eitaa logo
طرح ملی حفظ قرآن کریم
820 دنبال‌کننده
200 عکس
22 ویدیو
16 فایل
طرح ملی حفظ قرآن کریم‌ با هدف عمل به رهنمود مقام‌معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰‌میلیون‌ نفر حافظ قرآن تشکیل گردیده است. مشاوره و پرسش و پاسخ در زمینه حفظ قرآن 09903832004 👈
مشاهده در ایتا
دانلود
#والدین_قرآنی بچه هابرای رقابت ما بادیگران آفریده نشده اند هرقدر رقابت بیشتر، فشار روی کودک بیشتر چه اشکالی دارداتاق کودک ساده باشد، لباس کودک معمولی باشد، درسش درمدرسه متوسط باشد، و... درعوض روح و روانش شاد وسالم باشد❗️ https://eitaa.com/ahlalquran
در کانال اهل القرآن منتظر قدوم سبزتان هستیم. @ahlalquran .
٢٠٣ با سلام ببخشید من حافظ پنج جزء قران کریم هستم و تقریبا دو ماه حفظ کردم و معمولا هم همراه با مرور لغات و مفهوم آیات همراه بوده خیلی به حفظ قران علاقه مندم ده سالی میشه حسرت حفظ قرآن را دارم دوست دارم به امید خدا اگه بتونم تا پاییز سال آینده قران را حفظ کنم ان شاءالله، و الان تقریبا شش ماهی میشه حفظ جدید نداشتم و مروری هم نداشتم و طول این شش ماه فقط عذاب وجدان داشتم که چرا ادامه ندادم البته محفوظاتم خیلی ضعیف نشدن فقط جزء پنج را چون به صورت فشرده حفظ کردم و ده درس و مروری هم نداشتم ضعیف تر از چهار جزئ قبلی هست از آنجایی که امکانش نیست بتونم کلاس حفظ قرآن برم یا حفظ تلفنی شرکت کنم پنج جزء را خودم به تنهایی بدون هیچ کلاسی حفظ کردم و کسی هم نبود محفوظاتم را بهش تحویل بدهم و خیلی دوست دارم به صورت جدی دوباره شروع کنم و دو هفته ای میشه به صورت دست و پا شکسته شروع کردم ولی نمیدونم اول پنج جزء را تثبیت کنم یا حفظ جدید داشته باشم اگر فقط پنج جزء را تثبیت کنم کم انگیزه میشم در صورتی اگر حفظ جدید داشته باشم انگیزه ه ام بیشتر میشه ولی نمیدونم چه جوری برنامه بریزم هم به حفظ جدید برسم و هم تثبیت داشته باشم خواهشمندم راهنمایی ام کنید به نظرم الان بهترین فرصت و وقت کافی، علاقه و انگیزه لازم را برای حفظ دارم و میترسم اگر حفظ را ادامه ندهم این نعمت وقت کافی، علاقه و انگیزه به حفظ قران ازم سلب بشه و میدونم در این صورت تا وقتی زنده هستم همیشه این حسرت را دارم و اذیت خواهم شد، یه سؤال دیگه هم داشتم پنج جزء را گاهی اوقات شده بود یک روز پنج، شش صفحه یا بیشتر حفظ میکردم بستگی به علاقه و انگیزه ام داشت ولی دو سه روز بعد حفظ جدید نداشتم فقط مرور داشتم و اگر برنامه داشتم همین صفحات را به صورت منظم در روزهای مختلف حفظ کنم نمیتونستم انگیزه ام برای ادامه دادن کمتر میشد باید همه را در یک روز حفظ میکردم تا منسجم شوند چون معمولا موضوع آیات یا داستانشان حول یک محور واحد بود البته شاید هم نبود، میخواستم ببینم این نحوه حفظ کردن باعث نمیشه محفوظاتم بعدا با مشکل مواجه بشه. با تشکر 🌾🌸🌾🌸🌾 سلام و عرض ادب مایه شکرگزاری است که با این شوق و همت در مسیر نورانی حفظ قرآن کریم تلاش میکنید. 💐 👈 بر اساس که در کانال موجود است محفوظات گذشته را ارزیابی و بعد بازسازی کنید. 👈 توصیه نمیکنیم که در کنار بازسازی، حفظ جدید را هم انجام بدهید چون این کار هم برنامه تان را سنگینتر میکند و هم موجب تقسیم توجه و تمرکز شما بر دو محدوده مختلف میشود اما اگر برای حفظ انگیزه نیازمند انجام حفظ جدید هستید، برنامه شما دو بخش پیدا میکند: ✔️برنامه های مربوط به بازسازی و تثبیت ✔️برنامه های مربوط به حفظ جدید در این صورت 🔹حفظ را به میزان کم انجام دهید و همتتان را بیشتر صرف بازسازی کنید. همیشه حراست از محفوظات سابق بر انجام حفظ جدید ارجحیت دارد. بعد از اتمام کار بازسازی این ۵جزء میتوانید مجددا میزان حفظ را بیشتر کنید. 🔹حتما هرچه را حفظ میکنید حداقل تا ده روز آینده هر روز مرور کنید و بعد از آن هم در دوره محفوظات مورد توجه ویژه قرار دهید. 👈 سعی کنید حتما تحت نظر و راهبری یک استاد حافظ و راه بلد این مسیر را طی کنید تا با بیشترین بهره وری و کمترین آسیب به قله های موفقیت برسید. در این خصوص میتوانید از هم استفاده کنید. 👈 حتما کتاب را از کانال دریافت و مطالعه کنید تا با اصول و روش های برتر حفظ آشنا شوید و آن ها را به کار ببندید. 👈 برای اتمام حفظ کل، اصلا عجله نکنید. حفظ قرآن کریم در یک سال، آن هم را خانه و بدون راهبری استاد، تصمیم مطلوبی نیست. به یاد داشته باشید هدف ما از حفظ قرآن کریم، ایجاد انس بیشتر و مداومت بر همنشینی با این کتاب بی بدیل است نه این که بخواهیم با سرعت هرچه بیشتر الفاظی را به خاطر بسپاریم و این کار را به اتمام برسانیم. در این خصوص مطالب ١٠۴ را ملاحظه و مطالعه بفرمایید. 👈 در خصوص سؤال دوم پیش از این در ١٣۶ صحبت کرده ایم. شاید حفظ با این شیوه غیرممکن نباشد اما مطلوب هم نیست! با این شیوه حافظه شما عادت به نظم پیدا نمیکند و چهارچوب نمیپذیرد. چون هیچ برنامه منظمی ندارد. این که در دوماه ۵جزء را حفظ کنید و بعد، ۶ ماه حفظ و مرور را تعطیل کنید خودش حاصل همین مسئله است که برای خود و حافظه تان هیچ برنامه مشخص و منظمی تعریف نکرده اید. 💐 رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود 🌴 همواره در پناه لطف معبود بی همتا باشید🌴 @quranhefz_ir
٢٠۴ سلام علیکم،قبول باشه عزاداریاتون،،ببخشید سوالی داشتم ازمحضرتون این شهری که حقیرساکنم،،اغلب خانواده ها کارکشاورزی دارن،،اوجش تابستونه،،بااینکه هفته ای یه صفحه بیشترحفظ نمیکنن ولی میگن اصلابه دوره ها وبرگشت نمیرسیم کم بزارید دوره چون به دوره حساسم وخیلی م مهمترازحفظ میدونم بعضی هفته هایی که موقعیتو بسنجم حفظ نمیگزارم تابه برگشت ودوره برسن ولی متاسفانه وقتی حفظ ندارن اصلاقرانو بازنمیکنن،،،واقعاموندم چطور اهمیت تکرارمحفوظات روبهشون بفهمونم،،،بااین تفاصیل مجموعا دو یاسه جزتوهفته خوب هست(بابرگشتشون)؟؟۸جزحفظند+جز۳۰ 🌷🔸🌷🔸🌷 سلام و رحمت الله درود بر شما مربی بزرگوار قرآن که بر نحوه پیشروی شاگردانتان به خوبی نظارت دارید. 💐 ✍ چنانچه پیش از این هم عرض کردیم مشغله و درگیری های روزمره مجوز حفظ کمتر هستند اما مجوز حفظ و پیشروی ضعیف، هرگز ✍ با میزان محفوظات فعلی، شاگردان شما در کمترین میزان ممکن، باید هفته ای ۴جزء مرور داشته باشند. متأسفانه محاسبات غلطی در بین حافظان وجود دارد که فکر میکنند چون فرصت ندارند باید میزان مرورشان را کم کنند، در حالی که باید گفت 🔺اگر وقت ندارید، بیشتر و بهتر مرور کنید. 🔺 زیرا مرور کم و ضعیف باعث میشود که محفوظات شاگردان روزبه روز ضعیف تر شود و به همین ترتیب توان تلاوت و مرورشان هم روزبه روز کاهش پیدا کند. ❌ حافظی که مرور کافی و منظم ندارد بیشتر گرفتار کمبود زمان میشود، چون محفوظاتش ضعیف میشود و به حدی میرسد که برای مرور و تثبیت و بازسازی هر جزء ساعت ها زمان صرف کند و در نهایت هم در این چرخه و دور باطل گرفتار میشود و روز به روز محفوظاتش ضعیفتر و عذاب وجدانش بیشتر و انگیزه اش ضعیفتر میشود. ✅ اما اگر پایبند به مرور منظم و کافی باشد محفوظاتی قوی خواهد داشت که مرور یک جزءش کمتر از یک ساعت در شبانه روز از او وقت میگیرد و همیشه آماده و قوی و باانگیزه خواهد بود. ✍ برنامه شاگردانتان را به صورت روزانه مشخص کنید و نه هفتگی. و در اثناء هفته حتی اگر کلاس ندارید از طریق ارتباط تلفنی یا مجازی انجام تکالیفشان را کنترل و مدیریت کنید. در غیر این صورت انجام کل برنامه ها را به روز آخر موکول میکنند و طبیعتا امکان انجامش را نخواهند داشت. ☘ دفترچه یا کاربرگ تکالیف در اختیارشان بگذارید و مثلا برای هر روز ١۵صفحه مرور مشخص کنید. به این شکل کافی است در طول ٢۴ ساعت، یک ساعت زمان برای مرورشان صرف کنند. صرف یک ساعت زمان در طول ٢۴ ساعت واقعا کار سختی نیست به خصوص اگر آن را تقسیم به ٢ نوبت نیم ساعته یا ٣ نوبت بیست دقیقه ای کنید. ✍ اصول و را به شاگردانتان آموزش دهید. اولویت بخشی به کارها، استفاده از زمان های کوچک، خرد کردن برنامه در طول روز و... همه کمک میکنند که آن ها به سادگی به برنامه مرورشان برسند. ✍ از نقش الگویی خودتان بهره ببرید. به شاگردانتان نشان دهید که به عنوان یک الگوی عملی، خودتان هم با وجود همه مشغله ها مرور منظم و مستمر دارید. 🌺 عشق قرآن قرین اوقاتتان 🌺 @quranhefz_ir
٢٠۵ سلام برشما روزتون بخیر بنده مدتی هست وقتی می‌خوام مرور کنم سرم دچار سنگینی شدید میشه و احساس میکنم میخواد منفجر بشه موقع ایستادن هم تعادلم را از دست میدهم ولی وقتی چند ساعتی سمت مرور و حفظ جدید و اینا نمیرم یواش یواش سرم خوب میشه دوباره وقتی می‌خوام شروع کنم دوباره دچار همین حالات میشم. لطف میکنید بنده رو زودتر راهنمایی بفرمایید چون محفوظاتم دارن کم رنگ میشوند و این برای من بسیار بسیار ناراحت کننده هست 🌱🌸🌱🌸🌱 سلام و عرض احترام ✅ مسئله مورد پرسش حضرتعالی از دو جهت باید مورد درمان قرار بگیرد: 1⃣ درمان پزشکی و تقویت و تعدیل قوای جسمانی 👈 جسم انسان امانتی الهی است که در مدت حضور محدودش در دنیا مرکب روح شده تا یاریگر انسان در طی این مسیر سعادت باشد. 🌸 پس حتی برای پیشرفت های معنوی و از جمله کار حفظ قرآن کریم ما نیازمند جسمی سالم و متعادل و قوی هستیم تا با این مرکب خوب بتوانیم زودتر به مقصد برسیم. ✍ لذا با مراجعه به پزشک یا حکماء سنتی و اسلامی علل جسمی احتمالی این مسئله را پیدا و درمان کنید. مزاجتان را متعادل کنید و جسمتان را به لحاظ تأمین مواد ضروری و مغذی مورد توجه قرار دهید. 2⃣ اصلاح روش های حفظ و مرور ✍ بیش از توان به خود فشار وارد نکنید. حجم حفظ جدید و سرعت پیشرویتان در حفظ را متناسب با توان و ظرفیت خودتان قرار دهید. بهتر این است که کمتر حفظ کنیم اما همیشه بانشاط و قوی پیش برویم. ✍ تلاوت هایتان را در حجم زیاد انجام ندهید. بلکه برنامه تان را به بخش های زیاد با حجم کم تقسیم کنید. مثلا سه صفحه بخوانید و بعد ١۵ دقیقه استراحت کنید و مجددا سه صفحه دیگر بخوانید. ✍ تلاوت هایتان را با صدای بلند انجام ندهید که خودش موجب فشار به گوش ها و سر میشود. با هوا (همس) نخوانید بلکه تلاوتتان همراه با صدا باشد که به حنجره فشار وارد نشود اما از طرفی هم خیلی بلند تلاوت نکنید. همین که صدای خود را بشنوید کافیست. ✍ در زمان خستگی جسمی و فکری مرور و تلاوت نکنید. ✍ را کم کنید. یکی از علل شایع چنین سردردهایی استرس و اضطراب حفاظ است. برای کنترل به راهکارهایی که پیش از این بیان شده است مراجعه بفرمایید. ✍ انگیزه تان را تقویت کنید. امام صادق علیه السلام فرمودند: 🌸ما ضَعُف بَدَنٌ عمّا قَوِیَتُ علیه النّیّة» «در موردی که نیّت و اراده آدم قوی باشد، بدن دچار ضعف و ناتوانی نمی‌شود» (وسائل الشیعه؛ ج 1، ص 7) ✍ در مکان مناسب و بدون سر و صدا و عوامل مخل تمرکز، مرور و حفظ را انجام دهید. ✍ برای حفظ و مرور از که اندازه، رنگ و ویژگی های مناسب حفظ را داراست استفاده کنید. مصحف نامناسب میتواند باعث درد چشم و سر شود. 💐قرآن کریم شفابخش آلام جسم و جانتان💐 @quranhefz_ir
٢٠۶ سلام _ خداقوت بنده حدود ۴۴ ساله، خانم و معلم قرآن هستم حفظ جزء ۳۰ را هم تدریس کردم و هم رتبه کشوری در یک موسسه ای آوردم. معلم تجوید و روخوانی هم هستم. به طور پراکنده سوره هایی مثل فتح، یس، واقعه، و کمی دیگر مسلط حفظم و جزء های ۱ و ۱۸ و ۱۹ و قسمتهايي از سوره توبه، طه ، مریم، کهف ... که خیلی مورد علاقه م بوده، حفظ کرده بودم ولی الان فراموش کردم. خلاصه نظم خاصی در حفظ ندارم و هربارهم قصد میکنم موفق نمیشوم. انگیزه و تشویق و کار جمعی محرک های خوبی برای بنده هستند که تا نیستند حرکتی نیست. ... کارهای متفرق قبلا زیاد انجام میدادم چون دوست داشتم از هرکاری سر دربیاورم. در تدریسم بنا به نظر دیگران بسیار موفقم اما بی نظمی خودم در بی نظمی متربیانم تاثیر میگذاره و در آزمون گرفتن و چک کردن مکرر محصلین، موفق نیستم... یکی دیگه از مشکلات بنده نداشتن اقتدار هست.که مطالب خوبتون رو دراین رابطه دنبال میکنم. میترسم اقتدار نشون بدم و محصلین نسبت به درس قرآن زده بشن اگر هم کمی تندی نشان بدم زبانم تیز و آزار دهتده است لذا سکوت و مهربانی را برگزیدم. بیشتر مهربان هستم . و دلم میسوزه که فشار کاری به کسی بیارم که باتوجه به شرایط خانوادگیش از پسش بر نیاد_ 🔸سوال اول بنده اینه که با این اوصاف که عرض کردم جهت نظم دهی به کارهام و به تدریسم چه توصیه ای ریشه ای دارید 🔸و نیز دوم اینکه خیلی دلم میخواهد قران را با اشتیاق زیادی که به آن دارم حفظ کنم و ادامه بدهم_ چه توصیه ای در این زمینه دارید. عذرخواهی از اطاله ی کلام 🍃🌼🍃🌼🍃 پاسخ 👇👇👇
سلام علیکم و رحمت الله درود بر شما که مفتخر به خادمی و همنشینی قرآن عزیز هستید. 💐 💐 پاسخ مباحثی که مطرح فرمودید به تفصیل یک دوره تربیت مربی است اما به اختصار نکاتی را به محضرتان تقدیم میکنیم: ✅ بحمدالله حضرتعالی با دید انتقاد و موشکافانه به تدریس و کلاسداری خود نظر دارید و این خود اولین پله برای پیشرفت و اصلاح است. 🌀تا وقتی اشکالات و ریشه هایشان به طور دقیق شناسایی و بعد پذیرفته نشوند مسیر ارتقا مسدود خواهد بود. 💠 یک دفتر ویژه ارزیابی خودتان داشته باشید. به فواصل زمانی خودتان، کلاسداری و تدریستان را همینطور موشکافانه نقد کنید. این موارد را برای خود یادداشت کنید: ✔️نقاط قوت ✔️علل و ریشه ها ✔️راهکارهای تقویت آن ها و ✔️نقاط ضعف ✔️علل و ریشه ها ✔️راهکارهای رفع و اصلاح 🌳 بعد به نوبت و یک به یک برای اجرایی کردن نکات یادداشتی خود برنامه عملی داشته باشید و مداوم خود را ارزیابی کنید که تا چه میزان در اجرای راهکارهای ارتقاییتان موفق بوده اید. ✅ طرح درس مکتوب داشته باشید از طرح درس سالانه و بلندمدت تا طرح درس روزانه. 📝 یعنی یک تقویم آموزشی برای خودتان طراحی کنید و درسی را که بناست تدریس کنید در قالب آن بودجه بندی کنید. زمان تدریس هر درس، جلسات تمرین و مرور، جلسات آزمون میان دوره کتبی و شفاهی و... همه را جزء به جزء در این طرح درس مشخص کنید. 📝 همچنین هر جلسه که میخواهید در کلاس حاضر شوید برنامه ای را که در این جلسه بناست در کلاس اجرا کنید به صورت دقیق و کامل در قالب طرح درس یادداشت کنید. این که 📍چه مقدار از زمان صرف تمرین درس یا دروس گذشته میشود و کیفیت و کمیت این تمرینات چگونه خواهد بود، 📍برای تدریس درس جدید شاگردان شما چه پیشنیازهایی باید داشته باشند 📍و با چه مقدمات و سیری این درس را تدریس می کنید، 📍چه تمارین و تکالیفی برای ارزیابی آموزشتان در کلاس و منزل برای شاگردان تعیین خواهید کرد، 📍و... 🎀 این مکتوب کردن برنامه ها و داشتن چشم انداز روشن، خودش بهترین راه برای نظم دهی به کلاسداری شماست. ✅ سعی کنید به جای این که به صورت پراکنده سراغ کارهای متعدد بروید اولویت هایتان را در زندگی مشخص کنید. یک یا دو کار را به صورت تخصصی و عمیق دنبال کنید و در اولویت قرار دهید. در کنار آن میتوانید به امور دیگر هم بپردازید اما عمده زمان و انرژیتان را صرف اولویت های خود کنید تا فعالیت هایتان اثربخش باشد. ✍ مطالب سابق پیرامون و را مطالعه بفرمایید. ✅ اقتدار و جدیت از یک سو و محبت و رٱفت از سوی دیگر دو کفه ترازوی شخصیت معلم هستند که باید در تعادل و توازن باشند. 👈 اگر جدیت و اقتدار بیشتر شود می تواند منجر به سخت گیری افراطی و در نتیجه، دلزدگی شاگردان شود 👈 و اگر رحمت و رأفت و مهربانی غلبه کند می تواند موجب تساهل افراطی و در نتیجه، بی انگیزگی شاگردان و بی مسئولیتی و عدم موفقیتشان شود. همانقدر که سختگیری غیرمنطقی می تواند مخرب باشد سهل گیری و تسامح غیرمنطقی هم می تواند آسیب زا باشد. ⏪ ضمن اینکه اقتدار خودش دو نوع است: 🔺اقتدار خشونتی (که جایگاه و قدرت نفوذ معلم بر پایه خشونت شکل گرفته) 🔺اقتدار محبتی (که جایگاه و قدرت نفوذ معلم بر پایه محبت شکل گرفته) وقتی حرف از اقتدار میزنیم منظور اقتدار محبتی است نه خشونتی. ⭕️ معلم مقتدر کسی نیست که با خشونت کلامی یا بدنی یا... نسبت به شاگردانش اعمال قدرت میکند و آن ها را تحت سلطه میگیرد، ✔️ بلکه معلم مقتدر بر اساس محبت دوطرفه ای که میان او و شاگردانش شکل گرفته چنان جایگاهی دارد که حرف و امرش را به جان میخرند و حاضر نیستند از آن سرپیچی کنند و موجب ناراحتی معلمشان شوند. 🎀 بنابراین لازم نیست خشونت به خرج دهید اما جایگاه محترم استادی را هم مخدوش نکنید. با مهربانی و دلسوزانه اما با جدیت و قاطع تذکر بدهید. ✅ برای و به مطالب مرتبط در کانال و از جمله کتاب مراجعه کنید. 🔺حفظ ترتیبی و هردو میتوانند انتخاب های مناسبی برای ادامه مسیرتان باشند. مشروط به آن که خوب و قوی پیش بروید. باتوجه به فرموده هایتان حتمادر کلاس شرکت کنید و یک همبحث قوی و منظم، همراه داشته باشید. 🌺قدم هایتان در مسیر قرآن استوار🌺 @quranhefz_ir
٢٠٧ سلام وقت بخیر با شاگردانی که به هم احترام نمی گذارند و موقع خواندن همدیگر را مسخره میکنند چه برخوردی داشته باشیم؟باتشکر 🔹🔸🔹🔸🔹 سلام علیکم و رحمت الله ✅ بروز چنین رفتاری از سوی شاگردان دلایل مختلفی می تواند داشته باشد: 🔹خود برتربینی و غرور اشخاص مسخره کننده 🔸قصد شوخی و مزاح دوستانه به تصور صمیمیت زیاد با همکلاسی ها 🔹نا آگاهی نسبت به روش صحیح تعامل دوستانه و در عین حال محترمانه 🔸حسد یا تنفر 🔹و... 👈 لذا لازم است اول دلیل این رفتار را شناسایی کنید و بعد متناسب با آن برخورد نمایید. 🔰الگوی ارتباط و تعامل صمیمی و در عین حال محترمانه را در رفتار خودتان ارائه کنید. بسیاری از نوجوانان تصور می کنند هرچه با دوستشان صمیمی تر باشند اجازه دارند بیشتر به او بی احترامی کنند و خود این نشانه صمیمیت بیشتر است. 🔺ارتباط عاطفیتان با شاگردان را بسیار تقویت کنید و در عین حال فضای این ارتباط را با احترام کامل پیش ببرید. 🔰 با کلاسداریتان به شاگردانتان یاد بدهید که هر چیز به جای خویش نیکوست. در کلاس به قدر کافی فضای شوخی درست و تأمین نشاط و تخلیه هیجان داشته باشید و در کنار آن، هنگام پرسش و تلاوت جدی و مقتدر باشید. اگر شوخی و نشاط مناسب و کافی را برای شاگردانتان تأمین کنید آن ها هم جدیت مد نظر شما را در مواقع لزوم تأمین میکنند. 🔰 نادرستی این رفتار و نارضایتی خود را بیان کنید. به خصوص با تکیه بر مفهوم حدیث شریف «آن چه را برای خود نمیپسندی برای دیگران هم نپسند.» میتوانید در همان لحظه، سؤال را به خود فرد مسخره کننده برگردانید تا نامطلوب بودن شرایط همکلاسی اش را در آن حال، درک کند. از قالب های مختلف مثل داستان، خاطره، نقل حدیث و... استفاده کنید. 🔰 در برخورد با شاگردان خاطی، جدی و مقتدر باشید. کاملا جدی بخواهید این رفتار را ترک کنند و تکرار ننمایند. این جدیت(ونه خشونت) باید در کلام و زبان بدن شما مشهود باشد. 🔰 در کلاس کارهای جمعی و گروهی انجام دهید و از این طریق، روابط بین شاگردان را به سوی صمیمیت و احترام بیشتر سوق دهید. 🌸 توفیقاتتان در خدمت به ساحت قرآن کریم روزافزون🌸 @quranhefz_ir
٢٠٨ سلام علیکم من هشت جز از قران حفظم. حفظ کم میتونم بکنم نمی تونم بیشتر از ده خط حفظ کنم برای اینکه بتونم بیشتر حفظ کنم چیکار باید بکنم ‏‪ واینکه هر صفحه ایی که حفظ کنم یک ساعت نیم دوساعت وقت میگیرت ‏‪ بعدم ایه هارو خوب یاد نمیگیرم که بتونم از حفظ تکرار کنم ‏‪ هر صفحه سه یا چهار روز وقت میگره تا درست بشه 💐☘💐☘💐 سلام و عرض احترام ✅ در کار حفظ قرآن کریم، کمیت حفظ جدید، به خودی خود اهمیت و ارزش ندارد. بلکه آن چه اهمیت دارد و به کمیت آن هم ارزش میبخشد، کیفیت حفظ جدید است. 👈 لذا اصلا نگران نباشید. حفظ 10 خط به شرط آن که قوی و مسلط و کامل انجام شود کافی و بسیار عالی است و ضرورتی ندارد به دنبال حفظ بیشتر باشید. 🌴میزان حفظ جدید به عوامل متعددی بستگی دارد. از جمله: 🍁توان و استعداد ذهنی حافظ 🍁شرایط زمان و مکان حفظ 🍁به کارگیری روش حفظ جدید به صورت دقیق و صحیح و با رعایت همه مراحل 🍁میزان آشنایی قبلی شخص با قرآن و علوم پیرامونی آن 🍁میزان علاقه و انگیزه 🍁توان جسمی 🍁و... ⏪ لذا خود را با هیچ کس مقایسه نکنید بلکه شرایط و ویژگی های خود را به درستی بشناسید، بپذیرید و متناسب با آن ها حرکت کنید. ⏪ کتاب و مطالب مربوط به را از کانال دریافت و مطالعه کنید و شیوه های حفظ خود را بر اساس آن ها بازبینی و اصلاح نمایید. ⏪ حفظ جدید را به چند بخش کوچکتر تقسیم کنید و مابین بخش ها استراحت های کوتاه داشته باشید تا توانتان برای ادامه حفظ بازیابی شود. 🌷نور قرآن روشنی بخش دل و جانتان🌷 @quranhefz_ir
٢٠٩ سلام ببخشید.من الان دارم قرآن رو حفظ میکنم و جز 15 هستیم دوره چهار ساله اصلا انگیزه و حال خواندن قران رو ندارم و سر کلاس هم خوب ارائه نمیدم درس رو خوب حفظ نمیکنم و مرور ها رو هم خودم راضی نیستم الان احساس میکنم که جز های قبلی داره فراموشم میشه سر کلاسم اصلا تمرکز ندارم برگشت رو هم هر روزی نمیخونم اول هم دوره دوساله بودم نتونستم ادامه بدم اومدم چهار ساله. الانم نه میتونم قران رو رها کنم. نه میتونم ادامه بدم یعنی دوست دارم ادامه بدم اما انرژی و انگیزشو ندارم. چیکار باید بکنم؟؟؟؟؟؟ پاسخ محکمی ندارم و نمیدونم چرا قران رو حفظ میکنم از همین که پاسخی برای سوالم ندارم احساس ترس دارم. اما نمیتونم هم رها کنم قران را! انگیزه روز اولم یادم نیست از همون اول دوست داشتم اما تلاش نمیکردم براش همون اویل هم مثل الانم بودنم اما الان تعداد جز ها زیاد شده و ... 🌷🌾🌷🌾🌷 سلام علیکم و رحمت الله الحمدلله که توفیق حفظ نیمی از آیات کتابش را به شما عطا کرده است. 💐 💠 بدون انگیزه نه میشود کاری را شروع کرد و نه میشود ادامه داد همین که شما وارد این مسیر شده اید و تا 15 جزء هم پیش رفته اید یعنی انگیزه دارید و گرنه برای رها کردن حفظ دچار تردید نمیشدید. 🎁 حفظ قرآن یک هدیه الهی است و خداوند آن ها را که شایسته اش باشند برای دریافت آن انتخاب میکند. مطمئن باشید ویژگی در شما بوده که خداوند مهربان از بین همه بندگانش شما را برای دریافت این هدیه انتخاب فرموده است. حالا که هم لطف خدا و هم علاقه به حفظ در اعماق قلبتان را دارید کافیست این انگیزه را بازبینی و اصلاح و تقویت کنید. 👈 باید با خودتان به یک جواب قانع کننده برسید که اصلا چرا قرآن را حفظ می کنید تا بتوانید به فعالیت هایتان جهت و معنا ببخشید. باید جایگاه و ارزش این کار برایتان به طور کامل روشن شود. ⏪ مگر ما از این چند روز حضور و زندگی در دنیا چه میخواهیم؟ جز این است که دنیایمان مزرعه ای است که حاصلش را قرار است در زندگی ابدی و تمام نشدنی بعد از مرگ دریافت کنیم؟ اگر دنیایمان بگذرد و توشه ای برای آخرت نداشته باشیم با آن زندگی ابدی چه کار میتوانیم بکنیم؟ آن جا که دیگر فرصت عمل و کسب خیر نیست. ✅ اما یک کار هست که اگر قدری برایش تلاش کنیم هزاران هزار برکت برای دنیا و آخرتمان می آفریند. یک بذر جادویی که اگر در مزرعه دنیایمان بکاریم هم خوشبختی دنیایمان را تأمین می کند هم آخرتمان را. این بذر همان حفظ قرآن است. اگر قدری هم تلاش و همت باید صرفش کنیم واقعا می ارزد چون در هر حال برنده خواهیم بود. تلاشی که میکنیم در برابر آن چه که به دست می آوریم اصلا زیاد نیست. ⭕️ خیلی ها هم می توانند بنشینند و خودشان را زحمت ندهند اما روزی که ثمره این بذر معلوم شود دچار حسرت بی پایانی می شوند. ❇️ پس خودتان را نبازید. نگاهتان به هدف زندگی در دنیا باشد. حفظ قرآن کمک میکند شما به آن چیزی که هدف زندگی در دنیاست بهتر و سریعتر برسید. ❇️ مطالب کانال و بخش چرایی حفظ قرآن کریم از کتاب درسنامه حفظ قرآن (حاج ابوالقاسم، حسینی، قاسمی) را مطالعه کنید. بعد با خودتان خلوت کنید و خود را از این سردرگمی رها کنید به خودتان پاسخ بدهید که چرا قرآن را حفظ میکنم. ❇️ مطالب مربوط به و را در کانال جستجو کنید و راهکارها را به کار ببندید. اگر اصول صحیح را رعایت کنید بسیاری از اشکالات کارتان برطرف میشود. ❇️ متناسب با شرایط خود حفظ را دنبال کنید و به خودتان فشار نیاورید. هیچ اشکالی ندارد اگر فقط به مرور و نگهداری این 15 جزء برسید و حفظ جدید را متوقف کنید. شما تا همین جا هم بخش زیادی از موفقیت را به دست آوردید. هر زمان انرژیتان تجدید شد حفظ را ادامه بدهید. 🌸 خیلی از حفاظ در مسیر حفظ، روزهای خستگی را از سر میگذرانند اما اگر این روزها استقامت کنید و با عملکرد صحیح و منطقی اجازه ندهید شیطان شما را از قرآن جدا کند سال ها بعد شیرینی و لذت این تصمیم را میچشید و از این بابت خداوند را شکر میکنید. 🌸در پناه قرآن باشید🌸 @quranhefz_ir
٢١٠ سلام بنده طلبه و بیست دو سه سالمه تازه پایه یک هستم میخواستم قرآن حفظ کنم آیا به دروسم آسیب نمیرسونه ونظر آقا راجع به حفظ در جوانی برای کسانیست که کار واجبی مثل بنده که طلبه و مطالعه زیاد باید داشته باشم نیست و برای بقیه هست آیا این نظر و برداشتم درسته ؟! درضمن اگر بخوام حفظ کنم روزی پنج آیه و بعد از حفظ می‌خوام سراغ تفسیر برم. 🌷☘🌷☘🌷 سلام علیکم و رحمت الله الحمدلله که توفیق کسب علوم دینی و خدمت در مسیر دین را یافته اید. 💐 ✅ حفظ قرآن کریم اختصاص به هیچ گروه خاصی ندارد و هیچ کس نمیتواند خود را خارج از دایره این نعمت بزرگ الهی تصور کند. 🌸رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: إن الذی لیس فی جوفه شیء من القرآن کالبیت الخرب کسی که چیزی از قرآن در سینه ندارد چون خانه ای ویرانه است. پس شایسته است هرکس در حد توان و امکان خود برای آبادی خانه ویران دلش تلاش کند. 🌸 امام صادق علیه السلام فرمودند: براى مؤمن شايسته است كه نميرد تا قرآن را بياموزد و يا آنكه در كار ياد گرفتن آن باشد. پس یادگیری قرآن کریم وظیفه هر مؤمنی، علی الخصوص متولیان امور دینی است. 👈 از طرفی حفظ قرآن کریم به عنوان اصلی ترین منبع آموزه های دینی، برای طلاب اهمیت و ارزش ویژه تری دارد. چرا که تسلط بر آیات گرانقدر این کتاب شریف بهترین زمینه برای فهم و تفهیم بهتر و صحیحتر معارف دینی خواهد بود. 🌷به همین جهت در سخنان علمای بزرگ مثل آیت الله سبحانی، علامه حسن زاده آملی و... مکررا میبینیم که فرموده اند ما در جوانی به حفظ اشعار الفیه و شعرا و... می پرداختیم و ای کاش به جای آن قرآن را حفظ می کردیم. 🌷و مقام معظم رهبری که طلایه دار دعوت به حفظ قرآن کریم هستند، فرمودند حاضرم اگر چیزی از امور معنوی دارم بدهم و در ازای آن حفظ قرآن را بگیرم... و انگیزه بخش تر آن که حدود دوسال پیش از آیت الله شب زنده دار نقل شد که مقام معظم رهبری با وجود تمام مشغله های روزانه شان حفظ قرآن کریم را هم در برنامه شان قرار داده اند و تا آن زمان ١٢جزء از قرآن را هم حفظ کرده بودند. 🌷آیت الله خزعلی در حدود ۵۴ سالگی و در اوج فعالیت های علمی و انقلابی مشغول به حفظ قرآن شدند و در سنین کهولت و با وجود همه مشغله های علمی کل قرآن و نهج البلاغه را حفظ نمودند. ✅ قطعا این بزرگواران به جهت درک عظمت و اهمیت حفظ قرآن کریم خود را چنان قرار داده اند که از این برکت عظیم هم بهره مند شوند نه به جهت نداشتن مسئولیت و وظایف دیگر. 🔰 لذا این تصمیم ارزشمند را قدر بدانید و در این راه از خداوند مهربان طلب توفیق کنید. 🌸 قرآن را حفظ کنید اما متناسب با شرایط خود. قرار نیست حفظ قرآن کریم به دروس شما آسیب برساند بلکه اگر با برنامه ریزی صحیح پیش بروید خود بال پرواز و مایه پیشرفت علمی شما هم خواهد بود. 👈 به تناسب شرایط خود، در طول روز یک زمان مشخص و ویژه برای کار حفظ قرآن مشخص کنید. بعد بر اساس مطالبی که پیش از این درباره عرض شد، فعالیت های روزانه تان را نظم ببخشید. 💠 با توجه به این که در سال های اول تحصیلی هستید، اولویت را به دروستان بدهید. حفظ قرآن را در حجم کم (روزانه ٣ تا ۵ خط) شروع کنید. آهسته اما پیوسته و منظم و مسلط پیش بروید. با یک برنامه سبک، در آغاز کار، روزانه یک تا دو ساعت برای انجام فعالیت های حفظیتان کافی خواهد بود. 💠 تحت نظر یک استاد حافظ و با همراهی یک هم بحث قرآنی این راه را طی کنید. در این خصوص میتوانید از هم بهره مند شوید. 💠 کتاب و مطالب و را از کانال دریافت و مطالعه و ملاحظه کنید تا با اصول و روش های صحیح حفظ قرآن آشنا شوید. 💐خانه دلتان منور به نور قرآن💐 @quranhefz_ir
٢١١ باسلام و وقت بخیر خدا را شاکرم که در حال حفظ کردن قرآن کریم هستم و همزمان دوره های صوت و لحن و تجوید را هم گذراندم و دوره ها به پایان رسیده ؛ منتها مشکلی که وجود دارد اینکه دوست دارم موقع تلاوت از روی حفظ با صوت و لحن و تجوید قابل قبول بخوانم ولی اگر بخوام کامل این موارد را رعایت کنم تپق حفظیم خیلی خیلی زیاد میشود ؛؛؛ در صورتی که اگر همین تلاوت را بخوام از روی قرآن و به صورت ترتیل بخوانم خیلی راحت میتوانم نغمات قرآنی را اجرا کنم و تجویدم بهتره ؛؛ لطفا راهنمایی بفرمایید که چطور میشود این آسیب جدی به حفظ برطرف شود؟ با تشکر 🌻🍁🌻🍁🌻 سلام و عرض ادب و احترام الحمدلله که به حفظ قرآن کریم در کنار تقویت مهارت های تلاوت اهتمام دارید. 💐 ⏪ علت این مسئله آن است که وقتی از حفظ تلاوت می کنید همزمان باید بر سه بخش تمرکز کنید: حسن حفظ تجوید صوت و لحن و لذا میزان تمرکز شما روی این سه بخش تقسیم میشود. اگر بخواهید توجهتان را معطوف به حسن تلاوت کنید، از حسن حفظ غافل می شوید و اگر بخواهید بر حسن حفظ متمرکز شوید از حسن تلاوتتان کاسته می شود. 👈 بنابر این اگر می خواهید از حفظ، تلاوت مقبولی ارائه کنید باید 1⃣ تسلطتان را بر همه این حیطه ها بسیار بالا ببرید. باید حفظتان به قدر کافی متقن باشد، ملکه ذهن شده باشد و خالی از هرگونه اشکال و شک و تردید باشد و بر اجرای تجوید عملی و الحان قرآنی، فراتر از کلاس رفتن و آشنایی اولیه، مسلط شده باشید. 🔺به همین دلیل قطعا اگر بخواهید سوره مبارک حمد را از حفظ تلاوت کنید کار برایتان ساده تر خواهد بود. چون هم بر حفظش مسلط هستید و هم نکات تجویدی اش را بهتر می شناسید. 2⃣ به جای تمرین مجزای هر یک از این آموخته هایتان، این سه مهارت را با هم گره بزنید و به رعایت همزمان هر سه مهارت، با تمرین عادت کنید. ⏪ پس ✍ محفوظاتتان را تقویت کنید تا جایی که بتوانید بدون غلط و بدون شک و تردید تلاوت کنید. ✍ قواعد تجویدی را فراتر از تئوریات، در عمل تمرین کنید. آنقدر تمرین و استماع کنید تا رعایت این قواعد برایتان ملکه شود. ✍ بر الحان قرآنی مسلط شوید. تلاوت های برتر متنوع را استماع کنید. در محضر استاد تمرین و تلاوت کنید و دانش خود را فراتر از آشنایی اولیه، وارد عرصه مهارت عملی کنید. ✍ تلاوت های حفظ و مرورتان را همیشه با رعایت تجوید و لحن انجام دهید تا این سه مهارت در ذهنتان با هم گره بخورند. اگر در تلاوت های شخصیتان به تجوید و صوت و لحن نپردازید نمیتوانید توقع داشته باشید در تلاوت های رسمی این سه مهارت باهم پیوند بخورند. ✍ در تمریناتتان، یک صفحه از محفوظاتتان را ابتدا از روی قرآن با رعایت تجوید و در قالب الحان قرآنی تلاوت کنید، آنقدر تمرین کنید تا به یک تلاوت مطلوب دست پیدا کنید. آن وقت قرآن را ببندید و سعی کنید عینا همان تلاوتی که از روی قرآن داشته اید، از حفظ اجرا کنید. با این تمرین به مرور فاصله کیفی تلاوت از حفظ و از روی مصحفتان کم میشود. ☘روز و روزگارتان قرآنی☘ @quranhefz_ir