فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #سوره_نباء #نباء
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (1)
🌱🌱🌱
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #سوره_نباء #نباء
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (2)
🌱🌱🌱
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت #تفسیر_قرآن #تفسیر_سوره_نباء #سوره_نباء #نباء
💢 نگاشت 19: نکته های تفسیری آیه 17و18 سوره نباء
إِنَ يَوْمَ الْفَصْلِ کَانَ مِيقَاتاً
(آری) روز جدایی، میعاد همگان است!
🔅🔅🔅
۱ - قیامت روز داورى بین مردم و رفع اختلافات آنان (یوم الفصل) «فصل»; یعنى، جداسازى دو چیز از یکدیگر به گونه اى که میان آن دو فاصله افتد. اطلاق این کلمه بر روز قیامت، به اعتبار روشن شدن حق از باطل و یا پایان دادن به اختلاف مردم و قضاوت در میان آنان است. (مفردات راغب)
۲ - متمایز شدن حق از باطل، فلسفه برپایى قیامت (یوم الفصل)
۳ - «یوم الفصل» از نام هاى قیامت (إنّ یوم الفصل کان میقتًا)
۴ - برپایى قیامت و رفع اختلافات در آن، حتمى و تردیدناپذیر است. (إنّ یوم الفصل کان میقتًا) مشخص بودن زمان برپایى قیامت - که کلمه «میقات» بر آن دلالت دارد - حاکى از قطعى بودن آن است.
۵ - قیامت، از دیر زمان و در علم خداوند، داراى زمانى مشخص بوده است. (إنّ یوم الفصل کان میقتًا) فعل «کان» دلالت دارد که وقت قیامت از پیش مشخص بوده است. «میقات» گر چه اسم آلت است; ولى معناى «وقت» دارد; نظیر میعاد و میلاد که از اسم آلت بودن خارج شده و به معناى مصدر خود استعمال شده اند. متعلق میقات - به قرینه سیاق کلام - محشور شدن و مجازات دیدن است; یعنى، قیامت وقت مشخص شده براى این حوادث است.
۶ - صحنه داورى در قیامت، تهدیدى گریزناپذیر براى منکران معاد و شبهه افکنان در حقانیّت آن (عمّ یتساءلون ... إنّ یوم الفصل کان میقتًا)
🌷🌷🌷
يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْوَاجاً
روزی که در «صور» دمیده میشود و شما فوج فوج (به محشر) میآیید!
🔅🔅🔅
۱ - دمیده شدن در صور، پیش درآمدى براى حضور مردم در صحنه قیامت است. (یوم ینفخ فى الصور فتأتون أفواجًا) «صور»; به معناى، شاخى است که در آن دمیده مى شود(قاموس). صحنه قیامت و گرد آورى مردم در آن - به هر وسیله اى باشد - به صحنه اى تشبیه شده است که در آن جا در بوق دمیده مى شود تا همگان حاضر گردند.
۲ - قیامت، روز دمیده شدن جان در پیکرها است.* (یوم ینفخ فى الصور) برخى «صور» را جمع «صورة» دانسته و مى گویند: خداوند، ابتدا کالبدها را صورت دهى کرده به آنها شکل مى دهد; آن گاه در آنها جان مى دمد. این معنا براى نفخ صور در قیامت قابل تصور است; ولى در نفخ صورى که براى پایان دنیا و میراندن انسان ها است، مورد ندارد.
۳ - حضور انسان ها در صحنه قیامت، به صورت گروهى و دسته دسته است. (فتأتون أفواجًا) «فوج» (مفرد «أفواج») به معناى جماعتى از مردم است. (لسان العرب)
۴ - حضور انسان در قیامت، پس از نفخ صور، فورى و بى درنگ است. (یوم ینفخ فى الصور فتأتون أفواجًا) حرف «فاء» علاوه بر تفریع، دلالت بر تعقیب دارد; یعنى، بیانگر این است که بین نفخ صور و آمدن مردم، فاصله اى نخواهد بود.
🌷🌷🌷
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
یوسف 20.mp3
12.89M
#استاد_رنجبر #تفسیر_عمومی #تفسیر_روان #سوره_یوسف
💢جلسه بیستم
🌱🌱🌱
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #یوسف را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (110)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
⏪ 17-خودداری از اظهارات بی پایه و اعتراف بر ناآگاهی خود
قُلْ إِنْ أَدْري أَ قَريبٌ ما تُوعَدُونَ أَمْ يَجْعَلُ لَهُ رَبِّي أَمَداً (25/جن)
بگو من نمىدانم آنچه به شما وعده داده شده نزديك است، يا پروردگارم زمانى براى آن قرار مىدهد؟!
☑ پيامبر هم بدون اراده الهى از آينده خبر ندارد. «قُلْ إِنْ أَدْرِي»
☑ گفتن نمىدانم، عيب نيست. «قُلْ إِنْ أَدْرِي»
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
🏴 شوق دیدار
▪️ درست است که انبیای فراوانی را شهید کردند ﴿وَ یقْتُلُونَ النَّبِیینَ بِغَیرِ الْحَقِّ﴾،[1] ﴿وَ قَتْلَهُمُ الأنْبِیاءَ﴾[2] این تعبیرات هست، امّا حالا یک کسی با تمام زن و بچه اش به دیار #اسارت و #شهادت برود بی سابقه است! «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَةِ»؛ از سرگردانی که کدام راه را انتخاب بکنند، اینها را نجات بدهد و البته اثربخش بود!
▪️ تمام برکاتی که بعد از جریان #قیام_سالار_شهیدان (سلام الله علیه) حاصل شد، مدیون خون حسین بن علی بن ابی طالب است؛ اینطور است که می بینید عدّه ای مشتاقانه حرکت می کنند؛ بعضی پیاده، بعضی سواره، بعضی ویلچری و غیر ویلچر، این #شوق است، این را چیزی غیر از شوق نمی تواند رهبری کند و خدای سبحان هم دل ها را شیفته این کارهای فطری کرده است و پاداش آن را هم ذات اقدس الهی به حسین بن علی و شهدای کوی او، زائران او، مشتاقان او و علاقه مندان به این ذات و سایر ذوات قدسی عطا کرده و ـ إن شاء الله ـ می کند.
[1]. سوره بقره, آیه61.
[2]. سوره آل عمران, آیه181؛ سوره نساء155.
#اسارت_و_شهادت_بی_سابقه
#امام_حسین_علیه_السلام
#اربعین
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1394/09/12
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
💠 حیات قرآنی
🔹 قرآن كریم در صدد این است كه #جامعه_بشری را زنده كند. این حیاتی كه برای همه ما هست كه مشترك بین حیات انسانی و حیات حیوانی است؛ اما یك سلسله مشتركاتی بین انسان و فرشته هاست كه اصرار قرآن كریم بر این است كه ما را به آن #حیات_مشترك بین انسان و فرشته برساند كه ما هم در حدّ فرشته بشویم؛ حالا ائمه ما (علیهم السلام) اینها معلمان فرشته اند، از ما آن توقّع نیست؛ اما در حدّ فرشته شدن برای ماها مقدور است؛ لذا فرمود: ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما یحْییكُمْ﴾،[1] گرچه نام ذات اقدس الهی و همچنین وجود مبارك پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) به عنوان تثنیه و دو نفر ذكر شد؛ اما چون دعوت یك دعوت است، از این جهت فعل و ضمیر را مفرد می آورد. دعوت خدا به وسیله پیامبر است, دعوت پیامبر همان دعوت خداست، «اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعَواكُمْ» نیست، ﴿إِذا دَعاكُمْ﴾ هست. اینها می خواهند ما را زنده كنند خطاب به زنده هاست. فرمود دعوت خدا و پیامبر را اجابت كنید كه اینها شما را زنده می كنند. ما با چه چیزی زنده ایم؟
🔹 یك حیات است كه وجود مبارك #امام_سجاد_سلام_الله_علیه در همان بخش اوّل دعای صحیفه سجادیه مرز انسان و حیوان را مشخص كرد؛ فرمود: انسان را دیگران حیوان ناطق میدانند؛ اما برابر فرهنگی که قرآن كریم به ما آموخت انسان را #حی_حمید میدانیم، نه حیوان ناطق! در همان دعای نورانی صحیفه سجادیه دارد كه خدایا! اگر راه حمد را به ما نیاموخته بودی ما نعمت های تو را صرف می كردیم و همین جامعه ای كه نعمت الهی را بدون حمد صرف كند «لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِیةِ إِلَی حَدِّ الْبَهِیمِیةِ فَكَانُوا كَمَا وَصَفَ فِی مُحْكَمِ كِتَابِهِ: ﴿إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾»،[2] تو حمد و شكر را به ما آموختی كه ما #حیات_انسانی پیدا كنیم.
🔹 پس یك وقت است از عدهای سؤال می كنند انسان چیست؟ میگویند حیوان ناطق, زندهای است كه حرف می زند. وجود مبارك #امام_سجاد می فرماید که انسان, حیوان ناطق نیست؛ «الإنسان حی حمید»، فصل مقوّم انسان, حمد اوست. مستحضرید كه حمد گذشته از اینكه حمد زبانی است كه انسان باید در برابر نعمت خدا شاكر باشد، عمده آن است كه این نعمت را به جای خود صرف كند. #صرف_نعمت_به_جای_خود بدون آشنا بودن به تعیین كننده آن نعمت كه منعِم كیست و جایش چیست این ممكن نیست.
🔹 بنابراین بهترین راه كه فرمود دعوت خدا و پیغمبر این است كه شما را زنده كند؛ یعنی بشوید #حی_حمید؛ حالا كه «حی حمید» شدیم، به ما گفتند این راه را بگیرید و ادامه بدهید، بسیاری از فرشته ها نازلتر از مقام انسان, مقام دارند. این همه فرشته ها كه در بهشت خدمتگزار مؤمنین اند، مقامشان پایین تر از مؤمنین است. این همه فرشته هایی كه در حالت احتضار به مؤمنین سلام عرض می كنند: ﴿الَّذینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ طَیبینَ یقُولُونَ سَلامٌ عَلَیكُمْ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ﴾[3] این همه فرشته هایی كه قرآن معرفی می كند، اینها به مؤمنین سلام عرض می كنند و در خدمتشان هستند؛ پس ما میتوانیم هم به حدّ فرشته ها برسیم, هم از فرشته ها بالاتر برویم!
[1]. سوره انفال، آیه24.
[2]. الصحیفة السجادیة، دعای یکم، بخش9.
[3]. سوره نحل، آیه32.
#شهادت_اویس_قرنی
#حی_حمید
#سلام_بر_مؤمنین
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 .درس اخلاق
تاریخ: 1396/04/15
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
🏴 انا لله و انا الیه راجعون
علامه حسن زاده آملی به لقاالله پیوست.
▪️علامه حسن زاده آملی امروز صبح در بیمارستان به علت عارضه ریوی بستری شدند و متاسفانه ساعاتی پیش دارفانی را وداع گفتند.
هدیه نثار روح مطهر این عارف الهی فاتحه ای تقدیم کنید.
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۸۳ – ۱۷۶ #سوره_شعرا
💢#شعیب علیه السلام
#سالک الی #اللّه باید به قدری در صراط مستقیم دقیق حرکت کند که اگر چیزی به دیگری می فروشد #کم ندهد و آن قدر هم #افراط نکند که ضرر کند بلکه با #ترازوی صحیحی جنس را بکشد و به مردم کم فروشی نکند که ممکن است به خاطر این عمل جزء #فساد کنندگان در روی زمین باشد.
🌿🌿🌿
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
سوره نحل.mp3
6.38M
✳️#مجموعه_سوره_ها
#تدبر #سوره_نحل #نحل #معرفی_سوره
🔰معرفی کوتاه سوره نحل
🔈سخنران:استاد هانی #چیت_چیان
▫️کاری از #مدرسه_تعالی
♤♤♤
🍂 تدبری زیبا در بخشی از سوره نحل
🍃 با متد و روش زیبا
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به حقیقت نگفته ای الله
🔰 به یاد مرحوم آیت الله حسن زاده آملی رضوان الله علیه
💠 (ما یفتح الله للنّاس من رحمه فلا ممسک)،* دری را که خدا طبق رحمت باز کند، کسی نمی تواند ببندد؛ و دری را که خدا ببندد، کسی نمی تواند باز کند. پس اگر ما با (الله) رابطه داشته باشیم، بگوئیم این درِ رحمت را باز کند؛ نه غرب می تواند ببندد، نه شرق می تواند ببندد! مشکل ما این است که نرفتیم به طرف (الله)!!
به تعبیر #دوست_عزیز مان، حاج آقا #حسن_زاده_آملی (حفظه الله) فرمود: (به مجاز این سخن نمی گویم / به حقیقت نگفته ای الله)؛ این از اشعار لطیف ایشان است. اگر باور کرده باشیم که (لا کاشف الا هو)، (لا ممسک الا هو)؛ خوب به این (لا اله الا هو) با جان و قلب مان عرض ارادت می کنیم.
____________________________________________
* سوره فاطر / آیه ۲
✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#آیت_الله_حسن_زاده_آملی
#علامه_حسن_زاده_آملی
#علامه_حسن_زاده
@rahighemakhtoom
#نکته
💢دعای رسول الله
🔰رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله ـ مِن دُعائهِ ـ
يا مُثَبِّتَ القُلوبِ ثَبِّت قُلوبَنا على دِينِكَ
♤♤♤
🔰از دعاهای رسول الله صلى الله عليه و آله ـ این بود که می فرمود:
اى تثبیت گر و ثابت نگهدارنده دلها! دلهاى ما را بر دينت ثابت بدار (تنها دین و مرام خودت را در دلمان تثبیت فرما)...كنز العمّال : 3726..
♤♤♤
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#تناسب #آیات #سوره
📝 تناسب آیات و سورههای قرآن (قسمت پایانی 9)
🔰6. بررسی آیات به ظاهر غیرمتناسب در سورهی بقره
☑️6 8. بقره، آیهی 254
«یا ایها الذین آمنوا انفقوا مما رزقناکم من قبل ان یاتی یوم لا بیع فیه و لا خله و لا شفاعه و الکافرون هم الظالمون»
🔘وجوه ارتباط
1. طی آیات گذشته به جهاد با جان تشویق شده است: «الم تر الی الملا...» (آیات 246 تا 253) و این آیه به جهاد با مال و انفاق آن فرا میخواند.
2. پس از بیان داستان امتهای پیشین (آیات 243 تا 253) که حقانیت رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله ثابت میشود، در این آیه به فرمانبرداری از دستورات الاهی (که یکی از آنها انفاق است) تشویق میشود.
تذکر: در آیات 244 و 245 نیز جهاد و انفاق بلافاصله پس از یکدیگر مطرح شدهاند.
☑️6 9. بقره، آیهی 261
«مثل الذین ینفقون اموالهم فی سبیل الله کمثل حبه انبتت سبع سنابل فی کل سنبله مائه حبه و الله یضاعف لمن یشا و الله واسع علیم»
🔘وجوه ارتباط
1. در آیات گذشته شواهدی بر بعثت بیان گردیده است (آیات 259 و 260). در این آیه یکی از کارهایی که انجام آن برای روز قیامت سودمند است، ذکر میشود.
2. این آیه از «اضعافا کثیره» (در آیهی 254) رفع اجمال میکند و بین این دو آیه شواهدی برای اثبات قدرت خداوند بر بعث ذکر میگردد تا تکلیف به انفاق پسندیده باشد.
3. این تمثیل اشاره به قدرت عظیم خداوند است که میتواند مردگان را زنده کند و نیز موکد مفهوم آیات 259 و 260 میباشد.
4. در آیهی 257 خداوند بیان فرمود که ولی مومنان است و در مقابل آن، «طاغوت» ولی کافران میباشد در این آیه دربارهی انفاق مومن تمثیلی بیان شده که در آیهی 264 در مقابل آن دربارهی انفاق کافر نیز تمثیلی به کار میگیرد.
.
🔘7. نتیجه
از آنچه گفتیم نکات زیر به دست میآید:
1. تناسب بین آیات و سورههای قرآن از شاخههای علوم قرآنی است که قرآنپژوهان در آن اختلاف نظر دارند.
2. توفیقی بودن جمع و ترتیب آیات و سورههای قرآن، از مبانی تناسب بین اجزای قرآن است.
3. باید بین عدم وجود تناسب و عدم فهم آن، تفکیک قایل شد. چه بسا مواردی که بین اجزای قرآن تناسب وجود دارد، اما هنوز کسی به کشف آن نایل نشده است.
قرآن در آینه پژوهش - عباس همامی
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 90
#مثل #گنگ #سالم #سربار #عدل #صراط #مستقیم
⏪ 24- مَثَل گنگ مادر زاد و انسان سالم
( وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً رَّجُلَیْنِ اءَحَدُهُمَاَّ اءَبْکَمُ* لاَیَقْدِرُ عَلَی شَیْءٍ وَهُوَ کَلُّ* عَلَی مَوْلَلهُ اءَیْنَمَا یُوَجِّههُ لاَیَاءْتِ بِخَیْرٍ هَلْ یَسْتَوِی هُوَ وَمَن یَاءْمُرُبِالْعَدْلِ وَهُوَ عَلَی صِرَا طٍ مُّسْتَقِیمٍ) . (76 سوره نحل)
((و خداوند (برای مشرک و مؤ من ) مثال (دیگری ) زده است : دو نفر را ، که یکی از آن دو ، گنگ مادر زاد است و قادر بر هیچ کاری نیست و سربار صاحبش می باشد ؛ او را در پی هر کاری بفرستد ، خوب انجام نمی دهد ، آیا چنین انسانی با کسی که امر به عدل و داد می کند و بر راهی راست قرار دارد ، مساوی است ؟ )) .
🌱🌱🌱
🔘مقایسه ویژگیهای ((مشرک )) و ((مؤ من )) با هم ، بیانگر فاصله زیادی است که بین طرز تفکّر ((بت پرستی )) و ((خدا پرستی )) وجود دارد و روشن کننده تفاوت این دو برنامه و پرورش یافتگان این دو مکتب است .
🔘مقایسه عربهای مشرک عصر جاهلیّت با مسلمانان موحّد آغاز اسلام می تواند ترسیم روشنی از این دو برنامه و مسیر باشد ؛ همانها که تا دیروز آنچنان گرفتار جهل و تفرقه و انحطاط و بدبختی بودند که غیر از محیط محدود و مملوّ از فقر و فساد خود را نمی شناختند ، پس از آنکه گام در وادی توحید نهادند ، از چنان وحدت و آگاهی و قدرتی برخوردار شدند که سراسر جهان متمدّن آن روز را در زیر بال و پر خود گرفتند .
🔘بنا بر این بر خلاف آنچه بعضی می پندارند ، مساءله ((توحید)) و ((شرک )) یک مساءله صرفاً ذهنی نیست ، بلکه در تمام زندگی انسان اثر می گذارد و همه را به رنگ خود در می آورد .
((توحید)) افق دید انسان را گسترش داده و او را از وابستگیهای موهوم جهان ماده رهایی بخشیده و به بی نهایت پیوندش می زند ، به عکس ((شرک )) فکر آدمی را محدود نموده و در جهان بتهای سنگی و چوبی و یا بشرهای ضعیف بت گونه فرو می برد و مقدّرات و سرنوشت او را به دست بتها و یا انسانهای استعمارگر می سپارد و او را همانند برده زر خرید اسیر جهان مادّه و گرفتار و پایبند تعلّقات مادی می سازد .
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
💠 درک حضور
▪️ در آستانه #اربعین سالار و سید شهیدان جهان اسلام، حضرت حسین بن علی (صلوات الله و سلامه علیه) قرار داریم، این ماتم را به پیشگاه ولی عصر (ارواحنا فداه) و عموم علاقه مندان به قرآن و عترت، بلکه جامعه بشریت تسلیت عرض می کنیم و اجر همگان را از ذات اقدس الهی مسئلت می کنیم. از خدای سبحان مسئلت می کنیم هر قدمی که برداشته و برمی دارید مشمول این کریمهٴ سوره «یس» باشد: ﴿وَ نَكْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُم﴾؛[1] این ﴿قَدَّمُوا﴾ هم ناظر به اعمال گذشته است، هم ناظر به قیام و اقدام فعلی: ﴿وَ نَكْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُم﴾.
▪️ یکی از برجسته ترین #وظایف_ما_شیعیان، زیارت «اربعین» است. ذات اقدس الهی برای اهمیت بخشیدن به بعضی از مسائل، نام مبارک خود را در کنار آن ذکر می کند؛ اگر سخن از احترام به پدر و مادر است می فرماید: ﴿أَنِ اشْكُرْ لی وَ لِوالِدَیك﴾،[2] زیرا اینها #مجرای_فیض_خالقیت هستند؛ اگر رعایت حقوق ایتام است می فرماید: ﴿وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذی تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحام﴾[3] و اگر گرامی داشت مقام و مقدم نبوّت و رسالت است، در بسیاری از آیات، نام مبارک خود را در کنار نام مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) یاد می کند که ﴿اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُول﴾؛[4] اما برای اینکه روشن شود تنها کسی که حرفِ نافذ در جهان دارد خداست و دیگران پیام او را می رسانند و #اساس_توحید آسیب نبیند، همیشه ضمیر را مفرد می آورد؛ با اینکه فرمود: ﴿اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُول﴾، نفرمود «اذا دعواکم»، فرمود: ﴿إِذا دَعاكُم﴾. اگر جایی دارد: ﴿مَنْ یطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُول﴾[5]، ضمیر را حتماً مفرد می آورد، تا روشن شود پیام ذات اقدس الهی، به وسیله رسول ابلاغ می شود، آنها پیامی از خودشان ندارند.
▪️ در جریان #زیارت هم این چنین است؛ آن طوری که مرحوم صدوق (رضوان الله علیه) در کتاب شریف توحید از وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) نقل کرد، فرمود: «قَد قَامَتِ الصَّلاةُ» یعنی چه؟ ما «حَی عَلَی الصَّلاة»، «حَی عَلَی الفَلاَح»، اینها را می فهمیم؛ اما «قَد قَامَتِ الصَّلاةُ» یعنی چه؟ فرمود: «حَانَ وَقتُ الزِّیارَة»؛[6] #زیارتنامه_خدا نماز است. بنده اگر بخواهد به حضور پروردگار بار یابد و خدا را زیارت کند، زیارت خدا نماز است: «حَانَ وَقتُ الزِّیارَة». پس زیارت از «زیارت الله» شروع می شود که انسان با او گفتگو می کند، حرف خودش را می زند، خواسته خودش را در بین می گذارد، هر چه دارد در قنوت و غیر قنوت می تواند با خدا در میان بگذارد، این زیارت خداست.
▪️ زیارت انبیای الهی و ائمه معصومین در تِلو همین زیارت الهی معنا پیدا می کند، انسان به حضور آنها مشرّف می شود. اینکه زیارت از قُرب و بُعد یکسان است، از نظر معنا گرچه درجات آن فرق می کند، برای همین است. در جریان زمان و زمین، قُرب زمینی معیار است؛ اگر کسی توانست در #زیارت_اربعین به کربلا مشرّف شود، فوز و فیض بیشتری دارد و اگر آن توفیق نصیب او نشد، زیارتِ از دور معقول و ممکن است، زیرا آنها دور و نزدیک حضور دارند. اگر زیارت خانه خدا و پیامبر در تِلو زیارت ذات اقدس الهی است و زیارت خدای سبحان قُرب و بُعدی ندارد، زیارت این خاندان هم به برکت توحید، قُرب و بُعدی ندارد.
بنابراین این #زیارت_اربعین و سایر زیارت ها، در هر زمان و زمینی جا دارد، برای اینکه آنها در هر زمان و زمینی به اذن خدای سبحان حاضر هستند.
[1] . سوره یس, آیه12.
[2] . سوره لقمان, آیه14.
[3] . سوره نساء, آیه1.
[4] . سوره انفال, آیه24.
[5] . سوره نساء, آیه69.
[6] . التوحید (للصدوق)، ص241.
#زیارتنامه_خدا
#اربعین
#زیارت_از_راه_دور
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 ..درس اخلاق
تاریخ: 1393/09/20
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
🏴 حضور
▪️ یکی از برجسته ترین وظایف ما شیعیان، #زیارت_اربعین است.
ـ ما از نزدیک می توانیم بگوییم: «السلام علیک» از دور هم می توانیم بگوییم: «السلام علیک».
ـ فرمودند لازم نیست تو او را ببینی، همین که او تو را می بیند #حاضر است.
ـ ما غایب هستیم نه او، ما دور هستیم نه آن حضرت.
ـ بنابراین این #زیارت_اربعین و سایر زیارت ها، در هر زمان و زمینی جا دارد، برای اینکه آنها در هر زمان و زمینی به اذن خدای سبحان حاضر هستند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1393/09/20
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ پیام تسلیت حضرت استاد علامه #جوادی_آملی در پی ارتحال علامه #حسن_زاده_آملی
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی، ارتحال غمبار و اسفبار عالم ربانی، حکیم متأله، جامع معقول و منقول، صاحب مآثر سنگین و آثار گرانقدر، حضرت آیت الله علامه حسن زاده آملی را تسلیت گفتند.
@rahighemakhtoom
@a_javadiamoli_esra
.
🖊️خودخواه یا خداخواه؟
.
📌ای عزیز! این قدر لاف خدا مزن! این قدر دعوی حب خدا مکن. ای عارف، ای صوفی، ای حکیم، ای مجاهد، ای مرتاض، ای فقیه، ای مؤمن، ای مقدّس، ای بیچاره های گرفتار، ای بدبختهای دچار مکاید نفس و هوای آن، ای بیچاره های گرفتار آمال و امانی و حب نفس- همه بیچاره هستید! همه از خلوص و خداخواهی فرسنگها دورید. این قدر حسن ظنّ به خودتان نداشته باشید. این قدر عشوه و تدلّل نکنید.
📌از قلوب خود بپرسید ببینید خدا را می جوید یا خودخواه است؟ موحد است و یکی طلب، یا مشرک است؟ پس این عجبها یعنی چه؟ این قدر به عمل بالیدن چه معنی دارد؟- عملی که فرضا تمام اجزاء و شرایطش درست باشد و خالی از ریا و شرک و عجب و سایر مفسدات باشد، قیمتش رسیدن به شهوات بطن و فرج است چه قابلیتی دارد که این قدر تحویل ملائکه می دهید؟ این اعمال را باید مستور از چشمها داشت. این اعمال از قبایح و فجایع است! باید انسان از آنها خجلت بکشد و ستر آنها کند.
.
📚اربعین حدیث ، امام خمینی
.
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۹۰ – ۱۸۴ #سوره_شعرا
🔘تقوای الهی
#سالک الی #اللّه باید #تقوای الهی را در همه کار رعایت کند و به #اولیاء خدا و انبیاء جسارت نکند و آنها را مانند سایرین که اکثرا #دروغ می گویند نداند که به #عذاب بزرگی #مبتلا می شود.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#نکته
☑️همواره در حضور خدا
🔘رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله
ما مِن ساعةٍ تَمُرُّ بابنِ آدَمَ لَم يَذكُرِ اللّه َ فيها إلاّ حَسِرَ علَيها يَومَ القيامَةِ
🌷🌷🌷
هر لحظه اى كه بر آدمى بگذرد و در آن به ياد خدا نباشد، در روز رستاخيز براى آن لحظه افسوس خورد
كنز العمّال : 1819
@rahighemakhtoom
❌ #شبهه #پرسش #قرآنی
⁉️ چرا خدا در قرآن از میان تمام سیارات منظومه شمسی، فقط به خورشید و ماه اشاره کرده و هیچ اشارهای به سیارات دیگر نکرده است؟! مگر خدا مثل انسان از روی زمین دید محدودی دارد؟!
🔰در پاسخ به این شبهه چند نکته بیان میشود:
1️⃣. شبههافکن گویی قرآن را با یک کتاب دائره المعارف عمومی اشتباه گرفته است که باید از هر چیزی سخن به میان آورد و از همه چیز نام ببرد. قرآن، نه کتاب تاریخ است و نه کتاب کیهانشناسی و نه روانشناسی و نه چیز دیگر؛ بلکه قرآن کتاب هدایت و راهنمایی بشر به سوی سعادت معنوی و مادی است و خدا از حقائق هستی، به آن میزانی که برای هدایت کلی بشر لازم است در قرآن بیان فرمود است.
✅ حقائق هستی اعم از حقائق عالم طبیعت و حقائق عوالم ملکوت و جبروت، آنقدر بیشمار است که اگر خدا بخواهد از هر کدام آنها فقط نام ببرد، کتابی با جلدهای بی نهایت خواهد. آیا در اینصورت فایدهای برای بشر دارد؟ و آیا از هدف اصلی خود که هدایتگری و راهنمایی برای بشر است خارج نمیشود؟!
✳️ از طرفی سوال و شبهه به همین جا ختم نمیشود، چه بسا اگر خدا از سیارت منظومه شمسی نیز در قرآن نام میبرد، بازهم شبههافکنان شبهه میکردند که قرآن چرا فقط از سیارات منظومه شمسی نام برده و از منظومهها و اجرام آسمانی دیگر سخنی به میان نیاورده است. آنکه نخواهد حقانیت قرآن را بپذیرد همواره در عدم پذیرش خود، به دنبال شبههآفرینی است تا قرآنگریزی و دینگریزی خود را توجیه کند.
2️⃣. قرآن، تحت عناوین کلی مانند «نجوم و کواکب و مصابیح و بروج » از سیارات و ستارگان و برخی احوال و آثارشان سخن به میان آورده است. اما چرا از میان اجرام آسمانی، خدا نام خورشید و ماه را بیش از همه در قرآن ذکر فرموده است؟ چون وسعت ماه و خورشید و آثار آنها بیشتر از همه ستارگان و اجرام آسمانی دیگر، در نگاه و منظر انسان مشهودتر است.
3️⃣. چرا شبههافکنان معجزات قرآن درباره کیهانشناسی و پدیدههای نجومی را نمیبینند! معجزاتی همچون: "گردش زمین به دور خورشید" ، "در حال انبساط و گسترش بودن آسمان" ، "وجود حیات در فضا" ، "سیاهچالههای فضایی" ، "چگونگی پیدایش جهان و پایان آن" ، "جاذبه عمومی" و.... که این معجزات، حکایت از فوق بشری بودن قرآن دارد، چراکه در عصری این سخنان را بیان کرده بود که علم بشر به آن دست نیافته بود.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(184)
تفسیرآیه 10سوره بقره :
فى قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا ولهم عذاب اليم بما كانوا يكذبون
📌 لطايف و اشارات
⏪ 1- كذب اعتقادى و عذاب دردناك منافقان
عذاب اليم و دردناكى كه دامنگير منافقان است، بر اثر دروغگويى و نفاق آنهاست. گرچه دروغ از گناهان كبيره است، ولى بدان پايه نيست كه از كفر بدتر باشد؛ زيرا كفر منشا همه معاصى است و از اين كه منافقان بر اثر كذب به عذاب اليم دچار مى شوند، دانسته مى شود كه مراد از دروغ در اين گونه موارد، كذب زبانى و عادى نيست، بلكه مراد از آن نفاق و كذب اعتقادى است كه سوره منافقون بيان شده است: (اذا جاءك المنافقون قالوا نشهد انك لرسول الله و الله يعلم انك لرسوله والله يشهد ان المنافقين لكاذبون) پس عذاب اليم منافقان بر اثر كذب اعتقادى آنها و كذب اعتقادى، منشا سيره سيئه عملى آنان است.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت #تفسیر_قرآن #تفسیر_سوره_نباء #سوره_نباء #نباء
💢 نگاشت 20: نکته های تفسیری آیه 19 و 20 سوره نباء
🌷🌷🌷
وَ فُتِحَتِ السَّمَاءُ فَکَانَتْ أَبْوَاباً
و آسمان گشوده می شود، پس به صورت درهایی درمی آید.
🔅🔅🔅
۱ - آسمان در نخستین مراحل برپایى قیامت، به فضایى باز و خالى از موانع عبور تبدیل خواهد شد. (و فتحت السماء فکانت أبوبًا) مبالغه موجود در تعبیر «فکانت أبواباً» در تعبیر «فکانت ذات أبواب» نیست; زیرا در تعبیر اول، گویا آسمان - به جهت فراوانى راه عبور - چیزى جز همان درب ها نیست. جمله «فتحت السماء» عطف بر «ینفخ» و یا حال براى فاعل «تأتون» است. در هر دو صورت، حوادث آغازین قیامت را بیان مى کند.
۲ - درجات بالا در قیامت، انواع گوناگون دارد و براى صعود به آن راه هاى فراوانى به وجود خواهد آمد. (و فتحت السماء فکانت أبوبًا) در سوره اعراف، آیه ۴۰ آمده است: درب هاى آسمان به روى تکذیب گران و مستکبران گشوده نمى شود و آنان وارد بهشت نخواهند شد. بنابراین باز شدن آسمان و تعدد درهاى آن در این آیه، ممکن است ناظر به نقطه مقابل آن باشد; یعنى براى ورود بهشتیان به بهشت، درب هاى گوناگون باز شده و راه هاى فراوانى به وجود خواهد آمد.
🔅🔅🔅
وَ سُيِّرَتِ الْجِبَالُ فَکَانَتْ سَرَاباً
و کوهها به حرکت درمیآید و بصورت سرابی میشود!
🔅🔅🔅
۱ - کوه ها در آغاز برپایى قیامت، از جا کنده و حرکت داده خواهند شد. (و سیّرت الجبال)
۲ - حرکت کوه ها در قیامت، آنها را به توده غبارى شبیه کوه، تبدیل خواهد کرد. (و سیّرت الجبال فکانت سرابًا) تشبیه کوه به سراب، بیانگر آن است که پس از حرکت کوه ها در قیامت، آنچه دیده مى شود کوه نیست; ولى بیننده آن را کوه خواهد دید.
۳ - کوه ها در قیامت، نابود گشته و با زمین هم سطح خواهند شد. (فکانت سرابًا) «سراب» درخششى است در بیابان که مانند آب به چشم مى آید (مفردات راغب). در اطلاق «سراب» گستردگى بر سطح زمین ملحوظ است (لسان العرب). بنابراین مى توان گفت: کوه ها، با زمین هم سطح خواهند شد هر چند غبارهاى باقى مانده از آن به صورت شبحى از کوه نمایان مى شود.
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت #تفسیر_قرآن #تفسیر_سوره_نباء #سوره_نباء #نباء
💢 نگاشت 21: نکته های تفسیری آیه 21 و 22 سوره نباء
🌷🌷🌷
إِنَ جَهَنَّمَ کَانَتْ مِرْصَاداً
مسلّماً (در آن روز) جهنّم کمینگاهی است بزرگ،
«مِرْصَاداً»: کمینگاه. جایگاهی که در آن فرشتگان مأمورِ عذاب، آمدن دوزخیان را میپایند. این واژه میتواند اسم مکان باشد که معنی آن گذشت، و میتواند صیغه مبالغه یا صفت مشبّهه باشد (نگا: روحالمعانی). در این صورت معنی چنین است: دوزخ در کمین دوزخیان است. برخی هم به معنی گذرگاه دانسته و گفتهاند: دوزخ گذرگاه همگان است
🔅🔅🔅
۱ - جهنم، جاى کمین مأموران عذاب است. (إنّ جهنّم کانت مرصادًا) «مرصاد»، به معناى مکان نگاهبانان و کمین گاه مراقبان است (لسان العرب). برخى از مفسران، آن را مبالغه در «راصد» مى دانند. در این صورت مفاد آیه شریفه این است که جهنم خود در کمین مردم است.
۲ - جهنمیان در قیامت، راه گریزى نخواهند داشت. (إنّ جهنّم کانت مرصادًا) «مرصاد» بودن جهنم، بیانگر این است که گرفتارى جهنمیان به دام آن حتمى است.
۳ - جهنم، از دیرباز آفریده و مهیّا شده است. (إنّ جهنّم کانت مرصادًا) فعل ماضى «کانت»، ممکن است بر حتمى بودن حوادث آینده دلالت کند. هم چنین مى تواند بر زمان گذشته و مهیّا بودن جهنم در آن دلالت داشته باشد. برداشت یاد شده بر مبناى دوم است.
🔅🔅🔅
لِلطَّاغِينَ مَآباً
و محل بازگشتی برای طغیانگران!
🔅🔅🔅
۱ - جهنم، فرجام طغیان گران فرو رفته در گناه است. (إنّ جهنّم کانت ... للطّ-غین مابًا) «طغیان»; یعنى، بى اندازه در معصیت پیش رفتن (مفردات راغب). «مآب» اسم مکان و از «أوْب» به معناى رجوع گرفته شده است و فرجام هر کس را از آن جهت مآب و مرجع گویند که خود، از پیش آن را فراهم ساخته است.
۲ - گریز از جهنم، براى طغیان گران امکان پذیر نیست. (إنّ جهنّم کانت مرصادًا . للطّ-غین) «للطاغین» ممکن است به «مآب» تعلق داشته باشد و نیز مى تواند متعلق به «مرصاداً» باشد. در صورت دوم مفاد آیه شریفه چنین مى شود: جهنم براى طغیان گران مثل کمین است که رهایى از آن ممکن نیست. در این صورت «مآباً» نیز متعلقى نظیر «للطاغین» داشته که به دلیل وجود قرینه، ذکر آن ضرورت نداشت.
۳ - پرهیزکنندگان از طغیان، گرچه بر جهنم و کمین کنندگان در آن عبور خواهند کرد; ولى گرفتار آن نخواهند شد. * (إنّ جهنّم کانت مرصادًا . للطّ-غین مابًا) چنانچه «للطاغین» متعلق به «مآباً» باشد، «مرصاداً» مطلق خواهد بود; در این صورت مفاد دو آیه این است که جهنم براى همگان «مرصاد» است; ولى «مآب» و بازگشتگاه همه نبوده و تنها طغیان گران گرفتار آن خواهند شد.
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #سوره_نباء #نباء
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (3)
🌱🌱🌱
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom