#سیر_و_سلوک #تجربه_سلوکی #عرفان_عملی
گفتوگو از عرفان عملی با تجربهٔ سلوکی متفاوت است...
🔸نکتهٔ مهم دیگری که باید تذکر داده شود این است که گفتوگو از عرفان عملی ابداً به این معنا نیست که گوینده خود به مقصد رسیده یا تجربۀ سلوکی و عرفانی داشته است. ممکن است کسی مباحث عرفان عملی بگوید ولی خودش هیچچیز نچشیده باشد. فقط میگوید این راه وجود دارد؛ یعنی از روی نقشۀ کسانی که رفتهاند، توضیح میدهد. مثل کسی که هیچگاه در نیروگاه اتمی کار نکرده، اما میآید توضیح میدهد و میگوید: نیروگاه اتمی، طبق درسی که ما خواندهایم اینگونه است و اینطور کار میکند؛ ولی من خودم نرفتهام و ندیدهام.
🔸ممکن است کسی که مکه رفته، آن را توصیف کرده و بگوید وقتی به آنجا رفته چه حالی به او دست داده است. به این توصیف حالات درونی، تجربۀ سلوکی میگویند. عرفان عملی هم ریشه در تجربۀ سلوکی دارد. از آن طرف هم ممکن است فردی که اصلاً مکه را ندیده بیاید و آن توصیفات را برای دیگران بخواند.
حجتالاسلام والمسلمین #استاد_نخاولی
برگرفته از جزوه #فقه_اکبر
مباحث #عرفان_عملی
🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم
🆔 splus.ir/rahehagh.com
🆔 eitaa.com/rahehagh
منشأ همه جنایات بشر نفس رها شده است.
00.05.27
#خطاطی
#استاد_نخاولی
🌷ما مسافر سفر بینهایتیم...
🆔 sapp.ir/rahehagh.com
🆔 eitaa.com/rahehagh
#سیر_و_سلوک #عرفان_عملی #صد_منزل
عرفان عملی گذر از صد منزل است برای رسیدن به خداوند...
🔸نام دیگر عرفان عملی را صد منزل میگذارند. صد منزل از اولین منزل تا منزل آخر که اگر کسی به آن منزل برسد و سکنی گزیند، همسایهٔ خداوند میشود. البته بنده هم گزارش دهنده هستم و خودم هم چیزی ندیدم و نشنیدم و نرسیدم. آنهایی که رفتهاند، رسیدهاند و چشیدهاند، چیزهایی گفتهاند و به ما رسیده که عرض خواهیم کرد.
🔸طوبیٰ لَهُم که الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ طُوبى لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ، «آنان كه به خدا ايمان آورده و به كار نيكو پرداختند خوشا بر احوال آنها، و بازگشت و مقام نيكو آنها راست».
🔸خوشا به حالشان که با قدم صدق و اخلاص حرکت کردند و در حرم امن خداوند آرمیدند و رسیدند. ولی اینها به این معنا نیست که گوینده خودش اهل حرکتی بوده و عمل کرده. خداوند انشاءالله توفیق بدهد تا همهٔ ما باهم در راه پر سُرور و عظیم خودش که تنها راه توجیه انسانیت انسان است، حرکت کنیم.
حجتالاسلام والمسلمین #استاد_نخاولی
برگرفته از جزوه #فقه_اکبر
مباحث #عرفان_عملی
🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم
🆔 splus.ir/rahehagh.com
🆔 eitaa.com/rahehagh
#هدف_عرفان #عرفان_کاذب #عرفان
♦️حد مشترک بین تمام عرفانها، رسیدن به حقیقت هستی است...
تمام عرفانها، اعم از حق و باطل، الهی و غیر الهی، یک محور و حد مشترک دارند و آن عبارت است از وصول به حقیقت نهایی هستی و رسیدن به نهاییترین و باطنیترین ساحت هستی.
🔸همهٔ افراد چه خداپرست چه بتپرست، قبول دارند که زندگی در همین سطح ظواهر و معاملات ظاهری، دادوستدها، خورد و خوراکها و خوابیدنها، خلاصه نمیشود. حتی یک بتپرست هم میگوید: زندگی فقط این نیست، زندگی باید چیز دیگری داشته باشد و این بت، تمثالی از آن حقیقت ماورائی است. دقیقاً مثل میل فطری پرستش که همه انسانها اهل پرستش هستند و در طول تاریخ هم همین طور بوده است، البته عدهٔ کمی حق را دقیق شناختند و عدهٔ بسیاری در تشخیص مصداق اشتباه کردند؛ یعنی همۀ انسانها در این که باید در مقابل چیزی خضوع داشته باشند مشترک بودند، منتها یکی گفت فقط باید به آن حقیقت واقعی خارجی نه موهوم، خضوع داشت، اما دیگری گفت باید به همین که خودم تراشیدهام خضوع کرد.
🔸حال، چون ما میخواهیم راجع به عرفان حق و عرفان اسلامی صحبت کنیم، معادل حقیقتِ نهایی هستی را خداوند میدانیم. پس هدف عرفان، رسیدن به آن ساحت باطنی هستی یعنی خداوند است.
نام آن ساحت باطنی هستی را در فرهنگ عرفانهای شرقی و بودائی و هندی، «نیروانا»، «روح کل»، «آتمن» یا عباراتی از این قبیل گذاشتهاند.
ادامه دارد...
حجتالاسلام والمسلمین #استاد_نخاولی
برگرفته از جزوه ی #فقه_اکبر
مباحث #عرفان_عملی
🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم
🆔 splus.ir/rahehagh.com
🆔 eitaa.com/rahehagh
...ادامه قبلی
#هدف_عرفان #عرفان_کاذب #عرفان_شرقی
🔸نهایت عرفانهای شرقی این است که به آرامش و قدرت میرسند؛ چون آنها خداوند را به معنایی که ما قبول داریم قبول ندارند. مثلاً افرادی مثل «اوشو»، «سای بابا» و «کریشنا مورتی» که کتابهای زیادی از آنها به زبان فارسی چاپ شده است، اصلاً خداوند را قبول ندارند.
🔸«کریشنا مورتی» کتابی راجع به عرفان و تجربههای عرفانی دارد. در عبارات آن کتاب میگوید: بنام حضور در هستی. او اصلاً خداوند را با اوصافی که ما میشناسیم قبول ندارد. «اوشو» که کتابهای او مثل نقل و نبات در دست مردم است، در یکی از نوشتههایش میگوید: میتوانی نام خداوند را فراموش کنی، زیرا این واژه خالی و پوچ است که هیچ مصداقی ندارد، فقط یک کلمه است. میتوانی دعا و نیایش را فراموش کنی زیرا اینها تنها آداب و رسومی است که بر شما تحمیل شده است. در یکی از نوشتههای دیگرش مینویسد: دل، هیچ میل و آرزویی به خداوند ندارد. اگر معلمان و مربیان و پدر و مادر نبودند، تو میل و آرزویی به خداوند نداشتی. مرتب تکرار میکند که دل هیچ میل و آرزویی به خداوند ندارد بلکه فقط میخواهد بخندد، برقصد، شاد باشد و شادمانی کند.
🔸در نگاه آنها، حقیقتِ نهایی هستی، ورای این زندگی پر از اضطراب، رسیدن به آرامش و شادی و نشاط و یک قدرت و در نهایت خروج از چرخۀ تناسخ است. ما به این حرفها که همه باطل است، کاری نداریم و فعلاً نقدی بر عرفانهای شرقی نداریم. غرض این که آنها هم میگویند در ورای این تعاملات ظاهری چیزی هست مثل آرامش که باید به آن دست پیدا کرد.
حجتالاسلام والمسلمین #استاد_نخاولی
برگرفته از جزوه ی #فقه_اکبر
مباحث #عرفان_عملی
🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم
🆔 splus.ir/rahehagh.com
🆔 eitaa.com/rahehagh
#ابعاد_اصلی_عرفان #محبت #عرفان_عملی #عرفان_نظری #معرفت_حضوری
🔸اگر عرفان عبارت است از وصول و رسیدن به خداوند یا حقیقةالحقایق یا حقیقت هستی، چند عنصر پیدا میکند، دو عنصر اصلی و سه عنصر فرعی.
🔸وجود ما انسانها دو ساحت اصلی دارد:
1. دریافتها و ادراکاتمان؛
2. اعمالی که انجام میدهیم.
به همین میزان، عرفان هم یک بُعد معرفتی پیدا میکند و یک بعد عملی که بروز و ظهور اصلی آن بعد عملی در عشق و محبت است.
🔸به عبارت دیگر با توجه به این دو ساحت وجودی انسان، عرفان نظری داریم و عرفان عملی. بُعد عرفان عملی، کیفیت رسیدن یا خودِ رسیدن به خداوند را بیان میکند، آن هم حرکت و رسیدنی که بر عشق و محبت بنا شده است.
بُعد دوم عرفان، معرفت و بلکه نهایت معرفت است، که عرفان نظری نام دارد. معرفت نسبت به خداوند، آثار، افعال و اسماء و صفات خداوند.
🔸در حقیقت عارف دو شاخصهٔ اصلی دارد:
1. شناخت هستی و شناخت خداوند. آن هم شناخت شهودی حقالیقینی، نه شناخت ذهنیِ گفت و شنیدنی. گفتوگوها همه علم حصولی است که بگوییم و بشنویم، یا دیگران بگویند و ما بشنویم. اما عرفان شناختی است شهودی و دیدنی و رسیدنی و ادراک باطنی، آن هم در حد حقالیقین.
2. عمل و حرکت و سلوک به سمت خداوند که با کیفیتی خاص همراه با عشق و محبت انجام میشود.
این دو بعد اصلی بود.
حجتالاسلام والمسلمین #استاد_نخاولی
برگرفته از جزوه ی #فقه_اکبر
مباحث #عرفان_عملی
🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم
🆔 splus.ir/rahehagh.com
🆔 eitaa.com/rahehagh
از نشانههای حقارت نفس اینست که بیشتر به خودش توجه میکند.
00.05.18
#خطاطی
#استاد_نخاولی
🌷ما مسافر سفر بینهایتیم...
🆔 sapp.ir/rahehagh.com
🆔 eitaa.com/rahehagh
ارزش عزاداری اباعبدالله ع.mp3
2.06M
✅ استاد نخاولی (مدظله العالی)
📢 #کلیپ_صوتی
- صفا و اخلاص؛ مراقبت از سرمایه عظیم محرم؛ ارزش عزاداری اباعبدالله ع
1400.05.28
🆔 sapp.ir/rahehagh.com
🆔 eitaa.com/rahehagh
#ابعاد_فرعی_عرفان #بعد_احساسات #محبت #عرفان_ادبی #عرفان
♦️از ابعاد فرعی عرفان، جوشش احساسات و عواطف است...
🔸عرفان سه بُعد دیگر هم دارد یعنی سه جای دیگر هم ریشه میدواند و از حیث ارتباطی با سه جای دیگر هم پیوند میخورد.
🔸یکی از ابعاد عرفان، احساسات و عواطف پاک است. هیچ یک از علوم ریاضی، فیزیک، فلسفه، فقه و طب، شما را احساساتی نمیکند. یعنی هیچ علمی نیست که احساسات انسان را یکباره بشوراند، مگر اینکه به جای دیگری گره بخورد. خود آن علم بِماهُو علم، از آن جهت که مثلاً شیمی یا فیزیک یا طب و امثال اینهاست، عواطفی را در انسان نمیشوراند و برنمیانگیزد.
🔸اما در فضای عرفان، هم در بُعد معرفتی آن و فضایی که خداوند را حس و شهود میکند، هم در بُعد عمل و حرکت و محبت، یکباره چیزی به نام احساسات و عواطف پاک پدید میآید. این عواطف عارفانه، محصولی تولید میکند که عبارت است از عرفان ادبی؛ یعنی این عواطف و احساسات خودش را در ادبیات نشان میدهد، مانند اشعار جناب حافظ:
من که مَلول گشتمی از نَفَس فرشتگان
قال و مقال عالَمی میکِشم از برای تو
حجتالاسلام والمسلمین #استاد_نخاولی
برگرفته از جزوه ی #فقه_اکبر
مباحث #عرفان_عملی
🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم
🆔 splus.ir/rahehagh.com
🆔 eitaa.com/rahehagh
#ابعاد_فرعی_عرفان #بعد_احساسات #محبت #دعا
♦️تجلی بُعد احساسات، در ادعیه و قرآن و زیارات مشهود است...
🔸تجلی بعد احساسات در متون و ادبیات دینی هم مشهود است. وقتی بحث خداوند و علم و صفات خداوند را در روایات بررسی میکنیم، به این معرفت دست پیدا میکنیم که خداوند واجبالوجود و بینیاز مطلق است، همه به او وابستهاند و او خالق هستی است. همین معرفت گاهی احساس را نیز درگیر میکند، زمانی که همین روایات، با همین مضامین، در قالب دعا میآیند.
🔸دعا چیست؟ دعاهای حضرات معصومین مثل دعاهای ما نیست که از اول تا آخر آن، درخواست باشد که خدایا این را بده، آن را بده و ... . بخش زیادی از دعاهای معصومین گفتوگو با محبوب و معرفی محبوب، آن هم در سطح ادراک معصومین است. مثلاً تعابیر دعای کمیل همان مباحث علمی است که خداوند واجبالوجود است، خالق کل هستی است، ربالعالمین است، عالم است، اما ببینید چگونه احساسات انسان را هم برمیانگیزد
مانند عبارات دعای کمیل: يَا إِلَهِي وَ سَيِّدِي وَ مَوْلَايَ وَ مَالِكَ رِقِّيَ يَا مَنْ بِيَدِهِ نَاصِيَتِي يَا عَلِيماً بِفَقْرِي وَ مَسْكَنَتِي يَا خَبِيراً بِفَقْرِي وَ فَاقَتِي يَا رَبِّ يَا رَبِّ يَا رَب.
🔸دعا علاوه بر اینکه آن معرفت را القاء میکند، بُعد محبت و احساسات را هم میشوراند. اصلاً در دعا، عقل و قلب دوختودوز شده است. همان معارف است، اما قلب هم درگیر است.
حجتالاسلام والمسلمین #استاد_نخاولی
برگرفته از جزوه ی #فقه_اکبر
مباحث #عرفان_عملی
🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم
🆔 splus.ir/rahehagh.com
🆔 eitaa.com/rahehagh
⚫️ سالروز شهادت امام علی بن الحسین السجاد علیه السلام را به محضر فرزند بزرگوارشان حضرت ولیعصر عج و همه مومنین تسلیت عرض میکنیم.⚫️
طَاوُسِ بْنِ اَلْيَمَانِ قَالَ: سَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ يَقُولُ عَلاَمَاتُ اَلْمُؤْمِنِ خَمْسٌ قُلْتُ وَ مَا هُنَّ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ قَالَ اَلْوَرَعُ فِي اَلْخَلْوَةِ وَ اَلصَّدَقَةُ فِي اَلْقِلَّةِ وَ اَلصَّبْرُ عِنْدَ اَلْمُصِيبَةِ وَ اَلْحِلْمُ عِنْدَ اَلْغَضَبِ وَ اَلصِّدْقُ عِنْدَ اَلْخَوْفِ .
طاوس يمانى مىگويد:از على بن الحسين( عليهما السّلام)شنيدم كه فرمود: نشانههاى مؤمن پنج چيز است،گفتم:آنها كدامند؟ فرمود: خداترسى در خلوت،و صدقه دادن در حال تنگدستى،و شكيبايى در مصيبت،و بردبارى در حال غضب،و راستگويى در حال ترس.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ بازهم اشتباه...
#در_محضر_استاد
📌 جایگاه علل باطنی در برابر علل ظاهری مقابله با کرونا
🎬 برگرفته از جلسه ۱۴۰۰/۵/۲۳
🆔 sapp.ir/rahehagh.com
🆔 eitaa.com/rahehagh
#ابعاد_فرعی_عرفان #بعد_احساسات #محبت #معرفت_صحیح #زیارت
🔸حقیقت پیوند زدن عقل و قلب در قرآن هم هست. خداوند واجبالوجود و غیر او، ممکنالوجودند یعنی نیازمندند. این مطلب برهان فلسفی دارد. حال همین مطلب را در این آیه ببینیم: يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَميد، «شما فقط و فقط، یک پارچه نیاز به درگاه خداوند هستید و فقط و فقط، خداوند غنی مطلق است و همه چیز را او به شما میدهد». این آیه همان برهان فلسفی است، اما اوج گرفته و با قلب دوختودوز شده. عقل و قلب باهم گره خورده است.
🔸در روایاتِ راجع به اهلبیت و صفات امام نیز معارفی دربارۀ جایگاه امام به دست میآید از جمله اینکه امام معصوم است، امام در نهایت عبودیت است، علم امام متصل به علم خداوند است، او در صفات و سجایای اخلاقی برجسته است، هم از لحاظ تکوینی و هم از لحاظ تشریعی جانشین خداوند است، تمام علوم انبیاء را دارد.
حال همۀ این معارف در قالب زیارت میآید. وقتی انسان زیارات ائمه را میخواند، اشک او جاری میشود. همین که با این وصف میخوانیم: السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّه، «سلام بر شما که تمام عبودیت در شما جمع شده است»، اشکمان سرازیر میشود. یا جملات زیبای زیارت جامعه که قلب را متحول میکند:
السَّلَامُ عَلَيْكُمْ يَا أَهْلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعَ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفَ الْمَلَائِكَةِ وَ مَهْبِطَ الْوَحْيِ وَ مَعْدِنَ الرَّحْمَةِ وَ خُزَّانَ الْعِلْمِ وَ مُنْتَهَى الْحِلْمِ وَ أُصُولَ الْكَرَمِ وَ قَادَةَ الْأُمَمِ وَ أَوْلِيَاءَ النِّعَمِ وَ عَنَاصِرَ الْأَبْرَارِ وَ دَعَائِمَ الْأَخْيَارِ وَ سَاسَةَ الْعِبَادِ وَ أَرْكَانَ الْبِلَادِ وَ أَبْوَابَ الْإِيمَانِ وَ أُمَنَاءَ الرَّحْمَنِ وَ سُلَالَةَ النَّبِيِّينَ وَ صَفْوَةَ الْمُرْسَلِينَ وَ عِتْرَةَ خِيَرَةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُه.
🔸معارف موجود در زیارات همان معارف روایات است ولی با تمام احساسات قلبی بیان شده است و قلب را نیز میشوراند. وقتی حداکثر زیبایی دیده شود، حداکثر احساس به طور طبیعی تجلی میکند. اصلاً علامت معرفت صحیح این است که احساس و عشق برانگیخته میشود. انسان نسبت به کسی محبت میورزد که زیبایی را در او ببیند.
پس بُعد احساسات و عواطف، در دعاها و زیارتها جلوۀ بسیار روشنی دارد که این نوع معرفت همراه با عشق، آنجا تجلی میکند.
حجتالاسلام والمسلمین #استاد_نخاولی
برگرفته از جزوه ی #فقه_اکبر
مباحث #عرفان_عملی
🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم
🆔 splus.ir/rahehagh.com
🆔 eitaa.com/rahehagh
#ابعاد_فرعی_عرفان #بعد_احساسات #محبت #عرفان
🔸عرفان بدون احساسات نمیشود و همۀ عرفا، آن جنبهٔ احساسی را دارند. البته این احساسات در عدهای مثل حافظ و باباطاهر بیشتر ظهور کرده، ولی اینطور نیست که مثلاً ابنعربی احساسات عرفانی نداشته باشد.
🔸بعضی افراد خشک و دو دو تا چهارتایی هستند، مثل کارآگاه ژابر در فیلم بینوایان که خیلی عقلانیِ محض بود. این افراد به درد راه خداوند نمیخورند. تمام عرفا افرادی مهربان بودند و به اصطلاح، به آنان حُبی میگفتند. آنهایی که علاوه بر اِشراف بر مسائل عقلی، درون حبی دارند رشد میکنند.
حجتالاسلام والمسلمین #استاد_نخاولی
برگرفته از جزوه ی #فقه_اکبر
مباحث #عرفان_عملی
🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم
🆔 splus.ir/rahehagh.com
🆔 eitaa.com/rahehagh
دعا هم معرفت را به حد اعلی میرساند هم معنویت را؛ هم جهالت زدوده میشود هم غفلت
🎬 برگرفته از جلسه 1400.01.05
#استاد_نخاولی
#عکس_نوشته
#پوستر
🌷ما مسافر سفر بینهایتیم...
🆔 sapp.ir/rahehagh.com
🆔 eitaa.com/rahehagh
حفظ حال محرم 00.05.28.mp3
2.48M
✅ استاد نخاولی (مدظله العالی)
📢 #کلیپ_صوتی
- چگونه ارتباطمان را با امام حسین ع برقرار نگه داریم؟
- چطور برای همیشه به امام حسین ع بپیوندیم؟
1400.05.28
🆔 sapp.ir/rahehagh.com
🆔 eitaa.com/rahehagh
#ابعاد_فرعی_عرفان #بُعد_دستگیری #استاد_شاگردی #عرفان
♦️از ابعاد فرعی عرفان، دستگیری و تربیت است...
🔸همان طور که عرفان، بدون معرفت و عمل و سیر عاشقانه و احساسات نمیشود، بدون دستگیری هم امکان ندارد. بُعد چهارم یعنی ربط چهارمی که عرفان پیدا میکند، بحث دستگیری، پرورش، تربیت و ترویج معنویت است. به عبارت دیگر رابطۀ مُریدی و مُرادی. اتفاقاً همین بُعد عرفان است که زمینۀ یکی از آفات عرفان را ایجاد میکند. عرفان خشک و خالی و بدون تربیت نداریم. عارف میگوید: من رسیدم بیایید دست شما را هم بگیرم. یا افراد معمولی میگویند: تو که رسیدی بیا دست ما را هم بگیر.
حجتالاسلام والمسلمین #استاد_نخاولی
برگرفته از جزوه ی #فقه_اکبر
مباحث #عرفان_عملی
🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم
🆔 splus.ir/rahehagh.com
🆔 eitaa.com/rahehagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ معجزه قرون و اعصار
#در_محضر_استاد
#کلیپ_تصویری
🎬 برگرفته از جلسه 99.06.06
🆔 sapp.ir/rahehagh.com
🆔 eitaa.com/rahehagh
#بعد_دستگیری #انحرافات_عرفان #دلیل_جذابیت_عرفان #عرفان
♦️رابطهٔ شاگردی و استادی در فضای عرفان، زمینهساز انحرافات میشود...
🔸فردی که رسیده، عدهای را دستگیری میکند. همین جاست که به اصطلاح دُکان مریدی و مرادی گرم میشود و یک عده افراد شیاد نیز دکاندار میشوند؛ چرا که تنور عرفان زود داغ میشود و مردم در این فضا، بسیار گول خوردند و گول میخورند.
🔸یکی از علل داغ شدن تنور عرفان همین زمانهای است که ما درگیر آن هستیم. در این فضای پرالتهاب و پراسترس و اضطراب، به قدری گرفتاریهای انسان زیاد است که تا میشنود جایی خبری فراتر از این حرفهای زندگی روزمره هست، به خاطر تشنگی فراوان، بدون تأمل آب را سر میکِشد.
نگاه نمیکند که این آب تمیز است یا نه. اصلاً آب است یا چیز دیگری است. فضای پرالتهاب کل جهان امروز به این مسئله کمک کرده است. افراد زمان زیادی است در صف ماندهاند و تشنهاند، پس سریع و بدون معطلی، قبل از اینکه صحت مطالب عرضهشده به اسم عرفان را بررسی کنند، جذب آنها میشوند.
🔸به همین خاطر افراد شیاد هم فراوان شدهاند و دامهای عجیبی هم برای مردم پهن میکنند و افراد بسیاری گول میخورند.
حجتالاسلام والمسلمین #استاد_نخاولی
برگرفته از جزوه ی #فقه_اکبر
مباحث #عرفان_عملی
🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم
🆔 splus.ir/rahehagh.com
🆔 eitaa.com/rahehagh
#بعد_دستگیری #انحرافات_عرفان #اعمال_خارق_العاده #عرفان
♦️کارهای خارقالعاده هنر نیست...
🔸در خراسان فردی بود که با خود شیطان مرتبط بود. تمام ریز و درشت زندگی افرادی را که نزد او میرفتند خبر میداد و افراد را خلع سلاح میکرد طوری که میگفتند: این فرد یک از اولیاء خداوند است!
به همین دلیل است که در عرفان اصیل اسلام، دائم روی این نکته تأکید میشود که این کارهای خارقالعاده هنر نیست، دلیل صحت افراد انجام دهنده هم نمیتواند باشد.
🔸مشهور است که به ابوسعید ابوالخیر گفتند: فلانی بر روی آب میرود! گفت: سهل است بزغی (قورباغه) و صعوهای (پرندهای کوچک) نیز بر آب رود. گفتند: فلانی در هوا میپرد! گفت: زغنی (کلاغ) و مگسی نیز در هوا میپرد. گفتند: فلان فرد در یك لحظه از شهری به شهری میرود. گفت: شیطان نیز در یك نفس از مشرق به مغرب میرود. اینچنین چیزها را بس قیمتی نیست، مرد آن بود كه در میان خلق نشیند و دادوستد كند و زن خواهد و با خلق درآمیزد و یك لحظه از خدای خود غافل نباشد.
خواجه عبدالله انصاری میفرماید: اگر بر آب روی، خسی باشی؛ اگر بر هوا بپری، مگسی باشی؛ دل به دست آر، تا کسی باشی.
حجتالاسلام والمسلمین #استاد_نخاولی
برگرفته از جزوه ی #فقه_اکبر
مباحث #عرفان_عملی
🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم
🆔 splus.ir/rahehagh.com
🆔 eitaa.com/rahehagh
#بعد_دستگیری #انحرافات_عرفان #اعمال_خارق_العاده #کتمان #عرفان
♦️کارهای خارقالعاده دلیل بر صحت فرد نیست؛ چون اینها از سه راه ممکن است حاصل شود...
🔸کارهای عجیب و غریب، از سه طریق ممکن است حاصل شود:
1. ممکن است کسی از راه عبودیت به قدرتهای خارق عادت دست پیدا کند. ولی کسی که از راه عبودیت به دست میآورد برای آن دکان باز نمیکند. عارف حقیقی میمیرد اما کسی از اسرار او خبردار نمیشود. اگر نبودند برخی از رفقا و شاگردان خاص مرحوم علامه طباطبایی که آن هم با زیرکی فهمیده بودند، کسی چه میدانست ایشان با حضرت ادریس مکاشفه و صحبت داشته و در آن مقام قرار گرفته است.
2. ممکن است کسی از راههای شیطانی قدرتهای خاص پیدا کند. ریاضتهای شیطانی و نفسانی بسیاری داریم که قدرتهای خارقالعاده برای انسان ایجاد میکند.
3. راه دیگر به دست آوردن قدرتهای خارقالعاده هم، لِم و روش است. بعضی از چیزها لِم دارد. زمان قدیم چیزهایی به نام علوم غریبه بود که در آن علوم، همین کارهای خارقالعاده را آموزش میدادند، مثل طیّالارض، جن را تسخیر کردن و امثال اینها. این کارها با روش انجام میگیرد، چه فرد انجام دهنده مؤمن باشد چه غیر مؤمن و هیچ هنری هم نیست. یک سری ریاضتهای بیخود و چلهها و یک سری اعمال خاص دارد که در نهایت قدرتی را برای انسان حاصل میکند.
حجتالاسلام والمسلمین #استاد_نخاولی
برگرفته از جزوه ی #فقه_اکبر
مباحث #عرفان_عملی
🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم
🆔 splus.ir/rahehagh.com
🆔 eitaa.com/rahehagh
00.06.18.mp3
13.88M
در محضر حجة الاسلام استاد نخاولی (مد ظله العالی)
🕖 پنج شنبه 18 شهریور 1400
🎙موضوع: زیارت قلبی اربعین
✅آنچه در این جلسه می شنویم
- باید حال آمادهشدن برای زیارت اربعین را مثل هر سال در خود احیا کنیم؛ حتی اگر نرویم.
- انسانیت انسان به ادراکات ملکوتی اوست.
- برخی حیوانات در ادراکات حسی و خیالی و وهمی با ما مشترکند.
- پرداختن به احکام و عبادات بدون روح شریعت، ارزشی ندارد.
- عادت به اعمال با شرطیسازی حیوانی نیز حاصل میشود.
- ما مشتی موهومات را از واقعیترین واقعیت هستی بیشتر قبول داریم.
- گاهی تدبیر، حجاب توکل میشود و جمع این دو را مشکل میکند.
- دشمن نیز تنها فرقه نجاتیافته در میان مسلمانان را پیروان اهلبیت علیهمالسلام میداند.
- تمام تلاش دشمن، فاصله انداختن میان ما و اهلبیت علیهمالسلام است
- اگر کرونا صرفا یک آورده برای غرب داشت و همین تحت الشعاع قرارگرفتن اربعین بود، موفق شدهاند.
- با کرونا فهمیدند ما تا چه حد به چه چیزهایی حساسیم.
- هر که قلبش به شوق خلوت با حضرت سیدالشهدا بتپد، زائر محسوب میشود.
- دلشکستگی حاصل از فراق اولیای الهی از عالیترین مظاهر دلشکستگی است.
🏴 دوم صفر المظفر 1443
🕌 مشهد مقدس - حسینیه حضرت زهرا سلام الله علیها
#استاد_نخاولی
🌷ما مسافر سفر بینهایتیم...
🆔 sapp.ir/rahehagh.com
🆔 eitaa.com/rahehagh
#علامه_طباطبایی #راه_کسب_معرفت #کتمان #عرفان
🔸خداوند رحمت کند برادر امام جمعه شیراز میفرمودند: زمانی مرحوم علامه طباطبایی، شیراز مهمان ما بودند. من به ایشان گفتم: آقا میشود سؤالی بپرسم؟ ایشان که اصلاً ادب مجسم بودند، فرمودند: بفرمایید. چون من میدانستم ایشان خیلی اهل کتمان بوده و از گفتن حالاتشان ناراحت میشوند، گفتم: سؤالم راجع به خودتان است، اشکالی ندارد بپرسم؟ تأمّلی کردند و فرمودند: نه بفرمایید. گفتم: شنیدم شما در اوایل سالهای تحصیل، درسهایتان خوب نبوده به نحوی که حتی استاد به شما گفته است اینطور درس خواندن خوب نیست. فرمودند: بله همین طور است. گفتم: شنیدهام کاری انجام دادید که مشکلتان برطرف شد. آیا درست است؟ فرمودند: بله یک روز استادم گفت: سید محمدحسین با این وضع درس خواندن هم خودت را معطل میکنی و هم ما را. من از شدت ناراحتی از شهر بیرون آمدم و به کوه رفتم و عملی انجام دادم و برگشتم و مشکلم حل شد. پرسیدم: آیا از آن به بعد چیزی برای شما بود که حل نشود؟ فرمودند: نه، با هیچ مسئلهای روبرو نشدم مگر این که حل شد.
🔸باز هم نفرموده بودند که آن عمل چه بوده. ظاهراً سجده طولانی کرده بودند و خواسته بودند: خداوندا یا فهم، یا مرگ.( مهر تابان، ص36، پانوشت) اللهاکبر! چقدر میفهمیدند! اصلاً زندگی بیفهم نمیخواستهاند. منظور این که این افراد اهل کتمان بودند و حتی حاضر نمیشدند بگویند سجده کردهاند.
🔸پس یک راه به دست آوردن این امور (قدرتهای خارقالعاده)، خداوند است و کسی که از راه خداوند چیزی به دست آورد دنبال دکان باز کردن نیست مگر این که لازم باشد، آن هم نه برای استفاده شخصی خود؛ بلکه بنا به حکمت و خواست الهی و دستگیری از افرادی که قابلیت پیداکردهاند.
ادامه دارد...
حجتالاسلام والمسلمین #استاد_نخاولی
برگرفته از جزوه ی #فقه_اکبر
مباحث #عرفان_عملی
🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم
🆔 splus.ir/rahehagh.com
🆔 eitaa.com/rahehagh