eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
776 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
تفسير سوره عبس جلسه 7.docx
38.8K
🔅🔅🔅 📌نگاشت 58 تفسیر متنی سوره عبس 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه هفتم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
طرح حدیث خوانی رمضان۰.وسایل کارآمد ۱.mp3
15.49M
6 کارآمدترین وسیله ها!(1) نهج البلاغة خطبه 110 *عبادت ها وسیله و هدف تقرب الی الله(يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُواللهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ.) * وسایل تقرب به خدا(کارآمدترين وسيله ها) 1.ایمان به خدا و رسول (ريشه اصلى تمام حرکت هاى سازنده و مثبت... اساس و پايه تمام خوبى ها و نيکى ها ايمان است و بدون آن، هيچ گونه حرکتى به سوى فرايض الهى و واجبات دينى وجود نخواهد داشت). 2.جهاد فی سبیل الله(جهاد قلّه رفيع اسلام است...معنای عام جهاد ...بدون جهاد، حيات مکتب تضمين نمى شود.) 3.اخلاص در باور توحیدی(هم آهنگ با فطرت انسانى... منظور از «کلمه اخلاص» همان شهادت «لااله الاّ الله» است که عبوديّت و الوهيّت را مخصوص ذات پاک پروردگار مى کند و هرگونه شرک و بت پرستى را نفى مى نمايد. از بعضى از روايات استفاده مى شود که اخلاص جنبه عملى هم دارد و آن اينکه تنها به آستان حق روى آورد و از غير او در عمل چشم بپوشد و از ارتکاب گناهان خوددارى نمايد.) 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#ماه_رمضان #رمضان #ماه_مغفرت #طرح_حدیث_خوانی 6 کارآمدترین وسیله ها!(1) نهج البلاغة خطبه 110
6 کارآمدترین وسیله ها!(1) نهج البلاغة خطبه 110 و من خطبة له (علیه السلام) في أركان الدين: إِنَّ أَفْضَلَ مَا تَوَسَّلَ بِهِ اَلْمُتَوَسِّلُونَ إِلَى اَللَّهِ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى اَلْإِيمَانُ بِهِ وَ بِرَسُولِهِ وَ اَلْجِهَادُ فِي سَبِيلِهِ فَإِنَّهُ ذِرْوَةُ اَلْإِسْلاَمِ وَ كَلِمَةُ اَلْإِخْلاَصِ فَإِنَّهَا اَلْفِطْرَةُ وَ إِقَامُ اَلصَّلاَةِ فَإِنَّهَا اَلْمِلَّةُ وَ إِيتَاءُ اَلزَّكَاةِ فَإِنَّهَا فَرِيضَةٌ وَاجِبَةٌ وَ صَوْمُ شَهْرِ رَمَضَانَ فَإِنَّهُ جُنَّةٌ مِنَ اَلْعِقَابِ وَ حَجُّ اَلْبَيْتِ وَ اِعْتِمَارُهُ فَإِنَّهُمَا يَنْفِيَانِ اَلْفَقْرَ وَ يَرْحَضَانِ اَلذَّنْبَ وَ صِلَةُ اَلرَّحِمِ فَإِنَّهَا مَثْرَاةٌ فِي اَلْمَالِ وَ مَنْسَأَةٌ فِي اَلْأَجَلِ وَ صَدَقَةُ اَلسِّرِّ فَإِنَّهَا تُكَفِّرُ اَلْخَطِيئَةَ وَ صَدَقَةُ اَلْعَلاَنِيَةِ فَإِنَّهَا تَدْفَعُ مِيتَةَ اَلسُّوءِ وَ صَنَائِعُ اَلْمَعْرُوفِ فَإِنَّهَا تَقِي مَصَارِعَ اَلْهَوَانِ أَفِيضُوا فِي ذِكْرِ اَللَّهِ فَإِنَّهُ أَحْسَنُ اَلذِّكْرِ وَ اِرْغَبُوا فِيمَا وَعَدَ اَلْمُتَّقِينَ فَإِنَّ وَعْدَهُ أَصْدَقُ اَلْوَعْدِ وَ اِقْتَدُوا بِهَدْيِ نَبِيِّكُمْ فَإِنَّهُ أَفْضَلُ اَلْهَدْيِ وَ اِسْتَنُّوا بِسُنَّتِهِ فَإِنَّهَا أَهْدَى اَلسُّنَنِ. برترين وسيله‌اى كه متوسّلان به خدا، به آن توسّل مى‌جويند ايمان به خدا و پيامبر صلّى اللّه عليه و آله اوست و جهاد در راه خدا كه قلّۀ رفيع اسلام است و كلمۀ اخلاص (و شهادت به يگانگى خدا) كه هماهنگ با فطرت انسانى است، و برپا داشتن نماز كه حقيقت دين و آيين است، و اداى زكات كه فريضه‌اى واجب است، و روزۀ ماه رمضان كه سپرى در برابر عذاب الهى است، و حج و عمرۀ خانۀ خدا كه نابود كنندۀ فقر و شستشو دهندۀ گناه است و صلۀ رحم كه سبب فزونى مال و طول عمر، و صدقۀ پنهانى كه كفّارۀ گناهان است و صدقۀ آشكار كه از مرگ‌هاى بد پيشگيرى مى‌كند و خدمت به خلق كه از لغزش‌ها و شكست‌هاى خفّت‌بار جلوگيرى مى‌كند. *عبادت ها وسیله و هدف تقرب الی الله(يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُواللهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ.) * وسایل تقرب به خدا(کارآمدترين وسيله ها) 1.ایمان به خدا و رسول (ريشه اصلى تمام حرکت هاى سازنده و مثبت... اساس و پايه تمام خوبى ها و نيکى ها ايمان است و بدون آن، هيچ گونه حرکتى به سوى فرايض الهى و واجبات دينى وجود نخواهد داشت). 2.جهاد فی سبیل الله(جهاد قلّه رفيع اسلام است...معنای عام جهاد ...بدون جهاد، حيات مکتب تضمين نمى شود.) 3.اخلاص در باور توحیدی(هم آهنگ با فطرت انسانى... منظور از «کلمه اخلاص» همان شهادت «لااله الاّ الله» است که عبوديّت و الوهيّت را مخصوص ذات پاک پروردگار مى کند و هرگونه شرک و بت پرستى را نفى مى نمايد. از بعضى از روايات استفاده مى شود که اخلاص جنبه عملى هم دارد و آن اينکه تنها به آستان حق روى آورد و از غير او در عمل چشم بپوشد و از ارتکاب گناهان خوددارى نمايد.) 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔷 لزوم تدبّر برای فهم معارف قرآن الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ...آل عمران ﻫﻤﺎﻥ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﺮﺩمِ [ ﻣﻨﺎﻓﻖ ﻭ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻧﻔﻮﺫﻱ ﺩﺷﻤﻦ ] ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﻟﺸﻜﺮﻱ ﺍﻧﺒﻮﻩ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم [ ﻣﻜﻪ ] ﺑﺮﺍﻱ ﺟﻨﮓ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﮔﺮﺩ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﻧﺪ ، ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺘﺮﺳﻴﺪ . ﻭﻟﻲ [ ﺍﻳﻦ ﺗﻬﺪﻳﺪ ] ﺑﺮ ﺍﻳﻤﺎﻧﺸﺎﻥ ﺍﻓﺰﻭﺩ ، ﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺧﺪﺍ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺲ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﺍﻭ ﻧﻴﻜﻮ ﻭﻛﻴﻞ ﻭ [ ﻧﻴﻜﻮ ﻛﺎﺭﮔﺰﺍﺭﻱ ] ﺍﺳﺖ . ⭐️👇امام خامنه ای در محفل انس با قرآن ۱۴۰۰۱/۲۵ در قرآن، بیان مثل بیان کتابهای بشری نیست که یک فصل‌بندی بکنند، موضوع‌بندی بکنند؛ نه، خدای متعال در قرآن گاهی با یک کلمه، با یک اشاره، یک دریای معرفت را به سمت انسان سرازیر میکند که اگر چنانچه تدبّر کنیم، اگر فکر کنیم، اگر ابعاد را بسنجیم، اگر از خرد بشری برای فهم آن استفاده بکنیم، گاهی معارف عجیبی در یک کلمه برای انسان حاصل میشود. یا فرض بفرمایید که در ضمن یک حکایتی که قرآن دارد بیان میکند، کوتاه یا بلند، راجع به پیغمبران یا غیر پیغمبران -که در قرآن داستانهای فراوانی وجود دارد از گذشتگان-در خلال آن، یک مطلبی را به ما تعلیم میدهد و ما از آن استفاده میکنیم، مثلاً فرض کنید در خلال گفتگوی دو نفر. یا یک حادثه‌ی معیّنی اتّفاق افتاده، یک بیانی نسبت به آن حادثه در قرآن هست، امّا این بیان اگر چه مربوط به یک حادثه است، امّا مخصوص به آن حادثه نیست؛ این بیان کلّیّت دارد که حالا مثلاً یک مثال [اگر] من بزنم، این آیه‌ی شریفه‌ی سوره‌ی آل‌عمران است: الَّذینَ قالَ لَهُمُ النّاسُ اِنَّ النّاسَ قَد جَمَعوا لَکُم فَاخشَوهُم فَزادَهُم ایمانًا وَ قالوا حَسبُنَا اللهُ وَ نِعمَ الوَکیل. خب این مربوط به ماجرای بعد از جنگ اُحُد است؛ بعد از آنکه مسلمانها از جنگ اُحُد، ناموفّق، مجروح، خسته، کوفته، شهیدداده، و مصیبت‌زده برگشتند، یک عدّه از منافقین افتادند بین مردم که شما اینجا نشسته‌اید، امّا دشمنها آنجا حاضرند، نزدیک مدینه یک جایی اجتماع کرده‌اند و بزودی حمله میکنند پدر شما را درمی‌آوردند؛ پیغمبر فرمود فقط آن کسانی که امروز در این حادثه در اُحُد مجروح شدند بیایند؛ شب بلند شدند رفتند آن مجموعه را شکست دادند و برگشتند. اِنَّ النّاسَ قَد جَمَعوا لَکُم؛ منافقین شایعه درست میکردند که بله، پدرتان درآمد، علیه شما دارند چنین میکنند، چنان میکنند، اینها رفتند و غائله را ختم کردند و برگشتند: فَانقَلَبوا بِنِعمَةٍ مِنَ اللهِ وَ فَضلٍ لَم یَمسَسهُم سوء. خب این یک «قضیّه» است، این قضیّه مال یک حادثه‌ی خاص است امّا مخصوص آن زمان نیست؛ امروز هم هست، در همه ی دورانها هم بوده است... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی _ این خداست ... یا من اسمه دواء و ذکره شفاء، یا من یجعل الشفاء فیما یشآء من الاشیاء. ای خدایی که در هر چه بخواهی عطا می کنی!! قدرت علمی ات محدود نیست، ات محدود نیست؛ تو قبل از اینکه حرف بزنی، جهان اطاعت می کند. (فهی بمشیتک دون قولک موتمره). صدر و ساقه عالم، همین که اراده کردی دست به فرمان است، لازم نیست سخن بگویی!! این خداست! در قلب ما هیچ قدرتی نگنجد، مگر ؛ یقیناً‌ این می شود. 🔷 ر.ک بحار الانوار / جلد ۹۲ / صفحه ۶۷ و الصحیفه السجادیه / دعای ۷ ✅ پیام نوروزی ۱۳۹۹ _ قم المقدسه 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۹۵ ـ ۹۳ 📌 (سوگند) الی باید به مسأله و وفای به آن . قسم و به آن از هر چیزی بیشتر اهمیت بدهد، این مسأله را نفروشد بخصوص برای عهد نبندد، نخورد و را به این وسیله ندهد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✅ مائده های آسمانی 🔻امام خمینی(ره): در این ماه فرق داشته باشیم با سایر ماه‌ها و دنبال این باشیم که ان‌شاءالله «لیلهًْ‌القدر» را دریابیم، برکات «لیلهًْ‌القدر» را که قرآن در آن نازل شده است، همه سعادت عالم در آن شب نازل شده است و از این جهت، از همه شب‌های عالم بالاتر است، این را بتوانیم ادراک بکنیم، درک بکنیم، خداوند ان‌شاءالله، شماها را توفیق بدهد که با سلامت و سعادت وارد در «ضیافت‌الله» بشوید و از آن مائده‌های آسمانی که قرآن و ادعیه است ان‌شاءالله همه مان مستفیض بشویم و با یک روح سالمی وارد بشویم و «لیلهًْ‌القدر» [را] هم دریابیم، سَلامُ هِی حَتی مَطْلَعِ الفَجْرِ. 📚صحیفه امام، ج 13، ص 36، تیر 59 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
مراتب شرک 77.mp3
6.07M
(77) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼مراتب شرک 🕑 زمان:49دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
طرح حدیث خوانی رمضان.وسایل کارآمد ۲.mp3
14.13M
6 🔅🔅🔅 کارآمدترین وسیله ها!(2) نهج البلاغة خطبه 110 ☑ 4.اقامه صلات («ملّت» در اينجا به معناى دين و آيين است و اينکه نماز را به عنوان جزء دين نشمرده، بلکه کلّ دين معرفى کرده، به خاطر آن است که نماز پايه اصلى دين است) ☑ 5.پرداخت زکات(«فريضه» معمولا به معناى واجب است; بنابراين، ذکر واجب بعد از آن، نوعى تأکيد محسوب مى شود. ولى فريضه معناى ديگرى دارد که با محل بحث ما متناسب تر است و آن، عبارت از قطع کردن و جدا کردن چيزى است و در اينجا، بخشى از مال است که براى هدفى جدا مى کنند. يا به تعبير ديگر: ماليّاتى است که براى کمک به ضعيفان جامعه و تأمين هزينه هاى حکومت اسلامى تعيين شده است.) ☑ 6.روزه (تعبير به «جُنَّة» (سپر) درباره روزه ماه رمضان که يک وسيله مهم دفاعى در ميدان مبارزه است، به خاطر آن است که سرچشمه اصلى گناهان وسوسه هاى شيطان و ابزار شيطان، هواى نفس است. هنگامى که به وسيله روزه، شهوات در کنترل عقل در آيند انسان با اين وسيله دفاعى، از حملات شيطان محفوظ مى ماند. در اينجا تعبير «جُنَّةٌ مِنَ الْعِقَابِ» آمده، در حالى که در حديث معروف ديگرى «جُنَّةٌ مِنَ النَّارِ» ذکر شده که هر دو به يک معنابازمى گردد. و به هر حال، در فضيلت روزه همين بس که انسان را از جهان بهيميّت به سوى جهان فرشتگان مى برد و بر بساط قرب خداوند جاى مى دهد.). 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
59 🔅🔅🔅 ⏪ مثَل سگ هار 2 (وَاتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَاءَ الَّذِیَّ ءَاتَیْنَهُ ءَایَتِنَا فَانْسَلَخَ مِنْهَا فَاءَتْبَعَهُ الشَّیْطَنُ فَکَانَ مِنَ ا لْغَاوِینَ وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَهُ بِهَا وَلَکِنَّهُ اءَخْلَدَ إِلَی الاَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَلهُ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ ا لْکَلْب إِنْ تَحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَثْ اءَوْ تَتْرُکْهُ یَلْهَث ذَّا لِکَ مَثَلُا لْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُواْ بَایَتِنَا فَاقْصُصِا لْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ سَآءَ مَثَلاًا لْقَوْمُ الَّذِینَ کَذَّبُواْ بَایَتِنَا وَاءَنفُسَهُمْ کَانُواْ یَظْلِمُونَ) . (اعراف / 175 177.) ((و بر آنها بخوان سرگذشت آن کس را که آیات خود را به او دادیم ؛ ولی (سر انجام ) خود را ازآن تهی ساخت و شیطان بر او دست یافت و از گمراهان شد . و اگر می خواستیم (مقام ) او را با این آیات (و علوم و دانشها) بالا می بردیم ، ولی او به پستی گرایید و از هوای نفس خویش پیروی کرد ! مَثَل او همچون سگ (هار) است که اگر به او حمله کنی ، دهانش را باز و زبانش را برون خواهد کرد و اگر او را به حال خود واگذاری ، باز همین کار را می کند . این مَثَل گروهی است که آیات ما را تکذیب کردند ؛ این داستانها را (برای آنها) بازگو کن ، شاید بیندیشند (و بیدار شوند) چه بد مثلی دارند گروهی که آیات ما را تکذیب کردند و تنها آنها به خودشان ستم می کردند)) . 🔰وجه تشبیه 🔹این مثل در باره دانشمندی است که نخست در صف مؤ منان بوده و حامل آیات و علوم الهی گشته آنچنان که هیچ کس فکر نمی کرد ، روزی منحرف شود ، اما سرانجام دنیا پرستی و پیروی از هوای نفس چنان به سقوطش کشانید که در صف گمراهان و پیروان شیطان قرار گرفت . و خداوند این شخص را به سگ هار تشبیه کرده است که بر اثر بیماری هاری حالت عطش کاذب به او دست می دهد و در هیچ حال سیراب نمی شود و پیوسته دهانش باز و زبانش بیرون است و لَهْ لَهْ می کند . ▫️واژه ((لَهْث )) به معنای بیرون آوردن زبان از دهان است . 🔹((لاهِثْ)) به سگی گفته می شود که بدون دلیل و بی جهت زبانش را بیرون می آورد . سگ معمولی به هنگام تشنگی و یا وقتی که صدمه ای به او برسد ، زبانش را از دهانش در می آورد و لَهْ لَهْ می کند ، یعنی این حرکت زشت حیوان ظاهراً دلیلی دارد ، اما سگ لاهث بدون علّت پیوسته زبان خود را از دهانش خارج می کند . 🔹((وجه شباهت )) در این تشبیه ((عطش کاذب )) و ((بی دلیل بودن کار زشت )) است ؛ یعنی این گونه افراد بر اثر شدّت هوا پرستی و چسبیدن به لذّات جهان مادی ، یک حالت عطش نامحدود و پایان ناپذیری به آنها دست می دهد که همواره دنبال دنیا پرستی می روند و به شکل بیمار گونه ای همچون ((سگهای هار)) دهانشان برای بلعیدن جیفه و مردار دنیا ، یعنی مال و مقام باز است و هر قدر مال به دست آورند و به مقام دست یابند ، باز هم احساس سیری نمی کنند ؛ چنان که امام علی علیه السّلام می فرماید : ((اِنَّما الدُّنْیا جِیْفَةٌ وَالمُتَواخُونَ عَلَیْها اءَشْباهُ الکِلابِ . . . ؛ (136) به راستی که جهان مرداری است گندیده و آنها که بر سر این جیفه گندیده باهم برادری و دوستی می کنند مانند سگانند)) . ⏺ملاّی رومی میلهای درونی و غرائز نفسانی انسان را به سگ درنده ای تشبیه کرده ، می گوید : میلها همچو سگان خفته اند اندر ایشان خیر و شرّ بنهفته اند چون که قدرت نیست خفتند این رده همچو هیزم پاره ها و تن زده تاکه مرداری در آید در میان نفخ صور حرص (137) کوبد بر سگان چون در آن کوچه خری مردار شد صد سگ خفته بدان بیدار شد حرصهای رفته اندر کتم (138) غَیْب تاختن آورد و سر بر زد زجیْب (139) مو به موی هر سگی دندان شده وزبرای حیله دُم جنبان شده صد چنین سگ اندر این تن خفته اند چون شکاری نیستشان بنهفته اند(140) 🔹یعنی سگان ، هنگامی که طعمه ای درکار نیست ، چنان کنار هم می خوابند که انسان خیال می کند هیزم ریز شده است که کنار هم چیده شده ویا مانند گوسفندانی که کنار هم خوابیده اند . گویی هیچ گونه غریزه درّندگی در آنها وجود ندارد ، امّا وقتی که بوی لاشه مردار را حسّ می کنند ، چنان به سوی آن هجوم می برند که هر لاخ از موهای بدنشان همچون دندان برای بلعیدن مردار تیز می شود . ============= 136-غرر الحکم ، ج 1، ص 299، ح 23. 137- نفخ صور حرص : دمیدن باد حرص . 138-کتم : کتمان و پنهان کردن ، کتم غیب به معنای پنهانی است . 139-جیب : گریبان . 140-مثنوی معنوی ، انتشارات کلاله خاور، ص 289. 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
20 🔅🔅🔅 ⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير بسم اللّه الرحمن الرحيم وإياه نستعين 🔹به منظور روشن شدن جايگاه تفسير قرآن به قرآن در قبال ساير روشهاي تفسيري و مقدار دخالت سنّت در آن و كيفيت جمع بين مناهج تفسير درايي و روايي و لزوم رعايت ترتيب آنها و حلّ برخي از تعارضهاي احتمالي، مطالبي ارائه مي شود: ☑️يكم. معناي تفسير، چنان كه در مبحث تفسير به رأي بازگو شد، روشن نمودن معناي كلمه يا كلام كه بر اساس قانون محاوره و فرهنگ مفاهمه ايراد شد. قهراً لفظي كه معناي آن ضروري است، بي نياز از تفسير مي باشد؛ چنان كه كلمه يا كلامي كه با تعميه و الغاز ادا شده و از سنخ معمّا و الغاز باشدْ، بر محور فرهنگ حِوار (گفتگو)و تفاهم ايراد نشده است و حكم ويژه‌ي خود را دارد. بنابراين، لفظِ مفرد يا جمله اي كه با تدبّر و تأمّل خردمندانه، مبادي تصوّري و تصديقي روشني پيدا مي كند، نيازمند به تفسير است و تحليل مبادي مزبور و رسيدن به مقصود متكلّم و مدلول بسيط و مركب لفظ، همانا تفسير كلمات نظري خواهد بود و اختصاصي به متون ديني مخصوصاً قرآن كريم ندارد؛ گرچه شرح خصوص قرآن، به فنّ تفسير معروف شده است. 👈🏾ادامه دارد..... 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌چرا تورات و انجیل از تحریف مصون نمانده اند! ⏺در اين باره اشاره به چند نكته شايان توجه است: ☑️يكم. چون اديان پيشين براى مقطع و برهه اى از تاريخ، كارآيى داشته و با پيشرفت زمان و تاريخ، بايد در آنها تحولاتى حاصل مى شد؛ حفظ آن كتاب ها براى هميشه ضرورى نبوده است. ☑️دوم. براى حفظ يك متن به صورت اصلى، بايد شرايط طبيعى چنين امرى فراهم باشد. در عصرهاى گذشته تكامل خط و كتابت به آن ميزان نبوده است كه بتواند متنى را در بستر خويش و به صورت كامل حفظ كند. ☑️سوم. الفاظ و جملات تورات و انجيل داراى خصوصيت ويژه و متمايز از ساير كلمات اعم از كلمات بشر و روايات قدسى نداشت - و به عنوان معجزه صادر نگشته بود بلكه پيام هايى بود جهت هدايت انسان ها - معجزه حضرت موسى عليه السلام يد بيضاء و عصا بود و معجزه حضرت عيسى عليه السلام، مرده زنده كردن و مريض شفا دادن بود. برخلاف قرآن كه همين الفاظ و آيات و سوره ها، جايگاه معجزه و خارق العاده اى داشت و دارد. ☑️چهارم. دين حضرت موسى و عيسى عليهماالسلام به عنوان دين آخر مطرح نبودند، در اين صورت طبيعى است كه اگر تحريفى صورت بگيرد راه اصلاح آن توسط شريعت بعدى ممكن است، برخلاف اسلام و قرآن كه به عنوان دين آخر و كامل ترين اديان مطرح است. ☑️پنجم. شايد حكمت و اراده الهى بر اين بود كه تا آخرالزمان يك كتاب معتبر آسمانى بيشتر در دست بشر نباشد تا همه بر گرد يك محور جمع گردند. به همين جهت، ديگر كتاب هاى آسمانى تحريف شد و تنها قرآن مصون از تحريف باقى ماند. 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای افتتاح و ناز کردن برای خدا از وجود مبارک (ارواحنا فداه) این رسیده است: ( اللهم انّی افتتح الثناء بحمدک)؛ در این دعای افتتاح مطالب فراوانی را حضرت فرمودند که یکی از آنها این است: (مُدّلاً علیک). خدایا! درست است که من ضروری است، من ضروری است، من سر تا پا نیاز هستم؛ اما با بیان ولیّ تو، من اجازه پیدا کردم که با تو کنم! خدا هم راه نیاز را به ما نشان داد، هم راه ناز را! (مُدّلاً) می خواهم کنم، کنم، ناز کنم برای تو! 💠 درس خارج فقه ؛ ۱۳۹۵/۰۳/۱۲ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅اللهُمَّ إِنِّی أَسْتَغْفِرُکَ لِمَا تُبْتُ إِلَیْکَ مِنْهُ ثُمَّ عُدْتُ فِیهِ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ خَیْرٍ أَرَدْتُ بِهِ وَجْهَکَ فَخَالَطَنِی فِیهِ مَا لَیْسَ لَکَ  🔅خدایا از تو آمرزش می‌خواهم، برای گناهانی که پس از توبه از آن‌ها، دوباره مرتکب آن‌ها شدم و از تو درخواست بخشش می‌کنم، برای هر عمل خیری که خالصانه برای تو انجام دادم، ولی آنچه برای رضای تو نبود آمیخته به آن شد. @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۹۶ 📌 الی اللّه باید باشد؛ یعنی به نبندد و باید بداند که آنچه در دنیا دارد از بین رفتنی است و اگر بتواند، به موقع آنها را نزد خدای تعالی و در راه خدای تعالی قرار دهد که برای همیشگی او در باقی می ماند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Abasa - 08 ss.mp3
6.1M
🔅🔅🔅 📌نگاشت59تفسیر صوتی سوره عبس 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه هشتم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره عبس جلسه 8.docx
46.3K
🔅🔅🔅 📌نگاشت 60 تفسیر متنی سوره عبس 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه هشتم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌هم اکنون گناه آتش است! 🔹در قرآن کريم فرمود شما امروز از آتش کنيد گناه همان آتش است امروز از فرار کنيد فردا راحت‌ايد کدام طرف فرار کنيم؟ به طرف اله. در سوره مبارکه «ذاريات» فرمود: مگر شما گناه را آتش نمي‌دانيد؟ مگر طرف ذات اقدس الهي مصون هر گونه از سوخت و سوز نيست ﴿فَفِرُّوا إِلَی اللَّهِ﴾ امروز فرار کنيد که امروز راه باز است، از طرفي دارد مي‌آيد، شما «إلي الله» هم فرار کنيد راحت هستيد. 🔹در آيه پنجاه سوره مبارکه «ذاريات» به اين صورت فرمود: ﴿فَفِرُّوا إِلَی اللَّهِ إِنِّي لَكُمْ مِنْهُ نَذيرٌ مُبينٌ﴾ من امروز دارم فرياد مي‌زنم که گناه آتش است نمونه آن همان کاري که وجود مبارک حضرت امير(سلام الله عليه) با برادرش عقيل کرد که به هر حال آن آهن را گداخته کرد روي دستش گذاشت، يعني اين حقيقت است گناه آتش است ـ خداي ناکرده ـ حضرت نخواست به برادرش آسيب برساند خواست به برادرش بفهماند که گناه آتش است همان طوري که تو نمي‌تواني من هم نمي‌توانم تحمّل کنم. اينکه گناه آتش است امروز آدم از گناه فرار کند راحت است فرمود امروز راه است، اما فردا چون ﴿أَحَاطَتْ بِهِ خَطِيئَتُهُ﴾ راه فرار بسته است، نه تنها راه فرار بسته است انسان از برادرش فرار مي‌کند بلکه حاضر است برادرش را قرباني خود کند... ⏺فرازی از تفسیر سوره جلسه هشتم ☘️☘️☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌اهل بازی نیستد! 🔹در همين جا هم فرمود: ﴿وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ مُسْفِرَةٌ ٭ ضاحِكَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ﴾ خيلي‌ها خوشحال‌اند براي اينکه اينها يک وقت بايد فرار بکنند کردند، اينها برابر سوره مبارکه «ذاريات» فرار کردند. 🔹ببينيد بعضي‌ها نه اهل بازي‌اند نه مي‌شود اينها را بازي داد؛ اهل بازي نيستند چون برابر سوره مبارکه «مؤمنون» ﴿عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ﴾؛نه مي‌شود به وسيله دوستان و بستگان و ارحام و فرزندان و قبيله‌شان اينها را بازي داد ﴿رِجالٌ لا تُلْهيهِمْ﴾ اين باب «إفعال» است آنها خودشان اهل بازي نيستند مرداني هم هستند که نمي‌شود اينها را بازي داد اين معلوم مي‌شود ﴿ضاحِكَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ﴾ کسي که نه بازيگر است نه مي‌شود او را بازي داد معلوم مي‌شود که راهش مشخص است او دارد برابر سوره «ذاريات» عمل مي‌کند ﴿فَفِرُّوا إِلَی اللَّهِ﴾ اين از گناه دارد فرار مي‌کند فرار کرد حالا آمد به «مأمَن». 🔹 اصلاً ايمان را چرا ايمان مي‌گويند؟ ما الآن مي‌گوييم فلان شخص مؤمن است يعني معتقد است؛ درست است اين معنا معناي عرفي هم هست، اما معناي علمي‌ آن که اين نيست «آمَنَ» که باب إفعال است «آمَنَ» يعني «دَخَلَ في المَأمَن»، در قلعه رفت؛ رفتن در قلعه اين است که معتقد باشد و عمل صالح هم داشته باشد وگرنه «آمَنَ» که به معني «إعتَقَدَ» نيست اين «أمن، ايمان، مأمَن» يعني قلعه. «آمَنَ» يعني «دَخَلَ في المَأمَن». 🔹اين را وجود مبارک امام رضا(سلام الله عليه) مفسرانه تفسير کرد فرمود «کَلِمَةُ لا إِلَهَ إِلا الله حِصْنِي‏» مأمن من است قلعه من است و من دژبان اين قلعه هستم «فَمَنْ قَالَهَا‏» بگويد و ايمان بياورد «دَخَلَ حِصْنِي». «آمَنَ» يعني همين! «آمَنَ» يعني «دَخَلَ فِي حِصن الله». ⏺فرازی از تفسیر سوره جلسه هشتم ☘️☘️☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
طرح حدیث خوانی رمضان.وسایل کارآمد 3.mp3
11.25M
7 🔅🔅🔅 کارآمدترین وسیله ها!(3) ☑ 7.حج و عمره(در بيان هفتمين رکن از ارکان اسلام مى فرمايد: «و حج وعمره خانه خدا که نابود کننده فقر و شستشو دهنده گناه است». (وَ حَجُّ الْبَيْتِ وَ اعْتِمَارُهُ فَإِنَّهُمَا يَنْفِيَانِ الْفَقْرِ وَ يَرْحَضَانِ(11) الذَّنْبَ.) ▪ زيارت خانه خدا، هم برکات مادى و هم برکات معنوى و روحانى دارد و خلاصه آن در آيه شريفه 28 سوره حج ديده مى شود; «لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ».تأثير آن در شستشوى گناه از اين نظر است که حج و عمره تحوّلى در روح و جان ايجاد مى کند و حتّى قلوب سنگدلان را نرم مى سازد و به بازنگرى اعمال پيشين و توبه از گناهان وا مى دارد. در حديثى وارد شده است که: مانند روزى که از مادر متولّد شده از گناهان خود پاک مى شود: (يَخْرُجُ مِنْ ذُنُوبِهِ کَهَيْئَةِ يَوْمِ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ) ▪ تأثير آن در زدودن آثار فقر و تنگدستى - علاوه بر برکات الهى حج در نفى فقر - از اين نظر است که مسلمانان مى توانند در کنار مراسم حج، بازارهاى خوبى جهت مبادلات اقتصادى به وجود آورند و نوعى تجارت جهانى در ميان خود دائر سازند; اگر مسلمين امروز از اين فرصت براى تقويت بنيه هاى اقتصادى کشورهاى اسلامى استفاده کنند، به يقين موفقيت هاى خوبى از جهت فقر زدايى نصيب آنان خواهد گشت. ▪ امام صادق(عليه السلام): «مَا رَأَيْتُ شَيْئاً أَسْرَعَ غِنىً وَ لاَ أَنْفَى لِلْفَقْرِ مِنْ إِدْمَانِ حَجِّ الْبَيْتِ; چيزى را سريع تر در جلب بى نيازى و نفى فقر از تداوم حج، نديدم».) 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
⭕فرصت مغتنم مرحوم مجلسی(رضوان الله علیه) را خدا غریق رحمت کند! این روایت را ایشان در بحار نقل کرده که گاهی انسان در جایی نشسته، در مجلس موعظه یا مجلس ختم نشسته، دفعتاً یادش میآید که بیست سال قبل فلان‌جا گناهی کرده است، این باید مغتنم بشمارد! این یک تذکر است!یعنی فوراً توبه و استغفار بکن! این شخص همین‌‌طور که نشسته یادش میآید، این نعمت تذکر را کفران کرده است! طبق این روایتی را که ایشان نقل میکند، میگوید شما که این‌جا نشسته اید به خاطرت آمده که بیست سال قبل فلان گناه را کردید، این نعمتی الهی است که یادت آمده است فوراً استغفار بکن، چرا گذاشتی بماند؟ الآن که میتوانی این دِین را اَدا کنی، همین‌طور گذاشتی بماند؟! این را اصلاً به یادت آورده که بگویی «استغفر الله»، چرا به یادت آمده؟ همین طور بی‎خود؟! یا نعمت الهی است؟ این «ستّار، ستّار، ستّار» را گاهی به رخ آدم میکشد تا انسان بگوید «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیْه‏»، انسان وقتی که توبه بکند یقیناً او میبخشد! فرمود ـ در این روایتی را که ایشان نقل میکند ـ چرا قدر این نعمت را آدم نمیداند!؟ اگر به یادت آمد، برای چه به یادت آمد؟ چه کسی به یادت آورد؟ همین‌طور فقط به یادت آمد که بیست سال قبل چنین گناهی کردی! یا یادت آمد که بگویی «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیْه‏»! فرمود تثبیت قدم از همین راههاست؛... ⏺فرازی از تفسیر سوره جلسه دوم ☘☘☘ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
یونس 7.mp3
11.96M
۷ 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی _ مراقبت از کعبه دل فرمود: مردان با تقوا همیشه مراقبند. می دانند کعبه خیلی قداست دارد، و ذات اقدس اله که فرمود: (مِن رُوحی)، همین دل را گفته، و گرنه آن گِل را که مِن روحی نگفته است! این قداست دارد. این کعبه دل، دربش باز است. آن هم می بندد؛ این حرامی است که احرام بسته است، نه مُحرِم! این حرامی، احرام می بندد. وارد صحنه می شود که از درب دل وارد دل بشود و دل را تصاحب بکند. (اذا مسّهم طائف) یعنی این حرامی که احرام بسته، به عنوان می خواهد دور کعبه دل بگردد؛ اینها می فهمند این است، (تذکروا فاذا هم مبصرون). 🔷️ ر.ک سوره حجر / آیه ۲۹ و سوره ص / آیه ۷۲ ، سوره اعراف / آیه ۲۰۱ ✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۳/۰۳/۰۷ @rahighemakhtoom