eitaa logo
🔹رفیق
191 دنبال‌کننده
279 عکس
64 ویدیو
35 فایل
و حسن اولئک رَفیقا
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹رفیق
💠 اوج فعالیت تشکیلاتی #شیعه 🔅 آن طور که بنده استفاده کرده ام از روایات، اوج فعالیت تشکیلاتی شیعه از
اهمیت شناخت چهره و ائمه 🔰شواهدی به منظور بودن ائمه علیهم‌السلام ▪️تمام امامان، از به بعد -یعنی ، ، ، ، و علیهم‌السلام -هرکدام یک بار، دو بار، سه بار زندان رفتند و تبعید شدند. البته امام هشتم به یک صورت دیگر تحت نظر قرار گرفت. بنده سوال میکنم که اگر چنانچه واقعا امام هفتم آن قدر با قدرت زمانش صمیمی و یگانه است که به او میگوید قربانت بشوم و شری که به جان تو میخواهد بخورد، به جان من بخورد، خب آیا برای دستگاه، کار عاقلانه ای است که این شخصیت موافق خود را، این شخصیت خیرخواه خود را، این آدم را بکشد یا به زندان بیندازد؟ عقلای عالم این کار را میکنند؟ اگر تو جای هارون بودی، میکردی؟ ... وسائل رنجش خاطر او را فراهم خواهی کرد؟ اگر بکنی، ممکن است به تو عاقل گفته شود؟ مسلما نه. 📚 علیه السلام حضرت 🌱 ما سامرا نرفته گدای تو می‌شویم ای مهربان امام فدای تو می‌شویم 🏴 عرض تسلیت سالروز حضرت‌امام‌محمدبن‌علی‌الهادی علیه‌السلام محضر حضرت ولی‌عصر(عج)، شیعیان و محبین اهل بیت(ع) 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🌷 عنْ فاطِمَةَ الزَّهْراَّءِ عَلَیهَا السَّلامُ ... دَخَلَ عَلَی اَبی رَسُولُ اللَّهِ فی بَعْضِ الاْیامِ فَقالَ السَّلامُ عَلَیک 🌹از (س): وارد می شد بر من پدرم در بعضی از روزها و فرمود: "سلام بر تو ای فاطمه" ✅ نکته: همیشه وارد شونده باید به حاضرین سلام کند. 📚 (نکات تربیتی از حدیث شریف کسا) 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 : برخی گفته‌اند تأکید اینجانب بر به معنای است اما این برداشت غلط است و باید درباره معنای جوانگرایی و تعمق کرد./ ۹۷/۱۲/۲۳ 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
15.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برای 🔻از دو زاویه دید، نگریسته شود: 1⃣ تطبیق واقعیت؛ نیاز و تصورات امروز 2⃣ نوع مواجهه سینما با مسائل اجتماعی (در مسیر تخریب یا اصلاح) 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🎯 دیگر دوره‌ای به‌نام وجود ندارد — نوجوانی در قرن بیستم، پلی از معصومیت کودکی به مسئولیت­‌های زندگی بزرگ‌سالی بود، اما این پل دارد ویران می‌شود 📍نوجوانی مفهومی است ساختۀ قرن بیستم. پیش از این قرن، برای مردم ناشناخته بود و گویا برای زندگی امروز نیز فایدۀ چندانی ندارد. نوجوانی، در نگاه مصلحان و نظریه‌پردازانی که آن را صورت‌بندی کردند، همچون دوره‌ای بین کودکی و بزرگ‌سالی بود که، طی آن، نوجوانْ تحت نظارت نهادهایی مثل دبیرستان پا به بزرگ‌سالی می‌گذاشت، اما در دنیای اینترنت دیگر نظارت مدرسه بی‌معنا شده است و اقتصاد جهانی جایی برای فارغ‌التحصیلان دبیرستان ندارد. 🔻مارگارت میدِ انسان‌‌شناس در دهۀ ۱۹۲۰ گفت نوجوانیِ آمریکایی محصول سائقه‌های خاصِ زندگیِ آمریکایی است. 🔰گرچه ما هنوز واژۀ «نوجوانی» را به کار می‌‌بریم، اشاره‌‌های فرهنگیِ آن عمدتاً بی‌معنا شده‌اند. در قرن بیست‌ویکم، این واژه دیگر توصیفگر دوره‌‌ای از تمرین موردنیاز جهت رفتارکردن همچون بزرگسالان نیست، حتی خط شاخصی میان دانش کودکان و افرادِ به‌بلوغ‌‌رسیده هم نیست. والدین هم دیگر جهت درک نحوۀ بالغ‌‌شدن فرزندان نوجوانشان نمی‌توانند به مفهوم «نوجوانی» اعتماد کنند: آن‌‌ها نمی‌‌توانند به‌درستیْ فعالیت‌‌های جنسی فرزندان نوجوانشان را به رابطۀ ثابتِ منجر به ازدواج پیوند دهند. والدین حتی نمی‌‌توانند بفهمند که چگونه تحصیل در دورۀ نوجوانی موجب هدایت فرزندانشان به‌سمت کاری مناسب در دورۀ بزرگ‌سالی می‌‌شود. ایدۀ «مهلت آزمایشی»، یعنی همان ایدۀ اریکسون که با تثبیت هویتِ ثابت نوجوان به پایان برسد، بسیار بعید به نظر می‌رسد، چراکه هویت افراد در دهۀ دوم از عمر خود و گاهی حتی دهۀ سوم نیز همچنان در حال تغییر است. برخیْ سرپرستی هلیکوپتری را مقصر تأخیر طولانی در بلوغ فکری دانسته‌اند، اما صرف‌نظر از نقشِ آنْ مسیرِ رسیدن به بزرگ‌سالی بسیار پیچیده‌‌تر و نامطمئن‌‌تر شده است. 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://tarjomaan.com/neveshtar/8304/ 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🔻 : 📜 «منشور روحانیّت را بخوانید، مکرّر بخوانید. به معنای واقعی کلمه بود -حکیم فقط آن کسی نیست که فلسفه بلد است- حکمت در رفتار او، در گفتار او، در نوشتار او موج میزد». ۱۳۹۸/۲/۱۸ 📝 هر جمله منشور روحانیت نیاز به مباحثه دارد 🔸 حقیقتاً اگر انسان بخواهد درباره‌ى این پیام صحبت بكند و مطالب آن را شرح بكند، هر سطر سطر و جمله جمله‌ى این پیام نورانى و پرمغز و معنوى و بسیار سنجیده و البته از لحاظ ادبى، زیبا و مرصّع، هر جمله‌اى از این پیام جا دارد كه انسان درباره‌اش بحث كند و حرف بزند. 🔹 توصیه میكنم به مخاطبان آن پیام، یعنى به جامعه‌ى علماى اسلام و و ، كه این پیام را مثل یك درس، مثل یك ، مثل یك لوح آسمانى مكرر بخوانند. 🔸 خود من واقعاً مكرر خواندم، مخصوصاً بعضى از بخشهاى این پیام را كه هرچه انسان میخواند، احساس میكند كه روى كلمه كلمه‌ى او بایستى تأمل كند و التذاذ روحى و معنوى ببرد، تأمل كنند. ۱۲ اسفند ۱۳۶۷ حضرت 🌐 متن در قالب نسخه وب: b2n.ir/Manshour 🗓 سوم اسفند، سالروز صدور از سوی حضرت (ره) 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
💠 این بزرگوار نمودار و نشانۀ مقاومت است. انسان بزرگی‌ست که تمام دوران کوتاه زندگی‌اش با قدرت مزوّر و ریاکارِ خلیفۀ عباسی، مأمون، مقابله و معارضه کرد و هرگز قدمی عقب‌نشینی نکرد و تمام شرایط دشوار را تحمل کرد و با همۀ شیوه‌های مبارزۀ ممکن، مبارزه کرد. اولین کسی بود که به‌طور علنی بحث آزاد را بنیان‌گذاری کرد. در محضر عباسی، با علما و داعیه‌داران و مدعیان و موجّهان، دربارۀ دقیق‌ترین مسائل حرف زد و استدلال کرد و برتری خود را و حقانیت سخن خود را ثابت کرد. ، میراث اسلامی ماست، بحث آزاد در زمان ائمۀ هدی رایج بوده است و در زمان به‌وسیلۀ آن امام بزرگوار با آن شکلِ نظیف انجام گرفته است.(١۳۶۰/۲/۲۵) 📚 حلقات /حلقۀ دوم(فصل امام‌جواد، امام‌هادی و امام‌عسکری علیهم‎السلام) حضرت امام علیه‌السلام: 🔰 سه خصلت جلب محبّت مى‌کند: انصاف در معاشرت با مردم هم‌دردى در مشکلات آنها همراه و همدم شدن با معنویات ، ج۷۵، ص۸۲ 🌺میلاد با سعادت‌نهمین امام‌همام دردانه علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) حضرت (ع) تبریک‌و تهنیت‌باد✨ 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
مبانی-ساختار-تشکیلات-اسلامی-در-المیزان.pdf
803.5K
💠 مبانی ساختار تشکیلات اسلامی با نگاهی بر تفسیر 🔻 “وَ رابِطُوا”: عبارت است از وصل‏کردن نیروها، نه تنها در برابر شدائد، بلکه همه نیروها و کارها، در جمیع شئون زندگى. ◽️ اوّلین ندایى که از بشر برخاست و براى اوّلین‏ بار، انسان را به امر دعوت نمود، ندایى بود که شارع اسلام و سر داد. ◽️ خاستگاه و گروهی در طول تاریخ، دوگونه بوده است: یکم: ، که احیاءگر است. دوّم: حکومت‏های رقیب دین که از این فطرت انسانی، سوء استفاده کرده‌‏اند و بدنبال برآوردن حاجات خود هستند. ◽️ برای حفظ شعائر و حدود، عنصر حکومت به تنهایی ناکارآمد است و باید فریضه ‏‌معروف و ‏‌ازمنکر نیز در جامعه رونق داشته باشد. در تشکّل نیز باید این عنصر، واجب و فراگیر باشد تا ارزش‏ها و آرمان‏های تشکیلات، حفظ شود. بسنده ‏کردن به ساختار و مدیریت، یک نقص است. ◽️ مدار اداره تشکّل‏ها، است؛ نه اکثریت‌‏محوری. این مهم باید در شکل‏‌گیری ساختار، رعایت شود. ◽️ تشکّل‏هایی که در شکل می‏گیرند، باید نسبت خود را با ولیّ امر برقرار کنند و از او و منویّات او در افکار، گرایشات و اعمال خود بهره گیرند. این مهم باید در ساختار ، نهادینه شود. 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🔅 درجات و مراتب دارد... 🔹یک وقت انسان تقوایش در حدی است که از و از اصرار بر صغیره اجتناب می‌کند. این اولین درجه تقواست که به آن، عدالت محقَّق می‌شود. در اصطلاح اسلامی هست که مثلًا امام جماعت باید عادل باشد، شاهد باید باشد، قاضی باید عادل باشد، مرجع تقلید باید عادل باشد؛ معنی عادل این است که این درجه از تقوا یعنی خود نگهداری از گناهان کبیره و خود نگهداری از تکرار و اصرار بر را داشته باشد، که اگر این حد هم نباشد است، «اولئِک هُمُ الْفاسِقون» که بعد می‌آید. 🔸درجه بالاتر این است که انسان خودش را از گناهان صغیره هم حفظ و نگهداری کند. بالاتر اینکه از مکروهات هم خود را نگهداری کند، یعنی طوری خودش را نگهداری می‌کند که هیچ‌‌وقت مکروهی هم بجا نمی‌آورد. البته این بدون تنظیم کردن زندگی به دست نمی‌آید؛ یعنی انسان طوری عمل می‌کند که همیشه هرچه عمل کند یا واجب است یا مستحب یا مباح، و حتی مباح هم ممکن است نباشد؛ که می‌گوید من یازده سال با زندگی کردم، یک مباح از او ندیدم. نه اینکه یک آدم دوری‌‌گزین از همه چیز بود، بلکه آنچنان کارش را تنظیم کرده بود که همه کارها برایش یا واجب می‌شد یا مستحب. 🔹اگر می‌خوابید آن خواب برایش نبود، حتماً مستحب بود، چون در وقتی می‌خوابید که به خواب نیاز داشت. اگر غذا می‌خورد، آن غذا را وقتی می‌خورد و آنچنان می‌خورد که آن غذا را باید می‌خورد، خوردنش بر او واجب یا حداقل مستحب بود؛ و لباس که می‌‌پوشید و حرف که می‌‌زد [همین‌طور.] یک کلمه حرفش حساب داشت. حرفی که هیچ اثر نداشت نمی‌گفت. پس او حرف مباح نداشت؛ حرفی که می‌گفت یا واجب بود یا مستحب. البته بالاتر از این، این است که انسان تقوا داشته باشد حتی از غیر خدا، تقوا داشته باشد از توجه به غیر خدا، تقوا داشته باشد از غفلت خدا. اینها همه مراتب تقواست. 📚 ، ج۶ 🔰 ۵ اسفند روز بزرگداشت و روز مهندسی گرامی باد 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
12.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 : حقیقت‌وجود علیه‌السلام بیرون از دسترس معرفت ماست... •┈┈••✾••┈┈• 🕋 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ أَخِي نَبِيِّكَ وَ وَلِيِّهِ وَ صَفِيِّهِ [وَ وَصِيِّهِ‏] وَ وَزِيرِهِ وَ مُسْتَوْدَعِ عِلْمِهِ وَ مَوْضِعِ سِرِّهِ وَ بَابِ حِكْمَتِهِ 💐 میلاد‌با سعادت یعسوب‌الدین، حضرت علیه‌السلام و روز بزرگداشت مقام مبارک باد 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 : ✨ انسان‌های معمولی در وارد صفا و می‌شدند 🔆 ، تربیت این جوانان است ♨️ و اسطوره‌های تربیت شده در جنگ جنگِ حضرت 🔰 : ✍️ آن آستین خالی که با باد این‌سو و آن‌سو می‌شود، نشان مردانگیست. گاهی باید فقط به افتخار حسین خرازی بوزد تا نامردهای روزگار رسوا شوند. 🗓 ۸ اسفند سالروز سردار سپاه اسلام حاج 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🔰 ماجرای و برخورد متدینین با علوم تجربی 🔹 از حدود قرن ۱۶ میلادی قدرتی فراوان یافت. بشرِ عصر جدید با عبور از تفسیرهای متکثر و تکراری از نوشته جات یونانی و با رفتن در آزمایشگاه تلاش کرد فهم دقیق تر و بی واسطه ای از طبیعت به دست آورد. تلاش های فلسفی فرانسیس و و تلاش جدی و تعریفِ دقیقِ (در آن زمان)مکانیکی او از عالم توانسته بود به بسیاری از پرسش های بشر به صورت عددی و ریاضی پاسخ دهد. نکته جالب اینکه عالمانِ علوم تجربی گرچه زمانی سودای قطعیت در سر داشتند اما پس از تحقیقات هیوم و بررسی های او پیرامون علیت و استقراء و نفی قطعیت فلسفی برای گزاره های تجربی، باید گفت تا امروز کسی نتوانسته ادعای قطعیتِ این علوم را ثابت و از آن دفاع کند. 🔸 این علوم در کنار تفسیر فلسفی مدرن جدیدی برای انسان ساخته بود و به تدریج و بنا بر قولی پس از جنگ ایران و روسیه در دوران ، این جهان بینی از دروازه های کشورهای اسلامی و خصوصا ایران عبور کرد. به نظر میرسد در سده گذشته سه دیدگاه بین متفکران اسلامی و عموم متدینین در مقابل این علوم تجربیِ مدرن دیده شده است: 1⃣ شیفتگی افراطی بخشی از علمای اسلامی وقتی کارایی و ادعای قطعیت و دقت این علوم را دیدند به یکباره دامن از دست دادند و دل به این علوم بستند. متاسفانه این گروه بدون توجه به جوهره علوم تجربی مدرن و روش شناسی و پیش فرض های فلسفی آن، تلاش کردند بسیاری از گزاره های الهیاتی را به نوعی با یافته های تجربی گره بزنند، کار به تلاش برای توضیح (ص) با ماده و انرژی انیشتین رسید. و یا برخی تلاش کردند بسیاری از روایاتی را که به نوعی در عالم ماده تاثیری ماورایی را توضیح می داد در قالب تجربیات و کشفیات جدید بریزند. کتابهایِ برخی روحانیون از دهه سی تا دهه شصت و حتی گاهی تا امروز پر است از تلاش برای پیوند و سازگاری علوم تجربی مدرن و الهیات اسلامی. کار به جایی رسید که نهج البلاغه ای ترجمه شد و پاورقی های آن پر شده بود از های متعدد. 🔻تلاشهای ، ی مصری، عراقی و... را نیز میتوان در همین فضا فهم کرد.(با تمام تفاوتها) تا امروز هم برخی طلاب دغدغه مند برای دفاع از اسلام همین تلاش را ادامه می دهند و تلاش می کنند «فَکت» های تجربی را سریع به یکی از عناصر دینی پیوند بزنند. به نظر می رسد این نگاه ضربه مهلکی به الهیات اسلامی زد و حجیتی کامل به علوم تجربی در میان عامه متدینین داد و از این جهت آسیبی شدید به الهیات اسلامی بود. مشکل بزرگ این جریان برخوردِ عوامانه، غیر عالمانه و غیر منتقدانه با علوم تجربی است. به همین دلیل شما نمی توانید ۱۰ صفحه بحث پیرامون فلسفه علم در این جریان ببینید. 2⃣ دشمنی افراطی بخش دیگری از دینداران علم نزاع با این علوم برداشتند. این جریان هر صورتی از علوم جدید را نوعی حرکت شیطانی و برآمده از مرکز کفر می دانست و نیت پنهانی آن را نابودی دین. این نوع از نزاع امروز در قالب و یا برخی شوون دیگر خود را نمایان کرده است و در همین قضیه اخیر پیرامون ویروس کرونا اوج خود رسید. نگاهی بدبینانه که تمامی توصیه های پزشکی جدید را فقط پیشنهاداتی جهت نابودی مسلمین و از بین رفتن آنها می داند و حتی مدعی می شود که چیزی به نام بیماری واگیردار وجود ندارد. این دسته به جهت آن که هیچ برخورد منتقدانه ای با بنیادهای فلسفی علوم تجربی ندارند در نهایت به هیچ نقد و نفی ای منجر نمی شود و به نظر من علوم تجربی و علوم انسانیِ تجربی مدرن را در کشور ما بسیار قدرتمند تر می کند و مقدمات براندازی کامل بنیان های اجتماعی اسلام ( ) فراهم می آورد برخی جریان ها مانند یا تلاش داشته اند در اینجا برخوردی عالمانه داشته باشند. 3⃣ نگاه واقع گرایانه اما در میان مسلمین بزرگانی نیز ظهور کرده اند که با برخورد منتقدانه و جدی با بنیادهای اندیشه مدرن، علوم تجربی را نیز ذیل همان بنیادها شناختند و توانستند موضعی اصولی در برابر آن بگیرند. در این موضع، علوم تجربی ذیل ساختارهای فلسفی و الهیاتی اسلام تعریف می شود و راه قضاوت علوم تجربی در حوزه الهیات بسته می شود. ولی اصل این علوم و ثمره آن در زندگی بشر یکسره انکار نمی شود. 🔻از نمادهای این جریان است. ایشان هم دسته اول یعنی شیفتگان افراطی را به شدت نقد می کند (نقدهای مفصل و مکرر بر بازرگان و علی الوردی) و هم دشمنان افراطی را واپس گرا و متحجر می داند (فصل دوم کتاب انسان و ایمان). به نظر می رسد رمز توفیق ایشان در این مواجهه شناخت کامل و اجتهادی اسلام و شناختِ خوب و دقیق از غرب است(دو دسته اول یا فاقد یکی یا هر دو هستند). 🌀 لذا اگر را با تمام هویتش بشناسیم میتوانیم نسبت دقیق‌تری با فرآورده‌های غرب برقرار می‌کنیم. 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha