#مشاوره
#پرسش_٢٠۵
#ضعف_جسمی_هنگام_حفظ
سلام برشما
روزتون بخیر
بنده مدتی هست وقتی میخوام مرور کنم سرم دچار سنگینی شدید میشه و احساس میکنم میخواد منفجر بشه موقع ایستادن هم تعادلم را از دست میدهم
ولی وقتی چند ساعتی سمت مرور و حفظ جدید و اینا نمیرم یواش یواش سرم خوب میشه
دوباره وقتی میخوام شروع کنم دوباره دچار همین حالات میشم. لطف میکنید بنده رو زودتر راهنمایی بفرمایید چون محفوظاتم دارن کم رنگ میشوند و این برای من بسیار بسیار ناراحت کننده هست
🌱🌸🌱🌸🌱
سلام و عرض احترام
✅ مسئله مورد پرسش حضرتعالی از دو جهت باید مورد درمان قرار بگیرد:
1⃣ درمان پزشکی و تقویت و تعدیل قوای جسمانی
👈 جسم انسان امانتی الهی است که در مدت حضور محدودش در دنیا مرکب روح شده تا یاریگر انسان در طی این مسیر سعادت باشد.
🌸 پس حتی برای پیشرفت های معنوی و از جمله کار حفظ قرآن کریم ما نیازمند جسمی سالم و متعادل و قوی هستیم تا با این مرکب خوب بتوانیم زودتر به مقصد برسیم.
✍ لذا با مراجعه به پزشک یا حکماء سنتی و اسلامی علل جسمی احتمالی این مسئله را پیدا و درمان کنید.
مزاجتان را متعادل کنید و جسمتان را به لحاظ تأمین مواد ضروری و مغذی مورد توجه قرار دهید.
2⃣ اصلاح روش های حفظ و مرور
✍ بیش از توان به خود فشار وارد نکنید.
حجم حفظ جدید و سرعت پیشرویتان در حفظ را متناسب با توان و ظرفیت خودتان قرار دهید.
بهتر این است که کمتر حفظ کنیم اما همیشه بانشاط و قوی پیش برویم.
✍ تلاوت هایتان را در حجم زیاد انجام ندهید.
بلکه برنامه تان را به بخش های زیاد با حجم کم تقسیم کنید.
مثلا سه صفحه بخوانید و بعد ١۵ دقیقه استراحت کنید و مجددا سه صفحه دیگر بخوانید.
✍ تلاوت هایتان را با صدای بلند انجام ندهید که خودش موجب فشار به گوش ها و سر میشود.
با هوا (همس) نخوانید بلکه تلاوتتان همراه با صدا باشد که به حنجره فشار وارد نشود اما از طرفی هم خیلی بلند تلاوت نکنید.
همین که صدای خود را بشنوید کافیست.
✍ در زمان خستگی جسمی و فکری مرور و تلاوت نکنید.
✍ #استرس را کم کنید. یکی از علل شایع چنین سردردهایی استرس و اضطراب حفاظ است.
برای کنترل #استرس به راهکارهایی که پیش از این بیان شده است مراجعه بفرمایید.
✍ انگیزه تان را تقویت کنید.
امام صادق علیه السلام فرمودند:
🌸ما ضَعُف بَدَنٌ عمّا قَوِیَتُ علیه النّیّة»
«در موردی که نیّت و اراده آدم قوی باشد، بدن دچار ضعف و ناتوانی نمیشود»
(وسائل الشیعه؛ ج 1، ص 7)
✍ در مکان مناسب و بدون سر و صدا و عوامل مخل تمرکز، مرور و حفظ را انجام دهید.
✍ برای حفظ و مرور از #مصحف_مناسب_حفظ که اندازه، رنگ و ویژگی های مناسب حفظ را داراست استفاده کنید.
مصحف نامناسب میتواند باعث درد چشم و سر شود.
💐قرآن کریم شفابخش آلام جسم و جانتان💐
@quranhefz_ir
#مشاوره
#پرسش_٢٠۶
#کلاسداری
#مهارت_های_معلمی
سلام _ خداقوت
بنده حدود ۴۴ ساله، خانم و معلم قرآن هستم
حفظ جزء ۳۰ را هم تدریس کردم و هم رتبه کشوری در یک موسسه ای آوردم. معلم تجوید و روخوانی هم هستم.
به طور پراکنده سوره هایی مثل فتح، یس، واقعه، و کمی دیگر مسلط حفظم
و جزء های ۱ و ۱۸ و ۱۹ و قسمتهايي از سوره توبه، طه ، مریم، کهف ... که خیلی مورد علاقه م بوده، حفظ کرده بودم ولی الان فراموش کردم.
خلاصه نظم خاصی در حفظ ندارم و هربارهم قصد میکنم موفق نمیشوم.
انگیزه و تشویق و کار جمعی محرک های خوبی برای بنده هستند که تا نیستند حرکتی نیست.
... کارهای متفرق قبلا زیاد انجام میدادم چون دوست داشتم از هرکاری سر دربیاورم.
در تدریسم بنا به نظر دیگران بسیار موفقم اما بی نظمی خودم در بی نظمی متربیانم تاثیر میگذاره و در آزمون گرفتن و چک کردن مکرر محصلین، موفق نیستم...
یکی دیگه از مشکلات بنده نداشتن اقتدار هست.که مطالب خوبتون رو دراین رابطه دنبال میکنم. میترسم اقتدار نشون بدم و محصلین نسبت به درس قرآن زده بشن اگر هم کمی تندی نشان بدم زبانم تیز و آزار دهتده است لذا سکوت و مهربانی را برگزیدم. بیشتر مهربان هستم . و دلم میسوزه که فشار کاری به کسی بیارم که باتوجه به شرایط خانوادگیش از پسش بر نیاد_
🔸سوال اول بنده اینه که با این اوصاف که عرض کردم جهت نظم دهی به کارهام و به تدریسم چه توصیه ای ریشه ای دارید
🔸و نیز دوم اینکه خیلی دلم میخواهد قران را با اشتیاق زیادی که به آن دارم حفظ کنم و ادامه بدهم_ چه توصیه ای در این زمینه دارید.
عذرخواهی از اطاله ی کلام
🍃🌼🍃🌼🍃
پاسخ
👇👇👇
سلام علیکم و رحمت الله
درود بر شما که مفتخر به خادمی و همنشینی قرآن عزیز هستید. 💐
💐 پاسخ مباحثی که مطرح فرمودید به تفصیل یک دوره تربیت مربی است اما به اختصار نکاتی را به محضرتان تقدیم میکنیم:
✅ بحمدالله حضرتعالی با دید انتقاد و موشکافانه به تدریس و کلاسداری خود نظر دارید و این خود اولین پله برای پیشرفت و اصلاح است.
🌀تا وقتی اشکالات و ریشه هایشان به طور دقیق شناسایی و بعد پذیرفته نشوند مسیر ارتقا مسدود خواهد بود.
💠 یک دفتر ویژه ارزیابی خودتان داشته باشید.
به فواصل زمانی خودتان، کلاسداری و تدریستان را همینطور موشکافانه نقد کنید.
این موارد را برای خود یادداشت کنید:
✔️نقاط قوت
✔️علل و ریشه ها
✔️راهکارهای تقویت آن ها
و
✔️نقاط ضعف
✔️علل و ریشه ها
✔️راهکارهای رفع و اصلاح
🌳 بعد به نوبت و یک به یک برای اجرایی کردن نکات یادداشتی خود برنامه عملی داشته باشید و مداوم خود را ارزیابی کنید که تا چه میزان در اجرای راهکارهای ارتقاییتان موفق بوده اید.
✅ طرح درس مکتوب داشته باشید
از طرح درس سالانه و بلندمدت تا طرح درس روزانه.
📝 یعنی یک تقویم آموزشی برای خودتان طراحی کنید و درسی را که بناست تدریس کنید در قالب آن بودجه بندی کنید.
زمان تدریس هر درس، جلسات تمرین و مرور، جلسات آزمون میان دوره کتبی و شفاهی و... همه را جزء به جزء در این طرح درس مشخص کنید.
📝 همچنین هر جلسه که میخواهید در کلاس حاضر شوید برنامه ای را که در این جلسه بناست در کلاس اجرا کنید به صورت دقیق و کامل در قالب طرح درس یادداشت کنید.
این که
📍چه مقدار از زمان صرف تمرین درس یا دروس گذشته میشود و کیفیت و کمیت این تمرینات چگونه خواهد بود،
📍برای تدریس درس جدید شاگردان شما چه پیشنیازهایی باید داشته باشند
📍و با چه مقدمات و سیری این درس را تدریس می کنید،
📍چه تمارین و تکالیفی برای ارزیابی آموزشتان در کلاس و منزل برای شاگردان تعیین خواهید کرد،
📍و...
🎀 این مکتوب کردن برنامه ها و داشتن چشم انداز روشن، خودش بهترین راه برای نظم دهی به کلاسداری شماست.
✅ سعی کنید به جای این که به صورت پراکنده سراغ کارهای متعدد بروید اولویت هایتان را در زندگی مشخص کنید.
یک یا دو کار را به صورت تخصصی و عمیق دنبال کنید و در اولویت قرار دهید.
در کنار آن میتوانید به امور دیگر هم بپردازید اما عمده زمان و انرژیتان را صرف اولویت های خود کنید تا فعالیت هایتان اثربخش باشد.
✍ مطالب سابق پیرامون #نظم و #برنامه_ریزی را مطالعه بفرمایید.
✅ اقتدار و جدیت از یک سو و محبت و رٱفت از سوی دیگر دو کفه ترازوی شخصیت معلم هستند که باید در تعادل و توازن باشند.
👈 اگر جدیت و اقتدار بیشتر شود می تواند منجر به سخت گیری افراطی و در نتیجه، دلزدگی شاگردان شود
👈 و اگر رحمت و رأفت و مهربانی غلبه کند می تواند موجب تساهل افراطی و در نتیجه، بی انگیزگی شاگردان و بی مسئولیتی و عدم موفقیتشان شود.
همانقدر که سختگیری غیرمنطقی می تواند مخرب باشد سهل گیری و تسامح غیرمنطقی هم می تواند آسیب زا باشد.
⏪ ضمن اینکه اقتدار خودش دو نوع است:
🔺اقتدار خشونتی
(که جایگاه و قدرت نفوذ معلم بر پایه خشونت شکل گرفته)
🔺اقتدار محبتی
(که جایگاه و قدرت نفوذ معلم بر پایه محبت شکل گرفته)
وقتی حرف از اقتدار میزنیم منظور اقتدار محبتی است نه خشونتی.
⭕️ معلم مقتدر کسی نیست که با خشونت کلامی یا بدنی یا... نسبت به شاگردانش اعمال قدرت میکند و آن ها را تحت سلطه میگیرد،
✔️ بلکه معلم مقتدر بر اساس محبت دوطرفه ای که میان او و شاگردانش شکل گرفته چنان جایگاهی دارد که حرف و امرش را به جان میخرند و حاضر نیستند از آن سرپیچی کنند و موجب ناراحتی معلمشان شوند.
🎀 بنابراین لازم نیست خشونت به خرج دهید اما جایگاه محترم استادی را هم مخدوش نکنید.
با مهربانی و دلسوزانه اما با جدیت و قاطع تذکر بدهید.
✅ برای #شروع_حفظ و #روش_حفظ_جدید به مطالب مرتبط در کانال و از جمله کتاب #حفظ_آسان مراجعه کنید.
🔺حفظ ترتیبی و #حفظ_موضوعی هردو میتوانند انتخاب های مناسبی برای ادامه مسیرتان باشند. مشروط به آن که خوب و قوی پیش بروید.
باتوجه به فرموده هایتان حتمادر کلاس شرکت کنید و یک همبحث قوی و منظم، همراه داشته باشید.
🌺قدم هایتان در مسیر قرآن استوار🌺
@quranhefz_ir
#مشاوره
#پرسش_٢٠٧
#کلاسداری
سلام وقت بخیر
با شاگردانی که به هم احترام نمی گذارند و موقع خواندن همدیگر را مسخره میکنند چه برخوردی داشته باشیم؟باتشکر
🔹🔸🔹🔸🔹
سلام علیکم و رحمت الله
✅ بروز چنین رفتاری از سوی شاگردان دلایل مختلفی می تواند داشته باشد:
🔹خود برتربینی و غرور اشخاص مسخره کننده
🔸قصد شوخی و مزاح دوستانه به تصور صمیمیت زیاد با همکلاسی ها
🔹نا آگاهی نسبت به روش صحیح تعامل دوستانه و در عین حال محترمانه
🔸حسد یا تنفر
🔹و...
👈 لذا لازم است اول دلیل این رفتار را شناسایی کنید و بعد متناسب با آن برخورد نمایید.
🔰الگوی ارتباط و تعامل صمیمی و در عین حال محترمانه را در رفتار خودتان ارائه کنید.
بسیاری از نوجوانان تصور می کنند هرچه با دوستشان صمیمی تر باشند اجازه دارند بیشتر به او بی احترامی کنند و خود این نشانه صمیمیت بیشتر است.
🔺ارتباط عاطفیتان با شاگردان را بسیار تقویت کنید و در عین حال فضای این ارتباط را با احترام کامل پیش ببرید.
🔰 با کلاسداریتان به شاگردانتان یاد بدهید که هر چیز به جای خویش نیکوست.
در کلاس به قدر کافی فضای شوخی درست و تأمین نشاط و تخلیه هیجان داشته باشید و در کنار آن، هنگام پرسش و تلاوت جدی و مقتدر باشید.
اگر شوخی و نشاط مناسب و کافی را برای شاگردانتان تأمین کنید آن ها هم جدیت مد نظر شما را در مواقع لزوم تأمین میکنند.
🔰 نادرستی این رفتار و نارضایتی خود را بیان کنید.
به خصوص با تکیه بر مفهوم حدیث شریف «آن چه را برای خود نمیپسندی برای دیگران هم نپسند.»
میتوانید در همان لحظه، سؤال را به خود فرد مسخره کننده برگردانید تا نامطلوب بودن شرایط همکلاسی اش را در آن حال، درک کند.
از قالب های مختلف مثل داستان، خاطره، نقل حدیث و... استفاده کنید.
🔰 در برخورد با شاگردان خاطی، جدی و مقتدر باشید.
کاملا جدی بخواهید این رفتار را ترک کنند و تکرار ننمایند.
این جدیت(ونه خشونت) باید در کلام و زبان بدن شما مشهود باشد.
🔰 در کلاس کارهای جمعی و گروهی انجام دهید و از این طریق، روابط بین شاگردان را به سوی صمیمیت و احترام بیشتر سوق دهید.
🌸 توفیقاتتان در خدمت به ساحت قرآن کریم روزافزون🌸
@quranhefz_ir
#مشاوره
#پرسش_٢٠٨
#میزان_حفظ_جدید
سلام علیکم
من هشت جز از قران حفظم.
حفظ کم میتونم بکنم نمی تونم بیشتر از ده خط حفظ کنم برای اینکه بتونم بیشتر حفظ کنم چیکار باید بکنم
واینکه هر صفحه ایی که حفظ کنم یک ساعت نیم دوساعت وقت میگیرت
بعدم ایه هارو خوب یاد نمیگیرم که بتونم از حفظ تکرار کنم
هر صفحه سه یا چهار روز وقت میگره تا درست بشه
💐☘💐☘💐
سلام و عرض احترام
✅ در کار حفظ قرآن کریم، کمیت حفظ جدید، به خودی خود اهمیت و ارزش ندارد. بلکه آن چه اهمیت دارد و به کمیت آن هم ارزش میبخشد، کیفیت حفظ جدید است.
👈 لذا اصلا نگران نباشید.
حفظ 10 خط به شرط آن که قوی و مسلط و کامل انجام شود کافی و بسیار عالی است و ضرورتی ندارد به دنبال حفظ بیشتر باشید.
🌴میزان حفظ جدید به عوامل متعددی بستگی دارد. از جمله:
🍁توان و استعداد ذهنی حافظ
🍁شرایط زمان و مکان حفظ
🍁به کارگیری روش حفظ جدید به صورت دقیق و صحیح و با رعایت همه مراحل
🍁میزان آشنایی قبلی شخص با قرآن و علوم پیرامونی آن
🍁میزان علاقه و انگیزه
🍁توان جسمی
🍁و...
⏪ لذا خود را با هیچ کس مقایسه نکنید بلکه شرایط و ویژگی های خود را به درستی بشناسید، بپذیرید و متناسب با آن ها حرکت کنید.
⏪ کتاب #حفظ_آسان و مطالب مربوط به #روش_حفظ_جدید را از کانال دریافت و مطالعه کنید و شیوه های حفظ خود را بر اساس آن ها بازبینی و اصلاح نمایید.
⏪ حفظ جدید را به چند بخش کوچکتر تقسیم کنید و مابین بخش ها استراحت های کوتاه داشته باشید تا توانتان برای ادامه حفظ بازیابی شود.
🌷نور قرآن روشنی بخش دل و جانتان🌷
@quranhefz_ir
#مشاوره
#پرسش_٢٠٩
#انگیزه
سلام
ببخشید.من الان دارم قرآن رو حفظ میکنم و جز 15 هستیم
دوره چهار ساله
اصلا انگیزه و حال خواندن قران رو ندارم
و سر کلاس هم خوب ارائه نمیدم
درس رو خوب حفظ نمیکنم
و مرور ها رو هم خودم راضی نیستم
الان احساس میکنم که جز های قبلی داره فراموشم میشه
سر کلاسم اصلا تمرکز ندارم
برگشت رو هم هر روزی نمیخونم
اول هم دوره دوساله بودم
نتونستم ادامه بدم اومدم چهار ساله.
الانم نه میتونم قران رو رها کنم.
نه میتونم ادامه بدم
یعنی دوست دارم ادامه بدم اما انرژی و انگیزشو ندارم.
چیکار باید بکنم؟؟؟؟؟؟
پاسخ محکمی ندارم و نمیدونم چرا قران رو حفظ میکنم
از همین که پاسخی برای سوالم ندارم احساس ترس دارم.
اما نمیتونم هم رها کنم قران را!
انگیزه روز اولم یادم نیست
از همون اول دوست داشتم اما تلاش نمیکردم براش همون اویل هم مثل الانم بودنم
اما الان تعداد جز ها زیاد شده و ...
🌷🌾🌷🌾🌷
سلام علیکم و رحمت الله
الحمدلله که توفیق حفظ نیمی از آیات کتابش را به شما عطا کرده است. 💐
💠 بدون انگیزه نه میشود کاری را شروع کرد و نه میشود ادامه داد
همین که شما وارد این مسیر شده اید و تا 15 جزء هم پیش رفته اید یعنی انگیزه دارید و گرنه برای رها کردن حفظ دچار تردید نمیشدید.
🎁 حفظ قرآن یک هدیه الهی است و خداوند آن ها را که شایسته اش باشند برای دریافت آن انتخاب میکند. مطمئن باشید ویژگی در شما بوده که خداوند مهربان از بین همه بندگانش شما را برای دریافت این هدیه انتخاب فرموده است.
حالا که هم لطف خدا و هم علاقه به حفظ در اعماق قلبتان را دارید کافیست این انگیزه را بازبینی و اصلاح و تقویت کنید.
👈 باید با خودتان به یک جواب قانع کننده برسید که اصلا چرا قرآن را حفظ می کنید تا بتوانید به فعالیت هایتان جهت و معنا ببخشید.
باید جایگاه و ارزش این کار برایتان به طور کامل روشن شود.
⏪ مگر ما از این چند روز حضور و زندگی در دنیا چه میخواهیم؟ جز این است که دنیایمان مزرعه ای است که حاصلش را قرار است در زندگی ابدی و تمام نشدنی بعد از مرگ دریافت کنیم؟
اگر دنیایمان بگذرد و توشه ای برای آخرت نداشته باشیم با آن زندگی ابدی چه کار میتوانیم بکنیم؟ آن جا که دیگر فرصت عمل و کسب خیر نیست.
✅ اما یک کار هست که اگر قدری برایش تلاش کنیم هزاران هزار برکت برای دنیا و آخرتمان می آفریند.
یک بذر جادویی که اگر در مزرعه دنیایمان بکاریم هم خوشبختی دنیایمان را تأمین می کند هم آخرتمان را.
این بذر همان حفظ قرآن است.
اگر قدری هم تلاش و همت باید صرفش کنیم واقعا می ارزد چون در هر حال برنده خواهیم بود.
تلاشی که میکنیم در برابر آن چه که به دست می آوریم اصلا زیاد نیست.
⭕️ خیلی ها هم می توانند بنشینند و خودشان را زحمت ندهند اما روزی که ثمره این بذر معلوم شود دچار حسرت بی پایانی می شوند.
❇️ پس خودتان را نبازید.
نگاهتان به هدف زندگی در دنیا باشد.
حفظ قرآن کمک میکند شما به آن چیزی که هدف زندگی در دنیاست بهتر و سریعتر برسید.
❇️ مطالب #انگیزشی کانال
و
بخش چرایی حفظ قرآن کریم از کتاب درسنامه حفظ قرآن (حاج ابوالقاسم، حسینی، قاسمی) را مطالعه کنید.
بعد با خودتان خلوت کنید و خود را از این سردرگمی رها کنید به خودتان پاسخ بدهید که چرا قرآن را حفظ میکنم.
❇️ مطالب مربوط به #انگیزه و #نظم را در کانال جستجو کنید و راهکارها را به کار ببندید.
اگر اصول #برنامه_ریزی صحیح را رعایت کنید بسیاری از اشکالات کارتان برطرف میشود.
❇️ متناسب با شرایط خود حفظ را دنبال کنید و به خودتان فشار نیاورید.
هیچ اشکالی ندارد اگر فقط به مرور و نگهداری این 15 جزء برسید و حفظ جدید را متوقف کنید.
شما تا همین جا هم بخش زیادی از موفقیت را به دست آوردید.
هر زمان انرژیتان تجدید شد حفظ را ادامه بدهید.
🌸 خیلی از حفاظ در مسیر حفظ، روزهای خستگی را از سر میگذرانند اما اگر این روزها استقامت کنید و با عملکرد صحیح و منطقی اجازه ندهید شیطان شما را از قرآن جدا کند سال ها بعد شیرینی و لذت این تصمیم را میچشید و از این بابت خداوند را شکر میکنید.
🌸در پناه قرآن باشید🌸
@quranhefz_ir
#مشاوره
#پرسش_٢١٠
#حفظ_طلاب
سلام
بنده طلبه و بیست دو سه سالمه تازه پایه یک هستم میخواستم قرآن حفظ کنم آیا به دروسم آسیب نمیرسونه ونظر آقا راجع به حفظ در جوانی برای کسانیست که کار واجبی مثل بنده که طلبه و مطالعه زیاد باید داشته باشم نیست و برای بقیه هست آیا این نظر و برداشتم درسته ؟! درضمن اگر بخوام حفظ کنم روزی پنج آیه و بعد از حفظ میخوام سراغ تفسیر برم.
🌷☘🌷☘🌷
سلام علیکم و رحمت الله
الحمدلله که توفیق کسب علوم دینی و خدمت در مسیر دین را یافته اید. 💐
✅ حفظ قرآن کریم اختصاص به هیچ گروه خاصی ندارد و هیچ کس نمیتواند خود را خارج از دایره این نعمت بزرگ الهی تصور کند.
🌸رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
إن الذی لیس فی جوفه شیء من القرآن کالبیت الخرب
کسی که چیزی از قرآن در سینه ندارد چون خانه ای ویرانه است.
پس شایسته است هرکس در حد توان و امکان خود برای آبادی خانه ویران دلش تلاش کند.
🌸 امام صادق علیه السلام فرمودند:
براى مؤمن شايسته است كه نميرد تا قرآن را بياموزد و يا آنكه در كار ياد گرفتن آن باشد.
پس یادگیری قرآن کریم وظیفه هر مؤمنی، علی الخصوص متولیان امور دینی است.
👈 از طرفی حفظ قرآن کریم به عنوان اصلی ترین منبع آموزه های دینی، برای طلاب اهمیت و ارزش ویژه تری دارد.
چرا که تسلط بر آیات گرانقدر این کتاب شریف بهترین زمینه برای فهم و تفهیم بهتر و صحیحتر معارف دینی خواهد بود.
🌷به همین جهت در سخنان علمای بزرگ مثل آیت الله سبحانی، علامه حسن زاده آملی و... مکررا میبینیم که فرموده اند ما در جوانی به حفظ اشعار الفیه و شعرا و... می پرداختیم و ای کاش به جای آن قرآن را حفظ می کردیم.
🌷و مقام معظم رهبری که طلایه دار دعوت به حفظ قرآن کریم هستند، فرمودند
حاضرم اگر چیزی از امور معنوی دارم بدهم و در ازای آن حفظ قرآن را بگیرم...
و انگیزه بخش تر آن که
حدود دوسال پیش از آیت الله شب زنده دار نقل شد که مقام معظم رهبری با وجود تمام مشغله های روزانه شان حفظ قرآن کریم را هم در برنامه شان قرار داده اند و تا آن زمان ١٢جزء از قرآن را هم حفظ کرده بودند.
🌷آیت الله خزعلی در حدود ۵۴ سالگی و در اوج فعالیت های علمی و انقلابی مشغول به حفظ قرآن شدند و در سنین کهولت و با وجود همه مشغله های علمی کل قرآن و نهج البلاغه را حفظ نمودند.
✅ قطعا این بزرگواران به جهت درک عظمت و اهمیت حفظ قرآن کریم #برنامه_ریزی خود را چنان قرار داده اند که از این برکت عظیم هم بهره مند شوند نه به جهت نداشتن مسئولیت و وظایف دیگر.
🔰 لذا این تصمیم ارزشمند را قدر بدانید و در این راه از خداوند مهربان طلب توفیق کنید.
🌸 قرآن را حفظ کنید اما متناسب با شرایط خود.
قرار نیست حفظ قرآن کریم به دروس شما آسیب برساند بلکه اگر با برنامه ریزی صحیح پیش بروید خود بال پرواز و مایه پیشرفت علمی شما هم خواهد بود.
👈 به تناسب شرایط خود، در طول روز یک زمان مشخص و ویژه برای کار حفظ قرآن مشخص کنید.
بعد بر اساس مطالبی که پیش از این درباره #برنامه_ریزی عرض شد، فعالیت های روزانه تان را نظم ببخشید.
💠 با توجه به این که در سال های اول تحصیلی هستید، اولویت را به دروستان بدهید.
حفظ قرآن را در حجم کم (روزانه ٣ تا ۵ خط) شروع کنید. آهسته اما پیوسته و منظم و مسلط پیش بروید.
با یک برنامه سبک، در آغاز کار، روزانه یک تا دو ساعت برای انجام فعالیت های حفظیتان کافی خواهد بود.
💠 تحت نظر یک استاد حافظ و با همراهی یک هم بحث قرآنی این راه را طی کنید.
در این خصوص میتوانید از #آموزش_مجازی هم بهره مند شوید.
💠 کتاب #حفظ_آسان و مطالب #شروع_حفظ و #روش_حفظ_جدید را از کانال دریافت و مطالعه و ملاحظه کنید تا با اصول و روش های صحیح حفظ قرآن آشنا شوید.
💐خانه دلتان منور به نور قرآن💐
@quranhefz_ir
#مشاوره
#پرسش_٢١١
#تجوید
#صوت_و_لحن
باسلام و وقت بخیر
خدا را شاکرم که در حال حفظ کردن قرآن کریم هستم و همزمان دوره های صوت و لحن و تجوید را هم گذراندم و دوره ها به پایان رسیده ؛ منتها مشکلی که وجود دارد اینکه دوست دارم موقع تلاوت از روی حفظ با صوت و لحن و تجوید قابل قبول بخوانم ولی اگر بخوام کامل این موارد را رعایت کنم تپق حفظیم خیلی خیلی زیاد میشود ؛؛؛ در صورتی که اگر همین تلاوت را بخوام از روی قرآن و به صورت ترتیل بخوانم خیلی راحت میتوانم نغمات قرآنی را اجرا کنم و تجویدم بهتره ؛؛
لطفا راهنمایی بفرمایید که چطور میشود این آسیب جدی به حفظ برطرف شود؟
با تشکر
🌻🍁🌻🍁🌻
سلام و عرض ادب و احترام
الحمدلله که به حفظ قرآن کریم در کنار تقویت مهارت های تلاوت اهتمام دارید. 💐
⏪ علت این مسئله آن است که وقتی از حفظ تلاوت می کنید همزمان باید بر سه بخش تمرکز کنید:
حسن حفظ
تجوید
صوت و لحن
و لذا میزان تمرکز شما روی این سه بخش تقسیم میشود.
اگر بخواهید توجهتان را معطوف به حسن تلاوت کنید، از حسن حفظ غافل می شوید و اگر بخواهید بر حسن حفظ متمرکز شوید از حسن تلاوتتان کاسته می شود.
👈 بنابر این اگر می خواهید از حفظ، تلاوت مقبولی ارائه کنید باید
1⃣ تسلطتان را بر همه این حیطه ها بسیار بالا ببرید.
باید حفظتان به قدر کافی متقن باشد، ملکه ذهن شده باشد و خالی از هرگونه اشکال و شک و تردید باشد
و بر اجرای تجوید عملی و الحان قرآنی، فراتر از کلاس رفتن و آشنایی اولیه، مسلط شده باشید.
🔺به همین دلیل قطعا اگر بخواهید سوره مبارک حمد را از حفظ تلاوت کنید کار برایتان ساده تر خواهد بود.
چون هم بر حفظش مسلط هستید و هم نکات تجویدی اش را بهتر می شناسید.
2⃣ به جای تمرین مجزای هر یک از این آموخته هایتان، این سه مهارت را با هم گره بزنید و به رعایت همزمان هر سه مهارت، با تمرین عادت کنید.
⏪ پس
✍ محفوظاتتان را تقویت کنید تا جایی که بتوانید بدون غلط و بدون شک و تردید تلاوت کنید.
✍ قواعد تجویدی را فراتر از تئوریات، در عمل تمرین کنید. آنقدر تمرین و استماع کنید تا رعایت این قواعد برایتان ملکه شود.
✍ بر الحان قرآنی مسلط شوید. تلاوت های برتر متنوع را استماع کنید. در محضر استاد تمرین و تلاوت کنید و دانش خود را فراتر از آشنایی اولیه، وارد عرصه مهارت عملی کنید.
✍ تلاوت های حفظ و مرورتان را همیشه با رعایت تجوید و لحن انجام دهید تا این سه مهارت در ذهنتان با هم گره بخورند.
اگر در تلاوت های شخصیتان به تجوید و صوت و لحن نپردازید نمیتوانید توقع داشته باشید در تلاوت های رسمی این سه مهارت باهم پیوند بخورند.
✍ در تمریناتتان، یک صفحه از محفوظاتتان را ابتدا از روی قرآن با رعایت تجوید و در قالب الحان قرآنی تلاوت کنید، آنقدر تمرین کنید تا به یک تلاوت مطلوب دست پیدا کنید. آن وقت قرآن را ببندید و سعی کنید عینا همان تلاوتی که از روی قرآن داشته اید، از حفظ اجرا کنید.
با این تمرین به مرور فاصله کیفی تلاوت از حفظ و از روی مصحفتان کم میشود.
☘روز و روزگارتان قرآنی☘
@quranhefz_ir
#مشاوره
#پرسش_٢١٢
#حفظ_مادران
عرض سلام و احترام من روزانه نصف صفحه از قرآن کریم را حفظ می کنم ،با برنامه ای که دارم باید روزانه یک جز هم مرور داشته باشم و هر روز ده درس را هم مرور کنم ولی چون هر دو ساعت یا سه ساعت باید درس جدید را مرور کنم کل روز را مشغول حفظم و نمی توانم خیلی برای دو فرزندم وقت بزارم و همین موضوع باعث نگرانی شده لطفاً راهنمایی بفرمایید،عرض سپاس.
🌿🌹🌿🌹🌿
سلام و درود بر شما که هنر مادری و نعمت حفظ قرآن را در کنار یکدیگر دارید. 💐
برای حل این مسئله به چند اصل در #برنامه_ریزی رجوع فرمایید:
✅ برنامه روزانه تان را مکتوب کنید و سهم زمان هر کار را مشخص نمایید.
نوشتن ریز کارها و فعالیت های روزانه به شما کمک میکند زمانتان را دقیقتر و بهتر مدیریت کنید.
از روز قبل برای خود مشخص کنید که برنامه های قرآنی فردایتان شامل چه مواردی است و هر کدام چقدر زمان نیاز دارد.
مثلا:
🔸مرور 👈 جزء ... 👈 50دقیقه
🔸 ده درس 👈 30 دقیقه
🔸 حفظ جدید 👈 60 دقیقه + هر دو ساعت 10 دقیقه
با محاسبه مجموع این زمان می بینید که این فعالیت ها بخش کمی از 24 ساعت شبانه روز را می طلبند و مابقی زمان (حدود 20،21 ساعت) به راحتی می تواند صرف امور شخصی و خانوادگی شود.
در واقع علت کمبود زمان، هدر رفت زیاد فرصت ها و مدیریت نکردن آن هاست. وقتی برای هر کارتان زمان مشخص کنید خود را ملزم میبینید که کار را در همان زمان انجام دهید و فرصت را هدر ندهید.
✅ زمان هایی را به کار حفظ اختصاص دهید که تداخل و تزاحمی وجود ندارد.
زمان خواب فرزندان در طول روز یا شب، بعد از نماز صبح تا زمان بیدار شدن فرزندان، ساعات حضور بچه ها در مدرسه، زمان مشغولیت بچه ها به بازی و... زمان های مناسبی هستند که فرزندتان نیازی به حضور شما در کنار خودش ندارد.
🔰 بنابراین به راحتی می توانید با تمرکز حواس بیشتر در این زمان ها فعالیت های حفظیتان(به خصوص بخش هایی مثل حفظ جدید که تمرکز بیشتری نیاز دارند) را انجام دهید و بعد از آن در مابقی ساعات شبانه روز در کنار فرزندانتان باشید.
✅ برای ساعاتی که با فرزندانتان میگذرانید هم برنامه داشته باشید تا کیفیت این حضور هم ارتقا پیدا کند و فرصت ها به درستی مدیریت شوند.
مثلا برای خودتان مشخص کنید که امروز برایشان کتاب میخوانید، با آن ها بازی فکری یا حرکتی میکنید، با هم گفتگو میکنید، کاردستی میسازید و...
✅ اولویت بندی کنید.
اولویت برنامه هایتان را مشخص کنید و بر همین اساس برنامه ریزی کنید، هم در برنامه روزانه و هم در کل فعالیت های زندگیتان.
اگر واقعا با این سرعت حفظ، امور زندگی و فرزند داریتان آسیب میبیند، سرعت و میزان حفظتان را کمتر کنید اما هم قوی و مسلط پیش بروید و هم به سایر وظایف و دغدغه هایتان رسیدگی کنید.
🌷سرزمین خانه و خانواده تان منور به نور قرآن 🌷
@quranhefz_ir
#مشاوره
#پرسش_٢١٣
#کلاسداری
#حفظ_کودک_و_نوجوان
#حفظ_و_تحصیل_همزمان
باسلام ،خداقوت ،ببخشید بادانش آموزان ابتدایی که تابستان میان کلاس حفظ ،ولی ازمهرماه حفظشون رویارها میکنن ،یا چندجلسه درمیان ،میان وحفظشون ضعیف میشه چه راه حلی پیشنهاد میکنید ،درسهاشون روبهانه میکنن که ضعیف میشه
🍃🌺🍃🌺🍃
سلام و عرض تحیت
در پاسخ به این پرسش لازم است ابتدا علل مسئله را شناسایی کنیم.
برخی از مهمترین دلایل غیبت ها و کم کاری ها در سال تحصیلی از این قرارند:
✅ ناتوانی در جمع بین دو فعالیت آموزشی با تکالیف مجزا و سنگین
✍ سعی کنید در ایام سال تحصیلی میزان حفظ جدید را کاهش بدهید.
علی الخصوص برای کودکان دوره ابتدایی که توان کمتری دارند.
✅ عدم همراهی خانواده ها و رفتار تقابلی آن ها در برابر فعالیت حفظی فرزندانشان، به جای رفتار تعاملی.
✍ با والدین شاگردان جلسه برگزار کنید و آن ها را به این باور برسانید که در صورت همراهی و همکاری آن ها، فرزندانشان به راحتی می توانند هم به درس و هم به حفظشان برسند و در هر دو موفق باشند.
✅ ایجاد فاصله با کلاس حفظ و مربی، به خاطر بیشتر شدن فواصل زمانی حضور در کلاس حفظ
✍ با شاگردان خارج از زمان و فضای کلاس حفظ هم در ارتباط باشید.
از طریق تماس یا ارتباط با والدین و...
مثلا از آن ها بخواهید هر وقت حفظ جدیدشان را انجام دادند با یک پیامک به شما اطلاع بدهند.
یا از طریق والدین، تلاوتشان را برای شما ارسال کنند.
و...
از این طریق ارتباط شما و شاگردان در فاصله دو جلسه کلاس، قطع نمیشود.
✅ ضعف شاگردان در #برنامه_ریزی
علی الخصوص در کودکان
✍ به شاگردانتان متناسب با سن خودشان برنامه ریزی کردن را آموزش دهید.
برنامه هایشان را جزئی تعیین کنید تا برایشان ساده شود.
مثلا
امروز که رفتید خونه بعد از ظهر این 3 صفحه رو بخونید. 10 دقیقه بیشتر وقت نمیگیره.
هر وقت خوندید به من پیامک بدید، یا توی برنامه علامت بزنید و ساعتش رو بنویسید.
شب این 5 صفحه رو مرور کنید و...
✅ جذاب نبودن کلاس و حفظ قرآن در نگاه شاگرد و ضعف انگیزه
✍ با استفاده از هنر معلمی، کلاس را جذاب و #انگیزه ها را تقویت کنید.
هر چه شما و کلاستان دوست داشتنی تر باشید بهانه ها و غیبت ها کمرنگتر میشوند.
🌸در سایه لطف قرآن توفیقاتتان روزافزون 🌸
@quranhefz_ir
#مشاوره
#پرسش_٢١۴
سلام وروزتون بخیر .ببخشید من تقریبا ۱۵ سال پیش قران رو حفط کردم .اما بعد وارد کار علوم قرانی شدم ونتونستم زیاد قران رو بخونم و قرانم تقریبا فراموش شد .بعد از این در طول این چندسال بیش تز ده ها بار تصمیم گرفتم محفوطاتم رو برگردونم اما هربار چند جز میخونم ودوباره رها میشه.تنها وتنها دغدغه زندگیم همینه .واز این بابت خیلی ناراحتم .چه جوری شروع کنم که رها نشه .البته در طول این سالها مربی قران هم بودم .وهر روز روخوانی قرانم دارم .فک میکنم اصلا نمیتونم یه جز رو کامل حفظ بشم وبه کسی تحویل بدم .جرات تحویل دادنم از دست رفته .خواهش میکنم کمکم کنید .به نظرتون یه قران جدید تهیه کنم میتونه موثر باشه .ولی با قرانمم خیلی انس دارم .در طول این ۱۵ سال همه قرانامو با همین قران خوندم .نمیدونم چه راه حلی در پیش بگیرم مستاصل شدم شدیدا .کمکم کنید .اجرتون با سیدالشهدا
🌀🌷🌀🌷🌀
سلام علیکم و رحمت الله
البته و صد البته که با همت و تلاش، به راحتی میتوانید محفوظات خود را برگردانید.
👈 همین احساس ندامت و حسرت برای محفوظات گذشته، اولین و مهمترین قدم است که بحمدالله برداشته اید.
✔️ بسیاری از افراد در شرایط مشابه شما از صفر شروع به حفظ قرآن میکنند و به این نعمت بی نظیر دست پیدا میکنند، شما که از آن ها چندین قدم پیشتر هستید و این آیات قبلا یکبار در ذهنتان حک شده اند و پیش زمینه قوی ذهنی دارید.
🍁 پس کار شما به این لحاظ راحتتر است مشروط به این که منظم و با برنامه پیش بروید و ملتزم و متعهد به برنامه بازسازی و تثبیت باشید.
✍ بر خدا توکل کنید و رابطه خود را با معبود قویتر کنید و این نعمت بزرگ را یکبار دیگر از خداوند مهربان طلب کنید که حفظ قرآن یک هدیه الهی است که او باید عطا کند.
✍ به معصومین علیهم السلام متوسل شوید و ایشان را واسطه قرار دهید که در این کار توفیق داشته باشید. می توانید با یک عهد یا نذر معنوی این ارتباط را محکمتر کنید.
✍ بعد از آن محفوظاتتان را جزء به جزء ارزیابی کنید و نتیجه را روی کاغذ بنویسید.
🔺اگر محفوظاتتان به طور کامل فراموش نشده اند و می توانید مثلا روزانه 2تا5 صفحه از آن ها را بازسازی کنید بر اساس #روش_بازسازی_و_تثبیت که در کانال موجود است اقدام کنید.
🔺 اما اگر محفوظاتتان فراموش شده اند و لازم است دوباره حفظ شوند، در یک طرح فشرده مثلا حفظ دوساله شرکت کنید و همراه کلاس، با سرعت بیشتر یکبار دیگر کل قرآن را حفظ کنید و بعد از آن محفوظاتتان را برای همیشه قوی نگه دارید.
@quranhefz_ir
#مشاوره
#پرسش_٢١۵
#حفظ_سوری_که_باآنها_مأنوس_بوده_ایم
با عرض سلام و خسته نباشید . من حافظ 16 جز از قران هستم . مشکل من سوره انعام است. من قبل از شروع حفظ قران, هر هفته سوره انعام را میخواندم و بعضی از ایه های ان به صورت ناقص در ذهنم مانده است ولی بعد از انکه سوره را حفظ کردم ,هنوز تصویر ایه ها به طور کامل در ذهنم نیست. و ان حفظیات ناقص موقع خواندن به زبانم میاید نه حفظیات جدید خودم .خواستم بپرسم باید چکار کنم تا ان حفظیات ناقصم پاک شود و حفظیات جدید جایگزین ان شود؟
با تشکر از شما
⚜🌹⚜🌹⚜
سلام علیکم و رحمت الله
درود بر شما که به توفیق الهی، قلبتان را به نور بیش از نیمی از آیات هدایت منور کرده اید. 💐
🌸 برای بسیاری از حفاظ پیش می آید که برنامه حفظشان به محدوده ای میرسد که پیش از این، با تلاوت آیاتش انس ویژه ای داشته اند.
مثل سور مبارک یس، انعام، واقعه، ملک و...
✅ و این برای حافظ، هم میتواند یک فرصت باشد و هم یک تهدید:
👈 فرصت است از آن جهت که با نحوه تلاوت صحیح آیات آشناست و زمینه ذهنی خوبی نسبت به الفاظ آیات، تصویر صفحه و... دارد و بر اثر تلاوت مداوم، ذهن ناخودآگاه او نسبت به تلاوت پیوسته و روان آیات یاری اش میکند.
💠 لذا اگر حافظ مراحل حفظ حرفه ای را به درستی انجام دهد، حفظ این صفحات برایش راحت تر و سریعتر خواهد بود.
در واقع آمادگی ذهنی گذشته و حفظ جدید، مثل قطعات پازل یکدیگر را کامل میکنند.
👈 اما تهدید است به این لحاظ که حفاظ بعضا به این آشنایی ذهنی تکیه میکنند و به تصور این که این آیات را حفظ هستند در انجام مراحل حفظ جدید کم کاری میکنند.
❗️شما حتی اگر به سبب تکرار زیاد، بتوانید آیات یک سوره را از بر بخوانید، به لحاظ تخصصی و حرفه ای حافظ آن سوره و آیات نیستید.
چون حافظ باید:
🔸علاوه بر تسلط بر مجموع آیات، بر فقرات آن ها(تک تک الفاظ و عبارات و آیات به تفکیک) هم مسلط باشد.
🔸تصویر کامل صفحه را با جزئیات مکان قرارگیری الفاظ و آیات در ذهن داشته باشد.
🔸آیات را با توجه به معانی و مفاهیم تلاوت کند.
🔸 و...
🔰 حفظ تخصصی، زمانی انجام میشود که حافظ، همه مراحل حفظ جدید را با تمرکز بر همه وجوه لفظی و معنایی و تصویری و... و با نیت حفظ آیات، طی کند.
⏪ پس برای حل این مسئله،
🔺سوره مبارک انعام را یکبار دیگر با تمرکز و دقت و با طی تک تک مراحل #روش_حفظ_جدید حفظ و بازسازی کنید.
به تناسب آمادگی و شرایطتان حجم حفظ میتواند 2 تا 3 صفحه هم باشد.
🔺ده درس اخیر حفظ شده از این سوره را هر روز بخوانید.
🔺تمرینات مربوط به حافظه تصویری را در این سوره به صورت ویژه انجام دهید.
مثل
👈 نوشتن آیات در دفترچه های ویژه حفاظ(مشق نور)
👈 استماع ترتیل و خط بردن همزمان از روی قرآن
👈 تمرین ابتدا و انتهای صفحات
👈نگاه به هر صفحه و بعد بستن قرآن و تجسم تصویر صفحه در ذهن
👈 و...
🔺تمرینات تقویتی را در این سوره به صورت ویژه انجام دهید تا تسلط شما از تسلط مجموعی به تسلط جزئی بر تک تک آیات و کلمات ارتقا پیدا کند.
مثل
👈 تمرین ابتدای آیات سوره
👈 تمرین شماره آیات
👈 تمرین شماره صفحات
👈 پاسخگویی مکرر به پرسش از این سوره
👈 تمرین آخر آیات
👈 و...
با طی این مراحل ان شاء الله حفظ شما شکل صحیح پیدا میکند و از غلبه حفظ ناقص گذشته رها میشود.
🌷امید که همنشینیتان با قرآن ابدی باشد🌷
@quranhefz_ir