#صحیفه_سجادیه دعای نوزدهم
📌دعا برای درخواست و طلب باران
اللَّهُمَّ اسْقِنَا سَقْياً تُسِيلُ مِنْهُ الظِّرَابَ ، وَ تَمْلَأُ مِنْهُ الْجِبَابَ ، وَ تُفَجِّرُ بِهِ الْأَنْهَارَ ، وَ تُنْبِتُ بِهِ الْأَشْجَارَ ، وَ تُرْخِصُ بِهِ الْأَسْعَارَ فِي جَمِيعِ الْأَمْصَارِ ، وَ تَنْعَشُ بِهِ الْبَهَائِمَ وَ الْخَلْقَ ، وَ تُكْمِلُ لَنَا بِهِ طَيِّبَاتِ الرِّزْقِ ، و تُنْبِتُ لَنَا بِهِ الزَّرْعَ وَ تُدِرُّ بِهِ الضَّرْعَ وَ تَزِيدُنَا بِهِ قُوَّةً إِلَي قُوَّتِنَا .
آنهایی که باران لازم هستند ...بسم الله هر روز پس از نماز صبح دل و زبان خویش را با این ترانه الهی همراه کنند.
🌿🌿🌿
🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از س.م.عبداللهی ابو مرتضی
یک #آیه و چند #پیام
🔅 رسیدن به هدایت ویژه ى الهى، تلاش لازم است و باید گام اوّل را خود انسان بردارد. «جاهدوا - لنهدینّهم»، چنانكه در جاى دیگر مى فرماید: «اِن تنصروا اللَّه ینصركم»(160)
🔅 گاهى، یك گام و یك لحظه تلاش خالصانه، هدایت و نجات ابدى را به دنبال دارد. («جاهدوا» به صورت ماضى و «لنهدینّهم» به صورت مضارع و مستمرّ آمده است.)
🔅 در مدیریّت و رهبرى، لازم نیست تمام ابعاد كار از روز اوّل روشن باشد، همین كه گامى الهى بر داشته شد، در وسط راه، هدایت هاى غیبى مى آید. «جاهدوا - لنهدینّهم»
- آنچه به تلاش ها ارزش مى دهد، خلوص است. «فینا»
- راه هاى وصول به قرب الهى، محدودیّتى ندارد. «سبلنا»
🔅 به وعده هاى خداوند اطمینان داشته باشیم. «لنهدینّهم» (حرف لام و نون تأكید، نشانه هاى تأكید است)
🔅 نشانه ى نیكوكار بودن، تلاش در راه حقّ و اخلاص است. «جاهدوا فینا - لمع المحسنین»
🔅 همراه بودن خداى بزرگ با بنده اى ضعیف، یعنى رسیدن انسان به همه چیز. «انّ اللّه لمع المحسنین» چنانكه در دعاى عرفه ى امام حسین علیه السلام مى خوانیم: «ماذا فقد مَن وجدك و ماذا وجد مَن فقدك» هر كه تو را یافت، چه كمبودى دارد و هر كه تو را از دست داد، چه دارد؟
🔅 خداوند، هم راه قرب را به ما نشان مى دهد و هم تا رسیدن به مقصد، دست ما را مى گیرد. «لنهدینّهم... مع المحسنین»
🌿🌿🌿
🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از س.م.عبداللهی ابو مرتضی
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰درس سيزدهم: نسخ در قرآن
🔳 انواع نسخ در قرآن
▪ نسخ در آيات قرآنى به چند گونه تصوّر شدهاست. برخى از اين موارد مقبول و برخى مردود است:
1. نسخ آيه و محتوا: الفاظ آيه از قرآن برداشته شود و حكمى كه در آن آيه بيان شده است نيز، نسخ گردد.
2. نسخ آيه فقط: الفاظ و عبارات آيه از قرآن برداشته شود، ولى حكم بيان شده در آن آيه باقى بماند.
3. نسخ محتوا: الفاظ و عبارات آيه همچنان در قرآن ثابت بماند و تلاوت شود، ولى حكم بيان شده در آن آيه منسوخ گردد.
4. نسخ مشروط: همان صورت سوم است با اين تفاوت كه حكم سابق با توجه به شرايطى نسخ مىشود و با برگشتن شرايطِ تشريع نخستين، حكم منسوخ دوباره به اجرا درمىآيد. در نتيجه دو حكم منسوخ و ناسخ، هر يك به شرايط خود بستگى دارند.
🔘 تفاوت نسخ مشروط با نسخ محتوا در اين است كه در نسخ محتوا، حكم منسوخ بهصورت مطلق و براى هميشه از بين مىرود و قابل اعاده نيست، ولى در نسخ مشروط، حكم منسوخ با اعاده شرايط، دوباره زنده مىشود و قابل اجراست.
🔘 از نظر ما تنها صورت سوم و چهارم (نسخ محتوا، نسخ مشروط) صحيح است و در قرآن واقع شده است؛ اما صورت اول (نسخ آيه و محتوا) هرچند قابل فرض است، ولى موردى در قرآن وجود ندارد كه بر آن صدق كند.
🔘 صورت دوم (نسخ آيه) نيز علاوه براينكه موردى در قرآن ندارد، اساساً معقول نيست؛ يعنى، معقول نيست آيهاى كه سند حكم شرعى است از قرآن برداشته شود ولى محتواى آن باقى بماند.
....ادامه دارد
⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از س.م.عبداللهی ابو مرتضی
سوره مبارکه #تفسیر #سوره_مزمل #مزمل #المزمل #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مزمل
📝نگاشت: (19) تفسیر آیه 20 سوره مزمل
إِنَّ رَبَّك يَعْلَمُ أَنَّك تَقُومُ أَدْنى مِن ثُلُثىِ الَّيْلِ وَ نِصفَهُ وَ ثُلُثَهُ وَ طائفَةٌ مِّنَ الَّذِينَ مَعَك وَ اللَّهُ يُقَدِّرُ الَّيْلَ وَ النهَارَعَلِمَ أَن لَّن تحْصوهُ فَتَاب عَلَيْكمْ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسرَ مِنَ الْقُرْءَانعَلِمَ أَنْ سَيَكُونُ مِنْكُمْ مَرْضَىٰ ۙ وَآخَرُونَ يَضْرِبُونَ فِي الْأَرْضِ يَبْتَغُونَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ ۙ وَآخَرُونَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۖ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنْهُ ۚ
📜 جمله تاب عليكم را غالب مفسران به معنى تخفيف اين تكليف ذكر کرده اند ، نه به معنى توبه از گناه اين احتمال نيز وجود دارد كه وقتى حكم وجوب برداشته شود گناهى صورت نمى پذيرد ، و در نتيجه همچون آمرزش الهى خواهد بود .
در اينكه منظور از جمله فاقرؤوا ما تيسر من القرآن آنچه از قرآن براى شما ميسر است بخوانيد چيست ؟ گفتگو بسيار است : جمعى آن را به نماز شب تفسير كردهاند كه در لابلاى آن حتما آيات قرآن خوانده مىشود ، و بعضى گفتهاند منظور همان تلاوت قرآن است هر چند در اثناء نماز نباشد ، سپس بعضى مقدار آن را به پنجاه آيه ، و بعضى به يكصد آيه ، و بعضى دويست آيه ، تفسير كردهاند ، ولى هيچيك از ايناعداد دليل خاصى ندارد ، بلكه مفهوم آيه اين است كه هر مقدارى كه انسان به زحمت نمىافتد از قرآن بخواند.
▪ بديهى است منظور از تلاوت قرآن در اينجا تلاوتى است به عنوان درس و فراگيرى براى خودسازى و پرورش ايمان و تقوا.
🔹 سپس به بيان دليل ديگرى براى اين تخفيف پرداخته مى افزايد : خداوند مىداند كه گروهى از شما بيمار مى شوند ، و گروهى ديگر براى تحصيل معاش و ابتغاء فضل الهى راهى سفر مى كردند ، و گروه ديگرى در راه خدا جهاد مىكنند ، و اين امور مانع از آن خواهد شد كه عبادات شبانه را در نصابى كه قبلا تعيين شده به طور مداوم انجام دهند ( علم ان سيكون منكم مرضى و آخرون يضربون فى الارض يبتغون من فضل الله و آخرون يقاتلون فى سبيل الله ) .
🔹 و همين سبب ديگرى براى تخفيف اين برنامه است ، لذا بار ديگر تكرار مىكند حال كه چنين است آن مقدار كه براى شما ممكن است و توانائى داريد در شب از قرآن تلاوت كنيد ( فاقرءوا ما تيسر منه).
🔹 روشن است كه ذكر بيمارى ، و مسافرتهاى ضرورى ، و جهاد فى سبيل الله ، به عنوان سه مثال براى عذرهاى موجه است ، ولى منحصر به اينها نيست ، منظور اين است چون خداوند مىداند شما گرفتار مشكلات مختلف زندگى در روز خواهيد شد ، و اين مانع تداوم آن برنامه سنگين است ، به شما تخفيف داده است .
... ادامه دارد
🌹🌹🌹
🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از س.م.عبداللهی ابو مرتضی
شبهه 1.pdf
839.5K
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #قرآن
#فهم_قرآن #دین #ایمان #شریعت #قانون
🔅🔅🔅
📜 پرسش:
📌 طبق آیه ۹۹ سوره یونس اجباری در دیندار کردن مردم نیست چرا که اگر خدا میخواست همه را دین دار میآفرید؛ پس طبیعتا گروهی بیدین هستن. از طرفی گشت ارشاد افراد بی حجاب را تذکر و بعضا به کلانتری میبرد. این کار با آیه بالا در تضاد نیست؟
📋 و اما پاسخ را بدلیل طولانی بودن مطلب در فایل پی دی اف قرار دادیم تا پرسشگر محترم و همه کسانی که چنین سوالی دارند با حوصله آن را بخوانند.
با پوزش
🌹🌹🌹
🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
باور ما. نماز و مدیریت زمان ۲۰ عبداللهی ۱۴۰۱۵۳۱.mp3
7.09M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی
📌و اما باور ما-(قسمت 99) نماز اول وقت و مدیریت فرصت ها
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🌷🌷🌷
☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تسامح و تساهل در دین.ملکی.mp3
14.36M
#پرسش #پرسمان #قرآنی
📌#صوت پرسش و پاسخ قرآنی
🎤حجت الاسلام ملکی
📃تساهل و تسامح
🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
baghare-20-3.mp3
17.13M
#زمزم_معرفت #دکتر_علی_غلامی #دکتر_غلامی #غلامی
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))
🎤با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت)
📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره
📼 جلسه : ۴۶
📜 ویژگی های درسگفتار:
بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی
🍀🍀🍀
♦️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.
💢 نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید.
⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌ایستادگی صادقانه
🔘كلمه ى «نحب» داراى معانى زيادى است ولى در اين جا به معناى نذر و عهد و پيمانى است كه چه بسا انجام آن منجر به مرگ يا خطر بزرگى شود.
🔸در برابر گروهى كه خواهان زندگى در رفاه بودند، «يودّوا لو انّهم بادون فى الاعراب»(احزاب.۲۰) گروهى در انتظار شهادتند. «و منهم من ينتظر»
🔘 امام حسين عليه السلام در كربلا هنگام وداع با اصحابش و گاهى بالاى سر شهدا اين آيه را تلاوت مى فرمود.(تفسير کنز الدقائق)
🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔰یک #آیه و چند #پیام
✅همه ى اصحاب پيامبر و مؤمنان در يك درجه نيستند. «من المؤمنين»
✅نقل كمالات ديگران يكى از راه هاى تربيت است. «من المؤمنين رجال ...»
✅دفاع از حقّ تا مرز شهادت، نشانه ى صداقت در ايمان است. «صدقوا ما عاهدوا اللّه»
✅تعهّد و پیمان، لازم الاجرا و عمل به آن نشانه صداقت است. «صدقوا ما عاهدوا»
✅بزرگداشت شهدا، پيام و درسى قرآنى است. «فمنهم من قضى نحبه»
✅ انتظار شهادت نيز يك ارزش است. «و منهم من ينتظر» آمادگى براى لقاى خداوند، از صفات مؤمنان است.
✅ راه و باب شهادت باز است. «و منهم من ينتظر»
✅ شهادت برخى مؤمنان، عامل عقب نشينى يا دلسردى ديگر مؤمنان نمى شود. (مؤمن با اين كه شهادت دوستان و عزيزان خود را مى بيند، باز خود در انتظار شهادت است) «و منهم من ينتظر»
✅ مؤمنان واقعى پايبند عهد و پيمان خود با خدا هستند و هيچ چيز حتّى شهادت دوستان و عزيزان، روحيه آنان را تغيير نمى دهد. «و ما بدّلوا تبديلا»
🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoim