🏴 نهضت #امام_حسین(ع) هر سال يک پيروزى جديد به دست مىآورد
🔸اگر ما مبارزه حسين بن على عليه السلام را با لشكريان يزيد و ابن زياد از جنبه نظامى، يعنى از نظر ظاهرى و صورى، در نظر بگيريم امام حسين(ع) شكست خورد و آنها پيروز شدند؛ اما اگر ماهيت قضيه را در نظر بگيريم، فكرى و اعتقادى است، يعنى حكومت يزيد سمبل جريانى بود كه مىخواست فكر اسلامى را از بين ببرد و امام حسين(ع) براى احياى فكر اسلامى جنگيد، در اين صورت بايد ببينيم آيا امام حسين(ع) به مقصودش رسيد يا نرسيد؟
🔹آيا توانست يک فكر را در دنيا زنده كند يا نتوانست؟ مىبينيم كه توانست. هزار و سيصد سال است كه اين نهضت هر سال يک پيروزى جديد به دست مىآورد؛ يعنى هر سال عاشورا، عاشوراست و معنى «كلّ يوم عاشورا» اين است كه هر روز به نام امام حسين(ع) با ظلم و باطلى مبارزه مىشود و حق و عدالتى احياء مىشود.
🔸اين پيروزى است و پيروزى بالاتر از اين چيست؟ يزيدها و ابن زيادها مىروند ولى حسينها و عبّاسها و زينبها باقى مىمانند، البته به عنوان يک ایده نه به عنوان يک شخص، بلكه به عنوان يک صاحب اختيار و حاكم بر جامعه خويش. آرى، آنها مىميرند اما اينها زنده و جاويد باقى مىمانند.
📚 #کتاب
#نبرد_حق_و_باطل، ص۴۱
#شهید_مطهری
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
#گوهر_اشک بر حسین فاطمه
💠 #شهیدسلیمانی:
همراه خود دو چشم بسته آوردهام که ثروت آن در کنار همه ناپاکیها، یک ذخیره ارزشمند دارد و آن گوهر اشک بر #حسین_فاطمه است.
#حاج_قاسم
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
آفتاب کامل.pdf
7.9M
📥دریافت
📚 #کتاب
#آفتاب_در_مصاف (مجموعه گفتارها درباره #امام_حسین و #عاشورا)
#رهبر_معظم_انقلاب
حضرت #آیتالله_خامنهای
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #موشن_گرافی
🔸 اگر گناه بکنیم و سپس به مجالس حسین ابن علی(ع) برویم و پس فردا دوباره دنبال آن گناه برویم، یعنی روح ما با روح حسین ابن علی(ع) پیوند نخورده است...
📖 #کتاب
#حماسه_حسینی
#شهید_مطهری
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🕯 #سلام بر او! روزی که متولّد شد و روزی که #تشنه شد و روزی که در دستان پدرش پیش از آنکه او را ببوسد و با او وداع کند، #ذبح شد.
📚 #کتاب
#امام_شناسی
آیةالله حاج سیدمحمدحسین حسینی طهرانی
#علامه_طهرانی
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🏴 ارتباط اندوه روز عاشورا و قیامت
🔻 #امام_رضا علیهالسلام:
من كان يوم عاشورا يوم مصيبته و حزنه و بكائه جعل الله عزوجل يوم القيامة يوم فرحه و سروره
🔴 هر كس كه عاشورا، روز مصيبت و اندوه و گريه اش باشد، خداوند روز قيامت را براى او روز شادى و سرور قرار میدهد.
📚 #بحارالانوار، ج ۴۴، ص۲۸۴
•┈┈••✾••┈┈•
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔹رفیق
🔹درباره کار #اباعبدالله(ع) و بچه ها و جوانها و اهل بیت آن حضرت تأمل کنید. آن حضرت میخواهد #عاشورا آئ
🔸 #مکتب ارزش ذاتی دارد و #خون از مکتب کسب ارزش می کند.
📚 #کتاب
#آیینه_تمامنما: بیاناتی از استاد محمدصادق(محی الدین)حائری شیرازی درباره حضرت #امام_حسین علیه السلام و واقعه #عاشورا
#آیتالله_حائری_شیرازی
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔻 معنایی متفاوت از #عاشورا و #تاسوعا
☑️ چرا روز شهادت #امام_حسین(ع) و یارانش را عاشورا گفته اند؟
بیشتر اهل لغت این تصور را دارند که چون عشر و عاشر از یک ریشه اند و واقعه کربلا هم در دهم ماه محرم اتفاق افتاده پس عاشورا یعنی دهم محرم. همین طور تاسوعا. اما نظر ديگری هم هست
اما این معنا به دلایلی اشتباه است:
۱- آیا واژه عاشورا برای دهم ماههای دیگر نیز بکار میرود؟
یا این مفهوم مختص دهم ماه محرم است؟
۲- آیا اگر امام حسین مثلا در یازدهم محرم شهید می شد آنگاه تاسوعا با عاشورا عوض می شد و عاشورا واژه دیگری داشت؟
۳- آیا قبل از این واقعه به دهم محرم عاشورا و نهم محرم تاسوعا گفته می شده است؟
در هیچ منبعی حداقل در مورد تاسوعا چنین چیزی وجود ندارد.
۴- در ریاضی اعداد قاعده خود را دارند و هر قاعده ای که بر شمارش اعداد حکم کند بر سلسله اعداد هم حاکم خواهد بود.
اعداد بر خلاف کلمات استثناپذیر نیستند.
مثلا در کلام عرب اعداد این گونه شمارش می شوند:
اول –ثانی- ثالث- رابع .... و یا اولا –ثانیا- ثالثا- رابعا و... چنانچه تاسوعا و عاشورا در زمره اعداد باشند باید قاعده پذیر باشند. یعنی باید بتوان بقیه اعداد را هم به همان سیاق تلفظ نمود مثل ثامونا – سابوعا
اما می بینیم که بقیه اعداد از این قاعده پیروی نمی کنند.
لذا نمی توانیم دلیلی داشته باشیم که تاسوعا و عاشورا عدد هستند تا از قاعده شمارش پیروی کنند. و این دو روز هیچ ربطی به اعداد ندارد بلکه معنای دیگری دارند.
🔹 عِشر (به کسر عین) و عِشرت, به معنای معاشرت و مصاحبت است. مُعاشر (به ضم میم) یعنی مصاحب و عاشر اسم فاعل عشر است که خودش ثلاثی مجرد اسم مصدر عشرت می باشد .
خداوند متعال می فرماید:
وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ (نسا ۱۹) - با زنان آن گونه که شایسته آنان است معاشرت کنید.
عشیر یعنی همدم و رفیق
وَ لَبِئْسَ الْعَشِیرُ (حج۱۳) - چه بد دوستی انتخاب کرده اند و چه بد معاشر و رفیقی است.
العاشور از ریشه عِشر به کسی گفته می شود که معاشرت خصلت او باشد.
العاشوراء جایی که میل به معاشرت و رفاقت و مصاحبت نمایان می شود و افراد میل معاشرت خود را به کسی که مورد نظر است عرضه میکنند.
✅ و عاشوراء مبالغه است از میل به معاشرت. یعنی روزی که میل معاشرت و رفاقت با امام به شدت بالا می رود.
با خارج شدن عاشورا از سلسله اعداد،عدد بودن تاسوعا نیز مورد تردید قرار می گیرد و معنی نهم را از دست می دهد.
🔹 اَتسع (به فتح الف) یعنی گروهها ۹ نفره شدند.
اما اِتسع (به کسر الف) یعنی وسعت پیدا کرد- گشاد شد- فراخ گردید.
اِتساع یعنی گسترده شدن – گشاد شدن
– بالا رفتن ظرفیت.
اتساع شرائین ؛ یعنی رگ ها گشاد شدند و ظرفیت شان برای عبور خون زیاد باشد.
التاسوع چیزی که فراخی و گستردگی و ظرفیتش زیاد باشد.
و بالاخره التاسوعا یعنی جایی که بتوان ظرفیت را بالا برد و فراخی ایجاد کرد.
✅ و تاسوعا این معنی را پیدا می کند: روزی که ظرفیت بالا می رود و در سینه ها فراخی ایجاد می شود و به جای تنگی, وسعت می یابد.
🔸این ۲ نام از ابداعات #امام_سجاد(ع) است و اگر در بعضی از روایات پیامبراکرم از کلمه عاشورا، بجز واقعه کربلا روایاتی گفته شده است، اکثرا جعلیات بنی امیه برای کم کردن اثرات عاشورای امام حسین است.
اما در مورد تاسوعا تقریبا نداریم که قبل از امام سجاد لغت تاسوعا بکار برده شده باشد.
🖋 نفیسه سادات موسوی
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
تئولوژی و توسعه.pdf
200.7K
📄 #تئولوژی و #توسعه
#ویليام_چيتيک
✅ متن حاضر کاری است که سالها پیش ویژه دوره آموزشی تخصصی #ابتناء آماده کرده بودیم که هم اکنون جهت استفاده اعضاء محترم در کانال #رفیق ارسال می شود.
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔹رفیق
📚 #جام_جم_اجتهاد (جلداول) 👈 یازده گفتار در باب تولید #علوم_انسانی_اسلامی 🔰 استاد #علی_فرحانی 🔅🔅🔅🔅🔅
📚 #جام_جم_اجتهاد (جلداول)
👈 #یازده_گفتار در باب تولید علوم انسانی اسلامی
🔰 استاد #علی_فرحانی
💠سالهاست که به سبب ارتباط جوامع اسلامی با جوامع مدرن امروزی و تبادل فرهنگ ها و علوم و همچنین به سبب تشکیل حکومت اسلامی، در مقابل اندیشمندان مسلمان، مسائل جدیدی قرار گرفته است، که باید دیدگاه اسلام نسبت به آنها تبیین شود.
اصل اینکه برای مسلمانان، مسائل جدیدی پیش می آمده است و علمای اسلامی، تحت عنوان «مسائل مستحدثه» حکم آن موضوعات را بیان می کرده اند، از زمان های گذشته وجود داشته است. تفاوتی که در عصر حاضر، حاصل شده این است که امروزه، علمای اسلامی با «تک مسئله» مواجه نیستند، بلکه با مجموعه ای از مسائل که در کنار یکدیگر «یک علم» را تشکیل می دهند، روبرو هستند و باید نسبت اسلام را با این علوم مشخص کنند.
💠از همان ابتدا که این مسئله تحت عنوان «علوم انسانی اسلامی» مطرح شد، بحث های مختلفی حول آن صورت گرفت. عده ای منکر اسلامی شدن علوم انسانی شدند و آنهایی که قبول کردند که علوم انسانی فعلی، نسخه اسلامی هم دارند، به جستجو و تبیین راهکار و الگوی تولید علوم انسانی اسلامی پرداختند.
💠تاکنون نظرات مختلفی بر اساس مبانی متفاوتی، جهت چگونگی تولید علوم انسانی اسلامی بیان شده است، اما وجه اشتراک همه آنها چه درست و چه غلط این است که هیچ کدام تا کنون علم انسانی اسلامی ای را تولید نکرده اند. اگر خدا یاری کند در جای خود به نقد و بررسی نظرات موجود خواهیم پرداخت اما در این مجال باید از زبان حافظ شیرازی گفت که:ل
🔸سالها دل طلب جام جم از ما می کرد
🔸آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد
💠از ابتدای فعالیت علمی فقهای شیعه، مسئله ای به نام «اجتهاد» با سازوکار مشخص وجود داشته است که بر اساس آن در هر عصر و زمانی، دیدگاه اسلام در هر مسئله ای با استفاده از منابع مربوطه تبیین می شده است. آنچه به نظر می رسد که امروز تنها راه تولید علوم انسانی اسلامی و به تعبیر شهید مطهری "مقتضیات زمان"، همان راهکار هزار و چند صد ساله شیعه است، که در هر دوره ای، راه و وظیفه هر مسلمانی را تبیین کرده است و آن «اجتهاد سنتی جواهری» است.
💠استاد علی فرحانی معتقدند که این روش و این الگو با توجه به تغییرات و تحولاتی که حضرت امام خمینی (ره) در آن ایجاد کرده اند، و خود ایشان از آن به "اجتهاد جواهری با رعایت عنصر زمان و مکان" یاد کرده اند، امروز می تواند راه گشای مسئله "اسلام و مقتضیات زمان" باشد.
💠با توجه به عرایض فوق، «اجتهاد» همان «جام جم» است که «دل» حوزویان انقلابی، سالهاست که آن را از جای های دیگری غیر از متن اصیل و سنتی حوزه طلب می کند، غافل از اینکه «آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد».
💠این کتاب مجموعه ای از گفتارهای استاد علی فرحانی درباب الگوی تولید علوم انسانی اسلامی است که به همت جمعی از شاگردان ایشان در هیئت تحریریه کانال المرسلات تهیه و تنظیم شده است.
⬇️ دانلود پی دی اف #کتاب در پیام پیوست 👆 و در سایت 👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/neveshteh/jame_jam.pdf
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
📚 #کتاب
#اسارت مفهومی است که تا اسیر نشده باشی نمیتوانی آن را درک کنی. برای یک مرد هم مفهوم اسارت غیر قابل تصور است چه رسد به اینکه این اتفاق را از زبان یک #دختر ۱۷ ساله بشنوی.
#من_زندهام عنوان کتابی است نوشته #معصومه_آباد که به شرح خاطرات دوران چهار ساله اسارت وی از سن ۱۷ تا ۲۱ سالگی در چنگال ارتش بعث عراق می پردازد.
واقعیت این است که هر کسی موقع ورق زدن کتاب و لا به لای خطوط آن دو احساس «اندوه و غم» و «عزت و افتخار» را توأمان تجربه می کند و جاهایی از کتاب را از پشت پرده ی اشک خواهد خواند...
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
روضه.mp3
4.79M
🎙| #صوت 🏴 #روضه
▪️ ایام #اربعین حضرت #سیدالشهدا علیه السلام
🕌 #مسجد_ارک تهران
🗓یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹
💠 #حاج_منصور_ارضی
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔻نگاهی به امکان و امتناع تحقق #دولت_اسلامی در بستر مدرنیته
✔️یکی از کتبی که میتوان آن را از بحث برانگیزترین آثار سالهای اخیر در جهان اسلام و خصوصاً جهان عرب به شمار آورد، #کتاب «The Impossible State» اثر اندیشمند مسیحی فلسطینی، پروفسور #وائل_حلاق است که تقریباً از سه دهه پیش تا کنون، همواره بر «شریعت اسلامی» تمرکز داشته و آثاری را نیز در این زمینه به رشته تحریر درآورده است. این کتاب در سال ۲۰۱۴ م توسط «المرکز العربی للأبحاث ودراسة السیاسات» به چاپ رسید و همچون سایر نگاشتههای حلاق بلافاصله به زبانهای دیگر ترجمه شده و مورد توجه قرار گرفت. در ایران نیز این کتاب به فارسی ترجمه شد و به چاپ رسید اما چندان مورد توجه قرار نگرفت. اهمیت این کتاب و نظرات وائل حلاق، موجب شد تا با او مکاتباتی انجام دهم و پرسشهایی که در ذهنم بی پاسخ مانده بود را با او در میان بگذارم. در این مجال، خلاصهای از این کتاب و اندیشههای مهم حلاق را که تا کنون به صورت منظم به آنها پرداخته نشده به صورت خلاصه مطرح میکنم...
http://www.dinonline.com/content/16003/
✍️حمیدرضا تمدن
تاریخ انتشار: سهشنبه ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔰 #رفیقی که از #آب_و_نان هم لازم تر است!
🔅 #امام_صادق علیه السلام
🔹#معاشران سه گروهند؛ گروهي مانند غذايي هستند كه پيوسته و در هر زمان مورد نياز انسان است».ما به رفيق خیرخواه نصیحت کننده و مشفق، پيوسته نيازمنديم، تا عليالدّوام ما را تكان بدهد و ما را از خواب غفلت بيدار كند.
☝اين چنين رفيقی از آب و نان براي ما لازم تر است. اگر نباشد به مرگ ابدي ميافتيم!
🔹«گروه دوّم كساني هستند كه معاشرت با آنها مانند درد و بيماري است» كه عارض انسان ميشود و مايهي ناراحتي ميگردد و راه تخلّص از آن را نمي يابد.
🔹«گروه سوّم مانند دارو و درمان دردند { كه انسان گاهي به آن نيازمند ميشود ، نه هميشه } »
🔹پس گروه اوّل هميشه مورد نياز انسانند و گروه دوّم هيچ گاه مورد نياز نيستند و گروه سوّم گاهي مورد نياز واقع میشوند.
📚 #کتاب
#تحف_العقول صفحه 239
#رفیق
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🗓 سالروز #ترور_بیولوژیکی
🏳 مبارز انقلابی ضد یهود
🏳 مفسر حکیم، مورخ بصیر
🏳 کتابشناس دقیق و غریب
🏳 استاد دلسوز، پدر دو شهید
🏳 مطیعامام، رفیقرهبری
🏴 توسط عاملصهیونیستی
💠 من سال ۴۲ با مرحوم کامبوزیا آشنا شدم، #کتابخانه ایشان از کتابخانههای قیمتی است چرا که ایشان از آنجا که با مسائل علمی روز آشنا بود لذا از همه دنیا برایشان کتاب میفرستادند با اینکه آدم تنگدستی بود اما هرچه داشت برای کتاب میگذاشت، در آشنایی و ارتباط با مسائل دنیا عجیب بود، ایشان ۴ همسر و ۲۶ فرزند داشت که در #زاهدان زندگی میکردند؛ من با ایشان بسیار مانوس بودم با اینکه کم سفر بود اما یکبار آمد به #مشهد و من هم به محضرشان در زاهدان میرسیدم، در آن موقع گفتگویمان درباره #صهیونیسم بود، ایشان بقدری که بر یهود حساسیت داشت بر هیچ چیز دیگر حساسیت نداشت، دید خیلی وسیعی درباره نفوذ یهود صهیونیست داشت، ایشان برای ما اثبات کرد که #جنگ_صفین و #شهادت_امیرالمومنین هم #دسیسه_یهود بود! ۸۰/۴/۲۴
حضرت #آیتالله_خامنهای
#رهبر_معظم_انقلاب
📚 #کتاب
#کامبوزیا (زندگینامه و خاطرات #دانشمند #شهیدامیرتوکلکامبوزیا)؛ ص۱۴
🔹کاریازگروهفرهنگیشهیدابراهیمهادی
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔹رفیق
✅ #اربعین بستر ظهور 3️⃣ گشایش ها و مشکلات در #عصر_ظهور 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
✅ #اربعین بستر ظهور
4️⃣ #انقلاب_اسلامی مهمترین قدم برای تشکیل #حکومت_مهدوی
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha