eitaa logo
دکتر رفیع الدین اسماعیلی
9.9هزار دنبال‌کننده
497 عکس
483 ویدیو
18 فایل
در این کانال می خوام بهتون کمک کنم با رسانه، سینما و فضای مجازی آشنا بشید. ✅کنشگر فضای مجازی ✅دکتری فرهنگ و ارتباطات ✅ رئیس موسسه شناخت ✅ هیات علمی دانشگاه راه ارتباطی ما و شما: @R_o_esmaeili
مشاهده در ایتا
دانلود
دلخـوشی ها همه دلتنـگِ تـوأند ، بـرگرد ... 🔗 @r_esmaeili
30.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬تاریخ نفوذ فرهنگی غرب و شیوه های آن 🔗 @r_esmaeili
💢 چالش مفاهیم دینی در رسانه ▪️ یکی از چالش‌های مهم در حوزه دین و رسانه که مطرح می‌باشد بحث به تصویر در آوردن همین مفاهیم ماورایی، مثل بهشت و جهنم و یا ایمان یک شخص و...، می‌باشد. 🔹 آیا مفاهیم ذهنی می‌تواند در تلویزیون تجلی پیدا کند؟ از آن‌رو که دین بیشتر از سنخ گفتار و بیان است تا تصویر، اسلام با رسانه‌های سنتی مانند منبر، بازار، مسجد و حتی کتابت تعاملی بهتر دارد. ▪️ همواره از این رسانه استفاده می‌شده است و می‌شود. در هر صورت، برای ایجاد یک رسانه اسلامی ما باید نسبت اسلام را با مسئله تصویر روشن کنیم. ✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی 🔗 @r_esmaeili
صورت بندی مفهومی آرایش رسانه ای در فضای مجازی.pdf
864.9K
📋 | صورت‌بندی مفهومی آرایش رسانه‌ای در فضای مجازی 🔦جنگ رسانه‌ای از مهم‌ترین محورهای جنگ هیبریدی است که در عصر اطلاعات با آن مواجهیم. عملکرد در این جنگ، نیاز به آرایش خود دارد. آرایش رسانه‌ای، مفهوم پیچیده‌ای در جنگ رسانه‌ای است که منابع قدرت را برای تحمیل اراده بر جامعه‌ی هدف، توانمند می‌کند و دربردارنده‌ی مفاهیم عملیات شناختی، عملیات اقناعی و عملیات روانی است. 🔦این مقاله با استفاده از روش تحلیلی - توصیفی، سعی دارد با مشخص کردن جایگاه جنگ رسانه‌ای در شبکه‌ی جنگ‌های هیبریدی، مفهوم آرایش رسانه‌ای را صورت‌بندی کرده و درنهایت، الگوی آرایش رسانه‌ای در جنگ رسانه‌ای را ارائه کند. 🔗 @r_esmaeili
🖇بازیگران جریان‌ساز در فضای مجازی کیستند؟ ◽️در عصر اطلاعات که مرجع فرهنگ، خودِ فرهنگ است (کاستلز، 1380: 552)، فضای مجازی با اطلاعات گوناگون و گسترده‌اش، تبدیل به بخشی از واقعیت اجتماعی عصر جدید شده و سپهر اصلی تعامل‌های معرفتی را تحت کنترل گرفته است (همان: 16). ◽️مسأله‌ی اساسی این است که این کنترل، خودبه‌خود در فضای مجازی جریان می‌یابد؟ و یا در این فضا نیز همچون فضای واقع، تصمیم‌گیرندگانی واقعی وجود دارند؟ برخی معتقدند در فضای مجازی، فرد یا نهاد مشخصی که با برنامه‌ریزی جریان‌سازی کند وجود ندارد، در مقابل برخی دیگر معتقدند بازیگران جریان‌ساز در فضای مجازی، همان بازیگرانی‌اند که در دنیای واقعی، جریان‌سازی و تحمیل اراده می‌کرده‌اند. 🔗 @r_esmaeili
⭕️ تسویه حساب شخصی! ✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی یکی از مفاهیمی که در فیلم «تسویه حساب» بر آن تاکید شده خیانت مردان است؛ زیرا تمامی مردانی که به‌دنبال زنان در خیابان هستند متاهل بوده و برخی دارای فرزند نیز هستند. در خیانتی که کارگردان به تصویر کشیده، فرقی میان پیر و جوان نیست. حتی دامادی که تازه درحال ازدواج است نیز دست به خیانت می‌زند. جالب‌تر اینکه دوست پسر «زیبا»، که به خاطرش چندبار رگ دست خود را زده بود، به او خیانت می‌کند. اگر «حمید» نیز به زنش خیانت نمی‌کند به‌خاطر فقر و بی‌پولی است که او با آن روبه‌روست. 🔖 تحلیل فیلم سینمایی تسویه حساب 🔗 @r_esmaeili
از خصوصیات برجسته علامه مصباح در مجاهده علمی رعایت اولویت‌بندی در گزینش موضوع تحقیق بود، در این راستا به دو نکته اساسی توجه می‌کرد: نخست تقدم بحث‌های مبنایی بر بحث‌های بنایی و دوم تقدم نیازهای فوری و بروز جامعه بر نیازهای غیرفوری. بر این اساس ایشان معتقد بود اگر مبانی اندیشه دینی انسان ضعیف باشد، یعنی شناخت صحیح نسبت به معرفت موجه، انسان، مبدأ هستی، معاد، جهان، ارزهای اخلاقی نداشته باشد. به سوی قرآن و رساله عملیه و روایات اخلاقی نخواهد آمد، لذا اصلاح و تحکیم مبانی فکر دینی جامعه را بر سایر معارف بنایی مقدم می‌دانست. در ضمن مبارزه با تهاجم ایدئولوژی‌های باطل و اندیشه‌های التقاطی به نسل جوان، دانشجویان و اساتید دانشگاه را نیاز روز و فوری جامعه می‌دید، لذا کتاب‌ها و سخنرانی‌هایی در راستای پاسداری از مرزهای ایدئولوژیک را ارائه نمود. 🔗 @r_esmaeili
💠 سینمای بعد از انقلاب ✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی ▫️ با کاسته شدن از سرعت تحولات سیاسی و تثبیت دولت‌های سوم و چهارم و به‌تبع آن تشکیل معاونت سینمایی وزرات فرهنگ و ارشاد، شرایط به سمت آرام شدن و عقلانیت در سیاست‌های فرهنگی پیش رفت. ▪️ این روند با تاسیس بنیاد فارابی در جهت رتق و فتق امور سینمایی در وزارت ارشاد و هم‌چنین حوزه هنری در سازمان تبلیغات اسلامی، انقلابی در وضعیت سینمایی و سطح کمی و کیفی تولیدات آن پدید آورد. ▫️ دولت در این سال‌ها با در دست گرفتن مناسبات اقتصادی و حمایت معنوی از سینماگران پساانقلابی و خلع ید فیلمفارسی‌سازان به طرز اعجاب‌آوری سینمای ایران را در عرض کمتر از شش سال به یکی از جدی‌ترین سینماهای جهان تبدیل کرد. 🔖 کتاب سینما، دین و سیاست 🔗 @r_esmaeili
⭕️ دشمن از چه چیزی می‌ترسد؟ 🔻 شبکه‌های اجتماعی خارجی دارای اصولی هستند که این قوانین بیشتر ظاهر داستان است. در حقیقت آن‌ها جایی که به نفع‌شان است، این قوانین را رعایت می‌کنند و جایی اگر به ضررشان باشد، قطعا آن را به دلایل و توجیهات مختلف نقض می‌کنند. 🔸 این پروسه را ما در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و توئیتر به‌وفور شاهد بودیم و در این راستا مخاطب نمی‌تواند دریابد که واقعاً الزامات و قوانین در این شبکه‌ها چگونه تعریف می‌شود. 🔹 بهانه‌های آن‌ها برای حذف مطالب پیرامون سردار سلیمانی، بحث تروریستی بودن محتوای ایشان است؛ در صورتی که ما می‌بینیم بسیاری از اتفاقات خشونت‌آمیزِ (به‌عنوان نمونه رخدادهای وقایع اخیر ایجاد شده در ایران) به‌راحتی منتشر می‌شود. 🔸 حتی آن‌ها در پخش و توزیع چنین محتواهایی نیز کمک می‌کنند یا خشونت‌هایی که در کشورهای دیگر به نفع نظام سلطه است، به‌راحتی منتشر می‌شوند و اتفاقاً حذف هم نمی‌شوند. 🔹 حال علت واقعی حذف شدن عکس سردار چیست؟ آن‌ها یک چیز را مطمئن شدند که آشنایی با جمهوری اسلامی و به‌خصوص کسانی همانند حاج قاسم کمک به توسعه گفتمان انقلاب اسلامی می‌نماید و این اتفاق بعد از ترور شدن ایشان بسیار برجسته‌ گردید. 🔸 این‌ها می‌دانند که اگر مردم یک منطقه و کشوری با حاج قاسم سلیمانی - به‌عنوان نماینده گفتمان انقلاب اسلامی - آشنا شوند، مطمئن هستند که افراد زیادی جذب این شخصیت می‌شوند. 🔺 خود سردار یک عامل وحدت میان مردم منطقه بود و این همان پاکی و صداقت انسان‌هایی است که حتی بعد از شهادت‌شان، این چنین عامل خیر کثیری در بین ملت‌ها می‌شوند و قطعاً حاج قاسم عزیز نیز از این نوع و مدل انسان‌ها بود. ✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی 🔗 @r_esmaeili
هدایت شده از IranicTV ایرانیک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سرداری که سرباز بود... 🎥 انتشار برای نخستین بار؛‌ از خاطرات شنیدنی همرزمان‌ حاج قاسم تا امید آزادیخواهان جهان! 💢 در این کلیپ خلاصه‌ای از مصاحبه‌های اختصاصی "ایرانیک TV" با چهره‌های سرشناس رسانه‌ای و فعالین فضای مجازی بین‌المللی به مناسبت سومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها را خواهید دید. 🔺بیان خاطره از حضور سردار شهید در تجمع رزمندگان مقاومت در سوریه 🔺نقش حاج قاسم در مبارزه با تروریسم 🔺حمایت از مسیحیان سوریه در برابر داعش 🔺تبدیل شدن شهید سلیمانی به نماد مبارزه با امپریالیسم برای آزادیخواهان در غرب و جهان از جمله موضوعات موجود در این مصاحبه‌هاست که طی روزهای منتهی به شهادت حاج قاسم به طور کامل از طریق "ایرانیک TV" به نمایش در خواهد آمد. 📌 ایرانیک TV را دنبال کنید⚡️ 🆔 @iranictv
💠 آوینی شهید هنر دینی 📎 شهید آوینی هنر دینی را در مقابل هنر مدرن قرار می‌دهد و برای هر یک ویژگی‌هایی قائل است. او در تعریف هنر دینی می‌گوید: فعل انسان اگر با واقعیت عالم سازگار باشد، کمال و فضیلت است و کمال و فضیلت هنر است. ▪️ او می‌گوید: هنر حقیقی، حدیث شیدایی است، نه مثل هنر مدرن حدیث شیدایی نفس. ایشان هنر دینی را «هنر وحدت و توحید» می‌داند؛ درحالی که هنر امروز «هنر کثرت» است. ▫️در هنر دینی، همه کثرات از طریق مثال‌های مجرد در وحدت و توحید مستحیل می‌گردند. هنرمند دینی، به اقتضای فطری خلاقیت وجودی خویش پاسخ می‌گوید که جلوه‌ای از خلاقیت خداست. ▪️ در دنیای مدرن، هنر برای هنر است. در واقع این عنوان، تلاشی است که سعی دارد هنر را بی‌نیاز از دین در خود هنر معنا کند ولی آیا اعتقاد هنرمندان به آفرینش جهان، انسان، اخلاق، اجتماع و یا سیاست در آثارشان ظهور ندارد؟ 📎 هنر اگر برای هنر نباشد، برای هیچ چیز دیگری هم نباید باشد، جز عشق به خدا؛ چرا که هر تعلقی جز این، زر و وبال و غُل و زنجیری است بر گرده روح که او را به زمین می‌چسباند. ✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی 🔗 @r_esmaeili
💢 الگوی مطلوب در خانواده از نظر تلویزیون! 🔻 وقتی به سریال‌های تلویزیونی ایرانی در سال‌های مختلف نگاه کنیم نتیجه‌ای که به‌دست میاید این است که نمادهای منزلتی مدرن به میزان بالایی بازنمایی شده است. 🔸 خونه‌های لوکس، خودروی گران‌قیمت و لباس‌های فاخر به‌عنوان یک ارزش مورد تأکید قرار گرفته است. بر این اساس «الگوی سبک زندگی مبتنی بر مصرف کالاهای اقتصادی» مبتنی بر بازنمایی تجمل و زندگی طبقه مرفه است. 🔹 از طرفی وقتی سبک‌های ازدواج در تلویزیون را بررسی می‌کنیم تفاوت‌های اساسی در سه زمینه اهمیت، اهداف و معیارها، بین ازدواج مورد تایید تلویزیون و ازدواج مورد تایید اسلام وجود دارد. 🔸 در ازدواج‌های نیمه سنتی تلویزیون به‌عنوان الگوی مطلوب، اهمیت ازدواج از یک پیمان مقدس و ارزشمند، به یک قرارداد اجتماعی تنزل پیدا کرده است، قراردادی که در آن بدون توجه به جلب رضایت الهی، هدف صرفا محاسبه سود و زیان براساس منافع مادی است. 🔺 در این سریال‌ها اصالت خانوادگی و همچنین جنبه‌های فرهنگی همسان همسری تاکید می‌شود، درحالی که در اسلام بر اصل همسان همسری به‌عنوان معیار همسرگزینی و ضامن انسجام خانواده، در ذیل عنوان «کفویت» تاکید شده است. ✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی 🔗 @r_esmaeili
سیدمرتضی آوینی انفجار اطلاعات! نمی دانم چرا من از این تعبیر آنچنان که باید نمی ترسم و حتی چه بسا مثل کسی که دیگر صبرش تمام شده است از فکر اینکه جهان به سرنوشت محتوم این عصر نزدیک تر می شود خوشحال می شوم. نیچه خطاب به فیلسوفان می گوید: « خانه هایتان را در دامنه های کوه آتشفشان بنا کنید » و من همه کسانی را که در جست و جوی حقیقتند مخاطب این سخن می یابم. «گریختن » مطلوب طبع کسانی است که فقط به عافیت می اندیشند و اگر نه، مرگ یک بار، زاری هم یک بار. دهکده جهانی واقعیت پیدا خواهد کرد، چه بخواهیم و چه نخواهیم. این حقیقت تنها ما را که شهروندان مطیعی برای این دهکده بزرگ نیستیم مضطرب نمی دارد و بلکه غرب را هم چه بسا بیش تر از ما به اضطراب می اندازد. ما شهروندان مطیعی برای دهکده جهانی نیستیم؛... کتاب رستاخیز جان صفحه ی 117 @r_esmaeili
🖇آرایش رسانه‌ای چیست؟ ◽️آرایش رسانه‌ای، مفهومی چندبُعدی و پیچیده در جنگ رسانه‌ای است که منابع قدرت را برای تحمیل اراده بر جامعۀ هدف، توانمند می‌کند و دربردارندۀ مفاهیم عملیات شناختی، عملیات اقناعی و عملیات روانی است و صورت‌بندی معنایی‌اش مستلزم توجه به حوزه‌های مختلف رسانه، ارتباطات، روان شناسی اجتماعی، جنگ نرم و جنگ نظامی است. ◽️هر جریان اجتماعی، بر مبنای دکترین و راهبردهای مورد نظر، با طرح‌ریزی عملیات مناسب در مسائل مربوط به جریان، آرایش رسانه‌ای خاصی به خود می‌گیرد و برای تحمیل معنا در سه محور شناختی، اقناعی و روانی تولید پیام می‌کند. 🔗 @r_esmaeili
📌آغاز اولین مفهوم جنگ اطلاعاتی ◾️اواسط قرن بیستم، بعد از آنکه دعوای فرهنگی در غرب به صورت جدی دنبال می‌شد و فرهنگ از مدرنیسم به پست مدرنیسم انتقال پیدا کرد؛ جنگ فرهنگی نیز معنا بخش شد، که بیشتر یک تقابل فرهنگی بدون ابزار‌های رسانه‌ای بود. ▫️پس از این دوران نظریات محاسباتی و اطلاعاتی، بسیار جدی و دارای اهمیت شدند، هرکس دانش بیشتری از رقیب کسب می‌کرد پیروز نبرد بود. از همین نقطه واژه‌ای به نام جنگ اطلاعاتی به وجود آمد. جنگ اطلاعاتی اهمیت زیادی در فرایند جنگ‌ها داشته است. ▫️البته منظور ما از شروع جنگ اطلاعاتی در قرن بیستم، زمانی است که این واژه در مفهومی که درحال حاضر استفاده می‌شود به کار رفته است؛ در صورتی که قبل از آن هم این جنگ‌ها بوده‌اند. ▫️حتی در زمان پیامبر(ص) نیز عملیات روانی وجود داشته است و قابل بحث است؛ از جمله کاری که معاویه کرد و یا ایجاد خندق. درواقع ما زمان ایجاد مفاهیم و اصطلاحاتی که در غرب به وجود آمده را مورد بحث قرار دادیم؛ درحالی که شما وقتی مفهوم را فهم می‌کنید می‌بینید که در تاریخ مصداق‌های زیادی از آن مفهوم وجود دارد. 🔗 @r_esmaeili
آسیب شناسی تفکرات التقاطی.mp3
980.4K
🎙 | آسیب شناسی تفکرات التقاطی 📎با نظریات غربی نمی‌شود جامعه‌ی اسلامی ساخت 🔗 @r_esmaeili
🔘 روشن‌فکران سینمای ایران 🔻 عنصر مرکزی گفتمان روشن فکری تقلید از غرب و چه بسا زاییده غرب بودن است، به‌همین جهت برخی گفته‌اند روشن فکری به جماعتی اطلاق می‌شود که ارزش‌های عملی زندگی خویش را از نظام بینشی و ارزشی غربی کسب می‌کنند. ▪️ شروع سینمای روشن فکری در دهه 1340 تحت تأثیر سینمای فرانسه و ایتالیا بوده است و حتی بسیاری از سینماگران روشن فکری این دوره تحصیل کرده غرب بودند. ▪️ شاپور عظیمی در مقاله‌ای تبیین جامعی از این موضوع دارد: «چه از این حرف خوشمان بیاید و چه نیاید؛ باید بپذیریم که فضای روشن فکری در کشورمان تحت تاثیر گفتمان‌های روشن فکری و به هرحال با اصالت غرب است. ▪️ بنابراین دغدغه‌های وجودی یک روشن فکر فرانسوی تا چه حد می‌تواند از جنس دل مشغولی‌های یک روشن فکر چینی، هندی یا ایرانی باشد. اگر بگوییم هم‌جنس است، پس شرایط اجتماعی، زیستی، فرهنگی و سیاسی آن کشور را نادیده گرفته‌ایم. 🔺 روشن فکری که این چنین از جامعه‌اش دور افتاده است، اگر هم فیلمی بسازد؛ اثری شخصی آفریده است؛ و این پرسش همواره در ذهن هست که چرا مخاطب سینما باید به تماشای فیلمی برود که مشکل شخصی یک فرد را مطرح می‌کند. ✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی 🔗 @r_esmaeili
نقد و بررسی روش های کاربردی در تحلیل متون تصویری و ارائه الگوی مناسب.pdf
442.1K
📋 | نقد و بررسی روش‌های کاربردی در تحلیل متون تصویری و ارائه الگوی مناسب 🔦یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح در علوم ارتباطات، ارائه روش‌ها و چارچوب‌های مناسب برای تحلیل و نقد پیام‌های ارتباطی است که متأسفانه به دلیل عدم آشنایی پژوهشگران با محدودیت‌ها و ظرفیت‌های روش‌های موجود، منجر به عدم انتخاب روش مناسب جهت تحلیل پیام‌های ارتباطی می‌شود. 🔦این مقاله تلاش دارد به بررسی و نقد دیدگاه نظریه‌پردازان روش‌های نشانه‌شناسی و تحلیل گفتمان، که دو روش مهم در تحلیل پیام‌های تصویری است، بپردازد؛ زیرا میان رویکرد نشانه‌شناختی و گفتمانی، شباهت‌ها و تفاوت‌های بسیاری وجود دارد. 🔦یکی از این تفاوت‌ها این است که رویکرد نشانه‎شناختی به این امر توجه دارد که بازنمایی و زبان چگونه معنا تولید می‌کنند و رویکرد گفتمانی، به تأثیرات و پیامدهای بازنمایی وسیاست‌های آن و بر خاص بودن تاریخی یک شکل یا رژیم خاص بازنمایی تأکید می‌کند. 🔦هدف، تعیین چاچوب معینی برای نقد و تحلیل پیام‌های تصویری و محدودیت‌ها و ظرفیت‌های روش‌های مورد استفاده است. در پایان چاچوب مناسبی برای تحلیل پیام‌های تصویری برگرفته از دیدگاه جان فیسک ارائه شده است. 🔗 @r_esmaeili
🖇من بت پرستم!!! ◾️کجایند سنگ‌های نتراشیدۀ نازیبایی که پرستیده می‌شدند در دورانی دور؟ ◾️کجایند مجسمه‌های چوبی، خدایگان آدمیان در زمانه قارون و فرعون و نمرود؟ ◾️کجاست فرعونی که، با قصری کوچک و غذایی کم لذیذ و بندگانی کم، ندای انا ربکم الاعلی سر می‌داد؟ ◾️بیایید و الهگان مرا بنگرید، خدایان من با اندام‌هایی به غایت زیبا، چهره‌هایی فرشته سان در نهایت کمال، الهگانی آراسته با بهترین زینت‌ها، خدایگان مدرن من، چهره‌های بی نقصی که با چشم جهانبین خود مرا به دنبال خود می‌کشند. ◾️گاهی بهترین غذایی که می‌خورند را تصویر می‌کنند، گاهی بهترین لباسی که به تن می‌کنند را نمایش می‌دهند و گاهی برایم می‌خوانند و می‌رقصند. من آن‌ها را می‌پرستم؛ الهگان مدرن را. و من نه مثل گذشته که گاه بر بُتی سجده می‌کردند، که هر لحظه در حال سجده‌ام. من دیگر در مقام «نگاه» مقیم شده‌ام و دائما در حال پرستشم. پرستش هر چه او دارد و من ندارم. 🔗 @r_esmaeili