💠 سینمای بعد از انقلاب
✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی
▫️ با کاسته شدن از سرعت تحولات سیاسی و تثبیت دولتهای سوم و چهارم و بهتبع آن تشکیل معاونت سینمایی وزرات فرهنگ و ارشاد، شرایط به سمت آرام شدن و عقلانیت در سیاستهای فرهنگی پیش رفت.
▪️ این روند با تاسیس بنیاد فارابی در جهت رتق و فتق امور سینمایی در وزارت ارشاد و همچنین حوزه هنری در سازمان تبلیغات اسلامی، انقلابی در وضعیت سینمایی و سطح کمی و کیفی تولیدات آن پدید آورد.
▫️ دولت در این سالها با در دست گرفتن مناسبات اقتصادی و حمایت معنوی از سینماگران پساانقلابی و خلع ید فیلمفارسیسازان به طرز اعجابآوری سینمای ایران را در عرض کمتر از شش سال به یکی از جدیترین سینماهای جهان تبدیل کرد.
🔖 کتاب سینما، دین و سیاست
#هنر
#سینمای_ایران
🔗 @r_esmaeili
⭕️ دشمن از چه چیزی میترسد؟
🔻 شبکههای اجتماعی خارجی دارای اصولی هستند که این قوانین بیشتر ظاهر داستان است. در حقیقت آنها جایی که به نفعشان است، این قوانین را رعایت میکنند و جایی اگر به ضررشان باشد، قطعا آن را به دلایل و توجیهات مختلف نقض میکنند.
🔸 این پروسه را ما در شبکههای اجتماعی نظیر اینستاگرام و توئیتر بهوفور شاهد بودیم و در این راستا مخاطب نمیتواند دریابد که واقعاً الزامات و قوانین در این شبکهها چگونه تعریف میشود.
🔹 بهانههای آنها برای حذف مطالب پیرامون سردار سلیمانی، بحث تروریستی بودن محتوای ایشان است؛ در صورتی که ما میبینیم بسیاری از اتفاقات خشونتآمیزِ (بهعنوان نمونه رخدادهای وقایع اخیر ایجاد شده در ایران) بهراحتی منتشر میشود.
🔸 حتی آنها در پخش و توزیع چنین محتواهایی نیز کمک میکنند یا خشونتهایی که در کشورهای دیگر به نفع نظام سلطه است، بهراحتی منتشر میشوند و اتفاقاً حذف هم نمیشوند.
🔹 حال علت واقعی حذف شدن عکس سردار چیست؟ آنها یک چیز را مطمئن شدند که آشنایی با جمهوری اسلامی و بهخصوص کسانی همانند حاج قاسم کمک به توسعه گفتمان انقلاب اسلامی مینماید و این اتفاق بعد از ترور شدن ایشان بسیار برجسته گردید.
🔸 اینها میدانند که اگر مردم یک منطقه و کشوری با حاج قاسم سلیمانی - بهعنوان نماینده گفتمان انقلاب اسلامی - آشنا شوند، مطمئن هستند که افراد زیادی جذب این شخصیت میشوند.
🔺 خود سردار یک عامل وحدت میان مردم منطقه بود و این همان پاکی و صداقت انسانهایی است که حتی بعد از شهادتشان، این چنین عامل خیر کثیری در بین ملتها میشوند و قطعاً حاج قاسم عزیز نیز از این نوع و مدل انسانها بود.
✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی
#جان_فدا
#حاج_قاسم
#رسانه
🔗 @r_esmaeili
هدایت شده از IranicTV ایرانیک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سرداری که سرباز بود...
🎥 انتشار برای نخستین بار؛ از خاطرات شنیدنی همرزمان حاج قاسم تا امید آزادیخواهان جهان!
💢 در این کلیپ خلاصهای از مصاحبههای اختصاصی "ایرانیک TV" با چهرههای سرشناس رسانهای و فعالین فضای مجازی بینالمللی به مناسبت سومین سالگرد شهادت سردار دلها را خواهید دید.
🔺بیان خاطره از حضور سردار شهید در تجمع رزمندگان مقاومت در سوریه
🔺نقش حاج قاسم در مبارزه با تروریسم
🔺حمایت از مسیحیان سوریه در برابر داعش
🔺تبدیل شدن شهید سلیمانی به نماد مبارزه با امپریالیسم برای آزادیخواهان در غرب و جهان
از جمله موضوعات موجود در این مصاحبههاست که طی روزهای منتهی به شهادت حاج قاسم به طور کامل از طریق "ایرانیک TV" به نمایش در خواهد آمد.
#جان_فدا
#اسطوره_مقاومت
📌 ایرانیک TV را دنبال کنید⚡️
🆔 @iranictv
💠 آوینی شهید هنر دینی
📎 شهید آوینی هنر دینی را در مقابل هنر مدرن قرار میدهد و برای هر یک ویژگیهایی قائل است. او در تعریف هنر دینی میگوید: فعل انسان اگر با واقعیت عالم سازگار باشد، کمال و فضیلت است و کمال و فضیلت هنر است.
▪️ او میگوید: هنر حقیقی، حدیث شیدایی است، نه مثل هنر مدرن حدیث شیدایی نفس. ایشان هنر دینی را «هنر وحدت و توحید» میداند؛ درحالی که هنر امروز «هنر کثرت» است.
▫️در هنر دینی، همه کثرات از طریق مثالهای مجرد در وحدت و توحید مستحیل میگردند. هنرمند دینی، به اقتضای فطری خلاقیت وجودی خویش پاسخ میگوید که جلوهای از خلاقیت خداست.
▪️ در دنیای مدرن، هنر برای هنر است. در واقع این عنوان، تلاشی است که سعی دارد هنر را بینیاز از دین در خود هنر معنا کند ولی آیا اعتقاد هنرمندان به آفرینش جهان، انسان، اخلاق، اجتماع و یا سیاست در آثارشان ظهور ندارد؟
📎 هنر اگر برای هنر نباشد، برای هیچ چیز دیگری هم نباید باشد، جز عشق به خدا؛ چرا که هر تعلقی جز این، زر و وبال و غُل و زنجیری است بر گرده روح که او را به زمین میچسباند.
✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی
#هنر
#شهید_آوینی
🔗 @r_esmaeili
💢 الگوی مطلوب در خانواده از نظر تلویزیون!
🔻 وقتی به سریالهای تلویزیونی ایرانی در سالهای مختلف نگاه کنیم نتیجهای که بهدست میاید این است که نمادهای منزلتی مدرن به میزان بالایی بازنمایی شده است.
🔸 خونههای لوکس، خودروی گرانقیمت و لباسهای فاخر بهعنوان یک ارزش مورد تأکید قرار گرفته است. بر این اساس «الگوی سبک زندگی مبتنی بر مصرف کالاهای اقتصادی» مبتنی بر بازنمایی تجمل و زندگی طبقه مرفه است.
🔹 از طرفی وقتی سبکهای ازدواج در تلویزیون را بررسی میکنیم تفاوتهای اساسی در سه زمینه اهمیت، اهداف و معیارها، بین ازدواج مورد تایید تلویزیون و ازدواج مورد تایید اسلام وجود دارد.
🔸 در ازدواجهای نیمه سنتی تلویزیون بهعنوان الگوی مطلوب، اهمیت ازدواج از یک پیمان مقدس و ارزشمند، به یک قرارداد اجتماعی تنزل پیدا کرده است، قراردادی که در آن بدون توجه به جلب رضایت الهی، هدف صرفا محاسبه سود و زیان براساس منافع مادی است.
🔺 در این سریالها اصالت خانوادگی و همچنین جنبههای فرهنگی همسان همسری تاکید میشود، درحالی که در اسلام بر اصل همسان همسری بهعنوان معیار همسرگزینی و ضامن انسجام خانواده، در ذیل عنوان «کفویت» تاکید شده است.
✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی
#صداوسیما
#خانواده
🔗 @r_esmaeili
سیدمرتضی آوینی
انفجار اطلاعات! نمی دانم چرا من از این تعبیر آنچنان که باید نمی ترسم و حتی چه بسا مثل کسی که دیگر صبرش تمام شده است از فکر اینکه جهان به سرنوشت محتوم این عصر نزدیک تر می شود خوشحال می شوم. نیچه خطاب به فیلسوفان می گوید: « خانه هایتان را در دامنه های کوه آتشفشان بنا کنید » و من همه کسانی را که در جست و جوی حقیقتند مخاطب این سخن می یابم. «گریختن » مطلوب طبع کسانی است که فقط به عافیت می اندیشند و اگر نه، مرگ یک بار، زاری هم یک بار.
دهکده جهانی واقعیت پیدا خواهد کرد، چه بخواهیم و چه نخواهیم. این حقیقت تنها ما را که شهروندان مطیعی برای این دهکده بزرگ نیستیم مضطرب نمی دارد و بلکه غرب را هم چه بسا بیش تر از ما به اضطراب می اندازد. ما شهروندان مطیعی برای دهکده جهانی نیستیم؛...
کتاب رستاخیز جان صفحه ی 117
#آوینی
#رسانه
@r_esmaeili
🖇آرایش رسانهای چیست؟
◽️آرایش رسانهای، مفهومی چندبُعدی و پیچیده در جنگ رسانهای است که منابع قدرت را برای تحمیل اراده بر جامعۀ هدف، توانمند میکند و دربردارندۀ مفاهیم عملیات شناختی، عملیات اقناعی و عملیات روانی است و صورتبندی معناییاش مستلزم توجه به حوزههای مختلف رسانه، ارتباطات، روان شناسی اجتماعی، جنگ نرم و جنگ نظامی است.
◽️هر جریان اجتماعی، بر مبنای دکترین و راهبردهای مورد نظر، با طرحریزی عملیات مناسب در مسائل مربوط به جریان، آرایش رسانهای خاصی به خود میگیرد و برای تحمیل معنا در سه محور شناختی، اقناعی و روانی تولید پیام میکند.
🔗 @r_esmaeili
📌آغاز اولین مفهوم جنگ اطلاعاتی
◾️اواسط قرن بیستم، بعد از آنکه دعوای فرهنگی در غرب به صورت جدی دنبال میشد و فرهنگ از مدرنیسم به پست مدرنیسم انتقال پیدا کرد؛ جنگ فرهنگی نیز معنا بخش شد، که بیشتر یک تقابل فرهنگی بدون ابزارهای رسانهای بود.
▫️پس از این دوران نظریات محاسباتی و اطلاعاتی، بسیار جدی و دارای اهمیت شدند، هرکس دانش بیشتری از رقیب کسب میکرد پیروز نبرد بود. از همین نقطه واژهای به نام جنگ اطلاعاتی به وجود آمد. جنگ اطلاعاتی اهمیت زیادی در فرایند جنگها داشته است.
▫️البته منظور ما از شروع جنگ اطلاعاتی در قرن بیستم، زمانی است که این واژه در مفهومی که درحال حاضر استفاده میشود به کار رفته است؛ در صورتی که قبل از آن هم این جنگها بودهاند.
▫️حتی در زمان پیامبر(ص) نیز عملیات روانی وجود داشته است و قابل بحث است؛ از جمله کاری که معاویه کرد و یا ایجاد خندق. درواقع ما زمان ایجاد مفاهیم و اصطلاحاتی که در غرب به وجود آمده را مورد بحث قرار دادیم؛ درحالی که شما وقتی مفهوم را فهم میکنید میبینید که در تاریخ مصداقهای زیادی از آن مفهوم وجود دارد.
🔗 @r_esmaeili
آسیب شناسی تفکرات التقاطی.mp3
980.4K
🎙 #بشنوید| آسیب شناسی تفکرات التقاطی
📎با نظریات غربی نمیشود جامعهی اسلامی ساخت
🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #ببینید| تأثیر ناخودآگاهِ تولیدکننده در آثارش
🔗 @r_esmaeili
🔘 روشنفکران سینمای ایران
🔻 عنصر مرکزی گفتمان روشن فکری تقلید از غرب و چه بسا زاییده غرب بودن است، بههمین جهت برخی گفتهاند روشن فکری به جماعتی اطلاق میشود که ارزشهای عملی زندگی خویش را از نظام بینشی و ارزشی غربی کسب میکنند.
▪️ شروع سینمای روشن فکری در دهه 1340 تحت تأثیر سینمای فرانسه و ایتالیا بوده است و حتی بسیاری از سینماگران روشن فکری این دوره تحصیل کرده غرب بودند.
▪️ شاپور عظیمی در مقالهای تبیین جامعی از این موضوع دارد: «چه از این حرف خوشمان بیاید و چه نیاید؛ باید بپذیریم که فضای روشن فکری در کشورمان تحت تاثیر گفتمانهای روشن فکری و به هرحال با اصالت غرب است.
▪️ بنابراین دغدغههای وجودی یک روشن فکر فرانسوی تا چه حد میتواند از جنس دل مشغولیهای یک روشن فکر چینی، هندی یا ایرانی باشد. اگر بگوییم همجنس است، پس شرایط اجتماعی، زیستی، فرهنگی و سیاسی آن کشور را نادیده گرفتهایم.
🔺 روشن فکری که این چنین از جامعهاش دور افتاده است، اگر هم فیلمی بسازد؛ اثری شخصی آفریده است؛ و این پرسش همواره در ذهن هست که چرا مخاطب سینما باید به تماشای فیلمی برود که مشکل شخصی یک فرد را مطرح میکند.
✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی
#روشنفکری
#سینمای_ایران
#غربگرایی
🔗 @r_esmaeili
نقد و بررسی روش های کاربردی در تحلیل متون تصویری و ارائه الگوی مناسب.pdf
442.1K
📋 #مقاله| نقد و بررسی روشهای کاربردی در تحلیل متون تصویری و ارائه الگوی مناسب
🔦یکی از مهمترین موضوعات مطرح در علوم ارتباطات، ارائه روشها و چارچوبهای مناسب برای تحلیل و نقد پیامهای ارتباطی است که متأسفانه به دلیل عدم آشنایی پژوهشگران با محدودیتها و ظرفیتهای روشهای موجود، منجر به عدم انتخاب روش مناسب جهت تحلیل پیامهای ارتباطی میشود.
🔦این مقاله تلاش دارد به بررسی و نقد دیدگاه نظریهپردازان روشهای نشانهشناسی و تحلیل گفتمان، که دو روش مهم در تحلیل پیامهای تصویری است، بپردازد؛ زیرا میان رویکرد نشانهشناختی و گفتمانی، شباهتها و تفاوتهای بسیاری وجود دارد.
🔦یکی از این تفاوتها این است که رویکرد نشانهشناختی به این امر توجه دارد که بازنمایی و زبان چگونه معنا تولید میکنند و رویکرد گفتمانی، به تأثیرات و پیامدهای بازنمایی وسیاستهای آن و بر خاص بودن تاریخی یک شکل یا رژیم خاص بازنمایی تأکید میکند.
🔦هدف، تعیین چاچوب معینی برای نقد و تحلیل پیامهای تصویری و محدودیتها و ظرفیتهای روشهای مورد استفاده است. در پایان چاچوب مناسبی برای تحلیل پیامهای تصویری برگرفته از دیدگاه جان فیسک ارائه شده است.
🔗 @r_esmaeili
🖇من بت پرستم!!!
◾️کجایند سنگهای نتراشیدۀ نازیبایی که پرستیده میشدند در دورانی دور؟
◾️کجایند مجسمههای چوبی، خدایگان آدمیان در زمانه قارون و فرعون و نمرود؟
◾️کجاست فرعونی که، با قصری کوچک و غذایی کم لذیذ و بندگانی کم، ندای انا ربکم الاعلی سر میداد؟
◾️بیایید و الهگان مرا بنگرید، خدایان من با اندامهایی به غایت زیبا، چهرههایی فرشته سان در نهایت کمال، الهگانی آراسته با بهترین زینتها، خدایگان مدرن من، چهرههای بی نقصی که با چشم جهانبین خود مرا به دنبال خود میکشند.
◾️گاهی بهترین غذایی که میخورند را تصویر میکنند، گاهی بهترین لباسی که به تن میکنند را نمایش میدهند و گاهی برایم میخوانند و میرقصند. من آنها را میپرستم؛ الهگان مدرن را. و من نه مثل گذشته که گاه بر بُتی سجده میکردند، که هر لحظه در حال سجدهام. من دیگر در مقام «نگاه» مقیم شدهام و دائما در حال پرستشم. پرستش هر چه او دارد و من ندارم.
🔗 @r_esmaeili
دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🖇من بت پرستم!!! ◾️کجایند سنگهای نتراشیدۀ نازیبایی که پرستیده میشدند در دورانی دور؟ ◾️کجایند مجسم
◾️در خیال، خود را به او شبیه میکنم. در فقر، ادای او را در میآورم، در اوج زیبایی، باز او را زیباتر میبینم و خود را زشت من الهگان مدرن را میپرستم. من مدونا، رونالدو، جنیفر و آنجلینا را با عشق میپرستم.
◾️ما بردگانی شده ایم اجیرشده برای پرستش الهگان جدید و حتی نمیفهمیم که چقدر خستهایم، چقدر مچاله شده ایم و حال کجاست موسایی که نیل اسارت بشکافد و بردگان مدرنیته را به آن سوی دریای شک و شرک رهنمون سازد؟
◾️کجاست عیسایی که بر مردگان متحرک مدرن، بدمد و طعم زنده بودن را به این ابدان مرده بچشاند؟
◾️و کجاست مریم نجیبی که بی عشوهگری، پرستش شود؟
◾️و کجاست آن رسول خاتم که با همچو قرآنی، انسان را لبریز از حکمت کند؟ لبریز از بیزاری از شیطانهای تزیین شدهی مدرن. و کجاست آن یار موافق؟ ما خسته از پرستشهای پوچیم کجاست آن آخرین منجی؟
🔗 @r_esmaeili
💢 فمینیستها در سینمای ایران!
🔹 فمینیست با انواع و اقسام آن، در اوایل قرن نوزدهم در غرب شکل گرفت و به مرور زمان، در سایر کشورها، رواج یافت. از طرفی این جریان تلاش کرد تا در تمامی هنرها از جمله نقاشی، موسیقی، تئاتر و سینما ارتباطی معنادار پیدا کند.
🔸 در سینما، ساخت فیلمهای فمینیستی بسیار گسترده بود و مورد استقبال نظریهپردازان این مکتب قرار گرفته است و ورود تفکرات فمینیستی در سینمای ایران، مربوط به پیش از انقلاب اسلامی است.
🔹 از شروع دولت سازندگی، رگههایی از خرده جریان سینمای فمینیستی آشکار شد که در دوران اصلاحات، به اوج خود میرسد؛ بهگونهای که مهمترین و آشکارترین فیلمهای ضد اسلامی که شبهات فراوانی را در جامعه ایجاد کرد و تا به امروز هم ادامه دارند، فیلمهای خرده جریان فمینیستی میباشد.
🔸 از جمله معروفترین کارگردانهایی که از ابتدای انقلاب در این خرده جریان بودهاند، میتوان به بهرام بیضایی، تهمینه میلانی، داریوش مهرجویی، رخشان بنیاعتماد، فریدون جیرانی، جعفر پناهی، علی ژگان و کاظم راستگفتار اشاره کرد.
✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی
#فمینیست
#سینمای_ایران
🔗 @r_esmaeili
🔦نشانهشناسی چیست؟
💡#نشانه_شناسی (semiotics)، در اصل به معنای علم نشانهها است. واژه «سمیوتیک» از ریشه یونانی سمیون (semion)، یا نشانه است و از آن برای توصیف تلاشی نظامیافته برای فهم این مسئله، که نشانهها چیستند و چگونه عمل کنند، استفاده میشود؛ اما برخی از اصطلاح #علم_نشانه_ها یا سمیولوژی (semiology) استفاده کنند.
💡اگرچه نشانهشناسی با نتایج جالب در حوزه فیلم، نمایش، پزشکی، معماری و بسیاری حوزههای دیگر مربوط به ارتباطات و انتقال اطلاعات به کار برده شده است، ولی نشانهشناسی، یکی از #متداولترین و #اثرگذارترین روشهای تحلیل است که در متنهای تصویری به طور خاص به کار میرود.
🔗 @r_esmaeili
دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🔦نشانهشناسی چیست؟ 💡#نشانه_شناسی (semiotics)، در اصل به معنای علم نشانهها است. واژه «سمیوتیک» از ر
💡در واقع برخی از نشانهشناسان ادعا میکنند که میتوان همهچیز را تحلیل معناشناسانه کرد. #معنا_شناسی از نظر آنان، ملکه علوم تفسیری محسوب میشود؛ یعنی شاهکلیدی که به کمک آن، معنای همه چیزهای ریز و درشت دنیا برای ما روشن میشود.
💡نشانه شناسی در رویکرد کیفی، رقیب جدی برای تحلیل محتوا کمّی است. در تحلیل محتوا از روشهای کمّی برای تحلیل محتوای متون استفاده میشود؛ اما #نشانه_شناسی به دنبال تحلیل متون در حکم کلیتهای ساختمند و در جستوجوی #معناهای_پنهان و ضمنی است.
🔗 @r_esmaeili
💢 سرویسهای تزریق ناامیدی در کشور
◀️ اگر محتوای صفحه اینستاگرامی مسیح علینژاد را در این چند سال بهخصوص دوران کرونا بررسی کنیم، از شیوههای مختلف عملیات روانی برای تغییر رفتار، تغییر نگرش و همچنین سست نمودن اراده جامعه هدف خود استفاده کرده است.
⏺ شیوههای عملیات روانی اتخاذ شده توسط او در مواجهه با شیوع کرونا در ایران به 9 روش کلی تقسیم میشود که تحریک، اهریمنسازی، القای ترس و یاس، برچسب زدن، تمسخر و توهین، برجستهسازی، ترور شخصیت و لبه پرتگاه از آن جملهاند.
⏺ بهطور کلی اصلیترین اهداف مشخص شده توسط این صفحه برای جامعه هدف خود، ایجاد نگرش منفی و سوءظن به عملکرد مسئولان نظام، بهویژه رهبر معظم انقلاب که در بطن خود دو قطبی سازی میان دولت یا نظام و مردم را به همراه دارد.
◀️ این نوع نگرش زمینهساز ایجاد تغییر تفکر و سپس تقابل مردم با نظام و انجام رفتارهای اعتراضآمیز میگردد؛ اما از سوی دیگر، اتخاذ شیوههای مزبور در گروهی دیگر عامل ترس و ناامیدی را محقق میگرداند که با وجود شرایط سخت پیشرو، ترویج چنین تفکراتی از نظر روانی صدمات جبرانناپذیری به همراه دارد.
✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی
#کرونا
#عملیات_روانی
🔗 @r_esmaeili
دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🔦نشانهشناسی چیست؟ 💡#نشانه_شناسی (semiotics)، در اصل به معنای علم نشانهها است. واژه «سمیوتیک» از ر
🖇دلیل استفاده از مدل نشانهشناسی در تحلیل فیلم
◀️ما با یک حوزه گسترده از #نشانه_شناسی روبهرو هستیم که شامل نظریهها و موضوعهای بسیار متنوعی است و بسته به موضوع، زاویه دید و هدف بررسی، از روشهای مختلفی با مدیریت هدفمند استفاده میشود.
◀️دلیل دیگری که میتوان برای استفاده از این #فراروش در دوران معاصر بیان کرد، این است که در دوره معاصر، فاصله انواع هنرها از هم کم شده و گاه حتی مشخص کردن مرز میان آنها سخت و دشوار شده است و هنرها حالت بینابینی پیدا کرده اند. مثلاً، هنری مانند سینما، اساساً از چند گونه هنری دیگر مانند موسیقی، عکاسی، نمایش، نورپردازی، طراحی لباس، چهرهپردازی و.... تشکیل شده است.
🔗 @r_esmaeili
⭕️ هدف از عملیات روانی
🔻 عملیات روانی دو هدف عمده دارد؛ «راهبرد تغییر نگرش» و سپس «تغییر رفتار». این نوع عملیات بیش از هر عامل دیگری میتواند بر اراده تأثیر بگذارد.
🔹 این نوع راهبرد تغییر با شعار «بیطرفی» فرستنده پیام، برای کنترل، مدیریت و نفوذ در اذهان و قلوب و احساسات مخاطب یا مخاطبان به سمت فرستنده و با نیات او صورت میپذیرد.
🔸 به بیان صریحتر، هدف عملیات روانی، کنترل افکار عمومی و شکلدهی به آن و یادآور «مثلث کورت» است؛ مثلث آموزش، مهندسی و ضمانت اجرا که نتیجه آن حرکت سریع به سوی «دهکده جهانی» مک لوهان است.
🔺 از طرفی جامعه هدف نسبت به پیام، تاثیرپذیری بالقوه دارد و پیام تبلیغ برای مخاطبان بهگونهای که تاثیر مطلوبی داشته باشد، ارسال میشود و به احتمال زیاد این پیام برای تبلیغکننده نیز مفید واقع خواهد شد.
✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی
#رسانه
#عملیات_روانی
🔗 @r_esmaeili
🔵 راهکاری برای مقابله با رسانههای دشمن
🔻 در مقابل دوقطبی سازی رسانههای معاندین و ایجاد تقابل میان مردم و نظام اسلامی، باید راهکارهای مناسبی را در دستور کار قرار داد تا بتوان جامعه را از اهداف شوم آنان مصون ساخت.
🔹 بهترین راهکارهای موجود در وضعیت فعلی علیه تخریب وجهه ایران و وجهه بینالمللی ایران، شفاف سازی اخبار و رویدادها از سوی رسانههای داخلی کشور، تولید برنامههای رسانهای با ارائه تصویر واقعی و محتوای عالی از فرهنگ ایرانی-اسلامی، به شمار میرود.
🔺 تولید برنامههای رسانهای با محتوای دینی در تبیین ابعاد معرفتی دین اسلام و همچنین نقد شبهات دینی و ارزشی شبکههای ماهواراهای از سوی صاحبان اندیشه، راهکارهای در جهت ارتقای باورهای دینی و زدودن شبهات مذهبی بهشمار میآید.
✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی
#سواد_رسانه
#عملیات_روانی
🔗 @r_esmaeili
🔰 رمزگان اجتماعی در واقعیت
🔻 منظور از «رمزگان اجتماعی» این است که حضور انسانها در زندگی واقعی، همواره حضوری رمزگذاری شده است. بهعبارت دیگر ادارک ما از اشخاص مختلف براساس ظاهرشان، طبق رمزهای متعارف در فرهنگ ما شکل میگیرد.
▪️ مسئول انتخاب بازیگران، با استفاده از این رمزها، کارش را آگاهانهتر و متعارفانهتر انجام میدهد، مثلا پوشیدن لباس مشکی در روزهای عزاداری در ایران جزو فرهنگ کشور است که اگر در فیلمی این موضوع را رعایت کند، رمزگان فرهنگی را رعایت کرده است.
🔺 بنابراین این رمزها قبل از اینکه وارد فیلم بشود، در جامعه رمزگذاری شده است. به بیان دقیقتر، فقط به وسیله رمزگان فرهنگ ما است که میتوان واقعیت را درک و فهم کنیم، چهبسا واقعیت عینی و تجربی وجود داشته باشد، اما هیچ شیوه جهان شمول یا عینی برای ادراک و فهم آن وجود ندارد.
✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی
#تحلیل_فیلم
🔗 @r_esmaeili
💢 سیاهنمایی در گفتمان روشنفکری
🔻 یکی از عناصری که پیرامون گفتمان روشنفکری مطرح میباشد، سیاهنمایی است. وقتی مرجع اصلی سینمای شبه روشنفکری، فرهنگ و جامعه غرب باشد هرچه رنگ و بوی خودی دارد را پس میزنند.
▪️ چنین گفتمانی در بهترین حالت خودیها را بهروشی تحقیرآمیز از آن یاد میکند و همین مسئله یکی از عناصر اساسی این گفتمان، یعنی سیاهنمایی را برمیسازد. سیاهنمایی بهوفور در فیلمهای سینمای روشنفکری یافتنی است.
🔺 اینان با خلق یک سری کلیشه شخصیتی مثل دروغگویی، هوسبازی و تیپهای شخصیتی از این قبیل و نسبت دادن آنها به شخصیت مردمان جامعه خود، به سیاهنمایی از وضع جامعه خود میپردازند و با دستکاری ذهن مخاطبین، غرب را بهعنوان حد نهایی سعادت معرفی میکنند.
✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی
#روشنفکری
🔗 @r_esmaeili
سینمای دینی.mp3
7.71M
💢 سینمای دینی
🔻 پس از استقبال بینظیر از فیلمهایی که پیرامون زندگی حضرت مسیح ساخته میشد حتی هالیوود تصور نمیکرد سینمای دینی چنین مخاطبی را به سمت صنعت سینما جذب کند.
🎙 مرحوم نادر طالبزاده
#سینمای_دینی
🔗 @r_esmaeili