eitaa logo
رادیو فکرت
1.7هزار دنبال‌کننده
551 عکس
177 ویدیو
40 فایل
💠 #رادیو_فکرت محلی برای اندیشیدن 🔻 با آخرین صوت‌ها در حوزه‌های: 🔸️اسلام‌شناسی 🔹️ اخلاقی 🔸️ علوم سیاسی 🔹️ فلسفه 🔸️ تاریخ 🎙 در رادیو فکرت همراه شما هستیم 📩 ارتباط با ادمین : @moosavi1380
مشاهده در ایتا
دانلود
motali-7.MP3
10.1M
🎧 فایل صوتی سلسله جلسات 🎙 دکتر سید مهدی ⏰ 20 فروردین‌ماه 1396 📋 با موضوع: تصویر اجمالی از سلسله جلسات فلسفه اجتماعی ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
❇️ مفهوم توسعه 🔻تا اوایل سده بیستم واژه توسعه تنها به تحولات تکاملی جوامع غرب اشاره داشت و متفکران علوم اجتماعی نیز صرفاً مطالعه این جوامع را در نظر داشتند. 🔻در واقع، تا این زمان تجربه تاریخی اروپا در تحول از جامعه سنتی به مدرن، نه جریانی عام و جهانی، بلکه فرایندی درونی تلقی می‌شد. اما با ظهور «مدرنیسم» در کشورهای جهان سوم، نظریه پردازی در باب مفهوم توسعه متحول شد. 🔻 از این پس توسعه به مفهومی بدل شد که با مرجعیت غرب و تحولات تکاملی آن در عرصه‌های گوناگون اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در پی تبیین وضع کشورهای جهان سوم بود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
هدایت شده از تولیدات کانال تلگرامی
🔸 هم اندیشی فلسفه علوم شناختی و نقش آن در علوم انسانی (https://iict.ac.ir/h-pajohesh-13)🔻 به مناسبت هفته پژوهش 🔰 مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی اسلامی با همکاری معاونت پژوهشی وزارت علوم و برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ چهارشنبه 24 آذر ماه، ساعت 10 📡 ارتباط مجازی از طریق: 🌐 join.skype.com/nUWf4FgnDigW ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
motali-8.MP3
10.11M
🎧 فایل صوتی سلسله جلسات 🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه ⏰ 20 فروردین‌ماه 1396 ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
📖 ✍️ استاد یزدانپناه 💢بخش بیست و ششم ◾️ مراتب هستی در متافیزیک نوری (5) 2️⃣ نور اقرب 🔘 کیفیت افاضۀ نور اقرب از نورالانوار 🔺 سهروردی در تبیین چگونگی افاضه نور اقرب از نورالانوار، اساساً در پی تحلیل «علیت» است. وی در این بحث به دو واژۀ «انفصال» و «انتقال» اشاره می کند و هیچ یک را در تبیین چگونگی صدور نور اقرب از نورالانوار نمی پذیرد.وی می گوید: مراد از «انفصال» جدا شدن یک جوهر از جوهر دیگر است. چنین واقعیتی تنها در اجرام و جواهر مادی معنا دارد و نمی توان صدور نور اقرب از نورالانوار را این گونه تحلیل کرد. چنان که مراد از «انتقال» انتقال عَرَض از جوهری به موطن دیگر است. 🔺 تحلیل او از علیت همان اشراق و اضافۀ اشراقیه است. در اضافۀ اشراقی، پرتو برآمده از منبع نور، تنها و تنها قائم به منبع نور است و بس. نه چیزی از منبع نور جدا شده، نه چیزی منتقل شده و نه چیزی از منبع نور کاسته می شود. چنین تحلیلی از علیت بعدها با استقبال صدرالمتألهین مواجه شده است. 🔘 چگونگی انتشاء کثرت از نور اقرب 🔺 چنان که براساس قاعدۀ «الواحد» نمی توان کثرت عالم را به طور مستقیم به نورالانوار نسبت داد، به همان دلیل هم نمی توان این کثرت را به نور اقرب مُنتسب ساخت. 🔺 نور اقرب مشتمل قوت و ضعف است؛ جهت قوت نور اقرب مشاهدۀ نورالانوار است که همان جهت غنا و وجوب بالغیر اوست و جهت ضعف آن، نقص و ظلمتی است که در مقایسه با نورالانوار در خود مشاهده می کند. 🔺 در چنین وضعیتی و با رعایت همۀ قواعد سنخیت و علیت و الواحد، نور اقرب به لحاظ جنبۀ قوت خود نور مجرد دوم را به عنوان نور و ضوء و اشراقی از خود، و به لحاظ جنبۀ ضعف و کدورتش منشأ شکل گیری فلک نهم به عنوان سایه اش می شود و بدین ترتیب، وجود در ادامۀ خود در دو شاخه مجردات و مادیات سامان می یابد. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 88_90 ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
35.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ ۱۲ تفاوت اساسی میان پیشرفت اسلامی و توسعه غربی 🎙دکتر رضا غلامی: رئیس شورای سیاست‌گذاری مجمع عالی علوم انسانیِ اسلامی 🔻با توجه به اینکه « توسعه» در تلقی مدرن آن، یکی از مؤلفه های «تجددگرایی» است و تجددگرایی مدرن، محصول و میوه ی علوم تجربی جدید است و علوم تجربی نیز در کندوکاو خود ابتنا و اتکا بر حس و تجربه دارد و حس و تجربه نیز با محسوسات و طبیعت مادی سر کار دارد، پس توسعه در تلقی مدرن و غربی آن، یک سمت و سوی مادی و طبیعی دارد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
25.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📻 حکمت و 🔹فقه و اصول اعتقادی بر این باور است که ائمه (ع) نور واحدند و اگر هر کدام از این بزرگواران به‌جای دیگری بودند، همان رفتار و منش را بروز می‌دادند، اما به سبب اقتضائات هر دوره یا علل دیگر معنوی که از عقل ما خارج است، ظهور برخی صفات برای برخی از این بزرگواران بیشتر بوده‌است؛ 🔹به‌عنوان نمونه (ع) اسوه فداکاری، ایثار، شهادت و بندگی خدا است و در مورد (ع) طبق روایات تاریخی و همچنین بیانات علمای ربانی علمشان و مهربانیشان بیش از بقیه صفات به چشم می‌آید؛ 🔹امام کاظم (ع) می‌فرمایند: رسول‌الله را در خواب دیدم و فرزندم علی را این‌گونه برایم وصف کرد: پسرت علی با نور الهی می‌بیند و از علم و حکمت الهی لبریز است. . . . . .
28.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 آیا را می‌توان به شکل درآورد؟ تردیدی نیست که عملکرد تحت تأثیر مستقیم هنجارها و ساختارهای قانون گذاری است. ساختارها و هنجارهای جوامع مختلف متناسب با ، اقلیم، تاریخ و مذهب هر کشوری متفاوت خواهد بود. در نتیجه بعید است تمامی کشورها از قوانین یکسانی پیروی کنند. از طرف دیگر «» از مهم ترین اصول مطرح و مورد قبول قوانین اساسی همه کشورهای جهان است و مضمون این اصل، حاکمیت قوانین موجود در یک کشور می باشد که در نتیجه آن، همگان در برابر قوانین، مساوی خواهند بود.
23.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 حکمت و 🔹پیدایش « برای کودکان و نوجوانان» بدون مقدمه نبوده است. این برنامه بر اساس رهنمودهای جان دیویی و مربی روسی لیو ویگوتسکی به وجود آمده‌است که بر ضرورت تعلیم تفکر و تأمل و نفی آموزشِ صرفِ «حفظ کردن» تأکید می‌کردند. برای کودکان کافی نیست که فقط آنچه را که به آن‌ها گفته‌می‌شود به حافظه سپرده و سپس به یاد بیاوردند، بلکه آن‌ها باید موضوع مورد نظر را آزموده و تجزیه تحلیل کنند. درست همان‌طور که فرایند تفکر، پردازش اموری است که کودکان درباره جهان و از طریق حواسشان یاد می‌گیرند، آن‌ها نیز باید درباره آنچه در مدرسه یاد می‌گیرند، بیندیشند. 🔹 آزمایشی کوچک اما فشرده که به‌واسطه این طرح به عمل آمد، نشان داد که امکان آن وجود دارد به کودکان قیاسی و اصلاح‌شده‌ای را یاد داد، بدون اینکه این‌کار «آموزش» برای امتحان باشد. این آزمایش نشان داد که با ارائه این برنامه می‌توان به آن‌ها یاد داد تا در مسائل مربوط به استدلال‌های صوری، ۲۷ هفته سن هوشی بالاتری داشته‌باشند؛ و آزمایش‌های بعدی نشان داد که این اختلاف سن یا پس از بیست سال نیز حفظ می‌شود. •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻 کانال رادیو فکرت: 🆔 https://eitaa.com/radiofekrat