♦️ کوهی و تا ابد به دامن خود "سرو" پروری
🎉 میلاد عقیله ی بنی هاشم #حضرت_زینب سلام الله علیها و روز #پرستار مبارک باد.
🌐 رحا مدیا 👈 عضو شوید👇🏻
🆔 @rahamedia
هدایت شده از KHAMENEI.IR
16.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷 رهبر انقلاب: حزبالله قوی است و این تشکیلات با مردان خودش و با قدرت معنوی و روحیهی خود بحمداللّه حضور دارد و و دشمن نتوانسته بر این تشکیلات فائق بیاید
🔹️رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار اعضای مجلس خبرگان:
✏️ یک عدّهای در خود لبنان و جاهای دیگر، به گمان اینکه حزباللّه ضعیف شده، زبان به قَدْح کارهای حزباللّه باز کردند. اشتباه میکنند، اینها دچار توهماند، حزباللّه قوی است، دارد مبارزه میکند.
✏️ بله، شخصیت برجسته و مهمی مثل جناب سیّد حسن نصراللّه یا جناب سیّد هاشم صفیالدین و امثال اینها در بین آنها نیستند؛ اما تشکیلات با مردان خودش با قدرت معنوی خودش با روحیهی خودش بحمداللّه حضور دارد و دشمن نتوانسته بر این تشکیلات فائق بیاید و انشاءاللّه نخواهد توانست و انشاءاللّه دنیا و منطقه روزی را خواهد دید که به طور واضح رژیم صهیونیستی از دست این مجاهدین فی سبیلاللّه شکست بخورد انشاءاللّه. ۱۴۰۳/۸/۱۷
🖼 #بسته_خبری | #خط_دیدار
💻 Farsi.Khamenei.ir
🔻 از بزرگترین عجایب این است که ملت و مکتبی که الگوهای «معرفتی» و «ایمانی» و «جهادی» و «پایداری» و «عدالتخواهانه» او زنانی همچون «آسیه» و «مریم» و «خدیجه» و «فاطمه» و «زینب»اند، توسط کسانی که زن را صرفاً ابزاری برای سرگرمی و لذتجویی مردان میدانند و میخواهند، متهم به «زنستیزی» و «نقض حقوق زنان» میشوند!
🔹 و عجیبتر اینکه عدهای از دختران و پسران تحصیل کرده و نخبهی همین ملت و مکتب، چنین فریب بزرگی را باور میکنند!
📜 در بخشی از زیارتنامه زینب کبری سلام الله علیها اینگونه او را خطاب میکنیم:
السَّلامُ عَلَیْکِ یا تالِیَ الْمَعْصُومِ،
سلام بر تو ای همردیف معصوم.
✍🏻 احمدحسین شریفی
#حضرت_زینب
#زن
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
هدایت شده از رادیو رحا
ostadqaraati.mp3
1.39M
نشستی در دل حوزه علمیه قم!
🔻به بهانه برگزاری نشست اساتید:
▪️جامعه مدرسین، قبل از انقلاب، تنها نهادی بود که با حضور شخصیتهای برجسته، از مواضع امام خمینی (ره) پشتیبانی کرده و در مواقع لازم بیانیه صادر میکرد. پس از انقلاب نیز، این مجمع تقریباً به عنوان تنها مجمع اساتید و بزرگان حوزه شناخته میشود.
▫️با این حال، در دوران ریاست جمهوری محمود احمدینژاد، گروهی از اساتید سطوح عالی به دلیل انتقاد از عملکرد رئیسجمهور وقت، تصمیم به تأسیس مجمعی تحت عنوان «حوزه آزاد» گرفتند که بعدها به «نشست دورهای» تغییر نام داد. این مجمع با حمایت برخی از مراجع تقلید توانست بسیاری از اساتید را جذب کند.
▪️این مجمع برای جذب اعضا، از مکانیزم شهریه ویژه اساتید و تأمین فضای تدریس در مدارس خان و آیتالله العظمی گلپایگانی (ره) بهره برد که تأثیر زیادی بر جذب بدنه عمومی اساتید حوزه داشت.
▪️پس از گذشت یک سال، عدهای از اساتید در مقابل نشست دورهای، تشکل اساتید ولائی را تشکیل دادند که بعدها به نام «تشکل اساتید» تغییر یافت. این تشکل با برگزاری نشستهای بصیرتی و انقلابی گام موثری در یکپارچگی حوزه برداشت.
🔻نکتهای که جای توجه دارد این است که علاوه بر شهریه اساتید که توسط مراجع حامی نشست دورهای پرداخت میشود، در برخی اعیاد نیز مؤثران و اساتید این نشست پرداختهای متناوبی دارند. البته، اهداف و منابع مالی این بودجهها سؤالهایی را در اذهان حوزویان ایجاد کرده است. از جمله این اساتید میتوان به آقایان علوی بروجردی، فاضل لنکرانی، میلانی، علیدوست، هادوی تهرانی و یثربی کاشانی اشاره کرد.
✍️ تحریریه رحا
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
رحا مدیا
💢 همجواری فقه و فلسفه در حیطه تمدنی💢
♨️ بیشک انتقال از فقه مسألهمحور به فقه منظومهای و همچنین تولید علوم انسانی اسلامی؛ بدون تعیین تکلیف نحوه ارتباط منطقی میان فقه و فلسفه(حکمت) بهعنوان نخستین گام این پیمایش امکان ناپذیر است.
فهم نسبت بین علم فقه و فلسفه است که در ادامه طی سه دیدگاه ارایه خواهد شد:
🔺دیدگاه تباین
میان علم فقه و علم فلسفه، تقابلی ناشی از رویارویی عقل با نقل و یا تعبد با تعقل وجود داشته است.
با توجه به این دیدگاه، نمیتوان فیلسوف بود و همزمان به کار فقهی پرداخت، و یا فقیه بود و همزمان از گرایش فلسفی بهره برد.
برخی از فقهای معاصر، تباین و دوگانگی و لزوم جداسازی میان این دو را به سبب تفاوت جنس مسائل هر یک میدانند. چرا که مسائل فلسفی از جنس ادراکات حقیقی و مسائل فقهی از جنس ادراکات اعتباری(قراردادی) است.
فقها معتقدند برای جلوگیری از اشتباه فاحش خلط حقیقت و اعتبار باید مرز فقه و فلسفه را از هم جدا کرد.
🔻دیدگاه تداخل
بهرهگیری از قواعد فلسفی در فقه پس از افول تفکر اخباریگری در حوزه علمیه رواج پیدا کرد. بزرگان شیعه برای مقابله با جمودگرایی به تقویت بعد تقل در حوزه فقه پرداخته و به فلسفه صدرایی و سینوی روی آوردند. البته این دغدغه ابتدا در اصول فقه پدید آمد و پس از آن به فقه کشانده شد. همین مورد سبب پیشرفت و گسترش علم اصول در دوره پسا اخباری شد.
رسوخ فلسفه در فقه، اگرچه توانست دیوار بلند میان فقه و فلسفه را تا حدودی ویران سازد اما اشتباه فاحش خلط میان ادراکات حقیقی و اعتباری را گسترش داد که در خارج کردن قطار فقه و اصول از مسیر عقلایی خود، موثر بود.
🔺دیدگاه امتداد حکمت
از نظر برخی دیگر نسبت درست بین فقه و فلسفه؛ فقه در امتداد فلسفه و حکمت است تا اینگونه فلسفه سودمندتر شود و فقه هم در اداره اجتماع کارآمدتر گردد. نمونه این روش را میشود در کتاب نظام حقوق زن در اسلام شهید مطهری یافت.
📌نتیجه اینکه توحید در محیط ذهنی مجرد باقی میماند و بشر با وجود احترام به این آگاهی، عنان تصمیمات زندگی خود را بدست مکاتب مادی میسپارد، بی آنکه تاثیر بسزائی در عرصه اداره دنیا برای توحید احساس کند. بر حسب همین مورد است که عدهای به اسلام حداقلی بسنده کرده و آن را در زمینه فردی موفق دانسته و عهدهداری اجتماعیات را از ایشان ساقط میکنند.
✍🏻 حجتالاسلام محمدرضا بابایی
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
#دوره_رایگان
📲 دوره ژئوپلتیک رسانه(جغرافیای رسانه)
💠 از هویت سازی تا جامعه سازی و تمدن نوین انقلاب اسلامی
🎙 ارائه استاد: حجتالاسلام علیرضا محمدلو
♦️سرفصل دوره:
1⃣ جغرافیای رسانه از هویت سازی تا جامعه سازی و تمدن سازی
2⃣ نقد تربیت رسانه ای از سنت راهبری تا دگر راهبری پست مدرن
3⃣ سلطه روایت در عصر اطلاعات و اینفوکراسی
4⃣ رسانه ها از مساله سازی تا بحران آفرینی و مهندسی افکارعمومی
📆 تاریخ: سهشنبهها از ۲۹ آبان ماه
⏰ ساعت ۱۶
🏫 بصورت حضوری و آنلاین
#رسانه
پ.ن: عزیزانی که هنوز موفق به شرکت در دوره های پائیزی نشده اند به آی دی ادمین مدرسه رحا مراجعه کنند:
@adm_schl
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
🔻 تبیین نظریه مقاومت؛ وظیفه امروز روحانیت
حجت الاسلام سید مهدی موسوی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفتوگو با رسانهی رحا مدیا:
💠 روحانیت و طلاب وظیفه دارند نظریه مقاومت را براساس اندیشههای امام راحل و مقام معظم رهبری بهگونهای تبیین کنند که هر انسان آزادهای، هر انسان دردمند و دغدغهمندی با آن همراهی و یاری کند.
💢 این صرفاً اختصاص به شیعه ندارد، صرفاً اختصاص به مسلمین ندارد. بلکه نظریه مقاومت یک نظریه فطری و عقلانی و ریشهدار در حقوق بینالملل است.
متن کامل گفتوگو
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
هدایت شده از خط ولی
#لوح | فلسطین، کلید رمزآلود فرج!
امام خامنهای: فلسطین کلید رمزآلودی است که درهای فرج را به روی امت اسلامی میگشاید.
🔻#خط_ولی
@khatevali
🔻 آسیبشناسی تعلیم و تعلم فلسفه در حوزههای علمیه
🔸علیرغم بیمهریهایی که به #فلسفه و فلسفهآموزی و حتی فیلسوفان در حوزههای علمیه شده است، حوزههای علمیه شیعه در همیشه تاریخ خود، مهد فلسفه و فلسفهورزی و فلسفهاندیشی بوده است. در سدههای اخیر، ظهور میردامادها، ملاصدراها، سبزواریها، طباطبائيها، مطهریها، مصباحها و ... نشانه حیات فلسفه و فلسفهورزی در حوزههای علمیه بوده و هست.
هماکنون نیز به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، از وظایف مدیریت حوزه و اساتید فلسفه این است که تلاش کنند #حوزه_علمیه «مرکز فلسفه»، «مرجع فلسفه» و «قطب اصلی فلسفه اسلامی» باقی بماند.
در سایه این تأکید رهبر فرزانه انقلاب و توجه مدیران حوزه علمیه به این مهم، در سالهای اخیر شاهد «رونق کمّی» دروس فلسفه در حوزه علمیه قم هستم. تا جایی که در سال جاری (۱۴۰۳) تعداد ۲۷۰ درس فلسفه در حوزه علمیه قم تدریس میشود. این رشدی ارزشمند، فوقالعاده و بیسابقه است که نسبت به یک دهه قبل بیش از صددرصد افزایش کمّی را نشان میدهد.
اما نیمنگاهی به عناوین دروس نشان میدهد که نباید و نمیتوان به این رشد کمّی دلخوش بود. جز یک عنوان از ۲۷۰ عنوان درسی که درباره «حکمت عملی» است، و دو عنوان که با محوریت کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم است، بقیه همگی تدریس دو کتاب بدایه الحکمه و نهایه الحکمه علامه طباطبائی(ره) و احیاناً اسفار و شواهد ملاصدرا است! و البته تعداد اعضای شرکت کننده در کلاسهای حدود یکصد نفر از اساتید این دروس نیز کمتر از ۵ نفر است.
♦️بر این باورم که آموزش فلسفه با این روش
✔️نه خدمت به فلسفه است؛
✔️نه شایسته یک پایگاه قویم و غنی و پربار فلسفی است؛
✔️و نه گرهی از نیازهای فلسفی جامعه ما را میگشاید.
🔹پیشنهاد این بنده آن است که جمعی از دلسوزان فلسفه و مدیران آموزشی حوزه و دانشگاه بنشینند و به تحلیل وضعیت موجود بپردازند:
✔️هم وضعیت تعلیم و تعلم فلسفه در حوزههای علمیه را مطالعه کنند؛
✔️هم وضعیت آموزش فلسفه در دانشگاههای کشور را بررسی نمایند؛
✔️هم تعلیم و تعلم فلسفه در دانشگاههای معتبر و مشهور دنیا را رصد کنند؛
✔️هم برآوردی از نیازهای فلسفی جامعه ایرانی اسلامی خود ما داشته باشند؛
✔️و نهایتاً با تکیه بر این دادهها و آگاهیها، طرحی نو و جدید برای تعلیم و تعلم فلسفه درافکنند.
♦️فلسفه اسلامی آنگاه میتواند به حیات و بالندگی خود ادامه دهد که
اولاً، با آغوش باز به استقبال فلسفههای شرقی و غربی رایج در مراکز فلسفی جهان برود؛
ثانیاً، از لاک صرفاً انتزاعی خارج شده و نگاهی کاربستی به اندیشههای فلسفی داشته باشد؛
و ثالثاً، دغدغهمند حل بنیادین مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور باشد.
🔹همانگونه که رهبر معظم انقلاب ۲۱ سال قبل (۲۹/ ۱۰/ ۱۳۸۲) در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی فرمودند: از مهمترین نقصهای فلسفهورزی در حوزههای علمیه آن است که، برخلاف فلسفههای غربی، فیلسوفان مسلمان نتوانستهاند آن ذهنیت فلسفی و آن مطالعات انتزاعی را «امتداد سیاسی و اجتماعی» بدهند. و بر اساس بنیانهای فلسفی خود «سیستمهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی» و همچنین «وضع حکومت»، «کیفیت تعامل مردم با همدیگر» و امثال آن را معین کنند و مع الاسف در «ذهنیّاتِ مجرّد» باقی مانده و «امتداد پیدا نکردهاند».
🔸زمانی که اغلب دروس فلسفی حوزههای علمیه به موضوعاتی مثل فلسفه اسلامی برای کودکان (فابک)، فلسفه اجتماعی، فلسفه اخلاق، فلسفه سیاست، فلسفه حکومت، فلسفه اقتصاد، فلسفه فرهنگ، فلسفه مقاومت، فلسفه جهاد، فلسفه علوم انسانی و اجتماعی، فلسفه علم، فلسفه زیست، و سایر فلسفههای مضاف به علوم و امور اختصاص یافتند، آنگاه است که میتوان یک حوزه فلسفی بالنده و در طراز حوزههای علمیه شیعی را شاهد بود.
#الهیات_کاربردی
🖊احمدحسین شریفی
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia