eitaa logo
رادیو فکرت
1.7هزار دنبال‌کننده
551 عکس
177 ویدیو
40 فایل
💠 #رادیو_فکرت محلی برای اندیشیدن 🔻 با آخرین صوت‌ها در حوزه‌های: 🔸️اسلام‌شناسی 🔹️ اخلاقی 🔸️ علوم سیاسی 🔹️ فلسفه 🔸️ تاریخ 🎙 در رادیو فکرت همراه شما هستیم 📩 ارتباط با ادمین : @moosavi1380
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 ✍️ استاد یزدانپناه 💢بخش بیست و پنجم ◾️ مراتب هستی در متافیزیک نوری (4) 2️⃣ نور اقرب 🔺 پس از نورالانوار، سهروردی با استفاده از دو قاعده فلسفی، یعنی قاعده سنخیت و قاعدۀ «الواحد لایصدر منه الّا الواحد» وجود «نور مجرد جوهریِ واحدی» را به عنوان اولین معلول از نورالانوار به اثبات می رساند. وی از این نام های «نور اقرب»، «نور عظیم» و «بهمن» یاد کرده است. 🔘 فروض صدور از نورالانوار 1️⃣ صدور حقیقی ظلمانی 🔺 این فرض کلی، ممکن است به صورت های مختلف در نظر گرفته شود؛ برای مثال، یک ظلمت، یا دو ظلمت جوهری یا عرضی، یا مخلوط از آن دو. بنابراین، فرض نخست خود پنج صورت دارد. 🔺 سهروردی با تکیه بر قاعدهٔ الواحد، شقوق متکثر در این فرض را ابطال کرده، می گوید: اگر قرار است ظلمتی از حق تعالی صادر شود، بی تردید باید یک ظلمت باشد؛ زیرا فلاسفه بر این باورند و استدلال های فراوان اقامه کرده اند که اگر علت واحد محض و بسیط صرف، مثل پروردگار باشد، ممکن نیست دو معلول از آن صادر شوند. 🔺 پس از این، وی با اشاره به قاعده سنخیّت و ناهماهنگی صدور ظلمت از نور، اصل فرض نخست را با همۀ شقوقش باطل می داند. 🔺 وجه دیگری که وی برای ابطال این فرض ابتکار کرده آن است که اگر ظلمت نخستین معلول باری تعالی باشد، آخرین معلول نیز بوده، گسترش وجود متوقف می شود؛ زیرا علیت در ظلمت برزخی وجود ندارد و هیچ موجود مادی ای علت ایجاد هیچ موجود دیگری نیست.این درحالی است که واقعیت غیر از این است و برازخ کثیر و نفوس نوریِ فراوانی وجود دارند. 2️⃣ صدور یک نور و یک ظلمت 🔺 این فرض نیز افزون بر مخالفت با قاعدۀ سنخیت در صدور ظلمت از نور، با قاعدۀ الواحد نیز هماهنگ نیست. 3️⃣ صدور دو نور 🔺 این فرض اگرچه در صدور نور از نور، قاعدۀ سنخیت را رعایت کرده است، اما با توجه به قاعدۀ الواحد، امکان تحقق ندارد. 4️⃣ صدور یک نور 🔺 با ابطال سه فرض پیشین براساس قاعده سنخیت و قاعده الواحد از یک سو و باتوجه به آنکه نمی توان پذیرفت از نورالانوار یک نور عرضی صادر شود تنها مطلب قابل قبول آن است که از نورالانوار فقط یک نور مجرد و جوهری صادر شود. 🔘امتیاز نور اقرب از نورالانوار 🔺فرض نخست، آنکه نور اقرب به واسطۀ یک عرض _خواه ظلمانی و خواه نورانی _ که از سوی نورالانوار بدو می پیوندد، از نورالانوار متمایز شود. وی این فرض را به دلیل ناهماهنگی با قاعدۀ الواحد مردود میداند. 🔺فرض دوم، آنکه نور اقرب و نورالانوار به حسب حقیقت با یکدیگر متفاوت بوده، دو حقیقت مختلف باشند. این فرض در دستگاه هستی شناسانه اشراقی جایی ندارد؛ زیرا شیخ اشراق همۀ انوار را در حقیقت نوری متحد و یگانه می شمارد. 🔺 انتزاع مفهوم واحد نور از دو حقیقت کاملاً متباین و مختلف محال است. بنابراین، نورالانوار و نور اقرب به جهت صدق نور بر ذات آنها در حقیقت و ذات نوری با یکدیگر تفاوتی ندارند و هردو از سنخ نور هستند. 🔺 فرض سوم تفاوت نورالانوار و نور اقرب، تفاوتی تشکیکی و به حسب حال و نقص در حقیقت نور است. شیخ اشراق ضمن ردّ برخی اشکال های حکمای مشاء بر این فرض، و بر اساس مبنای ویژه خود در پذیرش تشکیک ذاتی، در نهایت فرض سوم را عامل امتیاز میان همۀ انوار طولی، از جمله عامل امتیاز نور اقرب از نورالانوار دانسته است. 🔺 سهروردی برای آسان تر شدن مسئله به اختلاف تشکیکی نورهای محسوس مثال می زند. البته اختلاف تشکیکی در نورهای عارضی مادی گاه به سبب اختلاف فاعل و گاه به سبب اختلاف قابل است. 🔺 در عالم مجردات شکل گیری نورهای متفاوت و کمال و نقص در آنها تنها به جهت اختلاف فاعلی است؛ زیرا قابلی وجود ندارد تا کمال و نقص بدو انتساب یابد. 🔺 البته با دقت در همین استدلال معلوم می شود تشکیک در انوار عرضی مجرد _ اشراقات، سوانح و اشعه _ افزون بر فاعل، به قابل نیز وابسته است. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 85_88 ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
motali-7.MP3
10.1M
🎧 فایل صوتی سلسله جلسات 🎙 دکتر سید مهدی ⏰ 20 فروردین‌ماه 1396 📋 با موضوع: تصویر اجمالی از سلسله جلسات فلسفه اجتماعی ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
❇️ مفهوم توسعه 🔻تا اوایل سده بیستم واژه توسعه تنها به تحولات تکاملی جوامع غرب اشاره داشت و متفکران علوم اجتماعی نیز صرفاً مطالعه این جوامع را در نظر داشتند. 🔻در واقع، تا این زمان تجربه تاریخی اروپا در تحول از جامعه سنتی به مدرن، نه جریانی عام و جهانی، بلکه فرایندی درونی تلقی می‌شد. اما با ظهور «مدرنیسم» در کشورهای جهان سوم، نظریه پردازی در باب مفهوم توسعه متحول شد. 🔻 از این پس توسعه به مفهومی بدل شد که با مرجعیت غرب و تحولات تکاملی آن در عرصه‌های گوناگون اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در پی تبیین وضع کشورهای جهان سوم بود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
هدایت شده از تولیدات کانال تلگرامی
🔸 هم اندیشی فلسفه علوم شناختی و نقش آن در علوم انسانی (https://iict.ac.ir/h-pajohesh-13)🔻 به مناسبت هفته پژوهش 🔰 مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی اسلامی با همکاری معاونت پژوهشی وزارت علوم و برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ چهارشنبه 24 آذر ماه، ساعت 10 📡 ارتباط مجازی از طریق: 🌐 join.skype.com/nUWf4FgnDigW ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
motali-8.MP3
10.11M
🎧 فایل صوتی سلسله جلسات 🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه ⏰ 20 فروردین‌ماه 1396 ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
📖 ✍️ استاد یزدانپناه 💢بخش بیست و ششم ◾️ مراتب هستی در متافیزیک نوری (5) 2️⃣ نور اقرب 🔘 کیفیت افاضۀ نور اقرب از نورالانوار 🔺 سهروردی در تبیین چگونگی افاضه نور اقرب از نورالانوار، اساساً در پی تحلیل «علیت» است. وی در این بحث به دو واژۀ «انفصال» و «انتقال» اشاره می کند و هیچ یک را در تبیین چگونگی صدور نور اقرب از نورالانوار نمی پذیرد.وی می گوید: مراد از «انفصال» جدا شدن یک جوهر از جوهر دیگر است. چنین واقعیتی تنها در اجرام و جواهر مادی معنا دارد و نمی توان صدور نور اقرب از نورالانوار را این گونه تحلیل کرد. چنان که مراد از «انتقال» انتقال عَرَض از جوهری به موطن دیگر است. 🔺 تحلیل او از علیت همان اشراق و اضافۀ اشراقیه است. در اضافۀ اشراقی، پرتو برآمده از منبع نور، تنها و تنها قائم به منبع نور است و بس. نه چیزی از منبع نور جدا شده، نه چیزی منتقل شده و نه چیزی از منبع نور کاسته می شود. چنین تحلیلی از علیت بعدها با استقبال صدرالمتألهین مواجه شده است. 🔘 چگونگی انتشاء کثرت از نور اقرب 🔺 چنان که براساس قاعدۀ «الواحد» نمی توان کثرت عالم را به طور مستقیم به نورالانوار نسبت داد، به همان دلیل هم نمی توان این کثرت را به نور اقرب مُنتسب ساخت. 🔺 نور اقرب مشتمل قوت و ضعف است؛ جهت قوت نور اقرب مشاهدۀ نورالانوار است که همان جهت غنا و وجوب بالغیر اوست و جهت ضعف آن، نقص و ظلمتی است که در مقایسه با نورالانوار در خود مشاهده می کند. 🔺 در چنین وضعیتی و با رعایت همۀ قواعد سنخیت و علیت و الواحد، نور اقرب به لحاظ جنبۀ قوت خود نور مجرد دوم را به عنوان نور و ضوء و اشراقی از خود، و به لحاظ جنبۀ ضعف و کدورتش منشأ شکل گیری فلک نهم به عنوان سایه اش می شود و بدین ترتیب، وجود در ادامۀ خود در دو شاخه مجردات و مادیات سامان می یابد. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 88_90 ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
35.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ ۱۲ تفاوت اساسی میان پیشرفت اسلامی و توسعه غربی 🎙دکتر رضا غلامی: رئیس شورای سیاست‌گذاری مجمع عالی علوم انسانیِ اسلامی 🔻با توجه به اینکه « توسعه» در تلقی مدرن آن، یکی از مؤلفه های «تجددگرایی» است و تجددگرایی مدرن، محصول و میوه ی علوم تجربی جدید است و علوم تجربی نیز در کندوکاو خود ابتنا و اتکا بر حس و تجربه دارد و حس و تجربه نیز با محسوسات و طبیعت مادی سر کار دارد، پس توسعه در تلقی مدرن و غربی آن، یک سمت و سوی مادی و طبیعی دارد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
25.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📻 حکمت و 🔹فقه و اصول اعتقادی بر این باور است که ائمه (ع) نور واحدند و اگر هر کدام از این بزرگواران به‌جای دیگری بودند، همان رفتار و منش را بروز می‌دادند، اما به سبب اقتضائات هر دوره یا علل دیگر معنوی که از عقل ما خارج است، ظهور برخی صفات برای برخی از این بزرگواران بیشتر بوده‌است؛ 🔹به‌عنوان نمونه (ع) اسوه فداکاری، ایثار، شهادت و بندگی خدا است و در مورد (ع) طبق روایات تاریخی و همچنین بیانات علمای ربانی علمشان و مهربانیشان بیش از بقیه صفات به چشم می‌آید؛ 🔹امام کاظم (ع) می‌فرمایند: رسول‌الله را در خواب دیدم و فرزندم علی را این‌گونه برایم وصف کرد: پسرت علی با نور الهی می‌بیند و از علم و حکمت الهی لبریز است. . . . . .