eitaa logo
زندگی بر مدار قرآن
9.6هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
472 ویدیو
56 فایل
اینجا به زندگی رنگ قرآن می‌دهیم 🕌دارالتفسیر حرم‌ مطهر امام رضا(ع) 📎فهرست عناوین کلی محتویات کانال https://eitaa.com/quranlive/4500 🎥پخش زنده https://rubika.ir/darotafsir اینستاگرام https://instagram.com/darotafsir ارتباط با ما: @AdminQuranlive
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه13،نهج البلاغه،99.9.30.mp3
9.86M
🎙صوت: 🌿🌻موضوع: ارزش و جایگاه دعا 👤مدرس: 🌿🌻🍃❀🌼❀🍃🌻🌿 ✨✨✨✨✨✨ 🆔@quranlive
━•═•━🌿🌻🍃❀🌼❀🍃🌻🌿━•═•━ 📝 💬 جلسه:سیزدهم 🗓 تاریخ:۹۹/9/30 🔶 موضوع: اهمیت و جایگاه دعا ━•═•━🌿🌻🍃❀🌼❀🍃🌻🌿━•═•━ 📝جایگاه دعا: 🌼حکمت۱۳۵ 🔸منْ أُعْطِيَ الدُّعَاءَ لَمْ يُحْرَمِ الْإِجَابَةَ به هرکسیکه ۴ نعمت داده شد، از ۴ رحمت محروم نمی شود. کسیکه به او دعا داده شد وقادر به دعا کردن است از اجابت محروم نیست. ❓منظور از اجابت چیست؟ خدا همیشه مجیب الدعوات است و جواب دعا را می دهد. شکل اجابت متفاوت است: اجابت همان دعا،دفع بلا،ذخیره اخرت و.... خدا همیشه قاضی الحاجات نیست اما همیشه مجیب الدعوات است.و بی توجه به بندگانش نیست. 🔸و مَنْ أُعْطِيَ التَّوْبَةَ لَمْ يُحْرَمِ الْقَبُولَ کسیکه باب توبه به رویش باز است بخشیده می شود. 🔸و مَنْ أُعْطِيَ الِاسْتِغْفَارَ لَمْ يُحْرَمِ الْمَغْفِرَةَ، کسیکه استغفاربه او داده شده محروم از مغفرت نمیشود. 🔸و مَنْ أُعْطِيَ الشُّكْرَ لَمْ يُحْرَمِ الزِّيَادَةَ. کسیکه به اوشکر داده شده، از زیادشدن نعمت محروم نمی شود. اگرمی خواهی مورد مغفرت خدا قرار بگیری توبه کن اگر میخواهی نعماتت زیاد بشود ،شکر کن . 🌼حکمت۱۴۶: سُوسُوا إِيمَانَكُمْ بِالصَّدَقَةِ، وَ حَصِّنُوا أَمْوَالَكُمْ بِالزَّكَاةِ، وَ ادْفَعُوا أَمْوَاجَ الْبَلَاءِ بِالدُّعَاءِ. سوسوا: اداره و مدیریت کردن با صدقه دادن ،ایمانتان را مدیریت کنید،مالتان را بازکات حفظ کنید. از امواج بلا با دعاکردن در امان باشید. 🌼حکمت۱۵۰ ...يُعْجَبُ بِنَفْسِهِ إِذَا عُوفِيَ، وَ يَقْنَطُ إِذَا ابْتُلِيَ؛ إِنْ أَصَابَهُ بَلَاءٌ دَعَا مُضْطَرّاً، وَ إِنْ نَالَهُ رَخَاءٌ أَعْرَضَ مُغْتَرّاً امام به فردی که از ایشان موعظه ای خواست فرمود:... از کسانی مباش که زمانیکه در عافیت است دچار عجب می شود وناامیدمیشود زمانیکه گرفتار میشود . اگر به او مصیبتی برسد دعا می کند در حال اضطرار و اگر اسایش و گشایشی به اوبرسد ،روبرمی گرداند. دعا فقط برای زمانی که بر ما بلا نازل می شود، نیست بلکه در زمان گشایش و آسایش نیز باید دعا نمود. 🌼حکمت ۳۰۲ مَا الْمُبْتَلَى الَّذِي قَدِ اشْتَدَّ بِهِ الْبَلَاءُ، بِأَحْوَجَ إِلَى الدُّعَاءِ الَّذِي لَا يَأْمَنُ الْبَلَاء. آنكس كه به شدت به بلا مبتلاست از كسى كه مبتلا نيست ولى در هيچ لحظه ايمن از بلا نمى باشد، محتاجتر به دعا نيست. کسیکه در رفاه و گشایش هست نیازمندتر به دعاست ، از کسیکه در بلاهست. ❓یکی از بهترین دعا ها چیست؟ 🌼حکمت۲۷۶ اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ أَنْ تُحَسِّنَ فِي لَامِعَةِ الْعُيُونِ عَلَانِيَتِي وَ تُقَبِّحَ ِيمَا أُبْطِنُ لَكَ سَرِيرَتِي، مُحَافِظاً عَلَى رِثَاءِ النَّاسِ مِنْ نَفْسِي بِجَمِيعِ مَا أَنْتَ مُطَّلِعٌ عَلَيْهِ مِنِّي، فَأُبْدِيَ لِلنَّاسِ حُسْنَ ظَاهِرِي وَ أُفْضِيَ إِلَيْكَ بِسُوءِ عَمَلِي، تَقَرُّباً إِلَى عِبَادِكَ وَ تَبَاعُداً مِنْ مَرْضَاتِك. بار پروردگارا! به تو پناه مى برم از اينكه ظاهرم را در چشمها نيكو جلوه دهى وباطنم را در پيشگاهت زشت سازى؛ (به تو پناه مى برم از اين كه) بخواهم به وسيله اعمالى كه تو از آن خوب آگاهى، خوشبينى و احترام مردم را براى خويش حفظ كنم، ظاهر خوبم را براى مردم آشكار سازم و اعمال بدم را فقط تو بدانى، تا به بندگانت نزديك گردم و از رضا و خشنودى تو دور شوم. 🍃🌻🍃✾🌼✾🍃🌻🍃 🆔 @quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه اول سوره فجر .mp3
7.93M
🎙صوت: ️🌸🌿موضوع: سوره مبارکه فجر.قسمت 1 👤مدرس: 🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿 ✨✨✨✨✨✨ 🆔@quranlive
━•═•━🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿━•═•━ 🔰 💬 جلسه: یازدهم 🗓 تاریخ:99/10/1 📚موضوع: تدبر در سوره فجر(قسمت اول) ━•═•━🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿━•═•━ 📝ساختارسوره مبارکه فجر سوره فجر۳۰ ایه و سه سیاق دارد. سیاق اول: ایات ۱تا۵ سیاق دوم: ایات۶ تا۲۶ سیاق سوم: ایات۲۷ تا۳۰ 📝سیاق اول: ایات ۱تا۵ بسم الله الرحمن الرحیم 🌸والْفَجْرِ ﴿۱﴾ قسم به فجر.فجر آن لحظه ای که نورمی آید و ظلمت رامی شکافد. 🌸ولَيَالٍ عَشْرٍ ﴿۲﴾ وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ ﴿۳﴾ وَاللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ ﴿۴﴾ وسوگند به شبهاى دهگانه و به جفت و تکوشب زمانیکه می اید و حرکت می کندو می رود. ظلمت شب تمام می شود و روز خواهد آمد. از پنج قسم بدست می اید که ظلمت و شب رفتنی است و روز خواهد آمد. 🌸هلْ فِي ذَلِكَ قَسَمٌ لِذِي حِجْرٍ ﴿۵﴾ استفهام تقریری است و اقرار می گیرد که ایا در این سوگندها نکته مهمی هست یانه؟ جهت هدایتی در این سیاق ، پایان شب سیه سپید است. 📝سیاق دوم شامل 3دسته می باشد: دسته اول:ایات۶ تا۱۴ دسته دوم:ایات 15 تا ۲۰ دسته سوم: ایات ۲۱ تا26 🔹در دسته اول ،از ایه ۶ تا۱۴ دنیاگرایان طغیانگر را تهدید می کند. 🌸الَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ ﴿۶﴾ إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ ﴿۷﴾ الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِي الْبِلَادِ ﴿۸﴾ این سیاق با استفهام تقریری شروع شده است. ایا ندیدی که پروردگارت با قوم عاد چه کرد. اینان شهر باعظمتی داشتندکه مثل ان را درهیچ جا نمی بینید و تمدنی داشتند. مشکل اصلی انان این بود که تفریحات ناسالمی داشتند . 🌸وثَمُودَ الَّذِينَ جَابُوا الصَّخْرَ بِالْوَادِ ﴿۹﴾ و ثمود سنگها را می شکافتند ، تکنولوژی را اگاه بودند.ومشکلشان این بود که تکیه برعلمشان داشتند. 🌸وفِرْعَوْنَ ذِي الْأَوْتَادِ ﴿۱۰﴾ فرعون دارای قدرت بودند . در این آیات سه قوم را ذکر میکند: عاد،ثمود و فرعون که اینان بخاط قدرت،ثروت و نعمتهایی که داشتند بجای اینکه به خدا نزدیک شوند،طغیان کردند و به حقوق یکدیگر تجاوز می کردند. طغیان، تجاوز به حقوق دیگران و فقط به فکر خود بودن است. 🌸فأَكْثَرُوا فِيهَا الْفَسَادَ ﴿١٢﴾فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذَابٍ ﴿١٣﴾ سرکشی زمینه افزایش فسادشان، شد .طغیانگری،فساد و دنیاگرایی جنبه های مشترک این سه قوم هست. حالا مستحق عذاب سخت دنیوی هستند. تازیانه های عذاب را برانان فرو ریخت یعنی شدت عذاب الهی زیاد بود. ایه ،استفهام آیه6 را تفسیر می کند. دنیاگرایی که نتیجه اش طغیانگرایی و فساد است در دنیا هم دچار عذاب می شود. 🌸إنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ ﴿١٤﴾ بدرستیکه خداوند حتما مراقب اعمال بندگانش هست و انان را رصد می کند. در دسته اول، ازسیاق دوم، سه قوم را مطرح می کند که دنیاگرایی،طغیان و فسادشان کاملا مشخص است و گرفتار عذاب دنیوی شدند. 🔹دسته دوم:ایات ۱۵ تا ۲۰ دوایه۱۵ و ۱۶ بینش،گفتمان و اعتقاد دنیاگرایان را بیان می کند. ایات ۱۷ تا ۲۰ عملکردشان را بیان می کند. 🌸فأَمَّا الْإِنْسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ ﴿١٥﴾وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ ﴿١٦﴾ ابتلاء به معنای امتحان و ازمایش است. ابتلاء می تواند اکرام و نعمت باشد و یا تنگ کردن روزی باشد. اسایش و یا سختی، ابتلاء می باشد. گشایش و عدم گشایش هردو امتحان است. ✳️این دنیاگرایان اینگونه هستند که وقتی آنان را اکرام می کنیم، می گویند پروردگار من و خود را مستحق می دانند . و منیت دارند و شروع به فخر فروشی می کنند و این نعمت دلیل بربزرگی نیست بلکه برای ازمایش است. واگر اینان را باسختی ابتلاء کنیم می گویند خدا ما را خوار کرده است. ✳️دنیاگرایی باعث می شود که ادمی ابتلائات گشایشی ونعمتی را حالت تعظیم ببیند و فخربفروشد و اگر کمی سختی ببیند، بگوید خدا به من سخت گرفته درصورتی که اینچنین نیست و این دو رویکرد است که برخی باسختی و برخی باگشایش امتحان می شوند. نگاه بینشی دنیاگرایان اینست که وقتی ابتلاء گشایشی اتفاق می افتد، خودش را برتر می بیند و وقتی سختی اتفاق می افتد ،تحقیر می بیند. 📚تکلیف:چرا خداوند در ایه۱۹ سوره فجر میراث خوردن را تقبیح می کند؟ 🌿🌸🍃✾🌸✾🍃🌸🌿 🆔@quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صحیفه سجادیه99.10.2.mp3
14.96M
🎙صوت: ❄️⁩🌿موضوع:دعای هشتم صحیفه سجادیه 👤مدرس: 🌿⁦❄️⁩🍃❀⁦❄️⁩❀🍃⁦❄️⁩🌿 ✨✨✨✨✨✨ 🆔@quranlive
━•═•━🌿⁦❄️⁩🍃❀⁦❄️⁩❀🍃⁦❄️⁩🌿━•═•━ ⁦❄️⁩ 💬 جلسه: هجدهم 🗓 تاریخ:۹۹/۱۰/۲ ⁦❄️⁩ موضوع: دعای هشتم ━•═•━🌿⁦❄️⁩🍃❀⁦❄️⁩❀🍃⁦❄️⁩🌿━•═•━ 💠 ادامه ی توضیحات عبارت وَ نَعُوذُ بِكَ مِنْ سُوءِ السَّرِيرَةِ 🔹خدایا به تو پناه می‌بریم از اینکه بدی هایی که درون ما هست آشکار شوند. سریره یعنی چیزی که انسان در وجود خودش پنهان میکند ، حال این سر می‌تواند حسن سریره باشد یا سوء سريره باشد . منظور حضرت در اینجا عقاید بد است که انسان میتواند در وجود خودش آن را مانند یه راز پنهان کند. 🔷 تقسیم بندی افراد بر اساس ظاهر و باطن 🔹دسته اول : انبیاء ، اولیاء و انسان های پاک هستند که نیتهاشون پاک است و باورهاشون حسن سریره است . اعمالشون منطبق بر پاکیزگی درونشان هست و رفتارشان از باورهای درستشون سرچشمه میگیرد. درون و بیرون این گروه با هم منطبق است. ‏🔹دسته دوم : افرادی که درونشان (افکار،اعتقادات و باورها) شر است . بیرونشان بیانگر درون آنهاست و رفتارهای ناپسند انجام میدهند. ‏🔹دسته سوم : افرادی که درونشان خیر است، اندیشه هایشان پاک است ولی در مرحله ی عمل نمی توانند اندیشه های پاکشان را به مرحله ی عمل برسانند و مرتکب گناه میشوند. ‏🔹دسته چهارم : افرادی هستند که درونشان و عقایدشان ناپاک است ولی رفتارهایشان پاک و درست هست اینان همان منافقان هستند. ‏ 🔷 ‏علت و سبب ایجاد سوء سريره افکار ، ذهن و هواس جسمی ورودی های درون انسان است ،باید مراقب آنچه که از بیرون دریافت میکنیم باشیم . اگر ورودی ها پاک باشند اعمال پاک میشوند ولی اگر ورودی های انسان یعنی افکارش و عقایدش ناپاک باشد رفتارهای ناشایست مرتکب می‌شود . با دریافت هایی که از دیگران دریافت میکنیم در وجودمان یا حسن سریره پنهان میکنیم و یا سوء سريره ‏ 💠 وَ احْتِقَارِ الصَّغِيرَةِ ‏🔹 خدایا به تو پناه می‌بریم از اینکه صغیره را حقیر بشمارم ، گناه صغیره را کوچک پنداشتن ‏گناهان دو دسته هستند : صغیره و کبیره صغیره و کبیره بودن گناهان به دلیل اثر آنهاست یعنی آثاری که از خود بر جای می‌گذارند. به جهت اینکه در گناه حرمت خداوند نادیده گرفته می‌شود تفاوتی بین گناه صغیره و کبیره نیست.اصرار و تکرار گناهان کوچک آنها را تبدیل به گناه کبیره میکند. ‏ 💠 وَ أَنْ يَسْتَحْوِذَ عَلَيْنَا الشَّيْطَانُ 🔹خدایا بر تو پناه میبرم از اینکه شیطان بر من غلبه پیدا کند. 🌀تسلط شیطان بر انسان از منظر قرآن ۱_ همز، همزات شیطان یعنی تحریکات شیطان ۲_ نغض ، یعنی برانگیختن ۳_ حوذ ، یعنی تسلط کامل شیطان بر انسان شیطان بر چه کسی تسلط پیدا نمیکند؟کسانی که در راه بندگی خدا هستند. انسان بر چه کسانی تسلط پیدا میکند؟ کسانی که به جای خدا ، شیطان را سرپرست خود قرار داده اند. 💠 أَوْ يَنْكُبَنَا الزَّمَانُ 🔹خدایا به پناه میبرم از اینکه زمانه بر سر ما نکبت ببارد. • کلمه ی يَنْكُبَ از ریشه نکبت و به معنای مصیبت است. منظور حضرت این است که خدایا از مصیبتهای روزگار به تو پناه میبرم . 🌀 مصیبت روزگار چیست؟ این اسناد مجازی است. روزگار برای انسان مصیبت ایجاد نمیکند بلکه انسانها هستند که باعث گرفتاری هم میشوند ، بخشی از مصائب از سوی خدا هستند و برخی از سوی خودمان است. از مجموع مصیبتها حضرت به خدا پناه میبرند. 💠 أَوْ يَتَهَضَّمَنَا السُّلْطَانُ 🔹خدایا به تو پناه میبرم از اینکه سلطانی اقتدار خود را به کار ببرد و بخواهد ما را درهم بشکند. • کلمه ی يَتَهَضَّمَ از ریشه ی هَضَّمَ به معنای خرد شدن و شکستن است . حضرت در اینجا میفرمایند خدایا به تو پناه می‌بریم از اینکه سلطان ظالم بخواهد با قدرت خودش ما را در زندگی خورد کند. در انسان دو میل ظلم به دیگران و عدالت ، عدل وجود دارد. 📚 تکلیف : تفاوت اسراف و تبذیر را با توجه به آیات قرآن بیان کنید؟ 🌿⁦❄️⁩🍃❀⁦❄️⁩❀🍃⁦❄️⁩🌿 🆔@quralive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه14،نهج البلاغه،99.10.7.mp3
10.53M
🎙صوت: 🌿🌻موضوع: حقیقت و جایگاه زهد 👤مدرس: 🌿🌻🍃❀🌼❀🍃🌻🌿 ✨✨✨✨✨✨ 🆔@quranlive
━•═•━🌿🌻🍃❀🌼❀🍃🌻🌿━•═•━ 📝 💬 جلسه:چهاردهم 🗓 تاریخ:99/10/7 🔶 موضوع: حقیقت و جایگاه زهد ━•═•━🌿🌻🍃❀🌼❀🍃🌻🌿━•═•━ 📝تعریف زهد: 🌼حکمت ۴۳۹: الزُّهْدُ كُلُّهُ بَيْنَ كَلِمَتَيْنِ مِنَ الْقُرْآنِ، قَالَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ: "لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ" انچه را که از دست داده اید،حسرت نخورید ،و به انچه به شما داده میشود، شادی نکنید. منظور از شادی نکردن، دلبسته نشدن و همه چیز را از خدا دانستن هست. وَ مَنْ لَمْ يَأْسَ عَلَى الْمَاضِي وَ لَمْ يَفْرَحْ بِالْآتِي، فَقَدْ أَخَذَ الزُّهْدَ بِطَرَفَيْهِ. کسیکه بر گذشته غصه نخورد و به اینده خودش، خیلی شادمان نباشد و سرمست نشود ،زهد را به تمامی بدست اورده. ❓ایا زهد دو طرف دارد؟ بله. یعنی باید هم نسبت به گذشته تاسف نخورد و هم نسبت به داشته ها سرمست و مغرور نشد. اگر زهد را درست متوجه نشویم دچار افراط و تفریط می شویم. ❓ثروت حقیقی چیست؟ 🌼حکمت۴: وَ الزُّهْدُ ثَرْوَةٌ زهد ،ثروت حقیقی است. ❓بافضیلت ترین و بهترین درجه زهد چبست؟ 🌼حکمت28: أَفْضَلُ الزُّهْدِ إِخْفَاءُ الزُّهْدِ . بالاترین زهد، مخفی نگه داشتن زهد هست. ممکن است انسان، زاهد باشد اما ریا هم بکند. 🌼حکمت۳۱: وَ مَنْ زَهِدَ فِي الدُّنْيَا اسْتَهَانَ بِالْمُصِيبَاتِ ... وقتی در دنیا زهد داشتی و دل نبستی ،مصیبتها برایت کوچک می شود. زهد یعنی اینکه داشته باشی و دلبسته نباشی. 🌼حکمت۱۱۳:... وَ لَا زُهْدَ كَالزُّهْدِ فِي الْحَرَامِ.. از حرام فاصله بگیرید.هیچ زهدی مثل ترک حرام نیست. 📚تکلیف:با توجه به حکمت۱۰۴ چند ویژگی زاهدین را بیان کنید. 🍃🌻🍃✾🌼✾🍃🌻🍃 🆔 @quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قسمت دوم سوره فجر.99.10.8.mp3
15.28M
🎙صوت: ️🌸🌿موضوع: سوره مبارکه فجر.قسمت 2 👤مدرس: 🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿 ✨✨✨✨✨✨ 🆔@quranlive
━•═•━🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿━•═•━ 🔰 💬 جلسه: دوازدهم 🗓 تاریخ:99/10/8 📚موضوع: تدبر در سوره فجر(قسمت دوم) ━•═•━🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿━•═•━ 📝دسته دوم از سیاق دوم:آیات 15تا20 آیات 15و 16جلسه قبل بیان شد. 🌸كلَّا ۖ بَلْ لَا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ ﴿١٧﴾وَلَا تَحَاضُّونَ عَلَىٰ طَعَامِ الْمِسْكِينِ ﴿١٨﴾ 💠در آیات 17 تا20به چهار رفتار دنیاگرایان اشاره می کند: 1️⃣اینگونه نیست که شما فکر می کنید بلکه ریشه مشکل اینانی که اکرام شدند اینست که یتیم را اکرام نمی کنند. یتیم و مسکین قشر اسیب پذیر هستند. رفتارشما غلط است یتیم به اکرام احتیاج دارد و حالتهای شما نسبت به یتیم رفتار خوبی نیست. اولویت اول یتیم، عاطفی است.و اینجا بحث مادی و اطعام دادن منظور نیست. 2️⃣وقتی مسکین را می بینید کمک وتشویق نمی کنید. مسکین کسیکه نشسته است و توان مالی ندارد. تحاضون یعنی چرا تشویق نمی کنید ؟ بخاطر اینکه دفع شبهه کند کلمه تحاضون را می آورد زیرا برخی می گویند ماتوانایی مالی نداریم لذا می گوید تشویق نمی کنید و دغدغه این کار را ندارید. وَتَأْكُلُونَ التُّرَاثَ أَكْلًا لَمًّا ﴿١٩﴾ 3️⃣ ارث می خورید و همه را می بلعید. مگر ارث خوردن اشکال دارد؟ خیر. امیخته کردن حلال و حرام اشکال دارد. وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا ﴿٢٠﴾ 4️⃣ مال دوستی شما بسیار زیاد است. مال دوستی شما بگونه ای است که که میراث می خورید یتیم میرانید . در این دسته آیات، دنیاگرایان خودمحور را ازنگاه بینشی و رفتاری توبیخ می می کند. 📝دسته سوم از سیاق دوم: ایات 21 تا26 آیات21 تا26 :تهدید دنیاگرایان طغیانگر با بیان عذاب اخروی 🌸كلَّا إِذَا دُكَّتِ الْأَرْضُ دَكًّا دَكًّا ﴿٢١﴾ وَجَاءَ رَبُّكَ وَالْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا ﴿٢٢﴾ وَجِيءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ ۚ يَوْمَئِذٍ يَتَذَكَّرُ الْإِنْسَانُ وَأَنَّىٰ لَهُ الذِّكْرَىٰ ﴿٢٣﴾ اینگونه نیست که هرکاری بخواهید می توانید انجام دهید،دنیا تمام می شود زمانیکه زمین به شدت می لرزد و درهم کوبیده می شود و فرمان الهی امد، فرشتگان صف به صف حاضر می شوند و همه می ایند و در انروز جهنم راحاضر می کنند . انروز انسان متذکر می شود. اما ان تذکر چه سودی برایش دارد؟ اگر دردنیا متذکر شوی خوب است. 🌸يقُولُ يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِي ﴿٢٤﴾ ندامت یعنی ازگذشته ام پشیمانم.حسرت یعنی چرا این اعمال را انجام ندادم. و می گویدای کاش برای این زندگی چیزی فرستاده بودم . 🌸فيَوْمَئِذٍ لَا يُعَذِّبُ عَذَابَهُ أَحَدٌ ﴿٢٥﴾ وَلَا يُوثِقُ وَثَاقَهُ أَحَدٌ ﴿٢٦﴾ پس در انروز هیچ کس مثل خدا عذاب نخواهد کرد و دنیاگرایان را به شدت عذاب الهی تهدید می کند . و هیچ کس مثل او به بند نمیکشد و کار را تمام می کند. 📝سیاق سوم: ایات۲۷ تا۳۰: بیان عاقبت خدایاگران 🌸يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ﴿٢٧﴾ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً ﴿٢٨﴾ در مقایل گروه اول ،گروهی با این ویژگی بیان می کند: ای کسیکه نفست به ارامش رسیده است. چگونه به ارامش رسیده است؟درربرابر وسوسه های دنیا به خدا اعتماد کرده و محبت به دنیا را کنار گذاشته است. حالا که ارام شد، به سوی پروردگار بازگرد، درحالیکه این انسان راضی شده و می گوید هذا من فضل ربی و خدا از او راضی شده ‌‌‌ است. 🌸فادْخُلِي فِي عِبَادِي ﴿٢٩﴾ تنها جایی که خدا بهشت را به خودش نسبت داده همینجاست. انسانی که میتواند به بندگان خاص و دربهشت من، بپیوندد. 🔰جمع بندی : خداوند امیدواری می دهد به نابودی دنیاگرایان طغیانگر و رسیدن خدایاگرایان به لقاءالله 📚تکلیف: اقسام شکر در سوره انسان را بیان نمایید. 🌿🌸🍃✾🌸✾🍃🌸🌿 🆔@quranlive