eitaa logo
🔹رفیق
192 دنبال‌کننده
277 عکس
64 ویدیو
35 فایل
و حسن اولئک رَفیقا
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹رفیق
🔹درباره کار #اباعبدالله(ع) و بچه ها و جوانها و اهل بیت آن حضرت تأمل کنید. آن حضرت میخواهد #عاشورا آئ
🔸 ارزش ذاتی دارد و از مکتب کسب ارزش می کند. 📚 : بیاناتی از استاد محمدصادق(محی الدین)حائری شیرازی درباره حضرت علیه السلام و واقعه 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🏴 السلام علیک یا زین العابدین 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🔻 معنایی متفاوت از و ☑️ چرا روز شهادت (ع) و یارانش را عاشورا گفته اند؟ بیشتر اهل لغت این تصور را دارند که چون عشر و عاشر از یک ریشه اند و واقعه کربلا هم در دهم ماه محرم اتفاق افتاده پس عاشورا یعنی دهم محرم. همین طور تاسوعا. اما نظر ديگری هم هست ‏اما این معنا به دلایلی اشتباه است: ۱- آیا واژه عاشورا برای دهم ماه‌های دیگر نیز بکار می‌رود؟ یا این مفهوم مختص دهم ماه محرم است؟ ۲- آیا اگر امام حسین مثلا در یازدهم محرم شهید می شد آنگاه تاسوعا با عاشورا عوض می شد و عاشورا واژه دیگری داشت؟ ‏۳- آیا قبل از این واقعه به دهم محرم عاشورا و نهم محرم تاسوعا گفته می شده است؟ در هیچ منبعی حداقل در مورد تاسوعا چنین چیزی وجود ندارد. ۴- در ریاضی اعداد قاعده خود را دارند و هر قاعده ای که بر شمارش اعداد حکم کند بر سلسله اعداد هم حاکم خواهد بود. اعداد بر خلاف کلمات ‏استثناپذیر نیستند. مثلا در کلام عرب اعداد این گونه شمارش می شوند: اول –ثانی- ثالث- رابع .... و یا اولا –ثانیا- ثالثا- رابعا و... چنانچه تاسوعا و عاشورا در زمره اعداد باشند باید قاعده پذیر باشند. یعنی باید بتوان بقیه اعداد را هم به همان سیاق تلفظ نمود مثل ثامونا – سابوعا ‏اما می بینیم که بقیه اعداد از این قاعده پیروی نمی کنند. لذا نمی توانیم دلیلی داشته باشیم که تاسوعا و عاشورا عدد هستند تا از قاعده شمارش پیروی کنند. و این دو روز هیچ ربطی به اعداد ندارد بلکه معنای دیگری دارند. 🔹 ‏عِشر (به کسر عین) و عِشرت, به معنای معاشرت و مصاحبت است. مُعاشر (به ضم میم) یعنی مصاحب و عاشر اسم فاعل عشر است که خودش ثلاثی مجرد اسم مصدر عشرت می باشد . خداوند متعال می فرماید: وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ (نسا ۱۹) - با زنان آن گونه که شایسته آنان است معاشرت کنید. ‏عشیر یعنی همدم و رفیق وَ لَبِئْسَ الْعَشِیرُ (حج۱۳) - چه بد دوستی انتخاب کرده اند و چه بد معاشر و رفیقی است. العاشور از ریشه عِشر به کسی گفته می شود که معاشرت خصلت او باشد. العاشوراء جایی که میل به معاشرت و رفاقت و مصاحبت نمایان می شود و افراد میل معاشرت خود را به کسی که ‏مورد نظر است عرضه می‌کنند. ✅ و عاشوراء مبالغه است از میل به معاشرت. یعنی روزی که میل معاشرت و رفاقت با امام به شدت بالا می رود. با خارج شدن عاشورا از سلسله اعداد،عدد بودن تاسوعا نیز مورد تردید قرار می گیرد و معنی نهم را از دست می دهد. 🔹 اَتسع (به فتح الف) یعنی گروهها ۹ نفره شدند. ‏اما اِتسع (به کسر الف) یعنی وسعت پیدا کرد- گشاد شد- فراخ گردید. اِتساع یعنی گسترده شدن – گشاد شدن – بالا رفتن ظرفیت. اتساع شرائین ؛ یعنی رگ ها گشاد شدند و ظرفیت شان برای عبور خون زیاد باشد. التاسوع چیزی که فراخی و گستردگی و ظرفیتش زیاد باشد. ‏و بالاخره التاسوعا یعنی جایی که بتوان ظرفیت را بالا برد و فراخی ایجاد کرد. ✅ و تاسوعا این معنی را پیدا می کند: روزی که ظرفیت بالا می رود و در سینه ها فراخی ایجاد می شود و به جای تنگی, وسعت می یابد. 🔸‏این ۲ نام از ابداعات (ع) است و اگر در بعضی از روایات پیامبراکرم از کلمه عاشورا، بجز واقعه کربلا روایاتی گفته شده است، اکثرا جعلیات بنی امیه برای کم کردن اثرات عاشورای امام حسین است. اما در مورد تاسوعا تقریبا نداریم که قبل از امام سجاد لغت تاسوعا بکار برده شده باشد. 🖋 نفیسه سادات موسوی 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
تئولوژی و توسعه.pdf
200.7K
📄 و ✅ متن حاضر کاری است که سالها پیش ویژه دوره آموزشی تخصصی آماده کرده بودیم که هم اکنون جهت استفاده اعضاء محترم در کانال ارسال می شود. 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🔹رفیق
📚 #جام_جم_اجتهاد (جلداول) 👈 یازده گفتار در باب تولید #علوم_انسانی_اسلامی 🔰 استاد #علی_فرحانی 🔅🔅🔅🔅🔅
📚 (جلداول) 👈 در باب تولید علوم انسانی اسلامی 🔰 استاد 💠سالهاست که به سبب ارتباط جوامع اسلامی با جوامع مدرن امروزی و تبادل فرهنگ ها و علوم و همچنین به سبب تشکیل حکومت اسلامی، در مقابل اندیشمندان مسلمان، مسائل جدیدی قرار گرفته است، که باید دیدگاه اسلام نسبت به آنها تبیین شود. اصل اینکه برای مسلمانان، مسائل جدیدی پیش می آمده است و علمای اسلامی، تحت عنوان «مسائل مستحدثه» حکم آن موضوعات را بیان می کرده اند، از زمان های گذشته وجود داشته است. تفاوتی که در عصر حاضر، حاصل شده این است که امروزه، علمای اسلامی با «تک مسئله» مواجه نیستند، بلکه با مجموعه ای از مسائل که در کنار یکدیگر «یک علم» را تشکیل می دهند، روبرو هستند و باید نسبت اسلام را با این علوم مشخص کنند. 💠از همان ابتدا که این مسئله تحت عنوان «علوم انسانی اسلامی» مطرح شد، بحث های مختلفی حول آن صورت گرفت. عده ای منکر اسلامی شدن علوم انسانی شدند و آنهایی که قبول کردند که علوم انسانی فعلی، نسخه اسلامی هم دارند، به جستجو و تبیین راهکار و الگوی تولید علوم انسانی اسلامی پرداختند. 💠تاکنون نظرات مختلفی بر اساس مبانی متفاوتی، جهت چگونگی تولید علوم انسانی اسلامی بیان شده است، اما وجه اشتراک همه آنها چه درست و چه غلط این است که هیچ کدام تا کنون علم انسانی اسلامی ای را تولید نکرده اند. اگر خدا یاری کند در جای خود به نقد و بررسی نظرات موجود خواهیم پرداخت اما در این مجال باید از زبان حافظ شیرازی گفت که:ل 🔸سالها دل طلب جام جم از ما می کرد 🔸آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد 💠از ابتدای فعالیت علمی فقهای شیعه، مسئله ای به نام «اجتهاد» با سازوکار مشخص وجود داشته است که بر اساس آن در هر عصر و زمانی، دیدگاه اسلام در هر مسئله ای با استفاده از منابع مربوطه تبیین می شده است. آنچه به نظر می رسد که امروز تنها راه تولید علوم انسانی اسلامی و به تعبیر شهید مطهری "مقتضیات زمان"، همان راهکار هزار و چند صد ساله شیعه است، که در هر دوره ای، راه و وظیفه هر مسلمانی را تبیین کرده است و آن «اجتهاد سنتی جواهری» است. 💠استاد علی فرحانی معتقدند که این روش و این الگو با توجه به تغییرات و تحولاتی که حضرت امام خمینی (ره) در آن ایجاد کرده اند، و خود ایشان از آن به "اجتهاد جواهری با رعایت عنصر زمان و مکان‌" یاد کرده اند، امروز می تواند راه گشای مسئله "اسلام و مقتضیات زمان" باشد. 💠با توجه به عرایض فوق، «اجتهاد» همان «جام جم» است که «دل» حوزویان انقلابی، سالهاست که آن را از جای های دیگری غیر از متن اصیل و سنتی حوزه طلب می کند، غافل از اینکه «آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد». 💠این کتاب مجموعه ای از گفتارهای استاد علی فرحانی درباب الگوی تولید علوم انسانی اسلامی است که به همت جمعی از شاگردان ایشان در هیئت تحریریه کانال المرسلات تهیه و تنظیم شده است. ⬇️ دانلود پی دی اف در پیام پیوست 👆 و در سایت 👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/neveshteh/jame_jam.pdf 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
📚 مفهومی است که تا اسیر نشده باشی نمی‌توانی آن را درک کنی. برای یک مرد هم مفهوم اسارت غیر قابل تصور است چه رسد به اینکه این اتفاق را از زبان یک ۱۷ ساله بشنوی. عنوان کتابی است نوشته که به شرح خاطرات دوران چهار ساله اسارت وی از سن ۱۷ تا ۲۱ سالگی در چنگال ارتش بعث عراق می پردازد. واقعیت این است که هر کسی موقع ورق زدن کتاب و لا به لای خطوط آن دو احساس «اندوه و غم» و «عزت و افتخار» را توأمان تجربه می کند و جاهایی از کتاب را از پشت پرده ی اشک خواهد خواند... 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
السلام علیک یا رسول الله (ص)
روضه.mp3
4.79M
🎙| 🏴 ▪️ ایام‌ حضرت علیه السلام 🕌 تهران 🗓یکشنبه ۱۳ مهر ‌۱۳۹۹ 💠 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🏴 در آسمان حسینیم ... 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
بستر ظهور 1️⃣ غلبه 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🔻نگاهی به امکان و امتناع تحقق در بستر مدرنیته ✔️یکی از کتبی که می‌توان آن را از بحث برانگیزترین آثار سال‌های اخیر در جهان اسلام و خصوصاً جهان عرب به شمار آورد، «The Impossible State» اثر اندیشمند مسیحی فلسطینی، پروفسور است که تقریباً از سه دهه پیش تا کنون، همواره بر «شریعت اسلامی» تمرکز داشته و آثاری را نیز در این زمینه به رشته تحریر درآورده است. این کتاب در سال ۲۰۱۴ م توسط «المرکز العربی للأبحاث ودراسة السیاسات» به چاپ رسید و همچون سایر نگاشته‌های حلاق بلافاصله به زبان‌های دیگر ترجمه شده و مورد توجه قرار گرفت. در ایران نیز این کتاب به فارسی ترجمه شد و به چاپ رسید اما چندان مورد توجه قرار نگرفت. اهمیت این کتاب و نظرات وائل حلاق، موجب شد تا با او مکاتباتی انجام دهم و پرسش‌هایی که در ذهنم بی پاسخ مانده بود را با او در میان بگذارم. در این مجال، خلاصه‌ای از این کتاب و اندیشه‌های مهم حلاق را که تا کنون به صورت منظم به آنها پرداخته نشده به صورت خلاصه مطرح می‌کنم... http://www.dinonline.com/content/16003/ ✍️حمیدرضا تمدن تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۱۳۹۸/۱۲/۲۷ 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🔰 که از هم لازم تر است! 🔅 علیه السلام 🔹 سه گروهند؛ گروهي مانند غذايي هستند كه پيوسته و در هر زمان مورد نياز انسان است».ما به رفيق خیرخواه نصیحت کننده و مشفق، پيوسته نيازمنديم، تا علي‌الدّوام ما را تكان بدهد و ما را از خواب غفلت بيدار كند. ☝اين چنين رفيقی از آب و نان براي ما لازم تر است. اگر نباشد به مرگ ابدي مي‌افتيم! 🔹«گروه دوّم كساني هستند كه معاشرت با آنها مانند درد و بيماري است» كه عارض انسان مي‌شود و مايه‌ي ناراحتي مي‌گردد و راه تخلّص از آن را نمي ‌يابد. 🔹«گروه سوّم مانند دارو و درمان دردند { كه انسان گاهي به آن نيازمند مي‌شود ، نه هميشه } » 🔹پس گروه اوّل هميشه مورد نياز انسانند و گروه دوّم هيچ گاه مورد نياز نيستند و گروه سوّم گاهي مورد نياز واقع میشوند. 📚 صفحه 239 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🗓 سالروز 🏳 مبارز انقلابی ضد یهود 🏳 مفسر حکیم، مورخ بصیر 🏳 کتابشناس دقیق و غریب 🏳 استاد دلسوز، پدر دو شهید 🏳 مطیع‌امام، رفیق‌رهبری 🏴 توسط عامل‌صهیونیستی 💠 من سال ۴۲ با مرحوم کامبوزیا آشنا شدم، ایشان از کتابخانه‌های قیمتی است چرا که ایشان از آنجا که با مسائل علمی روز آشنا بود لذا از همه دنیا برایشان کتاب میفرستادند با اینکه آدم تنگدستی بود اما هرچه داشت برای کتاب میگذاشت، در آشنایی و ارتباط با مسائل دنیا عجیب بود، ایشان ۴ همسر و ۲۶ فرزند داشت که در زندگی میکردند؛ من با ایشان بسیار مانوس بودم با اینکه کم سفر بود اما یکبار آمد به و من هم به محضرشان در زاهدان میرسیدم، در آن موقع گفتگویمان درباره بود، ایشان بقدری که بر یهود حساسیت داشت بر هیچ چیز دیگر حساسیت نداشت، دید خیلی وسیعی درباره نفوذ یهود صهیونیست داشت، ایشان برای ما اثبات کرد که و هم بود! ۸۰/۴/۲۴ حضرت 📚 (زندگینامه و خاطرات )؛ ص۱۴ 🔹کاری‌ازگروه‌فرهنگی‌شهیدابراهیم‌هادی 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
امام را دارند علی‌الظاهر! با آقایی، با کمال عزت و احترام از می‌برند . برای اینکه ولیعهدش کنند علی‌الظاهر! اما حضرت در مدینه، مردم را گریه می‌اندازد. حضرت جمع می‌کند کنیزها و خدمه و اهل‌بیت و همۀ فرزندان را، برادران و خویشاوندان و اهل خودش را و می‌گوید بر من گریه کنید! تعجب می‌کنند؛ یکی می‌گوید مثلاً یا ، گریه سر راه مسافر میمنت ندارد، بعد حضرت می‌گویند بله، او مسافری است که امید برگشتن داشته باشد! یعنی چه؟ یعنی من امید برگشتن ندارم. یعنی چه؟ یعنی دارد من را می‌برد که بکُشد. پس ببینید، بااینکه با عزت و با احترام دارد حرکت می‌کند حضرت، آن اثرِ با زور و با فشار بُرده‌شدن را در مدینه باقی می‌گذارد و می‌رود. می‌رود حرم با وضع گریه‌آلودی خداحافظی می‌کند از ، و راه می‌افتد می‌رود. ۱۳۶۰/۹/۲۶ 📚 حلقات / حلقۀ سوم/ ۷۳. گسترش فراگیر شبکۀ تشیّع در زمانۀ حضرت 🏴 عرض تسلیت رحلت جانسوز پیامبراعظم حضرت محمدمصطفی(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع) 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
✅ معنای ⏮ ناگفته روشن است که آنچه مطلوب است تحول مثبت یعنی و در راستای می باشد و نه هر ، تغییر و که به ، انحراف، تضییع، ، دورشدن از و و هدر رفتن سرمایه ها و و غیرانسانی منجر شود. 📚 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🔹از حالات جلیل القدر رضوان الله علیه 🔸مرحوم به نقل از حاج سیّدمحمّدحسن قاضی: 🍃پدرم بسیار مرد متواضعی بود و نسبت به زوّار که به منزل او می رفتند، نهایت احترام را داشت و گفتگو می کرد؛ 🍃و در مجالس روضه که در منزل خود می گرفت، و مردم در روی حصیر می نشستند، خودش دم در اطاق و یا حیاط روی زمین می نشست پهلوی کفشها، بطوریکه تمام بدنش در روی زمین بود؛ 🍃و با دست خود کفش های واردین را جفت می کرد، و همه را مرتّب میکرد در جلوی پای آنها بدون استثناء؛ 🍃و با همه با مرحمت و ملاطفت و مهر رفتار می کرد، و به مجلس روضه فوق العاده اهمّیت می داد. 📚 ۱۷؛ ص ۲۸ ▪️ ششم ربیع الاوّل سالروز رحلت آیةالله حاج سیّد علی قاضی قدّس الله نفسه الزکیّة 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
✅ در هیچ زمانی ارتباط شیعه و گسترش تشکیلاتی  در سرتاسر دنیای اسلام، مثل زمان و و علیهم السلام نبوده است. وجود وکلا و نواب و همین داستان هایی که از حضرت هادی و حضرت عسکری نقل می کنند – که مثلا کسی پول آورد و امام معین کردند چه کاری صورت بگیرد- نشان دهنده این معناست. یعنی علی رغم محکوم بودن این دو امام بزرگوار در سامرا، و قبل از آنها هم حضرت جواد به نحوی، و سلام الله به نحوی، ارتباطات با مردم همین طور گسترش پیدا کرد. این ارتباطات، قبل از زمان حضرت رضا هم بوده. منتها آمدن حضرت به خراسان، تاثیر خیلی زیادی در این امر داشته است.(۱۸ مرداد ۸۴) حضرت 🏴 شهادت مظلومانه حضرت (ع) تسلیت و تعزیت باد 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🔹رفیق
✍️ #معرفی 📚 #کتاب #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن 🔹 کتابی منحصر به فرد در ارائه درست و کامل اندیشه
📚 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 💫 یک دور از آموزه های اسلام، که یک از مجموعه معارف اسلام به دست انسان می دهد. مجموعه ای که به تعبیر خود ایشان، در آن بیان شده است. 📒 درس: ۱ 1⃣ ایشان به ذهنیت های عامه مردم خیلی توجه می کنند و آن را به خوبی می شناسند و زاویه و انحراف شان از آموزه های اصیل قرآنی می دانند.  هر که مقابل و ملتها باشد را منکوب می کند. این هم در تقریر رحم و مغفرت خداوند و هم در توکل به عیان دیده می شود. ایشان رحم الهی را در بستر و معنا می کند و نه در زمینه کاستی و کوتاهی کردن انسان و جامعه . مغفرت اتفاقا به معنای نشستن و صرفا درخواست بخشش خداوند نیست. توکل به عنوان یک عامل در رقابتهای دنیایی و انسانی مطرح می شود.  2⃣ مطلب دیگر در مورد دین شناسی مقام معظم رهبری این است که ایشان تقریرهای کاملا و منطبق بر انسانی و جهانی ارائه می کند. به عنوان مثال ایشان در تفسیر سارعوا الی مغفره من ربکم می گویند: مسابقه جزء‌ امیال فطری انسان است و اسلام هم آن را تایید کرده و فقط تلاش کرده این میل فطری را ارتقاء دهد و به سمت بی نهایت یعنی خدا خواهی و مسابقه برای رضایت خداوند سوق دهد. این رویکرد یکی از اندیشه های پشتیبان بحث و میان آحاد انسانهاست که در محل خود مفصل می بایست بحث شود.  3⃣ روش ارائه مطالب در این جلسات هم به این نحو است که ابتدا مفاهیم به صورت کلی توضیح داده می شود و به خوبی تبیین می شود و در مرحله بعد با کمک آیات قرآن و تکرار و تلاوت آنها در طول جلسه، این مفاهیم و حقائق، کاملا در جان مخاطب، تثبیت می شود. در واقع دغدغه محوری در این جلسات، به در آوردن مخاطب است، اینکه ایمان یک حقیقت تعهد آور و در خدمت مبارزه و تحقق اهداف الهی در جامعه شود، لذا احساسات و عواطف و انگیزه های مخاطب کاملا مد نظر ایشان قرار دارد.  استاد سید علی حسینی خامنه ای 📝 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🚨پیام رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسه در پی اقدام توهین‌آمیز رئیس‌جمهور فرانسه درباره پیامبر اعظم(ص) 🔻اظهارات امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در تأیید کاریکاتور توهین‌آمیز به پیامبر اسلام صلوات‌الله‌علیه‌وآله، باعث خشم مسلمانان در سرتاسر جهان شده است. به همین علت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسوی پیامی کوتاه صادر کردند. متن این پیام که به زبان فرانسوی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، به شرح زیر است: 🏳بسمه تعالی 🔰جوانان فرانسه ! 🔹️از رئیس جمهور خود بپرسید: چرا از اهانت به پیامبر خدا حمایت می‌کند و آن را آزادی بیان می‌شمارد؟ آیا معنی آزادی بیان این است: دشنام و اهانت، آن هم به چهره‌های درخشان و مقدس؟ آیا این کار احمقانه، توهین به شعور ملتی نیست که او را به ریاست خود انتخاب کرده است؟ 🔹️سوال بعدی این است که چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در این‌باره نوشت باید به زندان برود، اما اهانت به پیامبر آزاد است؟ سیدعلی خامنه‌ای ۷ آبان ۱۳۹۹ @Khamenei_ir