فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#انتقام_سخت به مناسبت اربعین شهادت سرباز ولایت حاج قاسم سلیمانی https://eitaa.com/quranlive
نهج_البلاغه_یکشنبه_98.11.27.mp3
43.72M
#نهج_البلاغه_استادحسینی_جلسه13_27بهمن98 https://eitaa.com/quranlive
#نهج البلاغه
خلاصه مباحث کرسی نهج البلاغه 27 بهمن 98
موضوع: اعتدال ومیانه روی
اعتدال درزبان عربی به معنای قصد(عدل)یا اقتصادآمده است. دراسلام افراط وتفریط نداریم بلکه در همه امور حتی کارهای خوب و عبادت اعتدال باید داشته باشیم.
نکته:اکثر مردم دین دوست هستند ولی دین شناس نیستند ؛ بنا براین باید برای مردم دین دوست ،معلمی دین شناس باشد که دائما راه اعتدال را به او نشان دهد.
اولین گام اعتدال در اسلام ،اعتدال در دوستی و دشمنی است.
نامه ٣١: و ان اردت قطیعه......ذلک یوما ما
اگر خواستی از برادرت جدا شوی جایی برای دوستی باقی بگذار تا اگر روزی خواست به سوی تو بازگردد،بتواند.
توضیح اینکه :اگر با کسی قهر کردی راهی یا روزنه ای باقی گذار تا بتواند از آن روزنه یا راه برگردد.
خداوند در سوره فرقان آیه ٧٠ میفرماید:
الا من تاب و آمن و عمل عملا صالحا فاولئک یبدل الله سیئاتهم حسنات
(خداوند راهی برای خالد نبودن در آتش باز میگذارد و حتی خود خداوند بی واسطه همه سیئات را به حسنات تبدیل میکند)
حکمت ٢٩٦:شخصی را دید که چنان بر ضد دشمنش می کوشید که به خود زیان میرسانید،
حضرت فرمود :تو مانند کسی هستی که نیزه در بدن خود فرو برد تا دیگری را که در کنار اوست بکشد.
حکمت٢٩٨ : کسی که در دشمنی زیاده روی کند گناهکار ،و آن کس که در دشمنی کوتاهی کند ستمکار است،و هرکس که بی دلیل دشمنی کند نمیتواند با تقوا باشد.
اعتدال در باورها: حکمت ١١٧:
دوتن بخاطر من به هلاکت رسیدند :دوست افراط کننده و دشمن دشنام دهنده .
حکمت٣٤٧: ستودن بیش از آنچه که سزاوار است نوعی چاپلوسی و کمتر از آن درماندگی یا حسادت است .
اعتتدال در ارتباط با خانواده و اندازه؛حکمت٣٥٢:
بیشترین اوقات زندگی را به زن و فرزندت اختصاص مده،زیرا اگر زن و فرزندت از دوستان خدا باشند خدا آنها را تباه نخواهد کرد و اگر دشمنان خدایند چرا غم دشمنان خدا را میخوری؟
اعتدال در زهد: حکمت ٤٣٩:
زهد بین دو کلمه از قرآن است که خدای سبحان فرمود《بر آنچه از دست شما رفته حسرت مخورید،و ب آنچه به شما رسیده شادمان مباشید》کسی که بر گذشته افسوس نخورد و به آینده شادمان نباشد همه جوانب زهد را رعایت کرده است.
https://eitaa.com/quranlive
تدبردوشنبه98.11.28.mp3
43.51M
#تدبردرقرآن2_جلسه_چهارم_استادمهریزیان_28بهمن98 https://eitaa.com/quranlive
#تدبردرقرآن
خلاصه مباحث کرسی تدبر در قرآن (۹۸/۱۱/۲۸)
موضوع: سوره مبارکه منافقون
آیات ۵ و ۶؛ کذب اعتقادی منافقان:
۱. غرور و تکبر در عدم خطاپذیری
۲. غرور و تکبر در عدم تواضع در برابر رهبر
آیه ۵:
و اذا قیل لهم تعالوا...:
بعد از بر ملا شدن نفاق منافقان، هنگامی که به آنها گفته می شود بیایید و از پیامبر (صلی الله علیه و آله) عذرخواهی کنید و بخواهید برای شما استغفار کند؛ چهره بر می گردانند و اعراض می کنند. اولا: تکبر دارند و اعتقاد ندارند که خطا کرده اند؛ ثانیا: اعتقاد به این ندارند که اگر خطا کردند پیامبر (صلی الله علیه و آله) می تواند برای آنها استغفار کند.
آیه ۶:
سواء علیهم استغفرت لهم ام ... :
خدا می فرماید: ای پیامبر بر فرض که تو هم برای آنها استغفار کنی سودی به حال آنان ندارد و خدا هرگز آنها را نمی بخشد و مردم فاسق را هدایت نمی کند.
آیات ۷ و ۸؛ کذب سیاسی منافقان:
آیه ۷:
ایجاد نارضایتی در اقشار محروم و ایجاد شکاف بین رهبر و مردم
هم الذین یقولون لا تنفقوا...:
منافقین کسانی هستند که در جلسات خصوصی خود، پیوسته می گویند: بر کسانی که نزد رهبر هستند، کمک مالی و انفاق نکنید تا از اطراف او پراکنده شوند (از طریق فشار اقتصادی).
ولی نگاه عمیق ندارند که بفهمند اگر خدا بخواهد می تواند در یک چشم بر هم زدن رونق اقتصادی را ایجاد کند.
آیه ۸:
توطئه براندازی نظام اسلامی
یقولون لئن رجعنا الی المدینة...:
منافقین در جلسات خصوصی شان، پیوسته با هم می گویند: اگر برگردیم به شهر، عزیزان (یعنی منافقین) باید ذلیلان (یعنی رهبر و مومنان) را از شهر خارج کنند (توطئه براندازی حکومت).
در حالی که منافقان نمی فهمند که عزت در دست خدا و از آن رهبر و مومنین می باشد.
آیات ۹ تا ۱۱؛ دعوت مومنین به انفاق، برای دوری از موانع یاد خدا که حب مال و فرزند می باشد.
آیه ۹ :
یا ایها الذین آمنوا لا تلهکم اموالکم ...:
ای کسانی که ایمان آورده اید، مبادا اموال و فرزندانتان شما را از یاد خدا بازدارند؛ چرا که هر که غافل شود بدبخت و زیان دیده است.
آیه ۱۰ :
و انفقوا من ما رزقناکم ...:
قبل از آنکه مرگتان فرا برسد به داد خودتان برسید و انفاق کنید. زیرا کسی که مرگش فرا رسد می گوید: پروردگارا، چرا مرگ مرا به تاخیر نینداختی تا صدقه بدهم و از شایستگان باشم.
آیه ۱۱ :
و لن یوخر الله نفسا اذا جاء اجلها...:
هنگامی که اجل کسی فرا رسید، هرگز خدا آن را به تاخیر نمی اندازد و خدا به آنچه می کنید، آگاه است.
رابطه بین قسمت اول و دوم سوره (آیات ۱ تا ۸ و آیات ۹ تا ۱۱):
منافق یعنی دنیا طلب (ثروت، قدرت و موقعیت)؛ و زمینه دنیاطلبی، حب مال و فرزند است که انسان را در مسیر جریان نفاق قرار می دهد. و چون منافقان با فشار اقتصادی دنبال ایجاد نارضایتی در مردم هستند، شما انفاق کنید تا جریان نفاق نتواند به اهداف شوم خود برسد.
https://eitaa.com/quranlive
خانواده_قرانی_98.11.30.mp3
40.84M
#خانواده_قرآنی_جلسه14_استاد_فیض_آبادی_30بهمن https://eitaa.com/quranlive
#خانواده قرآنی
خلاصه مباحث کرسی خانواده قرآنی ۳۰ بهمن ۹۸
آسیب های خانواده:نشوز زن،نشوز مرد،اختلاف بین زن و شوهر،نفرت بیان شد.
سایرموارد آسیب های خانواده به شرح ذیل می باشد:
۱.استبدال
وَإِنْ أَرَدْتُمُ اسْتِبْدَالَ زَوْجٍ مَكَانَ زَوْجٍ وَآتَيْتُمْ إِحْدَاهُنَّ قِنْطَارًا فَلَا تَأْخُذُوا مِنْهُ شَيْئًا أَتَأْخُذُونَهُ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِينًا آیه ۲۰ نساء
استبدال:گرفتن همسری به جای همسر اول
در زمان گذشته مردم برای اینکه همسر جدید انتخاب کنند به زنان تهمت میزدند تا مهریه را از او پس بگیرند.
۲.تجملات:
يَآ أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا فَتَعَالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَأُسَرِّحْكُنَّ سَرَاحًا جَمِيلًا آیه ۲۸ احزاب
ریشه ی تجملات به دنیا خواهی و زینت دنیا بر می گردد.
راه درمان:راه خدا و پیامبر و توجه به قیامت.
۳.حسرت
فَخَرَجَ عَلَىٰ قَوْمِهِ فِي زِينَتِهِ قَالَ الَّذِينَ يُرِيدُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا يَا لَيْتَ لَنَا مِثْلَ مَآ أُوتِيَ قَارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِيمٍ آیه ۷۹ قصص
حسرت یعنی چشم و هم چشمی که نگاه به زندگی مردم و نگاه به داشته های مردم است
علت حسرت:دنیا خواهی
درمان:
*بداند که از حسرت خوردن هیچی به دست نمی آورد.
*باید دنیا خواهی را از خود دور کرد و راه آن عمل صالح است.
*علم:اگاهی از پاداش اخروی.
*صبر که از راه ایمان به دست می آید.
*هیچوقت ظاهر زندگی مردم را با باطن زندگی خود مقایسه نکنیم.
*رزق دست خداست.
۴.دعوا:
وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَاصْبِرُوٓا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ آیه ۴۶ انفال
آثار دعوا:
*فَتَفْشَلُوا:سست شدن.
*وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ:شوکت و اقتدار از بین می رود.
درمان:
*زن و شوهر با هم صحبت کنند.
*اطاعت از خدا.
*اطاعت از پیامبر.
*صبوری کنند.
۵.گناه:خداوند به حضرت آدم فرمود:
اسْكُنْ أَنْتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلَا مِنْهَا رَغَدًا حَيْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَبَا هَٰذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ آیه ۳۵ بقره
لَا تَقْرَبَا هَٰذِهِ الشَّجَرَةَ:ایجاد شدن سختی و مشکلات.
حضرت آدم و حوا بعد از نزدیک شدن به درخت اخراج شدند.
پس گناهانی مثل مال حرام،دروغ،قضا شدن نماز... به زندگی آسیب میزند.
وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ
و هر كس از یاد من روی گردان شود، زندگی (سخت و) تنگی خواهد داشت؛ و روز قیامت، او را نابینا محشور میكنیم.
آیه ۱۲۴ طه
https://eitaa.com/quranlive