eitaa logo
🔅 صفحه قرآنی رحیق🔅
2.8هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
1.7هزار ویدیو
830 فایل
«رحیق» یعنی نوشیدنی گوارا و ناب ویژه بهشتیان. ۲۵مطففین . مقصد و مقصود ما درک و دریافت عمیق تر کتاب خداست. از محتوای لقمه ای و عموم پسند و صرفا انگیزشی استقبال نمی کنیم.همراهان ما اندکند لیکن ژرف نگرند. @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
آیه سوم سوره مائده و ارتباط آن با حادثه غدیر ! .pdf
حجم: 630.1K
41 📌 آیه سوم سوره مائده و ارتباط آن با حادثه غدیر! ▪ پرسش و پاسخ ▪ مقاله ای انتقادی ▪ برای پژوهشگران 🌱🌱🌱 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
آیه سوم سوره مائده (الیوم اکملت لکم دینکم) و ارتباط آن با حادثه غدیر !.docx
حجم: 29.4K
41 🌴🌴🌴 📌 آیه سوم سوره مائده و ارتباط آن با حادثه غدیر! ▪ پرسش و پاسخ ▪ مقاله ای انتقادی ▪ برای پژوهشگران 🌱🌱🌱 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(161) 🔅🔅🔅 ✳️آیه 7 - ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على ابصرهم غشوه ولهم عذاب عظيم ☑️بحث روايى بررسى روايات تفسيرى در اين مبحث و مباحث ديگر نشان مى دهد كه بسيارى از نكات روايى مستنبط از جمع بندى آيات قرآنى است ؛ گرچه مطالب ابتكارى در تطبيق و مانند آن، در نصوص يافت مى شود. ⏪ 5- قلب و سمع و بصر درونى در كلمات معصومان (عليهم السلام) ▪ عن الصادق (عليه السلام): ما من قلب الا وله اذنان على احدهما ملك مرشد و على الاخر شيطن مفتن هذا يامره و هذا يزجره. ▪ عن اميرالمومنين (عليه السلام): الا ان ابصر الابصار مانفذ فى الخير طرفه الا ان اسمع الاسماع ماوعى التذكير وقبله. ▪ فلو رميت ببصر قلبك نحو ما يوصف لك منها (الجنه) لعزفت نفيك عن بدايع ما اخرج الى الدنيا من شهواتها و لذاتها و زخارف مناظرها. ▪ والهوى شريك العمى. ▪ ان للقلوب شهوه واقبالا وادبارا فاتوها من قبل شهوتها و اقبالها فان القلب اذا كره عمى. ▪ و ما كل ذى قلب بلبيب ولا كل ذى سمع بسميع ولا كل ناظر ببصير. ▪ و من عشق شيئا اعشى (اعمى) بصره و امرض قلبه فهو ينظر بعين غير صحيحه و يسمع باذن غير سمعه قد خرقت الشهوات عقله و اماتت الدنيا قبله. ▪ والامانى تعمى اعين البصائر. ▪ فانى اوصيكم بتقى الله... فان تقوى الله دواء داء قلوبكم و بصره عمى افئدتكم و شفاء مرض اجسادكم و صلاح فساد صدور كم وطهور دنس انفسكم و جلاء عشا (غشاء) ابصاركم. ▪ ... الحكمه التى هى حياه للقلب الميت و بصر للعين العمياء وسمع للاذن الصماء. ▪ و ما جالس هذا القرآن احد الا قام عنه بزياده اونقصان: زياده فى هدى او نقصان من عمى. 👈👈 اشاره: انسان همان گونه كه در محدوده بدن خود اعضا و جوارح ادراكى و تحريكى دارد كه گاهى سالم است و گاهى بيمار، گاهى صحيح است و زمانى معيب، چنانكه گاهى هست و گاهى بيمار، گاهى صحيح است و زمانى معيب، چنانكه گاهى هست و گاهى اصلا نيست، در محدوده روح نيز اعضا و جوارح ادراكى و تحريكى هست كه مانند احكام بدن ، لوازم خاص خود را دارد. همان طور كه در بين اعضاى ادراكى ظاهرى عنوان سمعه و بصر از عناوين ديگر بيشتر مطرح است، در بين اعضاى ادراكى باطنى نيز، همين دو عنوان از ديگر عناوين مطرح تر است وگرنه در نهان انسان شامه اى است كه با استشمام آن مى گويد: (انى لاجد ريح يوسف لولا ان تفندون) و آنچه در نصوص فوق بازگو شد گوشه اى از آثار حيات روح و سلامت اعضا و جوارح ادراكى و تحريكى آن است كه تفصيل آنها در ذيل آيات مناسب، با استمداد از روايات مربوط، بيان خواهد شد. ◽ در پايان توجه به اين مطلب براى اصحاب صفا و ارباب ذوق سودمند است: از امام صادق (عليه السلام) نقل شده كه دلهاى داراى اعراب چهارگانه است: رفع، فتح، خفض و وقف (اصطلاح مزبور مطابق با عرف اديبان نيست). رفع دل، در ياد خداست و فتح دل، در راضى بودن از خدا و خفض دل، در سرگرمى به غير او، و وقف دل، در غفلت از خداست. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
پویش موضوعی سوره نازعات.pdf
حجم: 585.8K
📌 نگاشت 78: پویش موضوعی سوره نازعات ✅فایل متنی پویش موضوعی سوره نازعات حاوی بیش از 1800 نکته برای محققان قرآن پژوه،مربیان و کانون های قرآنی و کسانی که در کوتاه ترین فرصت می خواهند پیام های قرآنی را دریافت نمایند. 🔰ثواب انتشار و استفاده این فایل را به پیشگاه امام جعفر بن محمد الصادق علیه السلام هدیه کنیم. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
پویش موضوعی سوره نازعات.docx
حجم: 30.7K
📌 نگاشت 79: پویش موضوعی سوره نازعات ✅فایل متنی پویش موضوعی سوره نازعات حاوی بیش از 1800 نکته برای محققان قرآن پژوه،مربیان و کانون های قرآنی و کسانی که در کوتاه ترین فرصت می خواهند پیام های قرآنی را دریافت نمایند. 🔰ثواب انتشار و استفاده این فایل را به پیشگاه امام جعفر بن محمد الصادق علیه السلام هدیه کنیم. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
(95) 🔆🔆🔆 ⏪ 2-برخورداری از زندگی عادی و معمولی قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ یوحَى إِلَی أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَنْ كَانَ یرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْیعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا یشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا«کهف/110» بگو: «من فقط بشری هستم مثل شما؛ (امتیازم این است که) به من وحی می‌شود که تنها معبودتان معبود یگانه است؛ پس هر که به لقای پروردگارش امید دارد، باید کاری شایسته انجام دهد، و هیچ کس را در عبادت پروردگارش شریک نکند! وَقَالُوا مَالِ هَذَا الرَّسُولِ یأْكُلُ الطَّعَامَ وَیمْشِی فِی الْأَسْوَاقِ لَوْلَا أُنْزِلَ إِلَیهِ مَلَكٌ فَیكُونَ مَعَهُ نَذِیرًا«فرقان/7» و گفتند: «چرا این پیامبر غذا می‌خورد و در بازارها راه می‌رود؟! (نه سنت فرشتگان را دارد و نه روش شاهان را!) چرا فرشته‌ای بر او نازل نشده که همراه وی مردم را انذار کند (و گواه صدق دعوی او باشد)؟! رَبَّنَا وَابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ یتْلُو عَلَیهِمْ آیاتِكَ وَیعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَیزَكِّیهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِیزُ الْحَكِیمُ«بقره/129» پروردگارا! در میان آنها پیامبری از خودشان برانگیز، تا آیات تو را بر آنان بخواند، و آنها را کتاب و حکمت بیاموزد، و پاکیزه کند؛ زیرا تو توانا و حکیمی (و بر این کار، قادری)!» وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِینَ یمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا«فرقان/63» 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔅 صفحه قرآنی رحیق🔅
#چشمه_حکمت #تفسیر_قرآن #پویش_موضوعی #تفسیر_سوره_نازعات #سوره_تکویر #نازعات 📌 نگاشت 79: پویش موضوعی
☑ با سلام و عرض ادب محضر همراهان ارجمند به حول و قوه الهی تفسیر سوره نازعات در دو قالب متنی و صوتی و در سه سطح عمومی ؛متوسط و تخصصی به پایان رسید و از نوبت بعدی ان شاء الله تفسیر سوره نباء را آغاز خواهیم کرد. ◽ چنانچه نقطه نظری در باره مباحث ارائه شده دارید خوشحال می شوم با بنده در میان بگذارید. آیدی خادم صفحه قرآنی 👇👇👇 @jebhefarhangi
لطفابا ما همراه باشید.🌹 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌ضروری ترین و مبارزه الإمامُ الكاظمُ عليه السلام ـ لمّا سُئلَ عن أوجَبِ الأعداءِ مُجاهَدةً ـ أقرَبُهم إلَيكَ و أعداهُم لَكَ··· و مَن يُحَرِّضُ أعداءَكَ علَيكَ، و هُو إبليسُ(تحف العقول : 399) 🔰امام كاظم عليه السلام ـ در پاسخ به اين پرسش كه جهاد با كدام واجب تر است ـ فرمود : آن كه از همه به تو نزديكتر و دشمنيش با تو بيشتر است... و كسى كه تو را بر ضدّت تحريك مى كند و آن است. 🌱🌱🌱 📎تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌معرفی اجمالی تفاسیر قرن پانزدهم هجری قمری(١٣و١٤) 🔰مواهب الرحمن فی تفسیرالقرآن اثـر سـیـد عبدالاعلی (1328 - 1414 ق) فرزند سید علی رضا سبزواری نجفی، از مراجع تقلید و فقهای شیعه. این تفسیر در چند مجلد به زبان عربی و شیوه روائی و حکمی شامل تمام قرآن کریم است. در مـجـلـه تراثنا آمده است که چند مجلد از این تفسیر رد نجف اشرف طبع و منتشر گردیده و سایر مجلدات در قید تالیف و چاپ می باشد. ▫️ اثـر دیگر عبدالاعلی سبزواری حاشیه و شرح تفسیر الصافی است که در یک مجلد به زبان عربی و شیوه روائی شامل بخشی از قرآن کریم می باشد مؤلف با مشرب معقولی خود حواشی و شروحی بر تـفـسـیـر صافی ملا محسن فیض کاشانی (1007 - 1091 ق) با استفاده از روایات ائمه اطهار (ع) نگاشته است. نسخه اصل به خط مؤلف در کتابخانه وی در نجف اشرف موجود است. 📚منابع : مجله تراثنا، شماره چهارم، سال دوم، شوال 1407 ق، 28؛ معجم رجال الفکر و الادب، 223. 🌱🌱🌱 🔰التمهید فی علوم القرآن اثر آیت اللّه محمد هادی معرفت (متولد ح 1350 ق)، از ائمه اجتهاد و مدرسین خارج حوزه علمیه قم. این تفسیر در چند مجلد شامل مقدمات و مدخلهای تفسیر به زبان عربی و شیوه استدلالی شامل تمام قرآن کریم از آغاز تا انجام آن است. ▫️مـؤلـف در مـقدمه بر مدخل تفسیر خویش می نویسد از آغاز اشتغال به طلب علم بسیار به شؤون قـرآن کـریم و مطالعه تفسیرهای گوناگون و کتب حاوی علوم قرآن مانوس بودم از همان زمان کـتـب تـفـسـیـر و عـلـوم مـربوط به آن را مطالعه می کردم در دو مورد برای خود یادداشتهایی برمی داشتم نخست آنچه در صحت اقوال و گفتار نویسنده برایم مورد شک و تردید واقع می شد و دوم آنچه مورد تحسین این جانب قرار می گرفت. ▫️و بـا مـرور زمـان انبوهی از یادداشتها نزد این جانب جمع گردید تا اینکه آنها را به فصول مختلف تبویب و تنظیم نمودم که در نتیجه شامل بحثهای متنوع قرآنی گردید. این بحثها را پس از تنظیم، مدخل تفسیر وسیط خود قرار دادم. ▫️مـؤلـف مـجـلـد اول تـفسیر خویش را به بحث وحی و قرآن، و ظاهر آن و مجلد دوم را به ناسخ و منسوخ و مجلد سوم را به محکمات و متشابهات قرآن اختصاص داده سپس حقیقت تاویل، مذاهب سلفیه و تشکیک آنها و ایجاد تشابه در آیات و بعد بعضی از آیات متشابه را ذکر نموده است. مجلد اول تا چهارم این تفسیر طبع و منتشر گردیده است. 📚 منابع : تفسیر التمهید فی علوم القرآن، 4 مجلد؛ معجم المؤلفین العراقیین، 3/260؛ مؤلفی الشیعة، 386؛ معجم الدراسات القرآنیة عند الشیعة الامامیة، 68. 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom