحقق آینده عادلانه در جهان با کووید 19 » سعی نموده که توجه همگان را امسال به نقش پیشگام و اثرگذار زنان در عرصه های مختلف جامعه بشری جلب کند و بدین وسیله از همه کشورها بخواهد که موانع عدالت جنسیتی را مرتفع سازند تا حقوق انسانی زنان بدرستی رعایت شود و از این رهگذر وضع همه انسانها بهبود یابد.
https://bit.ly/3veo3iG
در یکسال اخیر که جهان تجربه کووید 19 را پشت سرگذاشته و هم چنان معلوم نیست تا چه زمان با این بحران همراه خواهد بود، زنان چه در قالب کادر درمان یا سایر حمایت های بشردوستانه، چه در حوزه امور خانواده ها و چه در عرصه های عمومی دیگر بار سنگینی از چالشها را بر دوش کشیده اند و توانمندی خود را بیش از گذشته نشان داده اند.
GP991204-13.pdf
1.21M
تحليل حقوقي بودجه ريزي در نظام جمهوري اسلامي ايران؛ ضوابط حاکم بر تغيير قانون بودجه
GP991204-12.pdf
1.2M
تحليل حقوقي بودجه ريزي در نظام جمهوري اسلامي ايران؛ گستره موضوعي صلاحيت رسيدگي و تصويب بودجه سالانه کل کشور
Gk13991112-11.pdf
1.17M
تحليل حقوقي بودجه ريزي در نظام جمهوري اسلامي ايران ؛ «گستره نهادي صلاحيت رسيدگي و تصويب بودجه سالانه کل کشور»