eitaa logo
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
2.7هزار دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
3.4هزار ویدیو
15 فایل
تهران- خیابان ایران- شهید مهدوی پور- ۱۲۱ ☎️تلفن تماس: ۳۳۵۴۵۸۵۹ -۳۳۵۴۵۸۶۰ ویژه خواهران 📆شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ↙️ مسئول آموزش: @N_1311 ↙️ ادمین کانال: @yazahra1442 ↙️ مسئول واحد ازدواج: @aleyasin46 ↙️ کتابخانه شهید پورمحمدی: @RAZ110
مشاهده در ایتا
دانلود
📇 خلاصه تفسیر آیه ۷۸ - سوره مبارکه (مؤمن) 📚 مفسر: آیت الله شیرازی (تفسیر نمونه) 🔸باز براى مزيد تسلى خاطر و دلدارى پيامبر اشاره به وضع مشابه پيامبران پيشين مى ‏كند، كه آنها نيز گرفتار چنين مشكلاتى بودند ولى هم چنان به راه خود ادامه دادند، و پيروزى را در آغوش گرفتند، مى‏ فرمايد:" ما پيش از تو رسولانى فرستاديم، سرگذشت گروهى از آنان را در قرآن براى تو بازگو كرده‏ ايم، هر چند سرگذشت گروهى ديگر را براى تو بيان ننموديم" (وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلًا مِنْ قَبْلِكَ مِنْهُمْ مَنْ قَصَصْنا عَلَيْكَ وَ مِنْهُمْ مَنْ لَمْ نَقْصُصْ عَلَيْكَ‏). 🔹هر كدام با صحنه‏ هايى از اين قبيل و مشكلاتى طاقت فرسا دست به گريبان بودند، و در مقابل آنها اقوام لجوج و متكبر و مغرور فراوان قرار داشتند، ولى سرانجام آئين حق پيروز گشت و ظالمان و مجرمان مغلوب شدند. 🔸و از آنجا كه مشركان و كافران بهانه ‏جو و لجوج هر روز در برابر انبياى الهى تقاضاى معجزه دلخواه خود را داشتند، و مشركان زمان پيامبر (ص) نيز همين شيوه را تكرار مى‏ كردند، قرآن در دنباله اين سخن اضافه مى‏ كند:" هيچ پيامبرى حق نداشت و نمى‏ توانست معجزه‏ اى جز به فرمان خدا بياورد"! (وَ ما كانَ لِرَسُولٍ أَنْ يَأْتِيَ بِآيَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ‏). 🔹اصولا همه معجزات در اختيار خدا است، و بازيچه دست كفار نمى‏ تواند باشد، و پيامبر (ص) در برابر" معجزات اقتراحى" آنان هرگز نمى‏ تواند سر تسليم فرود آورد، آنچه را براى هدايت مردم، و پيدا كردن حق ضرورى و لازم است بر دست پيامبرانش ظاهر مى‏ سازد. 🔸سپس با لحنى جدى و تهديد آميز به كسانى كه مى‏ گفتند اگر راست مى ‏گويى‏ چرا عذاب الهى به سراغ ما نمى‏ آيد هشدار مى ‏دهد كه:" هنگامى كه فرمان الهى براى مجازات اين منكران لجوج صادر شود در ميان آنها به حق داورى خواهد شد، و پيروان باطل در آن هنگام زيان خواهند كرد" (فَإِذا جاءَ أَمْرُ اللَّهِ قُضِيَ بِالْحَقِّ وَ خَسِرَ هُنالِكَ الْمُبْطِلُونَ‏). 🔹در آن روز درهاى توبه بسته مى‏ شود، راههاى بازگشت مسدود مى ‏گردد، و ناله‏ ها و فريادها و شيونها بجايى نخواهد رسيد، آن روز است كه رهروان راه باطل به روشنى مى ‏بينند كه تمام سرمايه ‏هاى هستى خود را از كف داده و متاعى نخريدند بلكه گرفتار خشم و غضب و كيفر دردناك الهى شده ‏اند، پس چرا اين همه اصرار دارند كه آن روز غير قابل برگشت فرا رسد؟! مطابق اين تفسير، آيه فوق اشاره به" عذاب استيصال" است. 🔸ولى جمعى از مفسران اين آيه را اشاره به فرمان عذاب در قيامت دانسته ‏اند، در آنجاست كه داورى حق در ميان همگان مى ‏شود، و پيروان باطل به خسران و زيانكار بودن خود از هر جهت آگاه مى‏ شوند. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼 🌼 ✨باغ ما پر گل و زیباست ولی غم دارد ✨همه گویند که این باغ گلی کم دارد ✨بوستانی که در آن نرگس زهرایی نیست ✨چو خزانی است که گویی غم عالم دارد ✨آفتابی، نفس صبح دل آرایی تو ✨مَه من ، شاخ گل نرگس رعنایی تو ✨چشمهای من اگر رخصت دیدار نیافت ✨رو به هر سوی نماید دلم ، آنجایی تو 🌼الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــ الْفَـــرَج🌼 @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 حفظ محیط‌زیست، یک فعالیت دینی و انقلابی است 👈 مسئله‌ی محیط‌زیست یک مسئله تزئینی و تجملاتی نیست 🔻 رهبر انقلاب، پیش از ظهر امروز: نگاه ما به درخت و گیاه و سبزه و محیط‌زیست یک نگاه معرفتی و معنوی است علاوه‌ی بر آنچه که گفته شد. نگاه معرفت دینی است. این در ادبیات ما هم کاملاً رواج دارد و آحاد مردم و متفکرین و همه‌ی کسانی که در این زمینه‌های مسائل بشری حرف میزنند، در این زمینه‌ها نظر دادند و حرف زدند. برگ درختان سبز در نظر هوشیار هر ورقی دفتری است معرفت کردگار. یعنی این جوری. نگاه، نگاه معرفتی است. برای همین هم هست که در شرع مقدس اسلام غرس کردن درخت و نشاندن نهال یکی از حسنات محسوب شده. 🔹️ روایات متعددی داریم که ما را تحریص میکنند و ترغیب میکنند به اینکه درخت بنشانید و نهال بنشانید و اینها. حسنه است اینها. در قانون اساسی ما هم که برای محیط‌زیست یک اصل وجود دارد که اهمیت محیط‌زیست را و ضرورت پرداختن به محیط‌زیست را به بهترین بیانی در آنجا بیان کرده. 🔺️ بنابراین، فعالیتهایی که در مورد فضای سبز و درخت و گیاه و محیط‌زیست و جنگل و بقیه انجام میگیرد، اینها فعالیتهای دینی است، اینها فعالیتهای انقلابی است و جوانهای عزیز ما نباید گمان کنند که مسئله‌ی محیط‌زیست یک مسئله‌ی تزئینی و تجملاتی و زیادی است. نه، یک مسئله‌ی اساسی و مهمی است که در شرع و قانون آمده. ۹۹/۱۲/۱۵ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۴۷۷ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
1-4 foselat.mp3
2.96M
📇 تفسیر آیه ۱-۳ سوره 📚 مفسر: حجت الاسلام (تفسیر نور) 🔸این سوره مکى است. آن را «حم سجده» نیز مى ‏گویند، چون با «حم» شروع مى‏ شود و در میان چهار سوره ‏اى که ‏_واجب دارد اولین سوره است. 🔹آیات این سوره درباره‏ رستاخیز، تاریخ اقوام پیشین، عظمت قرآن و نشانه‏ هاى قدرت خداوند در هستى مى ‏باشد. 🔸کلمه «انزلنا» به معناى نزول دفعى و کلمه «تنزیل» به معناى نزول تدریجى است و شاید براى جمع میان دو تعبیر «انزلنا» و «تنزیل» بتوان گفت که مفاهیم و محتواى قرآن یک دفعه در شب قدر بر قلب مبارک پیامبر اسلام‏ نازل شده، ولى الفاظ و قالب‏ها به تدریج نازل شده است. 🔹هر کجا سخن از نزول قرآن است، نشانه ‏اى از تربیت، قاطعیّت، عزّت، حکمت و رحمت در کار است. 🔸پیام ها: 1⃣ قرآن به تدریج در صحنه ‏هاى گوناگون نازل گشته است. «تنزیل» 2⃣ قرآن، نزول تدریجى آن و هدف از نزول آن، برخاسته از رحمت گسترده و ابدى اوست. «تنزیل من الرّحمن الرّحیم» 3⃣ قرآن در زمان پیامبر اکرم به صورت کتابى موجود بوده است. «کتاب» 4⃣ تجلیل از یک شخص یا کتاب، گاهى ضرورى است. («فصّلت، آیاته، عربیّاً، نذیراً، بشیراً» صفات قرآن است.) 5⃣ قرآن از هر چیزى که در هدایت و رشد مردم مؤثّر است (مانند اوامر و نواهى، قصه‏ ها و عبرت‏ها، استدلال‏ها، مثل‏ها، بیان نعمت‏ها، آینده‏ بشر، حوادث قیامت، بیان عوامل عزّت و سقوط و...) به تفصیل و قاطعانه و شفّاف و بدون ابهام سخن گفته است. «فصّلت آیاته» 6⃣ نه تنها محتوا بلکه الفاظ قرآن از خداست. «تنزیل... قرآناً عربیاً» @qurantehran
دوازدهم ـ تمسک به قرآن و اولیای خدا علاج امراض روحی  🔶 حضرت امام (ره):  عزيزا ! از خواب گران برخيزو اين امراض گوناگون را با قرآن و حديث علاج کن و دست تمسک به حبل الله متين الهي و دامن اولياء خدا زن ! پيغمبر خدا اين دو نعمت بزرگ را براي ما گذاشت که به واسطه تمسک به آنها از اين گودال ظلماني طبيعت خود را نجات دهيم و از اين زنجيرها و غلها خلاصي پيدا کنيم و به سيره انبياء و اولياء متصف شويم.خدا نکند انسان پيش از آنکه خود را بسازد جامعه به او روي آورد و در ميان مردم نفوذ شخصيتي پيدا کند، که خود را مي بازد و خود را گم مي کند.    📚 شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص۳۴۳ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مجموعه درس اخلاق 💐🎙 (حفظه الله) ✅ موضوع: پرهیز از مواضع تهمت ورازداری 🔵 و پرهیز کنیم☝️ تا دنیا و آخرت خوبی داشته باشیم. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۴۷۸ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
تفسیر آیه 12 سوره فصلت 12 foselat.mp3
3.78M
📇 خلاصه تفسیر آیه ۱۲ سوره 📚 مفسر: حجت الاسلام (تفسیر نور) 🍀 فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَوَاتٍ فِى یَوْمَیْنِ وَأَوْحَى‏ فِى کُلِ‏ّ سَمَآءٍ أَمْرَهَا وَ زَیَّنَّا السَّمَآءَ الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ وَ حِفْظاً ذَلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ‏ 🔸 اگرچه خداوند مى‏ توانست با یک اراده همه چیز را خلق کند، لکن حکمت او اقتضا مى‏ کرد که آسمان‏ها را در دو مرحله و دوران خلق نماید. 🔹در این آیه، سخن از ستارگان با چند عنوان مطرح شده است: زینت آسمان. «زینه» حفاظت از آسمان. «حفاظاً» چراغ آسمان. «مصابیح» 🔸رسول خدا فرمود: اهل بیت من براى ساکنان زمین وسیله‏ امان هستند همان گونه که ستارگان براى آسمان‏ها مایه‏ امانند. 🍀 پیام ها : 1⃣ خداوند آسمان را هفت طبقه قرار داده است. «فقضاهنّ سبع سموات» 2⃣ در نزد قدرت خداوند، آفرینش زمین با آفرینش آسمان‏هاى هفت‏گانه تفاوتى نمى‏ کند. هر دو را در دو مرحله آفریده است. «فقضاهنّ... فى یومین» 3⃣ با این که در هر آسمانى امر و ویژگى خاصّى وجود دارد، امّا همه به یک سرچشمه وصل است. «اوحى...» 4⃣ برنامه‏ هاى هر آسمانى از آسمان دیگر جدا است. («امرها» یعنى امورى که مربوط به همان آسمان است) 5⃣ هر چه ستاره دیده ‏ایم و آن چه که بعداً کشف مى‏ شود، زینت‏ هاى آسمانِ پایینى است و ما از آسمان‏هاى دیگر خبرى نداریم. «زیّنا السماء الدنیا بمصابیح» 6⃣ ستارگان، عامل حفاظت آسمان‏ها هستند. «حفظاً» 7⃣ مقدّرات الهى حکیمانه و عادلانه است و در دسترس هیچ کس قرار نمى‏ گیرد. هستى، تبلور علم و قدرت الهى است. «ذلک تقدیر العزیز العلیم» @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سیزدهم 💠 کجاست یک نفر که ما را بگیرد و از این لجنزار دنیا بیرون بیاورد... ✅حضرت آیت‌الله قدس‌سره: در ابتلائات و برای رفع بلاها، دست از و نباید برداشت. 📚 در محضر بهجت، ج۲، ص۱۵۲ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعوت انبیاء.mp3
872.7K
💠 دعوت انبیاء 🔹 آرزوی انبیا این است كه امت شوند، جامعه مصون از شوند. اما مسئله دعوت ﴿یدْعُوا إِلی‏ دارِ السَّلامِ﴾؛ این اثر را دارد که عده‌ ای كه ‌اند در اثر دعوت انبیا به راه می ‌آیند و عده‌ ای كه هستند در اثر دعوت انبیا ترقّی می ‌كنند، سرعت پیدا می‌كنند نه عجله؛ 🔸عجله یعنی قبل از وقت انسان خودش را حاضر كند، این درست نیست؛ سرعت این است كه وقتی زمان فرا رسید راه درست شد، انسان دیگر كوتاهی نكند، هم ﴿سارِعُوا﴾ است، هم ﴿فَاسْتَبَقُوا﴾ است. 🔹 پرهیز از عجله كه «وَ الْعَجَلَةُ مِنَ الشَّیطَانِ» است؛ یعنی قبل از وقت، مثل اینكه قبل از وقت كسی نماز بخواند. 🔸فرق عجله و سرعت در چند چیز است: یكی اینكه عجله برای قبل از وقت است، چیزی كه وقت آن نرسید آدم چرا شتاب كند، سرعت برای این است كه چیزی كه وقت آن رسیده، نوبت آن هست، آدم چرا كُندی كند، تنبلی كند! از باده مغز تر كن و آن یار نغز جو تا سر رود به سر رو و تا پا به پا بپو 🔹تا نفس می ‌كشید و بحث! این معنای سرعت است كه فرمود ﴿سارِعُوا﴾؛ 🔸اما عجله این است كه انسان قبل از اذان ظهر نماز ظهر را بخواند; ولی اگر وقت داخل شد آن ‌گاه طبق قرینه خاصی كه داریم گفتند: «عَجِّلُوا بِالصَّلاةِ قَبْلَ الْفَوْتِ» یعنی نگذارید وقت بگذرد، نگذارید اول وقت بگذرد، یا نگذارید وقت فضیلت بگذرد، یا نگذارید وقت إجزا بگذرد كه سه مرحله از این «عجّلوا» به دست می‌آید. 🔸بنابراین دعوت این، اثر مثبت را دارد؛ لذا هم درست است و هم درست است و مانند آن. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۴۷۹ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
21 foselat.mp3
863.3K
📇 خلاصه تفسیر آیه ۲۱ سوره 📚 مفسر: حجت الاسلام (تفسیر نور) 🌸 وَ قَالُواْ لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدتُّمْ عَلَیْنَا قَالُواْ أَنطَقَنَا اللَّهُ الَّذِى أَنطَقَ کُلَّ شَىْ‏ءٍ وَ هُوَ خَلَقَکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ‏ 🔸در قیامت، گواهان متعدّد هستند، از جمله: خداوند، انبیا، زمین، زمان، فرشتگان، اعضاى بدن و... که براى هر کدام، آیه و حدیث آمده است. 🔹هستى نوعى نطق دارد. «انطق کل شى‏ء» خداوند درباره‏ى دوزخ مى ‏فرماید: «تقول هل من مزید» جهنّم مى‏ گوید: آیا باز هم مجرم دارى؟ و درباره‏ زمین و آسمان مى‏ فرماید: «قالتا اتینا طائعین» ما با رغبت به سوى تو مى‏ آییم. 🔺پیام ها: 1⃣ قیامت صحنه‏ جدال و ستیزِ انسان با خود است. «و قالوا لجلودهم» 2⃣ شاید رسوایى گناهانى که انسان با پوست بدن انجام داده بیشتر است. («و قالوا لجلودهم» و نفرمود: «قالوا لابصارهم و...») 3⃣ گواهى اعضاى بدن در قیامت، همواره انسان است و هرگز به نفع انسان نیست. (در قرآن هر کجا سخن از گواهى اعضاست مربوط به گناهان است). «لم شهدتم علینا» 4⃣ کفّار اصل گناه را مى‏ پذیرند ولى از گواهى اعضاى بدن خود ناراحت مى ‏شوند. «لم شهدتم علینا» 5⃣ گواهى دادن و نطق کردن، نشانه‏ علم اعضاى انسان به عملکرد اوست. «انطقنا اللّه» 6⃣ آن که قدرت آفریدن دارد، قدرت به سخن در آوردن نیز دارد. «انطق کل شى‏ء و هو خلقکم» 7⃣ آفرینش آغازین، بهترین دلیل بر امکان معاد است. «خلقکم اول مرّة و الیه ترجعون» @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چهاردهم ـ پرهیز از زخم زبان 💠 کشنده‌ترین نیش برای مار و عقرب نیست بلکه نیش زبانی هست که مستقیم قلب را می‌زند... @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مجموعه درس اخلاق 💐🎙 (حفظه الله) ✅ موضوع: سخن حق را بگو.... 🔵👈 👈حق بگوییم تا دنیا و آخرت خوبی داشته باشیم. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸در شبانه روز یه وقتی را برای خودتون قرار بدید 🍃 کم کم سفره ماه داره برچیده میشه... «اللهم ارزقنا توفیق العمل» @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای چاره هر کار یا باب الحوائج کار دلم شد زار یا باب الحوائج با کوله بار حاجتم رو بر تو کردم غم از دلم بردار یا باب الحوائج (ع) تسلیٺ باد @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا