❇️ فراز چهل و سوم زیارت #آل_یاسین
ونُصْرَتي مُعَدَّةٌ لَكُمْ
و ياري ام براي شما آماده است
نصر: و منصور، ناصر، نصیر، انصار و آن چه به این معنا است، معنای انتصار و نصرت را میرسانند.
🔹در قاموس اللغه، نصر ، نصراً و نصوراً به معنای او را کمک و یاری کرد و او را از آن چیز نجات و رهایی بخشید، آمده است.
به نیکو یاری رساندن، نصرت میگویند.
همچنین روایت شده که نصرت و یاری خداوند و رسولش (صلی الله علیه و آله) برای ائمه (علیهم السلام) و دوستداران و پیروان آنان میباشد و این که خداوند متعال در زمان رجعت، آنها را یاری میکند.
همین طور مراد از نصرت و یاری خدا برای رسولش و نصرت و یاری انبیاء و دیگران برای پیامبرش که خداوند واجب کرده بود نیز به همین شکل است و مصداق، حصول آن یاری در زمان رجعت، میباشد.
✨بسم الله الرحمن الرحیم
وإِن يُرِيدُوا أَن يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّـهُ هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِينَ
و اگر بخواهند تو را بفریبند، یقیناً خدا تو را بس است؛ اوست کسی که تو را با یاری خود و به وسیله مؤمنان نیرومند ساخت.
📔سوره مبارکه انفال آیه ۶٢
در مناقب ابن شهرآشوب ، تفسیر این آیه آمده است که: یعنی تو را با علی(علیه السلام) تقویت نمود. پس منظور از نصر، علی (علیه السلام) میباشد.
📚مناقب، ج ۳، ص ۳۰۶.
🔸ائمه (علیهم السلام) در دنیا یاری نشدند. پس آن یاری در زمان رجعت خواهد بود.
✨فالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنزِلَ مَعَهُ أُولَـٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
پس کسانی که به او ایمان آوردند و او را [در برابر دشمنان] حمایت کردند و یاریش دادند و از نوری که بر او نازل شده پیروی نمودند، فقط آنان رستگارانند.
📔سوره مبارکه اعراف آیه 157
از امام صادق (علیه السلام) پیرامون تفسیر آیه «فَالَّذِینَ آمَنُواْ بِهْ» آمده که فرمودند : منظور، رسول الله (صلی الله علیه و آله) است.
خداوند در باره پیامبرش از انبیا، پیمان گرفت که به امت هایشان این خبر را برسانند و او را یاری کنند. پس آنها او را با گفتارشان یاری کردند و امت هایشان را به آن امر نمودند و رسول الله (صلی الله علیه و آله) رجعت خواهد کرد و آنها نیز رجعت میکنند و به او یاری میرسانند.
ادامه👇👇
@qurantehran
ادامه 👆👆
🔹در تفسیر فرات ، از امام باقر (علیه السلام) حدیثی نقل شده که به جماعتی از شیعیانش فرمودند : شما شیعیان آل محمد (علیهم السلام)، شرط الهی، انصار خدا و شما و زنانتان، خوبان هستید.
📚البرهان ج ۱ ص ٩٣٨
ولمَنِ انتَصَرَ بَعْدَ ظُلمِهِ فَأُولئِکَ مَا عَلیهِم مِّن سَبِیل؛
و هر که پس از ستم (دیدن) خود یاری جوید (و انتقام گیرد)، راه (نکوهشی) بر ایشان نیست
📔سوره مبارکه شوری آیه ۴۱
همچنین درباره تفسیر این آیه در کنزالفوائد از امام باقر (علیه السلام) امده که فرمودند : منظور از آن، حضرت قائم (علیه السلام) است. هنگامی که قیام کند، از بنی امیه و از تکذیب کنندگان و ناصبیان و دشمنان انتقام میگیرد.
📚البرهان ج ٨ ص ۱۵۵
در باب ادعیه و زیارات نیز این امر بسیار بیان شده است.
در زیارت پیامبر می خوانیم:
✨فقَلْبي لَكُمْ مُسَلِّمٌ، وَنُصْرَتي لَكُمْ مُعَدَّةٌ، حَتّي يَحْكُمَ اللهُ بِدينِهِ،
قلبم تسليم شماست، ياري ام براي شما آماده است، تا خدا به دينش حكم كند.
📔زیارت حضرت پیامبر (صلی الله علیه و آله) از بعید
جئْتُكَ زائِراً عارِفاً بِحَقِّكُمْ، مُسَلِّماً لَكُمْ، تابِعاً لِسُنَّتِكُمْ، وَنُصْرَتي لَكُمْ مُعَدَّةٌ حَتّي يَحْكُمَ اللهُ وَهُوَ خَيْرُ الْحاكِمينَ،
⚡️من زائر و عارف به حق شما به درگاهت آمده ام،تسليم شما و پيرو روش شمايم، ياري ام براي شما مهيّاست،تا خدا حكم كند و او بهترين حكم كنندگان است.
📔زیارت نامه جناب مسلم بن عقیل
واَنَّ اللهَ مُنْجِزٌ لَكُمْ ما وَعَدَكُمْ، جِئْتُكَ يَا بْنَ اَميرِ الْمُؤْمِنينَ وَافِداً اِلَيْكُمْ، وَقَلْبي مُسَلِّمٌ لَكُمْ وَتابِعٌ، وَاَ نَا لَكُمْ تابِـعٌ، وَنُصْرَتي لَكُمْ مُعَدَّةٌ،
⚡️و خدا به وعده اي كه به شما داده وفا ميكند،به سوي تو آمدم اي فرزند امير مؤمنان(علیه السلام) به محضر شما آمدم دلم تسليم و پيرو شماست، و خود نيز پيرو شمايم، ياري ام براي شما مهيّاست
📔زیارت حضرت عباس(علیه السلام)
در اعمال سرداب غیبت میخوانیم:
اللَّـهُمَّ كَما جَعَلْتَ قَلْبي بِذِكْرِهِ مَعْمُوراً، فَاجْعَلْ سِلاحي بِنُصْرَتِهِ مَشْهُوراً؛
⚡️خدايا چنانكه دلم را با يادش آباد قرار دادي، پس اسلحه ام را در جهت ياري اش بركشيده گردان
📔اعمال سرداب
✨پس در این فراز شریف خطاب به حضرتش عرضه میداریم: مولای من ياري ام براي شما آماده است.✨
@qurantehran
#قرائت_روزانه_قرآن_کریم
🌺صفحه ۳۲۱ مصحف شریف
🌸 سوره مبارکه #طه
━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━
◽️ آیتالله بهجت(ره):
خدا میداند قرآن برای اهل ایمان مخصوصاً اگر اهل علم باشند چه معجزهها و کراماتی دارد و چه چیزهایی از آن خواهند دید! برنامهی قرآن آخرین برنامهی انسانسازی است که در اختیار ما گذاشته شده است، ولی ما از آن قدردانی نمیکنیم.
@qurantehran
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
#قرائت_روزانه_قرآن_کریم 🌺صفحه ۳۲۱ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه #طه ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ ◽️ آیتالله بهجت(
#ترجمه (بهرامپور)
126 - میفرماید: بدینسان بود که آیات ما به تو رسید ولی آنها را فراموش کردی و همان گونه امروز فراموش میشوی
127 - و بدینسان هر که را زیادهروی کرده و به آیات پروردگارش ایمان نیاورده است سزا میدهیم، و قطعا عذاب آخرت سختتر و پایدارتر است
128 - آیا به ایشان راه ننمود که چه بسیار مردمی را پیش از آنها هلاک نمودیم که اینک در خانههای آنها راه میروند! به راستی برای خردمندان در این امر عبرتهاست
129 - و اگر از جانب پروردگارت سخنی [مبنی بر مهلت] نگذشته بود و سر رسیدی معین در کار نبود، حتما [عذاب] بر آنها [در همین دنیا] لازم میشد
130 - پس بر آنچه میگویند صبور باش، و پیش از طلوع آفتاب و قبل از غروب آن پروردگارت را تسبیح گوی، و از ساعات شب و حوالی روز به نیایش پرداز، باشد که [از الطاف الهی] خشنود گردی
131 - و زنهار چشم مدوز به آنچه از زینت زندگی دنیا به گروهی از آنان دادهایم، تا آنها را در آن امتحان کنیم، و روزی پروردگار تو بهتر و پایدارتر است
132 - و کسان خود را به نماز فرمان ده و بر آن پافشاری کن از تو روزی نمیخواهیم، ما [خود] به تو روزی میدهیم، و عاقبت [خیر] از برای پرهیزکاری است
133 - و گفتند: چرا از جانب پروردگارش معجزهای برای ما نمیآورد! آیا دلیل روشنی که در کتابهای پیشین است برای آنها نیامده است!
134 - و اگر ما پیش از این به عذابی هلاکشان میکردیم، قطعا میگفتند: پروردگارا! چرا پیامبری به سوی ما نفرستادی تا پیش از آن که به خواری و رسوایی افتیم از آیات تو پیروی کنیم!
135 - بگو: همگی در انتظاریم، پس منتظر باشید زودا که بدانید رهروان راه راست کیانند و هدایت یافتگان کدامند
@qurantehran
🔸السَّلامُ عَلَى الْقآئِمِ الْمُنتَظَرِ و الْعَدْلِ الْمُشْتَهَرِ
سلام بر قیام کنندهاى که انتظارش کشیده مىشود و (سلام بر) عدل آشکار
سلامی می دهیم از روی اخلاص
سلامی را که دلتنگی در آن باشد نمایان
ز لب های عزیزت گر جوابی بشنویم ما ؛
چه حسی می نشیند در میان سینه هامان
#سلام_امام_زمانم
🌱 وعدهها دادم به دل،روزی میآیی از سفر...
🌱 کی محقق می شود این آرزوی شیعیان...؟
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
@qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#روزشمارعیدغدیر
0⃣3️⃣ روز مانده تا عید سعید غدیر
تا عیدالله الاکبر، هر روز چشم مان را به نور یکی از فضائل مولی الموحدین امیرالمومنین علیه السلام روشنایی بخشیم...
▫️پیامبر صلی الله علیه وآله:
لَوْ أَنَّ الْغِيَاضَ أَقْلَامٌ وَ الْبَحْرَ مِدَادٌ وَ الْجِنَّ حُسَّابٌ وَ الْإِنْسَ كُتَّابٌ مَا أَحْصَوْا فَضَائِلَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِب.
🔸اگر درختان قلم،
دریاها مرکب،
جنها حسابکننده
و انسانها نویسنده شوند،
نخواهند توانست فضائل علی بن ابیطالب علیهما السلام را بشمارند!
📚الطرائف ج ۱- ص۱۳۸
۳۰ روز تا عید همعهدی (غدیر) ✨
@qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه #انسان
🔺 بخش دوم
🌺﴿هَلْ أَتَی عَلَی الْإِنسَانِ حِینٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ یَکُن شَیْئاً مَذْکُوراً﴾؛ حالا انسان فرق میکند آدم «و من دونه» این طور بودند هم «کان تامه» دارند هم «کان ناقصه». «کان تامه» درباره کل عالم است که ﴿اللَّهُ خالِقُ کُلِّ شَیْءٍ﴾، این «کان تامه» است. «کان ناقصه» این است که ﴿أَحْسَنَ کُلَّ شَیْءٍ خَلَقَهُ﴾ هر چه آفرید زیبا آفرید. این طور نیست که به بعضیها کمالات لازم را داده باشد کمالات لازم را به بعضی نداده باشد. هر چیزی، هر امری را لازم داشت خدا به او داد. این ﴿أَحْسَنَ کُلَّ شَیْءٍ خَلَقَهُ﴾، نه یعنی حُسن ظاهری نظیر طاووس. به خرچنگ هر چه خواست داد. به طاووس هر چه خواست داد. تغذیه او، تنمیه او، تولید او، هر چه که برای خرچنگ لازم بود به او داد، هر چند زیبا نباشد. ﴿ رَبُّنَا الَّذِی أَعْطَی کُلَّ شَیْءٍ خَلْقَهُ﴾، بعد او را چون به همه امور مجهز کرد به مقصدش هدایت کرد.
🍀﴿هَلْ أَتَی عَلَی الْإِنسَانِ حِینٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ یَکُن شَیْئاً مَذْکُوراً﴾؛ اصرار قرآن کریم بر انسانشناسی آن است که در جریان حیاتشناسی آنها که کماندیش و نزدیکبین هستند، چون دورتر از جریان عالم مُلک را نمیبینند، گاهی انسان را در حدّ یک حیوانات عادی میپندارند، گاهی هم انسان را در حد حیوانات برتر نظیر بوزینه و امثال بوزینه میگویند ـ معاذالله ـ انسان قبلش حیوان به نام بوزینه بود و میمون بود و مانند آن...
🌱در جریان خلقت انسان، قرآن بیش از پنجاه مورد از انسان مذمت کرده است و همه این مذمتها به قسمت بدن او برمیگردد انسان قتور است، انسان جهول است، انسان ظلوم است، انسان ممسک است، انسان با طمع زندگی میکند و مانند آن و مواردی که به عظمت انسان برمیگردد این به روح اوست نه به بدن او.
🍃اما همان طوری که قبلا اشاره شد، انسان با نبات مشترک است، انسان با حیوان مشترک است، انسان با جن مشترک است، انسان با فرشته مشترک است، انسان یک سلسله مزایایی دارد که با احدی مشترک نیست. لذا خلیفه خدا باید انسان باشد.
☘حقیقت انسان به جایی میرسد که «رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند»و به جز خدا هم نداند، بنابراین اگر ملائکه این سمت را میداشتند این حق را و این قدر صلاحیت را میداشتند خدا آنها را خلیفه قرار میداد، آنها را تعلیم میداد، آنها را بلاوسطه شاگرد خود قرار میداد.
🌿پنج طایفه در قرآن کریم هست که دلالت میکند اینها اسلام دارند، اینها اهل تسبیح و تحمیدند، اینها اهل سجود و اطاعتاند. ﴿لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ﴾،
﴿یُسَبِّحُ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْض﴾،
اینها هست. اینها تکوین است نه مسئله تشریع و مسئله درک ظاهری و اینها.
🌴اما انسان نسبت به همه اینها برتری دارد. نسبت به حیوانات اصلاً هیچ شرکت ندارد. انسان نسبت به جن هم افضل است، برای اینکه در جن ما دلیلی نداریم که آنها پیغمبر داشته باشند. درست است مکلفاند، پیغمبر برای اینها میآید اما از جنس اینها و نوع اینها کسی به مقام نبوت و رسالت رسیده باشد ما دلیلی نداریم. مکلف هستند و کیفر هم میبینند اگر گناه بکنند؛ اما از خود اینها پیغمبری داشته باشیم هیچ دلیلی نداریم. پس انسان میتواند به مقام نبوت و رسالت برسد و جن نمیتواند.
✅ یک بیان نورانی مرحوم شیخ مفید(رضوان الله تعالی علیه) در کتاب شریف أمالی از وجود مبارک امام معصوم(سلام الله علیه) نقل میکند فرمود چرا این جا هستی؟ چرا درها باز است چرا نمیروی؟ فرمود اگر کسی به حسب ظاهر ایمان بیاورد و عمل صالح نداشته باشد، «مَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ فَلَنْ یَلِجَ مَلَکُوتَ السَّمَاءِ»؛ فرمود درهای ملکوت باز است چرا نمیروید؟ چرا ایستادید؟ چرا نشستید؟ این بیان نورانی امام است.
🌾 فرمود: «لَا یَکْمُلُ الْعَقْلُ إِلَّا بِاتِّبَاعِ الْحَقِّ»؛ اگر بخواهیم عقل نظری اندیشهورز کامل بشود، راهش #درس و #بحث است.
و اگر بخواهیم عقل عملی که «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَان» کامل بشود، راهش #سجده است #نمازشب است #عمل_صالح است #اطاعت است #عبادت است. فرمود شما یک ذره مشترک بین انسان و حیوان ندارید.
ادامه دارد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه #انسان
🔺ادامه بخش دوم
❗️اینهایی که میگویند انسان با میمون هشتاد درصد مشترکات دارد، این برای تنِ انسان است. اما این ﴿وَ یَسْئَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی﴾ کجا انسان میتواند نسل قبلی او میمون یا امثال میمون باشد؟!
🔸الآن ببینید بسیاری از فتواهای پزشکی را از آزمایشگاه موش میگیرند. این بیماری را در آزمایشگاه موش مشاهده میکنند، بعد درمانش را هم از آن آزمایشگاه میگیرند و انسان را معالجه میکنند و این مقام شریف طب را در حدّ دامپزشکی تنزّل دادند که آن هم مربوط به بدن انسان است.
❌ولی بسیاری از بیماریهاست که اصلاً در آزمایشگاه موش جواب نمیگیرد. مثلا ﴿فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً﴾ را که آزمایشگاه موش جواب نمیدهد. فرمود اگر کسی همسری دارد به بیگانه نگاه میکند، این مریض است. این را که آزمایشگاه موش جواب نمیدهد.
🔹 اگر کسی دائماً در حرَم و حریم آزمایشگاه موش بگردد، بله، رهآوردش همین است. فتوای درمان و بیماری را از آزمایشگاه موش بخواهد این ﴿فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ﴾ را درک نمیکند و اگر در حریم مشترکات بین انسان و حیوان، انسان و دام و مانند آن جستجو کند، این انسان را نمیشناسد و هرگز انسانشناس نخواهد بود.
☘ اما اگر به امتداد رشد انسان از بخش جماد و نبات و حیوان بگذرد، به بخش ملکوتیاش برسد یک ذرّه هم بین انسان و غیر انسان مشترک پیدا نمیکند. آن مرز مشترکات انسان و ملائکه است که اگر این باشد «لَصَافَحَتْهُمُ الْمَلَائِکَة».
🌸 انسان را خواستید بشناسید با فرشتهها باید بسنجید. آن بخش بدنی و مادی انسان است. این بیان نورانی امام سجاد است که فرمود در فخر انسان دانشمند همین بس که ذات اقدس الهی وقتی نام علما را میبرد با ملائکه یکجا ذکر میکند. فرمود: ﴿شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ وَ الْمَلائِکَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ﴾ این بیان نورانی حضرت است. فرمود علما را که قرآن کریم نام میبرد با ملائکه نام میبرد، برای اینکه اینها با ما مشترکات دارند.
❀🍃❀🍃❀🍃❀🍃❀
☘تاکنون به این نتیجه رسیدیم که موجودی در بین مخلوقها نه تنها از انسان بالاتر خلق نشد بلکه همتای انسان هم چیزی خلق نشد.
🌿فرمود ما انسان را خلق کردیم، او را از نطفه و مانند آن آفریدیم، تطوّراتی را برای او در نظر گرفتیم آن بخشهای نهایی او که ﴿وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی﴾، مشهود است در آن مطرح است. آن وقت انسان این مراحل طولانی را که پشتسر گذاشت و هماکنون دارد در هر بخشی با موجودی از موجودات شریک است در بخش جسمانیش با اجرام شریک است در بخشهای نباتی اش با گیاهان شریک است، در بخشهای حیوانیاش با حیوانات شریک است، در بخشهای وهم و خیال با جن شریک است، در بخشهای انسانی آن مراحل میانیاش با فرشتهها شریک است در اوج انسانیت شریکی ندارد مظهر «لا شریک له» است؛ زیرا اگر در آن مرحله نهایی شریکی میداشت «خلیفة الله» نبود
🍃مسئله دَهر یک اصطلاح علمی دارد و یک اصطلاح قرآنی و عرفی. در اصطلاح قرآن و روایات، دهر یعنی مدتی از زمان طولانی، ﴿حینٌ مِنَ الدَّهْرِ﴾ یعنی بخشی از زمان طولانی.
🔸اهل معقول که میگویند زمان داریم و دهر داریم و سرمد. آن اصطلاح اینجا مراد نیست. دهر یعنی مقداری از زمان.
﴿هَلْ أَتَی عَلَی الْإِنسَانِ حِینٌ مِنَ الدَّهْرِ﴾، یعنی مقداری از زمان گذشته است که ﴿لَمْ یَکُن شَیْئاً مَذْکُوراً﴾؛ قابل ذکر نبود. این نطفه یا آن علقه یا مانند آن اینها قابل ذکر نبود و چون قرآن کریم بین بدن انسان و روح انسان فاصله گذاشته است آن عظمت و جلال را به آن مسئله روح داده است...
ادامه دارد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran