eitaa logo
زندگی بر مدار قرآن
9.6هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
473 ویدیو
56 فایل
اینجا به زندگی رنگ قرآن می‌دهیم 🕌دارالتفسیر حرم‌ مطهر امام رضا(ع) 📎فهرست عناوین کلی محتویات کانال https://eitaa.com/quranlive/4500 🎥پخش زنده https://rubika.ir/darotafsir اینستاگرام https://instagram.com/darotafsir ارتباط با ما: @AdminQuranlive
مشاهده در ایتا
دانلود
خلاصه مباحث کرسی صحیفه سجادیه (۹۹/۳/۲۰) موضوع: دوران امام سجاد (علیه السلام) راهبردهای امام (علیه السلام) برای احیای دین پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) پس از واقعه عاشورا الف. خطبه امام سجاد (علیه السلام) در شام: امام در حین سخنرانی خطیب اموی، خطبه ای را آغاز فرمودند که: ویحک ایها الخاطب... وای بر تو ای خطیب... که خشنودی خلق خدا و غضب خالق را بر خود خریدی... انا ابن مکه و منا... انا ابن محمد المصطفی، انا ابن علی المرتضی... آنقدر از خودشان و شرافت شان تعریف کردند که مجلس غرق در گریه شد و یزید به موذن دستور داد اذان بگوید... و در نهایت هم مجبور شد که اسیران را به مدینه بازگرداند و لحن تند خود را کنار گذاشت. ب. اهمیت کار امام سجاد (علیه السلام) در دوران تاریک بنی امیه: ۱. حکمت ۳۶۹ نهج البلاغه: بنی امیه کاری کردند که از قرآن جز خط آن چیزی باقی نمانده بود و از اسلام جز اسم آن. ۲. خطبه ۱۰۸ نهج البلاغه: اسلام مثل یک پوستین وارونه شده بود و چیزی از آن باقی نمانده بود. ۳. تاریخ نقل می کند: آنقدر بنی امیه به بنی هاشم ضربه زدند که از بنی هاشم کسی نماند که در آتش بدمد. ج. فرصتی ۹ ساله برای شیعیان: در بخشی از دوران امام پس از قیام ابن زبیر در مدینه، درگیری میان بنی امیه یک فرصت ۹ ساله را ایجاد کرد که شیعیان نزد امام می آمدند و از محضر امام استفاده می کردند؛ اما به محض اینکه بنی امیه بر آل زبیر پیروز شدند، دوران تاریک عبدالملک مروان آغاز شد و جنایات حجاج بن یوسف ثقفی... د. شیعه کشی و خفقان شیعه در دوران امام: ۱. قنبر غلام امام علی (علیه السلام)، کمیل بن زیاد از شیعیان امام علی (علیه السلام)، سعید بن جبیر معروف به تشیع و زهد و عبادت به دست حجاج بن یوسف ثقفی به شهادت رسیدند. ۲. مسعودی مورخ می نویسد: این دوران به گونه ای بود که شیعیان دائما مخفی می شدند و از این طرف به آن طرف فرار می کردند. ۳. عطیه عوفی از شیعیان و خواص امیر المومنین (علیه السلام) و از دانشمندان و مفسران قرآن در کوفه بود که به شیراز فرار کرد و در آنجا او را شکنجه و ۴۰۰ ضربه شلاق بر او وارد کردند. ه. رفاه زدگی جامعه در دوران امام: شهید صدر: در دوران امام سجاد (علیه السلام) جامعه آنقدر غرق در رفاه شده بود که به سمت دنیاگرایی و شهوترانی سوق داده شده بود. و. راهبرد امام برای بازگرداندن این وضعیت: از مهمترین تاکتیک های امام سجاد (علیه السلام) انتخاب حکیمانه قالب دعا و نیایش برای زنده کردن معارف اهل بیت (علیهم السلام) بود. صحیفه سجادیه (افزون بر رساله حقوق و مناجات خمسه عشر)، مهمترین میراث امام سجاد (علیه السلام) است که امام در قالب دعا و نیایش، میراث دار علم نبوی و نهضت بیداری می شوند و شروع می کنند جامعه را با معارف اهل بیت (علیهم السلام) زنده می کنند. https://eitaa.com/quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خلاصه مباحث کرسی خانواده قرآنی۲ (۹۹/۳/۲۱) موضوع: تربیت دینی کودک (۱) تعریف تربیت دینی فرزند: آیه ۲ سوره جمعه، هدف بعثت پیامبر (صلی الله علیه و آله) را هدایت مردم معرفی می کند، با ۴ ابزار: تلاوت قرآن، تزکیه، تعلیم دین، تعلیم اندیشه. پس دو آموزش داریم: آموزش دین، آموزش اندیشه و عقل. با توجه به این آیه، ما نسبت به فرزندانمان سه وظیفه داریم: ۱. پرورش فرزند (تزکیه)؛ ۲. آموزش دین به فرزند؛ ۳. آموزش اندیشه و فکر کردن به فرزند. واژه شناسی: تعلیم و آموزش: در آموزش، سروکار ما با ذهن فرزند است و هدف یادگیری است. تربیت: در تربیت، ما با استعدادهای فرزند سروکار داریم و هدف رشد است. تزکیه: در تزکیه، سروکار ما با نفس فرزند است و هدف فلاح و رستگاری است تا نفس او را از آلودگی های اخلاقی پاک کند. تطهیر: تطهیر یعنی پاک کردن. تزکیه پاک کردن به اضافه رشد است ولی در تطهیر، کاری به رشد او نداریم. دین چیست؟ برنامه زندگی را دین می گویند. مجموعه برنامه های زندگی بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت (علیهم السلام). انسان مذهبی کیست؟ قرآن می فرماید: بر اساس آیه ۱۲۵ سوره نساء، انسان مذهبی انسانی است که تسلیم خداست و نیکوکار است؛ یعنی تمام رفتارهایش مذهبی است. تربیت دینی یعنی چه؟ فرق تربیت دینی با غیر دینی این است که ما در تربیت دینی، مبنا را خدا قرار می دهیم. رابطه آموزش دین با رفتار دینی: بین این دو رابطه مستقیمی وجود ندارد. کسی که دین را نداند رفتارهایش دینی نخواهد شد؛ اما دلیلی نداریم که هر کسی که دین را می داند رفتارهایش دینی باشد (رابطه عموم و خصوص مطلق). رابطه آموزش با پرورش: در بحث آموزش، کلیدی ترین عنصر برای یادگیری موفق، سوال است (فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون: اگر چیزی را نمی دانید از متخصص آن سوال کنید)؛ اما در بحث پرورش اگر می خواهی انسانی را از آلودگیها پاک کنی او را به کار بگیر. به او چیزی نده، چیزی را از او بگیر (خُذ من اموالهم صدقه تطهرهم و تزکیهم بها: از اموال آنها صدقه بگیر، با این صدقه گرفتن هم آنها را تطهیر می کنی و هم آنها را تزکیه می کنی). رابطه تعلیم و تربیت با پرورش: تعلیم بین انسان و حیوان مشترک است؛ ولی تربیت بین گیاه و انسان و حیوان مشترک است؛ اما تزکیه مخصوص انسان است چون با نفس و روح سروکار دارد. تربیت دینی فرزند: برای تربیت دینی فرزند باید فرزند را بشناسیم: از بُعد انسان بودن و ویژگی های انسانی، از بُعد ساختار بر اساس سنین گوناگون، و از حیث نوع نگاه و زاویه دید. https://eitaa.com/quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلسله جشن های مجازی دهه کرامت ۲ الی ۱۳ تیر ماه ساعت ۱۴. 📝 شرح و تبیین احادیث معصومین علیهم‌السلام. 📝 مدیحه سرایی. 📝 آشنائی با سیره امام رضا علیه السلام با حضور اساتید توانمند و مسابقه. 📝 اهدای هدایای متبرک به نام‌های «رضا» و «معصومه» و « ۸ نفر از شرکت‌کنندگان» در جشن. 👈 جهت حضور در جشن و بهره‌مندی از هدایای متبرک نام و نام خانوادگی و شماره تلفن خود را به مدیر کانال زندگی بر مدار قرآن ارسال یا با شماره تلفن ۳۲۰۰۲۴۶۲ - ۰۵۱ تماس بگیرید. آدرس کانال زندگی بر مدار قرآن: @quranlive @D_Quran_aqr_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خلاصه مباحث کرسی نهج البلاغه (۹۹/۳/۲۵) موضوع: خشم، شتابزدگی حکمت ۲۵۵: الحدّه ضرب من الجنون ... : تندخویی و خشم و غضب نابجا نوعی و شاخه ای از جنون و دیوانگی است؛ چون صاحب خشم پشیمان می شود و همین نشاندهنده این است که در آن لحظه عقلش کار نمی کرده است؛ و اگر اصلا پشیمان نشد همچنان دیوانه است و جنونش ادامه دارد و پایدار مانده است. حکمت ۱۹۴: متی اشفی غیضی ... : چه زمانی از غضب خودداری کنم و خشم را فرو برم؟ زمانیکه عصبانی هستم اما عاجزم از انتقام گرفتن که اینگونه مواقع می گویند صبر کن؛ یا زمانیکه قدرت انتقام دارم و به من گفته می شود ببخش؟ در اینجا امام (علیه السلام) ظاهرا جواب مطلب را نمی فرمایند؛ اما در حقیقت منظورشان این است که هر دو مورد، جای فرو بردن خشم است. حکمت ۴۸۰: اذا احتشم المومن اخاه ... : هنگامی که مومن، برادرش را به خشم بیاورد، به تحقیق از او جدا شده است. حضرت نمی فرمایند برادرم از من جدا می شود؛ بلکه حالت مقابل آن نیز هست و خودم نیز از برادرم جدا شده ام. نکته: خشم و غضب بی مورد و غیر الهی ناپسند است؛ ولی خشم و غضب به جا و به مورد، مورد نهی دین نیست. حکمت ۱۷۴ در باره کسی که برای خدا غضب می کند، بیان شده است. نامه ۷۶: و ایاک و الغضب ... : خطاب به عبدالله بن عباس می فرمایند: و بپرهیز از خشم که این، طیره (خفّت یا پرشی) از شیطان است و بدان، چیزی که تو را به خدا نزدیک کند از آتش دور می کند و آنچه تو را از خدا دور کند به آتش نزدیک می کند. نامه ۶۹: و احذر الغضب ... : از خشم و غضب بر حذر باش؛ چرا که لشکر بزرگی است از لشکریان ابلیس. حضرت، تعبیر به تیر یا سرباز یا ... نمی کنند؛ بلکه آنقدر غضب مهم است که آن را به لشکر تعبیر فرموده اند. نامه ۵۳: و ایاک و العجله بالامور ... : پرهیز کن از عجله در کارها قبل از زمان فرا رسیدن آن و ... پس از این مطلب، حضرت به سستی هم اشاره می فرمایند. https://eitaa.com/quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خلاصه مباحث کرسی تدبر در قرآن (۹۹/۳/۲۶) موضوع: سوره مبارکه ملک بخش دوم؛ آیات ۱۳ تا ۲۲: انذار و تهدید کافران مغرور و لجوج به ربوبیت خداوند، به عذاب دنیوی آیات ۱۳ تا ۱۸: انذار و هشدار به منکران ربوبیت خدا به عذاب دنیوی آیه ۱۳: و اسروا قولکم او اجهروا به ... : چه با راز سخن بگویید چه آشکارا، خداوند همه را می داند. مبادا کسی تصور کند خداوند در قیامت نمی تواند اعمال و نیات انسان ها را بررسی کند. خدا در همین دنیا به باطن اعمال و اسرار ما آگاه است و در روز قیامت هم بر اساس همین ها قضاوت خواهد کرد. آیه ۱۴: الا یعلم من خلق و ... : آیا ممکن است خالقی که عالم را مدیریت می کند و از اسرار دقیق آگاه است، از مخلوق کوچکی مثل انسان بی خبر باشد؟! آیه ۱۵: هو الذی جعل لکم ... : او کسی است که زمین را مانند چهارپایی رام شما قرار داد. پس بر شانه های زمین راه بروید و از رزقی که خدا برای شما قرار داده، بهره مند شوید. ولی مواظب باشید دلبسته زمین و امکانات زمینی نشوید چون در نهایت، بازگشت شما به سوی خداست. آیه ۱۶ و ۱۷: خداوند در این دو آیه، کفار را تهدید می کند که چرا از پروردگار عالم غافل شده و شکر نعمتهایش را بجای نمی آورند. ءامنتم ... : آیا از خدای در آسمان ایمن هستید که اگر بخواهد، زمین زیر پایتان را بشکافد و شما را در آن فرو برد؟ ام امنتم ... : یا بر سر شما سنگهایی را ببارد؟ آیه ۱۸: و لقد کذب الذین ... : و قطعا امتهای پیشین تکذیب کردند پیامبران ما را، قیامت را، وحی را و دستورات خدا را، و ما آنها را عذاب کردیم. توجه به سرگذشت امتهای پیشین می تواند چراغ راه آینده باشد. آیات ۱۹ تا ۲۲: علت کفر و تکذیب ربوبیت خدا در عالم آیه ۱۹: او لم یروا الی الطیر ... : اگر کافران به ربوبیت خدا به پرندگانی که بالای سرآنها در حال پروازند، با نگاه عمیق نظر کنند، می بینند که جز خدای رحمان هیچ کس آنها را در آسمان نگه نمی دارد. توجه دادن بندگان خدا به اسباب ناشناخته طبیعی، همچون پرواز پرندگان در آسمان برای این است که زودتر و بهتر به وحدانیت خدا در ربوبیت پی ببرند. آیه ۲۰: امن هذا الذی هو جند ... : آیا آن کس که گفته می شود سپاه شماست، شما را در برابر عذاب الهی، اگر عذابی برای شما بخواهد، یاری می دهد؟ و چون مشرکان پاسخی نداشتند خدا خودش جواب می دهد که کافران جز در فریب فرو نرفته اند؛ زیرا نفهمیده اند که هیچ کس در این عالم نمی تواند انسان را یاری کند. آیه ۲۱: امن هذا الذی یرزقکم ... : چه کسی جز خداوند در این عالم، روزی رسانی می کند؟ و چون باز هم کافران جوابی ندادند، می فرماید این ها به خاطر لجاجت عجیبی که در طغیان و نفرت و دوری از حق دارند، چنین شده اند و پیوسته انکار می کنند. آیه ۲۲: افمن یمشی مکبا ... : سپس در قالب مثالی روشن از گمراهی آشکار آنها خبر می دهد. آیا کسی که بر صورت خود افتاده و جایی را نمی بیند و حرکت می کند (کافران حق گریز) هدایت یافته تر است یا کسی که استوار بر راهی راست حرکت می کند و مقصد خود را می نگرد (مومنان حق جو)؟ https://eitaa.com/quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صحیفه-سه شنبه99،3،27.mp3
27.07M
🔉صوت: سجادیه 🌷موضوع بحث: جایگاه دعاونیایش 🔺حجه الاسلام منش 🆔quranlive
3 خلاصه مباحث کرسی صحیفه سجادیه (۹۹/۳/۲۷) موضوع: دعا و نیایش جایگاه و حقیقت دعا: از زیباترین مفاهیمی که با روح و جان تمام ادیان الهی تنیده شده، مفهوم دعاست؛ ولی متاسفانه نزد مسلمانان از جایگاه بلند و ملکوتی خود مقداری سقوط کرده و تحریف شده است. مفهوم حقیقی دعا: در حال حاضر، دعا در جامعه ما فقط به معنای طلب کردن چیزی از خدا است؛ ولی در حقیقت، دعا بالاتر از خواستن و به معنای خواندن است. دعا شالوده معارف توحیدی و رشته اتصال بین عبد و معبود است. که البته رسیدن به خواسته ها، نیازها، درمان دردها و آرامش جانها هم در مفهوم حقیقی دعا اتفاق می افتد. جایگاه دعا در قرآن و روایات: ما دعا را به معنای حاجت خواهی و حاجت خوانی تنزل داده ایم؛ اما آیات و روایات چیز دیگری می گوید: ۱. غافر، آیه ۶۰: خداوند در این آیه، دعا را نفس عبادت معنا کرده است: ادعونی استجب لکم ... : مرا بخوانید تا شما را بپذیرم ... . ۲. بقره، آیه ۱۸۶: رشد انسان در بستر دعا شکل می گیرد: اجیب دعوه الداع اذا دعان فلیستجیبوا لی و لیومنوا بی لعلهم یرشدون. ۳. دعا روح و حقیقت عبادت است: الدعاء مخ العباده. ۴. فرقان، آیه ۷۷: ای پیامبر به مردم بگو اگر دعای شما نباشد خدا هیچ بها و ارزشمندی برای شما در نظر نمی گیرد: قل ما یعبئوا بکم ربی لولا دعاوکم. نکته ۱: دعا در لابلای آیات قرآن کریم گستره عظیمی دارد و تمام ابعاد زندگی فرد مسلمان را در بر می گیرد: عقیده، اخلاق، عمل، سیاست، عرفان، خانواده و ...؛ نکته ۲: بیشتر انبیای الهی در ابتدای دعاهای خود از کلید واژه "رب" استفاده کرده اند؛ یعنی خدایا من را تحت تربیت خود قرار بده. و معلوم می شود که دعا پذیرفتن تربیت الهی هم هست که ما در مسیر تربیت خدا قرار بگیریم. نمونه ها: ۱. صحنه سیاسی مواجهه حضرت موسی (ع) با فرعون و دعای حضرت موسی (ع)؛ آیه ۲۵ سوره طه: رب اشرح لی صدری ... ۲. عرصه تنظیم و مدیریت روابط اجتماعی؛ آیه ۱۰ سوره حشر: ربنا اغفرلنا و لاخواننا الذین سبقونا بالایمان ... ۳. عرصه روابط خانوادگی؛ آیه ۷۴ سوره فرقان: ربنا هب لنا من ازواجنا و ذریاتنا قره اعین ... ۴. عرصه جهاد و نبرد در داستان طالوت و جالوت؛ آیه ۲۵۰ سوره بقره: ربنا افرغ علینا صبرا و ثبت اقدامنا ... ۵. موضوع نفس انسان؛ آیه ۸ سوره آل عمران: ربنا لا تزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا ... ۶. حوزه معرفت؛ آیه ۱۹۳ سوره آل عمران: ربنا اننا سمعنا منادیا ینادی للایمان ... https://eitaa.com/quranlive