eitaa logo
گلستان قرآن
2.5هزار دنبال‌کننده
350 عکس
380 ویدیو
23 فایل
سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ ارتباط با ادمین کانال به جهت: 🔸️ارسال اخبار و گزارش ها 🔹️سوالات و پرسش ها 🔸️انتقادها و پیشنهاد ها 🔹️ایده ها و طرح ها و تجربیات 🔸️ارسال آثار جشنواره ها 🔹️پاسخ مسابقات و ... @golestan_quran_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
دریافت محتواهای آموزشی در صفحه الکترونیکی شهید حاج قاسم سلیمانی: 👇 https://mobasheran.org/home/mardebipayan @golestan_quran
✅ پیامبر مهربانی (صلی‌الله علیه و آله): آنکه می خواهد غمش از بین برود، گره از کار گرفتاری باز کند. 💠 نهج‌الفصاحه ، ح ۲۹۶۱ 💠 @golestan_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
" مجازات الهی " إِنَّ بَطْشَ رَبِّكَ لَشَدِيدٌ《۱۲》إِنَّهُ هُوَ يُبْدِئُ وَ يُعِيدُ《۱۳》وَ هُوَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ《۱۴》ذُوالْعَرْشِ الْمَجِيدُ《۱۵》فَعَّالٌ لِّمَا يُرِيدُ《۱۶》 ﻗﻬﺮ ﻭ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺷﺪﻳﺪ ﺍﺳﺖ《۱۲》ﺍﻭﺳﺖ ﻛﻪ [ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺭﺍ] ﺁﻏﺎﺯ میﻛﻨﺪ ﻭ [ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ ] ﺑﺎﺯ میﮔﺮﺩﺍﻧﺪ《۱۳》ﻭ ﺍﻭﺳﺖ ﺑﺨﺸﻨﺪﻩ ﻭ ﺩﻭﺳﺘﺪﺍﺭ [ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ]《۱۴》ﺻﺎﺣﺐ ﻋﺮﺵ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺭﺟﻤﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﻋﻈﻤﺖ《۱۵》ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ، ﺣﺘﻤﺎً ﺍﻧﺠﺎم میﺩﻫﺪ《۱۶》 (سوره مبارکه بروج) 💠 قاری: شحات محمد انور 💠 @golestan_quran
۱۰۸ 👈 در محضر استاد: 💠 دکتر محمد جعفر غفرانی 💢 *چه نکاتی* از این آیه استنباط می شود: *إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا؛ صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْليماً (أحزاب/۵۶)* (خداوند و ملائکه او دائماً به پيامبر توجه مى ‏کنند، اى أهل ايمان به او توجه کنيد و به خوبى تسلیم باشید.) 🌿 نکته اول: کلمه *صلی* (بدون تشدید) به معنی *عرضه کردن به آتش* است، اما صلی در باب تفعیل (با تشدید)، *مجموعه ای* است که از *هر نوع سوختنی* حفظ می کند و مثل نردبان، *رفعت و تعالی و عروج* را فراهم می آورد. نکته دوم: ظاهراً *تنها کاری* که *خداوند* و با *تمام ملائکه* انجام می دهد، همین *صلوات* بر *آخرین نبی* (*صلی* الله علیه و آله) است. پس هر *لطف* و *عنایت* و *عطوفت* و *محبت* و *رحمت* و *برکت* و *نعمت* و *رزق* و *إفاضه ای* از خداوند بر *تمام مخلوقات* آفرینش، با *وساطت* آخرین نبی و *فقط* از همین طریق *صلوات بر خاتم أنبیاء* (*صلی* الله علیه و آله) صورت می گیرد. پس *صلوات* ظاهراً *جامع ترین توجّه* و *جامع ترین تجلّی الهی* بر تمام مخلوقات است. لذا فرموده اند: در *ابتدا* و *وسط* و *انتها* ی *هر دعا و تقاضای به حق و مُجازی* از خداوند متعال، *صلوات* قرار دهید. نکته سوم: بر مبنای *مضارع* بودن *یصلّون،* ظاهراً *صلوات بر آخرین نبی،* ( *صلی* الله علیه و آله) اولاً: *دائماً و هر لحظه* انجام می شود، ثانیاً: صلوات، از *ابتدای* آفرینش بوده. لذا در آیه *میثاق،* خداوند متعال ابتدا از *خاتم أنبیاء* (*صلی* الله علیه و آله) پیمان گرفته است: وَ إِذْ أَخَذْنا مِنَ النَّبِيِّينَ ميثاقَهُمْ وَ *مِنْـــكَ* وَ مِنْ نُوحٍ وَ إِبْراهيمَ وَ مُوسى‏ وَ عيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَ أَخَذْنا مِنْهُمْ ميثاقاً غَليظاً (أحزاب/۷) نکته چهارم: *شرط* برخورداری از *لطف* و *عنایت* و *عطوفت* و *محبت* و *رحمت* و *برکت* و *نعمت* و *رزق* و *إفاضة الهی،* به جا آوردن *صلوات* و *إقامه نماز* است. (لذا أئمه أطهار صلوات الله علیهم و دانشمندان بزرگی مثل ابوعلی سینا و دیگر عارفان بزرگ، برای *در امان ماندن از خطرات بزرگ* و برای *روشن شدن مسائل پیچیده* و قبل از ابراز *هر تقاضای مشروعی،* به *اقامه نماز* می پرداختند. نکته پنجم *(خیلی مهم):* صلوات، *بارشی* است که *بَـــر* مخلوقِ لایق *احاطه* پیدا می‌کند: أُولئِكَ *عَلَيْــهِمْ* صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ ... هُوَ الَّذي يُصَلِّي *عَلَيْــكُمْ* ... إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ *عَلَــى* النَّبِيِّ ... يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا صَلُّوا *عَلَيْـهِ* ... وَ صَــــــلِّ *عَلَيْــهِمْ* ... پس چون بشر، *پائین تر* از آخرین نبی است و *نمی تواند صلوات انجام دهد* لذا مؤمنین (برای گشایش کارها و رفع گرفتاریها و مشکلات و فلاح و سعادتشان) باید از *خداوند* بخواهند که *بــر* نبی خاتم (*صلی* الله علیه و آله) *صلوات* قرار دهد: *اللهم صلّ علی محمّد و آل محمّد.* نکتة ششم *(خیلی مهم):* با توجه به نکته پنجم و اینکه آب سر بالا نمیرود، هیچ صلواتی هم، افرادِ *خودخواه و کافر و متکبّر و منافق* را هرگز *در بَر* نمی‌گیرد و آنها در *تنورِ دنیا* حتماً می‌سوزند: وَ لا تُصَلِّ *عَلى‏ أَحَدٍ مِنْهُمْ* ماتَ أَبَداً وَ لا تَقُمْ عَلى‏ قَبْرِهِ إِنَّهُمْ *كَفَرُوا* بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ ماتُوا *وَ هُمْ فاسِقُونَ* (توبه/۸۴) نکته هفتم: مؤمنین برای اینکه از *صلوات الهی* برخوردار شوند باید *تسلیم* خاتم أنبیاء (*صلی* الله علیه و آله) باشند: زیرا ایشان، *وسیله و شرطِ* دریافتِ توجهِ الهی است. لذا نمازِ بی‌ولایت، بی‌نمازی است. نکته هشتم: قرآن در *آیه ۴۳ سوره احزاب* می فرماید: هُوَ الَّذي *يُصَلِّي عَلَيْكُمْ* وَ مَلائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ كانَ بِالْمُؤْمِنينَ رَحيماً (أحزاب/۴۳) یعنی: خدا و ملائکه او *بر شما* صلوات قرار می دهند، این آیه با آیه ۵۶ همین سوره *هیچ تعارضی ندارد* زیرا *لطف* و *عنایت* و *عطوفت* و *محبت* و *رحمت* و *برکت* و *نعمت* و *رزق* و *إفاضه الهی،* با *وساطت* نبی أکرم (*صلی* الله علیه و آله) به مؤمنین و سایر مخلوقات می رسد. خدایا، *تمام صلوات* خودت را بر *محمد و آل محمد* قرار ده و ما را در *شناخت تعالیم نورانی قرآن* و *شناخت احکام اسلامی* و *تسلیم* أمر نبی أکرم و خاندان پاک ایشان صلواتک علیهم اجمعین بودن، یاری بفرما و *شفاعت* و *زیارت* آنان را نصیب ما قرار ده و *لیاقت* محشور شدن با آنان را به ما عطا فرما. 💢 سوالات خود را از استاد غفرانی به ادمین "گلستان قرآن" ارسال کنید: @golestan_quran_admin @golestan_quran
طب اسلامی در آینه وحی .pdf
2.06M
۲۷ 🔶️🔹️ معرفی کتاب 🔸️ 📚 طب اسلامی در آینه وحی 📚 💢 تالیف: دکتر رضا منتظر 💢 مقدمه: آیت الله جوادی آملی 😎 شما هم خود را با ارسال به ادمین کانال "گلستان قرآن" با دوستانتان به اشتراک بگذارید: @golestan_quran_Admin @golestan_quran
۸۴ 💠 علامه طباطبایی 💠 🔸 آیا از خداوند باید ترسید؟ 🔸 ذات خداوند موجب‏ ترس و وحشت نیست، اما اینكه می‌گویند از خدا باید ترسید یعنی از عدل الهی باید ترسید؛ عدالت هم به نوبه خود امر موحش و ترس‏‌آوری نیست. انسان كه از عدالت می‌ترسد در حقیقت از خودش می‌ترسد كه در گذشته خطاكاری كرده و یا می‌ترسد كه در آینده از حدود خود به حقوق دیگران تجاوز كند. @golestan_quran
۱۰۹ 👈 در محضر استاد: 💠 دکتر محمد جعفر غفرانی 💢 چرا قرآن کریم می‌فرماید: *وَ نَحْشُرُهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ عَلى‏ وُجُوهِهِمْ* (... و روز قيامت آنها ـ که خود را به کوری و لالی و کری زده‌اند ـ را بر چهره‏ هایشان محشورشان می‌کنیم ...) (إسراء/۹۷) 🌿 آری، وقتی در آن مراسم بزرگی که فرعون برای رسوا کردن حضرت موسی علیه السلام تدارک دیده بود، به فرمان الهی، ایشان *عصای* خود را (که ظاهراً یک تکه چوب بود) انداخت و به حیوانی تبدیل شد و سحر ساحران را بلعید و دوباره به *صورت* اولش برگشت، معلوم شد که: *تمام پدیده های دنیا،* دارای *یک صورت مادی و زمینی* و *یک سیرت آسمانی* هستند. که *حواس* انسان، فقط *ظاهر* و *صورت مادی و زمینی* هر چیزی را ادراک می‌کند و *ذهن و علم* بشر، فقط می تواند همین *صورت های مادی و ظاهری و زمینی* را در خود *بایگانی و مرور* کند: *يَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَياةِ الدُّنْيا* ... (روم/۷) متأسفانه در این زمان، *بیشترین تلاش* غالب مردان و زنان، فقط برای *ظاهرآرائی* خودشان صرف می شود و آنها بیشتر عمرشان را به *ظاهرسازی* خود می‌پردازند. *تولید و مصرف* این همه *لوازم آرایشی،* و *تولید و مصرف* این همه *زینت آلات و لوازم تجملاتی،* و تولید و مصرف این همه *نقاب‌های متنوع و فراوان!* ... حکایت از این دارد که *بیماری ظاهربینی و سطحی‌نگری و ظاهرسازی،* چقدر در جوامع بشری، شایع است. پس در دنیا، افراد می توانند خود را با هر نوع آرایشی، *بزک و خوشگل* کنند، بعضی‌ها می توانند *لباس* أنبیاء و أولیاء الهی صلوات الله علیهم را بپوشند، بعضی‌ها می توانند خود را در صف *أحبار و رهبان و مراجع و مجتهدین و فقهاء* جا بزنند، بعضی‌ها می‌توانند به اسم *داعش و طالبان و وهابی،* چهره هولناک خود را در زیر *پرچم لا إله الا الله و محمد رسول الله* پنهان کنند، افراد می توانند با عنوانِ *اصولگرا یا إصلاح طلب یا وطن پرست یا مدافع حقوق بشر* خود را *ظاهر الصلاح* معرفی کنند، بعضی ها هم می توانند در زمینه های مختلف، خود را *دایه مهربان تر از مادر* مطرح کنند، و حتی شیطان هم می تواند *قسم بخورد!!* که *ناصح و خیرخواه انسان!!* است: فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطانُ ... وَ *قاسَمَهُما* إِنِّي لَكُما *لَمِنَ النَّاصِحينَ* (اعراف/۲۱) اما در *پایان این آزمون الهی،* وقتی تمام *جن و إنس* در صحنه قیامت حاضر می شوند، *تمام نقاب های ساختگی و دروغین و منافقانه،* کنار می‌رود و *چهرة حقیقی و سیرت* همه ظهور پیدا می‌کند. پس به طور *طبیعی و عادلانه،* آنهایی که در دنیا با *کوری و لالی و کری جاهلانه و لجوجانه و عمدی* خود، نخواسته اند که *سیرت و چهره خداپسندانه* داشته باشند و فقط به *صورت دنیوی و زمینی* خود پرداخته و *مجرمیت* آنها در *چهره* آنها نمایان است، با همان *چهره تیره، سیاه، کریه، زشت، عبوس، غمبار و ترسان* و *چهره‌ای رو به جهنم: وُجُوهِهِمْ إِلى‏ جَهَنَّمَ* محشور شوند. خدایا؛ ما را از بیماری *ظاهربینی و سطحی نگری و ظاهرسازی* و گفتار و رفتار *تصنعی* و *خوی منافقانه* و هر نوع *غفلت و جهالت و لجاجت و عنادی* حفظ بفرما و به ما توفیق بده *گفتار صادقانه و رفتار مؤمنانه و مخلصانه* داشته باشیم و *سیرت و چهره ای خداپسند* پیدا کنیم و در زمینه سازی *ظهور آخرین حجتت* هم سهیم باشیم. إن شاء الله تعالی 💢 سوالات خود را از استاد غفرانی به ادمین "گلستان قرآن" ارسال کنید: @golestan_quran_admin @golestan_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ امام علی (علیه‌السلام): مومن مانند کوه استوار است و توفان‌ها او را تکان نمی‌دهد. 💠 کافی ، ج ۹ ، ص ۱۸۱ 💠 @golestan_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
" کتابی شکست ناپذیر " إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِالذِّكْرِ لَمَّا جَاءَهُمْ وَ إِنَّهُ لَكِتَابٌ عَزِيزٌ《۴۱》لَّا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ ...《۴۲》 ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﭼﻮﻥ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻳﺸﺎﻥ ﺁﻣﺪ، ﺑﻪ ﺁﻥ ﻛﺎﻓﺮ ﺷﺪﻧﺪ، [ﺑﻪ ﻛﻴﻔﺮ ﺧﻮﺩ ﻣﻲ ﺭﺳﻨﺪ.] ﻭ ﺍﻳﻦ [ﻗﺮﺁﻥ] ﻛﺘﺎﺑﻲ شکست ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﺍﺳﺖ《۴۱》ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﻭ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﻯ ﺁﻥ، ﺑﺎﻃﻞ ﺭﺍﻩ ﻧﺪﺍﺭﺩ ...《۴۲》 (سوره مبارکه فصلت) 💠 قاری: حمدی محمود الزامل 💠 @golestan_quran
۱۱۰ 👈 در محضر استاد: 💠 دکتر محمد جعفر غفرانی 💢 با سلام محضر استاد ارجمند، آیا می توان از نیت های ریاکارانه کارهای خوب گذشته توبه کرد و نیت را خالصانه کرد؟ و آیا بعد از انجام یک کار خیر می توان نیت آن را توسعه داد؟ مثلاً اگر کار خیری را برای شادی روح پدرم انجام داده ام، الان نیت آن را تغییر دهم و ثواب آن را نثار همه حق داران و درگذشتگان و ... نمایم؟ 🌿 سلام و رحمت الهي بر شما ۱ـ در نظام حكيمانه الهي، فقط *حـــال* هر فرد ملاك ارزيابي او قرار مي گيرد. پس اگر جناب حرّ بن رياحي، موفق به توبه شود و خود را از بردگي يزيد خارج كند و به بندگي خداوند برساند و به اردوگاه امام حسين صلوات الله عليه بپيوندد، تمام گذشته او پاك مي شود. طبق آيات و احاديث، اگر استغفار و توبه انسان، *صادقانه و با مراقبت مؤمنانه همراه باشد،* قطعاً *گذشته* او را مي پوشاند و او مانند يك *نوزاد، تطهير و پاك مي شود.* ۲ـ *نيت* مؤمنين براي هر عبادت و دعا و كار خيري، *فقط تقرب خودشان به بارگاه الهي است.* و اين نيت، در تمام عمر و براي تمام كارها، *ثابت* است و *تغيير پيدا نمي كند.* اما *ثواب و بركات* كارهاي صادقانه و مؤمنانه و مخلصانه هر فرد، *به تمام بستگان و دوستان و همسايگان و همشهري و هم وطنان لايق و قابل و مستحق او سرايت پيدا مي كنند* و آنها از بركات عبادات و دعاها و كارهاي خير او برخوردار مي شوند. (چه در خاطر آن فرد خطور پيدا كرده باشند يا مطرح نشده باشند.) مثلاً: فرموده اند: بركت و نورانيت نماز شب هر مؤمني، تا *چهل همسايه* را فرا مي گيرد. (پس لازم نيست چهل همسايه را در ذهنمان مرور كنيم و آنها را نيت عبادت خود قرار دهيم.) در واقع، عبادت و دعا و كارهاي خير مانند *چراغي نورافكن،* محيط را روشن مي كنند پس لازم نيست كه *قصد* كنيم كه چه افرادي از نور آنها برخوردار بشوند يا نشوند و يا بخواهيم افرادي را به آن اضافه كنيم. پس قطعاً *استغفار و توبه و دعاها و كارهاي خير و خداپسندانه شما،* «*تمام گذشتگان و حاضران و حتي نسل شما*» را (بدون اينكه لازم باشد شما آنها را در ذهنتان مرور كنيد) در بر مي گيرد. اما نكته مهم اينست كه آنها *فقط به اندازه طهارت و لياقت و قابليتشان* از كارهاي خير شما بهره مي برند. موفق باشيد. 💢 سوالات خود را از استاد غفرانی به ادمین "گلستان قرآن" ارسال کنید: @golestan_quran_admin @golestan_quran