#تسنیم جلد دوم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(243)
آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون
🔰تفسير
⏪تلازم ناگسستنى ميان ربوبيت و خالقيت
🔻جمله (الذى خلقكم والذين من قبلكم) كه صفت رب است بيانگر تلازم ناگسستنى ميان ربوبيت و خالقيت است. اين تلازم، چنانكه در تفسير سوره حمد گذشت از دو راه قابل تبيين است:
1️⃣1- گرچه مفهوم ربوبيت با خالقيت تفاوت دارد، ليكن در تحليل عقلى حقيقت ربوبيت به خالقيت باز مى گردد؛ زيرا ترتيب، ترتيب، اداره و تدبير هر شى ء عبارت است از دادن كمالها و اوصاف و ارزاق مورد نياز آن شى ء و چون اعطاى كمالها به شى ء مستكمل امرى تكوينى است، نه اعتبارى و قرار دادى، بنابراين، تكميل و ترتيب با ايجاد ربط بين آن شى ء متكامل و كمال وجودى آن مساوى است و آفرينش كمال براى شيئى خاص، خود نوعى خلقت است و در نتيجه، رب همه اشيا همان خالق آنهاست.
2️⃣2- ميان ربوبيت و خالقيت تلازم است، زيرا تنها خالق شى ء است كه از هويت و ذات آن با خبر است و از علل و عوامل و شرايط و همچنين از موانع رشد و كمال آن مخلوق آگاه است و قدرت آن را دارد كه امور آن را تدبير كند و آن را پرورش دهد، نه موجودى كه با آن شى ء بيگانه است.
🔺تلازم فوق، اعتقاد مشركان را درباره جدايى خالقيت از ربوبيت ابطال مى كند. آنان مى پنداشتند: ارباب متعدد و متفرق مدبران امور جزئى عالم هستند و از اين رو مجسمه رب هاى جزئى را به عنوان شفيع و مقرب مى پرستيدند؛ غافل از اين كه تنها موجودى شايسته ربوبيت است كه خالق مربوبها باشد و آن فقط خداست.
🔺جمله (الذى خلقكم والذين من قبلكم) حد وسط برهان از طريق علت فاعلى بر ضرورت عبادت است، با اين بيان كه خداوند ربى است كه خالق است و هر رب خالقى بايد عبادت شود؛ پس خداوند بايد عبادت شود.
🔹غرض آن كه، قرآن كريم توحيد عبادى را با توحيد ربوبى و توحيد ربوبى را با توحيد خالقى اثبات مى كند و مى فرمايد: اگر بينديشيد در مى يابيد كه شما و نياكانتان را نه خودتان آفريديد و نه كسانى همانند شما، بلكه همه را خدا آفريده است. خلاصه آن كه، محور اصلى لزوم عبادت همان خالقيت معبود است و و چون خداوند خالق همه اشياست: (الله خالق كل شى ء) و غير خدا خالق چيزى نيست و خالق همتاى غير خالق نخواهد بود: (افمن يخلق كمن لا يخلق افلا تذكرون)، پس عبادت منحصرا براى خداوند ضرورى است.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Haqqa 04.wav s.mp3
6.89M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار #آیات_نور #صفحه_قرآنی_رحیق #تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی #تفسیر_سوره_حاقه #سوره_حاقه #حاقه
💢 تفسیرصوتی سوره حاقه
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه چهارم
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#تسنیم #سوره #حاقه #درسگفتار
📌شهادت و شکایت مکان و زمان در قیامت
...روايتهاي فراواني دارد که مسجد شهادت ميدهد يا شکايت ميکند، در قيامت مسجد شهادت ميدهد که فلان عده نماز خواندند، شکايت ميکند که فلان همسايهها نميآمدند، اين يکي دو تا روايت که نيست.
مسجد اگر نفهمد و نشناسد که اين کيست و ميآيد يا نميآيد، در قيامت چگونه شهادت ميدهد؟ مستحضر هستيد که شهادت دو مرحله دارد: يک مرحله تحمّل حادثه، يک مرحله ادا. اداي شهادت مسبوق به تحمّل است. اگر شاهد در محکمه شهادت بدهد که زيد فلان کار را کرده است، اين شاهد حتماً بايد در زمان حادثه ميبود و آن صحنه را ميديد. اگر مسجد الآن نبيند و نفهمد که چه کسي ميآيد و چه کسي ميرود، فردا چگونه شهادت ميدهد؟ شهادت در قيامت اداست، هر ادايي مسبوق به تحمّل است. مکان هم همينطور است، اختصاصي به مسجد ندارد، هر مکاني شهادت ميدهد که فلان شخص، در فلان مکان، فلان کار را کرده است، پس معلوم ميشود اينها حيّ هستند، عالم هستند، آگاه هستند؛ منتها در فلان روز حرف ميزنند...
📼فرازی از #درسگفتار سوره حاقه جلسه چهارم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
❇️ سیزدهمین همایش بینالمللی پژوهشهای قرآنی
✅ روششناسی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
1️⃣ ماهیت، مبانی و شاخصهها:
🔶 ماهیتشناسی روش استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 مبانی قرآنی روش استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 شاخصهها و ضوابط استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 تفاوت روش استخراج علوم انسانی قرآنبنیان با سایر روشها
2️⃣ قلمرو و گونهها:
🔷 قلمرو دانشهای مرتبط در استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 الزامات عقلی و نقلی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 گونهشناسی روشهای استخراج علوم انسانی
🔷 مطالعات اسلامی روششناسی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
3️⃣ پیامدها، آسیبها و چالشها:
🔶 آثار و پیامدهای روششناسی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 فرصتها و چالشهای پیش روی روششناسی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 موانع استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 تحلیل علل انحراف در شناخت علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 شبهات استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
4️⃣ راهکارها:
🔷 چگونگی تحول در علوم انسانی با شناخت روشهای استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 نقش امامت و رهبری در معرفی روشهای استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 بهرهگیری از تجربههای بشری در شناخت علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 جایگاه و وظایف مراکز علمی در استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 جایگاه و وظایف حوزههای علمیه در روششناسی علوم انسانی ـ اسلامی
🗓 مهلت ارسال آثار: ۱۵ دیماه
🌐 سامانه
🌐 https://qhem.quran.ac.ir
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#طعم_بندگی
🔴پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید:
النَظر الی مَحاسنِ النِّساءِ سَهمٌ مِن سَهامِ ابلیس فَمَن تَرَکهُ اذاقَهُ اللّه طَعم عِبادةٍ تسرُّهُ
نگاه وسوسه آلود به زیبایی زنان، تیری از تیرهای شیطان است؛ پس اگر کسی آن را ترک کند، خداوند طعم بندگی ای را به او می چشاند که دلشاد گردد.
📚سفینة البحار شیخ عباس قمی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از ✳️ جستارهای قرآنی رحیق
باورما.۶۷تابستان۱۴۰۱.m4a
19.33M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی
📌و اما باور ما-(قسمت 67) دانستنی ها لازم در باره انجام غسل
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
📌#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص ۴۴ قرآن کریم (آیات ۲۶۰ تا ۲۶۴ )
۱.زنده كردن مردگان، از شئون ربوبيّت خداوند است. «رَبِّ أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِ» ۲۶۰
۲.كشف وشهود تنها برای كسانی است كه مراتبی از علم، ايمان واستدلال را طی كرده باشند. درخواست «أَرِنِي» ابراهيم پاسخ داده میشود، نه هر كس ديگر. ۲۶۰
۳.قلب، مركز آرامش است. «لِيَطْمَئِنَّ قَلْبِي» ۲۶۰
۴.اوليای خدا، قدرت تصرّف در هستی را دارند كه به آن ولايت تكوينی گفته میشود. «ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتِينَكَ سَعْياً»
۵.انفاق، تنها پاداش اخروی ندارد، بلكه سبب رشد وتكامل وجودی خود انسان میگردد. «مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ» ۲۶۱
۶.اگر انفاق مال، تا هفتصد برابر قابليّت رشد و نموّ دارد؛ «كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ» پس حساب كسانی كه در راه خدا جان خود را انفاق میكنند چه میتواند باشد؟! «وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ» ۲۶۱
۷.شروع نيكو كافی نيست، اتمام نيكو هم شرط است. «يُنْفِقُونَ ... ثُمَّ لا يُتْبِعُونَ ... مَنًّا» ۲۶۲
۸.اعمال انسان، در يكديگر تأثير دارند، يعنی يك عمل میتواند عمل ديگر را خنثی كند. انفاق برای درمان فقر است، ولی منّتگذاری آنرا مايهی درد فقرا میگرداند. «يُنْفِقُونَ ... لا يُتْبِعُونَ ... مَنًّا وَ لا أَذیً» ۲۶۲
۹.آبرو و شخصيّت فقير، با ارزشتر از حفظ شكم فقير است. «قَوْلٌ مَعْرُوفٌ ... خَيْرٌ مِنْ صَدَقَةٍ» ۲۶۳
۱۰.اگر فقيری بخاطر فشار وتنگدستی، ناروايی گفت او را ببخشيد. «مَغْفِرَةٌ» ۲۶۳
۱۱.منّت گذاری و آزار فقير، پاداش انفاق و صدقات را از بين میبرد. «لا تُبْطِلُوا» ۲۶۴
۱۲.رياكار نه تنها از پاداش آخرت محروم است، بلكه رشد روحی را نيز كسب نكرده است. «لا يَقْدِرُونَ عَلی شَيْءٍ» ۲۶۴
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
بسم الله الرحمن الرحیم
این آیه نادرستی فکر افرادی را تاکید می کند که قبل از بروز و وقوع جنگ آرزوی شهادت داشتند اما همین که جنگ رخ داد و مرگ رابه چشم خود دیدند با سستی و ضعف از میدان فرار کردند و ارزوی شهادت را ازیاد بردند۰ آیا ممکن است صرف آرزوی شهادت موجب داخل شدن در بهشت شود بدون اینکه از عهده امتحان برآمده و آلودگیهای قلبتان رو پاک کرده باشید؟ آیا نباید تفاوتی بین اینان و شهیدان وجود داشته باشد؟
آل عمران ۱۴۳
پنجشنبه۱۴۰۱/۵/۲۷
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از ✳️ جستارهای قرآنی رحیق
به توفیق الهی روزهای #پنجشنبه در صفحه قرآنی #رحیق در خدمت و محضر #نهج_البلاغه و #صحیفه_سجادیه و #مفاتیح_الحیات هستیم .
امید آن که ما را به شاگردی بپذیرند.
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌱🌱🌱
🔅 صفحه قرآنی #رحیق رسانه رشد
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 168.mp3
13.76M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه
📌فراز ششم دعا :(جلسه ۱۶۸)
از دعاهای امام #سجاد(ع) که در آن از خدا درخواست #عافیت و #تندرستی در #دین، #عقل، #قلب و #جسم کرده است. امام (ع) بر یکی بودن #قلب و زبان در #شکرگزاری و دریافت #هدایت تأکید کرده و از خدا مقام #خشیت را طلب میکند. و از شرّ #شیطان، جنیان و مَکْر دیگران به خدا #پناه می برد.
🔈 ارائه کننده: خادم صفحه قرآنی #رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
صوت جلسه دوم.mp3
7.51M
#زبور_اهل_بیت
💢شرح و تفسیر دعای سوم #صحیفه_سجادیه
🔈جلسه :دوم
🔰دعای سوم صحیفه سجادیه از دعاهای امام سجاد(ع) است که:
☑️ به درود بر حاملان عرش و تمام فرشتگان الهی و بیان ویژگیها و اصناف آنان پرداخته است.
☑️ در این دعا بر خستگیناپذیری و سستنشدن فرشتگان در تسبیح خداوند، خضوع و خشوع آنان در برابر خدا و کوتاهی نکردن آنان در انجام دستورت الهی اشاره شده و آنان راحاملان وحی و درودفرستندگان بر بهشتیان معرفی کرده است.
🔈حجة الاسلام والمسلمين استاد مجاهدي
#مدرسه_تعالي
@rahighemakhtoom
حکمت 269 نهج البلاغه استاد صادقی.mp3
5.05M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۶۹(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد میرزا مهدی #صادقی (ره)
⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حکمت 170 نهج البلاغه.mp3
4.23M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۷۰(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.کار وتلاش.عبداللهی 4.mp3
9.59M
#نگاشت_صوتی
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
☑️ کار و تلاش مومنانه (جلسه ۴)بازخوانی فصل سوم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی
#کار #تلاش #جامعه #خانواده #بیکاری
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
📌#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص ۴۵ قرآن کریم (آیات ۲۶۵ تا ۲۶۹ )
۱.اگر هدف، تحصيل رضای خداوند ورشد و كمال روحی باشد، كارها بارور میشود. «ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّـهِ ... فَآتَتْ أُكُلَها ضِعْفَيْنِ» ۲۶۵
۲.اگر هدف خدا باشد، از جلوهها و جمالها هم محروم نمیشويم. مخلصين در جامعه محبوبتر از رياكارانند. «جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ» انفاق خالص، همانند مزرعهی در دامنه كوه وزمين مرتفع است، كه همه مردم آنرا میبينند واز آن لذّت میبرند. ۲۶۵
۳.خودت را به جای ديگران بگذار تا مسائل را خوب درك كنی. «أَ يَوَدُّ أَحَدُكُمْ ...» ۲۶۶
۴.منّت و آزار بعد از انفاق، همچون باد سوزانی است بر باغی سرسبز، و آتشی بر بوستانی خرّم. «فَاحْتَرَقَتْ» ۲۶۶
۵.هدف از انفاق، رهايی از بخل است، نه رهايی از اشيای بیارزش و نامطلوب.
«أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّباتِ ما كَسَبْتُمْ» ۲۶۷
۶.بخششِ بادآوردهها مهم نيست، بلكه بخشش از دسترنج، دارای ارزش است. «ما كَسَبْتُمْ» ۲۶۷
۷.وجدان انسان، بهترين معيار برای شناخت پسنديده و ناپسند است. هر آنچه را میپسندی كه به تو انفاق كنند، شايسته است كه انفاق كنی و اگر آنرا دوست نمیداری، شايستهی انفاق نيست. «لَسْتُمْ بِآخِذِيهِ إِلَّا أَنْ تُغْمِضُوا» ۲۶۷
۸.شيطان، انسان را از انفاق اموال مرغوب باز میدارد. «أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّباتِ ... الشَّيْطانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ ...»۲۶۸
۹.ميان فقر و فحشا، رابطه است. بعضی از گناهان بخاطر ترس از فقر است.
«يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَ يَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشاءِ» ۲۶۸
۱۰.گرچه مال وثروت خير است، ولی خيرِ كثير، داشتنِ ديد وقدرت تشخيص است. كسانی كه از آن خير انفاق كنند، به خير كثير میرسند. «أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّباتِ ... يُؤْتِي الْحِكْمَةَ» ۲۶۹
۱۱.شيطان وعدهی فقر، و خداوند وعدهی مغفرت و فضل میدهد. امّا تشخيص و انتخاب هريك از اين دو راه، حكمت لازم دارد. «يُؤْتِي الْحِكْمَةَ» ۲۶۹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مرحوم_علامه_مصباح
📌تکلیف ها و مالکیت ها
-----------------------------------
🔹اساس و ريشة تكليف و مسئوليت #مملوكيت است؛ انسان زمانى مىتواند از پذيرش مسئوليت، در قبال يك موجود، سر پيچي كند كه مملوك آن موجود نباشد.
با توجه به اينكه انسان ملك طلق خداى متعال است، نمىتواند خود را در برابر وى مسئول نبيند. انسان به گونه اى نيست كه خود و متعلقاتش از آنِ خودش باشد، بلكه تكويناً #مملوك خداى متعال و متكى به اوست و در نتيجه در برابر او مسئول خواهد بود.
به عبارت ديگر، از آنجا كه آزادى و استقلال از خداى متعال براى انسان امكانپذير نيست، مكلف بودن انسان در برابر خداوند لازمة وجودي هر بشرى است.
🔹با همین نگاه انسان در مقابل هر موجود ديگرى كه در تكوين وي مؤثر بوده است مسئوليت دارد. مثلاً پدر و مادر انسان در تكوين او تأثير دارند (هرچند تأثير اِعدادى) و به همين جهت، انسان نوعى وابستگى وجودى به آنان دارد و همين وابستگى وجودى، منشأ يك سلسله تكليفها و مسئوليتهاست.
اينكه پيامبر گرامى اسلام(صلى الله عليه وآله)، در پاسخ كسى كه از پدر خود شكايت داشت كه گهگاه بياجازه وارد خانهاش مىشود و در اموالش تصرف مىكند فرمود: «أنْتَ و مالك لأبيك» با اين نگرش قابل تبيين و توجيه است.
و یا فرمودة امير مؤمنان على(ع) :مَنْ عَلَّمنى حَرفاً فَقَد صَيِّرنى عَبْدا» نبايد حمل بر مبالغه شود، زيرا معلم منشأ تكوّن و پيدايش علم و معرفت در متعلم مىشود و از اين رو نسبت به بعضى از شئون او نوعى مالكيت مىيابد.
تبيين و توجيه آن بخش از سخنان اولياي دين ـ سلام اللّه عليهم اجمعين ـ كه بيانگر مملوكيت و عبوديت انسان نسبت به كسانى است كه علّت اِعدادى پارهاى از شئون وجودى اويند، جز از اين راه امكان ندارد.
🔸كوتاه سخن آنكه خداى متعال #علت_ايجادى انسان است. انسان و همة نعمتها و مواهب مادى و معنوى كه در اختيار او قرار مىگيرد مملوك اوست.
همچنين همة موجوداتى كه براى انسان به نوعى منشأ اثرند و در مراحل نازله، علت (البته علت اِعدادى) پيدايش پارهاى از شئون وى مىشوند، گونهاى مالكيت نسبت به بعضى از شئون انسان مىيابند.
◼️همة اين مالكيتها سبب ايجاد حق مىشود و اين «حقوق» مسئوليتهايى را بر عهدة آدمى مىنهد.
بدين سان، هر شخصى گذشته از مسئوليت اصلى و اساسى كه در برابر خداى متعال دارد، در قبال پدر، مادر، معلم و مربى خويش و همة افراد جامعه كه آسايش و آرامش زندگى انسان مرهون تلاش و كوشش آنان است و بدون وجودشان ادامة حيات آدمى اگر نگوييم محال لااقل دشوار مىشود نيز مسئول است
📚نگاهی گذرا به حقوق بشر از دیدگاه اسلام
@rahighemakhtoom
💢شمه ای ازتکالیف بندگان در ایام غیبت اقا امام زمان (ع)
اول .مهموم بودن برای ان جناب در ایام غیبت
دوم.انتظار فرج ال محمد علیهم السلام
سوم .دعا کردن است از برای حفظ وجود مبارک امام عصر (ع).
چهارم .صدقه دادن در هر وقت برای حفظ وجود مبارک امام عصر (ع) .
پنجم ..حج کردن به نیابت امام عصر (ع)
ششم .برخاستن از برای تعظیم شنیدن اسم مبارک انحضرت خصوصا اسم مبارک (قائم ) (ع)
هفتم .تضرع ومسئلت از خداوند تبارک وتعالی به جهت حفظ ایمان و دین (در ظلمات غیبت )
هشتم.استمداد واستعانت به ان جناب در هنگام شدائد ...موفق باشید.
📚منتهی الامال ص۴۸۳
#غیبت #انتظار #صدقه #دعا
#جمعه_های_امام_زمانی
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
❤ حالت ها و صور گوناگون قلب بر اساس آیات قرآن
👈 بیست حالت و صورت برای قلب در قرآن ذکر شده است:
1⃣ قلب سليم
و آن قلبی است مخلص برای خدا و خالی از کفر و نفاق و هرگونه پستی.
" إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ "
📖 سوره شعراء۸۹
2⃣ قلب مُنيب
وآن قلبی است که هميشه درحال برگشت و توبه به سوی خدا و بر طاعت خدا استوار و پابرجاست.
" مَنْ خَشِيَ الرَّحْمَن بِالْغَيْبِ و مُّنِيبٍ "
📖 سوره قاف۳۳
3⃣ قلب مُخبِت
وآن قلبی است فروتن و آرام یافته به ذکرخدا. " فتُخْبِتَ لَهُ قلُوبُهُم "
📖سوره حج۵۴
و آن قلبی است که از ياد خدا میلرزد که مبادا عمل وی به درگاه خدا قبول نشود و از عذاب خدا نجات نيابد. " وَالَّذِينَ يُؤْتُونَ مَا آتَوا وَّقُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلَى رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ "
📖 سوره مومنون ۶۰
4⃣ قلب تَقِيّ
و آن قلبی است که به احکام خدا احترام ميگذارد. " ذَلِکَ وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ "📖 سوره حج۳۲
5⃣ قلب مَهدِیّ
و آن قلبی است که تسليم امر خدا و راضی به قضا و قدر پروردگار است. "وَمَن يُؤْمِن بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ " 📖 سوره تغابن۱۱
6⃣ قلب مُطمئن
وآن قلبی است که با ياد خدا و توحيدش آرام میگيرد. " وتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّه "
📖 سوره رعد۲۸
7⃣ قلب حَیّ
و آن قلب زنده ای است که از شنيدن پندهای قرآنی و داستان های امت های گذشته که با گناه وطغيان هلاک شدند پند و اندرز میگيرد. " إِنَّ فِي ذَلِکَ لَذِکْرَى لِمَن کَانَ لَهُ قَلْبٌ "
📖 سوره قاف۳۷
8⃣ قلب مريض
و آن قلبی است که دچار بيماری شک و نفاق و مبتلا به فسق و فجور و شهوت های حرام است. " فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قلبِه مَرَضٌ "
📖 سوره احزاب۳۲
🔟 قلب أعمَى
وآن، قلب کوری است که حق را نمیبيند و در نتيجه پند و اندرز نمیگيرد. " وَلَکِن تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ "
📖سوره حج۴۶
����
1⃣1⃣ قلب لاهِی
وآن قلبی است که از قرآن غافل و مشغول لهو و لعب و شهوت های دنياست." لاهِيَةً قُلُوبُهُمْ "
📖سوره انبیاء۳
2⃣1⃣ قلب آثم
و آن قلبی است که گواهی حق را کتمان میکند و میپوشاند. " وَلاَ تَکْتُمُواْ الشَّهَادَةَ وَمَن يَکْتُمْهَا فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ "
📖 سوره بقره۲۸۲
3⃣1⃣ قلب متکبر
وآن دل مغرور و متکبری است که به خاطر ظلم و طغيان،از توحيد و طاعت خداوند رويگردان، و زورگو و جباراست. " قلْبِ مُتَکَبِّرٍ جَبَّارٍ "
📖 سوره غافر۳۵
4⃣1⃣ قلب غليظ
و آن قلبی است که عطوفت و رحمت و رأفت از آن برداشته شده:
" وَلَوْ کُنتَ فَظّاً غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ "
📖 سوره آل عمران ۱۵۹
5⃣1⃣قلب مَختُوم
و آن قلبی است که هدايت را نمی شنود و تعقل نمیکند. " وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِه"
📖سوره جاثیه ۲۳
6⃣1⃣ قلب قاسِی
وآن قلبی است که به عقيده و ايمان نرم نمیشود و وعظ و ارشاد در آن تأثيری ندارد و از ياد خداوند رويگردان است.
" وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَاسِيَةً "
📖 سوره مائده ۱۳
7⃣1⃣ قلب غافل
وآن قلبی است که مانع ذکر و ياد پروردگار است و هوا و هوسش را بر طاعت حق تعالی ترجيح میدهد: " وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِکْرِنَا "
📖 سوره ۲۸کهف
8⃣1⃣ قلب أغلف
و آن قلبی است که پوشيده شده است به طوری که اقوال و فرمايشات رسول اکرم "صلوات الله عليه و آله و سلم"در آن نفوذ و رسوخ نمی کند. " وَقَالُواْ قُلُوبُنَا غُلْفٌ "
📖سوره بقره ۸۸
9⃣1⃣ قلب زائغ
و آن قلبی است که از حق و حقيقت اعراض مي کند: " فأَمَّا الَّذِينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ "
📖 سوره آل عمران۷
0⃣2⃣ قلب مُرِيب
و آن قلبی است که در شک و شکوک متحير و سرگردان است " وَارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ "
📖 سوره توبه۴۵
🤲 اللهم إجعل قلوبنا من القلوب السليمة المطمئنة البيضاء.. وثبتنا على الهدى والايمان
🤲 خدايا قلبهای ما را قلب سليم و مطمئن و در حال توبه و برگشت به خود و بهترين قلبها قرار بده و ما را بر هدايت و ايمان ثابت قدم فرما!
����🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّـدٍ و علی آلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
🌷🌷🌷
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔆 بزرگواری که به فعالیت های قرآنی علاقه مند است به آیدی بنده پیام بدهد.
https://eitaa.com/Sayyedali1997
#امام_زمان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 کشاورز، تنها دانه را میپاشد و آبش میدهد؛
سپس منتظر میماند تا دستان دیگری،
آن را از خاک بالا بیاورند…
و شاید، راز سبز نشدن و نروییدن تو،
در همین روایت، نهفته باشد...
أفَرَأيتُم ما تَحرُثون؟
ءَأنتُم تَزرَعونَهُ أم نَحنُ الزّارِعون (واقعه - ۶۳ و ۶۴)
#استاد_شجاعی
🌷🌷🌷
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_مدثر #مدثر #المدثر #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (28) تفسیر آیات 38 تا 48
⭐️⭐️⭐️
کلُّ نَفْسِ بِمَا کَسبَت رَهِینَةٌ(38)إِلا أَصحَب الْیَمِینِ(39)فی جَنَّتٍ یَتَساءَلُونَ(40)عَنِ الْمُجْرِمِینَ(41)مَا سلَککمْ فی سقَرَ(42)قَالُوا لَمْ نَک مِنَ الْمُصلِّینَ(43)وَ لَمْ نَک نُطعِمُ الْمِسکِینَ(44)وَ کنَّا نخُوض مَعَ الخَْائضِینَ(45)وَ کُنَّا نُکَذِّب بِیَوْمِ الدِّینِ(46)حَتی أَتَانَا الْیَقِینُ(47)فَمَا تَنفَعُهُمْ شفَعَةُ الشفِعِینَ(48)
📖تفسیر:
🔸 ((آنها در باغهای پر نعمت و با عظمت بهشتند در حالی که سؤال می کنند...))(فی جنات یتسائلون )((از گنهکاران )) (عن المجرمین ) .می گویند : چه چیز شما را به دوزخ فرستاد ؟ ! (ما سلککم فی سقر) .
🔸از این آیات به خوبی استفاده می شود که رابطه میان بهشتیان و دوزخیان به کلی قطع نمی گردد ، بهشتیان می توانند از عالم خود وضع دوزخیان را مشاهده کنند ، و با آنها به گفتگو پردازند .
🔹اکنون ببینیم مجرمان در پاسخ این سؤال ((اصحاب الیمین )) چه می گویند ؟ آنها به چهار گناه بزرگ خویش در این رابطه اعتراف می کنند .
▫️نخست اینکه ((می گویند : ما از نمازگزاران نبودیم )) (قالوا لم نک من المصلین ) .
▫️اگر نماز می خواندیم نماز ما را به یاد خدا می انداخت ، و نهی از فحشاء و منکر می کرد ، و ما را به صراط مستقیم الهی دعوت می نمود .
▫️دیگر اینکه ((ما اطعام مسکین نمی کردیم )) (و لم نک نطعم المسکین ) .
➖اطعام مسکین گر چه به معنی غذا دادن به بینوایان است ، ولی ظاهرا منظور از آن ، هر گونه کمک به نیازمندیهای ضروری نیازمندان می باشد اعم از خوراک و پوشاک و مسکن و غیر اینها .
▫️و همانگونه که مفسران تصریح کرده اند منظور از آن زکات واجب است چرا که ترک انفاقهای مستحبی سبب ورود در دوزخ نمی شود ، و این آیه بار دیگر این مطلب را تاءکید می کند که زکات به طور اجمال در مکه نیز نازل شده بود هر چند تشریع جزئیات و تعیین خصوصیات حدود و مخصوصا تمرکز آن در بیت المال در مدینه بوده است .
🔹دیگر اینکه ((ما پیوسته با اهل باطل همنشین و همصدا می شدیم ))(و کنا نخوض مع الخائضین) .
هر صدائی از هر گوشه ای بر ضد حق بلند می شد ، و هر مجلسی برای ترویج باطل تشکیل می گردید و ما با خبر می شدیم ، با آنها همراهی می کردیم و همرنگ جماعت می شدیم ، سخنان آنها را تصدیق می کردیم ، و بر تکذیب و انکار آنها صحه می گذاردیم ، و از استهزا و سخریه آنها نسبت به حق لذت می بردیم .
▫️((نخوض )) از ماده ((خوض )) (بر وزن حوض ) در اصل به معنی ورود و حرکت در آب است ، و سپس به ورود و آلوده شدن به سایر امور نیز گفته شده ، ولی در قرآن مجید غالبا در مورد ورود در مطالب باطل و بی اساس استعمال می شود .
🔻((خوض در باطل )) معنی وسیع و گسترده ای دارد که هم شامل ورود در مجالس کسانی می شود که آیات خدا را به باد استهزا می گیرند ، تبلیغات ضد اسلامی می کنند ، یا ترویج بدعت می نمایند ، و یا شوخیهای رکیک دارند ، یا گناهانی را که انجام داده اند به عنوان افتخار یا تلذد نقل می کنند ، و همچنین شرکت در مجالس غیبت و تهمت و لهو و لعب و مانند آنها ولی در آیه مورد بحث بیشتر نظر بر مجالسی است که برای تضعیف دین خدا و استهزای مقدسات ، و ترویج کفر و شرک و بی دینی تشکیل می شود .
⚡️ادامه دارد....
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom