━•═•━🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿━•═•━
🔰#خلاصه_کرسی_تدبر_در_قرآن۳
💬 جلسه: دوم
🗓 تاریخ:۹۹/۷/۲۸
📚موضوع: تدبر در سوره لقمان
━•═•━🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿━•═•━
🌐سیاق اول آیات سوره لقمان:آیات 1تا11
🔹دسته اول:ایات ۱ تا۵ : رستگاری نیکوکاران باپیروی از قران (جلسه قبل بحث شد)
🔹دسته دوم: ایات ۶ و ۷
🔹دسته سوم: ایات ۸و ۹
🔹دسته چهارم: ایات۱۰ و ۱۱ درباره افرینش وتدبیر جهان
📝🔹تبیین دسته دوم: ایات ۶ و ۷
💠آیه6: وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ.
▫️ومِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ
برخی از مردم ،مشتری لهوالحدیث شدند .
لهوالحدیث: زمانیکه وحی امد یک عده ای چون به جاهای مختلف سفر می کردند داستان ها وافسانه هایی را می شنیدند و انها را برای دیگران بیان می کردند.وبیان انها کاملا عمدی بود و می خواستند درمقابل وحی بایستند .
خیلی از این داستانها فقط حالت سرگرم کننده داشت. داستان ها عموما با تخیلات نوبسندگان همراه است.
❓چرا برخی با پیامبران مشکل پیدا می کردند؟ زیرا وقتی پیامبران می امدند ،واقعیات زندگی را بیان می کردند و این مقداری تلخی دارد وبرخی تخمل این تلخی را ندارند لذا به سمت تخیلات می رفتند.
▫️ليُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ
مشتریان لهوالحدیث، سبب شدند که مردم را از روی نادانی از راه خداوند گمراه کنند. یعنی هدفمند این کار را می کنند.
▫️ويَتَّخِذَهَا هُزُوًا
و وحی را به تمسخر بگیرند.
یک جنگ جدی و نقابل را با لهوالحدیث یعنی با مباحث سرگرم کننده آغاز کرده بودند.
▫️أولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ.
برای اینها عذاب خوارکننده هست.
💠آیه7:وَإِذَا تُتْلَى عَلَيْهِ آيَاتُنَا وَلَّى مُسْتَكْبِرًا كَأَنْ لَمْ يَسْمَعْهَا كَأَنَّ فِي أُذُنَيْهِ وَقْرًا فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ
🔅وإِذَا تُتْلَى عَلَيْهِ آيَاتُنَا
وقتی که ایات ما بر انها خوانده می شد
🔅ولَّى مُسْتَكْبِرًا
روی می گرداند درحالیکه استکبار داشتند .
تکبرتوهم بزرگی است،خیال می کندکه ادم بزرگی است و واقعیت ندارد.
🔅كأَنْ لَمْ يَسْمَعْهَا كَأَنَّ فِي أُذُنَيْهِ وَقْرًا
گویی که اینها نشنیدندوخودشان را به کری زدند و گوششان سنگین است.
علت اینکه انسان از وحی رویگردانی می کند و احساس بی نیازی می کند اینست که:
فکر میکندخودش همه چیز را می فهمد .واقعیت اینست که انسان خیلی از مباحث از جمله آنچه را در هدایت نیاز دارد، نمی داند.
🔅فبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ
بشارت بده به انها به عذاب دردناک
واژه بشارت درمقابلش انذار می اید .بشارت فرصتهای زندگی را بیان کردن و اثاران است.
انذار بیان تهدیدهای زندگی و اثار ان است.
❓بشارت خبرخوب است اما چرا بارها در قران فرموده: فبشره بعذاب الیم.؟
اینگونه صحبت کردن بخاطر ان استکباری هست که انهاداشتند.
تنیجه استکبار، تحقیر هست.
🖌جمع بندی آیات6تا7: بدبختی کافران بخاطر رویگردانی از ایات خداست
📝🔹دسته سوم:آیات8و9
درادامه آیات در مقابل گروه اول، از کسانی که وحی را پذیرفتند سخن می گوید:
💠آیه8: إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ جَنَّاتُ النَّعِيمِ
🔺إنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ
کسانیکه به وحی ایمان اوردندو (عملواالصالحات) وحی را در زندگی اجرایی کردند:
🔺 لهُمْ جَنَّاتُ النَّعِيمِ
برای آنان باغهای پرنعمت خواهد بود.
💠آیه9: خَالِدِينَ فِيهَا وَعْدَ اللَّهِ حَقًّا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
🔻خالِدِينَ فِيهَا
همیشه درانجا هستند
🔻وعْدَ اللَّهِ حَقًّا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
انها قدعلم می کنندکه خداراشکست دهندولهوالحدیث می اورند درصورتیکه اگر ایمان بیاوریدبه خدا چیزی اضافه نمی شود و اگر ایمان نیاورید، ضرری به خدا نمی رسد .
(و هوالعزیز) او شکست ناپذیراست.
الحکیم تمام کارهایی که می کندنه نقض دارد و نه نقص دارد.
♦️بهشت جاودان پاداش مومنان، پس این تقابل در باره لهوالحدیث که پاداششان عذاب دردناک بود ،حاصل شد .
اگر استکباربورزی، تحقیر میشوی و اگر وحی رابپذیری و عمل صالح انجام دهی، بهشت است و تعظیم میشوی.
این تحقیرها و این تعظیم ها دقیقا نتیجه اعمال خودماست.
👈تحقیر و تعظیم از همین دنیا شروع می شود و به شکل کاملش درقیامت اتفاق می افتد.
ادامه دارد ... ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
🆔@quranlive
━•═•━🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿━•═•━
🔰#خلاصه_کرسی_تدبر_در_قرآن۳
💬 جلسه: دوم
🗓 تاریخ: ۹۹/۷/۲۸
📚موضوع: تدبر در سوره لقمان(قسمت دوم)
━•═•━🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿━•═•━
📝🔹دسته چهارم:آیات10و11
در ادامه خداوندخودش را معرفی می کند که این تدبیر جهان توسط چه کسی در حال واقع شدن هست و می خواهد بفرماید که اینها بدون مدبر آفریده نشده است:
💠 آیه10:خَلَقَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا وَأَلْقَى فِي الْأَرْضِ رَوَاسِيَ أَنْ تَمِيدَ بِكُمْ وَبَثَّ فِيهَا مِنْ كُلِّ دَابَّةٍ وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَنْبَتْنَا فِيهَا مِنْ كُلِّ زَوْجٍ كَرِيمٍ
🔺خلَقَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا
اسمان را بدون ستون ها یی که انها بینند افرید .
خداوند در مباحث قرانی برای استدلال از محسوسات استفاده می کند.
🔺وأَلْقَى فِي الْأَرْضِ رَوَاسِيَ أَنْ تَمِيدَ بِكُمْ
در زمین کوههایی را استوار کردیم تا شما را نلرزاند که به اضطراب نیفتید
🔺وبَثَّ فِيهَا مِنْ كُلِّ دَابَّةٍ
پخش کردیم در ان هر موجود زنده .
🔺وأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً
از اسمان ابی فرستادیم
🔺فأَنْبَتْنَا فِيهَا مِنْ كُلِّ زَوْجٍ كَرِيمٍ
ورویاندیم از هر نوع گیاه باارزشی
💠آیه11:هَذَا خَلْقُ اللَّهِ فَأَرُونِي مَاذَا خَلَقَ الَّذِينَ مِنْ دُونِهِ بَلِ الظَّالِمُونَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ
▪️هذَا خَلْقُ اللَّهِ فَأَرُونِي مَاذَا خَلَقَ الَّذِينَ مِنْ دُونِهِ
این خلق خداست، اگر خالق دیگری وجود دارد،مخلوقاتش را نشان دهید.
▪️بلِ الظَّالِمُونَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ
متاسفانه انهایی که اهل ظلمند در گمراهی اشکار هستند.
⚡️وقتی انسان ظلمی انجام می دهد،نتیجه ظلم تاریکی است. وقتی وجود تاریک شد دیگرچشم انچه را باید ببیند، نمی بیند و گو ش انچه را باید بشنود، نمی شنود.
اقسام ظلم: 1- اعتقادی: برای خدا شریک قائل شدن .2- گفتاری:تهمت زدن .دروغ گفتن و..3- رفتاری:اذیت و ازار دادن
آیه11(...فی ضلال مبین) درتقابل با ایه ۳ می باشد.
🗞جمع بندی: سیاق اول سوره لقمان، شامل ایات۱ تا۱۱ می باشد، که می فرماید اگر از خداوندپیروی کنید، رستگاری هست .دنبال چیزهای دیگر نروید. واگر خالق دیگری هست مخلوقاتش رانشان دهید.
📚تکلیف: شکررا تعریف و مراتب ان را بیان کنید.
🌿🌸🍃✾🌸✾🍃🌸🌿
🆔@quranlive
صحیفه سجادیه99.7.29 (online-audio-converter.com).mp3
7.36M
🎙صوت:#صحیفه_سجادیه_جلسه13
☘🌿موضوع:دعای هشتم صحیفه سجادیه
👤مدرس: #حجه_الاسلام_غفوری_منش
🌿🍀🍃✾🌿✾🍃🍀
✨✨✨✨✨✨
🆔@quranlive
━•═•━🌿🍀🍃❀🌿❀🍃🍀🌿━•═•━
✳️#خلاصه_کرسی_درسهایی_از_صحیفه_سجادیه
💬 جلسه: سیزدهم
🗓 تاریخ:۹۹/۷/۲۹
❇️ موضوع: دعای هشتم
━•═•━🌿🍀🍃❀🌿❀🍃☘️🌿━•═•━
بسم الله الرحمن الرحیم
چنانکه گذشت امام سجاد علیه السلام در این دعا از رفتارهای زشت وناشایست به خدا پناه می برند .
📝☘️ویژگی ناشایستی که امام از آن به خدا پناه می برد:
📝☘️و اسْتِصْغَارِ الْمَعْصِيَةِ ، وَ اسْتِكْبَارِ الطَّاعَةِ
خدایا به تو پناه می برم از اینکه گناه در پیش چشم من کوچک شمره شود و اینکه طاعتهای خود را بزرگ بدانم .
⚡️کلمه استصغار از ریشه صغیر به معنای کوچک شمردن
⚡️استکبار از ریشه کبیر به معنای بزرگ دانستن
🔰امام علیه السلام دو آفت را در وجود انسان بیان می کنند:
1- گناهان پیش چشم ما کوچک باشد و این بسیار زشت هست.
2- طاعات خودمان را بزرگ ببینیم که این منجر به گناه دیگری به نام عجب می شود.
👈اهل معرفت معتقدند که گناه صغیره و کبیره نداریم وهر گناهی بزرگ است زیرا خدای سبحان قانونگذار است زمانیکه گناهی مرتکب می شویم، درواقع قانون و حریم خدا را شکسته ایم. ذات گناه ،گستاخی و خروج از مرز بندگی است .
👈این دوصفت ناپسند یک ریشه مشترک دارد و آن جهل است.
▪️اگر همیشه خداوند را حاضر و ناظر به خود بدانیم. چنانکه قرآن می فرماید: هو معکم اینما کنتم هرکجا که باشید ، خدا با شماست.
احساس حضور الهی سبب می شود که از سرکشی دست بردارم .پس قطعا کوچکترین گناه را معصیت خدا می دانیم.
▪️و اگر معتقد باشیم که خدا کارهایی را که انجام می دهیم، می بیند، طاعاتمان را در پیشگاه خدا بزرگ نمی ببینم چون اینقدر خدا عظمت دارد که این عبادات و رفتارهای خوب ما در پیشگاه عظمت خدا چیزی نیست .
🌴پیامبر اسلام اینطور بیان می نمودند:
▫️الهی ما عبدناک حق عبادتک:
خدایا ماحق عبادت تو را بجا نیاوردیم .یعنی نتوانستیم به آن جایگاه عبادتت برسیم.
▫️و ماعرفناک حق معرفتک:
خدایا به ان مقداری که حق معرفت تو و جایگاه معرفت توست، نتوانستیم به آن شناخت دست پیدا کنیم .
به همین دلیل است که آنقدر خدا پیش پیامبر عظمت دارد که پیامبر روزی 70مرتبه استغفار می کردند نه از معصیت بلکه از طاعات و رفتارهای خوبشان
🌴امام حسین علیه السلام در مناجات عرفه می فرمایند:
الهی من کانت محاسنه مساوی فکیف لا تکون مساویه مساوی:
پروردگارا بنده ای با تو صحبت می کند که خوبیهای او بدی است پس چگونه بدی های او بدی نباشد.
🌵آسیب کوچک شمردن گناه:غره شدن بر پروردگار است .
🍃آیه می فرماید: یا ایها الانسان ما غرک بربک الکریم چه چیزی تو را به پروردگارت مغرور کرد .
کوچک شمردن گناه سبب می شود که انسان به سمت گناهان بزرگتری برود.
⚡️بزرگ شمردن کارهای خوب موجب متوقف شدن و نرفتن به سمت کارهای خیر بزرگتر می شود.
🌴امام صادق علیه السلام می فرمایند:
🔺اتَّقُوا اَلْمُحَقَّرَاتِ مِنَ اَلذُّنُوبِ فَإِنَّهَا لاَ تُغْفَرُ
از گناهانی که کوچک شمرده می شود، بپرهیزید. زیرا که هیچ گاه آن ها بخشیده نمی شود .
🔺قلت و المحقرات؟
پرسیدم:گناهان کوچک چیست؟
🔺 قالَ اَلرَّجُلُ يُذْنِبُ اَلذَّنْبَ فَيَقُولُ :
حضرت فرمودند:انسانی گناهی مرتکب بشود و بعد اینطور بگوید
🔺طوبَى لِي لَوْ لَمْ يَكُنْ لِي غَيْرُ ذَلِكَ :خوشا به حال من اگر غیر از این، گناه دیگری نداشته باشم .
🌴امام کاظم علیه السلام:
🔸يا بُنَيَّ عَلَيْكَ بِالْجِدِّ: همیشه در راه بندگی خدا تلاش کن.
🔸لاَ تُخْرِجَنَّ نَفْسَكَ مِنَ حَدِّ اَلتَّقْصِيرِ فِي عِبَادَةِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ طَاعَتِهِ
وهیچ وقت خودت را از کوتاهی در عبادت خدا بیرون نشماروهیچ وقت احساس نکن که تمام طاعت را انجام داده ای
🔸فإِنَّ اَللَّهَ لاَ يُعْبَدُ حَقَّ عِبَادَتِهِ
زیرا خدا هیچ گاه به اندازه حق عبادتش اطاعت نشده است .
▫️همیشه احساس کن که تودرپیشگاه خدا مقصری .و حالت عارفانه امام این بوده است.
ادامه دارد ... ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
🆔@quranlive
━•═•━🌿🍀🍃❀🌿❀🍃🍀🌿━•═•━
✳️#خلاصه_کرسی_درسهایی_از_صحیفه_سجادیه
💬 جلسه: سیزدهم
🗓 تاریخ: ۹۹/۷/۲۹
❇️ موضوع: دعای هشتم(قسمت دوم)
━•═•━🌿🍀🍃❀🌿❀🍃☘️🌿━•═•━
🌴سأَلَ أَعْرَابِيٌّ عَلِيّاً علیه السلام عَنْ دَرَجَاتِ الْمُحِبِّينَ مَا هِيَ
شخص اعرابی از امیرالمونین سوال کرد محبین خدا چه درجاتی دارند؟
🔸قالَ أَدْنَى دَرَجَاتِهِمْ مَنِ اسْتَصْغَرَ طَاعَتَهُ وَ اسْتَعْظَمَ ذَنْبَهُ
حضرت فرمودند: کمترین درجه محبین خدا کسانی هستند که طاعت خودشان را کم می بینند و گناهشان را در پیشگاه خدا بزرگ می بینند.
🔸 و هُوَ يَظُنُّ أَنْ لَيْسَ فِي الدَّارَيْنِ مَأْخُوذٌ غَيْرُهُ
این افرادنگاهشون این هست که اصلا تنهاگنهکار من هستم
🔸فغُشِيَ عَلَى الْأَعْرَابِيِّ فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ هَلْ دَرَجَةٌ أَعْلَى مِنْهَا
اعرابی بیهوش افتاد .زمانیکه به هوش آمد گفت :آیا درجه بالاتری از آن هست؟
🔸قالَ نَعَمْ سَبْعُونَ دَرَجَةً
حضرت فرمودند :بله ،هفتاد درجه بالاتر از این هم هست .
📝☘️ویژگی ناشایستی که امام از آن به خدا پناه می برد:
📝☘️و مُبَاهَاةِ الْمُكْثِرِينَ وَ الْإِزْرَاءِ بِالْمُقِلِّينَ
خدایا به تو پناه می برم از فخرفروشی به ثروتمندان و خوارداشتن تنگدستان و فقرا
🔹مباهات از ریشه بهاء .بهاء به معنای زیبایی و حسن و جمال
درباب مفاعله معنای فخرفروشی دارد یعنی اینکه انسان زیباییهایش را به رخ دیگران بکشد.
🔹مکثر از کثرت به معنای زیادی و فراوانی است.
مکثر به افراد ثروتمندی می گویند که هرروز ثروتشان رو به افزایش است.
🔹الْإِزْرَاءِ به معنای تحقیر کردن است.
🔹مقل از ریشه قلت به معنای انسان تنگدست و فقیر
خدایا به تو پناه می برم که به ثروتمندان باثروت خودم به انها فخرفروشی کنم و نسبت به تهی دستان،انها راتحقیر کنم.
❓چرا بارفتار سبب تحقیر تنگدستان می شوم؟
زیرا در نزد ادم های فخرفروش،نمادها و معیارهای فضیلت برای آنها جابجاشده است.
🌳فضیلتهای واقعی با توجه به آیات قرآن:
🔅اولین فضیلت: علم .خداوند عالمان را برغیرعالمان رفعت داده است و می فرماید که باهم مساوی نیستند.
🔅دومین فضیلت: تقوا.ملاک کرامت را تقوا بیان می کند.
🔅سومین فضیلت: جهاد و سخت کوشی در راه خدا: خداوند جهادگران را برکسانیکه نشسته اند ،برتری داده است.
⚡️اگر اینها را فضل بدانیم دچار تفاخر،تظاهر و مصرف گرایی نمی شویم .
بایدبه فضیلت های واقعی مباهات کرد.
⚡️نتیجه رقابت با ثروتمندان، تحقیر دیگران خواهد بود.
واین نوع نگاه ریشه بسیاری از جرمها خواهدبود.
🌴پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: وَ مَنْ أَهَانَ فَقِيراً مُسْلِماً مِنْ أَجْلِ فَقْرِهِ وَ اِسْتَخَفَّ بِهِ فَقَدِ اِسْتَخَفَّ بِاللَّهِ وَ لَمْ يَزَلْ فِي غَضَبِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ سَخَطِهِ حَتَّى يُرْضِيَهُ
اگر کسی به فقیر مسلمان بخاطر فقیر بودنش اهانت کند،حق خدا را خار کرده است و دایم در خشم الهی است تااینکه اوو را از خودش راضی کند.
🌴امام صادق علیه السلام: من استذل مومنا او مومنة او حقره لفقره او قلة ذات يده شهره الله تعالى يوم القيامة ثم يفضحه
اگر کسی مومنی را خوار کند و یا تحقیر کند بخاطرفقرش، خدا او را روزقیامت درمقابل همه رسوا می کند.
📚تکلیف: از جمله فضایل واقعی (علم.تقوا. جهاد در راه خدا)می باشد، آیات مربوط به این عناوین را بیان نمایید.
🌿🍀🍃✾🌿✾🍃🍀
🆔@quranlive