eitaa logo
زندگی بر مدار قرآن
9.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
473 ویدیو
56 فایل
اینجا به زندگی رنگ قرآن می‌دهیم 🕌دارالتفسیر حرم‌ مطهر امام رضا(ع) 📎فهرست عناوین کلی محتویات کانال https://eitaa.com/quranlive/4500 🎥پخش زنده https://rubika.ir/darotafsir اینستاگرام https://instagram.com/darotafsir ارتباط با ما: @AdminQuranlive
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خانواده_قرآنی_98.9.20.mp3
32.22M
#خانواده_قرآنی_استاد_فیض_آبادی_جلسه_پنجم_20آذر98 https://eitaa.com/quranlive
💊قرص فقط چند ساعت همسر و فرزند تا چند وقت پول و شهرت هم تا یه مدت... تنها چیزی که دل رو همیشه آروم میکنه👌 ❤️ فقط یاد خداست... 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
❣️داستان کوتاه ❣️ 👤پسری با اخلاق و نیک سیرت، اما فقیر به خواستگاری دختری میرود... پدر دختر گفت: ⛔️تو فقیری و دخترم طاقت رنج و سختی ندارد، پس من به تو دختر نمیدهم ...! 📛پسری پولدار، اما بدکردار به خواستگاری همان دختر میرود، پدر دختر با ازدواج موافقت میکند 👇🏻👇🏻و در مورد اخلاق پسر میگوید: انشا ا... خدا او را هدایت میکند...! 🌱دختر گفت: پدر جان مگر خدایی که هدایت میکند، با خدایی که روزی میدهد، فرق دارد ...؟!⁉️ 🍃🍃🍃✨✨✨🍃🍃🍃 https://eitaa.com/quranlive
🌺سبک زندگی قرآنی:🌺 🍂اخلاص داشته باشید.🍂 🔶إنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكُمْ جَزَاء وَلَا شُكُوراً (انسان/٩) 🍁اهل بیت پس از انفاق به مسکین و یتیم و اسیر، گفتند: ما براى رضاى خدا به شما طعام مى دهيم و از شما پاداش و تشكّرى نمى خواهيم. ❌انسانهای مخلص که هدفشان فقط خداست، توقع تشکر و پاداش از کسی ندارند. https://eitaa.com/quranlive
https://eitaa.com/quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج_البلاغه_یکشنبه_98.9.24.mp3
36.12M
#نهج_البلاغه_استادحسینی_جلسه_ششم_24آذر98 https://eitaa.com/quranlive
جلسه ششم.pptx
18.46M
#نهج_البلاغه_جلسه_ششم_پاورپوینت
به نام خدا خلاصه ای از مباحث کرسی نهج البلاغه در تاریخ 24 آذر 98 آفات دوستی: 1. حسادت: حَسَدُ الصَّدِيقِ‏ مِنْ سُقْمِ‏ الْمَوَدَّةِ (حکمت 218): حسد ورزیدن نسبت به دوست از بیماری مودت است. «سُقم»: بیماری در دوستی که دوستی را خراب میکند. - راهکارهای درمان حسد: تفکر در نعمت های الهی و شکرگزاری، مقایسه کردن خود در مسائل مادی با پایین تر و در مسائل معنوی با بالاتر از خود، درخواست قناعت از خدا 2. سخن چینی: مَنْ أَطَاعَ‏ التَّوَانِيَ‏ ضَيَّعَ‏ الْحُقُوقَ وَ مَنْ أَطَاعَ الْوَاشِيَ ضَيَّعَ الصَّدِيق‏ (حکمت 239): هر که از سستى اطاعت كند حقوق افراد را ضايع مى سازد و هر كه از سخن چين پيروى كند دوست خود را از دست می دهد. - اقدام مقابله با خبرچین: از او اطاعت نکنیم یعنی صبر کنیم تا سخن خود فرد را بشنویم. 3. خشم: إِذَا احْتَشَمَ‏ الْمُؤْمِنُ‏ أَخَاهُ فَقَدْ فَارَقَه‏ (حکمت 480): زمانی که مؤمن برادرش را به خشم آورد، از او جدا شده است. در این حکمت، «احتشم» را دو جور معنا کرده اند: الف. به خشم بیاورد؛ یعنی باعث شود دوستش از او عصبانی شود. ب. شرمگین کند؛ یعنی کاری کند که دوستش خجالت بکشد. «فارقه»: به صورت ماضی آمده نه مضارع، یعنی همان لحظه که این کار را کردی او از تو جدا می شود حتی اگر تا سالها بعد با او دوست باشی. با چه کسانی دوست نباشیم: 1. احمق: يَا بُنَيَّ إِيَّاكَ‏ وَ مُصَادَقَةَ الْأَحْمَقِ فَإِنَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَنْفَعَكَ فَيَضُرُّكَ (حکمت 38): از دوستی با احمق و نادان بپرهیز؛ چرا که او می خواهد به تو سود برساند اما به تو زیان می رساند. «احمق»: احمق جاهلی است که بر جهل خود پافشاری می کند و وقتی هم به او می گویی حاضر نیست زیر بار برود برای همین نفع دوستی با او هم ضرر است. 2. بخیل: إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْبَخِيلِ فَإِنَّهُ يَقْعُدُ عَنْكَ أَحْوَجَ مَا تَكُونُ إِلَيْهِ (حکمت 38): از دوستی با بخیل بپرهیز؛ که در محتاج ترین حالت تو از یاری تو می نشیند (خودداری می کند). «بخیل»: بخیل کسی است که توان کمک به تو را دارد ولی کمک نمی کند. 3. بدکار: إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْفَاجِرِ فَإِنَّهُ يَبِيعُكَ بِالتَّافِهِ (حکمت 38): از دوستی با فاجر و گنهکار بپرهیز؛ چون تو را به بهای اندک می فروشد. «فاجر»: فاجر کسی است که پرده حیا در برابر خدا را می درد و حرمت خدا را نگه نمی دارد تو که جای خود داری! 4. دروغگو: إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْكَذَّابِ‏ فَإِنَّهُ كَالسَّرَابِ يُقَرِّبُ عَلَيْكَ الْبَعِيدَ وَ يُبَعِّدُ عَلَيْكَ الْقَرِيب (حکمت 38): از دوستی با دروغگو بپرهیز زیرا او مانند سراب است؛ دور را به تو نزدیک و نزیدک را تو دور نشان می دهد. «کذّاب»: کذّاب کسی است که یا زیاد دروغ می گوید یا مشهور به دروغگویی است یا دروغهای بزرگ می گوید. https://eitaa.com/quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تدبر_دوشنبه_98.9.25.mp3
35.42M
#تدبردرقرآن_استادمهریزیان8_25آذر98 https://eitaa.com/quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#خانواده_قرآنی_استاد_فیض_آبادی https://eitaa.com/quranlive
#خانواده_قرآنی_استاد_فیض_آبادی https://eitaa.com/quranlive
خانواده_قرآنی_98.9.27.mp3
29.99M
#خانواده_قرآنی_استاد_فیض_آبادی_جلسه_ششم_27آذر98 https://eitaa.com/quranlive
به نام خدا خلاصه ای از مباحث کرسی خانواده قرآنی . تاریخ 27 آذر 98 عوامل تحکیم خانواده 1*اعتقادی و باورمندی مانند توکل بر خدا ، ایمان به خدا،رزاقیت خدا 2*اخلاقی مانند صبر ، گذشت ،صداقت 3*عوامل رفتاری چگونه با ازدواج به آرامش برسیم؟ «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ» روم/21 و از نشانه‌های او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد؛ در این نشانه‌هایی است برای گروهی که تفکّر می‌کنند! 1-أزواجا: باید از نظر اعتقادی اقتصادی اخلاقی مذهبی سیاسی با هم کفویت داشته باشند و با هم رفاقت و همراهی داشته باشند نه رقابت. 2- لتسکنوا إلیها؛ زن و شوهر با وجود هم به آرامش می رسند نه با متعلقات هم( از هم انتظار نوکری و کلفتی داشته باشند به آرامش نمی رسند.) 3-موده و رحمت ؛ مودت همان عشق است که در اعضا و جوارح خودش را نشان می دهد و موهبت الهی است که بعد از ازدواج به وجود می آید و محبت دوست داشتن است رابطه انسان با کل هستی بر اساس محبت است پس قبل از ازدواج عشق نیست اما ممکن است محبت باشد. عوامل ایجاد محبت و عشق در خانواده 1*ایمان و عمل صالح: إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا؛ مریم/96 2*آراستگی ظاهر: أزواجاً مُطهره ؛ بقره / 25 3*سلام کردن: تَحِيَّةً مِنْ عِنْدِ اللَّه؛ نور/61 4*لبخند زدن: وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ؛لقمان/18 https://eitaa.com/quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج_البلاغه_یکشنبه_98.10.1.mp3
29.38M
#نهج_البلاغه_استادحسینی_جلسه_هفتم_1دی98 https://eitaa.com/quranlive توجه: باعرض پوزش به دلیل قطع برق 10 دقیقه ی انتهایی کلاس ضبط نشده است.
جلسه هفتم.pptx
9.58M
#نهج_البلاغه_جلسه_هفتم_پاورپوینت
خلاصه مباحث جلسه هفتم نهج البلاغه معیارهای اخلاق وتربیت در سبک زندگی اسلامی 1- خدامحوری 2- تقوا 3- حق گرایی 1-خدامحوری برخی از انسانها خدا محور هستند اما خداشناس نیستند . برخی دیگر خدا را می شناسند اما خدا محور نیستند. خدا محور بودن رفتار است . در خطبه 195 ( واعلموا عبادالله انه لم یخلقکم عثبا ) می خوانیم : انسانها را خدا بیهوده خلق نکرده است ،پس خلقت من بیهوده نیست . (...علم مبلغ نعمه علیکم) در این بخش از خطبه میخوانیم : خداوند اندازه نعمت ها را می داند و می داند که انسان به چه مقدار از این نعمتها استفاده میکند . 2-تقوا تقوا به معنای خود نگهداری یا خویشتن داری در برابر اموری است که به انسان زیان می رساند . تقوا ملکه ای است که باعث می شود انسان در تصمیم گیریها استوار باشد و در کارهایش اعتدال را رعایت کند در حکمت 410 نهج البلاغه آمده است : التقی رئیس الاخلاق – حیات بدنه ی دین به تقواست. تقوا به اخلاق فرمان میدهد و باعث میشود فرد در کارهایش به افراط و تفریط نزدیک نشود. حکمت 371 : ... و لا عز اعزمن التقوی – هیچ عزتی عزتش بالاتر از تقوا نیست. در حکمت 242 نهج البلاغه آمده است : اتق الله بعض التقی برخی از افراد رعایت تمامی جوانب تقوا را نمیکنند تقوا را فقط در موارد خاص و یا زمان های خاصی رعایت میکنند ، مانند شرب خمر نکردن در ماه رمضان ولی در بقیه ایام سال رعایت نمیکند. حکمت 203 نهج البلاغه : ایها الناس اتقوا الله الذی ان ..... راوی میگوید با امام صادق علیه السلام درب خانه حضرت ایستاده بودیم فردی عبور کرد و با امام احوالپرسی کردند و رفتند . به امام عرض کردم چرا ایشان را دعوت به منزل نکردید ، حضرت فرمودند : خداوند مبغوض می دارد مومنی را که به زبان چیزی بگوید که در دل قبول ندارد. 3-حق گرایی راه شناخت حق از باطل چیست؟ در خطبه 141 نهج البلاغه آمده است : لیس بین الحق و الباطل ال .... امام باقر علیه السلام در کنار خانه کعبه ایستادند و فرمودند : ای کعبه که خانه هستی مومن حرمتش از تو بیشتر است https://eitaa.com/quranlive
https://eitaa.com/quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تدبر_دوشنبه_98.10.02.mp3
42.59M
#تدبردرقرآن_استادمهریزیان9_2دی98 https://eitaa.com/quranlive
https://eitaa.com/quranlive
خلاصه مباحث کرسی تدبر در قرآن (۹۸/۱۰/۲) مجموعه دوم سوره مبارکه جاثیه: معیار جزای الهی، عمل بر پایه شریعت است (آیات ۱۴ تا ۲۲) دسته اول: معیار جزا، اعمال است (آیات ۱۴ تا ۱۵) آیه ۱۴: خدا به پیامبرش می¬فرماید: «قُلْ»: بگو: «لِلَّذِينَ آمَنُوا» به مؤمنان که: «يَغْفِرُوا لِلَّذِينَ لا يَرْجُونَ أَيَّامَ اللَّه»ِ: از کسانی که امیدی و اعتقادی به ایام الله ندارند بگذرید و با آنها درگیر نشوید تا «لِيَجْزِيَ قَوْماً بِما كانُوا يَكْسِبُونَ»: روز قیامت که خداوند هر قومی را به آنچه که انجام دادند جزا بدهد. آیه ۱۵: و ای پیامبر، به مؤمنان بگو این کاری که انجام می دهید عمل صالح است و اینگونه اتمام حجت می کند که: «مَنْ عَمِلَ صالِحاً فَلِنَفْسِهِ»: و هر که عمل صالح انجام دهد به سود خود اوست. «وَ مَنْ أَساءَ فَعَلَيْها»: و هر که کار بدی انجام دهد به ضرر خود اوست. «ثُمَّ إِلى‏ رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ» و در آخر همه به سوی خدا باز می گردید و مشخص می شود که معیار جزا و پاداش قیامت عمل انسان است که هم می تواند مثبت باشد هم منفی. دسته دوم: پیروی از احکام تشریعی الهی و اجتناب از اتباع هواهای نفسانی (آیات ۱۶ تا ۲۰) آیه ۱۶: در این آیات، خدا لطف خود به بنی اسرائیل را بیان می کند و با تأکید فراوان می فرماید: «وَ لَقَدْ آتَيْنا بَنِي إِسْرائِيلَ» ما بودیم که به بنی اسرائیل این نعمت ها را دادیم: «الْكِتابَ»: یعنی تورات را، «وَ الْحُكْمَ»: حکومت را «وَ النُّبُوَّة» رهبری آسمانی را «وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ» و روزی های پاک و سالم و مفید را به آنها دادیم، «وَ فَضَّلْناهُمْ عَلَى الْعالَمِينَ» و به آنها عزت دادیم و بر مردم عصر خودشان آنها را فضیلت دادیم. آیه ۱۷: «وَ آتَيْناهُمْ بَيِّناتٍ مِنَ الْأَمْرِ»: و عطا کردیم به آنها دلایل روشن و معجزات خودمان را یعنی به آنها فهماندیم که موسی (علیه السلام) پیامبر خداست؛ اما آنها در برابر این همه لطف خداوند چه کردند؟ «فَمَا اخْتَلَفُوا إِلاَّ مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْياً بَيْنَهُمْ»: آنها بعد از اینکه فهمیدند موسی (علیه السلام) پیامبر خداست تازه اختلافات آنها شروع شد. یک عده پیامبر خدا را پذیرفتند و یک عده نپذیرفتند در حالیکه پیامبر خدا آمده بود تا اختلافات رفع شود. ولی چون منشأ اختلاف آنها حق گریزی (بغی) و برتری جویی و هواپرستی بود؛ به همین دلیل با آمدن علم اختلافات نه تنها برطرف نشد بدتر هم شد. آیه ۱۷: هر چه می خواهند در دنیا حق گریزی کنند، ولی «إِنَّ رَبَّكَ يَقْضِي بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ فِيما كانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ» قیامتی هم هست و بالاخره قاضی ای هست که بین آنها قضاوت می کند. پس معلوم می شود اختلافات آنها واقعی نیست و ساختگی بوده است. آیه ۱۸: «ثُمَّ جَعَلْناكَ عَلى‏ شَرِيعَةٍ مِنَ الْأَمْرِ فَاتَّبِعْها»: ای پیامبر، ما بودیم که تو را سوار بر شریعت اسلام کردیم. تو هم از احکام اسلام تبعیت کن «وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ»: و از کسانی که می خواهند جلوی تو سنگ بیندازند و به حقایق معرفت آگاهی ندارند، پیروی نکن. آیه ۱۹: «إِنَّهُمْ لَنْ يُغْنُوا عَنْكَ مِنَ اللَّهِ شَيْئاً»: آنها نمی توانند خطری را در مقابل خدا از تو دفع کنند و برای تو هیچ خاصیتی ندارند و نمی توانند کاری کنند «وَ إِنَّ الظَّالِمِينَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ وَ اللَّهُ وَلِيُّ الْمُتَّقِينَ»: ظالمان در دنیا به یکدیگر کمکهایی می کنند ولی در آخرت کاری از دستشان بر نمی آید و خداست که ولایت متقیان را بر عهده می گیرد و آنها را یاری می کند. آیه ۲۰: «هذا بَصائِرُ لِلنَّاسِ»: این حرفها آسان به دست شما نرسیده و خیلی ارزشمند است: اینها حرفهایی است که با چشم ظاهری نمی توانی کسب کنی و باید کسی این حرفها را بگوید که از همه هستی خبر دارد «وَ هُدىً»: این حرفها عین هدایت است. آنقدر هدایتگری اش فراوان است که فرموده اینها خود هدایت است. «وَ رَحْمَةٌ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ» این حرفها رحمت است برای کسانی که حق پذیر باشند و وقتی به یقین رسیدند با یقین خود مقابله نکنند. https://eitaa.com/quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خانواده_قرآنی_98.10.4.mp3
32.54M
#خانواده_قرآنی_استاد_فیض_آبادی_جلسه_هفتم_4دی98 https://eitaa.com/quranlive
خلاصه مباحث کرسی هفتگی خانواده قرآنی 4/10/98 *خانواده از منظر قرآن به سه معنا است : 1- مأوی در آیه " الم یجدک یتیما فاوی" 2- اهل در آیه " سار باهله " 3- اهل بیت در آیه " هل ادلکم علی اهل بیت" *خانواده دارای سه درجه است : درجه اول : زن و شوهر ، فرزندان ، والدین همسر درجه دوم : برادران و خواهران زن و شوهر درجه سوم : عمو،عمه،خاله ودایی زن و شوهر و همچنین فرزندان عمو،عمه،خاله ودایی زن و شوهر *عوامل تحکیم خانواده با توجه به آیه 21 سوره روم" وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ ﴿21﴾ 1-َازْوَاجًا 2- لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا 3-َموَدَّةً 4- رَحْمَةً *کلمه لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا بیان گر آرامش است و از جمله عوامل آرامش رفاقت و تفاهم نسبت به یکدیگر است. *کلمه مَّوَدَّةً به عشق اشاره دارد . پنج مورد از عوامل ایجاد محبت و عشق جلسه قبل مطرح شد . عامل ششم : خوبی را با خوبی جواب دادن با توجه به آیه 86 سوره نساء " وَإِذَا حُيِّيْتُم بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّواْ بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ حَسِيبًا ﴿86﴾ عامل هفتم : بدی را با خوبی جواب دادن با توجه به آیه 34 فصلت " وَلَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ ﴿34﴾ عامل هشتم : هدیه دادن عامل نهم : بدرقه و استقبال * کلمه رَحْمَةً یعنی پاسخ به نیاز زن و شوهر باید به نیازهای هم توجه کنند. نیازهای زن محبت و دیده شدن زحمات او توسط همسرش است. نیازهای مرد محبت دیدن از سوی زن و اقتدار داشتن است . عواملی که اقتدار مرد را از بین می برد: 1-تحقیر کردن مرد 2-مقایسه کردن مرد با دیگر مردان 3-بازخواست کردن مرد 4-تعریف دیگر مردان را انجام دادن 5-سرزنش کردن مرد https://eitaa.com/quranlive
#خانواده_قرآنی_جلسه_هفتم