eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅🔅🔅 📌آرایه های ادبی در قرآن -کنایه ها- (11) 🔰درآیه ی ۱۰ سوره مبارکه قصص می خوانیم: فوَأَصْبَحَ فُؤَادُ أُمِّ مُوسَىٰ فَارِغًا ۖ إِنْ كَادَتْ لَتُبْدِي بِهِ لَوْلَا أَنْ رَبَطْنَا عَلَىٰ قَلْبِهَا لِتَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ«(آیه 10 سوره قصص) صبحگاه مادر موسی دلش (از هر چیزی جز یاد طفلش) فارغ بود و به حدی غم واندوه قلبش را فرا گرفت که اگر نه ما دلش را بر جای نگاه داشتیم تا ایمانش برقرار ماند نزدیک بود راز درونش را آشکار سازد» ▫️ربطاً: اوثقه و شدّه: آنرا بست و عبارت «الربط علی القلب» به معنای محکم کردن دل و قلب است. 🔸معنای کنایی: اطمینان دادن به کسی و آسوده خاطر کردن او 🔹درتفسیر المیزان آمده است: «کلمه ربطنا» از ماده ربط است و ربط بر هر چیزی بستن آن است و درآیه ی شریفه، کنایه است از، اطمینان دادن به قلب مادر حضرت موسی (ع) و همچنین درآیه ی کریمه ی ۱۱ سوره مبارکه ی کهف این چنین آمده است:و ربطنا علی قلوبهم اذا قاموا ربّنا ربّ السماوات و الارض…«ما بر دلهای پاک آنها علاقه (محبت و ایمان به خدا) را محکم ساختیم که آنها (در میان مشرکان و کافران عالم) قیام کرده و گفتند خدای ما پروردگار آسمانها و زمین است». 🔹علامه طباطبایی (ره) در کنایی بودن این عبارت چنین می فرماید:الربط هو الشد و الربط علی القلوب کنایه عن سلب القلق و الاضطراب «کلمه ربط به معنای بستن چیزی است ربط بر قلوب کنایه از گرفتن نگرانی و اضطراب از کسی است». ▪️و دراساس البلاغه امام زمخشری به کنایی بودن این عبارت اشاره شده است: ربط الله علی قلبه: صبّره: یعنی خداوند صبر او را بیشتر کرد. 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره معارج 📝نگاشت: (7) تفسیر آیات 10 تا 18 🌱🌱🌱 📖ترجمه: ﻭ ﻫﻴﭻ(ﺩﻭﺳﺖ)ﮔﺮم ﻧﺰﺩﻳﻜﻲ ﺍﺯ(ﺩﻭﺳﺖ)ﮔﺮم ﻧﺰﺩﻳﻚ(ﺧﻮﺩ)ﭘﺮﺳﺶ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ.(10) ﺁﻥ(ﺩﻭﺳﺖ)ﻫﺎ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ؛ ﺧﻠﺎﻓﻜﺎﺭ ﺁﺭﺯﻭ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ(ﺑﺮﺍﻱ ﻧﺠﺎﺕ)ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﭘﺴﺮﺍﻧﺶ ﺭﺍ ﺗﺎﻭﺍﻥ ﺩﻫﺪ.(11) ﻭ(ﻧﻴﺰ)ﻫﻤﺴﺮﺵ ﻭ ﺑﺮﺍﺩﺭﺵ ﺭﺍ، (12) ﻭ(ﻧﻴﺰ)ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﺍﻧﺶ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﭘﻨﺎﻩ ﻣﻲ ﺩﺍﺩﻧﺪ، (13) ﻭ(ﻧﻴﺰ)ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺟﻤﻠﮕﻲ(ﺗﺎﻭﺍﻥ ﺩﻫﺪ)، ﺳﭙﺲ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻧﺠﺎﺕ ﺩﻫﺪ.(14) ﻫﺮﮔﺰ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻴﺴﺖ؛ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺁﻥ(ﺩﻭﺯﺥ)ﺷﻌﻠﻪ ﻱ ﺁﺗﺸﻴﻦ ﺍﺳﺖ! (15) ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺑﺮ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻱ ﭘﻮﺳﺖ ﺳﺮ ﻭ ﺑﺪﻥ ﺑﺮﻳﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.(16) (ﺩﻭﺯﺥ)ﻓﺮﺍ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﻛﺴﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﭘﺸﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺭﻭﻱ ﺑﺮﺗﺎﻓﺘﻪ، (17) ﻭ(ﻧﻴﺰ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﺭﺍ)ﺟﻤﻊ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺫﺧﻴﺮﻩ ﻛﺮﺩﻧﺪ.(18) 🌱🌱🌱 ☑️ﺁﻳﺎﺕ ﺩﻫﻢ ﺗﺎ ﻫﺠﺪﻫﻢ ﺳﻮﺭﻩ ﻱ ﻣﻌﺎﺭﺝ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺎﺕ ﺧﻠﺎﻓﻜﺎﺭﺍﻥ ﺩﺭ ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ ﻭ ﺗﻨﻬﺎﻳﻲ ﺁﻧﻬﺎ ﻭ ﻓﺮﺟﺎم ﻋﺬﺍﺏ ﺁﻟﻮﺩﺷﺎﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ . ....ادامه دارد 📚تفسیر استاد اصفهانی 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
📌 افزار جامع «منادی بالقرآن» دارای محتوای کامل قرآن و 10 تفسیر؛نهج البلاغه؛صحیفه سجادیه؛ رساله عملیه مراجع شیعه ؛دهها کتاب روایی و حدیثی بزرگان شیعه ،تقویم سه گانه و اوقات شرعی با قابلیت های بسیار و ازهمه مهمتر اینکه رایگان است.🌷 👇🏾👇🏾👇🏾 https://belquran.com/d?pid=8b8f31fe07f4ea4f&a @rahighemakhtoom
09 dine fetri_ ostad azimi.mp3
15.11M
🌱🌱🌱 📖دین شناسی فطری (جلسه نهم) 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین عظیمی 🔅مشک آن است که خود ببوید نه آن که ....🔅 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس پانزدهم: حروف مقطّعه‌ ⏺نظريه‌هاى مختلف درباره حروف مقطعه‌ 🔘3. حروف مقطّعه چيزى جز خاصيت آوايى در بر ندارند؛ نه رمز و اشاره‌اند و نه معنايى دارند. حكمت آوردن اين حروف در اوايل بعضى سوره‌ها از محدوده ألفاظ و أصوات تجاوز نمى‌كند. 🔅برخى گفته‌اند: از آن جهت نصف حروف الفبا را آورده تا به عرب بگويد: اگر راست مى‌گوييد كه اين كلام بشر است و از همين حروف تركيب يافته، پس شما نصف حروف ديگر را بيفزاييد و سخنى اين چنين بياوريد. 🔅برخى گفته‌اند هنگام تلاوت قرآن در آن روزگار، آواى اين حروف موجب جلب توجه حاضرين بوده تا به قرآن گوش فرا دهند؛ زيرا معاندين پيوسته در صدد ايجاد سر و صدا بودند تا نواى قرآن به گوش رهگذران عرب نرسد: «لا تَسْمَعُوا لِهذَا الْقُرْآنِ وَ الْغَوْا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَغْلِبُونَ؛به اين قرآن گوش فرا ندهيد و سخن بيهوده در آن اندازيد، باشد تا پيروز شويد». 🔅برخى آن‌را سوگند گرفته‌اند و گفته‌اند خداوند همچون تين، زيتون، شهر مكه و غيره ... به اين حروف سوگند خورده است و سوگند خوردن به حروف، بدين سبب است كه اصل كلام در تمامى زبانها بر پايه حروف است. ..ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
باور ما.زکات وپیام های آیه ۱۰۳ توبه 6-1.mp3
9.23M
📌و اما باور ما-(قسمت 237) تفسیر زکات در آیه 103 توبه 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
حکمت بعثت پیامبران.pdf
1.31M
📌مسابقه پیامبر شناسی 🎊سلام محضر همراهان عزیز قرآنی 🎉 به مناسبت مبعث حضرت رسول خاتم صلوات الله علیه و آله و سلم پیامبر شناسی جهت بزرگداشت این روز مبارک برگزار خواهد شد و از میان شرکت کنندگان محترم برندگانی به قید قرعه انتخاب خواهد شد .🌻 🕰 زمان مسابقه روز شنبه ساعت ۲۱ شب خواهد بود . 📚 منبع : حکمت بعثت پیامبران ۵۷ صفحه ای اثر مرحوم علامه مصباح بسیار ارزشمنده خواندنش و نکات خوبی دستگیر تون میشه «سوالات آسان طرح میشه و مهم مطالعه اثره» 🌸 🎁 پنج جایزه جهت قدردانی اهداء خواهد شد . https://eitaa.com/joinchat/2952462340C4011b8cfbf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅اللهّمَ صَلّ عَلي عَلي بنْ موسَي الرّضا المرتَضي الامامِ التّقي النّقي  و حُجَّّتكَ عَلي مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثري الصّدّيق الشَّهيد صَلَوةَ كثيرَةً تامَةً زاكيَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه كافْضَلِ ما صَلّيَتَ عَلي اَحَدٍ مِنْ اوْليائِكَ دورم ازت ... بااینکه تو نزدیک منی .... نزدیک تر از این رگ‌ گردنی ... با بار گناه... هروقت که میام .... توی حرمت انگار صدام میزنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا