روابط انسانی. خانواده. پدر ومادر ۲.mp3
13.45M
📌و اما باور ما-(قسمت 280)
☑️#روابط انسانی- فرزندان و والدین 2
🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼گفتارهای سید خادم صفحه قرآنی رحیق
🌱🌱🌱
#باور_ما
#باور_دینی #حدیث_خوانی #دینشناسی
🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
حکمت 22- لَنَا حَقٌّ فَإِنْ أُعْطِینَاهُ وَ إِلَّا رَکِبْنَا ….mp3
2.95M
📚شرح و تفسیر حکمت 22 (کلمات قصار)
⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین #نظافت
⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید.
🌱🌱🌱
#نهج_البلاغه
#حکمتها #حکمت
#امام_علی
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
در حکمت 109 #نهج_البلاغه به نقل از امیرالمومنین علی علیه السلام آمده است که فرمود: «نَحْنُ النُّمْرُقَةُ الْوُسْطَى، بِهَا يَلْحَقُ التَّالِي وَ إِلَيْهَا يَرْجِعُ الْغَالِي» ما اهل بیت، تکیه گاه معتدلی هستیم که نه تندیم و نه کند و لذا هم کسانی که کند هستند و عقب افتادند باید به ما برسند و هم کسانی که تند رفته اند باید به ما برگردند.
اهل بیت عصمت و طهارت آن تکیه گاه متوسطی هستند که نظم هر دو طرف به آنهاست و هر دو طرف باید به آنها تکیه کنند.
🔸 این رعایت عدل و هسته مرکزی در بیانات حضرت امیر چه در خطبه ها و چه نامه ها و چه کلمات کم نیست و این اصل را اهل بیت عصمت و طهارت نیز بیان می کنند، امام سجاد در صلوات نیمروز ماه شعبان دارد که « اَلْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ وَالْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ» امام سجاد علیه السلام می فرماید، کسی از اهل بیت جلو برود مارق و منحرف هست و به مقصد نمی رسد و کسی هم که کند هست، زاهق است به هلاکت خواهد رسید.
#تنها_راه_نجات این است که انسان، همراه با اهل بیت، #پیرو_اهل_بیت و با اهل بیت باشد.
🔸 نه تنها مواظب باشید که تندروی و کندروی نکنید، بلکه مواظب باشید جامعه را یکجا داشته باشید و از جامعه جدا نشوید، مولا امیرالمومنین ... فرمود اگر کسی مردم را به تفرقه دعوت کرد، و جامعه را از انسجام انداخت، اگر کسی خواست جامعه را اربا اربا کند، شقاق و تفرقه ایجاد کند، این از ما نیست
«وَ لَوْ كَانَ تَحْتَ عِمَامَتِي هَذِهِ»هر چند عمامه من علی بن ابیطالب را داشته باشد، حرفش را گوش نکنید با او هماهنگ نباشید. لذا باید مواظب بود تا همواره جامعه ما و کشور ما و ایران اسلامی متحد باقی بماند و اگر اختلاف نظری هست با مشورت و راهنمایی بزرگان قوم و این جامعه بر طرف شد. 🔸 ایشان در پایان دعا فرمودند تا کشور ایران، متحد و هماهنگ باقی بماند و کاملا در تحت اختیار #ولی_عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف به آن حضرت سپرده شود. مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/1709689 #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا اباعبدالله الحسین
عمه بیا گمشده پیدا شده 😭
کنج خرابه شب یلدا شده
@rahighemakhtoom
🏴 تنها راه نجات
▫️ #تنها_راه_نجات این است که انسان، همراه با اهل بیت، #پیرو_اهل_بیت و با اهل بیت باشد. امام سجاد (علیه السلام) می فرماید، کسی از اهل بیت جلو برود مارق و منحرف هست و به مقصد نمی رسد و کسی هم که کند هست، زاهق است به هلاکت خواهد رسید.
▫️ ارباً ارباً (تکه پاره )کردن جامعه، #چپ و #راست کردن و ایجاد تفرقه، یک #سم_مهلک است. باید مواظب بود تا همواره جامعه ما متحد باقی بماند و اگر #اختلاف_نظری هست با مشورت با بزرگان بر طرف شود.
#محرم
#عکس_نوشت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ جلسه: 1402/04/29
🌐 https://esra.ir
@rahighemakhtoom
🚩 وظیفه همیشگی و همگانی
▫️ تولّی و دوستی حضرت #امام_حسین_علیه_السلام و تبرّی و بیزاری از دشمنان آن حضرت، مثل خود اسلام با دو اصل همراه است:
1️⃣ یكی #كلیت
2️⃣ دیگری #دوام
یكی همگانی (بودن) و دیگری همیشگی (بودن).
یعنی همان طور كه اسلام جهان شمول است «لجمیع الناس فی جمیع العصر» و برای همه مردم «إلی یوم القیامة» هست؛ #تولی_و_تبری نسبت به جریان كربلا هم این چنین است.
#محرم
#عکس_نوشت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ جلسه: 1394/07/30
🌐 http://esra.ir
@rahighemakhtoom
وحدت سیره نبوی (صلی الله علیه و آله و سلم) و سیره ابراهیم خلیل (علیه السلام)
🔹 قرآن کریم سیره رسول اکرم را نورانی کردن جامعه می داند؛ چنان که نورانی کردن جامعه، سیره انبیای گذشته نیز بوده است. قرآن کریم نمونه هایی از افراد روشنگر جامعه را معرّفی کرده است که یکی از آنان وجود حضرت ابراهیم خلیل (علیه السلام) است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و مؤمنان به او راهیان کوی اویند. قرآن کریم ابراهیم خلیل (علیه السلام) را #شاهد_ملکوت هر چیزی معرفی می کند؛ ...
اگر حضرت ابراهیم (علیه السلام) از نظر احتجاجات علمی #شاهد_ملکوت است، کسی که جهان بینی او همانند جهان بینی ابراهیم نباشد، کور است؛ زیرا کسی که نبیند آنچه را خلیل حق دید، نابیناست و کسی که مبارزات سیاسی و نظامی او همتای مبارزات سیاسی و نظامی ابراهیم خلیل (علیه السلام) نباشد، سفیه است... .
🔹 از این رو، قرآن فرمود: ﴿وَمَنْ یرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْرَاهِیمَ إِلَّا مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ﴾؛ یعنی کسی که راه ابراهیم (علیه السلام) را نرفت خود را تسفیه کرده است و سفیهانه به سر می برد.
امّا چه کسانی می توانند راهی راه ابراهیم خلیل باشند؟ ... قرآن کریم پاسخ می دهد: نه یهودیان، نه ترسایان و نه مبتلایان به بیماری الحاد و شرک، هیچ یک نمی توانند سالک کوی آن حضرت باشند؛ زیرا آن حضرت از آنان نبوده است؛ ﴿مَا كَانَ إِبْرَاهِیمُ یهُودِیا وَلَا نَصْرَانِیا وَلَٰكِنْ كَانَ حَنِیفًا مُسْلِمًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِینَ ﴾. خرافه ستیز نمی تواند مشرک، یهودی یا مسیحی باشد؛ زیرا آیین همه این ها با خرافات آمیخته است و مرامی که با #خرافات عجین شده است، هرگز بر ضدّ خرافات نمی شورد.
🔹 قرآن پس از آن که در بخش نفی، یهودیان و مسیحیان را از پیروی خلیل حق بیرون دانست، در بخش اثبات قضیه فرمود: پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) و مؤمنان به او سالکان کوی خلیل حق هستند؛ ﴿إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْراهِیمَ لَلَّذِینَ اتَّبَعُوهُ وَ هذَا النَّبِی وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ اللَّهُ وَلِی الْمُؤْمِنِینَ﴾. معنای ﴿وَ اللَّهُ وَلِی الْمُؤْمِنِینَ﴾ این است: کسی که می خواهد راهی کوی خلیل باشد، تحت #ولایت_حق است؛ همان طور که حضرت ابراهیم (علیه السلام) تحت ولایت حق بود و سرانجام به مقصد رسید.
🔹 دانسته شد که سیره رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، سیره ابراهیم خلیل (علیه السلام) است و حسین بن علی (علیه السلام) که سیره خود را راه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و علی (علیه السلام) دانسته است، چون راه علی (علیه السلام) همان راه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) است و راه پیامبر نیز راه ابراهیم خلیل (علیه السلام) است، پس #حسین_بن_علی_علیه_السلام راه خلیل حق را پیموده است و سیره او سیره حضرت خلیل (علیه السلام) است.
📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص23 تا 26
#بر_آستان_اندیشه
#محرم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
baghare72-1.mp3
22.27M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
🎤استاد دکتر علی غلامی
📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۱۶۹)
شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی
📃انتشار روزهای زوج هفته
#زمزم_معرفت #دکتر_علی_غلامی #دکتر_غلامی #غلامی
🌷🌷🌷
🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📃قطعه ای بسیار زیبا و شنیدنی آیات سوره #بروج
🎤استاد #شحات_محمد_انور
مقام ببات
#قاریان #تلاوت #قرآن
@rahighemakhtoom
.
🔰 کربلا، آرامگاه عاشقان
💠 این کلمه ( #عشق ) از لطیف ترین تعبیرات روایی ماست، متاسفانه به دست دیگران افتاد و زمینی شد و مبتذل شد!
🔹وجود مبارک #حضرت_امیر (سلام الله علیه) بیست سال قبل از جریان #کربلا ، وقتی می خواست ج ن گ صفین را به پایان برساند، یک روزی از صفین به کوفه بر می گشت؛ در بین راه، قبل از اینکه به کوفه برسد، به یک سرزمینی رسید؛ دیدند حضرت از مَرکب پیاده شد، با دستان مبارک شان اشاره می کنند: (هاهنا، هاهنا)*؛ (همین جاست، همین جاست)! مقداری خاک این منطقه را گرفتند، بو کردند، از مَرکب پیاده شدند، دو رکعت نماز خواندند؛ بعد اشک ریختند. به حضرت عرض کردند: به اینجا چه کسی می آید، چه خبر است؟ فرمود: (هاهنا مصارع عشّاق)*، اینجا جایی است که عاشقان شربت شه اد ت می نوشند.
🔹از ظریف ترین تعبیرات دینی ما " عشق " است؛ امّا وقتی بیگانه این را از آسمان به زمین آورد، به این صورت در آمد که در بعضی از روایات فرمودند: این مال دلهایی است که از محبت الهی خالی است! فرمود: اینجا عاشقان می آرمند، (مصارع عشّاق).
🔹روز دوّم محرّم که وجود مبارک #سید_الشهداء (سلام الله علیه) بعد از بیست سال وارد شد، وقتی شنیدند آنجا کربلاست، با همان دستان مبارکشان اشاره کردند؛ فرمود: (هاهنا، هاهنا)، (هاهنا مناخ رکابنا)؛ این را بیست سال قبل از کربلا، وجود مبارک حضرت امیر فرمود. دوّم محرّم وجود مبارک #سید_الشهدا می فرماید: اینجاست که شترها باید زانو بزنند، اینجاست که بچه های ما را سر می برند، اینجاست که اطفال ما را ذ / ب / ح می کنند * و مانند آن.
فرمود: بالاترین مردم کسانی هستند که نسبت به ذات اقدس اله محبت داشته باشند و روی علاقه عبادت کنند.
🌱🌱🌱
📌 ر.ک وقعه صفین / صفحه ۱۴۱ و ۱۴۲
📌 بحار الانوار / جلد ۴۱ / صفحه ۲۹۵
📌 مناقب آل ابی طالب لابن شهر آشوب / جلد ۴ / صفحه ۹۷
📋 درس اخلاق
📆 قم ؛ ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
#آیت_الله_جوادی_آملی
#عقل_سرخ
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔰 گناه، وسیله نیست
💠 یک بیان نورانی حضرت #سید_الشهداء (سلام الله علیه) دارد، واقع " کلامهم نور "! این که در #زیارت_جامعه داریم (کلامکم نور)*، این است. فرمود: ممکن نیست کسی از راه #گناه به مقصد برسد! " هرگز هدف وسیله را توجیه نمی کند "، این بیان خیلی نورانی وجود مبارک #سید_الشهدا (سلام الله علیه) است.
فرمود به اینکه: (من حاول امراً بمعصیه الله کان افوت لما یرجو و اسرع لمجیء ما یحذر)*. اگر کسی از راه خلاف، گناه، تهمت، تخریب بخواهد به مقصد برسد، زودتر از دیگران به چاه می افتد؛ گناه وسیله نیست! (من حاول امراً بمعصیه الله کان افوت لما یرجو و اسرع لمجیء ما یحذر). این برای اینکه زودتر به مقصد برسد، هرگز به مقصد نمی رسد. برای اینکه از خطر نجات پیدا کند، زودتر از دیگران به خطر می افتد. ما بیانات نورانی سیدالشهداء (سلام الله علیه) را قبول کردیم، چه بیانی جامعتر و نافعتر از این؟!!
🌱🌱🌱
📌 من لا یحضره الفقیه / جلد ۲ / صفحه ۶۱۴ _ (زیاره جامعه لجمیع الائمه (ع))
📌 الکافی / جلد ۲ / صفحه ۳۷۳
📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم
📆 قم ؛ ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
#آیت_الله_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
📝معرفی اجمالی یاران امام حسین(ع)(2)
✅عبدالله بن عُمَیر کَلبی کیست؟!
📝گزارشی کوتاه؛مستند و خواندنی در باره شهیدان نهضت عاشورا...
عبدالله بن عمیر از قبیله بنیعُلَیم بود. در دانشنامه امام حسین(ع) آمده است برخی گزارشهای تاریخی مربوط به وَهْب بن وهب یا همان وهب بن عبدالله کلبی مشابهتها و مشترکاتی با متون مربوط به عبد الله بن عُمَیر دارند و همین باعث شده تا برخی محقّقان، این دو را یک نفر بدانند و اساسا وَهْب بن وَهْب را فاقد وجودِ خارجی تلقی کنند؛ اما علاوه بر مشابهتهایی که در روایات تاریخی درباره این دو فرد آمده، تفاوتهای قابل توجهی نیز بینشان وجود دارد. بنابراین دو نفر بودن آنها بعید نیست، به ویژه مسیحی بودن وَهْب که در برخی منابع آمده، با عبدالله بن عُمَیر که از یاران نامی امام حسین(ع) بوده است، قابل جمع نیست.
💠به گزارش طبری از ابومخنف هنگامیکه سپاه کوفه در نخیله آماده جنگ با امام حسین(ع) میشد. عبدالله با آنها برخورد کرد و از آنها ماجرا را پرسید. آنها گفتند: به جنگ حسین بن علی میرویم. او گفت: به خدا سوگند من مشتاق جنگ با مشرکان بودم، و امیدوارم ثواب پیکار با اینان که قصد جنگ با پسر دختر پیامبرشان را دارند، از ثواب جنگ با مشرکان کمتر نباشد. وی نزد همسرش رفت و او را از قصد خویش آگاه کرد. ام وهب گفت: خداوند تو را به راهی نیکو هدایت کرده، چنین کن و مرا نیز با خود ببر. پس شبانه همراه همسرش بیرون رفت و به امام حسین(ع) پیوست.
💠در روز عاشورا که عمر سعد با پرتاب تیری به سوی اردوگاه امام حسین(ع) جنگ را آغاز کرد؛ «یسار» غلام آزاد شده زیاد بن ابیسفیان و «سالم» غلام آزاد شده عبیدالله بن زیاد به میدان آمدند و هماورد طلبیدند. حبیب بن مظاهر و بریر بن خضیر از جا برخاستند؛ اما امام حسین(ع) به آن دو اجازه میدان نداد. عبدالله بن عمیر با اجازه امام به میدان رفت، از او پرسیدند: کیستی. او خود را معرفی کرد. گفتند: ما تو را نمیشناسیم. زهیر یا حبیب یا بریر به مبارزه ما بیایند. او به یسار که جلوتر ایستاده بود گفت: هیچ یک از اینان به جنگ تو نمیآید مگر اینکه از تو بهتر است. سپس به او حمله کرد و او را از پا درآورد. در همین حال، «سالم» به سوی او حمله کرد. یاران امام حسین(ع) فریاد زدند تا عبدالله از حمله او آگاه شود ولی عبدالله متوجه نشد، سالم به او ضربهای زد. عبدالله با دست چپ جلو ضربه را گرفت و انگشتانش قطع شد. سپس عبدالله بر او حمله برد و با ضربهای او را به قتل رساند.
💠همسرش اموهب عمودی برداشت و به سوی او رفت. عبدالله میخواست او را به سوی خیمه برگرداند ولی او لباس شوهرش را گرفته بود و میگفت: تو را رها نمیکنم تا همراه تو به شهادت برسم. در این هنگام امام حسین(ع) او را صدا زد و فرمود: «خدا از جانب اهل بیت به شما جزای خیر دهد. برگرد (خدا تو را رحمت کند) و نزد زنان بنشین که جنگیدن بر زنان واجب نیست.» پس او نزد زنان بازگشت.
پیش از ظهر عاشورا، شمر بن ذیالجوشن که فرمانده جناح چپ سپاه کوفه بود، با افراد تحت فرمان خود به سپاه امام هجوم بردند. در این حمله هانی بن ثبیت و بکیر بن حی تیمی عبدالله بن عمیر را به شهادت رساندند. بنا بر گفته طبری، او دومین شهید کربلا بود.
💠او در میدان نبرد اشعار زیر را می خواند
اگر مرا نمیشناسید، من پسر کلب و از دودمان علیم هستم و این افتخار مرا بس است.
من دلیرمردی پرتوانم و هنگام مصیبت خوار و زبون نیستم.ای امّ وهب من عهدهدار میشوم که با نیزه و شمشیر با آنان بجنگم؛ ضربه زدن بندهای که به پروردگار ایمان دارد.
💠پس از شهادت عبدالله، همسرش ام وهب خود را به بالین او رساند و در حالیکه سر و صورت عبدالله را پاک میکرد رستم غلام شمر بن ذی الجوشن به دستور او، ام وهب را به شهادت رساند. گفتهاند او نخستین زن یا تنها زن شهید در واقعه کربلا بود.
🍀🍀🍀
@rahighemakhtoom
Al-Munafiqun07.mp3
5.89M
🎤 تفسیر سوره منافقون علامه جوادی آملی
📋جلسه هفتم(پایانی)
🌱🌱🌱
#آیت_الله_جوادی_آملی #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_منافقون #سوره_منافقون #منافقون
🌷🌷🌷
🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅
🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌هیچ کاری شما را از یاد خدا باز ندارد!
🔹فرمود: ﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاَ تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَ لاَ أَوْلاَدُكُمْ عَن ذِكْرِ اللَّهِ﴾، اينکه فرمود: ﴿وَ اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِيراً﴾؛ هميشه به نام خدا باشيد، اين دستوري هم که به ما دادند هر کاري که ميخواهيد بکنيد هر حرفي که ميخواهيد بزنيد، بگوييد: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ»البته ذکر خداست ثواب دارد؛ اما يک قرنطينه است.
🔹هر کار يعني هر کار! حالا لازم نيست آدم با صداي بلند بگويد: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ». نه زير لب هم بگويد «بسم الله» کافي است، چرا؟ براي اينکه آدم هر حرفي ميخواهد بزند يا چيزي را بخواهد بخرد يا چيزي ميخواهد بفروشد، يا وارد يک مسئلهاي ميخواهد بشود، اين قرنطينه است.
🔹اين کار بايد يا واجب باشد يا مستحب، تا رويش بشود بگويد خدايا به نام تو! اگر حرام يا مکروه بود که نميتواند بگويد خدايا به نام تو. اين يک قرنطينه است؛ البته ثواب خاص خودش را هم دارد. هر کاري که ميکنيم بگوييم: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ»، يعني بايد رويمان بشود که بگوييم خدايا به نام تو! از اين دستور بهتر چيست؟
🌱🌱🌱
📝فرازی از #درسگفتار سوره منافقون جلسه هفتم (تمام بحث را در صوت فوق گوش کنید)
آیت الله #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_منافقون#سوره_منافقون #منافقون
🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
روابط انسانی، خانواده،پدرومادر ۳.mp3
11.71M
📌و اما باور ما-(قسمت 281)
☑️#روابط انسانی- فرزندان و والدین 3
🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼گفتارهای سید خادم صفحه قرآنی رحیق
🌱🌱🌱
#باور_ما
#باور_دینی #حدیث_خوانی #دینشناسی
🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
04.mp3
13.52M
🏞پرسش های اساسی زندگی (قسمت ۴)
🎤استاد:حجت الاسلام میثم #اخلاقی
📋سلسله گفتارهای #معرفت_دینی وِیژه دانش آموزان دبیرستان
📁قابل استفاده برای همه کسانی است که به نوعی با اهل پرسش و جوان رو برو هستند(والدین،دبیران دینی،مربیان پرورشی و اهل رسانه و تریبون)
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
#زیست_مومنانه
🔹امام سجاد علیه السلام
"أَمَّا حَقُّ ذِي الْمَعْرُوفِ عَلَيْكَ فَأَنْ تَشْكُرَهُ وَ تَذْكُرَ مَعْرُوفَهُ وَ تَكْسِبَهُ الْمَقَالَةَ الْحَسَنَةَ وَ تُخْلِصَ لَهُ الدُّعَاءَ فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ كُنْتَ قَدْ شَكَرْتَهُ سِرّاً وَ عَلَانِيَةً ثُمَّ إِنْ قَدَرْتَ عَلَى مُكَافَاتِهِ يَوْماً كَافَأْتَهُ"
🔰"حق کسی که به تو احسان و نیکی کرده این است که:
☑️ از او تشکر و سپاسگزاری کنی
☑️احسان و خوبی اش را به زبان آوری
☑️گفتار نیک در بارهاش نشر دهی
☑️مخلصانه در حقش دعا کنی تا در نهان و عیان از او قدردانی کرده باشی
☑️و اگر بتوانی باید محبتش را تلافی کنی و گر نه منتظر فرصت و آماده جبران باشی."
📘بحار الانوار، ج ۷۱، ص: ۷
@rahighemakhtoom
📝معرفی اجمالی یاران امام حسین(ع)(3)
✅عابس ابیشبیب شاکری کیست؟!
📝گزارشی کوتاه؛مستند و خواندنی در باره شهیدان نهضت عاشورا...
🔹عابس فرزند ابیشبیب بن شاکر بن ربیعة بن مالک بن صعب بن معاویة بن کثیر بن مالک بن جشم بن حاشد هم پیمان- بنیشاکر است.
🔹نام وی عائش و عباس بن حبیب نیز آمده است. پدرش را شبیب، حبیب، شِبْث و لیث نیز گفتهاند.
🔹عابس بن ابیشبیب شاکری از مردان قبیله بنیشاکر که طائفهای از قبیله بنیهمدان بود؛ مردم این طائفه از شجاعان جنگها بودند از این رو اعراب به آنها «فتیان الصباح، یعنی جوان مردان صبح» لقب داده بودند.
🔹قبیله بنیشاکر از جمله عابس بن ابیشبیب شاکری از شیعیان علی بن ابی طالب(ع) به شمار میآمدند؛ آنان به خصوص اخلاص زیادی نسبت به امیرالمؤمنین(ع) داشتهاند.
🔹عابس از خاصان امام علی(ع) و از یاران امام حسین(ع). بود. وی از اوصاف پسندیده قومش در حد کمالش بهرهمند بود؛ او از رجال شیعه و از رؤسای آنها و مردی شجاع و خطیبی توانا و عابدی پرتلاش و متهجّد و از مهتران، دلاوران، سخنوران، عابدان، و شب زندهداران شیعه بود.
🔹نقل شده که امیرالمؤمنین(ع) در جنگ صفّین در حق مردان با اخلاص و شجاع بنی شاکر فرمودند: «لو تَمّت عدتهم ألفا لعُبد الله حق عبادته؛ اگر تعداد قبیله بنی شاکر به هزار نفر میرسید، حقّ عبادت خدا به جا آورده میشد.».
🔹عابس در جنگ صفین از ناحیه پیشانیاش زخمی شد که اثر و نشانه آن زخم برای همیشه بر پیشانی او ماندگار شد.
🔹مسلم بن عقیل پس از ورود به کوفه، وارد منزل مختار ثقفی گردید. شیعیان کوفه از ورود نماینده ویژه امام حسین(ع) با خبر شدند , در خانه مختار اجتماع کردند.. مسلم در این اجتماع، نامه امام حسین(ع) را برای مردم قرائت کرد. عابس، نخستین کسی بود که پس از قرائت نامه امام، به پاخاست و پس از حمد و ثنای خداوند متعال خطاب به مسلم گفت: «من درباره مردم به شما خبر نمیدهم و نمیدانم نیتشان چیست و از جانب آنها وعده فریبنده نمیدهم. به خدا قسم از چیزی که درباره آن تصمیم گرفتهام سخن میگویم هنگامی که دعوت کنید میپذیرم و همراه شما با دشمنانتان میجنگم و با شمشیر از شما دفاع میکنم تا به پیشگاه خداوند روم و از این کار جز ثواب چیزی نمیخواهم.»
پس از او، حبیب بن مظاهر ایستاد و برای یاری امام حسین(ع)، اعلام آمادگی کرد.و سخنان این دو نفر، زمینه را برای بیعت مردم، فراهم نمود و بیش از هیجده هزار نفر با مسلم بیعت کردند.
🔹پس از بیعت شمار زیادی از مردم کوفه با مسلم، او نامهای به امام(ع) نوشته و آن حضرت(ع) را به کوفه دعوت کرد؛ در نامه از امام(ع) خواسته بود که هنگامی که نامه من به دست شما رسید فورا به سوی کوفه حرکت فرمایید، مردم خواهان آل معاویه نیستند. مسلم این نامه را توسط عابس بن ابی شبیب و قیس بن مسهر صیداوی به سوی امام ارسال داشت.
🔹عابس بن ابی شبیب به همراه غلامش شوذب جهت تحویل نامه به امام حسین بن علی(ع) در مکه حرکت نمود و در مکه خدمت امام رسیده و نامه را تحویل داد.
🔹پس از رساندن نامه، عابس با امام حسین(ع) و کاروانش همراه شد و از مکه تا کربلا امام(ع) را همراهی نمود.
🍀🍀🍀
@rahighemakhtoom
👇🏽👇🏽👇🏽
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
📝معرفی اجمالی یاران امام حسین(ع)(3) ✅عابس ابیشبیب شاکری کیست؟! 📝گزارشی کوتاه؛مستند و خواندنی در ب
👆👆👆
🔹عابس نماز ظهر را با امام خواند و بعد از ظهر به میدان نبرد رفت و به شهادت رسید؛ اما به گفته برخی از معاصرین، هنگامی که امام حسین(ع) میخواست نماز ظهر عاشورا را اقامه کند عابس مقابل آن حضرت ایستاد و بدن خویش را سپر تیرهای بلا ساخت.
🔹آتش جنگ در روز عاشورا شعله ور گردید و زمانی که اکثر یاران امام حسین(ع) به شهادت رسیده و تعداد کمی باقی مانده بودند، عابس رو به غلام خود شوذب کرد و گفت: «می خواهی چه کنی؟»
شوذب گفت: «در کنار تو از فرزند رسول خدا(ص) دفاع میکنم.»
🔹عابس گفت: «غیر از این از تو انتظار نمیرفت... اگر امروز از تو عزیزتر کسی را داشتم، او را پیش از خود به میدان میفرستادم که امروز آخرین فرصت عمل است و فردا روز حساب است و عمل به کار نیاید..»
🔹عابس پس از شهادت غلامش - شوذب- نزد امام حسین(ع) آمد و خطاب به امام(ع) فرمود: «یا ابا عبدالله(ع)! به خدا سوگند روی زمین چه دور و چه نزدیک کسی نزد من عزیزتر و محبوبتر از شما نیست، اگر قدرت داشتم که ظلم را از شما به چیزی که عزیزتر از جان و خونم باشد دور کنم حتماً چنین میکردم.»
سپس گفت: «السّلام علیک با ابا عبدالله(ع) اشهد انّی علی هداک و هدی ابیک؛ سلام بر توای ابا عبدالله(ع)، من گواهی میدهم که بر راه شما و پدر شما استوارم و به راه راست هدایت مییابم»، پس از کسب اجازه از امام(ع) راهی میدان جنگ گردید.
🔹ربیع بن تمیم همدانی-که یکی از حاضرین در صحنه کربلا و از یاران عمربن سعد بود- میگوید: «چون دیدم عابس به سوی میدان میآید او را شناختم؛ من نبرد او را در جنگ ها دیده بودم و میدانستم که او از شجاعترین مردم است؛ پس به سپاه عمربن سعد گفتم: «این شخص شیر شیران است، این فرزند شبیب است، مبادا کسی به جنگ او برود؛» پس عابس مکرر فریاد میزد و مبارز میطلبید و کسی جرأت نمیکرد به میدان او برود.به فرمان عمربن سعد او را سنگباران کردند. در این هنگام عابس زره از تن به در کرد و کلاه خود از سر برداشت، و به سپاه کوفه حمله کرده و آرایش سپاه ابن سعد را به هم ریخت.
🔹ربیع بن تمیم میگوید: “به خدا سوگند او را دیدم که بیش از دویست نفر را تار و مار کرد؛ سرانجام با محاصره به او را شهادت رسانده و سر از بدنش جدا ساختند. و من شاهد بودم که سر عابس بن شبیب در دست مردانی دست به دست میشد و هر یک از آنان با هم منازعه میکردند تا کشتن او را به خود منسوب کنند. تا این که عمربن سعد گفت: «با هم ستیز نکنید، سوگند به خدا قسم یک نفر نمیتوانست این مرد را کشته باشد.»
پیکر بیسر عابس را امام حسین(ع) به خیمه مخصوص شهدا منتقل کرد؛ که بعد از واقعه عاشورا توسط قبیله بنیاسد به خاک سپرده شد.
🔹عابس نیز از جمله اصحاب و یارانی است که نام او در زیارت رجبیه امام حسین(ع) و زیارت ناحیه مقدسه مورد خطاب امام(ع) قرار گرفته است او در این زیارات این گونه مورد سلام و تحیت امام(ع) قرار گرفته است: «السّلام علی عابس بن شبیب الشّاکری؛ سلام بر عابس پسر شبیب شاکری.»
🔹شیخ عباس قمی نیز درباره او گفته است: السلام علیک یا عابس بْنِ ابی شبیب الشاکری اشْهَدُ انَّکَ مَضیت علی مامضی علیه البدریون و المجاهدون فی سبیل الله. درود بر توای عابس بن ابی شبیب شاکری، گواهی می دهم که تو به همان مسیری رفتی که اهل بدر و مجاهدان در راه خدا رفتند.
🍀🍀🍀
@rahighemakhtoom
📌شناخت آرایه های ادبی در قرآن -کنایه - (29)
﴿کَأَنَّهُنَّ بَیْضٌ مَّکْنُونٌ﴾ (الصّافات/ 49)؛ «گویی از (لطافت و سفیدی) همچون تخممرغهایی هستند که (در زیر بال و پر مرغ) پنهان ماندهاند (و دست انسانی هرگز آن را لمس نکرده است)» (مکارم شیرازی، 1373: 447).
🍀🍀🍀
🔹در این آیه، حوریان بهشتی به تخممرغهایی تشبیه شدهاند و وجهشبه نیز نیکویی چهره، رنگ بدن و تازگی است.
🔹البتّه واژة «بَیْضْ» در تفسیر اطیب البیان فی تفسیر القرآن و الکاشف کنایه از «زنان آزاد» است که نظر به غیر از زوج خود نیانداختهاند و غیر از زوج خود کسی به آنها نظر نکرده است (ر.ک؛ مغنیه، 1424ق.، ج 6: 338).
🔹هدف از کنایه در این آیه، «تعریض» است، چراکه از محتوای آیه، معنای دیگری استنباط میشود؛ یعنی همانگونه که تخممرغ مادامیکه زیر پَرِ مرغ محفوظ است، دستنخورده باقی میماند، حوریان نیز چنین هستند.
🔹به گفتة زرکشی، «عربها در کنایه از زنان آزاد، از واژة «بَیْضْ» استفاده میکردند» (زرکشی، 1415ق.، ج 2: 320).
#آرایه_ها #کنایه #قرآن_شناسی #بلاغت
🌱🌱🌱
🎙در انتشار آموزه های قرآنی رسانه باشیم.
🔅صفحه تفسير،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom