زندگی مومنانه.عبداللهی.اندیشه ورزی ۴.mp3
16.82M
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
#نگاشت_صوتی
💢 اندیشه ورزی 4
🔲 آینده نگری و فرجام اندیشی
📜 عنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ رَجُلاً أَتَى اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ لَهُ يَا رَسُولَ اَللَّهِ أَوْصِنِي، فَقَالَ لَهُ فَهَلْ أَنْتَ مُسْتَوْصٍ إِنْ أَنَا أَوْصَيْتُكَ حَتَّى قَالَ لَهُ ذَلِكَ ثَلاَثاً وَ فِي كُلِّهَا يَقُولُ اَلرَّجُلُ نَعَمْ يَا رَسُولَ اَللَّهِ ، فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَإِنِّي أُوصِيكَ إِذَا أَنْتَ هَمَمْتَ بِأَمْرٍ فَتَدَبَّرْ عَاقِبَتَهُ فَإِنْ يَكُ رُشْداً فَامْضِهِ وَ إِنْ يَكُ غَيّاً فَانْتَهِ عَنْهُ .( كافى، ج 8، ص 150.)
📜 امام صادق عليه السّلام فرمود:مردى به خدمت رسول خدا(صلّى اللّه عليه و آله) آمد و عرض كرد يا رسول الله!مرا وصيت كن!پيغمبر(صلّى اللّه عليه و آله)فرمود:آيا اگر تو را پند و وصيت كنم عمل مىكنى؟!عرض كرد بلى!و حضرت سه بار اين جمله را تكرار كرد و آن مرد پاسخ مثبت داد.تا اينكه رسول خدا(صلّى اللّه عليه و آله)فرمود:تو را وصيت مىكنم كه اگر قصد انجام كارى را گرفتى قبلا«عاقبت آن كار را تدبر و انديشه كن اگر داراى صلاح و رشد باشد امضايش كن و انجام بده و اگر ناپسند و نافرجام باشد تركش كن!»( وسائل الشیعة (جهاد النفس) / ترجمه افراسیابی ج ۱ ص ۱۵۱)
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💠 عقل و جهل
🔹 همه ما چه ظهور حضرت را درک بکنیم و چه ظهور حضرت را درک نکردیم یا اگر با همین بدن در رجعت درک بکنیم، مهم ترین #شرط_صحابت_و_یاری آن حضرت عقل است. در قرآن کریم #عقل را هم مکرّر بیان فرمود و ائمه (علیهم السلام) هم عقل را مشخص کردند.
🔹 مرحوم کلینی (رضوان الله علیه) در مقدمه کتاب کافی یک چند صفحهای به عنوان خطبه مرقوم فرمودند که خیلی مفصل نیست. کلینی با دیگر [بزرگان] یک مقدار فرق دارد؛ گرچه همه این ذوات جزء نائبان ائمه (علیهم السلام) هستند؛ ولی عقل گرایی کلینی ستودنی است! حتماً سعی بفرمایید این مقدمه را مطالعه کنید، چون خیلی مفصل نیست؛ منتها خیلی دقیق و لطیف است. مرحوم میرداماد (رضوان الله علیه) در کتاب شریف الرواشح السماویة این مقدمه را از بس لطیف و سودمند است جداگانه شرح کرده است.[1] آخرین خط مرحوم کلینی در این مقدمه این است: «إِذْ كَانَ الْعَقْلُ هُوَ الْقُطْبَ الَّذِی عَلَیهِ الْمَدَارُ وَ بِهِ یحْتَجُّ وَ لَهُ الثَّوَابُ وَ عَلیهِ الْعِقَابُ»؛[2] قطب تمدن و فرهنگ یک ملت، عقل آن ملت است. بعد از عبارت های معصومین (علیهم السلام) عبارتی به این لطیف تری و شایسته تری کمتر یافت می شود. فرمود قطب مسلمان ها در بخش فرهنگی عقل آنهاست: «إِذْ كَانَ الْعَقْلُ هُوَ الْقُطْبَ الَّذِی عَلَیهِ الْمَدَارُ»؛ #محور_تمدن و ترقّی عقل آن ملت است، احتجاج الهی بر مدار عقل آن ملت است، ثواب الهی براساس عقل آن ملت است و اگر ـ معاذالله ـ عقابی باشد بر اثر مخالفت عقل آن ملت است.
🔹 مرحوم کلینی (رضوان الله علیه) در کتاب «عقل و جهل»[3] که اولین کتاب است ایشان تقسیم کردند که علم مقابل جهل نیست، بلکه عقل مقابل جهل است. آنکه در برابر جهل می ایستد #عقل است، آنکه سنگر تشکیل می دهد #عقل است، وگرنه خیلی از موارد خود علم جزء سپاه جهل است؛ یعنی علم است به حمل اولی، جهل است به حمل شایع، برای اینکه با این علم دارد گناه می کند و خلاف می کند.
🔹 ایشان کتاب علم را در مقابل جهل ننوشتند، چون جهل دو قسم است: یک وقتی با تحقیقات علمی است و یک وقتی با تلبیس های عملی است، همین! جاهل دو قسم است: یا درس خوانده است یا درس نخوانده است. جهنمی دو قسم است: یا درس خوانده است یا درس نخوانده است. علم مقابل جهل نیست، چون با خود جهل جمع می شود؛ آنکه در برابر جهل است و موضع می گیرد و با آن جمع نمی شود #عقل است؛ لذا شما کتاب شریف کافی را وقتی بررسی می کنید می بینید اولین کتاب «کتاب العقل و الجهل» است، دومین کتاب «کتاب العلم» است.[4] او از کجا یاد گرفته؟ از همان بررسی هایی که امام کاظم[5] و سایر ائمه (علیهم السلام) فرمودند که #جنود_العقل_و_الجهل نه «جنود العلم و الجهل»، براساس آن تنظیم کتاب را به نام «کتاب العقل و الجهل» نامگذاری کردند.
[1]. الرواشح السماویة فی شرح الأحادیث الإمامیة(میر داماد)، ص39.
[2]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص9.
[3]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص10.
[4]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص30.
[5]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص13.
#روز_بزرگداشت_ثقة_الاسلام_کلینی
#شرط_صحابت_و_یاری_امام_زمان_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
#محور_تمدن_و_ترقی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه نکاح ـ جلسه 347
تاریخ: 1397/02/11
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
انسان در رهن خلاف های خود
اینکه می بینید بعضی ها می گویند من هر چه می خواهم خودم را #کنترل کنم، یا #سحر بلند شوم، یا فلان کار خیر را انجام دهم نمی توانم؛ راست می گویند!
وجود مبارک #پیامبر (ص) فرمود: انسانی که _ خدای ناکرده _ #خلاف کرده، #بدهکار است؛ و انسان بدهکار باید گرو بسپارد. در مسائل مالی اگر کسی بدهکار بود، زمین و خانه و فرش خود را گرو می دهد، اما کسی که #گناه کرده نمی تواند اینها را به خدایی که مالک السماوات و الارض است گرو بگذارد! خود او را #گرو می گیرند. هر کسی #رهن خلاف های خودش است.
✅ درس خارج فقه _ ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#ماه_مبارک_رمضان
#مدیون
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۴۸ ـ ۴۵ #سوره_اسرا
📌 جدایی از #کفّار
#سالک الی#اللّه می تواند با خواندن #قرآن و عمل به آن، خود را از کسانی که #ایمان به خدا ندارند جدا کند و خود را با آنها در #دنیا و #آخرت محشور ننماید. زیرا آنها دلهایشان حجابی دارد که #قرآن را نمی فهمند و نمی توانند وحدانیت #خدا را درک کنند، اینها #منافق اند و برای تو مثال هایی می زنند، نهایت کارشان این است که به تو #فحش می دهند و تو را #سحر شده معرّفی می کنند.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی.اندیشه ورزی ۵.mp3
9.98M
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
#نگاشت_صوتی
💢 اندیشه ورزی 5
☑️ اندیشیدن روح عبادت
الإمامُ عليٌّ عليه السلام :... الا لا خیر فی عبادة لیس فیها تفکر(کافی ج1 ص 36) در عبادت بدون اندیشه ورزی خیری نیست.
... لا خَيرَ في عِبادَةٍ ليسَ فيها تَفقُّهٌ ، و لا خَيرَ في عِلمٍ ليسَ فيهِ تَفكُّرٌ ، و لا خَيرَ في قِراءةٍ ليسَ فيها تَدَبُّرٌ .(تحف العقول : 204.)
امام على عليه السلام : در عبادتى كه با فقه (فهم) همراه نباشد، خيرى نيست. و در دانشى كه با انديشيدن همراه نباشد، خيرى نيست و در قرآن خواندنى كه با تدبّر توأم نباشد، خيرى نيست.
🔘 «تدبّر» از ریشه «دَبْر» (بر وزن ابر) گرفته شده و به معناى عاقبت اندیشى است.
🔘 یک عبادت همراه با تفکّر مى تواند سرنوشت ما را متحوّل و دگرگون نماید.
🔘 قرائت یک آیه همراه با تدبّر از یک ختم قرآن بى تدبّر ارزشمندتر است!(خواندن بدون کاربست-لعن قاریان خویش)
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💠 استعاذه
🔹 انسان هم مأمور به #استخاره و هم مأمور به #استعاذه است. استخاره یعنی طلب خیر، نه تفأّل! باید خیر بخواهد، چون ذاتاً فاقد است؛ باید از خدا بخواهد و لا غیر، چون او #خیر_مطلق است و باید آنچه می ماند و صلاح و فلاح بشر در آن است آن را بخواهد و نه چیز دیگر را.
🔹 در جریان #استعاذه هم این چنین است، إلا و لابد انسان باید استعاذه کند؛ زیرا #در_معرض_خطر علل و عوامل بیرونی و علل و عوامل درونی است، حتماً باید استعاذه کند! دوم اینکه فقط باید به خدا پناهنده بشود و از او کمک بخواهد. سوم باید به عنایت خدای سبحان از شرّ خارج و داخل برهد. هم استخاره لازم است با اضلاع سه گانه اش، هم استعاذه لازم است با اضلاع سه گانه اش؛ منتها در سوره مبارکه «فلق» استعاذه چهره کمک خواستن از ذات اقدس الهی و پناهندگی به خدا از #دشمنان_خارجی بود، علل و عواملی که ذکر شد ﴿مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ﴾[1] بود، ﴿شَرِّ غاسِقٍ﴾[2] بود، ﴿شَرِّ النَّفَّاثاتِ فِی الْعُقَدِ﴾[3] بود که اینها به سِحر و مانند آن از بیرون آسیب برسانند و ﴿شَرِّ حاسِدٍ﴾[4] بود که از راه حسد آسیب به محسود برسد. اما در سوره «ناس» استعاذه از #دشمن_داخلی است که مهم تر از دشمن خارجی است.
گر شود دشمن درونی نیست ٭٭٭ باکی از دشمن برونی نیست[5]
🔹 دشمن درونی با وسوسه، با #اغوا، با #اضلال، با #تمنیه و سایر علل و عواملی که برنامه های خود را شیطان مشخص کرده است، درون را #فاسد می کند و انسان را #غافل می کند و انسان را #جاهل میکند و انسان را به #جهالت در برابر عقل گرفتار می کند؛ لذا هم استعاذه از دشمن بیرونی هم استعاذه از دشمن درونی و مهمتر از دشمن بیرونی، دشمن درونی است.
🔹 شرّی که در سوره مبارکه «فلق» بود شرّ بیرونی است اما این شرّ درونی است که وسوسه می کند. انسان با فکر و اراده کار میکند اول با #اندیشه می اندیشد بعد با #انگیزه تصمیم و اراده و مانند آن را به عهده می گیرد. اگر کسی بخواهد مسیر انگیزه او و اراده او را دگرگون کند، اول در اندیشه او سوء اثر می گذارد اندیشه او را ویران میکند وهمی و خیالی می کند وسوسه می کند او را گمراه می کند، از اندیشهِ گم شده انگیزه پراکنده پدید می آید و مانند آن؛ لذا فرمود: ﴿مِنْ شَرِّ الْوَسْواسِ﴾ که این ﴿الْخَنَّاسِ﴾ است. انسان هر وقت متذکر شد این در گوشه های ذهن می خزد و هر وقت غافل شد خودش را نشان می دهد. درباره مژده به پرهیزکاران که فرمود پرهیزکاران کسانی اند که ﴿إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیطانِ تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ﴾[6] اگر ببینند یک خیال باطلی، یک وهم باطلی، یک شورش باطلی در بیرون قلب او راه پیدا کرده است می بیند این #حرامی به نام شیطان احرام بسته است تا وارد #کعبه_دل بشود، هم می فهمد او حرامی است، هم می فهمد احرامش #احرام_کاذب است، هم از انگیزه سوء او باخبر است که او منتظر است که درِ کعبه دل چه وقت باز می شود که آنجا وارد بشود «فَبَاضَ وَ فَرَّخ» که در خطبه های نورانی امیرالمؤمنین (علیه افضل صلوات المصلین) آمده است،[7] باخبر است.
🔹 #مردان_الهی که مواظب قلب هستند، این حرامی را می شناسند، احرام بستن حرامی را می شناسند، می شناسد او منتظر باز شدن درِ کعبه است وارد دل بشود ﴿تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ﴾ وقتی متذکر شدند به نام حق #ذکر_گویان شدند او خنّاس است در گوشه ای می خزد:
پاسبان حَرَم دل شده ام شب همه شب ٭٭٭ تا در این خانه جز اندیشه او نگذارم[8]
[1]. سوره فلق، آیه2.
[2]. سوره فلق، آیه3.
[3]. سوره فلق، آیه4.
[4]. سوره فلق، آیه5.
[5]. هفت اورنگ (جامی), سلسلةالذهب, دفتر اوّل.
[6]. سوره اعراف، آیه201.
[7]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه7.
[8]. دیوان حافظ، غزل شماره324.
#احرام_کاذب
#شیطان
#اندیشه_و_انگیزه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه ناس
تاریخ: 1398/01/29
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
17.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 محاسبه
🆔 @a_javadiamoli_esra
تو نیک و بد خود هم از خود بپرس ٭٭٭ چرا بایدت دیگری محتسب[1]
🔹 گفتند: «حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا»؛[2] یعنی #ممتحن خودت، خودت باش! این مفهوم که کاری از آن ساخته نیست. اگر غذای سمّی به او دادیم این وسیله ای می شود برای گناه، اگر غذای سالم به او دادیم، این وسیله ای می شود برای #صلاح. فرمود وسیله صلاح آن مواد غذایی را ما به شما دادیم ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾، اسلحه هم دادیم که در آن درون اگر مشکلی پیدا کردی از آن سلاح استفاده کنی، «الدُّعَاءُ سِلَاحُ الْمُؤْمِن»[3] این را هم ما به شما دادیم و رهبران الهی هم برای شما قرار دادیم معرفی کردیم که به تعبیر قرآن کریم اینها #ناصح_اند و نصیحت می کنند.
[1] . دیوان حافظ، قطعات، قطعه شماره1.
[2] . مصباح الشریعة، ص86.
[3] . الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص468.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1395/10/30
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی _ کسب ره توشه با بدرقه مهمانی خدا
وظیفه ما در #ماه_شعبان ، تدارک #استقبال #ماه_مبارک_رمضان بود، و وظیفه ما در #ماه_شوال ، تدارک #بدرقه این مهمان الهی است. برای ماه #شعبان یک وظائفی است که یکی از آنها #روزه گرفتن است که به استقبال ماه مبارک #رمضان می رویم؛ و همچنین برای ماه #شوال یک سلسله دستورهایی است که چند روز بعد از #عید_فطر روزه بگیرند تا این ماه پر برکت را بدرقه کنند. یک ماه انسان در خواب هم #مهمان_خدا باشد، و در بیداری؛ لابد یک #ره_توشه ای لازم است.
✅ درس اخلاق در جمع طلاب، دانشجویان و اقشار مختلف مردم _ قم ؛ ۱۳۸۱
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#فصل_رهایی
#بدرقه_ماه_مبارک_رمضان
#بدرقه_ماه_رمضان
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
طرح حدیث خوانی رمضان.لکه گیری.mp3
10.78M
#ماه_مبارک_رمضان
#رمضان
#ماه_مغفرت
#طرح_حدیث_خوانی 27
☑ لکه گیری
در قرآن نوعا دو وصف غفور و رحیم با هم آمده (در حدود 70 مورد) و در اکثر موارد غفور مقدم بر رحیم ذکر شده است.(تنها در آیه 2 سباء رحیم بر غفور مقدم آمده است)
مغفرت به مثابه غبار روبی و لکهگیری روح آدمی است. مغفرت لکه گيري است، رحمت رنگ زدن است. هرجا را ميخواهند رنگ بزنند اول لکهگيري ميکنند، ناخالصيهايي که باعث ميشود رحمت نچسبد را ميگيرند و صيقلي ميکنند. استغفار يعني خدايا مرا صيقل بده. من استغفار ميکنم يعني از خدا ميخواهم، مغفرت خدا شامل من شود يعني مستجاب شد، تو را با همه سختيها لکهگيري ميکنيم. زدودن زنگهايي که روي قلب انسان را گرفته دردناک هست، ولي در عوض صيقلي ميشود، در عوض اينقدر رحمت و رنگ الهي قشنگ روي کار مينشيند لذا خداوند غفور رحيم است، پشت سر هم آورده ميشود، خدا تميز ميکند و رنگ ميزند. اول تميز و صيقلي ميکند، آماده پذيرش رنگ ميکند و بعد صبغه الهي ميافتد.
فرق مغفرت و رحمت اين است مغفرت اول آن لكهگيريهاي انسان است. اگر كسي را بخواهند به «صبغه الهي» رنگ كنند كه با تباهي او رنگ نميكنند. اگر پارچهاي را خواستند رنگ كنند يا ديواري را خواستند رنگ كنند با همان لكهها كه رنگين نميشود؛ اول لكهها زدوده ميشود وقتي شفاف شد بعد نوبت رنگ كردن هست. آن لكهگيريهاي گناه به نام مغفرت است آن رنگكاري خدا كه «صبغه الهي» است به نام رحمت است. فرمود: شما از خداي سبحان لكهگيري طلب كنيد، خدا هم لكهگيري ميكند [و] هم رنگآميزي ميكند؛ هم مغفرت دارد و هم مرحمت دارد.
@rahighemakhtoom
#تسنیم
🔰خوشحالی پیامبر
❇️....﴿وَ إِن تَتَوَلَّوْا﴾ اگر ـ معاذالله ـ شما دین خدا را یاری نکردید ﴿یَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیْرَکُمْ ثُمَّ لاَ یَکُونُوا أَمْثَالَکُم﴾. هم فخر رازی نقل کرد، هم علمای شیعه نقل کردند، هم در تفسیر کبیر فخر رازی هست، هم در تفسیر شریف تبیان مرحوم شیخ طوسی هست، میگوید وقتی این آیه نازل شد وجود مبارک پیغمبر به قدری خوشحال شد که چیزی جای او را نگرفت! فرمود به اندازه دنیا من خوشحال شدم! این تعبیر وجود مبارک پیغمبر است بعد از نزول این آیه، بعد اشاره کرد به سلمان و فرمود از فارس و ایران مثل او هستند: «لَوْ کَانَ الْإِیمَانُ مَنُوطاً بِالثُّرَیَّا لَتَنَاوَلَهُ رِجَالٌ مِنْ فَارِسَ»؛ حضرت هم به سلمان اشاره کرد و فرمود او از همین قبیل است. این آیه که نازل شد، اینقدر وجود مبارک پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) خوشحال شد، فرمود من به اندازه دنیا خوشحال شدم! برای اینکه میدانم خدا تنهایم نمیگذارد، حالا اینها نشدند، دیگری! من که نمیخواهم حالا این زید یاری کند، ما میخواهیم دین یاری بشود؛ حالا زید نشد عمرو!
❇️مرحوم شیخ طوسی در پایان این آیه آورده است: «لما نزلت هذه الآیه»؛ یعنی این دو جمله ﴿إِنْ تَتَوَلَّوْا یَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیْرَکُمْ ثُمَّ لاَ یَکُونُوا أَمْثَالَکُم﴾، «فرح النبی(صلی الله علیه و آله و سلم) و قال هِیَ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنَ الدُّنْیَا»؛[34] از کلّ دنیا برای من محبوبتر است، برای اینکه من میدانم این دین از بین نمیرود، حالا زید نشد، عمرو!
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom