eitaa logo
خط رهبری
3.6هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
2.9هزار ویدیو
131 فایل
🔰«خط رهبری»: صفحه ویژه تولیدات مربوط به رهبر انقلاب در خبرگزاری #فارس ✔️ تبیینِ شخصیت، مواضع، مطالبات و نظام فکری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای
مشاهده در ایتا
دانلود
خط رهبری
🔰 #یادداشت | انس با کتاب به سبک آیت‌الله خامنه‌ای - ۲ #ادامه_یادداشت 🔸«هیچ بیانی نمی‌تواند تاریخ ر
🔰 | انس با کتاب به سبک آیت‌الله خامنه‌ای - ۳ 🔸 طلاب با وجود یادگیری ادبیات عرب، الفاظ و لغاتی که در طول سال‌های طلبگی فرامی‌گیرند، بسیار اندک و عمدتاً در محدوده‌ی اصطلاحات فقه و اصول است. "اما آقای خامنه‌ای که ‌افق‌هایی به وسعت جهان اسلام داشت، به این اکتفا نکرد و تصمیم گرفت عربی روز و نگارش آن را نیز بیاموزد. اتفاقاً در میان طلاب خوزستانی ادیب فاضلی بود به نام «کرمی» که در ادبیات عرب معاصر دستی داشت. به درخواست آقای خامنه‌ای و دوستانش او صبح‌های روزهای پنج‌شنبه و جمعه جلسه‌ای را برای این منظور برقرار کرد و به شکل کارگاهی بعضی کتاب‌های پرمخاطب روز جهان عرب را موضوع بحث قرار داد. حاصل این جلسات برای آقای خامنه‌ای ترجمه‌ی کتابی شد از نویسنده و شاعر نامدار لبنانی، جبران خلیل جبران به نام «اشک و لبخند» از کتاب «دمعة و ‌الإبتسامة». این نخستین گام او در حوزه‌ی ترجمه و نویسندگی بود. ترجمه‌های بعدی ایشان در حوزه‌ی دین و تفکر بود و انتشار نخستین آن برایش حکم زندان را به ارمغان آورد!" (گزارشی کوتاه از زندگی ادبی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای – محسن مومنی شریف) 🔹 دوره‌ی اول تألیفات ایشان مربوط به دوران مبارزات است؛ یعنی از آغاز فعالیت‌های مبارزاتی ایشان تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷. ایشان در این دوران کتاب‌های «آینده در قلمرو اسلام»، «مسلمانان در نهضت آزادی هندوستان»، «گزارشی از سابقه‌ی تاریخی و اوضاع کنونی حوزه‌ی علمیه‌ی مشهد»، «صلح امام حسن علیه‌السلام»، «طرح کلی اندیشه‌های اسلامی در قرآن»، «گفتاری در باب صبر» و برخی مکتوبات دیگر را به نشر سپردند. هرکدام از این آثار در چهارچوب کلی اندیشه‌ی ایشان، پاسخگوی برخی نیازهای آن روزگار بوده است. (جزئیاتی از ۶ کتاب آیت‌الله خامنه‌ای در دوران مبارزه) جزوات و کتاب‌های دیگری نیز بوده‌اند؛ مانند «ادعانامه‌ای علیه تمدن غرب»، «پیشوای صادق»، «از ژرفای نماز» و نیز مکتوباتی دیگر. * توصیه به کتاب‌خوانی در سخت‌ترین شرایط 🔸علاقه‌ی ایشان به کتاب و مطالعه چنان بود که حتی در زمان تبعید در ایرانشهر، کتابخانه‌ای یافته و رمان‌ها را از آنجا گرفته و مطالعه می‌کردند. نمونه‌ی دیگرِ پیگیری و توصیه به کتاب باز می‌گردد به زمانی که ترور شدند. وقتی بعد از ترورشان، تعدادی از نویسندگان و هنرمندان به عیادت ایشان می‌روند، با دیدن نویسندگان آنها را به مطالعه انواع رمان‌ها تشویق می‌کنند و از حضار می‌پرسند: "کدامیک از شما کتاب «دل سگ» را خوانده‌اید؟ و جالب است که در آن جمع ده پانزده نفری که همه نویسنده بودند، کسی یادش نبود و ابراز نکرد که من خوانده‌ام و بعد خود ایشان ادامه دادند که این کتاب «دل سگ» برای میخائیل بولگاکوف است که درواقع او زمانی که حکومت کمونیستی شوروی مسلط می‌شود، او این کتاب را می‌نویسد. و بعد توصیه کردند که بروید و این کتاب را بخوانید." (با محسن چینی‌فروشان در کتابخانه شخصی رهبرانقلاب) 🔹 توصیه جدی ایشان درباره مطالعه رمان این است که: «خواندن رمان به‌صورت کنترل شده چیز بسیار خوبی است. البته رمان مثل آبی که در خاک نرم نفوذ می‌کند و همه جا را می‌گیرد، وقت را پر خواهد کرد. به‌شدت باید با این حالت مبارزه بشود. خواندن رمان به-صورت کنترل شده. کنترل که می‌گویم، به دو معنی است؛ یکی این‌که چه رمانی را بخوانیم، دیگر این‌که چقدر بخوانیم. چون همه‌ی رمان‌ها را نباید خواند. بعضی از رمان‌ها صرفاً خیال‌پردازی است و هیچ چیزی در آن نیست. هیچ پیامی ندارد. این‌ها را اصلاً نباید خواند... رمان‌هایی هست که پیام‌های تاریخی دارد. یعنی آموزش‌های تاریخی فراوان در آن است و تصویرهای دقیق و ریزی در آن از یک بخشی از وقایع تاریخی وجود دارد.» (از خاطرات منتشرنشده‌ی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مرکز اسناد انقلاب) 🔸 امروز هم آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای در جایگاه رهبری انقلاب، در کنار همه‌ی کارهای بزرگ و حساسشان مطالعه و کتابخوانی را به صورت جدی و اساسی دنبال می‌کنند. یکی از حوزه‌های مطالعاتی جدی ایشان رمان‌ها، داستان‌ها و تاریخ شفاهی مرتبط با انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است. @rahbari_plus
🔰 | وتو قطعنامه قطع بمباران نوار غزه توسط آمریکا 📝 «امروز در دنیا هیچ‌کس تفاوتی میان و یا انگلیس نمی‌گذارد؛ همه می‌دانند که اینها یکی‌اند. آمریکا بی‌شرمانه شورای امنیّت را برای قطع بمباران و وتو می‌کند! اینها با هم فرقی ندارند، اینها یکی‌اند. « می‌کند» یعنی چه؟ یعنی همدستی می‌کند در ریختن بمب بر روی کودک و زن و بیمار و پیر و مردم بی‌دفاع.» ۱۴۰۲/۱۰/۰۲ @rahbari_plus
🔰 | حضرت زهرا سلام الله‌علیها سرمشقی برای زن ایرانی 📝 « سلام الله‌علیها سرمشقی است برای زن ایرانی که میخواهد علیرغم تمام بدآموزیها، موجودی دنباله‌رو ایشان، یعنی دیندار، طیب و طاهر، شجاع، مبارز و وفادار باشد و در عین حال در میدانهای دشوار زندگی با تمام وجود سرمایه‌گذاری کند.» ۶۳/۱۱/۱۲ @rahbari_plus
📝 | برهان رهبر انقلاب در رد نگاه‌ تقلیل‌گرایانه به دین ✏️ نویسنده: احسان صالحی 🔸رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار جمعی از مدیران و اساتید جامعةالزهرا، بر ضرورت نظر داشتن و پاسخگویی در مسائل روز از و اقتصاد تا خانواده تأکید کردند. موضوع انتظار از و گستره شریعت، بحث دامنه‌داری است. برخی با رویکرد تقلیل‌گرایانه معتقدند باید دست و پای خود را از زندگی و حکمرانی جمع کند. جالب که این حرف از دو خاستگاه بظاهر متضاد طرفدار دارد: هم روشنفکران هم جریان قشریِ سنتی. 🔸اما در سخنان امروز رهبر معظم انقلاب، یک استناد مهم قرآنی و یک استنتاج روان از آن مطرح شد که نشان می‌دهد این رویکرد تقلیل‌گرایانه به ، خلاف قاعده‌ی قرآنی و ضدتحول است. خلاف قاعده قرآنی است چون می‌فرماید «هو الذی ارسل رسوله بالهدی... لیظهره علی الدین کله»، خداوند پیامبر را فرستاده تا دین غلبه و پیدا کند و زندگی بشر را در دست بگیرد لذا محال است که شریعت و نهاد بتواند از این مأموریت که هدف از آن است خود را برکنار بداند. همچنین انتظار حداقلی از شریعت، ضد است چرا که اجازه مواجهه فقه با مسائل جدید و روزآمدی آن برای مواجه شدن با را نمی‌دهد. @rahbari_plus
خط رهبری
🔰 #یادداشت | انس با کتاب به سبک آیت‌الله خامنه‌ای - ۳ #ادامه_یادداشت 🔸 طلاب با وجود یادگیری ادبیات
🔰 | انس با کتاب به سبک آیت‌الله خامنه‌ای - ۴ * معرفی کتاب در عین کتاب‌خوانی 🔸 رهبر انقلاب آنقدر درکتابخوانی سرآمد بودند که در جوانی محل رجوع برای معرفی کتاب هم قرار می گرفتند. ایشان در این باره می‌فرمایند:‌ «قبل‌ها در دوران مبارزات، خود من این کار [معرفی کتابهای خوب به جوانان] را می‌کردم؛ یعنی اصلاً کتابهایی را میخواندم، به قصد این که ببینیم به درد چه کسی میخورد، یا کجاهایش به درد چه کسانی میخورد و یادداشت میکردم. جوانانی که با من رفت و آمد داشتند – عمدتاً در مشهد، یا در دوره‌ای که مشهد نبودم؛ تبعید بودم - من اسم میدادم که این کتابها را بخوانید؛ این کتابها هم متنوّع بود. الان هم میشود این کار را کرد و مجموعه‌ای را در نظر گرفت... این که هرکس به ما مراجعه کرد و گفت من چه کتابی را بخوانم، بشود یک فهرست و سیاهه خوبی به او داد. البته کار قابل بررسی ای است.» ۱۳۷۷/۱۱/۱۳ * نقش‌آفرینیِ اثرگذار در حوزه‌ی کتاب 🔹 تسلط به کتب و آثار معروف در سطح جهان و آگاهی از اثرگذاری آنها علاوه بر معرفی برای مطالعه، سبب شده بود که ایشان ایده‌ی یک طرح فرهنگی مهم را با نویسندگان در میان بگذارند و آن کتابی درباره انقلاب اسلامی بود که قبل و بعد از آن را به درستی در قالب یک داستانِ گیرا به تصویر بکشد تا جایی که ناشرها از سراسر جهان خود مشتاقانه به دنبال ترجمه آن باشند. ایشان یک بار در این زمینه مثالی زدند و گفتند که شما کتاب «دن آرام» شولوخف را بینید که چقدر جهانی شده؟ همه این «دن آرام» را خوانده‌اند با این‌که دو سه جلد است. مضمون حرف آقا این بود که وقتی کتاب را می‌خوانید، چقدر لذت می‌برید و چقدر حس مثبتی نسبت به این کتاب پیدا می‌کنید. و باز تأکید می‌کردند که این کتاب را بخوانید و ما در این تراز و در این سطح، کتابی که جهانی بشود نداریم. (با محسن چینی‌فروشان در کتابخانه شخصی رهبرانقلاب) 🔸 این دغدغه را ایشان یک بار هم در زمینه زندگینامه نویسی مطرح کردند. آنجا که در جلسه‌ای مثال کتاب رومن رولان را زده و گفته بودند؛ ما کسی مثل رولان نداشته‌ایم که بیاید زندگی‌نامه‌ی بزرگان انقلاب را بنویسد. (با محسن چینی‌فروشان در کتابخانه شخصی رهبرانقلاب) 🔹 شاید همین تأکیدات سبب شد که پس از اتمام جنگ، عده‌ای کمر همت ببندند تا خاطرات جنگ رزمنده‌ها را ثبت کنند. رهبر انقلاب در ادامه‌ ترویج همین سنت کتاب‌خوانی تقریظ‌های خود بر برخی آثار خواندنی و فرهنگ‌ساز خصوصا در حوزه‌ دفاع مقدس را در اختیار جامعه قرار دادند و امروز این حرکت تبدیل به حرکتی جریان‌ساز و فرهنگ‌ساز شده است. این تقریظ‌ها علاوه بر اینکه نوعی تشویق نویسنده و تایید مطالب کتاب است حس ناب خود رهبر انقلاب را با قلم ایشان به تصویر می‌کشد و در عین حال یک دستورالعمل فرهنگی برای نویسندگان و فعالین فرهنگ و ادب است. اینکه چه بنویسند؟ چطور بنویسند؟ چه چیزهایی را چاپ کنند‌؟ و چه نکاتی را در کتاب‌هایشان مد نظر قرار دهند؟ از همین تقریظهاست که می‌توان کمک فکری و راهنمایی فرهنگی کسب کرد. این روند ادامه یافت تا جایی که بسیاری از نویسندگان نوپا با این تشویق‌ها و راهنمایی‌ها تبدیل به بزرگان ادبیات مقاومت شدند. 🔸 توجه به تولید کتاب، کتابخانه‌ها، نویسندگان، نشریات و حتی مسائلی همچون مسئله کاغذ همیشه و در همه‌ی دوران‌ها به‌دقت مورد توجه ایشان بوده است. چرا که معتقد هستند: «اگر بتوانیم فرهنگ کتابخوانی را در کشور رایج کنیم و در کنار آن، تولید کتاب را هم خوب گسترش دهیم، بخش عمده‌ای از وظایف فرهنگی دولت جمهوری اسلامی، بدین وسیله انجام خواهد گرفت... جای کتاب را هیچ چیز پر نمی‌کند و باید کتاب را ترویج کرد.» ۲۱/۰۲/۱۳۷۲ @rahbari_plus
📷 | تصاویری از «رویداد ملی قهرمان» و هفدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت 🔸 «رویداد ملّی قهرمان» و هفدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت را همراه با انتشار تقریظ‌های حضرت آیت‌الله العظمی‌خامنه‌ای بر سه کتاب مربوط به شهدای جبهه مقاومت با عناوین «هواتو دارم»، «مجید بربری» و «بیست سال و سه روز» روز گذشته برگزار شد. @rahbari_plus
🔰 | اهدای هدایای ارسالی رهبر معظم انقلاب به ۲ دانش آموز دختر بیرجندی 🔸 هدایای ارسالی از طرف مقام معظم رهبری جهت تقدیر از ۲ دانش آموز دختر بیرجندی شرکت کننده در طرح «» اهدا شد. 🔹 جمعی از دانش‌آموزان مدارس سراسر کشور به‌مناسبت ، با رهبر انقلاب دیدار کردند و در حاشیه این دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از آثار هنری دانش‌آموزان شرکت‌کننده در پویش «آخراشه» بازدید و با تعدادی از این گفت‌وگو کردند. 🔸 رهبر معظم انقلاب پس از دیدار هدایایی را شامل و برای دانش آموزان ارسال کردند. 🔹 این هدایا روز سه‌شنبه ۲۹ آبان‌ماه با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبادی، مدیرکل و جمعی از معاونین اداره آموزش و پرورش استان به ۲ نفر از دانش آموزان هنرستان شاهد سهام خیام که در این طرح شرکت داشتند اهدا شد. 🔸 در پایان نیز این ۲ آثار هنری و دلنوشته‌هایشان را به رهبر معظم انقلاب اهدا و ارسال کردند. 🔹 پویش «آخراشه» واکنش و احساس مسئولیت دانش‌آموزان هنرمند به فجایع بود که در این طرح بیش از ۲ هزار دانش‌آموز در رشته‌های متنوع هنری مشارکت کرده‌اند. @rahbari_plus
8.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 | کمک‌های مردمی به لبنان چطور بدست آوارگان می‌رسد؟ @rahbari_plus