خانواده قرآنی ۲-تربیت کودک،دعوت به دین(۱).mp3
7.2M
🎙صوت:#خانواده_قرآنی_جلسه19
🍀🌿موضوع: شیوه های دعوت به دین
👤مدرس: #حجه_الاسلام_فیض_آبادی
🌿🍀🍃❀🍀❀🍃🍀🌿
✨✨✨✨✨✨
🆔@quranlive
━•═•━🌿🍀🍃❀🍀❀🍃🍀🌿━•═•━
✅#خلاصه_کرسی_خانواده_قرآنی۲
💬 جلسه: نوزدهم
🗓 تاریخ:۹۹/۹/۱۹
✅موضوع: شیوه دعوت به دین(قسمت اول)
━•═•━🌿🍀🍃❀🍀❀🍃🍀🌿━•═•━
❇️ شرح نکات تربیتی در آیات ۱۲ تا ۱۸ سوره لقمان
🌷وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَمَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ «۱۲»
و به راستى لقمان را حكمت داديم كه خدا را سپاس بگزار و هر كه سپاس بگزارد تنها براى خود سپاس مى گزارد و هر كس كفران كند در حقيقت خدا بى نياز ستوده است .
🌱چند اصل
۱_ پدر و مادر باید حکیم باشند
۲_حکمت را خداوند به انسان میدهد لذا معنویت در والدین بسیار مهم و کلیدی است.
۳_نتیجه حکمت این است که انسان شکرگذار خداوند میشود
۴_ شکر سه نوع است قلبی ، زبانی ، عملی
• شکر زبانی یعنی به زبان آوردن نعمات الهی
• شکر قلبی یعنی راضی بودن نسبت به داده های الهی
افراد ناراضی تاثیر منفی بر روی کودک دارند ، کودکان به چنین والدینی اعتماد نمیکنند
• شکر عملی یعنی استفاده صحیح از نعمت
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
🌷وَ إِذْ قالَ لُقْمانُ لِابْنِهِ وَ هُوَ يَعِظُهُ يا بُنَيَّ لا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ «۱۳»
و (ياد كن) زمانى كه لقمان به پسرش در حال موعظهى او گفت: فرزندم! چيزى را همتاى خدا قرار نده، زيرا كه شرك (به خدا)، قطعاً ستمى بزرگ است.
🍃 چند اصل
۱_ پدرو مادر باید دارای شخصیت درست باشند چون شخصیت پدر و مادر در تربیت کودک بسیار ماثر است.
۲_ پدر و مادر مربی کودک هستند
۳_مربی باید قدرت تأثیرگذاری داشته باشد.
۴_عبارت قال اشاره دارد به اینکه ، لقمان با فرزند خود صحبت میکند ، پدر و مادر باید با فرزند خود گفتگو کنند.
۵_در قرآن ابن و ولد یعنی فرزند ولی
• کلمه ابن اشاره دارد به بنا ، بنا یعنی ساختن دراین معنا نگاه تربیتی وجود دارد
• کلمه ولد اشاره دارد به زاد و ولد ، تولد
۶_ عبارت هُوَ يَعِظُهُ اشاره دارد به اینکه ، یعنی از بهترین روش های تربیتی موعظه است . موعظه با احساس در ارتباط است .
🍃 اگر میخواهید فرزند را به راه دین و خدا دعوت کنید باید
الف : دلیل عقلی برای فرزند بیاورید (از روی حکمت با او سخن بگویید)
ب: فرزند را موعظه کنید .از نظر احساسی او را قانع کنید.
ج: شبهات ذهنی فرزند را از طریق مجادله برطرف کنید
۷_ عبارت يا بُنَيَّ یعنی دلبندم ، عزیزم و اشاره دارد به اینکه ، رابطه والدین با فرزند برای جذب به دین باید عاطفی باشد .
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
✅ دعوت به دین را از کجا شروع کنیم؟
🌿گامهای تربیت دینی
1️⃣ گام اول نفی شرک است.
لا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ ، چيزى را همتاى خدا قرار نده، زيرا كه شرك (به خدا)، قطعاً ستمى بزرگ است.
کودکان فطرتا خدا را قبول دارد نیازی به اثبات وجود خدا نیست،ابتدا باید برای فرزند گناه زدایی کنیم تا اینکه آلوده به گناه نشود.
اسلام ، ایمان و اخلاص با یکدیگر متفاوت هستند. نقطه مقابل اسلام ، انکار است . نقطه مقابل ایمان ،کفراست . نقطه مقابل اخلاص، شرک است .
🌿 شرک به چه معناست؟
۱_پرستیدن غیر از خدا مانند بت پرستی ،دنیا پرستی ، شیطان پرستی ، خود پرستی
۲_ انجام کار برای غیر خدا
۳_گمان کنیم امور و کارهای دنیا دست غیر خداست
۴_ ریاکاری
۵_ برخلاف دستورات خدا عمل کردن
🌿 علت آمدن کلمه الله در عبارت لا تُشْرِكْ بِاللَّهِ
الله اسم ذات الهی است و جامع صفات خداوند است .
انسان نباید در هیچ یک صفات خدا مشرک شود .
🌿 شرک ظلم عظیم است یعنی چه؟
شرک سرچشمه ی تمامی رفتارهای فاسد و گناهان است .تکیه کردن به غیر خدا زمینه ساز فساد است .
ادامه دارد🔽🔽🔽
🌿🍀🍃✾🍀✾🍃🍀🌿
🆔@quranlive
━•═•━🌿🍀🍃❀🍀❀🍃🍀🌿━•═•━
✅#خلاصه_کرسی_خانواده_قرآنی۲
💬 جلسه: نوزدهم
🗓 تاریخ:۹۹/۹/۱۹
✅موضوع: شیوه دعوت به دین
━•═•━🌿🍀🍃❀🍀❀🍃🍀🌿━•═•━
❇️قسمت دوم
🌷وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ «۱۴»
و انسان را درباره پدر و مادرش سفارش كرديم مادرش به او باردار شد سستى بر روى سستى و از شير باز گرفتنش در دو سال است [آرى به او سفارش كرديم] كه شكرگزار من و پدر و مادرت باش كه بازگشت [همه] به سوى من است «۱۴»
🌷وَإِنْ جَاهَدَاكَ عَلَى أَنْ تُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا وَصَاحِبْهُمَا فِي الدُّنْيَا مَعْرُوفًا وَاتَّبِعْ سَبِيلَ مَنْ أَنَابَ إِلَيَّ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ «۱۵»
و اگر تو را وادارند تا در باره چيزى كه تو را بدان دانشى نيست به من شرك ورزى از آنان فرمان مبر و[لى] در دنيا به خوبى با آنان معاشرت كن و راه كسى را پيروى كن كه توبه كنان به سوى من بازمى گردد و [سرانجام] بازگشت شما به سوى من است و از [حقيقت] آنچه انجام مى داديد شما را با خبر خواهم كرد «۱۵»
🍀 یکی از عوامل مهم در مشرک شدن فرزندان پدر و مادر هستند.
• کلمه جَاهَدَاكَ بیانگر تلاش پدر و مادر برای مشرک کردن فرزندان است چون گاهی اوقات انگیزه های غیر الهی برای فرزند ایجاد می کنند
• اگر پدر و مادر تلاش کردند که تو مشرک شوی از آنها اطاعت نکن ولی در دنیا با آنها به معروف رفتار کن
🍀 راه درمان مقابله با رفتارهای شرک آمیز والدین و توصیه شرک به فرزند عبارت وَاتَّبِعْ سَبِيلَ مَنْ أَنَابَ است یعنی راه کسی را پیروی کن که با توبه و اخلاص به سوی ما بازگشته .فرزند نیاز به پیرو دارد که راه و مسیر درست را به اون نشان دهد.
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
2️⃣ گام دوم تربیت دینی آشنائی فرزند با معاد است
🌷يَا بُنَيَّ إِنَّهَا إِنْ تَكُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَكُنْ فِي صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّمَاوَاتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ «۱۶»
اى پسرك من اگر [عمل تو] هموزن دانه خردلى و در تخته سنگى يا در آسمانها يا در زمين باشد خدا آن را مى آورد كه خدا بس دقيق و آگاه است «۱۶»
🌳 چند اصل
۱_بحث معاد به طور جدی برای فرزند مطرح شود.
۲_بحث معاد را تمثیلی و ماموس برای فرزند مطرح کنید
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
3️⃣ گام سوم تربیت دینی اقامه نماز است
🌷يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ«۱۷»
اى پسرك من نماز را برپا دار و به كار پسنديده وادار و از كار ناپسند باز دار و بر آسيبى كه بر تو وارد آمده است شكيبا باش اين [حاكى] از عزم [و اراده تو در] امور است «۱۷»
✳️اقامه نماز با خواندن نماز متفاوت است
پدر و مادر فرزند را به اقامه ی نماز دعوت کنند. مقدمات نماز را فراهم کردن مانند اذان گفتن
4️⃣ گام چهارم تربیت دینی امر به معروف و نهی از منکر است.
📗عبارت وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ بیانگر تربیت اجتماعی فرزند است .
🍃 امر به معروف و نهی از منکر مسئله ای اجتماعی است
🍃 بحث شرک و معاد در حوزه ی باور و اندیشه است.
🍃 بحث نماز در حوزه ی عبادی است.
✳️ چرا با امر به معروف و نهی از منکر کردن فرزند اجتماعی تربیت میشود؟
۱_معروف و منکر را میشناسد.
۲_فرزند خوب میشود چون میخواهد امر به معروف کند.
۳_نسبت به جامعه احساس مسئولیت میکند و سعی میکند گناه در جامعه رواج پیدا نکند
۴_فرزندی که امر به معروف میکند شخصیت تاثیر گذار پیدا میکند، تأثیرپذیر نمیشود.
✳️ عبارت وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ یعنی در مقابل سختی شکیبا باش
• فرزند خواه ناخواه دچار مشکلات میشود.
• روحیه صبوری در فرزند تقویت شود.
• صبر جزء مسائل اخلاقی است.
• فرزند انواع صبر را یاد بگیرد مانند صبر در برابر عبادت و مشکلات.
📚 تکلیف : چرا بعد از عبارت اقامه کردن نماز ، دادن زکات(صدقه) نیامده و عبارت امر به معروف و نهی از منکر آمده است؟
🌿🍀🍃✾🍀✾🍃🍀🌿
🆔@quranlive
جلسه ۱۲- صفات مومنین و اولیاء خدا.mp3
11.85M
🎙صوت:#نهج_البلاغه_جلسه12
🌿🌻موضوع: بندگان مقرب خدا
👤مدرس: #حجه_الاسلام_حسینی
🌿🌻🍃❀🌼❀🍃🌻🌿
✨✨✨✨✨✨
🆔@quranlive
━•═•━🌿🌻🍃❀🌼❀🍃🌻🌿━•═•━
📝#خلاصه_کرسی_درسهایی_از_نهج_البلاغه
💬 جلسه:دوازدهم
🗓 تاریخ:۹۹/9/23
🔶 موضوع: بندگان مقرب خدا
━•═•━🌿🌻🍃❀🌼❀🍃🌻🌿━•═•━
📝امیرالمومنین علیه السلام در حکمت333 صفات مومن را چنین توصیف نمودند:
🌼الْمُؤْمِنُ بِشْرُهُ فِي وَجْهِهِ
اولین صفت: شادمانی مومن در چهره اوست.
انسان بگونه ای باشدکه وقتی دیگران او را می بینند شادشوند.
امام علی علیه السلام می فرمایند زمانیکه من حضرت زهرا را می دیدم غمهایم از بین می رفت.
چهره مومن بشاش و ارامش بخش باشد.
انسان مومن بدلیل ایمانش در مواجهه با مردم انرژی مثبت می دهد.
🌼و حُزْنُهُ فِي قَلْبِهِ
منظور از حزن ،حزن دنیایی و اخرتی را شامل می شود.
انسان مومن غم هایش را در دل نگه می دارد.
🌼أوْسَعُ شَيْءٍ صَدْراً
اوسع صدره به معنای ظرفیت داشتن و شرح صدر داشتن است.
🌼و أَذَلُّ شَيْءٍ نَفْساً
نفس به معنای هوای نفس است
نفسش در نزد خودش ذلیل است یعنی ان را رام و کنترل کرده است.
🌼يكْرَهُ الرِّفْعَةَ وَ يَشْنَأُ السُّمْعَةَ
از برتری جویی بدش می آید و سمعه را دشمن می دارد و متنفر است.
سمعه از سمع ( شنیدن )و به معنای اینست که بخواهد کارخوبش به گوش دیگران برسد.
🌼طوِيلٌ غَمُّهُ
به ۲ معنا امده است:
۱.اندوهش طولانی است بخاطر غم های اخروی .
۲. اندوهش بخاطر گناهان گذشته اش است.
🌼بعِيدٌ هَمُّهُ، كَثِيرٌ صَمْتُهُ
همتش بلنداست.
نمی گوید حرف نمی زند بلکه میفرمایدپرحرف نیست
🌼مشْغُولٌ وَقْتُهُ، شَكُورٌ، صَبُورٌ، مَغْمُورٌ بِفِكْرَتِهِ
برنامه برای زندگی دارد لذا نمی گویدحوصله ام سررفت.دائما در حال تلاش است
شکور:ناله نمی کند. نعمتها را می بیند.
صبور:اهل صبر و شکیبایی است
مغموربفکرته:وقتی فکر می کند ژرف فکر می کند و تمرکز دارد.
🌼ضنِينٌ بِخَلَّتِهِ، سَهْلُ الْخَلِيقَةِ، لَيِّنُ الْعَرِيكَةِ
در بیان درخواستهای خودش بخیل هست وعزت نفس دارد.
سَهْلُ الْخَلِيقَةِ، اسان گیر و دارای اخلاق ارام ،با طینت و طبیعت خوب معنا کرده اند.
لَيِّنُ الْعَرِيكَةِ:نرمخو است.
🌼نفْسُهُ أَصْلَبُ مِنَ الصَّلْدِ وَ هُوَ أَذَلُّ مِنَ الْعَبْدِ.
صلد به معنای سنگ سخت
نفسش ازسنگ سخت،سختتر است.نفسش دربرابر حوادث ،دشمن،گناه سخت است.
در عين حال، خود را از بردگان كمتر مى گيرد.
📝امام علی علیه السلام در حکمت432اوصاف اولیاءالله را چنین بیان می کند:
🌻همُ الَّذِينَ نَظَرُوا إِلَى بَاطِنِ الدُّنْيَا
ظاهربین نیستند و عقلشان به چشمشان نیست.
🌻إذَا نَظَرَ النَّاسُ إِلَى ظَاهِرِهَا
زمانیکه همه مردم به دنیا نگاه کنند
نتیحه نگریستن به باطن دنیا:
🌻و اشْتَغَلُوا بِآجِلِهَا إِذَا اشْتَغَلَ النَّاسُ بِعَاجِلِهَا
و سر گرم آينده دنيا شدند آنگاه كه مردم به امور زودگذر دنيا پرداختند. خودشان را مشغول به اخرت می کنند.از نعمتها استفاده می کند اما باطن انها را میبیند.
نتیجه مشغول شدن به اخرت
🌻فأَمَاتُوا مِنْهَا مَا خَشُوا أَنْ يُمِيتَهُمْ وَ تَرَكُوا مِنْهَا مَا عَلِمُوا أَنَّهُ سَيَتْرُكُهُمْ
هرچه را که میترسند که انها را هلاک کند و مرگ معنوی بیاورد در خودشان می میرانند و از ان فاصله می گیرند.
🌻و تَرَكُوا مِنْهَا مَا عَلِمُوا أَنَّهُ سَيَتْرُكُهُمْ: و آنچه كه آنان را به زودى ترك مى كرد، ترك گفتند.
🌻و رَأَوُا اسْتِكْثَارَ غَيْرِهِمْ مِنْهَا اسْتِقْلَالًا، وَ دَرَكَهُمْ لَهَا فَوْتاً؛
و بهره مندى دنيا پرستان را از دنيا، خوار شمردند، و دست يابى آنان را به دنيا زودگذر دانستند.
نگاهشان چنین است: انچه را مردم زیاد می بییند کم می بینند .
وقتی نگاه انسان درست باشد ،هرکاری را برای اخرت انجام می دهد.
🌻..وَ بِهِمْ قَامَ الْكِتَابُ وَ بِهِ قَامُوا
قرآن به وسيله آنان پا بر جاست و آنان به كتاب خدا استوارند. نمونه بارز ان حضرات معصومین هستند.
🌻لا يَرَوْنَ مَرْجُوّاً فَوْقَ مَا يَرْجُونَ به بالاتر از آنچه اميدوارند چشم نمى دوزند
چیزی را بالاتر ازخدا نمیبینند.
📚ایه ای که درقران درباره صفات مومن با کلمه اذله آمده را بیان و منظور از ان را توضیح دهید.
🍃🌻🍃✾🌼✾🍃🌻🍃
🆔 @quranlive
قسمت سوم .سوره مطففین.99.9.24.mp3
15.69M
🎙صوت:#تدبر_در_قرآن3_جلسه10
️🌸🌿موضوع: سوره مبارکه مطففین.قسمت 3
👤مدرس: #حجه_الاسلام_ویژه
🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿
✨✨✨✨✨✨
🆔@quranlive
━•═•━🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿━•═•━
🔰#خلاصه_کرسی_تدبر_در_قرآن3
💬 جلسه: دهم
🗓 تاریخ:99/9/24
📚موضوع: تدبر در سوره مطففین(قسمت سوم )
━•═•━🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿━•═•━
بسم الله الرحمن الرحیم
📝ادامه دسته دوم از سیاق اول
🌸كلَّا إِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ ﴿١٥﴾
فجار کسانی هستند که بواسطه گناه و در نتیجه عملشان، روز قیامت در حجاب می روند و متوجه رحمت الهی نمیشوند.
🌸ثمَّ إِنَّهُمْ لَصَالُوا الْجَحِیمِ ﴿۱۶﴾
بخاطر محرومیت از رحمت الهی، سختترین شرایطها برایشان ایجاد می شود . سختترینش اینست که از قرب الهی دور هستند. این گروه سرانجام وارد جهنم می شوند.
🌸ثمَّ یُقَالُ هَذَا الَّذِی کُنْتُمْ بِهِ تُکَذِّبُونَ ﴿۱۷﴾
سپس به انها گفته می شود این همان چیزی است که زمانیکه پیامبران تذکر میدادند تکذیب می کردید.
📝دسته سوم :آیات18تا 28
صفات ابرار را در ده ایه بیان می کند زیرا یکی از مباحث تربیتی اینست که حالت قیاس ایجادکنیم یعنی خوبان و بدان را باهم مقایسه کنیم.
ابرار به معنای اینکه عملکرد خوبی دارند.
🌸کلَّا إِنَّ کِتَابَ الْأَبْرَارِ لَفِی عِلِّیِّینَ ﴿۱۸﴾ وَمَا أَدْرَاکَ مَا عِلِّیُّونَ ﴿۱۹﴾ کِتَابٌ مَرْقُومٌ ﴿۲۰﴾
نامه اعمال ابرار در علیون است. چه چیزی تو را به حقیقت علیون اگاه کرده است؟و کتابی که رقم خورده
🌸یشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ ﴿۲۱﴾
انرا می بینند کسانیکه مقربند و این حس خوبی دارد وقتی انسان عملی را انجام می دهد مقربین درگاه الهی او را می بینند.
🌸إنَّ الْأَبْرَارَ لَفِی نَعِیمٍ ﴿۲۲﴾
ابرار را می بینی که در نعیمند. «فی» یعنی غرق درنعمتند .
🌸علَى الْأَرَائِکِ یَنْظُرُونَ ﴿۲۳﴾ تَعْرِفُ فِی وُجُوهِهِمْ نَضْرَهَ النَّعِیمِ ﴿۲۴﴾
برتختهایی نشسته اند و نگاه می کنند.وقتی به چهره های انان نگاه می کنی شادی را در چهره های انان می بینی.
زیرا چهره نشان دهنده حقایق وجودی انسان است.
🌸یسْقَوْنَ مِنْ رَحِیقٍ مَخْتُومٍ ﴿۲۵﴾ خِتَامُهُ مِسْکٌ وَفِی ذَلِکَ فَلْیَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ ﴿۲۶﴾
می نوشند از شراب نفیسی که سرببسته است. با مشک مهمورشده و بسته شده است.در این نعمتهایی که گفته شد بریکدیگر باید پیشی بگیرند و تلاش کنند ونفس نفس بزنند.
🌸ومِزَاجُهُ مِنْ تَسْنِیمٍ ﴿۲۷﴾ عَیْنًا یَشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ ﴿۲۸﴾
مزه ان نوشیدنی ازتسنیم است.تسنیم چشمه ای است که مقداری از ان در رحیق مختوم ریخته شده است.
معلوم می شود مقربین ،گروهی دیگرند که چشمه ای به نام تسنیم دارند.
📝سیاق دوم:آیات29تا36
دسته اول:آیات29تا33
دسته اول سیاق قبل بحث فجاربود و در این دسته رفتار اجتماعی فجار را با مومنین بیان می کند.
گاهی اوقات انسانها در رفتارهای اجتماعی کم فروشی می کنند . تحقیر دیگران نوعی کم فروشی است.
🌸إنَّ الَّذِینَ أَجْرَمُوا کَانُوا مِنَ الَّذِینَ آمَنُوا یَضْحَکُونَ ﴿۲۹﴾ وَإِذَا مَرُّوا بِهِمْ یَتَغَامَزُونَ ﴿۳۰﴾ وَإِذَا انْقَلَبُوا إِلَى أَهْلِهِمُ انْقَلَبُوا فَکِهِینَ ﴿۳۱﴾
کسانیکه گناهکارند نسبت به کسانیکه ایمان دارند انان را تمسخر می کنند یعنی در رفتارهای اجتماعی کم فروشی می کنند.
وقتی سمت خانواده هاشان می روند پشت سر انان شادی می کنند.
🌸وإِذَا رَأَوْهُمْ قَالُوا إِنَّ هَؤُلَاءِ لَضَالُّونَ ﴿۳۲﴾
وقتی مومنان را می بییند می گویند اینها گمراهند.
انسانهایی که در مسیر درست قرار می گیرند نباید از تمسخرو قضاوتهای دیگران دلگیر شوند.
🌸ومَا أُرْسِلُوا عَلَیْهِمْ حَافِظِینَ ﴿۳۳﴾
ما این مجرمین را متولی و حافظ مومنان نفرستاده بودیم .
📝دسته دوم:آیات 34تا36
🌸فالْیَوْمَ الَّذِینَ آمَنُوا مِنَ الْکُفَّارِ یَضْحَکُونَ ﴿۳۴﴾ عَلَى الْأَرَائِکِ یَنْظُرُونَ ﴿۳۵﴾هَلْ ثُوِّبَ الْکُفَّارُ مَا کَانُوا یَفْعَلُونَ ﴿۳۶﴾
در روز قیامت، استفهامی همراه با استهزا که در واقع تجسم عمل خودشان است بیان می کند ایا انها اثر اعمالشان را به عنوان پاداش دریافت کردند.
🔰جمع بندی: خداوند در سوره مطففین در دوسیاق که درسیاق اول تهدید شدید کم فروشان بود بدلیل کم فروشی اقتصادی و سیاق دوم کم فروشی رفتار اجتماعی است. به انان هشدار داده و ریشه این کم فروشها و تحقیرها را تکذیب معاد بیان می کندو نتیجه می گیرد که حالا بچشید انچه را که تکذیب می کردید.
📚تکلیف: دلیل ابتلای انسانها چیست؟
🌿🌸🍃✾🌸✾🍃🌸🌿
🆔@quranlive
ج17صحیفه-99،9،25.mp3
7.83M
🎙صوت:#صحیفه_سجادیه_جلسه17
❄️🌿موضوع:دعای هشتم صحیفه سجادیه
👤مدرس: #حجه_الاسلام_غفوری_منش
🌿❄️🍃❀❄️❀🍃❄️🌿
✨✨✨✨✨✨
🆔@quranlive
━•═•━🌿❄️🍃❀❄️❀🍃❄️🌿━•═•━
❄️#خلاصه_کرسی_درسهایی_از_صحیفه_سجادیه
💬 جلسه: هفدهم
🗓 تاریخ:۹۹/۹/۲۵
❄️ موضوع: دعای هشتم
━•═•━🌿❄️🍃❀❄️❀🍃❄️🌿━•═•━
🔹در جلسه ی قبل صفت عجب توضیح داده شد و در این جلسه بحث را کامل و به ادامه ی شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه می پردازیم.
💠 دو تعریف از عجب
۱_ زمانی که نعمت و یا صفتی در انسان خیلی بزرگ باشد،این صفت کمال یا واقعا در انسان وجود دارد و یا اینکه صفت زشتی است و انسان گمان میکند برایش کمال است. آنگاه دچار عجب در رفتار میشود.
۲_ انسان نعمتی را بزرگ بداند بدون اینکه توجه ای به نعمت دهنده داشته باشد. این نوع عجب حالت نفسانی دارد.
🌀 بدترین نوع عجب
بدترین نوع عجب این است که انسان عمل زشت خود را زیبا ببیند ، زیبا جلوه کردن گناه از کارهای شیطان است.
ریشه عجب توهم است. انسان گمان میکند عملش زیبا و خوب است.اما در واقع زشتی است که در چشم انسان زیبا جلوه کرده است.
💠 تفاوت عجب و تکبر
عجب ریشه تکبر است ، عجب زمانی اتفاق می افتاد که انسان خودش را با خودش مقایسه میکند و نگاه واقع بینانه به شخصیت خود ندارد.اما در تکبر انسانی که عجب دارد خودش را با دیگران مقایسه میکند. خودش را برتر از دیگران میداند و به مرحله ی تحقیر کردن دیگران میرسد.
💠 تفاوت عجب با ادلال
ادلال یعنی انسانی که عجب دارد وارد مراتب دیگری میشود و نه تنها به خودش می بالد بلکه دارای چند صفت دیگر نیز می باشد. بر دیگران منت میگذارد و نسبت به دیگران متوقع است.به کارهای خود می بالد و انتظار دارد دیگران از او تشکر کنند. تشکر کردن را وظیفه مردم می داند و علاوه بر اینها دچار شادمانی کاذب میشود.
🌀انواع عجب
۱_ عجب درونی ، منشاء آن حالات درونی انسان است.
۲_ عجب بیرونی ، در اعمال انسان وجود دارد.
🔹یکی از آثار عجب توقف است ، انسان از توهم به توقف میرسد وتوقف باعت سقوط انسان به گناه و فساد میشود.
🔹دلیل عجب انسان ،ضعف توحید است زیرا انسان گمان میکند علت همهی کارها خودش هست ، همه را از جانب خود میداند و توفیقات الهی و اسباب خیر خدا را نادیده میگیرد.
🌀 آفات عجب
🔹اضطراب روحی ، وحشتناکترین تنهایی از نظر امام علی علیه السلام خودپسندی است، عجب برای انسان انزوا می آورد و انسان روابط اجتماعی اش با دیگر مردم قطع میشود.
🔹عجب دلیل کم خردی است
🔹عجب مانع رشد و فزونی است وانسان را متوقف میسازد.
🔹عحب باعث عدم قبولی اعمال انسان به درگاه خداوند میشود.
💠 وَ نَمُدَّ فِي آمَالِنَا
🔹خدایا به تو پناه میبریم از اینکه گرفتار مد در عمل شویم. (گرفتار آرزوهای طولانی)
• کلمه نَمُدَّ از واژه ی مُدَّ به معنای طولانی کردن است.
• کلمه آمَالِ یعنی آرزو
طبق روایات انسانی که آرزو ندارد انسان موفقی نخواهد شد.انسان باید آرزوها را تبدیل به اهداف کند و به سوی آنها حرکت کند. انگیزه ی بسیاری از رفتارهای ما در زندگی آرزوها هستند.گرفتار آرزوهای طولانی شدن یعنی اینکه نگاه غیر واقع بینانه به آرزو داشتن.
🌀 سه جنبه منفی در آرزوها
۱_ نپختگی آرزو ، انسان آرزو داشته باشد بدون توجه به توانایی ها ،مقدورات، جایگاه، امکانات و ظرفیت خودش
(نسنجیده آرزو داشتن)
۲_ انسان آرزو داشته باشد ولی برای رسیدن به آن تلاش نکند.رسیدن به موفقیت نتیجه تلاش است.
۳_ انسان بی و حد اندازه آرزوی خودش را تصور کند، آرزوهای طولانی باعث میشوند ابتدا انسان از مسیر درست خارج شود و سپس باعث میشود یاد آخرت را فراموش کند.
💠 وَ نَعُوذُ بِكَ مِنْ سُوءِ السَّرِيرَةِ
🔹خدایا به پناه میبریم از اینکه بدیهایی که درون ما است آشکار شوند.
• کلمه سُوءِ به معنای بدی است.
• کلمه السَّرِيرَةِ به معنای هر چیزی را که انسان در دلش پنهان میکند .
🔹سریره دو نوع است
سوء سریره (پنهان داشتن عقاید نادرست) ، حسن سریره(پنهان داشتن عقاید درست)
در این بخش از دعا سوء سريره مد نظراست. حضرت می فرمایند خدایا به تو پناه می برم از اینکه بدی های من که در درون من پنهان هستند آشکار شوند. سنت خدا این است که زشتی یا زیبائی که انسان در درون خودش پنهان میکند بالاخره آشکار میشود،و در عمل او نشان داده میشود.
🌿❄️🍃❀❄️❀🍃❄️🌿
🆔@quralive
خانواده قرانی۲,تربیت کودک.mp3
6.96M
🎙صوت:#خانواده_قرآنی_جلسه20
🍀🌿موضوع: شیوه های دعوت به دین
👤مدرس: #حجه_الاسلام_فیض_آبادی
🌿🍀🍃❀🍀❀🍃🍀🌿
✨✨✨✨✨✨
🆔@quranlive
━•═•━🌿🍀🍃❀🍀❀🍃🍀🌿━•═•━
✅#خلاصه_کرسی_خانواده_قرآنی۲
💬 جلسه: بیستم
🗓 تاریخ:۹۹/۹/۲۶
✅موضوع: شیوه های دعوت به دین(قسمت اول)
━•═•━🌿🍀🍃❀🍀❀🍃🍀🌿━•═•━
🌿جلسه ی قبل شرح آیات ۱۲ تا ۱۷ سوره لقمان بیان شد و در این جلسه به ادامه ی شرح آیه ۱۷ و ۱۸ میپردازیم.
❇️ يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ«۱۷»
اى فرزندم نماز را برپا دار و به كار پسنديده وادار و از كار ناپسند باز دار و بر آسيبى كه بر تو وارد آمده است شكيبا باش اين [حاكى] از عزم [و اراده تو در] امور است «۱۷»
🍃مصادیق صبر
۱_ صبر در مقابل تنوع طلبی ، در مسائلی که تنوع وجود دارد انسان باید صبر کند
۲_ صبر در مقابل برخورد بد دیگران
۳_ صبر در مقابل تجملات دیگران و اینکه حسرت دارائی دیگران را نخوریم
۴_ صبر در مقابل گناه
۵_ صبر در مقابل دشمن، گاهی اوقات دشمن را برای کودک زیبا جلوه میدهیم . ذهن کودک را منفی میکنیم
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
❇️ وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ «۱۸»
و از مردم [به نخوت] رخ برمتاب و در زمين خرامان راه مرو كه خدا خودپسند جلوه گر را دوست نمى دارد «۱۸»
🌱 رفتار اجتماعی
در دوران کودکی باید نحوه ی تعامل با مردم را به کودک آموزش داد. چون کودک در جامعه زندگی میکند و رشد و نمو پیدا میکند .
• کلمه تُصَعِّرْ یعنی روی برگرداندن
• کلمه خَدَّ یعنی صورت
• کلمه نَّاسِ یعنی همه مردم
صعر یعنی حالتی از روی برگرداندن که همراه با غرور است، ریشه ضعف روابط اجتماعی به غرور برمیگردد.
🌱علل شکل گیری غرور در انسان
• ایجاد معیارهای اشتباه در خانواده ، معیارهای غلط باعث میشود فرد خودش را برتر از دیگران بداند.مثلا معیار برتری را ثروت می دانند.
• تلقین های اشتباه ، پدر و مادر به اشتباه از کودک و رفتارهای او تعریف نابه جا میکنند.
✳️وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا ، از روی غرور بر روی زمین راه مرو
• کلمه مَرَحًا یعنی شادی از روی غرور
🌱در مقابل راه رفتن با غرور راه رفتن متواضعانه است وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا_ آیه ۶۳ سوره فرقان_ و بندگان خاص خدای رحمان . آنان هستند که بر روی زمین به تواضع و فروتنی راه روند.
✳️ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ _ خدا خودپسند لافزن را دوست نمى دارد
• کلمه مُخْتَالٍ یعنی خودپسند ، فرد گمان میکند انسان بزرگی است و خود را برتر میداند.
• کلمه فَخُورٍ یعنی فخر فروش ، فردی که به دنبال جلوه گری است یعنی هر کاری را انجام میدهد تا دیگران او را ببینند.
🍃 راه درمان غرور
در دنیا سه مکتب تربیتی وجود دارد
۱_ مکتب دنیا گرایی
بر روی منافع دنیوی و ضررهای دنیوی مانور میدهد
۲_ مکتب آخرت محوری
رسالتش ترس از جهنم و علاقه مند کردن به بهشت است
۳_ مکتب عشق به خدا
بهترین مکتب همین است که منحصر به اسلام است . در این مکتب عشق به خدا را آموزش میدهد واینکه به خاطر خدا گناه و اشتباه نکنید. مکتب عشق تأثیرگذاری بسیاری دارد.
🍃 تفاوت مکتب ها
در مکاتب دنیا گرایی آلودگی وجود دارد ، ضرر و خطا وجود دارد . فرد مرتکب خطا میشود و بعد آن خطا را پاک میکند. اما در مکتب خداگرایی و عشق به خدا دفع گناه وجود دارد ، رفع گناه وجود ندارد .
دفع با رفع متفاوت است . رفع یعنی بیرون راندن ، دفع یعنی مانع ایجاد کردن .مانند نهی از منکر
مکتب عشق به خدا دفع گناه میکند یعنی نمیگذارد گناه وارد شود اما در مکتب بهشت و جهنم گناه می آید سپس میگویند توبه کنید که گرفتار آتش و جهنم نشوید.
مکتب عشق به خدا بر روی تربیت دینی و دعوت به فضائل و رفتارهای ارزشی تاثیر بسیاری دارد.
ادامه دارد⬇️⬇️⬇️
🌿🍀🍃✾🍀✾🍃🍀🌿
🆔@quranlive