#تدبردرقرآن2
خلاصه مباحث کرسی تدبر در قرآن (۹۹/۳/۱۹)
موضوع: سوره مبارکه ملک
بخش اول؛ آیات ۱ تا ۱۲:
تهدید کافران مالکیت مطلق خداوند رحمان و ربوبیت او به عذاب
آیات ۱ تا ۵: اثبات ملک مطلق خداوند در عالم
آیه ۱:
تبارک الذی بیده الملک ... : در این آیه، صحبت از خیر فراوان و دائمی خدا است. کسی که ملک فقط به دست اوست و او قدرت تصرف در ملک خود را به هر شکل ممکن دارد و برای او کاری غیر ممکن نیست.
آیه ۲:
الذی خلق الموت و الحیاه ... : او همان کسی است که خلق کرد مرگ و زندگی را ... این آیه:
اولا: هدف از خلقت نظام انسانی را آزمایش انسان بیان می کند (لیبلوکم)؛
ثانیا: انسانهایی که در آن آزمایش پیروز می شوند (احسن عملا) هستند نه (اکثر عملا)؛ یعنی برای خداوند، کیفیت عمل بهتر و مهمتر است از کثرت عمل.
آیه ۳ و ۴:
الذی خلق سبع سماوات طباقا ... : این آیه انسان را دعوت به تفکر می کند که ای انسان، در آفرینش خدای رحمان، هیچ تفاوت، اختلاف، خلل و بی نظمی دیده ای؟ نه چنین نیست. پس بار دیگر بنگر. آیا هیچ شکاف و نقصی می بینی؟
از ویژگیهای این عالم که هیچ کس نمی تواند انکار کند، همین نظمی است که بر جهان هستی حاکم است و این نظم بیانگر وجود یک ناظم است.
و تاکید هم می کند که دوباره، سه باره و چند باره برگرد و بنگر تا سرانجام چشمانت خسته و ناتوان به سوی تو بازگردد.
آیه ۵:
و لقد زینا السماء الدنیا بمصابیح ... : قطعا ما زینت دادیم آسمان دنیا را به وسیله ستارگان. و آن جنیان شروری را که به دنبال توطئه علیه زمینیان هستند را با رجم با ستارگان می رانیم.
در پایان آیه هم شیاطین را به خاطر قصد اخلال در تدبیر عالم، به عذاب اخروی تهدید می کند که برای آنان عذاب آتش سوزان را فراهم کرده است.
آیات ۶ تا ۱۲: تهدید کافران به عذاب اخروی
آیه ۶:
و للذین کفروا بربهم ... : و برای کسانی که کافر به ربوبیت خدا هستند عذاب خداوند است و چه بد فرجامی است برای آنان. که وصف این عذاب در آیات بعد آمده است.
آیه ۷ و ۸:
اذا القوا فیها سمعوا ... : وقتی که کافران در جهنم افکنده می شوند صدایی دلخراش از جهنم می شنوند. در حالیکه جهنم دارد می جوشد و آنها را بالا و پایین می کند. و این عذاب آنقدر سخت است که گویی جهنم از شدت غضب و ناآرامی می خواهد تکه پاره بشود. خازنان جهنم از آنان می پرسند: مگر برای شما پیامبر هشدار دهنده ای نیامد؟
آیه ۹:
قالوا بلی قد جاءنا ... : جهنمیان می گویند پیامبری هشدار دهنده برای ما آمد ولی ما او را تکذیب کردیم و ... .
آیه ۱۰ و ۱۱:
و قالوا لو کنا نسمع او نعقل ... : و با خود می گویند اگر سخن پیامبران را می شنیدیم یا در آن تعقل می کردیم امروز در میان اهل دوزخ نبودیم؛ اما اعتراف آنها فایده ای ندارد. پس استفاده نکردن از گوش و عقل، عامل جهنمی شدن آنان بود.
آیه ۱۲:
ان الذین یخشون ربهم بالغیب ... : این آیه در تقابل محتوایی با مجموعه آیات قبلی برای مومنان به ربوبیت الهی نوید آمرزش و پاداش می دهد.
https://eitaa.com/quranlive
#صحیفه_سجادیه
خلاصه مباحث کرسی صحیفه سجادیه (۹۹/۳/۲۰)
موضوع: دوران امام سجاد (علیه السلام)
راهبردهای امام (علیه السلام) برای احیای دین پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) پس از واقعه عاشورا
الف. خطبه امام سجاد (علیه السلام) در شام:
امام در حین سخنرانی خطیب اموی، خطبه ای را آغاز فرمودند که: ویحک ایها الخاطب... وای بر تو ای خطیب... که خشنودی خلق خدا و غضب خالق را بر خود خریدی... انا ابن مکه و منا... انا ابن محمد المصطفی، انا ابن علی المرتضی...
آنقدر از خودشان و شرافت شان تعریف کردند که مجلس غرق در گریه شد و یزید به موذن دستور داد اذان بگوید... و در نهایت هم مجبور شد که اسیران را به مدینه بازگرداند و لحن تند خود را کنار گذاشت.
ب. اهمیت کار امام سجاد (علیه السلام) در دوران تاریک بنی امیه:
۱. حکمت ۳۶۹ نهج البلاغه: بنی امیه کاری کردند که از قرآن جز خط آن چیزی باقی نمانده بود و از اسلام جز اسم آن.
۲. خطبه ۱۰۸ نهج البلاغه: اسلام مثل یک پوستین وارونه شده بود و چیزی از آن باقی نمانده بود.
۳. تاریخ نقل می کند: آنقدر بنی امیه به بنی هاشم ضربه زدند که از بنی هاشم کسی نماند که در آتش بدمد.
ج. فرصتی ۹ ساله برای شیعیان:
در بخشی از دوران امام پس از قیام ابن زبیر در مدینه، درگیری میان بنی امیه یک فرصت ۹ ساله را ایجاد کرد که شیعیان نزد امام می آمدند و از محضر امام استفاده می کردند؛ اما به محض اینکه بنی امیه بر آل زبیر پیروز شدند، دوران تاریک عبدالملک مروان آغاز شد و جنایات حجاج بن یوسف ثقفی...
د. شیعه کشی و خفقان شیعه در دوران امام:
۱. قنبر غلام امام علی (علیه السلام)، کمیل بن زیاد از شیعیان امام علی (علیه السلام)، سعید بن جبیر معروف به تشیع و زهد و عبادت به دست حجاج بن یوسف ثقفی به شهادت رسیدند.
۲. مسعودی مورخ می نویسد: این دوران به گونه ای بود که شیعیان دائما مخفی می شدند و از این طرف به آن طرف فرار می کردند.
۳. عطیه عوفی از شیعیان و خواص امیر المومنین (علیه السلام) و از دانشمندان و مفسران قرآن در کوفه بود که به شیراز فرار کرد و در آنجا او را شکنجه و ۴۰۰ ضربه شلاق بر او وارد کردند.
ه. رفاه زدگی جامعه در دوران امام:
شهید صدر: در دوران امام سجاد (علیه السلام) جامعه آنقدر غرق در رفاه شده بود که به سمت دنیاگرایی و شهوترانی سوق داده شده بود.
و. راهبرد امام برای بازگرداندن این وضعیت:
از مهمترین تاکتیک های امام سجاد (علیه السلام) انتخاب حکیمانه قالب دعا و نیایش برای زنده کردن معارف اهل بیت (علیهم السلام) بود.
صحیفه سجادیه (افزون بر رساله حقوق و مناجات خمسه عشر)، مهمترین میراث امام سجاد (علیه السلام) است که امام در قالب دعا و نیایش، میراث دار علم نبوی و نهضت بیداری می شوند و شروع می کنند جامعه را با معارف اهل بیت (علیهم السلام) زنده می کنند.
https://eitaa.com/quranlive
#خانواده_قرآنی2
خلاصه مباحث کرسی خانواده قرآنی۲ (۹۹/۳/۲۱)
موضوع: تربیت دینی کودک (۱)
تعریف تربیت دینی فرزند:
آیه ۲ سوره جمعه، هدف بعثت پیامبر (صلی الله علیه و آله) را هدایت مردم معرفی می کند، با ۴ ابزار: تلاوت قرآن، تزکیه، تعلیم دین، تعلیم اندیشه.
پس دو آموزش داریم: آموزش دین، آموزش اندیشه و عقل. با توجه به این آیه، ما نسبت به فرزندانمان سه وظیفه داریم:
۱. پرورش فرزند (تزکیه)؛
۲. آموزش دین به فرزند؛
۳. آموزش اندیشه و فکر کردن به فرزند.
واژه شناسی:
تعلیم و آموزش: در آموزش، سروکار ما با ذهن فرزند است و هدف یادگیری است.
تربیت: در تربیت، ما با استعدادهای فرزند سروکار داریم و هدف رشد است.
تزکیه: در تزکیه، سروکار ما با نفس فرزند است و هدف فلاح و رستگاری است تا نفس او را از آلودگی های اخلاقی پاک کند.
تطهیر: تطهیر یعنی پاک کردن. تزکیه پاک کردن به اضافه رشد است ولی در تطهیر، کاری به رشد او نداریم.
دین چیست؟ برنامه زندگی را دین می گویند. مجموعه برنامه های زندگی بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت (علیهم السلام).
انسان مذهبی کیست؟ قرآن می فرماید: بر اساس آیه ۱۲۵ سوره نساء، انسان مذهبی انسانی است که تسلیم خداست و نیکوکار است؛ یعنی تمام رفتارهایش مذهبی است.
تربیت دینی یعنی چه؟ فرق تربیت دینی با غیر دینی این است که ما در تربیت دینی، مبنا را خدا قرار می دهیم.
رابطه آموزش دین با رفتار دینی:
بین این دو رابطه مستقیمی وجود ندارد. کسی که دین را نداند رفتارهایش دینی نخواهد شد؛ اما دلیلی نداریم که هر کسی که دین را می داند رفتارهایش دینی باشد (رابطه عموم و خصوص مطلق).
رابطه آموزش با پرورش:
در بحث آموزش، کلیدی ترین عنصر برای یادگیری موفق، سوال است (فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون: اگر چیزی را نمی دانید از متخصص آن سوال کنید)؛ اما در بحث پرورش اگر می خواهی انسانی را از آلودگیها پاک کنی او را به کار بگیر. به او چیزی نده، چیزی را از او بگیر (خُذ من اموالهم صدقه تطهرهم و تزکیهم بها: از اموال آنها صدقه بگیر، با این صدقه گرفتن هم آنها را تطهیر می کنی و هم آنها را تزکیه می کنی).
رابطه تعلیم و تربیت با پرورش:
تعلیم بین انسان و حیوان مشترک است؛ ولی تربیت بین گیاه و انسان و حیوان مشترک است؛ اما تزکیه مخصوص انسان است چون با نفس و روح سروکار دارد.
تربیت دینی فرزند:
برای تربیت دینی فرزند باید فرزند را بشناسیم:
از بُعد انسان بودن و ویژگی های انسانی، از بُعد ساختار بر اساس سنین گوناگون، و از حیث نوع نگاه و زاویه دید.
https://eitaa.com/quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلسله جشن های مجازی دهه کرامت
۲ الی ۱۳ تیر ماه
ساعت ۱۴.
📝 شرح و تبیین احادیث معصومین علیهمالسلام.
📝 مدیحه سرایی.
📝 آشنائی با سیره امام رضا علیه السلام با حضور اساتید توانمند و مسابقه.
📝 اهدای هدایای متبرک به نامهای «رضا» و «معصومه» و « ۸ نفر از شرکتکنندگان» در جشن.
👈 جهت حضور در جشن و بهرهمندی از هدایای متبرک نام و نام خانوادگی و شماره تلفن خود را به مدیر کانال زندگی بر مدار قرآن ارسال یا با شماره تلفن ۳۲۰۰۲۴۶۲ - ۰۵۱ تماس بگیرید.
آدرس کانال زندگی بر مدار قرآن:
@quranlive
#دارالقرآن_الکریم_آستان_قدس_رضوی
#واحد_تفسیر_و_حدیث
#سیره_امام_رضا_علیه_السلام
#دهه_کرامت
#جشن_مجازی
#اطلاعیه
#مسابقه
@D_Quran_aqr_ir
#نهج_البلاغه
خلاصه مباحث کرسی نهج البلاغه (۹۹/۳/۲۵)
موضوع: خشم، شتابزدگی
حکمت ۲۵۵:
الحدّه ضرب من الجنون ... : تندخویی و خشم و غضب نابجا نوعی و شاخه ای از جنون و دیوانگی است؛ چون صاحب خشم پشیمان می شود و همین نشاندهنده این است که در آن لحظه عقلش کار نمی کرده است؛ و اگر اصلا پشیمان نشد همچنان دیوانه است و جنونش ادامه دارد و پایدار مانده است.
حکمت ۱۹۴:
متی اشفی غیضی ... : چه زمانی از غضب خودداری کنم و خشم را فرو برم؟ زمانیکه عصبانی هستم اما عاجزم از انتقام گرفتن که اینگونه مواقع می گویند صبر کن؛ یا زمانیکه قدرت انتقام دارم و به من گفته می شود ببخش؟
در اینجا امام (علیه السلام) ظاهرا جواب مطلب را نمی فرمایند؛ اما در حقیقت منظورشان این است که هر دو مورد، جای فرو بردن خشم است.
حکمت ۴۸۰:
اذا احتشم المومن اخاه ... : هنگامی که مومن، برادرش را به خشم بیاورد، به تحقیق از او جدا شده است. حضرت نمی فرمایند برادرم از من جدا می شود؛ بلکه حالت مقابل آن نیز هست و خودم نیز از برادرم جدا شده ام.
نکته:
خشم و غضب بی مورد و غیر الهی ناپسند است؛ ولی خشم و غضب به جا و به مورد، مورد نهی دین نیست. حکمت ۱۷۴ در باره کسی که برای خدا غضب می کند، بیان شده است.
نامه ۷۶:
و ایاک و الغضب ... : خطاب به عبدالله بن عباس می فرمایند: و بپرهیز از خشم که این، طیره (خفّت یا پرشی) از شیطان است و بدان، چیزی که تو را به خدا نزدیک کند از آتش دور می کند و آنچه تو را از خدا دور کند به آتش نزدیک می کند.
نامه ۶۹:
و احذر الغضب ... : از خشم و غضب بر حذر باش؛ چرا که لشکر بزرگی است از لشکریان ابلیس. حضرت، تعبیر به تیر یا سرباز یا ... نمی کنند؛ بلکه آنقدر غضب مهم است که آن را به لشکر تعبیر فرموده اند.
نامه ۵۳:
و ایاک و العجله بالامور ... : پرهیز کن از عجله در کارها قبل از زمان فرا رسیدن آن و ... پس از این مطلب، حضرت به سستی هم اشاره می فرمایند.
https://eitaa.com/quranlive