eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
برداشت از آیه ۵۳ ☑️ الی باید بهترین را به زبان جاری کند. زیرا می خواهد در بین شما و بگو مگوهای بیهوده به وجود آورد، چون او شما است. 🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
13_Fazlolghoran_Ketabe_Kafi_1395_Shahre_Moghaddase_Ghom.mp3
14.79M
📼 جلسه سیزهم ☑️ استاد:حجت الاسلام و المسلمین مصطفی امینی خواه 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
طرح حدیث خوانی رمضان.ناکامی ابلیس.mp3
13.09M
28 🔰ناکامی ابلیس 📜 پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله فرمود: اَلا اُخْبِرُكُمْ بِشَىْ‏ءٍ اِنْ اَنـْتُمْ فَعَلْتُموهُ تَباعَدَ الشَّیْطانُ مِنْـكُمْ كَما تَباعَدَ الْمَشْرِقُ مِنَ الْمَغْرِبِ؟ قالوا: بَلى، قالَ: اَلصَّوْمُ یُسَوِّدُ وَجْهَهُ (به واسطه ناکام ماندن او از گمراهی انسان روزه دار)وَ الصَّدَقَةُ تَـكْسِرُ ظَهْرَهُ وَ الْحُبُّ فِى اللّهِ وَ الْمُوازَرَةُ عَلَى الْعَمَلِ الصّالِحِ یَقْطَعانِ دابِرَهُ وَ الاْسْتِغْفارُ یَقْطَعُ وَ تینَهُ ؛‌(میراث حدیث شیعه ، ج 2، ص 20، ح 18) 🔘 پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:(الصلوة تسود وجه الشیطان.نماز چهره ی شیطان را سیاه می کند.)نهج الفصاحه/ ص 396. 🔘 همانطور که نماز موجب رو سیاهی شیطان است در باره روزه هم این تعبیر یسود از ایشان نقل شده است. 🔲 روزه گرفتن اعلام جنگ با شیطان ...این که روزه شیطان را روسیاه می کند یعنی به کام خودش نرسید. یعنی نتوانست به هدف خودش برسد. 🔲 شیطان در این نیت خبیثی که نسبت به تسلط بر شخص و کشاندن او به سمت حیوانیت و جهنم دارد، ناکام می ماند. روزه دار و اراده نه گویی به همه کشش های حیوانی... تنها به یک نفر چشم می گویم و بنده ی این و آن نیستم. 🔘 امکان ریا در صوم بسیار کمتر از دیگر عبادات است... روزه یعنی حاکمیت انسان بر نفس بهیمی و حیوانی... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 هویّت قرآنی 🔹 اگر گفتند سالی كه نكوست از بهارش پیداست، هم اگر سلوكش و سیرش به صلاح و فلاح می ‌رسد [که] در آن یازده ماه موفق است، از ماه مبارك رمضانش پیداست. این ماه مبارك رمضان باید نه تنها ذخیره خود را تأمین كند ذخیره سالانه سالكان را هم فراهم بكند. این ماه ورودی دارد و خروجی، مدخلی دارد و مخرجی، كه براساس ﴿رَبِّ أَدْخِلْنی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنی مُخْرَجَ صِدْقٍ﴾[1] سیره و سنتشان سپری می ‌شود، در ورود به ماه مبارك رمضان یك دعای مخصوصی دارند و در پایان ماه مبارك رمضان كه به نام وداع است دعای خاصی. 🔹 ماه مبارك رمضان در مكتب اهل بیت (علیهم السلام) به عنوان شهر طهور و شهر تمحیص شهر صیام و قیام نامیده شده است. بودن برای آن است كه چون شهر قرآن است و كسی با قرآن در تماس است كه اهل طهارت باشد وقتی انسان پیدا می‌كند كه از طهارت روح طرفی بسته باشد، چون قرآن كتابی است ﴿لا یمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ﴾[2] همان طور كه «لاَ صَلاَةَ إِلاَّ بِطَهُورٍ»[3] «لا هویة قرآنیه الا بالطهور» و همان طور كه طهارت نماز را وضو و امثال وضو تأمین می ‌كنند، را هم ماه مبارك رمضان و صیام و قیامش تأمین می‌ كند كه این ماه، ماه طهارت است تا هویت انسان هویت قرآنی بشود. این طبق بیان امام سجاد (سلام الله علیه) كه شد برای آن است كه قرآن در این ماه نازل شد و حرمت این ماه هم به بركت قرآن كریم است كه قرآن كریم معارف و احكام فقهی و حقوقی و اخلاقی فراوانی دارد كه یكی از آن احكام فقهی مسئله صیام است. وقتی در این ماه انسان طاهر شد، می ‌تواند براساس ﴿لا یمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ﴾ هویت قرآنی پیدا كند این هم یك مطلب و شاید در نوبت های قبل به عرضتان رسید كه همواره متزمّن این زمان را بركت می ‌دهد، چون قرآن باعث حرمت ماه مبارك رمضان شد، اگر یك سالك صالحی هویت قرآنی پیدا كرد، به ماه مبارك رمضان فخر می ‌بخشد. این شهر الله است، ولی شهر الله را ولی الله و خلیفة الله مشرَّف می‌ كند. 🔹 در دعاهایی كه از وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) در بخش پایانی ماه مبارك رمضان به عنوان دعا و وداع مطرح است این است كه به خدای سبحان عرض می كند «اللَّهُمَّ اشْحَنْهُ بِعِبَادَتِنَا إِیاک»؛ خدایا آن توفیق را بده كه ماه مبارك رمضان مشحون به عبادت ما بشود، ما چیزی فارق نبینیم، هیچ ذره‌ ای از زمان ماه مبارك رمضان بدون عبادت ما نگذرد! «وَ زَینْ أَوْقَاتَهُ بِطَاعَتِنَا لَک»؛ خدایا این ماه مبارك رمضان را مزین كن، زیور بده . آئین بندی بكن به طاعت ما! یعنی این زمان به اطاعت متزمّن مزین می‌ شود، این است كه ماه مبارك رمضان را شرف می‌ بخشد. انسان با چه شرفی دارد كه می‌ تواند آبروی ماه مبارك رمضان را حفظ بكند! این دعا اگر مستجاب نمی ‌شد، به ما نمی ‌گفتند که بخوانید و بخواهید. 🔹 ما از خدا می‌ خواهیم و خدا را می ‌خوانیم و از او مسئلت می ‌كنیم كه خدایا آبروی ماه مبارك رمضان را با اطاعت ما تأمین بكن كه اگر این «افضل شهور» است كه می ‌گوییم شهری كه «هَذَا شَهرٌ عَظَّمتَهُ وَ كَرَّمتَهُ وَ شَرَّفتَهُ وَ فَضَّلتَهُ عَلَی الشُّهُور»[4] این چهار فعل را برای او یاد می‌ كنیم، اینها به اطاعت ما بشود؛ یعنی ما داشته باشیم، قرآن بخوانیم، قرآن بفهمیم، به قرآن عمل بكنیم و قرآن را منتشر بكنیم، یعنی معارف و حكم قرآن را منتشر بكنیم كه به ماه مبارك رمضان ببخشیم! این به انتظار ماست و این وظیفه ‌ای است كه باید این را انجام بدهیم و انجام بدهیم. [1]. سوره اسراء، آیه80. [2]. سوره و.اقعه، آیه79. [3]. من لا یحضره الفقیه، ج1، ص33. [4]. الاقبال(ط ـ الحدیثه)، ج1، ص80. 📚 پیام تلویزیونی ماه مبارک رمضان ـ در مکتب اهل بیت (علیهم السلام) تاریخ: 1384 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی.اندیشه ورزی ۶.mp3
7.68M
💢 اندیشه ورزی 6 ☑️ دور اندیشی در امور 🔘 ... و من تورط فی الامور غیر ناظر (بدون نگرش و نظر ژرف)فی العواقب(فرجام امور) فقد تعرض لمفظعات(زشت و پلید و ناپسند و رسوا کننده) النوائب(پیشامدها؛بلاها؛مصیبت ها) و التدبیر قبل العمل یومنک من الندم ...) وسائل الشیعه ج ۱۵ ص ۲۸۱-۲۸۲ 🔘 حضرت علی علیه السلام در وصیت به محمد حنفیه می فرمایند : هر کس در کارها بدون توجه به فرجام آن وارد شود خود را در معرض رخدادهای بسیار زشت و ناپسند قرار میدهد و تدبیر تو را از پشیمانی ایمنی میبخشد. ▫️ آری بی شک هر كس بى فرجام نگرى ، خود را در كارها افكند ، با پيشامدهاى رسواكننده روبه رو شود. ▫️ اساس هر تصميمي، دورانديشي است. همراهي اين دو، موفقیت و خوشبختي به ارمغان مي‎آورد؛ بدان حد كه «دورانديش در گرفتاري‎ها سرگشته نخواهد شد.»[ الحزم صناعة، ثمرة الحزم السلامة، من لم يقدمه الحزم اخره العجز». (محمدباقر مجلسي: بحارالانوار، ج 71، ص 339)] ▫️ «دورانديشي فن است. ثمرة آن سالم ماندن از آسيب‎ها است، كسي كه دورانديشي او را پيش نبرد، ناتواني و درماندگي عقب نگاهش مي‎دارد.» [حمدباقر مجلسي: بحارالانوار، ج 71، ص 339.] 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
وجود مبارک امام حسن مجتبی امام دوم ما(سلام الله علیه) یک روز بچه‌های خودش و برادرزاده‌های خودش را در یک مجلس خانوادگی جمع کرد به آنها نصیحت کرد فرمود: «إنّکم صِغار قومٍ و یوشک أن تکونوا کبار قومٍ آخرین»[ بحارالأنوار, ج2, ص152.] فرمود فرزندان من بچه‌های من برادرزاده‌های من! شما امروز بچه‌اید ولی در آینده نزدیک بزرگ این شهرید بزرگ این کشورید بزرگ این مملکت‌ هستید بکوشید که برای بزرگی‌تان بزرگوارانه قدم بردارید ببینید امام به امامزاده‌ها چطور سفارش می‌کند فرمود فرزندان من و برادرزاده‌های من, خب فرزندان و برادرزاده‌های ایشان آنها همه معصوم‌زاده‌اند فرمود: «إنّکم صِغار قومٍ و یوشک أن تکونوا کبار قومٍ آخرین» شما امروز بچه‌اید در آینده بزرگید مسئولیت دارید چشم دیگران به شماست و از خانواده‌های خوب تربیت شدید هم خودتان را باید اصلاح کنید هم جامعه را باید اصلاح کنید الآن شما اگر ـ ان‌شاءالله الرحمن ـ در مسیر صحیح حرکت کنید حرف بد یاد نگیرید حرف بد نزنید اگر خواستید شوخی کنید با خودتان شوخی نکنید حرف‌های طنز یاد بگیرید, بگویید اما با یکدیگر شوخی نکنید وقار را کم می‌کند کم کم ـ خدای ناکرده ـ نگرانی ایجاد می‌کند انسان نشاط را با درایت باید مدیریت کند . به هر تقدیر سفارش وجود مبارک امام حسن مجتبی(سلام الله علیه) به پسران خود و به برادرزاده‌های خود همین بود که فرمود: «إنّکم صِغار قومٍ و یوشک أن تکونوا کبار قومٍ آخرین» فرمود فرزندان من برادرزاده‌های من! امروز شما کوچکید نوجوانید آینده بزرگ خواهید بود هم‌اکنون به فکر علم صحیح و عمل صالح باشید!!(دیدار دانش‌آموزان دبستانی 20/12/91) 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅این دعا را که شیخ کلینی از امام صادق علیه السّلام روایت کرده بخواند: اللَّهُمَّ هَذَا شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرْآنَ وَ قَدْ تَصَرَّمَ وَ أَعُوذُ بِوَجْهِکَ الْکَرِیمِ یَا رَبِّ أَنْ یَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَیْلَتِی هَذِهِ أَوْ یَتَصَرَّمَ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ لَکَ قِبَلِی تَبِعَةٌ أَوْ ذَنْبٌ تُرِیدُ أَنْ تُعَذِّبَنِی بِهِ یَوْمَ أَلْقَاکَ خدایا این است ماه رمضان، که قرآن را در آن نازل کردی، اینک در حال گذشتن است، و من به ذات کریمانه ات پناه میآورم از اینکه سپیده این شب طلوع کند، یا ماه رمضان بگذرد، و نزد تو برایم نتیجه کار ناشایست یا گناهی باشد که بخواهی مرا به سبب آن روزی که ملاقاتت کنم عذاب کنی. آبرومندان درگاه خدا واسه بنده بی آبرو دعا کنید تا فرصت از دست نرفته ... @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۶۵ الی اگر مراحل نفس را بگذراند و خود را به حقیقت برساند، نمی تواند بر او شود. 🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی. اندیشه ورزی ۷.mp3
13.37M
☑️ اندیشه ورزی 7 🔘 فرجام اندیشی از ویژگی های اسلام أَنَّ اِبْنَ اَلْكَوَّاءِ سَأَلَ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ صِفَةِ اَلْإِسْلاَمِ وَ اَلْإِيمَانِ وَ اَلْكُفْرِ وَ اَلنِّفَاقِ فَقَالَ أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى شَرَعَ اَلْإِسْلاَمَ ...وَ جَعَلَهُ... لِبَاساً لِمَنْ تَدَبَّرَ وَ فَهْماً لِمَنْ تَفَطَّنَ .... و اسلام را لباس (حـافـظ و نـگـهـبـان ) هـر كـه بـيـنـديـشـد قرار دادو نیز مـايـه فـهـم هـر كه زيرك باشد .( الکافي , جلد۲ , صفحه۴۹ ) 🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
طرح حدیث خوانی رمضان. فطر و فطرت.mp3
17.98M
29 🔘 فطر و فطرت 🔹 امام على عليه السّلام می‌فرماید: اِنَّما هُوَ عيدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللّهُ صِيامَهُ وَ شَكَرَ قِيامَهُ، وَ كُلُّ يَوْم لايُعْصَی اللّهُ فيهِ فَهُوَ يَوْمُ عيد؛ اين عيد است برای كسی كه خداوند روزه‌اش را قبول و نمازش را سپاس نهاده، و هر روزی كه خداوند در آن نافرمانی نشود روز عيد است.(نهج البلاغه، حکمت ۴۲۸ ) 🔲 بازگشت به طبیعت انسانی و الهی در فرهنگ اسلامی اولین روز ماه شوال به عنوان عید فطر و جشن بازگشت به فطرت معین شده است، زیرا مسلمانان روزه دار در طول ماه رمضان با ارتباط های پی در پی با خداوند متعال واستغفار از گناهان به تصفیه روح و جان خویش همت گماشته و از تمام آلودگی های ظاهری و باطنی که بر خلاف فطرت آن هاست، خود را پاک نموده و به فطرت واقعی خود برمی گردند . روز ترک گناه و فاصله گرفتن از زشتی ها و پلیدی ها و روز غلبه بر شیاطین، روز عید است . عید فطر روز بازگشت به فطرت است، این معنا رامی توان از لغت «عید فطر» هم فهمید، چرا که «عید» به معنای بازگشت و «فطر» به معنای «فطرت و طبیعت » است . 🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom