سلام به همراهان عزیز
عیدتون مبارک🌷
روز مادر و روز زن رو به مادران و بانوان بزرگوار همراه ما درصفحه قرآنی رحیق صمیمانه تبریک میگم. زندگی همه تون فاطمی.ان شاء الله 🌷🌷
🔰 علی (ع)، کاتب وحی فاطمه (س)
💠 از مصادیق بارز، وجود مبارک #فاطمه_زهرا (سلام الله علیها) است. می بینید این یک بانوی عادی نیست، بگوئیم آدم خوبی است و اهل بهشت است و مقدّس است و اینها! مرحوم کلینی نقل می کند که #جبرئیل بعد از رحلت پیغمبر تا مدّتها، به صورت ( کان یاتی ) یعنی مکرّر به حضور #فاطمه می آمد و گزارش می داد و تسلیت می داد و از خبرهای آینده خبر می داد! جبرئیل برای کدام پیغمبر می آید! جبرئیل برای هر پیغمبری می آید؟!
🔹این را مرحوم کلینی (رضوان الله تعالی علیه) در جلد اوّل (کافی) نقل می کند؛ در جریان فاطمه (سلام الله علیها) دارد که: " باب مولد الزّهراء (سلام الله علیها) "، حدیث اوّلش دارد که:
🔹 (انّ فاطمه (علیها السّلام) مکثت بعد رسول الله (ص) خمسه و سبعین یوماً)، طبق این تاریخ که هفتاد و پنج روز رحلت کرده است؛ (و کان دخلها حزن شدید علی ابیها و کان یاتیها جبرئیل (ع))؛ این " کان " مفید استمرار است.
🔹جبرئیل برای هر پیغمبری نمی آمد، بله برای اولوا العزم یک حساب های دیگر است؛ (و کان یاتیها جبرئیل (ع) فیُحسن عزائها _ تسلیت می گفت _ علی ابیها و یطیّب نفسها و یخبرها عن ابیها و مکانه و یخبرها بما یکون بعدها)؛ اینها مسائل تکوینی است، اینها ( #ولایت_تکوینی ) می شود. او نباء دارد، نبی نیست؛ گزارش های غیبی که بعد چه می شود، چه حادثه ای پیش می آید، شما چه می شوید، دیگران چه می کنند؛ اینها را گزارش می داد.
🔹خُب، یک وقت است که شریعت می آورد، یک وقتی حقیقت و طریقت و امثال ذلک می آورد؛ مگر جبرئیل برای هر پیغمبری می آید؟
🔹 این همه انبیاء که اسامی شریف شان در قرآن کریم آمده ....؛ بله، اولوا العزم چرا؛ امّا حالا جبرئیل برای پیغمبرهای عادی هم بعید است آمده باشد! " این می شود (فاطمه)! " وجود مبارک جبرئیل (سلام الله علیه) برای #حضرت_زهرا (سلام الله علیها) می آمد.
🔹 آنوقت وجود مبارک فاطمه (سلام الله علیها) آنچه را که از جبرئیل شنیده بود، می فرمود و املاء می کرد؛ (و کان علی یکتب ذلک)*، املاء می کرد و #امیر_المومنین می نوشت. این مال کدام مقام است؟! #وحی را فاطمه دریافت کند، به علی (سلام الله علیه) بگوید؛ علی (کاتب وحی فاطمه) بشود!! این است.
🌷🌷🌷
۱. الکافی / جلد ۱ / صفحه ۴۵۸
📋 درس خارج فقه
📆 مسجد اعظم قم ؛ ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
#آیت_الله_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
🌷تبریک مضاعف🌷
🎆امروز بیستم جمادی الثانی مصادف است با سالروز ولادت فرزند برومند و فرزانهای از ذریه حضرت صدیقه اطهر فاطمه زهرا سلام الله علیها ،حضرت #امام_روحالله_خمینی رضوان الله علیها.
🎆کسانی که بخواهند انقلاب اسلامی را بشناسند و بفهمند بدون مطالعه زندگی بنیانگذار آن فهم و درکی ناقص از انقلاب اسلامی دریافت خواهند کرد.
🌱🌱🌱
برای مطالعه بیشتر می توانید به این صفحه مراجعه فرمایید.
🌱🌱🌱
📚نگاهی کوتاه به آثار ایشان
🔹سیر تالیفی امام از مسائل عقلی آغاز گردیده و در زمینه اخلاقیات، فقه و اصول ادامه یافته است. در حدود ۲۷ سالگی کتاب مصباحالهدایه را به رشته تحریر درآوردند که بعضی از علمای بزرگ معاصر بر آن حاشیه زدهاند.
🔹در ۲۹ سالگی شرحی بر دعای ماه رمضان نگاشتند و بعد آن کتاب اربعین حدیث. علاوه بر آن ۲۱ عنوان کتاب دیگر نگارش کردهاند که برخی از آنها عبارتند از: اسرارالصلوه کشف اسرار، شرح حدیث جنود عقل و جهل، آدابالصلوه، تحریرالوسیله، توضیحالمسائل، حکومت اسلامی یا ولایت فقیه، مبارزه با نفس یا جهاد اکبر
@rahighemakhtoom
🔰Imam Sadiq (A.S.)
الْمُؤْمِنُ لَهُ قُوَّةٌ فِي دِينٍ وَ حَزْمٌ فِي لِينٍ وَ إِيمَانٌ فِي يَقِينٍ وَ حِرْصٌ فِي فِقْهٍ وَ نَشَاطٌ فِي هُدًى … وَ صَلَاةٌ فِي شُغُلٍ
The believer possesses strength in his religion, prudence in his leniency, faith in conviction, an avid desire for religious understanding, activity in [matters pertaining to] guidance...and prayer during times of preoccupation.
📚al-Kafi, vol. 2, pg. 231
🔰امام صادق علیه السلام
«مؤمن در امر دین نیرومند است، باوجود نرمی دوراندیش است، ایمانش همراه با یقین، برای تحصیل و دریافت فهم عمیق دین حریص و در هدایتجوئی بانشاط است ... هنگام اشتغال به کاری نماز را فراموش نکند.»
📚الکافی، ج ۲، ص: ۲۳۱
#زیست_مومنانه
🎆 صفحه قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ #ایران_تسلیت
امروز همزمان با نصب کتیبه «اللهم عجل لولیک الفرج»، صوت روحنواز قرآن کریم در سرتاسر حرم مطهر رضوی به مناسب شهادت جمعی از هموطنانمان در حادثه تروریستی کرمان پخش شد.
06 Emame Jom`e(1402-08-12) Tehran.mp3
29.58M
💢امام جامعه
🎆نگاهی به سوره جمعه(جلسه ششم)
🎤گفتاری نو ،کارامد و عالمانه از استاد مصطفی #امینی_خواه مدیر مدرسه #تعالی
🔰سلسله گفتارهای امام جامعه و امام جمعه آدینه ها در صفحه قرآنی رحیق تقدیم حضور مهربان تان می شود.ان شاءالله.
#آدینه_های_امید
#امام_جامعه
#امام_زمان
🆔@rahighemakhtoom
📃برگی از کتاب "خورشید مغرب" 1
🔅از روزگاران كهن، داستان ظهور مصلح، در آخر الزّمان، اصلى اساسى بوده است. پيشينيان بشر، پيوسته، آن را به يادها مىآوردهاند. اكنون نيز پس از گذشتن قرنها، در خلال يادگارهاى انسانهاى قديم، آثارى هست كه ما را به گفتۀ بالا رهنمونى مىكند.
🔅اصولا، فتوريسم (Fotorism) يعنى اعتقاد به دورۀ آخر الزمان، و انتظار ظهور منجى، عقيدهاى است كه در كيشهاى آسمانى يهوديت (جوداييسم)، و زردشتى (زوراستريانيسم)، و مسيحيت (در سه مذهب عمدۀ آن: كاتوليك، پروتستان و ارتدوكس)، و مدعيان نبوت عموما، و دين مقدس اسلام خصوصا، به مثابۀ يك اصل مسلم قبول شده است. و دربارۀ آن در مباحث تئولوژيك مذاهب آسمانى، رشتۀ تئولوژى بيبليكال، كاملا شرح و بسط داده شده است .
🔅بشارتها و پيشگويي هايى كه دربارۀ مهدى و ظهور مهدى، در كتابهاى مقدس، و ديگر آثار پيشين، و در سخناى حكماى قديم، رسيده است فراوان است. برخى از فاضلان، («مجموعۀ حكمت»، سال سوم، شمارۀ ۱ و ۲، مقالۀ سيد هادى خسروشاهى.)پارهاى از اين بشارتها و اين سخنان را گردآوردهاند .
گفتهاند حتى در آثار مصر قديم نيز در اينباره كلماتى آمده است. ما در اينجا (کتاب خورشید مغرب)به برخى از مدارك بشارتهاى گذشتگان (رجوع شود به كتاب «بشارات عهدين»)و سخنان انسانهاى روزگاران قديم، در چند قسمت، اشاره مىكنيم. .....
#آدینه_های_امید
#خورشید_مغرب
#محمد_رضا_حکیمی
🎆 صفحه قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom
💢پايان تاريخ، واپسين انسان و عدالت ولايى مهدوى(قسمت چهارم)
د) آينده نگرى در انديشه مدرن
🔹نظريه پايان جهان و تاريخ به اديان و اساطير محدود نمى شود، بلكه در انديشه مدرن نيز محمل هاى خود را دارد. نكته قابل تأمل اين است كه در انديشه جديد نيز دو نگاه خوش بينانه و بد بينانه به فرجام جهان وجود دارد.
🔹برخى از متفكران چنين مى انديشند كه تا نابودى و انحطاط محض و برخورد تمدن ها و ظهور طبقات و دولت هاى ناتوان و گسترش جنايات سازمان يافته، تاريخ را به پايان خواهد رساند.
🔹پايان جهان به آتش انفجارهاى هسته اى و ويرانى هاى غير قابل ترميم ختم خواهد شد. امروزه ترس حاصل از سلاح هاى هسته اى و تروريسم بر جهان حكم فرما است و در ذهن برخى از غربى ها پايان فاجعه آميز جهان چنين بوده و به دنبال آن عالم جديدى هم در كار نخواهد بود.(1)
🔹👈در نقطه مقابل چنين نگاهى، خوش بينى برخى جريان هاى ليبرال غربى مانند فوكوياما و تافلر و مهم تر از همه آخرت شناسى كمونيستى قرار دارد. گرچه روزگار ليبراليسم و ماركسيسم ارتدكس سپرى شده است اما بسيارى از بنيادهاى نگاه مثبت به تمدن جديد و مدرنيته باقى مانده است. بر اساس هر دو مكتب پايان جهان به كمال و رستگارى انسان و عدالت ختم خواهد شد....
👈در ادامه به برخى از نظريه هاى متفكران معاصر غربى را در مورد آينده جهان اشاره خواهیم کرد
#آدینه_های_امید
👈پست های مرتبط
https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21146
https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21199
https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21305
🔅🔅🔅
🎆 صفحه قرآنی رحیق
@rahughemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
#زیست_مومنانه
🔰امام صادق علیه السلام
«لَا تَمْلَأْ عَيْنَيْكَ مِنَ النَّظَرِ إِلَيْهِمَا (والِدَيْنِ) إِلَّا بِرَحْمَةٍ وَ رِقَّةٍ وَ لَا تَرْفَعْ صَوْتَكَ فَوْقَ أَصْوَاتِهِمَا وَ لَا يَدَيْكَ فَوْقَ أَيْدِيهِمَا وَ لَا تَتَقَدَّمْ قُدَّامَهُمَا»
«هرگز با تندی و شدّت به پدر و مادرت منگر و با نگاه خیره و پر توجه به آنان نظر مکن، مگر آنکه نگاهت از روی کمال رأفت و رحمت باشد.»
مواظب باش صدایت بلندتر از صدای آنها نشود و دستت بالای دست آنها نرود و پیشاپیش پدر و مادرت راه نروی.
📚بحار الانوار، ج ۷۱، ص: ۷۹
🌱🌱🌱
👈صمیمانهای از جنس باران در صفحه «مجال عیش» صفحه زندگی مومنانه،صفحه شما👉
baghare96-1(64).mp3
23.92M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
🎤استاد دکتر علی غلامی
📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۲۲۳)
شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی
📃انتشار روزهای زوج هفته
#زمزم_معرفت #دکتر_علی_غلامی #دکتر_غلامی #غلامی
🌷🌷🌷
🔅صفحه قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom
hashr_14.mp3
8.93M
🎤 تفسیر #صوتی سوره حشر علامه جوادی آملی
📋جلسه چهاردهم
🌱🌱🌱
📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی)
#آیت_الله_جوادی_آملی #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_حشر #سوره_حشر #حشر
🌷🌷🌷
🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅
🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم.
🌱🌱🌱
🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید
🆔 @rahighemakhtoom
hashr_14.mp3
8.93M
📄 تفسیر #متنی سوره حشر علامه جوادی آملی
📋جلسه چهاردهم
🌱🌱🌱
📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی)
#آیت_الله_جوادی_آملی #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_حشر #سوره_حشر #حشر
🌷🌷🌷
🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅
🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم.
🌱🌱🌱
🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید
🆔 @rahighemakhtoom
🔰برای ما چه آورده ای؟!!!
🔹...بعضی از اساتید ما(رِضْوَانِ اللَّهِ عَلَیْه) حرف لطیفشان این بود که ما به درگاه خدا هر چه ببریم بگوییم خدایا ما عمری زحمت کشیدیم، علم یاد گرفتیم، تازه اول دِیْن ماست, اول بدهکاری ماست
🔹میفرماید خیلی ها علاقهمند بودند که علم یاد بگیرند، ما این توفیق را فقط به تو دادیم، ما هم که ﴿بِکُلِّ شَیْءٍ عَلیم﴾[سوره بقره، آیات29 و 231 و282 و...] هستیم، برای ما چه آوردی؟ اینجا در این محضر چه آوردی؟ هر کمالی را انسان به محضر حق ببرد، میبیند تازه اول دِیْن اوست،
🔹خدا میفرماید این توفیق را ما به تو دادیم و خودمان هم معدن این کمال هستیم، این است که انسان وقتی در درگاه حق میرود، یک سلاح دارد، همهاش «سِلَاحُهُ الْبُکَاء» همین غیر از ناله هیچ چیزی نمیخرند، اگر غیر از ناله چیز دیگر اثر میکرد، هم به ما میآموختند عملاً و هم میگفتند قولاً, اگر کسی بخواهد با ناله اینها را شستشو کند، در صورتی است که اهل محاسبه باشد، چطور فردا ما را حسابرس خودمان میکنند: ﴿کَفَی بِنَفْسِکَ الْیَوْمَ عَلَیْکَ حَسِیباً﴾،[سوره اسرا، آیه14.] ما یک حسابرس بسیار خوبی خواهیم بود، چطور فردا حسابرس هستیم، امروز حسابرس نیستیم؟ فردا همهٴ کارها مشهود است...
📝فرازی از #درسگفتار سوره حشر جلسه چهاردهم
آیت الله #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_حشر #سوره_حشر #حشر
🌱🌱🌱
🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید
🆔 @rahighemakhtoom
ولایت امامان 7.mp3
30.1M
📌و اما باور ما-(قسمت 320)
☑️ولایت ائمه علیهم السلام (بخش ششم)
🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
🌱🌱🌱
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی #دینشناسی #ولایت_امامان
🔅صفحه قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom
«... زور شمشير نيز موجب پيشرفت قرآن نگشت زيرا رسم اعراب [مسلمانان] اين بود كه هر كجا را فتح مىكردند مردم آن جا را در دين خود آزاد مىگذاردند. و اين كه مردم مسيحى از دين خود دست برمىداشتند و به دين اسلام مىگرويدند و زبان عرب را بر زبان مادرى خود انتخاب مىكردند، بدان جهت بود كه عدل و دادى كه از عربهاى فاتح [مسلمين] مىديدند مانندش را از زمامداران پيشين [مسيحى] خود نديده بودند...».
- گوستاو لوبون -
🎆 برای تقویت آموزه های دینی صفحه قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
💢بوستان دل با #تلاوت_قرآن شاداب می شود !
🔹یکی از مهمترین منابعی که انسان را به یاد خدا میاندازد و بیدار میکند و از غفلت دور میکند، خود قرآن کریم است. چون قرآن از خود به ذکر یاد کرده است(آیه ۹سوره نحل)و در روایات حکایت شده و بسیاری از بزرگان نیز توصیه کرده اند، که انسان صبحها حداقل چند آیه قرآن تلاوت نماید.
🔹و آن آیاتی هم که میفرماید: وقتی قرآن میخوانید یا در موارد دیگر «أعوذ بالله من الشیطان الرجیم» بگویید و با همه وجود از آسیب ابلیس های پری و آدمی به دژ توحید پناهنده شوید در همین راستاست که یاد خدا در دل جوانه بزند و بوستان دل را آباد کند.
اللهم لا تجعلنی من الغافلین المبعدین...آمین
@rahighemakhtoom
🔰درس بيستم: ابعاد اعجاز قرآن (2)
🔹اين رعايتهاى سهگانه ( تناسب آوای کلمات هم ردیف- تناسب معنوی کلمات -فصاحت کلمات )با ملاحظه ويژگيهاى هر كلمه انجام گرفته و در مجموع، هر واژهاى در جايگاه مخصوص خود و به بهترين وجه قرار گرفته است.
👈معروفترين شاهد مثال در اين زمينه آيه قصاص است:
«وَ لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ يا أُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ؛[ بقره، 179.] در اجراى قانون قصاص، تضمين حيات شده است، اى صاحبان خرد! باشد كه [در رفتار خود] پروا پيشه كنيد»
.
🔹عرب براى سهولت در حفظ قوانين مدنى، اجتماعى و كيفرى خود، آنها را در قالب جملههاى كوتاه، ظريف و ادبى در مىآورد؛ از اين رو براى تنظيم قانون قصاص از فصحاى برجسته خود كمك گرفت و پس از نشست و برخاستهاى فراوان بر عبارت «القتل أنفى للقتل» اتفاق نظر دادند؛ يعنى كشتن قاتل، بهترين بازدارنده از قتل است؛ اما در اين عبارت در مقايسه با آيه قصاص، از چند نكته غفلت ورزيدند:
1✅. از لحاظ أدبى اشتباه است كه واژه قتل- به صورت مطلق- نافى قتل باشد؛ زيرا هيچ چيز خود را نفى نمىكند؛ درصورتى كه اگر قتل بهعنوان قصاص انجام شود نافى قتل خواهد بود.
✅2. در عبارت ياد شده، «أفعل التفضيل» بهكار رفته ولى «مفضّل عليه» مبهم است و معلوم نيست كه قتل از چه چيزى بازدارندهتر مىباشد.[1]
✅ 3. آيه قرآن جنبه ايجابى و عبارت ياد شده جنبه نفى دارد و در سخن سنجى- بهويژه در تدوين مواد قانونى و احكام- عبارت اثباتى برتر از عبارت سلبى است.
✅4. بهكار بردن لفظ «قصاص» تداعى كننده اين است كه اين قانون از منشأ عدالت برخاسته است؛ در صورتىكه به كار بردن لفظ قتل، حالت تنفر و انزجار دارد.
✅5. در آيه، فنّ «طباق» بهكار رفته و جمع بين ضدّين شده است؛ زيرا قصاص- كه نوعى قتل و در ظاهر ضد حيات است- موجب حيات بهشمار آمده است.
👈اين دقت قرآن در انتخاب و گزينش كلمات، به دو شرط اصلى بستگى دارد:
الف) احاطه كامل بر ويژگيهاى لغت؛ بهطورى كه ويژگى هر كلمه بخصوص را در سرتاسر لغت بداند.
ب) حضور ذهن هميشگى؛ تا در موقع كاربرد واژهها، تمام كلمات مد نظر او باشد تا در گزينش الفاظ، دچار حيرت و سردرگمى نشود.حصول اين دو شرط در افراد معمولى غير ممكن بهنظر مىرسد
[1] . اگر« مفضّل عليه» مقدر« من كلّ شيء» باشد، كاملًا نادرست است و اگر« من بعض الأشياء» باشد حالت ابهام دارد و در متن قانون نبايد هيچگونه نقطه ابهامى وجود داشتهباشد.
...ادامه دارد
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت #آموزش #علوم_قرآنی #قرآن_شناسی
🌱🌱🌱
📃یادآوری مهم: باتوجه به پیوستگی مطالب ، مباحث قبلی را مورد توجه قرار دهید
🔅صفحه قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅کلام امیر
🖋 دعای طلب #باران در کلام امیرالمومنین علیه السلام
📚خطبه ۱۱۵ نهجالبلاغه
#پویش_همگانی برای درخواست #باران رحمت الهی
🎆 صفحه قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom
تفسیر 437.mp3
10.11M
💢تفسیر سوره #انبیاء جلسه سوم آیات ۲۵ تا ۳۵
☑️حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا رنجبر
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
#استاد_رنجبر #رنجبر #سوره_انبیاء #انبیاء
🎙انتشار تفسیر صوتی استاد رنجبر روزهای دوشنبه
🌱🌱🌱
🎆 برای تقویت معارف قرآنی صفحه قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
baghare96-2(64).mp3
20.1M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
🎤استاد دکتر علی غلامی
📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۲۲۴)
شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی
📃انتشار روزهای زوج هفته
#زمزم_معرفت #دکتر_علی_غلامی #دکتر_غلامی #غلامی
🌷🌷🌷
🔅صفحه قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom
طرحى شوم علیه تشیع.docx
27.1K
📋مقاله پژوهشی 59
📂موضوع: طرحی علیه شیعه
📃فرازی از مقاله:
🔹یک خانم ژاپنی به نام «نکومه» هم در کویته پاکستان در باره قوم هزاره و شیعیان این خطّه تحقیقات مفصّلی انجام داد و رساله دکترای خود را نیز در همین حوزه ارائه کرد. دکتر «شومی ویل» (Whale) تحقیقاتی در کراچی پاکستان انجام داد و رساله دکترای خود را نیز در همین زمینه تکمیل کرد. وی برای انجام این تحقیق، در خانه یکی از شیعیان در مناطق شیعه نشین کراچی اقامت گزید.
در تحقیقات اوّلیه سؤالات اساسی ذیل با هدف تهیه نقشه جامع شیعیان جهان مطرح بود:
الف. شیعیان در چه نقاطی از جهان ساکن هستند و میزان تراکم جمعیتی آنها در نقاط مختلف چقدر است؟
ب. وضعیت اجتماعی و اقتصادی شیعیان چگونه است و چه تفاوتهایی میان آنها وجود دارد؟
ج. با چه شیوه هایی می توان منازعات داخلی و اختلافهای موجود میان شیعیان را تشدید کرد؟
د. چگونه می توان به اختلافات موجود میان دو فرقه اساسی اسلام، یعنی تشیّع و تسنّن دامن زد و آن را تقویت کرد؟
🌱🌱🌱
📝انتشار مقاله های قرآنی هر هفته سه شنبه ها(ان شاء الله)
#مقاله #مقالات #علمی #پژوهشی #کاربردی
🎆 برای تقویت آموزه های دینی صفحه قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
5️⃣6️⃣قسمت شصت و پنجم
🔶فصل يازدهم : دواى هرزه گردى خيال
🌴در بيان دواء نافع براى علاج هرزه گردى و فرّار بودن خيال كه از آن تحصيل حضور قلب نيز شود.
🔹هر يك از قواى ظاهره و باطنه نفس قابل تربيت و تعليم است با ارتياض مخصوص.
✳️مثلا، چشم انسان قادر نيست كه به يك نقطه معيّنه يا در نور شديد، مثل نور عين شمس، مدّتى طولانى نگاه كند بدون بهم خوردن پلكهاى آن
☑️ولى اگر انسان چشم را تربيت كند.
🔴 چنانچه بعضى از اصحاب رياضات باطله براى مقاصدى عمل مى كنند.
🔹 ممكن است چند ساعت متمادى در قرص آفتاب نظر را بدوزد بدون آن كه چشم بهم خورد يا خستگى پيدا كند.
🔹همين طور به نقطه معيّنى نظر را بدوزد چندين ساعت بدون حركت.
🔹همينطور ساير قوا حتّى حبس نفس
✅ از قوايى كه قابل تربيت است قوّه خيال و قوّه واهمه است.
ادامه دارد ...
🌱🌱🌱
#حضرت_امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
#اسرار_نماز
🎙در انتشار آموزه های زندگی ساز قرآن و اهل بیت علیه السلام رسانه باشیم.
🔅صفحه قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom