eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
برداشت از آیه ۱۱۲ شکر نعمت سالک الی اللّه باید نعمت های الهی را شاکر باشد والاّ خدای تعالی او را به گرسنگی، ترس تخیلی و یا واقعی مبتلا می کند. 🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌نگاهی به مفهوم تدبر در آیات قرآن 📃قرآن كتابى است كه شكوفايى پيام ها و معارف آن، در پناه انديشيدن است. «تفكر» عبارت است از: به كار بردن فكر براى كشف مجهولات و پاسخ به سؤالات است. قرآن در اين زمينه مى فرمايد: «وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ»123؛ «وحى آسمانى را بر تو فرود آورديم، تا براى مردم آنچه را به سوى ايشان نازل شده است توضيح دهى و شايد آنان تفكر كنند». ◽️پس انتظار آن است كه انسان، آيات قرآن را در كنار بيانات پيامبر صلى الله عليه و آله و سنت قرار داده، در آنها بينديشد و مجهولات خود را مرتفع سازد؛ زيرا تنها در سايه تفكر در آيات است كه بسيارى از سؤالات اساسى انسان، پاسخ داده مى شود. قرآن به پيامبر صلى الله عليه و آله مى فرمايد: «قُلْ هذِهِ سَبِيلِي أَدْعُوا إِلَى اللّهِ عَلى بَصِيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِي»124؛ «بگو اين راه من است كه با بصيرت تمام، من و پيروانم را به سوى خدا، دعوت مى كنم». 📃آيات قرآن، از معارف و دستورهايى سخن مى گويد؛ از مسئوليت هاى انسان و نظام پاداش و جزا مى گويد و عواقب مثبت و منفى رفتارش را متذكر مى شود. اما تدبر در آيات قرآن؛ يعنى، توجه به عواقب و لوازم آيات و آثار مترتب بر عمل كردن يا نكردن بر مقتضاى آن، با اين تدبر است كه دل و قلب انسان، از بشارت هاى قرآن بهره مى گيرد و تهديدهايش در او مؤثر مى افتد. قرآن در اين زمينه مى فرمايد: «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها»125؛ «آيا در آيات الهى تدبر نمى كنند يا آنكه بر دل آنها قفل زده شده (و راه نمى افتد)». 🔹در روايات نيز ثواب تدبّر در آيات قرآن، از قرائت آن بيشتر معرفى شده است: «لا خير فى قرائة ليس فيها تدبر»126؛ [آگاه باشيد كه ]خيرى در تلاوت قرآن بدون تدبّر آن وجود ندارد». 🗓در اين باره توجه به چند نكته، بايسته است: ☑️1. الهى بودن قرآن بدون «تدبر در آن» معلوم نخواهد شد: «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافاً كَثِيراً»127. ☑️2. بدون تدبر در قرآن، نمى توان از ذخاير بى كران و پر خير و بركت كلام خدا بهره اى جست. ☑️3. تدبّركننده در قرآن با تمام وجود، در جاى جاى قرآن، حضور خدا را حس مى كند و دل و جانش را از نور خدا سرشار مى نمايد ☘️☘️☘️ 🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
یونس 11.mp3
12.22M
11 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
طرح حدیث خوانی رمضان.سپر بلا ۲.mp3
10.07M
15 🔳 سپر بلا 2 قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : عَلَيْكُمْ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ بِكَثْرَةِ اَلاِسْتِغْفَارِ وَ اَلدُّعَاءِ فَأَمَّا اَلدُّعَاءُ فَيَدْفَعُ عَنْكُمُ اَلْبَلاَءَ وَ أَمَّا اَلاِسْتِغْفَارُ فَيُمْحَى بِهِ ذُنُوبُكُمْ.(ص ۳۷ امالی صدوق) 🔘 واژه استغفار به معنای درخواست مغفرت از ریشه «غ‌ـ‌ف‌ـ‌ر» در لغت به معنای پوشش است، چنان که گفته می‌شود: «اصبغ ثوبک بالسواد فهوأغفر لوسخه = لباست را رنگ سیاه کن تا در برابر چرک پوشاننده‌تر باشد».به کلاه‌خود نیز از آن جهت که سر را از آسیبها می‌پوشاند، مِغفَر می‌گویندو پارچه‌ای را که به‌صورت آستر، یک سوی لباس را پوشش می‌دهد، غَفَر می‌نامند. 🔘 استغفار در اصطلاح، به معنای درخواست زبانی یا عملی آمرزش و پوشش گناه از پیشگاه خداوند، و هدف از آن درخواست مصونیت از آثار بد گناه و عذاب الهی است. 🔘 برخی، واژه استغفار در آیاتی از قرآن را به ایمان، اسلام یا گزاردن نمازتفسیر کرده‌اند که به مصادیق استغفار در مقام عمل اشاره دارند. استغفار یا قولی است مانند گفتن «استغفر اللّه» و یا فعلی مانند انجام دادن عملی که موجب آمرزش انسان می‌گردد. 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(133) 🔅🔅🔅 ✳️ آیه 5 - اولئك علی هدى من ربهم واولئك هم المفلحون ☑️بحث روايى ◽️معناى فلاح - عن الصادق (عليه السلام) فى قوله تعالى: (اولئك هم المفلحون): اى الناجون مما منه يوجلون الفائزون بما ياملون (500) 👈🏾اشاره: محور اصلى فلاح، همان تزكيه نفس است: (قد افلح من زكيها). (501) تزكيه نفس با اعمال ويژه اى همراه است كه برخى از آنها در سوره مومنون (502) و بعضى از آنها در ديگر سور بازگو شده است ؛ چنانكه تزكيه روح با تروك مخصوصى همراه است كه از آنها به عنوان موانع فلاح ياد مى شود؛ مانند: ظلم، افترا، كذب، تكذيب آيات الهى و... ▫️رواياتى كه به طور مبسوط در تحليل معناى فلاح و علل و عوامل و همچنين دلايل و علايم آن ياد شده، مستنبط از اصول قرآنى الست كه به عناصر محورى آنها اشاره شد. ▫️بارزترين مصداق فلاح كه همراه با وقايه نفس از شح و تقواى از بخل است در كلام اميرمومنان (عليه السلام) آمده است: من اهتم برزق غد لم يفلح ابدا. (503) لازم است توجه شو كه بين همت گماردن براى كسب حلال و تحصيل رزق و بين مهموم بودن براى روزى آينده فراق وافر است كه يكى را محمود و ديگرى را مذموم كرده است. 📃تذكر: چون عنوان متقين صفت مشبهه است نه اسم فاعل ، داراى معناى ثبوتى است. از اين رو اوصاف پنج گانه اى كه براى آنان ياد شد به صورت فعل مضارع است كه همراه با استمرار است و نتيجه آن نيز به عنوان صفت ملكه ، نه حال، در خاتمه چنين بيان شده است: (اولئك على هدى من...) و اين مطلب با آنچه در پايان سوره به صورت فعل ماضى ياد شده منافاتى ندارد؛ زيرا گرچه در پايان سوره چنين آمده است: (امن الرسول... كل امن...)، ليكن از آن هم ملكه استنباط مى شود، نه حال ؛ چنانكه در همان آيه با فعل مضارع چنين آمده است: (لا نفرق بين احد من رسله...). ================= 500- بحار، ج 64، ص 18 501- سوره شمس ، آيه 9. 502- آيات 1 - 11 503- غرر الحكم ، ج 5، ص 447 🌿👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(72) 🔆🔆🔆 ⏪ 41- آموزش های طبقه بندی شده ومتناسب با فهم و درک مخاطبان يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَسَْلُواْ عَنْ أَشْيَاءَ إِن تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَ إِن تَسَْلُواْ عَنهَْا حِينَ يُنزََّلُ الْقُرْءَانُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اللَّهُ عَنهَْا وَ اللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ(مائده/101) اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، از چيزهايى كه چون براى شما آشكار شوند اندوهگينتان مى‏كنند، مپرسيد. و اگر سؤال از آنها را واگذاريد تا به هنگام نزول قرآن، برايتان آشكار خواهد شد. خدا از آنها عفو كرده است كه آمرزنده و بردبار است. 📜 نكته ‏ها: پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله با مردم درباره‏ى حج سخن مى‏گفت. كسى پرسيد: آيا حج، همه ساله واجب است يا در تمام عمر تنها يك بار؟ پيامبر پاسخ نداد. او چند بار پرسيد، رسول خدا فرمود: اين همه اصرار براى چيست؟ اگر بگويم هر سال، كار بر شما سخت مى‏شود، تا موضوعى را مطرح نكرده‏ام، شما هم نپرسيد، يكى از عوامل هلاكت امّت‏هاى گذشته سؤال‏هاى نابجاى آنان بود. گرچه آنچه را نمى‏دانيم، بايد از اهلش بپرسيم، «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ» ، امّا برخى سؤال‏هاست كه اگر جوابش روشن شود، به زيان فرد يا جامعه است، مثل سؤال از عيوب ديگران، يا اسرار نظامى. 🔲 نمونه ‏ها و مصاديق‏ مسئولين، بعضى از مطالبى را كه مى‏دانند، نبايد در اختيار عموم بگذارند. نظير مسائل اقتصادى مانند كمبود گندم و يا ...صداقت خوب است، ولى صراحت، همه جا مفيد نيست.اخبار و اطّلاعات، بايد رده‏بندى و طبقه‏ بندى شود. (جابرِ جُعفى، هزاران حديث از امام باقر عليه السلام مى‏دانست كه حقّ گفتن آن را براى همه مردم نداشت. ) 🔘 برخى از اخبار، نبايد از رسانه ‏ها و جرايد، پخش شود، چون به زيان مردم است (گاهى سكوت و بيان نكردن، عاقلانه لازم است) «إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ» معلّمان و گويندگان بايد در سخن، ظرفيّت شنوندگان را حساب كنند. 🔘 «إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ» انسان حقّ ندارد اسرار مردم و اسرار نظامى را فاش سازد. ☑ 1 . دانستن هر چيزى، نه لازم است، نه مفيد، بلكه بايد سراغ دانش‏هاى مفيد رفت. «لا تَسْئَلُوا» (حسّ كنجكاوى بايد تعديل شود و نبايد در پى اطلاعاتى رفت كه سبب ايجاد كدورت، مشكلات و اختلال نظام جامعه مى‏شود.) ☑ 2 . مكلّف نساختن مردم به پاره‏اى از احكام، پرتوى از عفو و گذشت الهى است. «لا تَسْئَلُوا») ... ( «عَفَا اللَّهُ عَنْها» ☑ 3 .خداوند به بندگان مهلت توبه مى‏دهد. «غَفُورٌ حَلِيمٌ» ☑ 4. اگر مردم ظرفيّت نداشته باشند، بيان پاره‏اى حقايق، سبب كفر آنها مى‏شود. «قَدْ سَأَلَها قَوْمٌ مِنْ قَبْلِكُمْ ثُمَّ أَصْبَحُوا بِها كافِرِينَ» 🌿👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند: 💢 «در شگفتم از کسی که در کیفیت غذای جسم خود دقّت می‌کند، امّا در غذای روح و عقل خویش نمی‌اندیشد؛ شکم‌اش را از آنچه آزارش می‌دهد منع می‌کند، ولی سینه‌اش را از هر مطلب باطلی که موجب گمراهی او می‌شود پر می‌کند!» 💠 «قَالَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ علیه السلام: عَجَبٌ لِمَنْ يَتَفَكَّرُ فِي مَأْكُولِهِ كَيْفَ لَا يَتَفَكَّرُ فِي مَعْقُولِهِ فَيُجَنِّبُ بَطْنَهُ مَا يُؤْذِيهِ وَ يُودِعُ صَدْرَهُ مَا يُرْدِيهِ.» 📚 بحار الانوار، ج ١، ص ٢۱ *پای سخن چه کسانی می نشیم ؟ * عضو چه کانال هایی هستیم ؟ *چه شبکه هایی را میبینیم ؟ ✅ @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۱۶ ـ ۱۱۴ 📌 الی باید بداند که خدای تعالی تمام خوب را برای شاکرش خلق فرموده، پس باید از او کند و تنها او را نماید و بدون دلیل چیزی را و چیزی را نکند و بهتان به خدای تعالی نزند؛ زیرا در این صورت برای او دردناکی خواهد بود. 🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom