#مثالهای_قرآن 61
#مثل
#عالم #عمل #سگ #هار #شیطان #بلعم_باعورا #قرآن #تکذیب #آیات
🔅🔅🔅
⏪ مثَل سگ هار 4
⏪ توضیح چند مطلب
☑️ 1 ((اِنْسَلَخَ)) از مادّه ((انسلاخ )) به معنای از پوست بیرون آمدن است ، همان گونه که مار از پوست خود بیرون می آید . به قصاب از این جهت سلاّخ می گویند که پوست گوسفندان را از بدنشان بیرون می آورد .
این تعبیر نشان می دهد که آیات و علوم الهی در آغاز چنان بر ((بلعم باعورا)) احاطه داشت که همچون پوست تن او شده بود ، امّا او باگرایش به هوا پرستی از این پوست بیرون آمد و با یک چرخش تند ، مسیر خود را به کلّی تغییر داد ! (148)
☑️ 2 از تعبیر (فَاءَتْبَعَهُ الشَّیْطانُ) چنین استفاده می شود که در آغاز شیطان تقریباً از ((بلعم باعورا)) قطع امید کرده بود ، چراکه او کاملاً در مسیر حق قرار داشت ، امّا همین که دید تمایل به هواپرستی پیدا کرده و از راه حقّ منحرف شده است ، به سرعت او را تعقیب کرد و به او رسید و بر سر راهش نشست و به وسوسه گری پرداخت و سرانجام او را در صف گمراهان قرار داد(149) ؛ یعنی سگ درون که همان هوا پرستی و جاه طلبی است ، با سگ برون دست به دست هم دادند و ((بلعم باعورا)) را به خاک مذلّت نشاندند ؛ به عبارت دیگر دشمن داخلی ، یعنی خواهش های نفسانی و دشمن خارجی ، یعنی شیطان او را به سیه روزی کشاندند.
از شرّ این دو دشمن خطرناک باید به خدا پناه برد چنان که در دعا آمده است :((واغَوْثاهُ بِکَ یا اَللّهُ مِنْ هَویً قَد غَلَبَنی وَمِنْ عَدُوٍّ قَدِ اسْتَکْلَبَ عَلَیَّ ؛ خدایا ! فریاد از (هوای نفس ) که بر من مسلّط شده و پناه بر تو از دشمنی که همچون سگ بر من حمله ور شده و مرا دنبال می نماید)) . (150)
☑️ 3 جمله (وَلَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ) به معنای این است که : ((اگر می خواستیم ، می توانستیم او را در همان مسیر حق به اجبار نگاه داریم و به وسیله آن آیات و علوم ، وی را مقام والا دهیم )) . ولی مسلّم است که نگهداری اجباری افراد در مسیر حق با سنّت پروردگار که سنّت اختیار و آزادی اراده است ، سازگار نیست و نشانه شخصیّت و عظمت کسی نخواهد بود ، لذا بلافاصله اضافه می کند : ما او را گذاشتیم و او به جای اینکه با استفاده از علوم و دانش خویش هر روز مقام بالاتری را بپیماید ، ((به پستی گرایید و بر اثر پیروی از هوا و هوس نفس سقوط کرد)) ؛ (وَلکِنَّهُ اخْلَدَ إِلَی الاَرْضِ وَاتَّبَعَ هَواهُ) .
((اخلد)) از مادّه ((اخلاد)) به معنای سکونت دائمی در یک جا اختیار کردن است ، بنا بر این (اَخْلَدَ إِلَی الاَرْض ) یعنی برای همیشه به زمین چسبید که در اینجا کنایه از جهان ماده و زرق و برق و لذّات نامشروع زندگی مادی است )) . (151)
در پایان درباره این گونه افراد هوا پرست می گوید :
(وَاءَنْفُسَهُمْ کانُوا یَظْلِمُونَ) ؛ ((اینها بر خویشتن ستم روا داشته اند)) .
چه ستمی از این بالاتر که سرمایه های معنوی علوم و دانشهای خویش را که می تواند باعث سربلندی خود آنها و جامعه هایشان گردد ، در اختیار صاحبان ((زر)) و ((زور)) می گذارند و به بهای ناچیز می فروشند و سرانجام خود و جامعه ای را به سقوط می کشانند . (152)
================
148-اقتباس از تفسیر نمونه ، ج 7، ص 12.
149-همان .
150-حاشیه مفاتیح الجنان ، کتاب باقیات الصالحات ، دعای حزین .
151-تفسیر نمونه ، ج 7، ص 13.
152-همان ، ص 17.
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سرچشمه 22
#قرآن_شناسی
#تفسیر
🔅🔅🔅
⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير
بسم اللّه الرحمن الرحيم وإياه نستعين
🔹به منظور روشن شدن جايگاه تفسير قرآن به قرآن در قبال ساير روشهاي تفسيري و مقدار دخالت سنّت در آن و كيفيت جمع بين مناهج تفسير درايي و روايي و لزوم رعايت ترتيب آنها و حلّ برخي از تعارضهاي احتمالي، مطالبي ارائه مي شود:
☑ سوم. تفسير قرآن گرچه شرايط و آداب متعددي دارد؛ ليكن مهم ترين شرط محوري آن لزوم روشن بودن قرآن از يك سو تا قابل ديدن و فهميدن مراجعه كننده باشد و بصير و بينا بودن مُفَسِّرين از سوي ديگر تا لايق ديدن و فهميدن مطالب آن باشند؛ زيرا گرچه مثلاً خورشيدِ تابان روشن است؛ ليكن اَعْمي، اَعْوَر، اَحْول، اَكْمَه يا اصلاً او را نمي بيند و يا او را آنچنان كه هست مشاهده نمي كند.
🔷 قرآن كريم گرچه نور است: (يا أيها الناس قد جائكم برهان من ربّكم و أنزلنا إليكم نوراً مبيناً)؛[ سورهي نساء، آيهي 174.](فامنوا باللّه و رسوله و النور الذي أنزلنا و اللّه بما تعملون خبير)؛[ سورهي تغابن، آيهي 8.](...و اتّبعوا النور الذي أنزل معه...)؛[ سورهي اعراف، آيهي 157.](...قد جائكم من اللّه نور و كتاب مبين)[ سورهي مائده، آيهي 15.]، ليكن نوري است ثقيل و وزين؛ نه خفيف و سخيف: (إنّا سنلقي عليك قولاً ثقيلاً)[ سورهي مزمل، آيهي 5.]؛ لذا براي ديدن چنين نور وزيني چاره اي جز تحصيل بَصَر حديد و بينش عميق علمي نخواهد بود.
🔷 بلكه دربارهي قرآن كريم گفته اند: «القُرآن غريمٌ لا يُقْضي دَيْنُه و غريب لا يُؤدّي حقّه»؛ يعني قرآن طلبكاري است كه هرگز وام او پرداخت نمي شود و غريبي است كه هيچ گاه حق او اداء نخواهد شد؛ زيرا اوج معارف او و عمق مطالب او فقط ممسوس دست انديشهي تابناك معصومين(عليهم السلام) مي باشد؛ (إنّه لقران كريم في كتاب مكنون لا يمسّه إلاّ المطهّرون).[ سورهي واقعه، آيات 77 ـ 79.]از اين جهت، در تعريف مفهوم تفسير قرآن، قيد «به قدر طاقت بشري» اخذ شده است.
بنابراين، ضمن لزوم بصير و بينا بودن مُفَسِّر، لازم است براي بهروري بيشتر از معارف قرآن كريم به «مطهّرون» كه همان اهل بيت عصمت و طهارت اند(عليهم السلام) رجوع نمود؛ البته قلمرو رجوع به سنّت معصومين(عليهم السلام) روشن خواهد شد.
#آیت_الله_جوادی_آملی
👈🏾ادامه دارد.....
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی _ خیر الامور برای صراط مستقیم
ما یک #راه داریم، یک #رونده . آن کسی که خودش راه است، به او نمی گویند (خیرُ الامور اُوسطها)! ما ها که #صراط_مستقيم نیستیم، راهی صراط مستقیم هستیم؛ به ما می گویند: (متوسط). اما آن کسی که خودش صراط مستقیم است؛ چند بار یعنی چند بار وجود مبارک حضرت #امام_حسن تمام مالش را داد! ما اگر تمام #مال را بدهیم، همه می گویند کار بدی کردی؛ حتی دین! چرا؟ چون ما که راه نیستیم! اما آن کسی که (راه) است، معلوم می شود گاهی این کار را می توان کرد.
در فضائل حضرت هست که دو یا سه وقت، تمام مالش را داد؛ چند بار هم از مالش بین #فقرا تقسیم کرده است. خودش صراط مستقیم است. به صراط مستقیم نمی گویند آقا! یک قدری یواش تر!!
✅ درس خارج فقه _ قم ؛ ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#فصل_رهایی
#امام_حسن_مجتبی
#امام_مجتبی
#کریم_اهل_بیت
#ماه_مبارک_رمضان
#رمضان_المبارک
#رمضان
#خیر_الامور_اوسطها
برداشت از آیه ۱۱۲
شکر نعمت
سالک الی اللّه باید نعمت های الهی را شاکر باشد والاّ خدای تعالی او را به گرسنگی، ترس تخیلی و یا واقعی مبتلا می کند.
🔰تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تدبر #تفکر #وحی #بصیرت #معارف #قرآنی
📌نگاهی به مفهوم تدبر در آیات قرآن
📃قرآن كتابى است كه شكوفايى پيام ها و معارف آن، در پناه انديشيدن است. «تفكر» عبارت است از: به كار بردن فكر براى كشف مجهولات و پاسخ به سؤالات است. قرآن در اين زمينه مى فرمايد:
«وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ»123؛ «وحى آسمانى را بر تو فرود آورديم، تا براى مردم آنچه را به سوى ايشان نازل شده است توضيح دهى و شايد آنان تفكر كنند».
◽️پس انتظار آن است كه انسان، آيات قرآن را در كنار بيانات پيامبر صلى الله عليه و آله و سنت قرار داده، در آنها بينديشد و مجهولات خود را مرتفع سازد؛ زيرا تنها در سايه تفكر در آيات است كه بسيارى از سؤالات اساسى انسان، پاسخ داده مى شود. قرآن به پيامبر صلى الله عليه و آله مى فرمايد:
«قُلْ هذِهِ سَبِيلِي أَدْعُوا إِلَى اللّهِ عَلى بَصِيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِي»124؛ «بگو اين راه من است كه با بصيرت تمام، من و پيروانم را به سوى خدا، دعوت مى كنم».
📃آيات قرآن، از معارف و دستورهايى سخن مى گويد؛ از مسئوليت هاى انسان و نظام پاداش و جزا مى گويد و عواقب مثبت و منفى رفتارش را متذكر مى شود. اما تدبر در آيات قرآن؛ يعنى، توجه به عواقب و لوازم آيات و آثار مترتب بر عمل كردن يا نكردن بر مقتضاى آن، با اين تدبر است كه دل و قلب انسان، از بشارت هاى قرآن بهره مى گيرد و تهديدهايش در او مؤثر مى افتد. قرآن در اين زمينه مى فرمايد:
«أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها»125؛ «آيا در آيات الهى تدبر نمى كنند يا آنكه بر دل آنها قفل زده شده (و راه نمى افتد)».
🔹در روايات نيز ثواب تدبّر در آيات قرآن، از قرائت آن بيشتر معرفى شده است: «لا خير فى قرائة ليس فيها تدبر»126؛ [آگاه باشيد كه ]خيرى در تلاوت قرآن بدون تدبّر آن وجود ندارد».
🗓در اين باره توجه به چند نكته، بايسته است:
☑️1. الهى بودن قرآن بدون «تدبر در آن» معلوم نخواهد شد: «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافاً كَثِيراً»127.
☑️2. بدون تدبر در قرآن، نمى توان از ذخاير بى كران و پر خير و بركت كلام خدا بهره اى جست.
☑️3. تدبّركننده در قرآن با تمام وجود، در جاى جاى قرآن، حضور خدا را حس مى كند و دل و جانش را از نور خدا سرشار مى نمايد
☘️☘️☘️
🔰تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
یونس 11.mp3
12.22M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_یونس #یونس
#جلسه 11
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #یونس را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
طرح حدیث خوانی رمضان.سپر بلا ۲.mp3
10.07M
#ماه_مبارک_رمضان
#رمضان
#ماه_مغفرت
#طرح_حدیث_خوانی 15
🔳 سپر بلا 2
قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : عَلَيْكُمْ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ بِكَثْرَةِ اَلاِسْتِغْفَارِ وَ اَلدُّعَاءِ فَأَمَّا اَلدُّعَاءُ فَيَدْفَعُ عَنْكُمُ اَلْبَلاَءَ وَ أَمَّا اَلاِسْتِغْفَارُ فَيُمْحَى بِهِ ذُنُوبُكُمْ.(ص ۳۷ امالی صدوق)
🔘 واژه استغفار به معنای درخواست مغفرت از ریشه «غـفـر» در لغت به معنای پوشش است، چنان که گفته میشود: «اصبغ ثوبک بالسواد فهوأغفر لوسخه = لباست را رنگ سیاه کن تا در برابر چرک پوشانندهتر باشد».به کلاهخود نیز از آن جهت که سر را از آسیبها میپوشاند، مِغفَر میگویندو پارچهای را که بهصورت آستر، یک سوی لباس را پوشش میدهد، غَفَر مینامند.
🔘 استغفار در اصطلاح، به معنای درخواست زبانی یا عملی آمرزش و پوشش گناه از پیشگاه خداوند، و هدف از آن درخواست مصونیت از آثار بد گناه و عذاب الهی است.
🔘 برخی، واژه استغفار در آیاتی از قرآن را به ایمان، اسلام یا گزاردن نمازتفسیر کردهاند که به مصادیق استغفار در مقام عمل اشاره دارند.
استغفار یا قولی است مانند گفتن «استغفر اللّه» و یا فعلی مانند انجام دادن عملی که موجب آمرزش انسان میگردد.
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (133)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✳️ آیه 5 - اولئك علی هدى من ربهم واولئك هم المفلحون
☑️بحث روايى
◽️معناى فلاح
- عن الصادق (عليه السلام) فى قوله تعالى: (اولئك هم المفلحون): اى الناجون مما منه يوجلون الفائزون بما ياملون (500)
👈🏾اشاره:
محور اصلى فلاح، همان تزكيه نفس است: (قد افلح من زكيها). (501) تزكيه نفس با اعمال ويژه اى همراه است كه برخى از آنها در سوره مومنون (502) و بعضى از آنها در ديگر سور بازگو شده است ؛ چنانكه تزكيه روح با تروك مخصوصى همراه است كه از آنها به عنوان موانع فلاح ياد مى شود؛ مانند: ظلم، افترا، كذب، تكذيب آيات الهى و...
▫️رواياتى كه به طور مبسوط در تحليل معناى فلاح و علل و عوامل و همچنين دلايل و علايم آن ياد شده، مستنبط از اصول قرآنى الست كه به عناصر محورى آنها اشاره شد.
▫️بارزترين مصداق فلاح كه همراه با وقايه نفس از شح و تقواى از بخل است در كلام اميرمومنان (عليه السلام) آمده است: من اهتم برزق غد لم يفلح ابدا. (503) لازم است توجه شو كه بين همت گماردن براى كسب حلال و تحصيل رزق و بين مهموم بودن براى روزى آينده فراق وافر است كه يكى را محمود و ديگرى را مذموم كرده است.
📃تذكر:
چون عنوان متقين صفت مشبهه است نه اسم فاعل ، داراى معناى ثبوتى است. از اين رو اوصاف پنج گانه اى كه براى آنان ياد شد به صورت فعل مضارع است كه همراه با استمرار است و نتيجه آن نيز به عنوان صفت ملكه ، نه حال، در خاتمه چنين بيان شده است: (اولئك على هدى من...) و اين مطلب با آنچه در پايان سوره به صورت فعل ماضى ياد شده منافاتى ندارد؛ زيرا گرچه در پايان سوره چنين آمده است: (امن الرسول... كل امن...)، ليكن از آن هم ملكه استنباط مى شود، نه حال ؛ چنانكه در همان آيه با فعل مضارع چنين آمده است: (لا نفرق بين احد من رسله...).
=================
500- بحار، ج 64، ص 18
501- سوره شمس ، آيه 9.
502- آيات 1 - 11
503- غرر الحكم ، ج 5، ص 447
🌿👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (72)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
⏪ 41- آموزش های طبقه بندی شده ومتناسب با فهم و درک مخاطبان
يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَسَْلُواْ عَنْ أَشْيَاءَ إِن تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَ إِن تَسَْلُواْ عَنهَْا حِينَ يُنزََّلُ الْقُرْءَانُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اللَّهُ عَنهَْا وَ اللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ(مائده/101)
اى كسانى كه ايمان آوردهايد، از چيزهايى كه چون براى شما آشكار شوند اندوهگينتان مىكنند، مپرسيد. و اگر سؤال از آنها را واگذاريد تا به هنگام نزول قرآن، برايتان آشكار خواهد شد. خدا از آنها عفو كرده است كه آمرزنده و بردبار است.
📜 نكته ها:
پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله با مردم دربارهى حج سخن مىگفت. كسى پرسيد: آيا حج، همه ساله واجب است يا در تمام عمر تنها يك بار؟ پيامبر پاسخ نداد. او چند بار پرسيد، رسول خدا فرمود: اين همه اصرار براى چيست؟ اگر بگويم هر سال، كار بر شما سخت مىشود، تا موضوعى را مطرح نكردهام، شما هم نپرسيد، يكى از عوامل هلاكت امّتهاى گذشته سؤالهاى نابجاى آنان بود.
گرچه آنچه را نمىدانيم، بايد از اهلش بپرسيم، «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ» ، امّا برخى سؤالهاست كه اگر جوابش روشن شود، به زيان فرد يا جامعه است، مثل سؤال از عيوب ديگران، يا اسرار نظامى.
🔲 نمونه ها و مصاديق
مسئولين، بعضى از مطالبى را كه مىدانند، نبايد در اختيار عموم بگذارند. نظير مسائل اقتصادى مانند كمبود گندم و يا ...صداقت خوب است، ولى صراحت، همه جا مفيد نيست.اخبار و اطّلاعات، بايد ردهبندى و طبقه بندى شود. (جابرِ جُعفى، هزاران حديث از امام باقر عليه السلام مىدانست كه حقّ گفتن آن را براى همه مردم نداشت. )
🔘 برخى از اخبار، نبايد از رسانه ها و جرايد، پخش شود، چون به زيان مردم است (گاهى سكوت و بيان نكردن، عاقلانه لازم است) «إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ» معلّمان و گويندگان بايد در سخن، ظرفيّت شنوندگان را حساب كنند.
🔘 «إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ» انسان حقّ ندارد اسرار مردم و اسرار نظامى را فاش سازد.
☑ 1 . دانستن هر چيزى، نه لازم است، نه مفيد، بلكه بايد سراغ دانشهاى مفيد رفت. «لا تَسْئَلُوا» (حسّ كنجكاوى بايد تعديل شود و نبايد در پى اطلاعاتى رفت كه سبب ايجاد كدورت، مشكلات و اختلال نظام جامعه مىشود.)
☑ 2 . مكلّف نساختن مردم به پارهاى از احكام، پرتوى از عفو و گذشت الهى است. «لا تَسْئَلُوا») ... ( «عَفَا اللَّهُ عَنْها»
☑ 3 .خداوند به بندگان مهلت توبه مىدهد. «غَفُورٌ حَلِيمٌ»
☑ 4. اگر مردم ظرفيّت نداشته باشند، بيان پارهاى حقايق، سبب كفر آنها مىشود. «قَدْ سَأَلَها قَوْمٌ مِنْ قَبْلِكُمْ ثُمَّ أَصْبَحُوا بِها كافِرِينَ»
🌿👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#ماه_مبارک_رمضان
#امام_حسن
📌امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند:
💢 «در شگفتم از کسی که در کیفیت غذای جسم خود دقّت میکند، امّا در غذای روح و عقل خویش نمیاندیشد؛ شکماش را از آنچه آزارش میدهد منع میکند، ولی سینهاش را از هر مطلب باطلی که موجب گمراهی او میشود پر میکند!»
💠 «قَالَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ علیه السلام: عَجَبٌ لِمَنْ يَتَفَكَّرُ فِي مَأْكُولِهِ كَيْفَ لَا يَتَفَكَّرُ فِي مَعْقُولِهِ فَيُجَنِّبُ بَطْنَهُ مَا يُؤْذِيهِ وَ يُودِعُ صَدْرَهُ مَا
يُرْدِيهِ.»
📚 بحار الانوار، ج ١، ص ٢۱
*پای سخن چه کسانی می نشیم ؟
* عضو چه کانال هایی هستیم ؟
*چه شبکه هایی را میبینیم ؟
✅ @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۱۶ ـ ۱۱۴ #سوره_نحل
📌#غذاهای_خوب
#سالک الی #اللّه باید بداند که خدای تعالی تمام #غذاهای خوب را برای #بندگان شاکرش خلق فرموده، پس باید از او #تشکر کند و تنها او را #عبادت نماید و بدون دلیل چیزی را #حلال و چیزی را #حرام نکند و بهتان به خدای تعالی نزند؛ زیرا در این صورت برای او #عذاب دردناکی خواهد بود.
🔰تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
طرح حدیث خوانی رمضان . سپر بلا 3.mp3
15.36M
#ماه_مبارک_رمضان
#رمضان
#ماه_مغفرت
#طرح_حدیث_خوانی 16
🔳 سپر بلا 3
قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : عَلَيْكُمْ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ بِكَثْرَةِ اَلاِسْتِغْفَارِ وَ اَلدُّعَاءِ فَأَمَّا اَلدُّعَاءُ فَيَدْفَعُ عَنْكُمُ اَلْبَلاَءَ وَ أَمَّا اَلاِسْتِغْفَارُ فَيُمْحَى بِهِ ذُنُوبُكُمْ.(ص ۳۷ امالی صدوق)
▫ در آیات و روایات، آثار سازنده و ارزشمندی از قبیل صلاح جامعه، نزول برکات الهی، و مصونیّت از عذاب دنیوی و اخروی برای آن بیان شده است.
▫ پیشگیری از عذاب الهی-آمرزش گناهان-افزایش روزی-ازدیاد فرزندان-رفاه و عمر طولانی
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#دعا
#دعای_ختم_قرآن
اللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن
اللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن
اللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
اللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن
اللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
اللّهُمَّ ارْحَمْنا بِالْقُرآن
اللّهُمَّ اشْفِ مَرضانا بِالْقُرآن
اللّهُمَّ ارْحَم مَوْتانا بِالْقُرآن
اللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوفیقَ الطّاعَةَ بِالْقُرآن
اللّهُمَّ ارْزُقنا حَجَّ بَیتِکَ الْحَرامَ بِالْقُرآن
اللّهُمَّ تَقَبَّل صَلاتَنا بِالْقُرآن
اللّهُمَّ تَقَبَّل تِلاوَتَنا بِالْقُرآن
اللّهُمَّ اسْتَجِب دُعاءَنا بِالْقُرآن
اللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنَ الْمُصَلّینِ بِالْقُرآن
اللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنَ الْمُتَّقینِ بِالْقُرآن
آمین
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم
#سنت_الهی
#ثمره_عفت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔘 اصل کلی تقوا و صبر
🔹 فرمود: ﴿نُصِیبُ بِرَحْمَتِنَا مَن نَّشَاءُ وَلاَ نُضِیعُ أَجْرَ المُحْسِنِینَ﴾[1] ما هرگز كسی كه #قدم_نیكو برداشت، #كار_خیری كرد و دارای #مقام_احسان بود اجرش را ضایع نمی كنیم، حالا چه یوسف چه غیر یوسف! بنابراین این قصه هم اكنون #زنده است؛ یعنی هر كسی #عفیف بود بالأخره به جایی می رسد، هر كسی #امین بود به جایی می رسد، هر كسی #مقاوم بود به جایی می رسد، هر كسی #صبور بود به جایی می رسد و خود یوسف (سلام الله علیه) هم به همین #اصل_كلی اعتراف كرد و برادران خود را به همین اصل كلی هشدار داد.
🔹 وقتی برادران یوسف به آن حضرت گفتند ﴿أَإِنَّكَ لَأَنْتَ یوسُفُ﴾ وجود مبارك یوسف فرمود: ﴿أَنَا یوسُفُ وَهَٰذَا أَخِی قَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَینَا﴾، اما این تاریخ مصرفش نگذشت، چرا؟ برای اینكه ﴿إِنَّهُ مَنْ یتَّقِ وَیصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا یضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ﴾[2] این یك اصل كلی است. خب اگر بیان خدای سبحان است فرمود: ﴿لَا یضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ﴾، از همین بیان كلی وجود مبارك یوسف استدلال كرد استفاده كرد فرمود: این برادرم به من رسید این اختصاصی به من و برادر و خانواده یعقوب و ابراهیم ندارد #اصل_كلی این است كه ﴿مَنْ یتَّقِ وَیصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا یضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ﴾، بنابراین این قصه هم اكنون هم زنده است ﴿وَكَذلِكَ مَكَّنَّا﴾ #كار_خداست ﴿نُصِیبُ بِرَحْمَتِنَا مَن نَّشَاءُ وَلاَ نُضِیعُ أَجْرَ المُحْسِنِینَ﴾
.(📚 سوره مبارکه یوسف ـ جلسه 49 تاریخ: 1383)
[1] . سوره یوسف، آیه 56.
[2] . سوره یوسف، آیه 90.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی _ حجابی جز (خود) نیست
وقتی انسان از خودیِ خود می افتد، هیچ حجابی بین خود و معرفت خود نمی یابد؛ عظمت و جلال و شکوه خدا را می بیند و لا غیر. بیان نورانی #امام_کاظم (صلوات الله و سلامه علیه) این بود که حجاب بین #خلق و #خالق ، خود خلق اند. بین خدا و احدی #حجاب نیست، (لَیس بینهُ تعالی و بین خَلقه حجاب غیر خَلقِه). اگر کسی گفت: تو خود حجاب خودی، از این بیان نورانی گرفته است. اگر کسی #ذلت محض احساس کند، معلوم می شود خود را ندید. چون خود را نمی بیند، خدا را مشاهده می کند با #چشم_دل !
🔷️ ر.ک التوحید / صفحه ۱۷۹
✅ پیام به شانزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت
قم ؛ اسفند ۱۳۹۹
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#فصل_رهایی
#ماه_مبارک_رمضان
#رمضان_المبارک
#رمضان
#موسی_بن_جعفر
#امام_موسی_کاظم
@rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۱۱۹ #سوره_نحل
📌#توبه
#سالک الی #اللّه باید به مجرد آنکه #ناخودآگاه کار بدی کرد، فوراً #توبه کند و خود را #اصلاح نماید تا مورد #بخشش و مهربانی خاص خدای تعالی گردد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
طرح حدیث خوانی رمضان . سپر بلا 4.mp3
8.96M
#ماه_مبارک_رمضان
#رمضان
#ماه_مغفرت
#طرح_حدیث_خوانی 17
📌 سپر بلا 4
🔘 قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : عَلَيْكُمْ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ بِكَثْرَةِ اَلاِسْتِغْفَارِ وَ اَلدُّعَاءِ فَأَمَّا اَلدُّعَاءُ فَيَدْفَعُ عَنْكُمُ اَلْبَلاَءَ وَ أَمَّا اَلاِسْتِغْفَارُ فَيُمْحَى بِهِ ذُنُوبُكُمْ.(ص ۳۷ امالی صدوق)
🔘 قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: أَكْثِرُوا اَلاِسْتِغْفَارَ فَإِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى لَمْ يُعَلِّمْكُمُ اَلاِسْتِغْفَارَ إِلاَّ وَ هُوَ يُرِيدُ أَنْ يَغْفِرَ لَكُمْ.
🔘 روی عن رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ: أَكْثِرُوا اَلاِسْتِغْفَارَ فَإِنَّهُ يَجْلِبُ اَلرِّزْقَ.
🔘 رَوَى اَلسَّكُونِيُّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ خَيْرُ اَلدُّعَاءِ اَلاِسْتِغْفَارُ
*کثرت استغفار مطلوب خداوند است
*نفس استغفار فارغ از هر قیدی(مکان و زمان)مطلوب است
*از جمله دستاورد های استغفارمحوآلودگی و پلشتی ها؛جلب روزی
*الهام کردن استغفار از سوی خداوند دلیلی بر آمرزیدن گناهان
* آمرزش خواهی را خداوند به انسان آموخت
*بهترین نیایش استغفار است
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم
#سوره_محمد
#محمد
🗓آگاهی خدای سبحان از راز پنهانی مسلمانان ظاهری با دشمنان و سرانجام آنان
فرمود عدّهای با شنیدن همه این حرفها هم با دشمنان داخلی پیوند دارند و هم با دشمنان خارجی پیوند دارند؛ ولی ما سرانجام اینها را رسوا میکنیم! فرمود اینها کسانی هستند که ﴿وَ اللَّهُ یَعْلَمُ إِسْرَارَهُمْ﴾؛ این رازگوییهای اینها را میدانم، اینها میترسند بروند جبهه، برای اینکه میترسند از جلو تیر بخورند و اگر فرار کردند از پشت سر شمشیر بخورند. فرمود همین ترس در حال مرگ هست! کسی که وظیفه خود را برای حفظ دین در زمان خطر انجام نداد، وقتی هم میمیرد ملائکه که برای او فرش قرمز پهن نمیکنند! آن هنگام هم با مُشت و سیلی روبهروست! هم در سوره مبارکه «انفال»
بحث این آیه گذشت و هم در این سوره که ﴿الْمَلاَئِکَةُ یَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَ أَدْبَارَهُمْ﴾، این شخص میترسید که از جلو تیر بخورد، از پشت سر تیر بخورد یا شمشیر بخورد؛ اما در هنگام مرگ همین فشار هست! فرشتگانی که مسئول دنیا هستند با فشار، این را بیرون میبرند که برو بیرون، وقت تو تمام شد! فرشتگانی که مسئول آخرت هستند با فشار او را تحویل میگیرند که با دست خالی و روی سیاه کجا داری میآیی؟ هم فرشتگان برزخی ﴿یَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ﴾، هم فرشتگان دنیایی ﴿أَدْبَارَهُمْ﴾. در سوره مبارکهٴ «انفال» همین معنا با این وضع تفسیر شد که اینها در دو قسمت هستند؛
◽️آیه پنجاه سوره مبارکه «انفال» این بود: ﴿وَ لَوْ تَرَی إِذْ یَتَوَفَّی الَّذِینَ کَفَرُوا الْمَلاَئِکَةُ﴾؛ یعنی ملائکه هنگام مرگ، این محتضر بیچاره را ﴿یَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ﴾، یک؛ ﴿وَ أَدْبَارَهُمْ﴾، دو؛ ملائکهای که مسئول امور دنیا هستند با فشار، پشت او را میزنند و بیرون میکنند، ملائکهای هم که مسئول آخرت هستند با سیلی زدن او را تحویل میگیرند، این است که او در حال احتضار فشار مُردن دارد؛ همین صحنه ـ معاذالله ـ در قبر هم هست! فرمود اینها اینطور هستند؛ یعنی آنطور که در راه دین باید کمک میکردند و نکردند، در هنگام مرگ گرفتار همین صحنه هستند که ملائکه «وجوه» و «ادبار» اینها را با فشار میزنند و اینها را بیرون میکنند. ﴿ذلِکَ بِأَنَّهُمُ اتَّبَعُوا مَا أَسْخَطَ اللَّهَ وَ کَرِهُوا رِضْوَانَهُ﴾؛ رضای الهی را نخواستند و پیرو سَخَط و نهی الهی بودند؛ نظیر همان آیهای که ﴿کَرِهُوا مَا نَزَّلَ اللَّهُ﴾، اینها هم همینطور بودند و اعمالشان باطل شد.
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
📝تفسیر سوره محمد جلسه 10 (1395/02/28)
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم
#سوره_محمد
#محمد
🗓اِخبار قرآن از ناسازگاری خلقت با پنهانکاری سیاسی و اجتماعی مسلمانان ظاهری
﴿أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَرَضٌ أَن لَن یُخْرِجَ اللَّهُ أَضْغَانَهُمْ﴾؛ اینها خیال میکردند که یک کینه سیاسی یا دفینهٴ سیاسی داشته باشند ما بیرون نمیآوریم؛ در بحثهای قبل گذشت که نظام، باطل را بالا میآورد! فرمود هر کسی بیراهه رفته یک وقت، یک روز ما آبروی او را میبریم، چرا؟ برای اینکه ما این نظام را به حق آفریدیم، مثل اینکه بدن را به حق آفریدیم! اینکه فرمود آسمان و زمین و «ما فیهما» و «ما بینهما» را به حق آفریدیم؛ یعنی نه تنها این دستگاه کار میکند، بلکه دستگاه با سلامت کار میکند! این روده و معده ما مثل تُنگ خالی نیست که هر چیزی را به آن بدهی قبول بکند، این به حق خلق شده است، یعنی به سلامت خلق شده است؛ اگر غذای سالم را دادیم جا میدهد، غذای مسموم را دادیم بالا میآورد! فرمود اگر کسی کینهٴ نظام را، کینهٴ جامعه را یا کینهٴ کسی را داشته باشد یک روز بالا میآورد، ما سرانجام بالا میآوریم! ﴿أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَرَضٌ أَن لَن یُخْرِجَ اللَّهُ أَضْغَانَهُمْ﴾، این کینه با این فطرت سازگار نیست، این به حق خلق شده است! شما این تُنگ خالی را سَم بدهید قبول میکند یا عسل بریزید قبول میکند، چون چیزی برای گفتن ندارد، این ظرف است؛ اما فرمود ما انسان را به عنوان ظرف خلق نکردیم، به عنوان حق خلق کردیم! کینه مثل آن غذای سمّی است که روده و معده نمیپذیرند، کینه را هم دل نمیپذیرد، اگر یک روز خودش بالا نیاورد، ما آن بالا میآوریم که رسوا میشود! چرا انسان این کار را بکند که کینه کسی یا کینه نظام را داشته باشد؟! «أَعَاذَنَا اللَّهُ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ سَیِّئَاتِ أَعْمَالِنَا»!
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
📝تفسیر سوره محمد جلسه 10 (1395/02/28)
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom