صدا ۰۹۶.m4a
28.62M
🎙صوت:#صحیفه_سجادیه_جلسه6
#موضوع:جایگاه صحیفه سجادیه
👤سخنران: حجه الاسلام#غفوری_منش
🆔@quranlive
#صحیفه سجادیه
به نام خدا
➗➖➗➖➗➖➗➗➖➗➖➗➖➗
◀️ خلاصه مباحث کرسی درسهایی از صحیفه سجادیه
🗓 تاریخ: ۹۹/۴/۳۱
⏺ موضوع: مضامین، بلاغت و جایگاه صحیفه سجادیه
➗➖➗➖➗➖➗➗➖➗➖➗➖➗
✍️ نخستین عالمی که نسخه مشهور صحیفه سجادیه را به شکلی که اکنون در اختیار ما است، رواج داد شهید اول در قرن هشتم بود که دو بار صحیفه را کتابت کرد.
بعد از ایشان، شاگردانشان نیز تلاشهایی کردند. در سدههای بعد، شهید ثانی، شیخ بهائی، مجلسی اول و مجلسی دوم بودند که در نشر و توزیع صحیفه در بلاد اسلامی تلاش کردند.
🔸 جایگاه صحیفه سجادیه نزد بزرگان:
۱. علامه محمد تقی مجلسی (ره): شکی نیست که صحیفه کامله از مولای ما بزرگ سجدهکنندگان است که به تنهایی و به جهت فصاحت و بلاغت و اشتمال آن بر علوم الهی که از غیر معصوم آوردن آن ممکن نیست، در انتساب آن به حضرت سجاد (علیهالسلام) کافی است.
۲. سید علی خان مدنی (ره): بلاغت بیانی و فضیلت مضمونی صحیفه به گونهای است که ساحران سخن در برابر آن به سجده میافتند و بزرگان علم در برابر آن اعتراف به عجز میکنند.
۳. شهید صدر (ره): صحیفه سجادیه را باید بزرگترین عمل اجتماعی زمان و موقعیت امام معرفی کرد. این کتاب، یگانه میراث فرهنگ الهی، یک منبع بزرگ مکتبی، یک مشعل هدایت ربانی، یک مدرسه اخلاق و تربیت اسلامی است.
۴. ویلیام چیتینگ: تمدن اسلامی به طور کلی شبیه یک شهر مسلماننشین بیرونی است ... انسان راهی به درون باغهای پشت دیوار ندارد. مایلم بگویم کتابی مانند صحیفه بُعد درونی و داخلی اسلام را آشکار میکند.
۵. علامه طباطبایی (ره): هانری کُربَن (استاد شیعهشناس دانشگاه سوربُن) کراراً صحیفه سجادیه را میخواند و گریه میکرد. او مردی سلیم النفس و منصف بود ... .
۶. حضرت امام (ره): صحیفه سجادیه کتاب شریفی است که سبک بیان معارف الهیه اصحاب معرفت را چون سبک قرآن کریم بدون تکلف الفاظ در شیوه دعا و مناجات برای تشنگان معارف الهیه بیان میکند.
۷. صاحب تفسیر طنطاوی: از سوء بهره ما اینکه تاکنون به این اثر ارزشمند جاویدان از میراث پیامبر و اهل بیتش دسترسی پیدا نکرده بودیم و من هر زمان که در آن نظر میکنم، میبینم که این کلام، فوق کلام مخلوق و پایینتر از کلام خالق است.
🔸 دعای هشتم صحیفه سجادیه:
امام سجاد (علیهالسلام) در این دعا بخشی از رذایل اخلاقی و آسیبهای روح و روان انسان را بیان کرده و ابتدای دعا را اینگونه شروع میکنند: و کان من دعائه علیهالسلام فی الاستعاذه من المکاره و سیئ الاخلاق و مذام الافعال: از دعاهای حضرت است در پناه بردن به خداوند از مکاره و ناپسندیها و خویهای بد و کردارهای نکوهیده و ناشایست.
🔸 "استعاذه" در عنوان دعای هشتم:
استعاذه از ریشه "عوذ" به معنای اتصال و چسبیدن است. استعاذه یعنی به خداوند سبحان وابستگی، اتصال و پناه جستن؛ اینکه انسان از شرور و بدیها خودش را در پناه خدا قرار بدهد. قرآن این شرور را دو نوع میداند: شرور بیرونی (سوره فلق) و شرور درونی (سوره ناس).
استعاذه صرف گفتن به زبان نیست بلکه با دل و قلب و عمل و تلاش، باید خود را در پناه خدا قرار داد.
✍️ امام (علیهالسلام) بیش از ۳۰ مورد از رذایل را در این دعا مطرح میکنند و از آنها به خدا پناه میبرند.
🆔@quranlive
خانواده قرآنی(۲),تربیت کودک (۵)عوامل موثر بر تربیت.mp3
7.13M
🎙صوت:#خانواده قرآنی_جلسه5
#موضوع: عوامل موثر بر تربیت
👤سخنران: حجه الاسلام#فیض آبادی
🆔@quranlive
#خانواده قرآنی2
به نام خدا
➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿
◀️ خلاصه مباحث کرسی خانواده قرآنی ۲
🗓 تاریخ: ۹۹/۰۵/۰۱
⏺ موضوع: عوامل موثر بر تربیت
➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿
✍️ عوامل موثر بر تربیت فرزند به دو دسته تقسیم میشود:
♦️ الف. عوامل قبل از تولد:
1️⃣ هدف از فرزند آوری:
۱. حفظ دین: فرزندی باشد که پرچمدار دین و توحید در عالم هستی باشد.
۲. ذخیره آخرت: یکی از باقیات الصالحات و صدقات جاریه فرزند است. یعنی انسان، فرزندی تربیت کند که با اعمال صالح و کارهایی که میکند، آخرت او را آباد کند.
۳. استفاده از فرزند در زندگی دنیا: تامین نیازهای عاطفی و روانی از طریق فرزند.
2️⃣ خواستن و انگیزه: مانند حضرت زکریا (علیهالسلام) و حضرت ابراهیم (علیهالسلام) که از خدا فرزند خواستند.
3️⃣ دعا: از خدا بخواهد که به او نسل پاک بدهد؛ هَب لِی مِن لَدُنک ذرّیهً طَیّبه.
4️⃣ دقت در شرایط انعقاد نطفه: تولید نسل پاک و شایسته با آماده کردن شرایط معنوی، روحی، جسمی، روانی مناسب و رعایت حقوق یکدیگر و حفظ عفت و پاکی.
5️⃣ معنویت در دوران بارداری: در دوران بارداری، رفتارهای مادر بر فرزند اثرگذار است: گناه نکردن، زیارت رفتن، گوش دادن قرآن و مناجات، پرهیز از تشنّج افکار، شرکت در برنامههای مذهبی، پرهیز از خوردن لقمه حرام و ... .
♦️ ب. عوامل بعد از تولد
1️⃣ خانواده: کانونی که بتواند فرزند را به خوبی تربیت کند؛ پدری که پدر باشد با ویژگیهای خودش، مادری که مادر باشد با ویژگیهای خودش و خانوادهای که خانواده باشد با ویژگیهای خودش. اینکه هر کدام چگونه باشند، در قرآن نمونههایش را داریم.
2️⃣ دوستان: یا لَیتَنی لَم اَتّخِذ فُلاناً خَلیلاً؛ فرزند باید با کسی دوستی کند که او را یاد خدا بیندازد. در درجه اول، پدر و مادر دوست فرزند خود باشند و در درجه بعد، دوستان خوبی برای آنها پیدا کنند.
3️⃣ تغذیه: این بحث را از دو منظر میتوان بررسی کرد:
🔺مزاجها و سیستم تغذیه: تغذیه بر روی رفتار افراد بسیار تاثیر دارد. فرزندان نباید دچار سوء تغذیه باشند. برنامه تغذیه سالم و مفید، رعایت تعادل، پرهیز از اسراف، پرخوری و بدخوری لازم است.
🔺غذای حلال: کُلوُا مِن طَیّبَات؛ انسان تا غذای حلال نخورد، تربیت صحیح نخواهد شد.
4️⃣ جامعه: البَلَدُ الطّیّبُ یَخرُج نباتُه باِذنِ ربّه؛ شهر پاک، جامعه پاک، خانواده پاک.
5️⃣ معلم: پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) میفرمایند: علی (علیهالسلام) ادب شده من است و من ادب شده خدا.
6️⃣ عوامل و شرایط جغرافیایی: کویر، دریا جنگل، کوه، فضای آپارتمانی و ... بر تربیت فرزند تاثیر دارد.
🆔@quranlive
نهج البلاغه _95.5.5.m4a
37.06M
🎙صوت:#درسهایی از_ نهج البلاغه_جلسه21
#موضوع: شادی و نشاط در زندگی
👤سخنران: حجه الاسلام#حسینی
🆔@quranlive
#درسهایی از نهج البلاغه
به نام خدا
➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖
◀️ خلاصه مباحث کرسی درسهایی از نهج البلاغه
🗓 تاریخ: ۹۹/۵/۵
⏺ موضوع: شادی و نشاط در زندگی
➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖
📕 حکمت ۲۵۷:
یا کُمیل مُر اَهلَک اَن یَروحوا فی کَسبِ المَکارِم ... : خطاب به کمیل بن زیاد میفرمایند: ای کمیل، اهل خود را دستور بده و تشویق کن به اینکه روزها دنبال کسب مکارم و بزرگواری باشند و شبشان را در رفع حاجت و نیاز خفتگان به سر کنند. سوگند به آن خدایی که همه صداها را میشنود، هیچ کسی نیست که قلبی را شاد کند مگر آنکه خدای متعال از همان شادمانی، لطفی را برایش میآفریند.
📕 حکمت ۳۱۲:
اِنّ لِلقلوب اِقبالاً و اِدباراً ... : قلبهای شما یک اقبالی (روکردن) دارد و یک ادباری (پشت کردن)؛ وقتی در دل، نشاطی است آن را به انجام مستحبات وادارید و زمانی که حال قلبی و آمادگی وجود ندارد، به همان واجبات، بسنده کنید.
زمانیکه انسان، کشش و آمادگی انجام مستحبات را ندارد، پرداختن به آنها اثر منفی دارد.
📖 خطبه ۱۱۳:
ما بالُکُم تَفرَحون بالیَسیرِ من الدُّنیا ... : چرا اینگونه شدهاید که با متاع اندک دنیا شاد میشوید ولی شما را ناراحت نمیکند سرمایه عظیم آخرتی که در حال از دست دادن آن هستید؟! با از دست دادن چیز کمی از دنیا مضطرب میشوید و آثار پریشانی آن در سیمایتان نمایان میگردد و شدیداً بیتابی میکنید ... .
🔺 در جای دیگری از همین خطبه داریم:
اِنّ الزّاهدینَ فی الدّنیا تَبکِی قلوبُهُم ... : به راستی زاهدان در دنیا قلبشان گریه میکند، گرچه لبخند بر لب دارند و ظاهر آنها با نشاط است. اندوهشان شدید است، گرچه شادمان هستند.
🗞 نامه ۲۲:
فَاِنّ المَرء قَد یَسُرُّه دَرکُ ما لَم یَکُن لِیَفُوتَه ... : همانا انسان گاهی از چیزی خیلی خوشحال میشود که برایش مقدر بوده است و برای از دست دادن چیزی غمگین میشود که برایش مقدر نبوده است.
❓راهکار چیست؟
فَلیَکُن سُرورُکَ بِما نِلتَ مِن آخِرتِکَ ... : پس خوشحالی تو باید برای چیزی باشد که با آن آخرتت را به دست آوردهای و در مقابل، برای چیزی اندوهگین باش که به واسطه آن آخرتت را از دست دادهای. پس برای چیزی که از دنیا به دست میآوری خیلی خوشحال نشو و اگر از دنیا چیزی را از دست دادی، چندان تاسف مخور و جزع مکن و تمام همّ و غمّ خود را برای توشه بعد از مرگ خود بگذار.
🆔@quranlive
#تدبر در قرآن2
به نام خدا
〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖
◀️ خلاصه مباحث کرسی تدبر در قرآن
🗓 تاریخ: ۹۹/۵/۶
⏺ موضوع: سوره مبارکه واقعه
〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖
بخش دوم سوره مبارکه واقعه، آیات ۵۷ تا ۷۴ را شامل میشود که در ۴ دسته جای میگیرد. خداوند در این ۴ دسته، ما را به ۴ جلوه از قدرتنمایی خودش توجه میدهد.
✍️ دسته اول؛ آیات ۵۷ تا ۶۲: استشهاد به قدرتنمایی خداوند در آفرینش انسان
🔹 آیات ۵۷ - ۶۲:
نحن خلقناکم فلولا تصدقون ... : خطاب به مشرکین و کفار که باورشان به معاد ضعیف است، میفرماید: ما بودیم که شما را آفریدیم، چرا قیامت را تصدیق نمیکنید؟! به من خبر دهید این نطفه که در رحمها میریزید، آیا شما بودید که آن را به صورت انسان خلق کردید یا ما بودیم؟! ما هم شما را خلق کردیم و هم مرگ را در میان شما مقدر کردیم. ما قادر هستیم امثال شما را جایگزین شما گردانیم و شما انسانها را در آفرینش دیگری که از آن آگاهی ندارید، درآوریم و کسی نمیتواند در این امر بر ما سبقت بگیرد (جلوی اراده ما را بگیرد). قطعا شما آفرینش نخست را که آفرینش این جهان است شناختهاید، پس چرا متذکر نمیشوید؟!
✍️ دسته دوم؛ آیات ۶۳ تا ۶۷: استشهاد به ایجاد زراعت، برای اثبات قدرت الهی
🔹 آیات ۶۳ - ۶۷:
افرایتم ما تحرثون ... : چرا نگاه نکردید به آنچه کِشت میکنید؟! آیا شما آن را میرویانید یا ما میرویانیم و به ثمر میرسانیم؟! اگر میخواستیم میتوانستیم کشتزار شما را کاملا خشک و به صورت خاشاک درآوریم. و شما از آنچه بر کشتزارتان رسیده شگفتزده شوید و درباره آن گفتگو کنید که ما زیاندیدهایم، بلکه از رزق خود محروم شدهایم.
✍️ دسته سوم؛ آیات ۶۸ تا ۷۰: استشهاد به نزول آب، برای اثبات قدرت الهی
🔹 آیات ۶۸ - ۷۰:
افرایتم الماء الذی تشربون ... : آیا تا کنون به آبی که مینوشید، دقت کردهاید؟! نزول آب از آسمان، خودش نشان قدرت خداست. آیا شما آن را از ابر فرود آوردهاید یا ما فرود آورندهایم؟! اگر بخواهیم میتوانیم آن را شور قرار دهیم؛ پس چرا سپاسگزاری نمیکنید؟!
✍️ دسته چهارم؛ آیات ۷۱ تا ۷۴: استشهاد به ایجاد آتش، برای اثبات قدرت خداوند
🔹 آیات ۷۱ - ۷۴:
افرایتم النار التی تورون ... : آیا تا کنون توجه کردهاید به آتشی که برمیافروزید؟! آیا شما بودید که این چوب آتشزنه را اینگونه قرار دادید که با اصطکاک، آتش میگیرد یا ما بودیم؟! ما بودیم که به چوب این خاصیت را دادیم. ما آن را قرار دادیم تا مایه یادآوری باشد و وسیله استفاده برای کسانی باشد که به آن نیاز دارند.
بعد از اینکه استدلالهایی برای اثبات قدرت خدا و به منظور ایجاد زمینه اثبات معاد در ذهن مخاطب بیان کرد، خطاب را متوجه پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) نموده و میفرماید: تسبیح خدا را انجام بده و نام پروردگارت را که بزرگ است، به پاکی و پیراستگی از هر عیب و نقصی یاد کن.
♻️ جمعبندی آیات ۵۷ تا ۷۴ سوره مبارکه واقعه: استشهاد به نمونههای بدیهی، عینی و محسوس قدرت خداوند برای اثبات معاد در برابر مکذبان معاد.
🆔@quranlive
#صحیفه سجادیه
به نام خدا
➗➖➗➖➗➖➗➗➖➗➖➗➖➗
◀️ خلاصه مباحث کرسی درسهایی از صحیفه سجادیه
🗓 تاریخ: ۹۹/۵/۷
⏺ موضوع: دعای هشتم صحیفه سجادیه
➗➖➗➖➗➖➗➗➖➗➖➗➖➗
🔻🔻دعای هشتم صحیفه سجادیه🔻🔻
و کان من دعائه (علیهالسلام) فی الاستعاذه
من المکاره و سیئ الاخلاق و مذام الافعال
🔸 تعریف اخلاق:
"اخلاق"، جمع خُلُق است. به معنای حالتی در نفس انسان که سبب میشود انسان به آرامی، راحتی و سهولت کاری را انجام بدهد. کاری که قبل از آن، برای او سخت بوده است؛ اخلاق، بر دو نوع است: اخلاق حَسَن (خوب)، اخلاق سَیِّئ (زشت).
🔸 نخستین اخلاق ناپسند؛ "هَیَجانِ الحِرص":
کلمه "حرص" را در لغت، میل شدید معنا میکنند و در اصطلاح، شدت مبالغه انسان در خواستن چیزی را گویند. در باور عموم مردم، حرص معنای منفی دارد؛ اما در حقیقت، بستگی دارد به اینکه متعلق حرص چه باشد و به چه چیزی تعلق گرفته باشد.
🔸 نمونههای مثبت حرص:
۱. خدا در ستایش پیامبرش میفرماید: "لَقَد جاءَکُم رَسُول مِن اَنفُسِکُم ... حَریص عَلَیکُم ... (توبه، ۱۲۸)؛ پیامبر حریص است بر شما؛ یعنی حریص بر هدایت امت و جامعه است.
۲. حرصورزی در مرتبه محبت و عبودیت خداوند: "الذین آمنوا اَشَدُّ حُبّاً لله" (بقره، ۱۶۵)؛ (اَشَدُّ حُبّاً لله)، همان حرص در عشقورزی به خدا است.
۳. حریص بودن در مسیر علم و دانش: خدا به پیامبرش میفرماید: "و قل رب زدنی علما"؛ بگو پروردگارا علم مرا زیاد کن.
🔸 ریشه حرص:
۱. نبود معرفت توحیدی: انسان اگر تکیهاش بر صفات الهی باشد هرگز به سمت حرص نخواهد رفت؛ ولی اگر به داشتههای خودش اعتماد داشته باشد، به دنبال حرص میرود.
۲. توهّم: انسانهای حریص، توهمات را به جای قوه عقلانی، پایه زندگی خودشان قرار دادهاند؛ در حالیکه عقل به معنای بازداشتن است و سبب میشود حیوان وجود انسان، چموشی نکند و به سمت زیادهخواهی نرود.
🔸 آسیبهای حرص:
دو ویژگی در انسانهای حریص وجود دارد:
۱. بیقراری و آشفتگی؛ امام صادق (علیهالسلام) میفرمایند: اگر برای فرزند آدم دو وادی باشد که یکی، نهری از طلا و دیگری، نهری از نقره داشته باشد. انسان دنبال وادی سومی میگردد ... .
۲. اسارت: انسان حریص، اسیر دنیا و مادیات آن است و در او آزادگی وجود ندارد. امام صادق (علیهالسلام) میفرمایند: بینیازترین افراد کسی است که اسیر حرص نباشد.
🔸 درمان حرص:
۱. معرفت توحیدی: انسان هر مقدار که شناخت نسبت به خدا و صفات الهی داشته باشد میتواند با حرص مقابله کند.
۲. تامل و تفکر در پیامدهای حرص: انسان باید در عاقبت انسانهای حریص بیندیشد که چه کردند و کجا رفتند.
۳. تقویت خویشتن در مسیرهای مثبت حرص: انسان بیندیشد که اگر در مسیر هدایت و تقوا و کمال به سمت زیادهخواهی بروم چقدر ارزش خواهد داشت.
🔸 راهکار عملی مقابله با حرص:
۱. ارتباط متصل با خدا: خداوند، راهکار عملی درمان حرص را چنین معرفی میکند: "ان الانسان خلق هلوعا ... الا المصلین": انسانها آزمند و حریص آفریده شدهاند ... مگر نمازگزاران.
۲. مراقبه و خودپایشی: امیرمؤمنان (علیهالسلام) میفرمایند: "کُنتُ بَوّاباً عَلَی قَلبِی": من مانند نگهبانی، بر درب قلبم ایستادم و اجازه ندادم غیر خدا وارد آن شود.
۳. سیاستگذاری صحیح اقتصادی: برای مقابله با حرص، انسان باید حساب اموال خود را مشخص کند و بی حدّ و حصر در زندگی هزینه نکند و میانهروی داشته باشد.
🆔@quranlive