💠 سینما و فیلم از چه جنبههایی بررسی شده است؟
🖇 تاکنون پژوهشگران سینما را به شیوههای گوناگونی بررسی کردهاند که به شرح ذیل است؛
۱) بسیاری فیلم را برحسب این موضوع مطالعه کردهاند که به منزله شکلی از «هنر»، واجد چه توانمندیهای بالقوهای است.
۲) عدهای فیلم را برحسب تاریخ آن مطالعه کردهاند؛ تاریخی که به صورت برههای از یک سنت ریشهدار بازگفته شده است.
۳) برخی برحسب این که مهمترین فیلمها یا هنرپیشهها و کارگردانان مشهور کدام بودهاند، فیلم را مورد بررسی قرار دادهاند.
۴) پژوهشگرانی فیلم را از نظر فناوری بیثبات تولید آن، بررسی تحلیلی کردهاند.
۵) تعدادی فیلم را به منزله مصداقی از صنعت فرهنگ سازی تقبیح کردهاند.
۶) و در نهایت برخی نیز فیلم را به عنوان حوزه اصلی تولید ذهنیت فردی و هویت ملّی مورد بحث قرارداده اند.
#برشی_از_مقاله
🔗 @r_esmaeili
💠 مخاطب در خوشبینانهترین حالت مستعمره کارگردان است
🔹سینما مرز خیال و واقیعت را از بین برده است. انسان در قرن بیستم و بیستویکم دیگر میتواند خوابهای خود را بر پرده ببیند، درحالی که ناخودآگاه خود را مستعمره کارگردان [در خوشبینانهترین حالت] و سیاستمداران و سرمایهداران [در بدبینانهترین حالت] کرده است.
🔹سینما امکانی دیگر است؛ جایی که در آن میتوان فارغ از محدودیتهای بشری، موضوعات و تخیلاتی را طرح کرد؛ ایدههایی که بعدها میتوانند در واقعیت نیز اجرا شوند.
📕 سینما، دین و سیاست، صفحه۳۴
🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 در جنگ نرم هدف تغییر نگرش افراد است؛ بنابر این باید هم در شناخت، هم در رفتار و هم در احساسات افراد تأثیر گذاشت.
#جنگ_شناختی
🔗 @r_esmaeili
💠 اشغال اندیشه غربی توسط نظریهی ساختاری
🔺به موازات و همراه شکلگیری و قوام نظریات معاصر فیلم در دهههای شصت و هفتاد میلادی، سلسلهای از نظریات ساختاری(در شکلاا و زمینههای گوناگون) ساحت اندیشه غربی را تا حدود بسیار زیادی به اشغال خود در آورد.
🔺نشانهشناسی، زبانشناسی، فلسفه علم، نظریه اجتماعی، مردمشناسی، روانکاوی، نقد ادبی، تئوری فیلم و... همه تنها بخشی از طیف وسیع تأثیرگذاری نظریات ساختارگرایانه را به خود اختصاص دادهاند.
📕 سینما، دین و سیاست، صفحه۳۸
🔗 @r_esmaeili
وقتی گلوگاههای فرهنگی جامعهای به دنیای مدرن سپرده شود و سیاستهای فرهنگی آن نیز برای سالیان متمادی مطابق با اصول این دنیا ترسیم شود، بهطور طبیعی اعضای این جامعه نیز محصول دنیای مدرن خواهند بود که شهوتشان بر عقلانیتشان سوار شده و به چنین افراطی دچار میشوند.
#سلبریتیسم
🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 رقاصی و روسپیگری؛ عمدهترین شغل زنان در فیلمهای قبل از انقلاب
▪️ توصیف جذاب و بیپرده روابط نامشروع و فحشای میان زن و مرد مهمترین شاخصه بسیاری از فیلمهای عصر پهلوی بهشمار میآید. برخی آثار سینمایی این دوره بهطرز شرمآوری به نمایش سنتشکنیها و خیانت میپرداختند و اساسا مسئله خیانت موضوع اصلی این فیلمها بوده است. در این فیلمها وقتی مرد خیانت میکرد، زن هم به مقابله به مثل میپرداخت و به مردش خیانت میکرد؛ جالب اینکه هر دو با هم به زندگی ادامه میدادند.
🔚 هر چند این روند پس از انقلاب با یک تغییر اساسی روبهرو شد و موانع بسیاری پیش روی خود یافت، اما بهمرور طرفداران این جریان که عمدتا سینماگران و سرمایهگذاران بودند، نفوذ خود را در سینمای پس از انقلاب محکم کرده و به این مسیر ادامه دادند.
🔗 @r_esmaeili
📽 پرداختن به واقعیتهای جامعه، یکی از مهمترین کارکردهای سینما
🔸 یکی از مهمترین کارکردهای سینما، پرداختن به واقیعتهای محض اجتماعی، از معضلات سیاسی گرفته تا خصیصهها و عادات روزمره و مشکلات اقتصادی است. یعنی در واقع به تصویر کشیدن واقیعتها به صورت واقعی؛ البته با در نظر گرفتن محدودیتهای هنری، سینمایی و زیباشناختی برای انجام دادن این کار.
📕سینما، دین و سیاست صفحه ۳۳
🔗 @r_esmaeili
امروزه رسانههای اجتماعی تنها یک ابزار نیستند، بلکه بیان ملموس تعهد سازمانی به #اعتماد و #ارزش در روابط جامعه هستند که «قلب اصیل اجتماعی» نامیده میشود.
🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🪴 لحظهای چشم از تو برنداشتیم؛ درماندهایم و دست تمنایما دراز...
ولادت با سعادت هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت، حضرت علی ابن موسی الرضا المرتضی مبارکباد.
#ولایت_عشق
#امام_رضا
🔗 @r_esmaeili
💠 دال و مدلول، دوجزء سازنده نشانهها
🔹 دالّ و مدلول، دوجزءِ سازنده زبان یا به تعبیری عامتر همهی انواع نشانهها هستند؛ دو جزئی که در مجموع باعث شکلگیری پیکرهای در ورای خود میشوند.
🔸 دال همان علامت موجود، اصوات مربوط به یک کلمه یا صورت مادی نشانه است و مدلول مفهومی است که دالّ بدان اشاره دارد؛ مثل کلمه و صوت اسب در مقام دال و تصور ذهنیای که ما از کلیتی به نام اسب داریم که همان مدلول است.
📕 سینما، دین و سیاست، صفحه۴۱
🔗 @r_esmaeili
تبلیغ یک شرکت مواد غذایی که دال و مدلولهایش حاوی پیام توهینآمیز نسبت به مردم جنوب کشور میباشد و زن را یک ابزار تبلیغاتی قرار داده است.
#نشانه_شناسی
🔗 @r_esmaeili
تکنیکهای پلیدی که رسانه معاند برای دور کردن ذهن مخاطب از جنایتهای اشرار و ضد انقلاب به کار میبرند. آنها حتی حاضرند به آنچه قبول ندارند نظیر اسلام و پیامبر اسلام استناد کنند تا به اهداف و مطامعشان برسند.
#تکنیکهای_عملیاتروانی
🔗 @r_esmaeili
🧩 اهمیت همذاتپنداری مخاطب با شخصیتهای فیلم
🔸 همذاتپنداری از خصیصههای فیلم است که در حوزه روانشناسی سینما قرار میگیرد. این مفهوم به معنای همدلی و سمپاتی با شخصیتها و البته عموما با قهرمانهای شکستناپذیر فیلم است.
🔹 گونههای روایت نیازهای ریشهدار و پنهانی مخاطب را برآورده میسازند و به همین سبب، همذاتپنداری با نوع داستان از اهمیت فراوانی برخوردار میشود.
🔸این امر باعث میگردد مخاطب برای پارهای شکلهای داستانی، مثل فیلمهای جنگی، وسترن، موزیکال یا فیلمهای عاشقانه و رمانس، اولویت بیشتری قائل شود و پیوندهای عمیقی با آنها برقرار سازد.
📕 سینما، دین سیاست، صفحه۳۳
🔗 @r_esmaeili
🔰 شرایط اجتماعی تاثیرگذار در پساساختارگرایی
🔘 در شکلگیری اندیشههای مرتبط با پساساختارگرایی و پست مدرنیسم شرایط اجتماعی، اشخاص و نحلههای متعددی تأثیرگذار بودهاند.
🔘 اما از میان زمینههای گوناگون تأثیرگذار بر این اندیشه، شاید بتوان چنین گفت که نارساییهای موجود در تبیینهای اگزیستانسیالیستی، مارکسیستی و ساختاری از شرایط نوظهور جوامع جدید، مهمترین دلیل اتفاقی [به تعبیری فوکویی] شکلگیری پساساختارگرایی است.
📕 سینما، دین و سیاست، صفحه۵۴
🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 فرایند و شرایط اقناع سازی
#تحلیل
🔗 @r_esmaeili
54.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 خطرات بتپرستی مدرن را بشناسیم
🔹 این ویدئوها را ببینید تا متوجه واکنش عجیب دختران ایرانی به ازدواج محمدرضا گلزار و نوع جدید رویکرد غیر کلاسیک پنتاگون در جنگهای احساسی پسا هیبریدی را بشناسید که شروع آن با ماجرای ززآ در ایران بود.
🔗 @r_esmaeili
📌 شبکههای اصلی سیما در ۶ ماه اخیر فیلم های سینمایی کدام کشورها را پخش کردند؟ آیا نتیجه این حجم از نمایش آثار خارجی در تلویزیون، ترویج سبک زندگی غربی نخواهد بود؟
#صداوسیما
#سبک_زندگی_غربی
🔗 @r_esmaeili
📌 مسؤولان فعلی صداوسیما در توجیه چرایی ابتذال حاکم بر سریالهای شبکهنمایش خانگی و عدم برخورد ساترا با آنها میگویند که مجوز و پروانه ساخت این سریالها پیش از دوره مدیریتی آنها داده شده است و چارهای ندارند... حال سؤال اینجاست که آیا این موضوع در قبال سریالهای صداوسیما هم قابل پذیرش است؟
آیا طبیعی است سریالی مثل نیکان که در ساعت طلایی و پرمخاطب شبکه سه سیما پخش میشود، تا این حد از نمادگرایی علیه ارزشهای انقلابی برخوردار باشد؟ واقعا این موارد قابل نظارت و اصلاح نبوده است؟
#صدا_و_سیما
🔗 @r_esmaeili
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
▪️ اهدای جایزه سال «دشمنشناسی» در دومین سالگرد مرحوم فرجنژاد
▫️ رفیعالدین اسماعیلی مسئول مدرسه رسانهای استاد فرجنژاد و مسئول همایش دشمنشناسی در این نشست در سخنانی با اشاره به میان رشتهای بودن مرحوم فرج نژاد گفت: مرحوم فرجنژاد تلاش کرد در رشتههای مختلف تخصص لازم را داشته باشد، از تاریخ فلسفه، تاریخ هنر، عرفان و رسانه گرفته تا بحثهای اقتصادی تلاش کرد بتواند همه اینها را در کنار هم جمع کند و به یک نتیجهای برسد.
▫️ او تلاش کرد ارتباط بین عرضه عمل و نظر را حفظ کند، تمام تلاش خود را به خرج داد که بتواند در تئوریها و مبانی فلسفی باقی نماند و تلاش کند هر چیزی که در حوزه تئوری و فلسفی یاد میگیرد، به عرصه عمل امتداد دهد، در شناخت از غرب نیز اینگونه بود مبانی فلسفه غرب را که از تخصصهایش بود، در امتداد سبک زندگی غربی تحلیل کرد، برای همین در تحلیل سینمای هالیوود، انیمیشنهای غرب و کتابهایی وی میبینیم که مبانی فلسفه غرب را از این منظر بررسی کرده است.
🔗لینک خبر
📲کانال مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
▫️ سال گذشته نخستین سالگرد مرحوم فرجنژاد مدرسه رسانهای که او همیشه آرزوی تاسیس آن را داشت، با همت شاگردانش تاسیس شد. این مدرسه 10 ماه است که فعالیت خود را آغاز کرده است و صدها دانشآموز، دانشجو و طلبه را آموزش داده است، دورههای مختلف جنگ رسانهای، تاریخ فلسفه و موضوعات حوزه رسانه برگزار شده و اتفاقات خوبی رخ داده است، در سالگرد دوم که امسال 23 تیر ماه است، با توجه به نگاهی دشمنشناسی مرحوم شاگردانش تصمیم بر این گرفتند که این همایش دشمنشناسی را از سالگرد دوم برگزار کنند تا امتداد راه وی باشد و دشمنشناسی هم نه از باب نظریه و تئوری بلکه در عرصههای هنری و رسانهای.
▫️ ما تاکنون همایش جدی در حوزه دشمن شناسی نداشتیم، این همایش قرار است هر سال در 23 تیر برگزار شود و آثار هنرمندان و رسانهشناسان در این عرصه آورده شود.
🔗لینک خبر
📲کانال مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
📰بازتاب نشست خبری همایش بینالمللی دشمن شناسی در خبرگزاری مهر
🔗لینک خبر
👈جهت شرکت در همایش یا کسب اطلاعات بیشتر به آی دی ایتا @f_mhfaraji یا سایت زیر مراجعه فرمایید:
🌐farajnejad.ir/hamayesh
📲کانال مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110
🔰 فیلم وسترن؛ نمایشی از معتقدات اجتماعی آمریکاییان
🔸 رایت در کتاب «ششلولها و جامعه» با استفاده از دیدگاهی ساختارگرایانه، فیلمهای وسترن هالیوود را بررسی میکند. او در این راه، هدف کلی خود را نشان دادن نقش اسطورههای یک جامعه در ایجاد و تلقین نوعی نظم محتوایی در افراد جامعه قرار میدهد.
🔸 رایت به ویژه در پی اثبات این موضوع است که فیلم وسترن نوعی مفهومپردازی از معتقدات اجتماعی آمریکاییان را به نمایش بگذارد که به لحاظ نمادین ساده، اما از عمق بسیار زیادی برخوردار است.
📕 سینما، دین و سیاست، صفحه۴۶
🔗 @r_esmaeili