eitaa logo
✳️محفل تفسیر و قرآن شناسی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
728 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌امیر الاُمراء 💠 در همین زیارت نورانی (سلام الله علیه)، فرمود: در هیچ صحنه ای خدا برای توی ، قرار نداد؛ (فما امّر احداً علیک)، هیچ کسی را امیر تو قرار نداد، تو امیر الامرائی.* تحت امارت احدی قرار نگرفتی. پیغمبر باید امیر قرار بدهد، سِمت قرار بدهد. ▫️در یکی از صحنه های جنگ، دست راست مبارک آسیب دید. پرچم افتاد، یک عده رفتند پرچم را بگیرند. فرمود: (ضعوه فی شماله فانّ شماله خیر من ایمانکم).* فرمود درست است دست راست آسیب دید، ولی پرچم را به دست چپ حضرت بگذارید. دست چپ حضرت از تمام دست های راست بالاتر است. __________________ * المزار (للشهید الاوّل) / صفحه ۸۱ * مناقب آل ابی طالب (علیهم السّلام) لابن شهر آشوب / جلد ۳ / صفحه ۲۹۹ ✅ درس اخلاق _ دماوند ؛ ۱۳۹۷/۰۶/۰۸ 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌معرفی اجمالی قرن پانزدهم هجری قمری(١۶) 🔰احسن الحدیث اثر سید علی اکبر قرشی (زنده در 1366 ش) از قرآن پژوهان کوشای معاصر صاحب قاموس قرآن 7 جلد در 3 مجلد به فارسی که یکی از محققانه ترین فرهنگهای خاص لغات قرآن مجید است. ▫️ احـسن الحدیث تفسیری است به فارسی، به شیوه عقلی - استدلالی، کلامی، و گرایش به مسائل علمی و اجتماعی عصر جدید. مؤلف درباره شیوه نگارش خود در پایان مقدمه چنین آورده است : ▫️ در این تفسیر ابتدا قسمتی از آیات که به نظر نگارنده باهم ارتباط دارند، نوشته شده، و ترجمه آیات در ذیل آنها بیان می گردد. ▫️سپس مطالب تفسیری در سه بخش : کلمه ها، شرحها و نکته ها بررسی می شود. بدین طریق که ذیل عنوان کلمه ها متن آنها توضیح داده می شود. ▫️ و ذیل عنوان شرحها آیات شریفه مورد تفسیر قرار می گیرد و در ذیل عنوان سوم، برداشتهایی که می شود از آیات کرد و مطالبی که مربوط به آنهاست بیان می شود (احسن الحدیث، 1/26). احـسن الحدیث در 12 مجلد است و در فاصله سالهای 1360 تا 1371 از سوی بنیاد بعثت در تهران انتشار یافته است. 📚 منبع : احسن الحدیث. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۵۲ 📌طمع ورزی شیطان الی باید بداند که شیطان به قدری است که اگر خدای تعالی از انبیاء و اولیائش نمی کرد و وسوسه های او را به آنها نمی فهماند در آرزوهای می نمود و آنها را در شان تضعیف می کرد. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌کیفیت کار قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: اِنَّ اللّه َ يُحِبُّ مادامَ مِن عَمَلٍ صالِحٍ وَ اِن كانَ يَسيرا.(كنزالعمال، ح 5348) خداوند عمل صالح مداوم را هر چند اندك باشد، دوست دارد. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📋 تفسير به رأي 📋 پيرامون تفسير به رأي مطالبي مطرح است كه به برخي از آنها اشاره مي شود: ⏪ششم. همان طوري كه قبلاً اشاره شد، تفسير كتابِ هر مؤلف و گفتار هر گوينده، به صِرفِ رأي خواننده يا شنونده نارواست و همين ناروايي اگر درباره‌ي متون مقدّس ديني باشد، با منع ويژه‌ي عقلي و نقلي همراه خواهد بود و تا حدودي منابع تفسير صائب و نيز معيار تفسير به رأي مشخص شد. اما آنچه مهم است توجه به يك نكته حسّاس و شايان اهتمام مي باشد و آن اينكه آيا تفسير همه‌ي معارف قرآن، طبق قواعد ادبي عرب، لغت، صرف، نحو،معاني، بيان، بديع، و ساير شئون وابسته به ادبيات ممكن است تا كسي بگويد: رعايت قانون محاوره‌ي عرب در ديالوگ و گفت و گو يا تفهيم و تفهّم يا امر و نهي و وعد و وعيد، براي استنباط معارف از قرآن كافي است. هرچند علوم ديگري نيز لازم است، ولي ابزار مفاهمه‌ي مطالب قرآن، واژگان عربي است. ▫️يعني تمام علوم پايه براي استظهار مطالب اسلامي از متون ديني كه به زبان عربي است، فقط در محدوده‌ي قوانين ادبي عرب كاربرد دارد يا آنكه براي نيل به بلنداي معارف الهي بايد كاملاً دقيق بود كه پيام ويژه قرآن و فرهنگ مخصوص وحي را تا آنجا كه ممكن است بدون تصرّف در واژگان عرب به نحو توسّع از همان قانون محاوره بهره مند شد و اما فراتر از آن منطقه كه ظرفيت لغت و ادبيات عرب، تاب آن مظروفِ رفيع و عميقْ را ندارد، بايد صنعتِ ادبي ويژه‌ي وحي را كه خداوند سبحان در كالبَد واژگان عرب اعمال كرد و سطح ادبيات عربي را ارتقاء داد و با شواهد و قرائنِ خاص، ظرفيت آن را توسعه داد؛ سپس مظروف سپهري را در ظرفِ زميني ريخت و اين ريزش و املاء را به نحو تجلّي دانست؛ نه به نحو تجافي و پيوندِ بخشِ طبيعي ظرف را با سَمْت و سوي فرا طبيعي آن حفظ نمود، ملاحظه نمود و با آن ابزار معارف اسلامي را از متون ديني استنباط كرد. 👈 ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
76 🔅🔅🔅 ⏪مثَل کف دست و آب 3 (اءَنزَلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَسَالَتْ اءَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّیْلُ زَبَدًا رَّابِیًا وَمِمَّا یُوقِدُونَ عَلَیْهِ فِی النَّارِ ابْتِغَآءَ حِلْیَةٍ اءَوْ مَتَعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ کَذَا لِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَطِلَ فَاءَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفَآءً وَاءَمَّا مَایَنفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الاَْرْضِ کَذَا لِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الاْمْثَالَ) . ((خداوند از آسمان آبی فرستاد و از هر درّه و رودخانه ای به اندازه آنها سیلابی جاریشد ، سپس سیل بر روی خود کفی حمل کرد ؛ و از آنچه (در کوره ها) برای به دست آوردنزینت آلات یا وسایل زندگی ، آتش روی آن روشن می کنند نیز کفهایی مانند آن به وجودمی آید خداوند ، حق و باطل را چنین مثل می زند ! امّا کفها به بیرون پرتاب می شوند ولیآنچه به مردم سود می رساند [ آب یا فلز خالص ] در زمین می ماند ؛ خداوند این چنینمثال می زند)) . 🌱🌱🌱 2- معنای ((زَبَد)) و ((رابی )) ((زَبَد)) به معنای کف روی آب و یا هرگونه کف می باشد و ((رابی )) به معنای بلندی و برتری است ، در نتیجه معنای جمله (فَاحْتَمَلَ السَّیْلُ زَبَدًا رَّابِیًا) این است که : ((سیلاب ، کفهایی را بر بالای خود حمل می کند)) ، یعنی باطل همواره مستکبر ، بالانشین و همچون کف روی آب خود نما و میان تهی است، ولی حق همیشه پر محتوا و سنگین وزن است . ▫️بعضی از مفسّران گفته اند : ((در آیه بالا در حقیقت سه تشبیه است : 🔸الف ((نزول آیات قرآن )) ازآسمان وحی ، تشبیه شده به نزول قطرات حیاتبخش باران . 🔸ب ((دلهای انسانها)) تشبیه شده به زمین ها و درّه ها که هر کدام به اندازه وسعت وجودیشان بهره می گیرند . 🔸ج ((وسوسه های شیطانی )) به کفهای آلوده روی آب تشبیه شده است که این کفها از آب پیدا نشده ، بلکه از آلودگی محل ریزش آب به وجود می آید و به همین جهت وسوسه های نفس و شیطان از تعلیمات الهی نیست ، بلکه از آلودگی قلب انسان است و به هر حال سرانجام ، این وسوسه ها از دل مؤ منان بر طرف می گردد و آب زلال وحی که مایه هدایت و حیات انسانهاست باقی می ماند)) 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
♻️پرکارترین و پرمحتواترین مجموعه در زمینه معارف قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌گرفتن حق بدون ترس 🔰قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: لَنْ تُقَدَّسَ اُمَّةٌ لايُؤْخَذُ لِلضَّعيفِ فيها حَقُّهُ مِنَ الْقَوىِّ غَيْرَ مُتَعْتِـعٍ. (تحف العقول، ص 142) پيامبر خدا صلى الله عليه و آله می فرمایند: ملّتى كه نتوان در ميان آنان بدون دلهره، حقّ ضعيف را از قوى گرفت، هرگز قابل ستايش نيست. 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔆 دیدگاه جالب امام خمینی ره درباره غدیر و مساله حکومت علوی ◼️مسأله غدیر، مسأله ای نیست که به نفسه برای حضرت امیر یک مسأله ای پیش بیاورد، حضرت امیر مسأله را ایجاد کرده است. آن وجود شریف که منبع همه جهات بوده است، این شده است که غدیر پیش بیاید. غدیر برای ایشان ارزش ندارد، آن که ارزش دارد خود حضرت است که دنبال آن ارزش، غدیر آمده است. ◻️ خدای تبارک و تعالی که ملاحظه فرموده است که در بشر بعد از رسول الله کسی نیست که بتواند را به آن طوری که باید انجام بدهد، آن طوری که دلخواه است انجام بدهد، مأمور می کند رسول الله را که این شخص را که قدرت این معنا را دارد که عدالت را به تمام معنا در جامعه ایجاد کند و یک حکومت الهی داشته باشد، این را نصب کن. نصب حضرت امیر به این طور نیست که از حضرت باشد، مقامات معنوی حضرت و مقامات جامع او این است که پیدا بشود و این که در روایات ما و از آن زمان تا حالا این غدیر را آن قدر از آن تجلیل کرده اند، نه از باب این که حکومت یک مسأله ای است، حکومت آن است که حضرت امیر به ابن عباس می گوید که (به قدر این کفش بی قیمت هم پیش من نیست) ، آن که هست است. ◼️ زنده نگه داشتن این عید نه برای این است که چراغانی بشود و قصیده خوانی بشود و مداحی بشود، اینها خوب است، اما مسأله این نیست. مسأله این است که به ما یاد بدهند که چطور باید کنیم، به ما یاد بدهند که غدیر منحصر به آن زمان نیست، در همه اعصار باید باشد و روشی که حضرت امیر در این حکومت پیش گرفته است باید روش ملت ها و دست اندرکاران باشد . 📚صحیفه نور جلد 20 صفحه 28 @rahighemakhtoom ♻️صفحه قرآنی رحیق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆ذکرُ علیّ عبادةٌ 🔈مدح حضرت امیرالمومنین علیه السلام 🎙حاج محمود کریمی سپاه پلک هایش چند لشکر را تکان می داد علی با خطبه خوانی قلب منبر را تکان می داد... 👌 @rahighemakhtoom ♻️ مبلغ صفحه قرآنی رحیق باشید
فرازهایی از خطبه غدیریه 1.mp3
3.57M
📌 فرازهایی از خطبه غدیر پیامبر در حجة البلاغ 1 📼 خوانش: آقای سید محمد عبداللهی 🌿 برگ سبزی است تحفه درویش🌿 حیفه که بچه شیعه باشیم و یک بار این خطبه رو نخونیم‼️ @rahighemakhtoom ♻️ مبلغ صفحه قرآنی رحیق باشید
فرازهایی از خطبه غدیریه 2.mp3
5.12M
📌 فرازهایی از خطبه غدیر پیامبر در حجة البلاغ 2 📼 خوانش: آقای سید محمد عبداللهی 🌿 برگ سبزی است تحفه درویش🌿 حیفه که بچه شیعه باشیم و یک بار این خطبه رو نخونیم‼️ @rahighemakhtoom
فرازهایی از خطبه غدیریه 3.mp3
2.3M
📌 فرازهایی از خطبه غدیر پیامبر در حجة البلاغ 3 📼 خوانش: آقای سید محمد عبداللهی 🌿 برگ سبزی است تحفه درویش🌿 حیفه که بچه شیعه باشیم و یک بار این خطبه رو نخونیم‼️ @rahighemakhtoom
فرازهایی از خطبه غدیریه 4.mp3
5.29M
📌 فرازهایی از خطبه غدیر پیامبر در حجة البلاغ 4 📼 خوانش: آقای سید محمد عبداللهی 🌿 برگ سبزی است تحفه درویش🌿 حیفه که بچه شیعه باشیم و یک بار این خطبه رو نخونیم‼️ @rahighemakhtoom
فرازهایی از خطبه غدیریه 5.mp3
4.22M
📌 فرازهایی از خطبه غدیر پیامبر در حجة البلاغ 5 📼 خوانش: آقای سید محمد عبداللهی 🌿 برگ سبزی است تحفه درویش🌿 حیفه که بچه شیعه باشیم و یک بار این خطبه رو نخونیم‼️ @rahighemakhtoom
فرازهایی از خطبه غدیریه 6.mp3
3.78M
📌 فرازهایی از خطبه غدیر پیامبر در حجة البلاغ 6 📼 خوانش: آقای سید محمد عبداللهی 🌿 برگ سبزی است تحفه درویش🌿 حیفه که بچه شیعه باشیم و یک بار این خطبه رو نخونیم‼️ @rahighemakhtoom
دینِ خداپسند 💠 دینی را ما راضی هستیم که خدای ما بپسندد؛ ، همان علی و اولاد علی است. ما خوشمان می آید که نیست، دینی مرضی ماست که باشد؛ خدا هم فرمود: (الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دیناً)،* یعنی این اسلامی که امروز در آمده است. دین خداپسند، همان دین علی و اولاد علی است. ________________________________________________ * سوره مائده / آیه ۳ ✅ درس خارج فقه _ ۱۳۹۶/۰۹/۱۹ 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌بهترین آدم 🔰قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: اَلا اِنَّ خَيرَ الرِّجالِ مَن كانَ بَطى ءَ الغَضَبِ سَريعَ الرِّضا.(نهج الفصاحه، ح469) پيامبر خدا صلى الله عليه و آله می فرمایند: بدانيد كه انسان ها كسانى هستند كه دير به آيند و زود شوند. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
لِيَجْعَلَ مَا يُلْقِي الشَّيْطَانُ فِتْنَةً لِلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْقَاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ وَإِنَّ الظَّالِمِينَ لَفِي شِقَاقٍ بَعِيدٍ(٥٣) وَلِیَعْلَمَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ فَیُؤْمِنُوا بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ وَإِنَّ اللَّهَ لَهَادِ الَّذِینَ آمَنُوا إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ(٥٤) برداشت از آیات ۵۴ – ۵۳ 📌امراض روحی الی باید از امراض روحی و قلب که شیطان ممکن است به او القاء کند بپرهیزد و الا به عجیبی مبتلا می شود. الی باید علم به اشیاء را از جانب پروردگار دریافت کند و به آن داشته باشد و دلش در مقابل پروردگارش باشد تا خدای تعالی او را در راه راست حفظ کند. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
فرازهایی از خطبه غدیریه 7.mp3
3.64M
📌 فرازهایی از خطبه غدیر پیامبر در حجة البلاغ 7 📼 خوانش: آقای سید محمد عبداللهی 🌿 برگ سبزی است تحفه درویش🌿 حیفه که بچه شیعه باشیم و یک بار این خطبه رو نخونیم‼️ @rahighemakhtoom